Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 62
Offentligt
2512671_0001.png
1
Forslag
til
Lov om ændring af lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne
(Midlertidig ændring af visse adgangskrav til en diplomuddannelse i skat)
§1
I lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr.
1038 af 30. august 2017, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 15, stk. 3,
indsættes efter »nr. 3«: », stk. 8 og 9«.
2.
I
§ 15
indsættes som
stk. 8 og 9:
»Stk. 8.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fravige kravet om mindst 2 års relevant
erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse, jf. stk. 3, for en diplomuddannelse i
skat.
Stk. 9.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter nærmere regler om adgangskrav til en
diplomuddannelse i skat.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2022, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Loven ophæves den 1. juli 2027.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 62: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om videregående uddannelses (videreuddannelsessystemet) for voksne, fra uddannelses- og forskningsministeren
2512671_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det er væsentligt for danske myndigheders opgavevaretagelse, at myndighederne kan ansætte
kvalificerede medarbejdere, og at medarbejderne i fornødent omfang kan styrke deres kompetencer
gennem efter- og videreuddannelse.
Skatteministeriet står i disse år over for en omfattende rekrutteringsopgave, og står på den baggrund
over for en akut og forretningskritisk opgave i forhold til at sikre den tilstrækkelige faglighed.
Diplomuddannelse er en del af videreuddannelsessystemet for voksne. Flere videregående
uddannelsesinstitutioner udbyder aktuelt en diplomuddannelse i skat, og Skatteministeriet vurderer,
at denne uddannelse vil kunne bidrage til, at flere nyansatte medarbejdere i Skatteministeriet opnår
de nødvendige skattefaglige kompetencer på kortere tid.
Adgang til en diplomuddannelse forudsætter efter de gældende regler en gennemført adgangsgivende
uddannelse, og at ansøgeren har mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført
adgangsgivende uddannelse.
Dette lovforslag har til formål at ændre visse adgangskrav til en diplomuddannelse i skat midlertidigt,
således at personer, der eksempelvis ansættes i Skatteministeriets underliggende myndigheder,
hurtigere kan optages på uddannelsen og dermed hurtigere opnå de nødvendige skattefaglige
kompetencer.
Det foreslås således, at uddannelses- og forskningsministeren kan fravige kravet om 2 års relevant
erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse som forudsætning for optagelse på en
diplomuddannelse i skat.
Det foreslås ligeledes, at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
adgangskrav til en diplomuddannelse i skat.
Det bemærkes, at den foreslåede ordning ikke kun henvender sig til medarbejdere i Skatteministeriets
underliggende myndigheder. Andre personer, f.eks. medarbejdere hos andre – private og offentlige –
arbejdsgivere vil med forslaget dermed også kunne blive omfattet af den foreslåede ordning.
Det foreslås, at ordningen ophæves efter 5 år.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 62: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om videregående uddannelses (videreuddannelsessystemet) for voksne, fra uddannelses- og forskningsministeren
2512671_0003.png
3
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Midlertidig ændring af visse adgangskrav til en diplomuddannelse i skat
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Diplomuddannelsers formål, struktur og indhold m.v.
Diplomuddannelser er reguleret af lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 1038 af 30. august 2017 (herefter vfv-loven).
Kapitel 1 i vfv-loven fastlægger det overordnede formål og strukturen for videreuddannelsessystemet
for voksne, mens der i lovens kapitel 3 er fastsat bestemmelser om formål og indhold for videregående
uddannelser for voksne, herunder om adgang til uddannelserne.
Diplomuddannelsen skal gennem udvikling af faglige og personlige kompetencer kvalificere voksne
til at kunne varetage højt kvalificerede funktioner i virksomheder, institutioner m.v.
Diplomuddannelsen har et omfang svarende til 1 årsværk omregnet til heltidsuddannelse, hvoraf
afgangsprojektet har et omfang svarende til mindst 1/5 årsværk. Diplomuddannelsen, herunder
afgangsprojektet, gennemføres på et niveau, der svarer til en mellemlang videregående uddannelse
eller en bacheloruddannelse. Der henvises til vfv-lovens § 13, stk. 1-3.
Det følger af vfv-lovens § 16, 1. pkt., at for akademiuddannelser og diplomuddannelse som regulerede
forløb gælder bestemmelserne om tilrettelæggelse af deltidsuddannelser i lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 609 af 28. maj 2019 (herefter lov
om åben uddannelse).
At uddannelserne er omfattet af lov om åben uddannelse indebærer bl.a., at
uddannelsesinstitutionernes udbud af åben uddannelse ikke kan forbeholdes bestemte virksomheder
eller lignende, og at udbuddet skal annonceres offentligt, jf. lovens § 3, stk. 6 og 8. Endvidere
indebærer det, at uddannelsesinstitutionen opkræver betaling for deltagelse i undervisningen, jf.
lovens § 8.
Nærmere regler om diplomuddannelser er fastsat i bekendtgørelse nr. 1012 af 2. juni 2018 om
diplomuddannelser. Det følger af bekendtgørelsens § 4 om uddannelsernes tilrettelæggelse, at en
diplomuddannelse er en erhvervsrettet videregående uddannelse, der udbydes som åben uddannelse,
jf. lov om åben uddannelse, at uddannelsen er normeret til 60 point ECTS-point og tilrettelægges som
deltidsundervisning, men med mulighed for at kunne tilrettelægges som heltidsundervisning. Det
følger endvidere af bestemmelsen, at undervisningen skal være praksisrelateret, og at de studerendes
erfaringer skal inddrages i undervisningen, samt at uddannelsen som udgangspunkt skal være afsluttet
senest 6 år efter, at den studerende er påbegyndt den.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 62: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om videregående uddannelses (videreuddannelsessystemet) for voksne, fra uddannelses- og forskningsministeren
2512671_0004.png
4
Diplomuddannelsen i skat udbydes aktuelt af Københavns Professionshøjskole, Professionshøjskolen
UC Syd og Professionshøjskolen VIA University College.
2.1.1.2. Adgangskrav til diplomuddannelser
Adgang til en diplomuddannelse er betinget af, at ansøgeren har gennemført en relevant
adgangsgivende uddannelse på mindst niveau med en erhvervsakademiuddannelse, en
akademiuddannelse gennemført som et reguleret forløb eller et særligt indgangsforløb til
diplomuddannelsen. Der henvises til vfv-lovens § 15, stk. 1, nr. 2.
Ud over den adgangsgivende uddannelse skal ansøgeren have mindst 2 års relevant erhvervserfaring
efter gennemført adgangsgivende uddannelse. Der henvises til vfv-lovens § 15, stk. 3.
Videreuddannelserne skal med udgangspunkt i deltagernes erhvervserfaring danne rammerne for et
tæt samspil mellem teori og praksis. De voksnes erhvervs- og livserfaring skal spille en væsentlig
rolle for den indholdsmæssige og pædagogiske tilrettelæggelse af videreuddannelserne. Det skal
f.eks. være muligt at inddrage og perspektivere relevant erfaring i løbet af en videreuddannelse og
især i forbindelse med en videreuddannelses afgangsprojekt. Derfor forudsættes det, at
erhvervserfaringen baserer sig på de kvalifikationer, der er opnået gennem den adgangsgivende
uddannelse. Denne mulighed for at inddrage erhvervs- og livserfaring i et samspil med uddannelsen
er også en væsentlig forudsætning for, at uddannelserne kan tilrettelægges i så relativt komprimerede,
kompetencegivende forløb. Der henvises til Folketingstidende 1999, A, L 250 som fremsat, side
7109.
Bestemmelsen i lovens § 15, stk. 3, om mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført
adgangsgivende uddannelse modificeres af lovens § 15, stk. 6, nr. 3, hvorefter uddannelses- og
forskningsministeren kan fastsætte regler om fravigelse af kravet om erhvervserfaring.
Det anføres hertil i lovbemærkningerne, at det foreslås med bestemmelsen, at
undervisningsministeren (nu uddannelses- og forskningsministeren), når det er begrundet i særlige
forhold, kan fastsætte regler om fravigelse af bestemmelsen om, at erhvervserfaring skal være opnået,
efter at den adgangsgivende uddannelse er gennemført. Der henvises til Folketingstidende 1999, A,
L 250 som fremsat, side 7121.
Bemyndigelsen i vfv-lovens § 15, stk. 6, er udmøntet i bekendtgørelse nr. 774 af 12. juni 2018 om
den erhvervsøkonomiske diplomuddannelse (HD-uddannelsen).
Efter vfv-lovens § 15, stk. 7, kan uddannelses- og forskningsministeren fravige kravet i § 15, stk. 3,
om mindst 2 års relevant erhvervserfaring, for så vidt angår optagelse på Forsvarets militære
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 62: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om videregående uddannelses (videreuddannelsessystemet) for voksne, fra uddannelses- og forskningsministeren
2512671_0005.png
5
diplomuddannelse. Der er fastsat nærmere bestemmelser herom i bekendtgørelse nr. 927 af 29. juli
2015 om Forsvarets militære diplomuddannelse.
Det følger af vfv-lovens § 15, stk. 4, 1. pkt., at institutionen til akademiuddannelser og
diplomuddannelser optager ansøgere, som har realkompetence, der efter en individuel
kompetencevurdering anerkendes som svarende til adgangsbetingelserne. Det fastlægges i
bestemmelsens 2. pkt., at institutionen i øvrigt kan optage ansøgere, der ikke opfylder
adgangsbetingelserne, men som ud fra en konkret vurdering har uddannelsesmæssige forudsætninger,
der kan sidestilles hermed.
2.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det er væsentligt for danske myndigheders opgavevaretagelse, at myndighederne kan ansætte
kvalificerede medarbejdere, og at medarbejderne i fornødent omfang kan styrke deres kompetencer
gennem efter- og videreuddannelse.
Skatteministeriet har allerede og skal fortsat rekruttere mange nye medarbejdere, og står derfor over
for en omfattende rekrutteringsopgave. Eksempelvis er det forventningen, at Skattestyrelsen de
kommende tre år skal rekruttere mellem 800 og 1000 medarbejdere om året. Skatteministeriet står på
den baggrund over for en akut og forretningskritisk opgave i forhold til at sikre den tilstrækkelige
faglighed. Der er således et konkret behov for at kompetenceudvikle på de skattefaglige områder, så
Skatteministeriet kan løfte sin samfundsopgave.
Dette indebærer, at det for flere af Skatteministeriets underliggende myndigheder er en del af
rekrutteringsstrategien, at der rekrutteres nyuddannede medarbejdere med det fornødne generelle
faglige niveau med henblik på efterfølgende, målrettet og accelereret kompetenceudvikling for hurtigt
at kunne løfte det skattefaglige niveau inden for et specifikt fag- og kompetenceområde.
Diplomuddannelse er en del af videreuddannelsessystemet for voksne, og flere videregående
uddannelsesinstitutioner udbyder aktuelt en diplomuddannelse i skat.
Adgang til en diplomuddannelse forudsætter efter de gældende regler en gennemført adgangsgivende
relevant uddannelse, og at ansøgeren har mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført
adgangsgivende uddannelse.
Skatteministeriet ønsker at kunne iværksætte systematiske opkvalificerings- og
videreuddannelsesinitiativer, hvori det indgår som et væsentligt element at kunne videreuddanne
medarbejderne ved at gennemføre diplomuddannelsen i skat eller elementer af denne uddannelse.
Dette skyldes, at diplomuddannelsen i skat har den særlige relevans, at den i en erhvervsrettet kontekst
giver de tilstrækkelige generelle og specifikke kompetencer inden for de skattefaglige områder, som
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 62: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om videregående uddannelses (videreuddannelsessystemet) for voksne, fra uddannelses- og forskningsministeren
2512671_0006.png
6
vurderes at være kritiske i store dele af Skatteministeriet set i forhold til den samfundsopgave, som
ministeriet og underliggende myndigheder løser.
Det må i denne forbindelse forventes, at mange nyansatte medarbejdere i Skatteministeriets
underliggende myndigheder ikke har de mindst 2 års relevant erhvervsfaring efter gennemført
adgangsgivende uddannelse, der er en forudsætning for at kunne optages på en diplomuddannelse.
På denne baggrund foreslås det med § 1, nr. 2, at der i vfv-lovens § 15 indsættes et nyt stk. 8, hvorefter
uddannelses- og forskningsministeren kan fravige kravet om mindst 2 års relevant erhvervserfaring
efter gennemført adgangsgivende uddannelse for en diplomuddannelse i skat.
Det foreslås endvidere med § 1, nr. 2, at der i lovens § 15 indsættes et nyt stk. 9, hvorefter
uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om adgangskrav til en
diplomuddannelse i skat.
Det er hensigten med de foreslåede bestemmelser, at uddannelses- og forskningsministeren fraviger
det generelle krav om mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende
uddannelse ved ansøgning om optagelse på en diplomuddannelse i skat.
Det er et generelt princip, at adgang til en uddannelse i videreuddannelsessystemet for voksne, jf. vfv-
loven, forudsætter en relevant, adgangsgivende uddannelse samt relevant erhvervserfaring efter
gennemført adgangsgivende uddannelse.
For at kompensere for en manglende forudgående erhvervserfaring er det hensigten, at uddannelses-
og forskningsministeren fastsætter regler, der indebærer, at personer, der ønsker at blive optaget på
en diplomuddannelse i skat uden at have mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført
adgangsgivende uddannelse, skal dokumentere at være i relevant beskæftigelse på
ansøgningstidspunktet.
Det forventes, at det med hjemmel i den foreslåede bestemmelse i § 15, stk. 9, vil blive fastsat, at
relevant beskæftigelse i den konkrete sammenhæng indebærer, at den pågældende udelukkende eller
i alt overvejende grad beskæftiger sig med skattefaglige forhold.
Endvidere forventes det fastsat, at kravet om relevant beskæftigelse forudsætter, at ansættelsen har et
vist tidsmæssigt omfang.
Herudover forventes det fastsat, at der ikke må være tale om en tidsbegrænset stilling, at ansøgeren
har gennemført en eventuel prøvetid, og at stillingen på ansøgningstidspunktet ikke er opsagt af
hverken ansøgeren eller dennes arbejdsgiver.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 62: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om videregående uddannelses (videreuddannelsessystemet) for voksne, fra uddannelses- og forskningsministeren
2512671_0007.png
7
Endeligt forventes det fastsat, at der på ansøgningstidspunktet skal foreligge en individuel tilrettelagt
uddannelsesplan for den pågældende ansøger udarbejdet af ansættelsesstedet.
Det vurderes, at den foreslåede ordning vil understøtte, at der fortsat for alle studerende på
uddannelsen vil være et tæt sammenspil mellem teori og praksis, og at de studerende på en
diplomuddannelse i skat kan inddrage og perspektivere relevant erfaring i løbet af uddannelsen,
således at det fastlagte faglige niveau for uddannelsen også opnås, når den studerende er optaget uden
mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Det er ikke hensigten med den foreslåede ordning at indføre et generelt krav om relevant
beskæftigelse på ansøgningstidspunktet for alle ansøgere til diplomuddannelsen i skat. Et
adgangskrav om relevant beskæftigelse på ansøgningstidspunktet vil således alene gælde for
ansøgere, der ikke på ansøgningstidspunktet opfylder kravet om mindst 2 års relevant
erhvervserfaring efter relevant adgangsgivende uddannelse.
Det bemærkes, at den foreslåede ordning ikke kun henvender sig til medarbejdere i Skatteministeriets
underliggende myndigheder. Andre personer, f.eks. medarbejdere hos andre – private og offentlige –
arbejdsgivere vil med forslaget dermed også kunne blive omfattet af den foreslåede ordning.
I forlængelse heraf bemærkes det, at det ikke er hensigten at fastsætte krav om, at studerende, der har
påbegyndt uddannelsen eller et modul af uddannelsen, skal opretholde et bestemt ansættelsesforhold
eller fastholde bestemte skattefaglige arbejdsopgaver igennem hele uddannelsesforløbet som
forudsætning for at kunne gennemføre uddannelsen.
Det er ikke hensigten at fravige det gældende krav om, at adgang til en diplomuddannelse forudsætter,
at ansøgeren har bestået en relevant adgangsgivende uddannelse på mindst niveau med en
erhvervsakademiuddannelse, en akademiuddannelse gennemført som et reguleret forløb eller et
særligt indgangsforløb til diplomuddannelsen, jf. vfv-lovens § 15, stk. 1. Ligeledes er det ikke
hensigten at ændre institutionens muligheder for at foretage en konkret vurdering af hver enkelt
ansøgers uddannelsesmæssige forudsætninger, jf. lovens § 15, stk. 4.
Det vil dermed som hidtil være den enkelte uddannelsesinstitution, som ud fra en samlet vurdering af
den konkrete ansøgning træffer afgørelse om optagelse.
Som en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det med dette lovforslags § 1, nr. 1, at der i
vfv-lovens § 15, stk. 3, indsættes en henvisning til de foreslåede bestemmelser i § 15, stk. 8 og 9, idet
de foreslåede bestemmelser fraviger det adgangskrav om mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter
gennemført adgangsgivende uddannelse, der fastlægges i § 15, stk. 3.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 62: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om videregående uddannelses (videreuddannelsessystemet) for voksne, fra uddannelses- og forskningsministeren
2512671_0008.png
8
Det foreslås med dette lovforslags § 2, stk. 1, at loven træder i kraft den 1. juli 2022.
Det er ikke hensigten at opretholde den foreslåede adgang til at fravige visse adgangskrav til en
diplomuddannelse i skat længere end nødvendigt. Den foreslåede ordning skal dermed kun have en
tidsmæssig udstrækning svarende til den periode, hvor Skatteministeriet forventes at opleve de
beskrevne rekrutteringsudfordringer.
På denne baggrund foreslås det med dette lovforslags § 2, stk. 2, at ændringsloven ophæves den 1.
juli 2027, dvs. 5 år efter, at ændringerne er trådt i kraft.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
[Der udestår et endeligt skøn over lovforslagets forventede økonomiske konsekvenser for det
offentlige. Det vil indgå heri, at Skatteministeriet forventer at ansætte et betydeligt antal nye
medarbejdere i de kommende år, og at en del af disse medarbejdere forventes at påbegynde
diplomuddannelsen i skat eller enkeltfag på diplomuddannelsen, hvilket – sammenholdt med dette
lovforslags initiativer – forventes at indebære et samlet meroptag for uddannelsen.]
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. januar 2022 til den 9. februar 2022 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Advokatrådet, Akademikerne,
Ankestyrelsen, Akkrediteringsrådet, Danmarks Akkrediteringsinstitution, Danmarks Statistik, Dansk
Erhverv, Dansk Magisterforening, Danske Erhvervsakademier, Danske HF & VUC, Danske
Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Revisorer, Danske Revisorer – FSR, Danske
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 62: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om videregående uddannelses (videreuddannelsessystemet) for voksne, fra uddannelses- og forskningsministeren
2512671_0009.png
9
Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, Dansk Told & Skatteforbund, DI, Djøf,
Erhvervsakademi
Kolding,
Erhvervsakademi
Midt-Vest,
Erhvervsakademi
Zealand,
Erhvervsakademi Syd-Vest, Erhvervsakademi Aarhus, Erhvervsakademi Copenhagen Business
Academy, Erhvervsakademi Dania, EVA-Danmarks Evalueringsinstitut, Fagligt Fælles Forbund –
3F, FGU Danmark, FH-Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Finanstilsynet, HK/Stat, KL, Københavns Erhvervsakademi, Københavns Professionshøjskole,
Professionshøjskolen Absalon, Rigsrevisionen, Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og
Professionsbacheloruddannelser, Rådet for de grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet
for Voksen og Efteruddannelse, Studievalg Danmark, Teknisk Landsforbund, University College
Lillebælt, University College Nordjylland, University College Syddanmark, VIA University College
og VUC Bestyrelsesforeningen.
11. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Samlede merudgifter [---]
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative
for borgerne
konsekvenser Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Klimamæssige konsekvenser
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 62: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om videregående uddannelses (videreuddannelsessystemet) for voksne, fra uddannelses- og forskningsministeren
2512671_0010.png
10
Er i strid med de principper for
implementering
af
erhvervsrettet EU-regulering/
Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X)
Ja
Nej
X
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 62: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om videregående uddannelses (videreuddannelsessystemet) for voksne, fra uddannelses- og forskningsministeren
2512671_0011.png
11
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Diplomuddannelser er reguleret af lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 1038 af 30. august 2017 (herefter vfv-loven).
I vfv-lovens § 15 fastlægges regler om adgangskrav til uddannelser i videreuddannelsessystemet for
voksne.
Efter lovens § 15, stk. 3, er adgang til en diplomuddannelse betinget af, at ansøgeren har gennemført
en relevant adgangsgivende uddannelse på mindst niveau med en erhvervsakademiuddannelse, en
akademiuddannelse gennemført som et reguleret forløb eller et særligt indgangsforløb til
diplomuddannelsen. Ud over den adgangsgivende uddannelse skal ansøgeren have mindst 2 års
relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Det foreslås med dette lovforslags § 1, nr. 2, at der i vfv-lovens § 15 indsættes et nyt stk. 8, hvorefter
uddannelses- og forskningsministeren kan fravige kravet om mindst 2 års relevant erhvervserfaring
efter gennemført adgangsgivende uddannelse, jf. stk. 3, for en diplomuddannelse i skat. Det foreslås
endvidere med § 1, nr. 2, at der indsættes et nyt stk. 9, hvorefter uddannelses- og forskningsministeren
fastsætter nærmere regler om adgangskrav til en diplomuddannelse i skat.
Som en konsekvens heraf foreslås det med dette lovforslags § 1, nr. 1, at der i § 15, stk. 3, indsættes
en henvisning til de foreslåede bestemmelser i § 15, stk. 8 og 9, jf. dette lovforslags § 1, nr. 2, der
ligesom § 15, stk. 6, nr. 3, modificerer bestemmelsen om erhvervserfaring i § 15, stk. 3.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.
Til nr. 2
Vfv-lovens § 15 fastlægger regler om adgangskrav til uddannelser i videreuddannelsessystemet for
voksne.
Efter lovens § 15, stk. 3, er adgang til en diplomuddannelse betinget af, at ansøgeren har gennemført
en relevant adgangsgivende uddannelse på mindst niveau med en erhvervsakademiuddannelse, en
akademiuddannelse gennemført som et reguleret forløb eller et særligt indgangsforløb til
diplomuddannelsen. Ud over den adgangsgivende uddannelse skal ansøgeren have mindst 2 års
relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 62: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om videregående uddannelses (videreuddannelsessystemet) for voksne, fra uddannelses- og forskningsministeren
2512671_0012.png
12
Skatteministeriet står i disse år over for en omfattende rekrutteringsopgave og ønsker at kunne styrke
de systematiske opkvalificerings- og videreuddannelsesinitiativer, bl.a. med diplomuddannelsen i
skat eller elementer af denne uddannelse. Mange nyansatte medarbejdere i Skatteministeriets
underliggende myndigheder forventes dog ikke at have de mindst 2 års relevant erhvervsfaring efter
gennemført adgangsgivende uddannelse, der er en forudsætning for at kunne optages på en
diplomuddannelse.
Det foreslås derfor med dette lovforslags § 1, nr. 2, at der i § 15 indsættes et nyt stk. 8, hvorefter
uddannelses- og forskningsministeren kan fravige kravet om mindst 2 års relevant erhvervserfaring
efter gennemført adgangsgivende uddannelse, jf. stk. 3, for en diplomuddannelse i skat.
Det foreslås endvidere med § 1, nr. 2, at der indsættes et nyt stk. 9, hvorefter uddannelses- og
forskningsministeren fastsætter nærmere regler om adgangskrav til en diplomuddannelse i skat.
Det er hensigten med de foreslåede bestemmelser, at uddannelses- og forskningsministeren fraviger
det generelle krav om mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende
uddannelse ved ansøgning om optagelse på en diplomuddannelse i skat.
Endvidere er det hensigten, at uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler, der indebærer,
at personer, der ønsker at blive optaget på en diplomuddannelse i skat uden at have mindst 2 års
relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse, skal dokumentere at være i
relevant beskæftigelse på ansøgningstidspunktet.
Det forventes, at det med hjemmel i den foreslåede bestemmelse i § 15, stk. 9, vil blive fastsat, at
relevant beskæftigelse i den konkrete sammenhæng indebærer, at den pågældende udelukkende eller
i alt overvejende grad beskæftiger sig med skattefaglige forhold.
Endvidere forventes det fastsat, at kravet om relevant beskæftigelse forudsætter, at ansættelsen har et
vist tidsmæssigt omfang (opgjort i timer pr. uge eller pr. måned).
Herudover forventes det fastsat, at der ikke må være tale om en tidsbegrænset stilling, at ansøgeren
har gennemført en eventuel prøvetid, og at stillingen på ansøgningstidspunktet ikke er opsagt af
hverken ansøgeren eller dennes arbejdsgiver.
Endeligt forventes det fastsat, at der på ansøgningstidspunktet skal foreligge en individuel tilrettelagt
uddannelsesplan for den pågældende ansøger udarbejdet af ansættelsesstedet, hvori der er en
redegørelse for de faglige opgaver i ansættelsesforholdet og for samspillet mellem opgaverne og
uddannelsens elementer.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 62: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om videregående uddannelses (videreuddannelsessystemet) for voksne, fra uddannelses- og forskningsministeren
2512671_0013.png
13
Det er hensigten, at der fastsættes nærmere regler i henhold til den foreslåede bemyndigelse i vfv-
lovens § 15, stk. 9, i bekendtgørelse om diplomuddannelser.
Det bemærkes, at den foreslåede ordning ikke kun henvender sig til medarbejdere i Skatteministeriets
underliggende myndigheder. Andre personer, f.eks. medarbejdere hos andre – private og offentlige –
arbejdsgivere, der beskæftiger sig med skattefaglige forhold, vil med forslaget dermed også kunne
blive omfattet af ordningen.
Det er ikke hensigten at ændre institutionens muligheder for at foretage en konkret vurdering af hver
enkelt ansøgers uddannelsesmæssige forudsætninger, jf. lovens § 15, stk. 4. Det vil dermed som hidtil
være den enkelte uddannelsesinstitution, som ud fra en samlet vurdering af den konkrete ansøgning
træffer afgørelse om optagelse.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.
Til § 2
Det foreslås med bestemmelsen i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2022, jf. dog stk. 2.
Det indebærer, at uddannelses- og forskningsministeren fra og med den 1. juli 2022 kan fravige kravet
om mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse for en
diplomuddannelse i skat i henhold til den foreslåede nye bestemmelse i vfv-lovens § 15, stk. 8, jf.
dette lovforslags § 1, nr. 2.
Det indebærer også, at ministeren fra og med den 1. juli 2022 kan fastsætte nærmere regler om
adgangskrav til en diplomuddannelse i skat i henhold til den foreslåede nye bestemmelse i vfv-lovens
§ 15, stk. 9, jf. dette lovforslags § 1, nr. 2.
Det er ikke hensigten at opretholde den ordning, der foreslås med dette lovforslags § 1 længere end
nødvendigt, dvs. længere end den periode, hvor Skatteministeriet forventes at opleve de beskrevne
rekrutteringsudfordringer.
Det foreslås derfor med
stk. 2,
at loven ophæves den 1. juli 2027.
Lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne gælder ikke for Færøerne
og Grønland og indeholder ikke en hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne og Grønland.
Derfor gælder nærværende lov heller ikke for Færøerne og Grønland.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 62: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om videregående uddannelses (videreuddannelsessystemet) for voksne, fra uddannelses- og forskningsministeren
2512671_0014.png
14
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1038 af 30. august
2017, foretages følgende ændringer:
§ 15.
---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Ud over den adgangsgivende
1.
I
§ 15, stk. 3,
indsættes efter »nr. 3«: »,
uddannelse skal ansøgeren have mindst 2 og stk. 8 og 9«.
års
relevant
erhvervserfaring
efter
gennemført adgangsgivende uddannelse for
at kunne optages på en videregående
uddannelse i videreuddannelsessystemet, jf.
dog stk. 6, nr. 3.
Stk. 4-7.
---
2.
I
§ 15
indsættes som
stk. 8 og 9:
»Stk.
8.
Uddannelses-
og
forskningsministeren kan fravige kravet om
mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter
gennemført adgangsgivende uddannelse, jf.
stk. 3, for en diplomuddannelse i skat.
Stk.
9.
Uddannelses-
og
forskningsministeren fastsætter nærmere
regler
om
adgangskrav
til
en
diplomuddannelse i skat.«