Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22, Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 72, UFU Alm.del Bilag 60
Offentligt
2506719_0001.png
N
EN
MAN MÅ IKKE
MAN MÅ IKKE
DISKRIMINERE
DISKRIMINERE
DET BEDSTE FOR
DET BEDSTE FOR
BARNET
BARNET
GØR RET
GØR RETT
TIL VIRK
TIL VIRKEL
RESOLUTION 21/22
HOLD FAMILIER
HOLD FAMILIER
SAMMEN
SAMMEN
KONTAKT MED
KONTAKT MED
FORÆLDRE PÅ
FORÆLDRE PÅ
TVÆRS AF LANDE
TVÆRS AF LANDE
BESKYT
BESKYTTE
KIDNAP
KIDNAPN
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 60: Henvendelse af 21/12-21 fra UNICEF Danmark om anbefalinger til uddannelse af lærere i at agere på nettet, så de kan rådgive og hjælpe børn og unge til tryghed på nettet
2506719_0002.png
Resolution 2021 vedtaget den 1. oktober 2021 af Det Nationale Rettighedsråd
for UNICEF Danmarks Rettighedsskoler. Det Nationale Rettighedsråd er
talerør for alle UNICEF Danmarks Rettighedsskoler.
Derfor er Børnekonventionen vigtig for os
Børnekonvention er vigtig for os børn og unge, fordi den handler om
vores rettigheder. Hvis der er noget, som man finder ubehageligt, er der
et konkret hjælpemiddel, som man kan bruge, hvis man er i tvivl, om
det faktisk er noget, der skal tages seriøst. Det er vigtigt at kende sine
rettigheder! Vi har brug for Børnekonventionen, så vi kan huske vores
rettigheder og bruge dem - også online. Det er rart at have noget at
kunne støtte sig til.
Vi lærer ikke nok om, hvordan man opfører sig online og på sociale
medier. Vi oplever, at forældre ikke altid sætter sig ind i vores liv online,
og derfor kan forældre komme til at referere til deres barndom, som var
meget anderledes og uden internet.
Ofte kan forældre tænke, at alt er helt i orden, hvis mange andre børn
og unge bruger samme medie. Forældre glemmer at forklare barnet
om, hvordan man opfører sig på en måde, der svarer til moderne tid.
Børnekonventionen er vigtig for os, fordi alle børn, unge og voksne skal
kunne vide, hvad børn har ret til. Og husk, jeres rettigheder er ikke noget,
I skal gøre jer fortjent til. Det er noget I har!
Hvad vi gerne vil opnå med resolutionen
Det Nationale Rettighedsråd vil gerne opfordre jer til at sætte fokus på
børn og unges trivsel online. Børn, unge og voksne skal lære om sociale
medier og adfærd online.
Vi vil gerne have, at ingen børn og unge føler sig utrygge ved at være
sig selv. Alle skal også kunne ytre sig. Derfor vil vi opfordre jer til at gøre
internettet til et mere trygt sted.
Det vil så sige, at man skal kunne ytre sig på en god og ikke-krænkende
måde, så ingen føler sig utilpas, fx på grund af dårlige kommentarer.
De voksne skal derfor være gode forbilleder for børn og unge online, da
deres adfærd smitter af og påvirker andre.
Hvis der opstår konflikter, uenigheder eller hadebeskeder, skal man
lære at sige fra på en god måde, hvor situationen ikke bliver optrappet. I
stedet for at svare på hadebeskeden med mere had, så kan man svare
med noget positivt på kommentaren.
Husk, at alt I siger og skriver online lige så godt kunne blive sagt ansigt til
ansigt. Så tænk over, hvad I skriver!
Foto: UNICEF Danmark
2
3
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 60: Henvendelse af 21/12-21 fra UNICEF Danmark om anbefalinger til uddannelse af lærere i at agere på nettet, så de kan rådgive og hjælpe børn og unge til tryghed på nettet
2506719_0003.png
Kære politikere og beslutnings-
tagere, vi opfordrer jer til at:
Der på læreruddannelsen
undervises i at agere på nettet,
så læreren bedst muligt kan
rådgive og hjælpe eleverne,
hvis de har problemer online.
Undervisning i sociale medier,
adfærd på nettet og sikkerhed
på nettet skal være en del af
undervisningen i folkeskolen.
Snakke, så børn også kan
forstå det.
Være et godt eksempel for alle,
både børn og voksne. I skal
holde den gode tone, når
I ytrer jer.
Sørge for, at tech-giganter
overholder børns rettigheder
og lave retningslinjer/love for
dem.
Kære børn og unge,
vi opfordrer jer til at:
Have en god adfærd på de
sociale medier. Husk at der
sidder en på den anden side
af skærmen, så skriv ikke noget,
som du ikke ville sige til per-
sonen ansigt til ansigt.
Snakke med nogen (en ven,
familiemedlem eller en anden
voksen), hvis du har haft en
ubehagelig oplevelse på de
sociale medier.
Være opmærksomme på, at det,
I lægger op, aldrig bliver slettet
igen.
Respektere andres holdninger,
meninger og identitet på de
sociale medier.
Kære virksomheder og andre
aktører, vi opfordrer jer til at:
Understøtte tech-giganter i at
gentænke deres retningslinjer
og være mere opmærksomme
på, hvad de censurerer, og
hvad de lader blive. Bl.a. i forhold
til alder og hate-speech. Tænk
rettigheder over profit.
Kære forældre,
vi opfordrer jer til at:
Være opmærksomme på, hvad
barnet laver online. Forældre
skal sætte sig ind, i hvordan livet
på de sociale medier foregår.
Dog skal I IKKE overskride jeres
børns privatliv.
Kære influencers, vi opfordrer
jer til at:
Være bevidste om jeres
indflydelse, og I skal kende
og bruge børns rettigheder.
Vi anbefaler jer at være åbne
om jeres erfaringer med
fx sociale krænkelser.
Vi børn i Det Nationale Rettighedsråd underskriver hermed denne resolution:
Foto: UNICEF Danmark
4
5
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 60: Henvendelse af 21/12-21 fra UNICEF Danmark om anbefalinger til uddannelse af lærere i at agere på nettet, så de kan rådgive og hjælpe børn og unge til tryghed på nettet
2506719_0004.png
Foto: UNICEF Danmark
Foto: Lise Balsbye
Foto: Statsministeriet
Derfor er artiklerne vigtige for os
Artikel 2 og 3 er vigtige for os, fordi alle skal vide, hvordan man opfører
sig, og hvad der er bedst for barnet.
Alle skal behandles lige, uanset seksualitet, religion, køn, udseende,
indkomst, familiebaggrund, etnicitet osv. Der skal være plads til alle.
Vi vil gerne være trygge online. Derfor, som artikel 2 beskriver, skal man
ikke diskriminere. Når man ikke diskriminerer, skabes der et rum, hvor
man former et sundt og godt fællesskab, og man kan stå ved sig selv
uden at være bange for at vise, hvem man er.
Når man tager beslutninger eller skriver noget på de sociale medier, skal
man tænke over, hvordan det kan påvirke modtageren. Så tør man at sige
det ansigt til ansigt? Det gælder også for voksne. De skal prøve at sætte
sig ind i vores hverdag og vores måde at kommunikere med omverdenen
på. Derfor skal de dog ikke overtræde grænsen for børn og unges
privatliv. De skal finde en balance for, hvor grænsen går.
Tech-giganter og andre virksomheder skal sørge for, at deres medier
tager hensyn til artikel 3, hvad der er bedst for børn og børns rettigheder.
Algoritmer kan være smarte, og mange nyder også godt af, at andre får
at se, hvad man klikker på. Men det kan også være et problem, både i
forhold til barnets privatliv, og i forhold til at blive eksponeret for andre
holdninger, end hvad barnet ellers synes.
Medierne skal sørge for, at der i fremtiden ikke bliver en sort/hvid-
debat, hvor alle synes, de selv har 100 % ret. Debatten skal være mere
nuanceret.
Artiklerne gør, at vi kan føle os trygge online.
6
7
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 60: Henvendelse af 21/12-21 fra UNICEF Danmark om anbefalinger til uddannelse af lærere i at agere på nettet, så de kan rådgive og hjælpe børn og unge til tryghed på nettet
2506719_0005.png
Alle UNICEF Danmarks Rettighedsskoler har et rettighedsråd, hvis med-
lemmer mødes årligt til et nationalt Børnetopmøde. Rettighedsrådene er
med til at give børn en stemme og blive hørt og inddraget, som der står
i Børnekonventionens artikel 12.
I år har Børnetopmødet fokus på børn og unges trivsel online. Og det
med rette. En nylig undersøgelse viser, næsten et ud af tre børn i
alderen 12-16 år fortæller, at der er en hård tone på sociale medier som
afholder dem fra at dele deres holdninger i fx chatfora eller debatter
online (UNICEF Danmark og Institut for Menneskerettigheder 2021).
Det er et problem. Ikke kun for demokratiet og for samfundets udvikling,
men for den grundlæggende beskyttelse af børn og unges rettigheder
online.
Med denne resolution sætter Det Nationale Rettighedsråd fokus på
børns ret til egne data, ret til privatliv, ytringsfrihed, ret til at blive hørt
og til at blive beskyttet mod udnyttelse, ensomhed og had online.
Resolutionen indeholder 11 konkrete anbefalinger til politikere,
virksomheder, influenter, tech-giganter, forældre og andre ansvarlige
voksne, såvel som til børn og unge selv. Det er nemlig alles ansvar
at sikre børns rettigheder online.
Cecilia Decara, National Chef, UNICEF Danmark