Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 54
Offentligt
2502133_0001.png
ÅRSBERETNING
Et skoleår
under corona
Skoleåret 2020/2021
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Studievalg Danmarks årlige redegørelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2502133_0002.png
Indhold
3
4
6
7
9
10
11
13
14
DIREKTØRENS FORORD
VORES STUDIE- OG KARRIERE-
VEJLEDNING KORT FORTALT
Studievalg Danmark
KOLLEKTIV VEJLEDNING
PÅ UNGDOMSUDDANNELSERNE
Studievalg Danmark er en national vejled-
ningsinstitution med 7 regionale vejled-
ningscentre og et lille sekretariat. Vi er
forankret i Uddannelses- og Forskningsmi-
nisteriet og blev oprettet 1. august 2018. Vi
er ca. 95 ansatte, hvoraf langt størstedelen
er studie- og karrierevejledere.
HVAD SIGER ELEVERNE?
SÅ MANGE HAR VI VEJLEDT
Vores vejledere er alle uddannede stu-
die- og karrierevejledere. De har et stort
kendskab til videregående uddannelser,
EKSTRA VEJLEDNING
I TIDEN MED CORONA
erhvervsuddannelser, efter- og videre-
uddannelse, økonomi under uddannelse
og de karrieremuligheder, der er efter
uddannelserne.
VEJLEDNING I
DE UNGES SABBATÅR
Årsberetning
Studievalg Danmark udgiver for hvert sko-
leår en årsberetning, der giver indblik i de
aktiviteter, der finder sted. Årsberetningen
VEJLEDNING OM
ERHVERVSUDDANNELSER
fortæller overordnet om vores studievejled-
ning og indeholder eksempler på vejled-
ningen og data fra vores kontaktstatistik.
Udgivet af Studievalg Danmark
ULIGHED I UDDANNELSESVALG
Amfipladsen 6, 1 sal
5000 Odense C
Tel.: 3333 2000
[email protected]
www.studievalg.dk
Publikationen kan hentes på studievalg.dk
Layout: FAUST & ME, www.faustandme.dk
KØN OG VEJLEDNING
15
ET SYNLIGT STUDIEVALG
DANMARK
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Studievalg Danmarks årlige redegørelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2502133_0003.png
Direktørens
forord
Coronaen er endelig ved at slippe sit tag i Danmark, men
i Studievalg Danmark mærker vi stadig krisens efterskælv.
Studie- og karrierevejledning er særligt vigtig, når det
kendte vakler, og tvivlen sætter ind.
Vejledning giver unge og voksne indsigt i dem selv og de-
res muligheder. Konkret arbejder vejlederne bl.a. med at
udfolde alle kringelkrogene i uddannelsessystemet, ud-
fordre myter og stereotyper og at give de unge og voksne
redskaber til selv at udforske de mange forskellige ud-
dannelser.
Vejledning på nye måder
Studievalg Danmark har som mange andre været nødt til
at gentænke hverdagen under Corona. Hvordan får ele-
verne den nødvendige vejledning? Hvordan sørger vi for,
at de unge og voksne, der ikke er tilknyttet en ungdoms-
uddannelse, kan få inspiration og vejledning, når samfun-
det stort set er lukket ned?
Vejlederne i Studievalg Danmark har i det forgangne
skoleår kastet sig ud i virtuel vejledning, skabt virtuelle
workshops, produceret en podcastserie og meget mere.
Undervejs har vi fået øjnene op for, hvad den virtuelle vej-
ledning kan – og hvor den kommer til kort.
Vi fortsætter i resten af 2021 med at udforske de virtuelle
muligheder og tale med de unge om, hvordan de helst vil
møde en vejleder.
Fornyet indsats
Igen i år har Studievalg igangsat en særlig indsats til årets
studenter og ansøgere til de videregående uddannelser.
Indsatsen bygger videre på vores arbejde i forrige skoleår
og giver mulighed for at tilbyde ekstra vejledning og ud-
vikle nye elementer i vejledningen.
De foreløbige erfaringer er, at tilbuddet bliver taget godt
imod, og vi har vejledt markant flere i løbet af sommeren
end tidligere år.
God læselyst.
Her i årsberetningen skriver vi mere om vores vigtigste
vejledningsaktiviteter og giver eksempler på nogle af de
mange initiativer, som vi har arbejdet med i løbet af det
forgangne skoleår.
Det betyder, at vejledningen på gymnasierne og hf nu
favner alle de erhvervskompetencegivende uddannel-
sesmuligheder, som findes efter gymnasiet/hf. Vi ser alle-
rede nu, at de unge oplever myter, prestigetab, strukturer
og kringlede systemer som forhindringer for at tage en
faglært vej. Heldigvis møder vi stor lydhørhed og velvilje
fra erhvervsskolerne, gymnasierne, VUC, brancherne og
elevorganisationerne. Vi håber, at vi sammen kan tage liv-
tag med nogle af de mange benspænd.
Fra student til faglært
En del unge overvejer at starte på en erhvervsuddannelse
efter deres gymnasiale uddannelse, og den 1. januar 2021
fik Studievalg Danmark endelig mulighed for at vejlede de
unge om netop den vej.
3
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Studievalg Danmarks årlige redegørelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2502133_0004.png
Vores
studie- og
karrierevejledning
kort fortalt
Vejledning til elever på ungdomsuddannelser
En meget vigtig del af Studievalg Danmarks aktiviteter
er kollektiv vejledning på landets ungdomsuddannelser.
Studievalg Danmark er populært sagt en del af skemaet.
I den kollektive vejledning får eleverne viden og input til
deres studie- og karrierevalg. Det sker i det spændings-
felt, der er mellem den enkelte elev, deres muligheder og
den verden, der omgiver dem. Typisk sker den kollektive
vejledning ved et fysisk møde, men i det forløbne skoleår
har det naturligvis ofte været online.
Studie- og karrierevejlederne tilbyder desuden works-
hops til mindre grupper af elever. Emnerne på de forskel-
lige workshops varierer, men det kan f.eks. være studier i
udlandet eller planlægning af sabbatår, som mange ele-
ver gerne vil blive klogere på.
Alle elever har mulighed for at booke tid til individuelle
samtaler, hvor de kan tale med en vejleder om tvivl, usik-
kerhed eller få svar på helt konkrete spørgsmål.
Vejledning til andre
Studievalg Danmarks vejleder også unge og voksne, som
ikke er tilknyttet en ungdomsuddannelse.
Det sker i den åbne vejledning, som finder sted i vores
regionale centre, på biblioteker, borgerhuse mv. Her kan
alle få vejledning og hjælp til at afklare deres muligheder
i forhold til uddannelse og karriere.
I denne del af vejledningen tilbydes også workshops, som
alle kan tilmelde sig.
4
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Studievalg Danmarks årlige redegørelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2502133_0005.png
5 hurtige
Om Studievalg Danmark
01
02
03
04
05
Studievalg Danmark består af
syv centre og et sekretariat
Alle vores studie- og
karrierevejledere har en
specialuddannelse i vejledning.
Vi vejleder på mere end 450
forskellige uddannelsessteder
Vi har i 2021 en finanslovsbevil-
ling på 56 mio. kroner
Vejledningen er uvildig og in-
stitutionsuafhængig
5
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Studievalg Danmarks årlige redegørelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2502133_0006.png
Kollektiv vejled-
ning
på ungdoms-
uddannelserne
Det overordnede formål med den kollektive vejledning er,
at eleverne opnår lyst, mod og nysgerrighed til at udfor-
ske, håndtere overgange, valg af uddannelse og karriere.
Eleverne får i vejledningen information om uddannelses-
systemet mv., men også mulighed for at reflektere både
på egen hånd og sammen med andre elever, f.eks. om
nogle af de mange forskellige myter, der er om uddan-
nelser og jobs.
I samarbejde med uddannelserne
Den kollektive vejledning planlægges i samarbejde med
de lokale ungdomsuddannelser f.eks. med afsæt i den lo-
kale profil og tidligere elevers uddannelsesmønstre.
Ofte arbejder eleverne først med at få overblik over de
muligheder, der er efter den uddannelse, som de er i gang
med. Det handler i vid udstrækning om at vise eleverne,
at der er mange muligheder, og at de kan få adgang til en
lang række uddannelser uanset valg af studieretning og
karaktergennemsnit.
I løbet af uddannelsen stiger omfanget og kompleksiteten i
den kollektive vejledning. Det sker blandt andet ved at stil-
le skarpt på den enkelte elevs valgproces og på de snoede
veje man ofte oplever i forhold til uddannelse og karriere.
Ud på uddannelserne
Studievalg Danmark sørger for at gøre eleverne opmærk-
somme på de muligheder, der er for at opleve videregå-
ende uddannelser og få et indtryk af studielivet. Det kan
f.eks. være arrangementer som åbent hus, Studiepraktik
og Studerende for en dag.
Typiske temaer
i den kollektive
vejledning
Studieretning og uddannelse
Vejledningsmuligheder i gymnasiet
Tilgange til valg af studieretning
Sammenhæng mellem studieretning og
uddannelsesmuligheder efter gymnasiet
Uddannelsesveje
Uddannelsestyper
Motivation og valg
Påvirkninger og uforudsigelighed
Karriereveje
Måder karriereveje kan udvikle sig på
Normers og værdiers betydning for
karrierevalg
Sammenhæng mellem uddannelse, job,
løn og beskæftigelse
Ansøgning og optagelse
Optagelsesmuligheder og
ansøgningsprocedurer
Gymnasial supplering og genberegning
af gennemsnit
Myters betydning for valg af
ansøgningsstrategi
Godt på vej
Student. Hvad nu?
Overgang til sabbatår
Overgang til uddannelse
Muligheder for vejledning
6
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Studievalg Danmarks årlige redegørelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2502133_0007.png
Hvad
siger
eleverne?
I efteråret 2020 introducerede Studievalg en ny række af
vejledningsarrangementer til de nystartede elever på de
gymnasiale uddannelser.
Til arrangementerne kan eleverne møde den lokale vejle-
der, høre om Studievalg Danmark generelt og om uddan-
nelsesmuligheder efter ungdomsuddannelsen. På nogle
uddannelser handler arrangementet også om at sætte
studieretningsvalget lidt i perspektiv.
Som led i Studievalgs kvalitetsarbejde har vi interviewet
elever for at få del i deres oplevelse af arrangementerne.
Elevernes oplevelser af vejledningen er naturligvis væ-
sentlig for at få et indtryk af, hvordan den kollektive vej-
ledning bliver modtaget.
Elevernes oplevelser
Eleverne på tværs af skoler lægger sjældent vægt på
præcis det samme, men der er en række udsagn som går
igen:
Overordnet oplever eleverne, at Studievalgs arrange-
menter er relevante og vedkommende.
Eleverne lægger vægt på at blive inddraget i arrange-
menterne ved selv at arbejde med stoffet f.eks. ved at
søge information om konkrete uddannelser.
Eleverne kan ofte reflektere over indflydelsen fra fami-
lie, venner mv. i valg af studie og studieretning, men de
tillægger det meget forskellig betydning.
Det kan være svært at huske alle pointer, så det ville
være rart med en form for skriftlig opfølgning på vej-
ledningen.
Deres oplevelser er således sammen med den vejled-
Interviewene er målrettet gennemført umiddelbart efter,
at eleverne har gennemført et arrangement eller ca. 1 må-
ned efter. Generelt har de taget meget med sig og er op-
mærksomme på de input, som de har fået fra Studievalg.
ningsfaglige viden i Studievalg brugt i tilpasningen af
arrangementerne til kommende skoleår. For eksempel
sender vejledere nu oftere digitale hand-outs til eleverne
i forlængelse af vejledningen.
Sådan gjorde vi
Interview med elever
Inddragelsen er sket ved interview med elever en-
keltvis eller i grupper.
Interview er gennemført på tværs af alle 7 centre
umiddelbart efter et arrangement i 1. g. eller 1. HF.
Forskellige betingelser og muligheder
Fælles for vores arrangementer var, at de pga.
corona fandt sted under vanskelige betingelser
både for elever og vejledere. På nogle skoler var
arrangementet tæt på vanligt ”live” med eleverne,
på andre skoler var arrangementet online og på at-
ter andre skoler var arrangementet reduceret til en
videopræsentation.
7
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Studievalg Danmarks årlige redegørelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2502133_0008.png
”Jeg glæder mig vildt meget
til, at det rent faktisk er noget,
jeg har lyst til at lave. Altså
indtil nu i ens liv har man jo
sådan aldrig rigtig valgt”
GYMNASIEELEV
8
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Studievalg Danmarks årlige redegørelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2502133_0009.png
Så mange
har vi vejledt
Studievalg Danmark fører løbende statistik over vores vej-
ledning. I løbet af et skoleår er det reglen, at der er flest
kollektive arrangementer om efteråret og flest individuel-
le vejledninger om foråret.
Det har naturligvis sat sine spor i antallet af vejledninger,
at det var et skoleår, som var meget præget af nedluknin-
ger på ungdomsuddannelser, uvished og lukkede centre.
I forhold til tidligere skoleår er antallet af deltagere i kol-
lektive arrangementer og antallet af individuelle vejled-
ningsaktiviteter ca. en fjerdel lavere end før corona.
Statistik
for vejledninger i skoleåret
Kollektive arrangementer
Kollektive arrangementer
Efterår 2020
3.818
Forår 2021
2.802
Deltagere i kollektive arrangementer
121.043
91.371
Workshops
Antal workshops
304
352
Deltagere i workshops
7.920
6.192
Individuelle vejledningsaktiviteter
Individuelle vejledningsaktiviteter
- heraf individuelle vejledningsaktiviteter
for unge og voksne uden for ungdomsuddannels
25.017
30.277
7.287
8.528
9
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Studievalg Danmarks årlige redegørelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2502133_0010.png
Ekstra vejledning
i
tiden med corona
For mange unge medførte coronaen uvante og utrygge
vilkår i forhold til uddannelses- og karrieremuligheder. Der
var rekordmange, der søgte optagelse på de videregåen-
de uddannelser og også mange, der ikke blev optaget.
I forlængelse heraf blev Studievalg bedt om at gennem-
føre en særlig og opsøgende vejledning til ansøgere, der
i forbindelse med sommeroptaget-2020 fik afslag. Derfor
har vi skabt nye vejledningstilbud og materialer målrettet
denne gruppe af unge.
Ekstra tilbud om vejledning
I sommeren 2020 sendte Uddannelses- og Forsknings-
styrelsen sms til alle afviste ansøgere med direkte henvis-
ning til Studievalg Danmarks vejledningstilbud. I forlæn-
gelse lancerede Studievalg et nyt tilbud med vejledning
til modtagerne.
Podcasts om uddannelse, job og karriere
De særlige tilstande har også givet anledning til at tænke
over, hvordan fremtidens virtuelle vejledning i Studievalg
Danmark skal se ud, og hvordan vi får udnyttet digitale
muligheder til at skabe værdifulde tiltag i vores vejledning
og nå flere unge og voksne.
Et af de første skridt i er, at Studievalg Danmark er gået i
luften med vores eget lille podcast-univers, hvor vi debat-
terer og informerer om emner med relation til uddannel-
se, job og karriere.
Vores podcasts handler om alt fra at søge optagelse på
en videregående uddannelse, sabbat, uddannelsestyper
til konkrete eksempler f.eks. på de tekniske erhvervsud-
dannelser og meget andet.
De enkelte podcasts skal give information og være hjælp
til selvhjælp til ansøgere og vejledningssøgende, men
også gøre opmærksom på, hvordan man kan søge yderli-
gere vejledning og samtaler.
Senere blev emnerne i samtalerne med unge og voksne
mere komplekse og tidskrævende. Nu var det emner som
kvalificering i kvote 2 og alternative uddannelsesveje, der
fyldte i samtalerne.
Her var der mulighed for via direkte kontakt at få vejled-
ning og arbejde med strategier til at komme videre efter
afslaget. Indsatsen var fleksibel, så de unge og voksne
kunne modtage vejledning, når det bedst passede dem.
I ugerne efter ansøgningssvaret handlede vejledningen
primært om at håndtere et afslag og om information om
ledige pladser,
Lyt med
www.studievalg.dk/inspiration/podcast
10
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Studievalg Danmarks årlige redegørelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2502133_0011.png
Vejledning i
de unges
sabbatår
Alt for mange unge glemmer, at de kan bruge Studievalg
Danmark, når de er blevet studenter og har forladt ung-
domsuddannelsen. Det er en udfordring, vi har taget op,
for mange af de unge har fortsat gavn af vejledning om
studievalg og karriere.
Det siger de unge
Studievalg Danmark har i det forgangne skoleår indsamlet
viden og fået udarbejdet en analyse om målgruppen af
sabbatister, som udgør omkring 80% af en studenterårgang.
De fleste forventer at vælge uddannelse i deres sabbatår.
men mangler ofte strategi og input til deres valgproces.
De forventer, at valget af uddannelse vil komme af sig selv
i løbet af sabbatåret, bl.a. gennem arbejdserfaring eller
blot med tiden.
Flere unge i undersøgelsen peger på, at de med fordel
kunne have haft en plan for dele af deres sabbatår, så
sabbatåret faktisk ville gøre dem bedre rustet til et kvalifi-
ceret og mindre frustreret uddannelsesvalg.
Mere vejledning
Konkret har Studievalg produceret en film, som henven-
der sig til sabbatister, informationsmateriale til samar-
bejdspartnere og sabbatister, virtuelle workshops, ind-
hold til sociale medier, Youtube-videoer samt podcasts.
Målrettet kontakt
Analysen fremhævede et ønske fra sabbatister om at bli-
ve kontaktet direkte af Studievalg Danmark i deres sab-
batår. Dette er vi i gang med i efteråret 2021, hvor vi for
første gang tilbyder årets studenter at få nyheder fra Stu-
dievalg Danmark.
Vi vil løbende minde dem om vores vejledningstilbud og
give tips til Åbent Hus-arrangementer, Studiepraktik, kvo-
te 2 og meget mere.
Sabbatister
efterspørger
Tydeliggørelse af, at vejledning også er et
tilbud efter endt ungdomsuddannelse
Input til planlægning af sabbatår
Vejledning i forhold til valgprocesser og hjælp
til at overskueliggøre studievalg
Målrettet kontakt og mulighed for personlig
vejledning
Mulighed for netværksdannelse med andre
sabbatister
11
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Studievalg Danmarks årlige redegørelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2502133_0012.png
GY M N A S I E E L E V
”Jeg har fået bekræftet, at
jeg godt
kan tage det med
ro
og
ikke behøver at skyn-
de mig
og vælge en ud-
dannelse, og at
min uddan-
nelse ikke er bindende”
12
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Studievalg Danmarks årlige redegørelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2502133_0013.png
Vejledning
om
erhvervs-
uddannelser
Fra 1. januar 2021 har Studievalg via en tilføjelse til
studievalgsloven fået mulighed for også at vejlede
om denne del af uddannelsessystemet. Vejlednin-
gen kan dermed give de unge og voksne et bredere
og endnu bedre grundlag for deres uddannelsesvalg.
Det kan være svært at få øje på de mange muligheder i en
erhvervsuddannelse, når man er student.
Studievalg oplever, at studenterne ofte ikke er tænkt ind
som målgruppe på uddannelsernes hjemmesider, sociale
medier m.m., Det kan derfor være svært for studenterne at
finde ud af, hvordan de er stillet, og hvordan deres uddan-
nelsesforløb kan blive,
Indsatsområder i
vejledning om EUD
Integration af erhvervsuddannelsesområdet
i den kollektive vejledning på de gymnasiale
uddannelser
Udvikling af workshops om erhvervsuddannel-
ser til den gruppevise vejledning på de gymna-
siale uddannelser
Integration af erhvervsuddannelses-området på
hjemmeside og sociale medier
Samarbejde med erhvervsuddannelsesområdet
Kompetenceforløb for Studievalg Danmarks
vejledere.
Et nyt vejledningsområde
Erhvervsuddannelserne adskiller sig fra de videregåen-
de uddannelser i selve opbygningen af uddannelsen, på
indholdet, og særligt ved, at praktikpladsen i høj grad er
omdrejningspunkt for uddannelsen.
Kompetence- og udviklingsforløb
For at løfte den nye vejledningsopgave har Studievalg Dan-
mark igangsat et omfattende kompetence- og udviklings-
forløb for alle vejledere. Forløbet afvikles i løbet af 2021.
Det er tilrettelagt i samarbejde med VIA University Col-
lege og omfatter vidensopbygning, udvikling af nye ma-
terialer til vejledningen og masser af besøg på lokale er-
hvervsuddannelser og virksomheder.
13
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Studievalg Danmarks årlige redegørelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2502133_0014.png
Ulighed
i
uddannelsesvalg
Hvilken betydning har vores familiemæssige baggrund
og vores forældres uddannelse for at vælge en universi-
tetsuddannelse?
Studievalg Danmark har i samarbejde med DPU deltaget
et forskningsprojekt, Next Step, som både handler om at
blive klogere på mekanismer i uddannelsesvalg og på,
hvordan man kan påvirke den sociale ulighed i valg af uni-
versitetsuddannelse.
Projektets formål er at udvikle en forskningsbaseret vej-
ledningsindsats, der kan reducere den sociale ulighed i
adgangen til videregående uddannelser.
Det er første gang i Danmark, at der forskes i denne sær-
lige tilgang i vejledningen og banebrydende , at der fore-
tages et kvantativt studie af denne størrelse.
God forskning tager tid, og selvom vi er forventningsfulde,
er hverken Post Doc-projektet eller Ph.D.-afhandlingen
færdige endnu.
Læs mere
www.projekter.au.dk/nextstep
Køn
og
vejledning
Uddannelsessystemet og efterfølgende beskæftigelse er
i Danmark meget kønsopdelt, og en del uddannelser til-
trækker næsten udelukkende studerende af samme køn.
Alle elever skal klædes på til at kunne træffe kvalificerede
valg. Det betyder, at eleverne skal kunne reflektere over,
hvor de selv står, og over betydningen af omgivelsernes
normer og forventninger til deres valg. Det gælder også
i forhold til normer om, at uddannelser og job hænger
sammen med køn.
Denne tilgang kan udvide mulighederne for f.eks. en ung
Vi har igangsat kompetenceudvikling og løbende dialog om
køn og vejledning, så vejledere er opmærksomme på de
normer og forestillinger om køn, som vi selv bærer med os.
mand, der måske ikke umiddelbart ser sig selv som syge-
plejerske, men sagtens kan have kompetencer og inte-
resse for at varetage netop den jobfunktion.
I år har vi også udviklet en række nye kort til brug i vejlednin-
gen. Kortene skal hjælpe eleverne med at identificere, hvilke
kendetegn de kan se, at de selv har og sætte det i relation
til, hvad de finder interessant i forhold til job og uddannelse
14
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Studievalg Danmarks årlige redegørelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2502133_0015.png
Et
synligt
Studievalg
Danmark
Synlighed på sociale medier
Studievalg Danmark har det seneste år haft ekstra fokus
på synlighed på sociale medier.
Instagram, Facebook, Youtube, Spotify og Buzzfeed er
nogle af de platforme, hvor vi har målrettede vejlednings-
kampagner til specifikke målgrupper.
De sociale medier benyttes til at henvise flere vejled-
ningssøgende til vores vejledning gennem korte personli-
ge fortællinger, videoer med vejledere, opslag med gode
råd, podcasts og meget mere.
Unge på sabbatår og kvote 2-ansøgere har desuden fået
mulighed for at kommunikere og vidensdele i særlige grup-
per på de sociale medier faciliteret af Studievalg Danmark.
Opnåede
resultater i første
halvår af 2021
1.6 mio.
visninger af indhold
555.000
har set indhold fra
Studievalg Danmark
63.205
afspilninger af videoer
Studievalg Danmark i medierne
I pressen har Studievalg Danmark ofte været inviteret til
at komme med vejledningsfaglige input til de mange for-
skellige emner, der har været i uddannelsesdebatten.
Køn og uddannelsesvalg
Erhvervsuddannelse
Karakterer og uddannelsesvalg
Sabbat og sabbatister
Optagelsen i en corona-tid
Velfærdsuddannelserne
Uddannelsesplaner i en omskiftelig tid
De lokale studievalgsråd
Studievalg Danmark har i det forløbne år for alvor etable-
ret faste samarbejdsfora med uddannelses- og beskæfti-
gelsesverdenen. Der er nedsat Studievalgsråd i alle dele
af landet. Her er der mulighed for at udveksle erfaringer
og få input til, hvordan vi udvikler vejledningen.
15
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Studievalg Danmarks årlige redegørelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2502133_0016.png
Vejledning nær dig
Læs mere på www.studievalg.dk