Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 4
Offentligt
2457667_0001.png
Notat
Redegørelse for Uddannelses- og Forskningsstyrelsens sagsbehand-
ling og praksis ved behandling af ansøgninger om at få udenlandske
uddannelser godkendt til SU
Sagsbehandlingen af ansøgninger om godkendelse af udenlandske uddannelser
til SU varetages af et team på fem i Center for Uddannelsesstøtte i Uddannelses-
og Forskningsstyrelsen. De behandler ca. 3.000 ansøgninger om året.
Ud over den almindelige SU, kan hele uddannelser i udlandet på kandidatniveau
godkendes til udlandsstipendium, som er et stipendium, der har til formål helt eller
delvist at dække den studieafgift, som den studerende skal betale for at gå på den
udenlandske uddannelse. Udlandsstipendiets størrelse afhænger af studieafgiften
på den udenlandske uddannelse og af, hvad der tilsvarende gives i tilskud til dan-
ske uddannelser.
Det er styrelsen, der træffer den endelige administrative afgørelse om, hvorvidt
uddannelser i udlandet kan godkendes til SU og eventuelt udlandsstipendium.
Hjemmelsgrundlaget fremgår af § 4 i SU-loven, der er udmøntet i SU-bekendtgø-
relsens Kapitel 20:
Særlige bestemmelser for uddannelse i udlandet.
Administrationen af området er således henlagt til styrelsen, der fastlægger prak-
sis og foretager en konkret vurdering af, hvorvidt en udenlandsk uddannelse giver
en tilstrækkelig erhvervskompetence og ville kunne give mulighed for støtte i Dan-
mark.
Om en udenlandsk uddannelse kan godkendes til SU afgøres ud fra en samlet
vurdering. Udenlandske uddannelser skal opfylde otte betingelser for at blive SU-
godkendt, jf. nr.1037 af 30. august 2017 om statens uddannelsesstøtte (SU-loven)
med senere ændringer samt bekendtgørelse nr. 1515 af 13. december 2017 om
statens uddannelsesstøtte (SU-bekendtgørelsen) med senere ændringer.
Hvis en udenlandsk uddannelse opfylder betingelserne for godkendelse optages
den på styrelsens liste over støtteberettigende uddannelser i udlandet for en be-
grænset periode på 4 år, hvor studerende har mulighed for at ansøge om SU til
uddannelsen. Pr. 26. september 2021 er der 5.900 uddannelser på listen.
Hvis styrelsen bliver bekendt med nye faktuelle oplysninger om en allerede god-
kendt uddannelse, foretager styrelsen en revurdering. Hvis styrelsen i forbindelse
med nye oplysninger i sagen vurderer, at uddannelsen ikke opfylder betingelserne
for at være støtteberettigende, fjernes uddannelsen fra styrelsens liste, så det ikke
længere er muligt at ansøge om SU til den.
7. oktober 2021
Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen
Særlig Uddannelsesstøtte
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Tel. 7231 7920
www.su.dk/udland
CVR-nr. 3404 2012
Ref.-nr.
21/41413-3
Uddannelsen skal leve op til følgende otte betingelser:
1. Uddannelsesstedet skal være godkendt af studielandets under-
visningsministerium eller en relevant national myndighed
jf. § 66, stk.
2 i SU-bekendtgørelsen.
Side 1/6
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Opfølgning på samrådsspørgsmål O (SU-godkendelse af to tyrkiske teologiuddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2457667_0002.png
2. Uddannelsen skal med få konkrete undtagelser være godkendt af
studielandets undervisningsministerium eller en relevant national
myndighed
jf. 66, stk. 2, 5-6 i SU-bekendtgørelsen.
Har et studieland ikke en offentlig myndighed, der anerkender uddannel-
ser eller uddannelsessteder, sidestilles anden anerkendelse med offentlig
anerkendelse jf. § 71, stk. 1, i SU-bekendtgørelsen.
En uddannelse kan i nogle tilfælde anses for at opfylde kravet om offentlig
anerkendelse, selv om den ikke er offentlig anerkendt i studielandet, jf. §
66, stk. 5 og 6, i SU-bekendtgørelsen. Det er tilfældet, hvis uddannelsen
er kvalitetssikret af en internationalt anerkendt kvalitetssikringsinstitution.
Selve uddannelsesstedet skal dog stadig være offentligt anerkendt i stu-
dielandet. Om en uddannelse, som ikke er offentligt anerkendt opfylder
dette krav, vurderes af Danmarks Akkrediteringsinstitution.
3. Der skal være tale om en uddannelse, der kan give støtte i Danmark
jf. § 66, stk. 1 i SU-bekendtgørelsen.
Styrelsen vurderer, om den tilsvarende uddannelse i Danmark er SU-be-
rettigende.
4. Der skal være tale om en hel uddannelse
jf. § 66, stk. 1 i SU-bekendt-
gørelsen.
Det vil sige, at en videregående uddannelse skal være et selvstændigt, af-
rundet uddannelsesforløb, der afsluttes med en akademisk grad og fører
til en akademisk titel. Enkeltstående kurser, der ikke ender med en grad
eller et eksamensbevis, kan styrelsen ikke godkende.
5. Uddannelsen skal være tilrettelagt som et fuldtidsstudie på hvert år
af uddannelsen
j
f. § 66, stk. 3 i SU-bekendtgørelsen og § 5 i SU-loven.
Lige som i Danmark kan styrelsen kun godkende en uddannelse i udlan-
det til SU, hvis den er tilrettelagt som fuldtidsstudie. Reglen om fuld tid
gælder for hvert enkelt år i uddannelsen, og styrelsen godkender derfor
kun uddannelser, hvor hvert enkelt år er tilrettelagt som fuldtidsstudie
I lande, der har tiltrådt Bologna-aftalen, og hvor ECTS-systemet anvendes
(kun videregående uddannelser), er en uddannelse tilrettelagt som et fuld-
tidsstudie, hvis den er normeret til 60 ECTS-point per studieår. Per 1. ja-
nuar 2019 anser styrelsen kravet om fuldtidsstudie for opfyldt for videregå-
ende uddannelser, selv om det enkelte studieår er tilrettelagt med ned til
54 ECTS-point. Det er dog en forudsætning, at det samlede uddannelses-
forløb fortsat opfylder kravet om en gennemsnitlig fordeling på 60 ECTS-
point per studieår. Det betyder eksempelvis, at en 3-årig uddannelse skal
være normeret til minimum 180 ECTS.
Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen
Side 2/6
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Opfølgning på samrådsspørgsmål O (SU-godkendelse af to tyrkiske teologiuddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2457667_0003.png
For uddannelser i øvrige lande er det uddannelsesstedets egen fuldtids-
norm, sammenholdt med eventuelle nationale retningslinjer, styrelsen ta-
ger udgangspunkt i, når det vurderes, om der er tale om et fuldtidsstudie.
Enkelte lande har en national standard for fuldtidsstudier.
6. Uddannelsen må ikke være tilrettelagt som fjernundervisning
jf. § 66,
stk. 4 i SU-bekendtgørelsen.
Ved fjernundervisning forstås undervisning, hvor der er mere end 25 pct.
af undervisningen, der er tilrettelagt som fjernundervisning/online/distance
education med videre.
7. Uddannelsen skal være af en sådan art, at den ville kunne godken-
des til SU i Danmark
jf. § 68, stk. 1 og 71, stk. 2 i SU-bekendtgørelsen.
Betingelsen om, at uddannelsen skal være af en sådan art, at den ville
kunne offentligt anerkendes i Danmark, medfører, at uddannelsen skal
leve op til de akademiske og videnskabelige standarder, der gælder for
universitetsuddannelser i Danmark. Disse uddannelser reguleres af uni-
versitetsloven, der indeholder et grundlæggende krav om forskningsfrihed.
Det indebærer, at uddannelsen ikke må være bundet af og have til formål
at fremme et bestemt religiøst standpunkt, ligesom institutionen ikke må
stille konfessionelle krav til studerende eller personale for at komme i be-
tragtning til en videnskabelig stilling.
I forbindelse med vurderingen undersøger styrelsen universitetets og ud-
dannelsens offentlige anerkendelse i studielandet. Styrelsen foretager
kontrol ved at indhente og gennemgå fagplan og oplysninger om ad-
gangskrav samt gennemgå universitetets hjemmeside med henblik på at
vurdere:
Om undervisningen indeholder væsentlige elementer af forkyndende el-
ler agiterende art.
Ansættelseskriterier og ansættelsesprocedure for undervisere, herunder
om der stilles krav om, at underviserne tilhører en bestemt trosretning el-
ler politisk ideologi.
Kriterierne for de studerendes optagelse på uddannelsen, herunder om
der stilles krav om, at de studerende tilhører en bestemt trosretning eller
politisk ideologi.
Hvis der er elementer, der tyder på religiøs eller politisk påvirkning af ud-
dannelsen, bliver ansøger bedt om at indhente et udfyldt spørgeskema
fra den udenlandske uddannelsesinstitution med samme formål som en
”tro og love
-erklæring”,
hvor institutionen på ovennævnte punkter skal
bekræfte over for styrelsen, at uddannelsen lever op til betingelsen.
Derudover indhenter styrelsen udtalelser fra danske uddannelsesinstitu-
tioner til støtte for sin sagsbehandling.
Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen
Side 3/6
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Opfølgning på samrådsspørgsmål O (SU-godkendelse af to tyrkiske teologiuddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2457667_0004.png
Styrelsen vurderer også andre forhold, der taler imod godkendelse på
baggrund af betingelsen, eksempelvis hvis en uddannelse er baseret på
behandlingsmetoder, der i det danske sundhedsvæsen betragtes som
alternative.
8. Uddannelsen skal give en erhvervskompetence, der umiddelbart kan
finde anvendelse i Danmark
jf. §68, stk. 2 og 71, stk. 3 i SU-bekendtgø-
relsen.
Betingelsen har til formål at sikre, at der kun gives SU til uddannelser, der
giver adgang til det danske arbejdsmarked.
Styrelsen giver afslag på alle uddannelser, der kræver en form for supple-
ring, før den giver adgang til det danske arbejdsmarked.
Uddannelser regnes som udgangspunkt for at give erhvervskompetence,
når:
-
der findes en dansk uddannelse med tilsvarende optagelseskrav, va-
righed, niveau og fagindhold. Styrelsen lægger i den sammenhæng
vægt på, at den adgangsgivende eksamen svarer til den adgangsgi-
vende eksamen på en tilsvarene dansk uddannelse
uddannelsen er adgangsgivende til en overbygningsuddannelse i
Danmark (for eksempel en bacheloruddannelse, der ikke i sig selv gi-
ver erhvervskompetence, men som er adgangsgivende til en dansk
kandidatuddannelse)
For kunstneriske uddannelser gælder særlige kriterier for vurdering af,
om uddannelsen giver en erhvervskompetence.
Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen
-
-
Da det danske uddannelsessystem imidlertid ikke kan overføres 1:1, beror
styrelsens vurdering i mange tilfælde på et skøn.
Hvad angår adgangskrav, gælder det, at mange uddannelser i udlandet
har en lang række formelle optagelseskrav, der ligger ud over de akade-
miske adgangskrav, der stilles i Danmark. Styrelsen vurderer i denne
sammenhæng om der stilles krav til studerende om en bestemt trosretning
eller politisk ideologi. Styrelsen vurderer også sagligheden af øvrige ad-
gangskrav.
For uddannelser, der fører til lovregulerede erhverv, kan styrelsen bede
autorisationsmyndigheden eller et dansk uddannelsessted, som udbyder
en lignende uddannelse, om en udtalelse. Hvis de ikke kan give autorisa-
tion, giver styrelsen afslag på ansøgningen, medmindre der findes et ar-
bejdsmarked, hvor der ikke kræves autorisation. Det kan for eksempel
være tilfældet for ikke-kliniske diætister.
Uddannelser, der ikke indeholder et vist antal obligatoriske fag inden for et
hovedområde, godkender styrelsen ikke til SU. Det gælder for eksempel
Side 4/6
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Opfølgning på samrådsspørgsmål O (SU-godkendelse af to tyrkiske teologiuddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2457667_0005.png
mange amerikanske bacheloruddannelser i Liberal Arts/General Studies
eller nogle tværdisciplinære uddannelser, der er meget brede i fagudbud.
Særligt for de kunstneriske uddannelser
I Danmark er der et begrænset antal pladser på uddannelser inden for det kunst-
neriske område, og dermed et begrænset antal studerende, der kan blive optaget
på disse uddannelser. Styrelsen stiller derfor særlige krav til kunstneriske uddan-
nelser i udlandet, når styrelsen vurderer, om de kan godkendes til SU og eventuelt
udlandsstipendium.
De udenlandske uddannelser skal leve op til de samme krav, som gælder for de
kunstneriske uddannelser i Danmark. Hvis de ikke gør dét, vurderer styrelsen, at
de ikke giver en erhvervskompetence, der finder umiddelbar anvendelse på det
danske arbejdsmarked.
Hvis en uddannelse ville blive udbudt af et af de kunstneriske og kulturelle uddan-
nelsessteder i Danmark, regnes den for kunstnerisk. Uddannelser inden for føl-
gende områder er kunstneriske:
Arkitektur
Billedkunst
Design
Film
Forfattervirksomhed
Konservering
Musik
Scenekunst
Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen
I samarbejde med Kulturministeriet vurderer styrelsen i tvivlssager, om den kunst-
neriske uddannelse i udlandet giver de samme forudsætninger for at opnå en
håndværksmæssig og kunstnerisk basis for at arbejde med en bestemt profession
som den tilsvarende uddannelse i Danmark gør.
For kunstneriske uddannelser på bachelorniveau stiller styrelsen som betingelse,
at studerende optages på baggrund af en individuel optagelsesprøve, hvor der
lægges vægt på kunstneriske kriterier samt at uddannelsen har en minimum varig-
hed på 3 år. En forfatteruddannelse skal dog kun have en varighed på mindst 2 år.
Uddannelsen skal være sammenlignelig med en dansk kunstnerisk uddannelse i
forhold til varighed, indhold, niveau og de færdigheder, de studerende tilegner sig
For kunstneriske kandidat-/masteruddannelser lægger styrelsen vægt på, om op-
tagelseskravet er en kunstnerisk uddannelse på bachelorniveau. Hvis studerende
ikke bliver optaget på uddannelsen på baggrund af en kunstnerisk bacheloruddan-
nelse, anses uddannelsen som udgangspunkt ikke for at give erhvervskompe-
tence. Kriteriet kan dog på baggrund af en konkret vurdering anses for opfyldt,
hvis optagelseskravet er en relevant bacheloruddannelse som for eksempel er
nært beslægtet med overbygningsuddannelsen.
Side 5/6
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Opfølgning på samrådsspørgsmål O (SU-godkendelse af to tyrkiske teologiuddannelser), fra uddannelses- og forskningsministeren
2457667_0006.png
For forfatteruddannelser på kandidat-/masterniveau, herunder manuskriptforfatter-
uddannelser, ser styrelsen bort fra, om optagelseskravet er en kunstnerisk uddan-
nelse på bachelorniveau, hvis studerende optages på baggrund en individuel,
kunstnerisk optagelsesprøve med vægt på ansøgers talent.
En kunstnerisk uddannelse på kandidat-/masterniveau kan ikke godkendes til ud-
landsstipendium med mindre den er optaget på ”udlandsstipendielisten for kunst-
neriske og kulturelle
uddannelser”.
Styrelsen reviderer udlandsstipendielisten hvert andet år i samarbejde med Kultur-
ministeriet og Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser.
De kunstneriske uddannelser, som vi har godkendt til udlandsstipendium, er på
forhånd vurderet til at give erhvervskompetence.
SU til ungdomsuddannelser
Det er muligt at få SU til nogle udenlandske ungdomsuddannelser og erhvervsret-
tede uddannelser, der i Danmark ville være godkendt til SU og være udbudt under
betegnelsen ”ungdomsuddannelse”.
Det er kun følgende gymnasiale uddannelser uden for Norden, der er SU-beretti-
gende:
International Baccalaureate Diploma (IB)
Option Internationale du Baccalaureat (OIB)
Den Europæiske Studentereksamen ved Europaskolerne
Studentereksamen ved Duborg-Skolen i Flensborg eller A. P. Møller Sko-
len i Slesvig
Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen
Styrelsen godkender alle gymnasiale uddannelser i Norden, som giver adgang til
videregående uddannelse i Danmark via kvote 1 eller kvote 2 ud fra nogle kon-
krete kriterier om udvalgte fags niveauer.
Side 6/6