Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 39
Offentligt
2495341_0001.png
Bilag til mødet den 14. december 2021 i
Folketingets Uddannelses- og forskningsudvalg
Til: Folketingets Uddannelses- og forskningsudvalg
Sendt til
- Udvalgssekretær Kirsten Hermansen
- Uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen
Dato: 2. december 2021
J.nr.:
U0001-7-6-7-21
Ref.: JRJ
Kære udvalgsmedlemmer
I tilknytning til udvalgets behandling af ansøgning om en privat læreruddannelse i Herning og
B111 Forslag
til folketingsbeslutning om etablering af en privat læreruddannelse
ønsker Professionshøjskolen VIA Univer-
sity College (VIA), som i henhold til professionshøjskoleloven har uddannelsesforpligtigelsen i Region
Midtjylland, hermed at gøre opmærksom på de fatale konsekvenser, det vil have at oprette et privat lærerud-
dannelsesudbud i den midt- og vestlige del af regionen.
Helt kort er det vores budskab, at hvis, der – mod alle advarsler – alligevel viser sig et principielt og bræn-
dende politisk ønske om at oprette et privat udbud af en læreruddannelse i Danmark, er Midt- og Vestjylland
det værst tænkelige sted at placere et udbud, idet rekrutteringsgrundlaget i forvejen er meget tyndt, og da
VIA siden sin tilblivelse har kæmpet for at opretholde faglig og økonomisk bæredygtighed i bl.a. læreruddan-
nelsesudbuddene uden for Aarhus. Der er allerede tomme læreruddannelsespladser i Nr. Nissum, Skive og
Silkeborg. Forslagsstillerne bag den private læreruddannelse forestiller sig, at studerende fra hele Danmark
søger og optages. Al erfaring med uddannelse viser imidlertid, at lokale unge udgør en væsentlig del af søg-
ningen. Et yderligere læreruddannelsesudbud vil derfor kannibalisere de eksisterende udbud og medføre
lukning af disse.
Hvis der er et politisk flertal for at gennemføre eksperimentet, vil et sådant tiltag bedre kunne stå sin prøve i
storbyer som København og Aarhus, hvor der er et rekrutteringsgrundlag.
Herunder følger en uddybning af de fatale konsekvenser, der er ved et nyt privat læreruddannelsesudbud i
Midt- og Vestjylland.
1. Udfordringerne ved den demografiske udvikling med faldende ung-
domsårgange bliver forstærket ved et nyt udbud i Herning.
VIA havde i studieåret 2019/2020 et dimensioneringsloft på læreruddannelsen på 1093, og heraf blev kun
785 studiepladser brugt i studieåret 2019/2020. Dertil kommer, at VIAs uddannelsesstation i Randers ikke
blev oprettet i efteråret 2020 pga. for lav søgning.
Udfordringerne understreges af den viden, vi allerede har om de unges søgemønstre:
Antal i tabellen nedenfor viser bopælskommune for de optagne på VIAs læreruddannelse på læreruddannel-
sens udbudsadresser beliggende i Skive kommune og Nørre Nissum i Lemvig kommune i perioden 1. okto-
ber 2018 til 30. september 2019.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 39: Materiale til Professionshøjskolen VIA Univer-sity College (VIA) foretræde om folketingsbeslutning om etablering af en privat læreruddannelse.
2495341_0002.png
Tabel for 2019: Bopælskommune for studerende seks måneder før tilgang til VIAs udbud af lærerud-
dannelsen i Skive og Lemvig kommune
Tilgang på uddannelsesstationer (Randers og Holstebro) og net-udbud indberettes på Nørre Nissum
(Lemvig Kommune), hvorfor disse udbud er inkluderet i tallene – og de kan ikke udskilles.
2. Der er allerede ledige læreruddannelsespladser i Midt- og Vestjylland
Placeringen i Herning udfordrer i urimelig grad de eksisterende læreruddannelser i Nr. Nissum, Skive og Sil-
keborg. VIA har som den eneste professionshøjskole bevaret mindre og i en snæver økonomisk forstand
urentable læreruddannelsessteder og opretholdt disse af hensyn til forsyningsforpligtelsen i det midt- og
vestjyske område.
I dag er der allerede 315 tomme pladser på disse tre udbudssteder i Midt- og Vestjylland.
Udbudssted
Nr. Nissum og Hol-
stebro
Skive
Silkeborg
Aarhus
Dimensionering i alt
1093 pladser i VIA
190
158
240
505
Optag inkl. efter-
optag
68
41
164
505
Tomme pladser
315 tomme pladser i VIA
122
117
76
0
Kapacitets-
udnyttelse
35,79 %
25,95 %
68,33 %
100 %
(inkl. feb.optag 22)
Der er således ikke brug for endnu en læreruddannelse i Midt- og Vestjylland og en urimelig konkurrence ift.
de mere lempelige vilkår, en sådan er stillet i udsigt. Hertil kommer kravet om yderligere udflytning af studie-
pladser fra Aarhus, som er beskrevet i det efterfølgende afsnit.
Som det fremgår af ovenstående, er der allerede nu små studenteroptag på læreruddannelserne i Skive og
Nr. Nissum, især i betragtning af læreruddannelsens komplekse opbygning. Det er vores vurdering, at selv
en beskeden yderligere nedgang forårsaget af etablering af en privat læreruddannelse i Herning vil medføre
en situation, hvor kvaliteten af uddannelsen ikke længere kan opretholdes, og optaget på den ene eller
begge lokaliteter vil derfor skulle suspenderes, sandsynligvis allerede fra første år med udbud af den private
læreruddannelse.
2/4
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 39: Materiale til Professionshøjskolen VIA Univer-sity College (VIA) foretræde om folketingsbeslutning om etablering af en privat læreruddannelse.
2495341_0003.png
3. Arbejdet med eksekvering af den brede politiske aftale om udflytning
af uddannelser fra Aarhus
I skrivende stund er VIA i gang med at eksekvere på den bredde politiske aftale om rammerne for
Flere og
bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark,
og vi skal senest den 12. januar 2022 aflevere vores instituti-
onsplan, der beskriver, hvordan vi i vores region vil flytte uddannelser fra Aarhus til mindre byer og etablere
nye uddannelsesudbud uden for Aarhus.
For en professionshøjskole er denne opgave tredelt:
En ny privat læreruddannelse i Herning (og endda med mere lempelige rammer og vilkår) udhuler mulighe-
derne for, at VIA kan lykkes med at indfri de bredde politiske udflytningsambitioner i Region Midtjylland.
4. Vanskeligere kår og ulig konkurrence i arbejdet med nytænkning af
læreruddannelsen i Region Midtjylland, når et eksperiment får frie ram-
mer og mere lempelige vilkår for sit virke.
Uanset geografisk placering af en privat læreruddannelse, er det et problem, hvis den etableres uden akkre-
ditering og uden at skulle leve op til den til enhver tid gældende bekendtgørelse for læreruddannelsen. Vi
forstår af forslaget til den private læreruddannelse, at det tænkes at give samme eksamensbevis som den
professionsbachelor til lærer, der udbydes på professionshøjskolerne.
Enten skal den private uddannelse både prækvalificeres og akkrediteres og dermed give samme eksamens-
bevis som den ordinære læreruddannelse eller alternativt etableres som læreruddannelse på samme præ-
misser som den frie Læreruddannelse i Ollerup.
Regeringen bad i efteråret 2020 en udviklingsgruppe komme med forslag til, hvordan fremtidens lærere skal
uddannes. Nu ligger anbefalingerne til en nytænkt læreruddannelse klar.
Det er VIAs opfordring, at de politiske kræfter i stedet for at eksperimentere med konsekvenser for eksiste-
rende læreruddannelsesudbud i Midt- og Vestjylland samler sig om at sikre bedre rammer for læreruddannel-
sen som anbefalet af udviklingsgruppen i følgende fem temaer:
En mere ambitiøs og fagligt krævende læreruddannelse.
En styrket praktik og en mere øvelsesbaseret undervisning, som styrker sammenhængen med folke-
skolen.
Øget fokus på dannelse i læreruddannelsen, så de studerende formes til at varetage alle de opga-
ver, man har som lærer i folkeskolen.
En uddannelse med tydelig progression og sammenhæng, der sikrer flere dygtige lærere.
Færre og andre typer mål, så der kommer friere rammer for lokalt engagement og udvikling af for-
skellige profiler.
3/4
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 39: Materiale til Professionshøjskolen VIA Univer-sity College (VIA) foretræde om folketingsbeslutning om etablering af en privat læreruddannelse.
2495341_0004.png
5. VIA ønsker at iværksætte en nyudviklet profilering af læreruddannel-
sen i Nr. Nissum
VIAs læreruddannelse har gennem nogle år afprøvet et valgmodul vedr. efterskoleliv. På baggrund af de
gode erfaringer herfra har der det seneste år været et arbejde i gang vedr. en helt ny profilering af lærerud-
dannelsen med højskolepræg, hvor arbejdet med fællesskaber, kultur m.m. får plads og som naturligvis vil
kunne bruges i folkeskoler, friskoler og har noget særligt at tilbyde i forhold til efterskoler, hvor det primært er
udskolingsfagene, som udbydes.
VIA forventer, at denne særlige profilering af læreruddannelsen vil blive udbudt med studiestart fra somme-
ren 2022, og hensigten er at målrette markedsføringen, så VIA kan tiltrække studerende fra hele landet.
Denne uddannelse vil også give ret til at undervise i folkeskolen.
Det særlige for denne uddannelse ift. efterskolen handler dels om, hvordan uddannelsen tilrettelægges
(mere samarbejde med de omkringliggende efterskoler), dels om aktiviteter uden for undervisningen og dels
om, at de studerende skal bo på uddannelsesstedet i Nr. Nissum, hvor der er et kollegium helt tæt på, der er
ejet af kommunen. Studerende vil med denne nye uddannelse kunne tage en hel læreruddannelse (4 år) el-
ler delelementer svarende til 1 år med bopæl på uddannelsesstedet. Med denne uddannelse er der også lagt
op til et tættere samarbejde med kostskole HF’en, som er et andet uddannelsestilbud på vores matrikel i Nr.
Nissum.
For samfundet vil et efterskolerettet læreruddannelsesudbud i VIA på det historiske uddannelsessted i Nr.
Nissum være en mere effektiv investering og ressourceudnyttelse fremfor et nyt privat læreruddannelsesud-
bud, hvor der med det statslige budget skal findes nye midler til drift og opbygning af et fagligt miljø.
Afslutningsvis vil vi gerne takke for, at VIA har fået foretræde for Uddannelses- og forskningsudvalget på mø-
det den 14. december 2021, hvor vi ser frem til at uddybe vores synspunkter i sagen.
Med venlig hilsen
Harald Mikkelsen
Rektor
Elsebeth Jensen
Uddannelsesdekan
4/4