Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 4
Offentligt
2457668_0001.png
KØBENHAVNS UNIVERSITET
INSTITUT FOR TVÆRKULTURELLE OG REGIONALE STUDIER
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Vurdering af BA-uddannelserne i teologi ved Necmettin Erbakan
University og Erciyes University
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har den 30. august 2021 anmodet
Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Det Humanistiske Fakultet
om en udtalelse vedrørende BA-uddannelserne i teologi ved henholdsvis
Necmettin Erbakan University og Erciyes University i Tyrkiet, i forbindelse
med en afklaring af om uddannelserne lever op til rammerne for, at
studerende kan læse der med ret til SU.
Anmodningen angår (1) en gennemgang af uddannelserne med udgangs-
punkt i uddannelsernes formål, fagplan mv., og (2) en vurdering af
overensstemmelse med de akademiske og videnskabelige standarder. I
denne sammenhæng, at undervisningen skal være baseret på fri forskning; at
teologiske tekster behandles uden hensyn til teologisk ståsted; at
undervisningen ikke inkluderer væsentlige elementer af forkyndende eller
agiterende art og endeligt om uddannelsen har til formål at fremme et
bestemt politisk eller religiøst standpunkt, ved f.eks. at stille konfessionelle
eller politiske krav til studerende eller til videnskabeligt personale.
1. Gennemgang af uddannelserne
BA Divinity ved Necmettin Erkaban University
Formål
Det teologiske fakultet, som driver uddannelsen, skriver, at de primært
sigter imod at uddanne lærere i religion og etik målrettet imod sekundær
uddannelse under uddannelsesministeriet, og at de studerende skal aflægge
en pædagogisk eksamen. Derudover kan deres dimittender arbejde i
8. SEPTEMBER 2021
KAREN BLIXENS PLADS 8
KØBENHAVN S
TLF
DIR
35324389
21328285
[email protected]
www.tors.ku.dk
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Opfølgning på samrådsspørgsmål O (SU-godkendelse af to tyrkiske teologiuddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2457668_0002.png
forskellige stillinger under direktoratet for religiøse affærer (Diyanet). I
lyset af fakultetets historik synes læreruddannelsen at være mere central i
fakultetets selvforståelse.
Uddannelsen arbejder med en række klare, faglige mål på tværs af hhv.
viden, evner og kompetencer, som afspejler Bolognaprocessens opdeling.
Viden forstås som grundlæggende viden om den teologiske begrebsverden
og faktuel viden om forskellige religioner. Færdigheder opdeles i færdighed
til at bruge de indlærte begreber, færdigheder til at anvende den opnåede
viden til videnskabelige undersøgelser samt færdigheder til, gennem den
opnåede viden og metodiske kundskab at formidle skriftligt og mundtligt.
Endelig forstås kompetencer som det at kunne arbejde selvstændigt,
ansvarsbevidst og kritisk, at kunne tage læring til sig, at have
kommunikative og socialt-faglige færdigheder samt at have
områdespecifikke kompetencer.
1
Fagplan
Fagplanerne for uddannelsen er ikke tilgængelig på hjemmesider, men
fagene, deres vægtning og deres progression fremgår til en vis grad. Her er
det som med Erciyes University tydeligt, at der både er praktisk-teologiske
kernefag, som er professionsorienterede (f.eks. klassisk litteratur,
fortolkningslære, koranlære), men at der også indgår moduler i moderne
arabisk sprog, religionsfilosofi (sat i modsætning til islamisk filosofi),
sociologi, systematisk teologi, psykologi, m.m.
SIDE 2 AF 5
BA Theology ved Erciyes University
Formål
I programprofilen oplyser universitetet, at det er nationale og internationale
forskere
(”scholars”),
der underviser i forståelse og fortolkning af kilderne
med en videnskabelig tilgang, og med blik for samfund, menneskehed
igennem videnskabelige studier og aktiviteter, som skal sikre dimittenderne
viden og færdigheder. I profilen nævnes intet om konfessionalitet eller
politiske krav, men der lægges vægt på kundskaber og viden.
Uddannelsen arbejder didaktisk med læringsmål (Key Learning Outcomes),
som gengives på engelsk.
Det er de ’islamiske videnskaber’,
der er centrale
1
Se yderligere om kvalifikationerne i teologi på de videregående uddannelser,
https://www.erbakan.edu.tr/ilahiyat/sayfa/11521
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Opfølgning på samrådsspørgsmål O (SU-godkendelse af to tyrkiske teologiuddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
for de elementære læringsmål, men dette fortsættes og løfter sig til at
inkludere sprog, filosofi og religionsvidenskab, historie, m.m. I
læringsmålene lægges vægt på,
”an
objective, critical and comprehensive
approach towards the contemporary
developments and issues” (Key
Learning Outcome 8), “scientific methods and research technics” (Key
Learning Outcome 10), “understand and interpret the multiple relations
between the
trivium and society.”
(Key Learning Outcome 11).
Uddannelsen er klart professionsorienteret til undervisning og et praktisk
teologisk virke. Der lægges vægt både på teoretiske og praktiske
færdigheder (f.eks. outcome 15 “theoretical and practical proficiency
in
properly reciting (telawah),
understanding and teaching the Holy Quran.”)
og på en bredere profession, (f.eks. key learning outcome 13, “proficiency
to do the task required in the field of religious services, religious education
and training”). Læringsmål vægtes med mellem 1-5 stjerner.
Her er “to
apply scientific methods and research technics” vægtet med 5 stjerner og
“proficiency to do the task required in the field of religious services,
religious education and training”
er vægtet med 1 stjerne.
Fagplan
På tværs af 8 semestre undervises der i en række obligatoriske fag og
valgfag. Det mest praktisk og konfessionelt-specifikke
emne er ”Koran-
recitation og udtale”.
Det følger den studerende gennem alle 8 semestre og
vægtes samlet med ca. 30 ECTS, samlet set. Derudover er der specifikke
kurser om Muhammeds biografi, fortolkningslitteratur, den kanoniske og
traditionelle litteratur, islamisk ret m.v., i alt ca. 90 ECTS point. Sprog
(arabisk og fremmedsprog) og litteratur, m.v., fylder ca. 30 ECTS point.
Historie, og samfundslitteratur fylder 45 point. Religionssociologi, -etik, -
filosofi og
–psykologi,
samt logik, kunst og musik udgør ca. 45 ECTS point.
De mest ’moderne’, videnskabeligt-kritiske
og forskningsorienterede fag
fremgår som valgfag, der er tilgængelige på hvert semester. Der indgår
formative ‘midt term exams’ og en summativ ’final exam’ som begge tæller.
2. Vurdering jf. spm om fri forskning, adgang til uddannelserne, krav
om politik eller konfession.
a. Fri forskning
Man kan på begge universiteters hjemmeside se proceduren for ansættelse
af videnskabeligt personale. Ansættelsen går gennem flere led og
SIDE 3 AF 5
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Opfølgning på samrådsspørgsmål O (SU-godkendelse af to tyrkiske teologiuddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2457668_0004.png
forskningskomitéer. Det fremgår, at undervisningen og forskningen ledes af
faggrupper, professorer og dekanat, der selv er anerkendte forskere.
2
De studerende får adgang til uddannelserne ved et bestemt pointsystem, som
kan opnås gennem de fælles statslige universitetsprøver, der tilrettelægges
én gang om året i hele landet. Universiteterne viser på deres hjemmeside
hvilke krav, der er for optagelse til de forskellige uddannelser.
3
b. Akkreditering
Universiteterne synes at bruge samme overordnede akkrediteringssystem
som benyttes i Europa og i Danmark, men med henvisning til tyrkiske
akkrediteringsinstitutioner. Derfor fremgår det også af alle fagene, at de
vægtes med ECTS point. ECTS kaldes i nogle dokumenter på hjemmesiden
for AKTS. Hermed kan man med en rimelig grad af transparens se
vægtningen af de forskellige kurser, der udbydes på uddannelserne.
4
Begge uddannelser udgør 240 ECTS. Det er tydeligt, at der er praktisk-
teologiske/dogme-teologiske emner, der peger frem imod en profession med
kerneteologisk funktion i f.eks. trossamfund. Denne del af dette fylder ca. en
fjerdedel af uddannelserne, hvorfor der på de fire år er 180 ECTS point med
fagligt-videnskabeligt indhold, svarende til Bologna-kriteriernes 180 ECTS
eller 3 år for en BA-grad.
c. Politisk eller religiøst standpunkt eller konfessionelle eller politiske krav
Begge uddannelser er praksis- og professionsorienterede, med fokus på et
virke i undervisning og/eller et praktisk-teologisk virke. Begge uddannelser
har en balanceret vægtning af religionsspecifikke emner og kritiske-faglige
2
SIDE 4 AF 5
Erciyes University
file:///H:/WORK%20IN%20PROGRESS/Udtalelse%20vedr.%202%20tyrkiske%20teologi-
uddannelser/Erciyes%20University/Bilag-Erciyes-
%C4%B0%C5%9E%20AKI%C5%9E%20%C5%9EEMALARI-
Erciyes%20University,%20Faculty%20of%20Theology.html
Necmettin Erbakan University
https://www.erbakan.edu.tr/storage/files/department/dishekimligi/KAL%C4%B0TE%20B
%C4%B0R%C4%B0M%C4%B0/PROSEDURLER/PERSONEL%20%C4%B0ST%C4%B
0HDAMINA%20Y%C3%96NEL%C4%B0K%20PROSED%C3%9CR.pdf
3
Erciyes University
https://www.tercihkocu.com/erciyes-universitesi-taban-puanlari-ve-basari-siralamalari/
Necmettin Erbakan University
https://www.erbakan.edu.tr/en/s/yksklavuz
4
Erciyes University, https://dbp.erciyes.edu.tr/Learn.aspx?Learn=44 /
https://dbp.erciyes.edu.tr/Learn.aspx?Learn=18
Necmettin Erbakan University,
https://www.erbakan.edu.tr/storage/images/department/ilahiyat/dosyalar/anabilim_dali_bas
kani.pdf / https://bilgipaketi.erbakan.edu.tr/akademik-birimler/308800/ilahiyat-pr
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Opfølgning på samrådsspørgsmål O (SU-godkendelse af to tyrkiske teologiuddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
emner, og begge uddannelser åbner for en betydelig valgfrihed for de
studerende i balancen mellem de mere praktisk-teologisk orienterede emner
og de mere i sin egen ret videnskabeligt orienterede emner.
Praktisk og til dels implicit ligger det i uddannelserne, at de peger imod et
virke i en specifik tyrkisk-islamisk kontekst, men det indgår i en bredere
islamisk religiøs, historisk og samfundsorienteret diskurs, som også
inkluderer store uenigheder i den islamiske tradition og med inklusion af
f.eks. forskellige diskurser, skoler, og egentlige retninger. F.eks. undervises,
der i Sufi-islam, uenige teologiske skoler og verdensreligion, hvilket
sandsynligvis ikke havde været tilfældet i en konfessionel uddannelse.
Konkluderende synes der ikke at være krav af konfessionel art hverken til
ansatte eller studerende på uddannelsen.
SIDE 5 AF 5
Med venlig hilsen
Annika Hvithamar
Institutleder