Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 59
Offentligt
2506410_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget (cc: Rigsrevisionen)
21. december 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
I orienteres med dette brev om, at der nu på Finansloven for 2022 er etableret en
klar hjemmel til at universiteterne kan disponere midler til at SDC-
kandidatstuderende kan benytte sig af laboratoriefaciliteter mv. på universiteterne.
Samtidig kan jeg oplyse om, at universiteterne i forbindelse med COVID-19
situationen i et vist omfang har disponeret midler til SDC kandidatstuderende uden
klar hjemmel i 2020 og 2021, i og med at de studerende formelt set er indskrevet
på University of Chinese Academy of Sciences (UCAS).
Sino-Danish Center for Education and Research (SDC) er et uddannelses- og
forskningssamarbejde mellem de danske universiteter og UCAS, der har
eksisteret siden 2010, jf. aktstykke nr. 83 af 14. januar 2010. SDC er beliggende i
Industriens Fonds Hus i Beijing, og de danske universiteter er medudbydere af i
alt otte kandidatuddannelser inden for seks strategiske fokusområder. Fem
danske universiteter (Danmarks Tekniske Universitet, Aarhus Universitet,
Københavns Universitet, Aalborg Universitet og Copenhagen Business School) er
sammen med UCAS ansvarlige for de nuværende otte udbudte
kandidatuddannelser.
I lyset af Kinas COVID-19-nedlukning har danske og udenlandske studerende på
UCAS modtaget virtuel undervisning. Samtidig har danske universiteter givet de
studerende adgang til laboratoriefaciliteter mv., så de studerende har kunnet
fortsætte samt færdiggøre deres studier. Dette har medført mindre udgifter for
universiteterne til vedligehold, supervision, vejledning samt ulykkesforsikring for de
studerende.
Det drejer sig om ca. 80 studerende årligt, hvortil SDC-sekretariatet vurderer, at
der maximalt er disponeret for 10.000 kr. årligt pr. studerende.
Universiteterne har imidlertid ikke haft den nødvendige hjemmel til at afholde disse
udgifter i kraft af, at de studerende ikke er indskrevet på det danske universitet,
men på UCAS i Kina.
Flere af uddannelserne er unikke, idet der ikke udbydes uddannelser med en
tilsvarende kompetenceprofil eller fagligt sigte på danske universiteter, hvorfor
studienævnet på SDC ikke meritgodkender uddannelseselementer fra et dansk
universitet, der ikke er taget som valgfag (højst 30 ECTS-point). Dertil kommer, at
Ref.-nr.
276182
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 59: Orientering om SDC kandidatstuderendes adgang til danske universiteters laboratoriefaciliteter mv., fra uddannelses- og forskningsministeren
2506410_0002.png
specialeforløbet er tilrettelagt med henblik på, at de studerende opnår en
dobbeltgrad, som forudsætter en kinesisk eksamen. De danske universiteter har
dermed ikke haft mulighed for at indskrive de studerende på en dansk
uddannelse.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har siden december 2020, hvor SDC-
sekretariatet henvendte sig med problemstillingen, søgt at finde en løsning på
hjemmelsproblemet med SDC-sekretariatet. Dette dog uden held. Styrelsen har
derfor af brev den 3. december 2021 pålagt universiteterne at stoppe med at
disponere til formålet, indtil der foreligger en hjemmel.
Fremadrettet er der nu via en tekstanmærkning på finansloven for 2022 etableret
hjemmel til, at universiteterne kan disponere til formålet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
Uddannelses- og Forskningsminister
Side 2/2