Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22, Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
BUU Alm.del Bilag 72, UFU Alm.del Bilag 60
Offentligt
UNICEF Danmark
Rentemestervej 62
2400 København NV
35 27 38 00
www.unicef.dk
21. december 2021
Kære Uddannelses- og Forskningsudvalg
Vi, Det Nationale Rettighedsråd for UNICEF Danmarks Rettighedsskoler, har lavet årets
resolution 21/22, som handler om børn og unges adfærd på nettet. Det er vores mål at
forbedre tonen blandt børn og unge på de sociale medier. Med vores resolution vil vi gøre
en forskel for børn og unge i Danmark, og vi håber, I vil understøtte vores ideer, samt
hjælpe os med at gøre dem til virkelighed.
En nylig undersøgelse viser, at næsten et ud af tre børn i alderen 12-16 år fortæller, at der
er en hård tone på sociale medier, som afholder dem fra at dele deres holdninger i fx
chatfora eller debatter online (kilde: UNICEF Danmark og Institut for
Menneskerettigheder 2021). Det er et problem. Ikke kun for demokratiet og for
samfundets udvikling, men for den grundlæggende beskyttelse af vores rettigheder
online.
Alle UNICEF Danmarks Rettighedsskoler har et rettighedsråd, hvis medlemmer mødes
årligt til et nationalt Børnetopmøde. Temaet for UNICEF Børnetopmøde 2021 var
”Rettigheder på nettet”. Det er et højaktuelt tema, der omhandler
vores trivsel og digitale
dannelse i en tid, hvor vores hverdag også er på de sociale medier. Derfor er vi eksperter i
det. Vi, Det Nationale Rettighedsråd, som er talerør for alle UNICEF Danmarks 50
Rettighedsskoler, har nogle anbefalinger til jer:
”Kære politikere
og beslutningstagere, vi opfordrer jer til, at der på
læreruddannelsen undervises i at agere på nettet, så læreren bedst muligt
kan rådgive og hjælpe eleverne, hvis de har problemer online. Undervisning i
sociale medier, adfærd på nettet og sikkerhed på nettet skal være en del af
undervisningen i folkeskolen.”
Derved bliver lærerne tidligt i deres karriere bevidste om adfærd på sociale medier, og de
kan rådgive os børn og unge på en pædagogisk måde, når vi har brug for rådgivning. Hvis
lærerne er udrustet til at hjælpe eleverne allerede i en tidlig alder om sociale medier og
opførsel på nettet, forebygger vi dårlig opførsel og utryghed på de sociale medier på
længere sigt. Det er vigtigt for os børn og unge, at vi ved, at vi har en kompetent voksen at
snakke med, fordi det giver tit en tryghed hos os.