Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 43
Offentligt
2497768_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
København, den 8. december 2021.
a.
Uddannelses- og Forskningsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at ansvaret for
opgaven med at udvikle et nyt studieadministrativt it-system til universiteterne fremadrettet placeres
hos universiteterne. Dermed varetages opgaven ikke længere i Uddannelses- og Forskningsministeri-
et.
Forslaget medfører ikke udgifter i finansåret.
b.
Uddannelses- og Forskningsministeriet skal fremadrettet ikke varetage opgaver relateret til udvik-
lingen af et nyt studieadministrativt system til universiteterne samt den efterfølgende drift og vedli-
gehold af det nye system. Ansvaret for opgaven med at udvikle et nyt studieadministrativt it-system
til universiteterne placeres fremadrettet hos universiteterne. Uddannelses- og Forskningsstyrelsen vil
fortsat varetage drift og vedligehold af de eksisterende systemer, STADS og DANS, indtil det nye
studieadministrative systemet er færdigimplementeret, forventeligt i 2027.
Baggund
Med Akt. 100 af 29. maj 2012 blev der oprettet en statsvirksomhed på § 19.57.01
Uddannelses-
ministeriets It
til at varetage drift, vedligeholdelse og videreudvikling af de studieadministrative
fag-it-systemer på det videregående uddannelsesområde. Driften af universiteternes studieadministra-
tive system STADS blev bl.a. overført fra universiteterne til den nye statsvirksomhed.
De studieadministrative systemer håndterer data om uddannelsesproduktionen og skaber grundlag
for aktivitetstilskud til uddannelserne og udbetaling af SU til de studerende. STADS anvendes af
de danske universiteter til bl.a. optagelse, indskrivning, holddannelse, tilmelding til undervisning og
eksamen samt resultatregistrering. DANS er universiteternes digitale ansøgningssystem til modtagel-
se og behandling af ansøgninger om optag, der ligger uden for Optagelse.dk og Den koordinerede
Tilmelding (KOT).
Uddannelses- og Forskningsministeriet skal fremadrettet ikke varetage opgaver relateret til udvik-
lingen af et nyt studieadministrativt system samt den efterfølgende drift og vedligehold af syste-
met. Der har indtil nu været gennemført et forberedende arbejde i form af foranalyse mv. i regi af
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Danmarks Tekniske Universitet har påtaget sig at undersøge, hvordan opgaven fremadrettet vil
kunne varetages, eksempelvis som et samarbejde mellem universiteterne. Processen med at undersø-
CE001178
CE001178
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 43: Orientering om aktstykke vedr. udvikling af studieadministrative systemer på universiteterne, fra uddannelses- og forskningsministeren
2497768_0002.png
2
ge den fremadrettede varetagelse af opgaven igangsættes nu med henblik på, at der snarest findes en
løsning, der understøtter, at STADS og DANS kan erstattes af et nyt studieadministrativt system i
2027.
I forbindelse med universiteternes fremadrettede varetagelse af opgaven kan universiteterne indgå
en indbyrdes samarbejdsaftale om udvikling og drift af studieadministrative systemer. It-projektet
vedr. studieadministrative systemer vil, hvor relevant, blive forelagt Statens It-Råd og Finansudval-
get i henhold til gældende regler i Budgetvejledningens punkt 2.11.5.5. It-projekter.
Drift og udvikling af de studieadministrative systemer i Uddannelses- og Forskningsstyrelsens It er
indtægtsdækket virksomhed. Den ændrede ansvarsplacering medfører derfor ikke bevillingsmæssige
ændringer for § 19.11.07
Uddannelses- og Forskningsstyrelsens It
i finansåret 2021.
Øvrige opgaver knyttet til varetagelsen af drift, vedligeholdelse og videreudvikling af øvrige
fag-it-systemer varetages fortsat af statsvirksomheden Uddannelses- og Forskningsstyrelsens It.
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget nu med henblik på at sikre hjemmel til den ændrede place-
ring af ansvaret for udviklingen og den efterfølgende drift af universiteternes nye studieadministrati-
ve system, jf. akt. 100 af 29. maj 2012, der i øvrigt beskriver ansvarsdelingen mellem Uddannelses-
og Forskningsstyrelsens It og universiteterne, samt at sikre, at ændringen kan træde i kraft hurtigst
muligt.
Under henvisning til ovenstående anmodes der om Finansudvalgets tilslutning til, at ansvaret for
opgaven med at udvikle og efterfølgende drifte et nyt studieadministrativt it-system til universiteter-
ne fremadrettet placeres hos universiteterne. Dermed varetages opgaven ikke længere i Uddannelses-
og Forskningsministeriet.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
e.
f.
København, den 8. december 2021
Jesper Petersen
/ Anders Boye Jacobsen
Til Finansudvalget.