Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 34
Offentligt
2489369_0001.png
Danmarks Forsknings- og Innovartionspolitiske Råd
Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
Adgang til bedre
videnskabelig
rådgivning i
Danmark
Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Rapport: Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
2489369_0002.png
Publikationen kan hentes på www.ufm.dk/DFiR
Udgivet af Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd
Oktober 2021
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Børsgade 4
1215 København K.
Design: Rosendahls a/s
ISBN
978-87-93807-49-5 – Adgang til bedre videnskabelig
rådgivning i Danmark
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Rapport: Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
2489369_0003.png
Denne side er med vilje efterladt uden indhold.
Adgang til bedre
videnskabelig
rådgivning i
Danmark
Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Rapport: Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
2489369_0004.png
Denne side er med vilje efterladt uden indhold.
4
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Rapport: Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
2489369_0005.png
Indholdsfortegnelse
Forord
Kapitel 1. Kriser lærer os vigtigheden af videnskab
Kapitel 2. Det danske økosystem for videnskabelig rådgivning
2.1 Nationale forskningsinstitutter
2.2 Aftaler om forskningsbaseret myndighedsbetjening
2.3 Den mindre formaliserede, men væsentlige, del af det rådgivende system
Kapitel 3. Hvad er høj kvalitet, når det kommer til videnskabelig rådgivning?
Kapitel 4. Hvor er udfordringerne?
4.1 Tværfaglighed og siloer
4.2 Transparens og legitimitet
4.3 Beslutningstagere er også Folketinget, kommuner og regioner
Kapitel 5. Behov for videnskabelig rådgivning på den lange bane
– gode internationale erfaringer
Kapitel 6. Anbefalinger
Bilag 1. Medlemmer
Bilag 2. Noter
7
8
11
12
13
15
16
19
19
20
20
5
21
23
24
25
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Rapport: Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
Denne side er med vilje efterladt uden indhold.
6
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Rapport: Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
2489369_0007.png
Forord
Videnskabelig rådgivning til beslutningstage-
re er én måde forskning og forskningsresul-
tater omsættes til gavn for samfundet. Derfor
har det løbende været et emne, som Dan-
marks Forsknings- og Innovationspolitiske
Råd (DFiR) har haft fokus på. Coronakrisen
viste os, hvor vigtigt det er for et samfund at
have adgang til dygtige forskere fra mange
fagområder, som kan rådgive beslutnings-
tagerne om, hvordan vi som samfund bedst
håndterer kriser.
DFiR har i løbet af coronatiden beskæftiget
sig med, hvordan vi kan bruge disse erfa-
ringer i den fremadrettede organisering af
videnskabelig rådgivning i Danmark. Det
gælder ikke blot til krisehåndteringen, men
for at vi får et styrket Danmark med mest
mulig gavn af de offentlige budgetter.
Nærværende rapport er en opsamling af
DFiR’s arbejde i 2020 og 2021 om at få bedre
videnskabelig rådgivning i Danmark til fordel
for os alle. Vi håber, at den vil bidrage til
debat og inspiration.
God læselyst
Frede Blaabjerg
Formand for Danmarks Forsknings-
og Innovationspolitiske Råd
Oktober 2021
7
Forord
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Rapport: Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
2489369_0008.png
Kapitel 1
Kriser lærer os vigtigheden
af videnskab
Beslutningstagere skal have adgang til høj
kvalitets videnskabelig rådgivning. Det er
der ikke noget nyt i. Men coronatiden har
understreget, hvor vigtigt dette er. Der har
været brug for videnskabelig baseret viden
og eksperter fra mange forskellige forsk-
ningsområder, og der har været behov for
god kommunikation til beslutningstagere
og befolkning om yderst komplekse forhold
med stor usikkerhed. Transparens, legitimitet
og ikke mindst agilitet og hurtighed i rådgiv-
ningen har vist sig som afgørende faktorer,
når det kommer til, hvor velfungerende
videnskabelig rådgivning er.
Pålidelige bearbejdninger af viden, data
og information er blevet hastigt omsat til
videnskabelig rådgivning og kommunikation
om komplekse forhold til beslutningstage-
re og befolkningen. Ikke alene har det haft
betydning for håndteringen af coronakrisen.
Det har været en forudsætning for opbak-
ning i befolkningen. Endelig har der været,
og er fortsat, behov for videnskabelig indsigt
til at hjælpe Danmark med at pejle i forhold
til fremtiden: Hvordan samfundet er rustet
til corona på den længere bane, læringer
i forhold til nye epidemier og andre sam-
fundspåvirkninger.
Coronakrisen har vist os, hvor bred en pal-
lette af velbegrundet og høj kvalitets viden,
der skal kunne trækkes ind i rådgivningen til
beslutningstagerne. Udfordringerne har væ-
ret komplekse, og det viste sig hurtigt, at der
er behov for godt tværfagligt samarbejde i
selve forskningen såvel såvel som i rådgiv-
ningen. Klimakrisen, der kun bliver markant
forstærket i årene fremover, vil sætte behovet
for høj kvalitets videnskabelig rådgivning
længere op på dagsordenen. Derfor er det
vigtigt, at vi tager alle læringer om kom-
pleksiteten af videnskabelig rådgivning fra
coronakrisen med os fremadrettet.
Coronaen kom uventet, og vi var uforbe-
redte. Klimakrisen kommer ikke uventet.
Forberedelsen er grundig og omfattende.
Alvoren og omfanget af de klimaforandrin-
ger vi kigger ind i, kan få coronakrisen til
nærmest at fremstå simpel. Klimakrisen er
enorm, kompleks, global, lokal, akut, langsig-
tet - og meget ressourcekrævende. Sam-
fundets beslutningstagere skal have adgang
til videnskabelig baseret rådgivning. Men
rådgivningen skal fremover i langt højere
grad tage højde for en endnu større kom-
pleksitet, altomfattethed og turbulens, end
vores rådgivningssystemer hidtil har været
indrettet til at levere.
Det er naturligvis ikke blot inden for områ-
derne corona og klima, at beslutningstagere
har behov for videnskabelig rådgivning af
8
Kapitel 1 Kriser lærer os vigtigheden af videnskab
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Rapport: Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
2489369_0009.png
høj kvalitet. Det gør sig gældende inden
for alle samfundsforhold. Budgettet for den
offentlige forvaltning og service var i 2021
knap 1.300 mia. kr.
1
Det må generelt være i
landets tjeneste, at dem, der træffer beslut-
ning om anvendelsen af disse midler, har
adgang til den mest kvalificerede viden om
relevante forhold. Det er imidlertid corona
og klimakrisen, der har vist, at der er plads til
forbedringer – både i forhold til det agile og
hurtige beredskab, de tværgående aspekter
og i forhold til den langsigtede planlægning
og rådgivning.
DFiR har ad flere omgange beskæftiget sig
med rammer for videnskabelig rådgivning. I
perioden 2020/2021 har fokus været specifikt
på inddragelse af videnskabelig rådgivning
i relation til coronakrisen, og hvad vi forsk-
nings- og innovationspolitisk kan lære herfra.
DFiR sammenfatter derfor i denne rapport
sine observationer og anbefaler, at de bliver
sigtelinjer i en fremtidig indretning af den
videnskabelige rådgivning i Danmark.
9
Kapitel 1 Kriser lærer os vigtigheden af videnskab
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Rapport: Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
2489369_0010.png
10
Kapitel 1 Kriser lærer os vigtigheden af videnskab
Elementer i DFiR’s arbejde med videnskabelig
rådgivning i 2020 - 2021
• Deltagelse i European Science Advisors’ Fo-
rum’s arbejde med ”science advice”
• Deltagelse i den nordiske webinarserie om Nor-
den og betydningen af corona i løbet af efter-
året 2020
• DFiRbrief 22 ”Lad os lære af coronaen”
• DFiRbrief 23 ”Politiske beslutninger skal i høje-
re grad understøttes videnskabeligt”
• DFiR-konference den 24. november 2020
“DFiR-Conference 2020: Science advice and
research based knowledge as tools in societal
crisis (webinar)”
• Høringssvar vedr. Danske Universiteters prin-
cipper og anbefalinger for forskningsbaseret
samarbejde
• Samarbejde med EU-Kommissionen / JRC om
”the Danish Eco-system for science for policy”
• Workshop afholdt med JRC den 22. april 2021
”Science for policymaking in Denmark”
• David Budtz Pedersen & Rolf Hvidtfeldt ”The
Danish Eco-System of Science for Policy”
Discussion Paper
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Rapport: Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
2489369_0011.png
Kapitel 2
Det danske økosystem for
videnskabelig rådgivning
I Danmark har vi på tværs af ministerier og
myndigheder forskellige organiseringer og
systemer, der understøtter videnskabelig
rådgivning. David Budtz Pedersen og Rolf
Hvidtfeldt
2
har for DFiR beskrevet forskellige
typer systemer eller ”kanaler” i Danmark,
der understøtter, at videnskabelige resultater
omsættes til og anvendes af beslutningsta-
gere. Undersøgelsen viser en mangfoldighed,
der blandt andet inkluderer forskningsinstitu-
tioner, aftaler mellem ministerier og univer-
siteter om forskningsbaseret rådgivning, råd
og kommissioner, der yder rådgivning samt
individuelle forskere, der rådgiver.
11
Kapitel 2 Det danske økosystem for videnskabelig rådgivning
Tabel 1
Systemer der understøtter videnskabelig rådgivning til beslutningstagere
Type af videnskabeligt rådgivningssystem
Selvstændige forskningsinstitutioner
Betegnelse og karakteristika
Forskningsinstitutioner forankret til et ministerium, men
med ansvar for rådgivning og forskning bredere end det
pågældende ministerium
Forankret til et ministerium, reguleret i lov om sektorforsk-
ningsinstitutioner og med et særligt ansvar for at give
videnskabelig rådgivning inden for et specifikt område
Fireårige aftaler mellem et ministerium (i forhold til
fødevare- og miljøområdet er det nu to ministerier) og et
universitet om at forske og yde forskningsbaseret myndig-
hedsbetjening på veldefinerede områder
Permanente råd, komiteer og kommissioner etableret med
henblik på at yde rådgivning til ét eller flere politikområ-
der/ministerier. Ofte vil de have et bundet mandat givet i
et kommissorium
Videnskabelige råd, der kan give faglig rådgivning inden
for eget fagfelt
Ekspertpaneler, der ofte har til opgave at følge implemen-
tering, drift og opfølgning på specifikke områder/beslut-
ninger
Sektorforskningsinstitutioner
Ministerieaftaler med universiteter om forsk-
ningsbaseret rådgivning
Råd og kommissioner
Videnskabelige råd
Permanente ekspertpaneler
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Rapport: Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
2489369_0012.png
Type af videnskabeligt rådgivningssystem
GTS-institutter
Betegnelse og karakteristika
Teknologiske organisationer, der kan yde rådgivning til
myndigheder om f.eks. klimatilpasning og andre typer
spørgsmål, der forudsætter indsigt i og erfaring med tek-
nologianvendelse- og udvikling
Kan give hurtig og mere uformel rådgivning. Kan give
rådgivning om specifikke emner, afprøve nye idéer, give
teknisk støtte mv. Deres opdrag kan ofte være givet i et
kommissorium
Individuelle forskere inviteres af beslutningstagere til at
give deres vurdering og bidrage til et givet politikområde
Hovedsageligt institutioner med stor faglighed, men ikke
nødvendigvis videnskabeligt forankret. De kan have egne
interesser, som de fremmer
Tidsbegrænsede paneler, arbejdsgrupper og
taskforces
Individuelle rådgivere
Øvrige aktører, der bidrager med viden /
indsigt
Kilde: Sammenfattet fra ”The Danish Eco-System of Science for Policy” David Budtz Pedersen og Rolf Hvidtfeldt
2021. Genbeskrevet på dansk af DFIR.
12
Kapitel 2 Det danske økosystem for videnskabelig rådgivning
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Rapport: Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
2489369_0013.png
2.1 Nationale forskningsinstitutter
Betegnelsen ”sektorforskningsinstitution”
betyder, at institutionen er reguleret i lov
om sektorforskning.
3
Det gør sig gældende
for to af de oplistede institutioner.
4
Som det
fremgår af nedenstående liste, findes der
derudover en række institutter i tilknytning
til ministerier, som har et ansvar for at forske
og yde forskningsbaseret rådgivning og
myndighedsbetjening til ministerier, Folketing
og andre. Disse forskningsinstitutter udfører
forskning, videnformidling, rådgivning og
myndighedsopgaver i tilknytning til en sam-
fundssektor.
Tabel 2
Oversigt over nationale forskningsinstitutter i Danmark
Forskningsinstitution
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA)
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
(VIVE)
De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og
Grønland (GEUS)
Institut for Menneskerettigheder
Statens Serum Institut (SSI)
Danmarks Meteorologiske Institut (DMI)
Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS)
Forsvarsakademiet
Ministerium
Beskæftigelsesministeriet
Indenrigs- og Boligministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Udenrigsministeriet
Sundhedsministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Udenrigsministeriet
Forsvarsministeriet
13
Kapitel 2 Det danske økosystem for videnskabelig rådgivning
2.2 Aftaler om forskningsbase-
ret myndighedsbetjening
I 00’erne blev en stor andel af sektorforsknin-
gen fusioneret med universiteterne. Ved den
seneste fusionsproces i 2007 blev en formel
organisering af universiteternes ansvar og
rolle for at levere myndighedsbetjening til
de tidligere sektorinstitutionsejere (sektor-
ministerier) introduceret. Løbende fireårige
rammekontrakter for forskningsbaseret
myndighedsbetjening mellem et ministerium
og et universitet om levering af sektorrettet
forskning samt forskningsbaseret myndig-
hedsbetjening anses i dag som den danske
model for organiseringen af den videnska-
belige rådgivning. Modellen med finansiering
via rammekontrakter for forskningsbaseret
myndighedsbetjening omfatter dog kun få
ministerier og universiteter og alene inden
for de kontraktaftalte områder. Eksempelvis
omhandler rammeaftalen mellem Sund-
hedsministeriet og Syddansk Universitet om
forskningsbaseret myndighedsbetjening
alene området ”folkesundhed”.
5
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Rapport: Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
2489369_0014.png
Tabel 3
Eksisterende aftaler om forskningsbaseret myndighedsbetjening
Universitet
Danmarks Tekniske
Universitet
Danmarks Tekniske
Universitet
Danmarks Tekniske
Universitet
Københavns Universitet
Syddansk Universitet
Aalborg Universitet
Aarhus Universitet
Kontraktaftale
Geodæsi
Fiskeriforhold og akvakultur, fødevarer og kemi og
miljø og livscyklusvurderinger på affaldsområdet
Transportforhold
Veterinærforhold, ressourcer og samfundsøkonomi
og skov- og landskabsområdet
Folkesundhed
Det byggede miljø
Natur og vand, arktisforhold, luft, emissioner og
risikovurdering, fødevarekvalitet og forbrugerad-
færd, planteproduktion og husdyrproduktion
Ministerium
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Miljø- og Fødevare-
ministeriet*
Transport- og Bygnings-
ministeriet
Miljø- og Fødevare-
ministeriet*
Sundhedsministeriet
Transport- og Bygnings-
ministeriet
Miljø- og Fødevare-
ministeriet*
14
Kapitel 2 Det danske økosystem for videnskabelig rådgivning
Anm.: *Kontrakten er indgået med ét ministerium, der efterfølgende er opsplittet i henholdsvis et miljø- og et
fødevareministerium. Kontrakten gælder for begge ministerier.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet
6
Med rammeaftalerne om den forskningsba-
serede myndighedsbetjening er et hoved-
fokus, at ministerier kan få videnskabelig
rådgivning og information i henhold til
kontrakten. For at yde denne type rådgivning
forudsætter det, at der findes et videnbered-
skab, der kan omsættes til rådgivning. I den
forbindelse har der på såvel afsender- som
modtagersiden været fokus på de årlige
to procents besparelser, som aftalerne om
forskningsbaseret myndighedsbetjening er
underlagt. Ønsker man fremadrettet en stærk
videnskabelig rådgivning i Danmark, hvor
aftaler med universiteterne om forsknings-
baseret myndighedsbetjening er et centralt
omdrejningspunkt, er det afgørende, at et
solidt videnberedskab kan opretholdes.
Udviklingen af midler til den forskningsbase-
rede myndighedsbetjening viser et fald siden
aftalerne blev introduceret i 2007, jf. tabel 3.
Da ydelsernes omfang og dermed midler kan
variere, fordi Miljøministeriet har konkurren-
ceudsat en del af sin aftale om forsknings-
baseret myndighedsbetjening, hvor midler
overgik fra en aftale med DTU til en aftale
med KU, og fordi opgørelserne i tabellen er
i løbende priser, kan man ikke sammenligne
udviklingen på de enkelte aftaler og institu-
tioner.
Fællesaftalerne med Miljøministeriet /
Ministeriet for Fødevare, Landbrug og Fiskeri
står for langt hovedparten af midlerne til den
forskningsbaserede myndighedsbetjening i
Danmark.
Et pejlemærke for den fremadrettede
udvikling af modellen med rammeaftaler
for forskningsbaseret myndighedsbetjening
kunne være at understøtte incitamenter
for samarbejde på tværs af institutioner og
faggrænser. Det kan gøres med henblik på at
fremme den bedste tværfaglige og dermed
helhedsorienterede rådgivning.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Rapport: Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
2489369_0015.png
Tabel 3
Indgåede fireårige kontrakter om forskningsbaseret myndighedsbetjening 2007 og
2021
Universitet
KU
AU
SDU
AAU
DTU
Samlede kontrakter
2007 bevilling (mio. kr.)
71,5
429,9
13,8
33,1
410,0
958,3
2021 bevilling (mio. kr.) iflg. aftaler
121,7
360,2
11,8
20,6
245,3
759,6
Kilde:
2007 – Danske Universiteters Hvidbog om forskningsbaseret myndighedsbetjening, 2009
2021 – Rammeaftaler offentliggjort på de respektive universiteters hjemmesider
2.3 Den mindre formaliserede, men væ-
sentlige, del af det rådgivende system
Udover de mest formelle organiseringer af
den videnskabelige rådgivning i Danmark vi-
ser David Budtz Pedersen og Rolf Hvidtfeldts
rapport, at der er en række andre former for
videnskabelig rådgivning, hvor formalitet,
struktur, karriereveje, træning eller finansie-
ring af set-uppet også har andre formål, er
løsere, ad hoc- eller individbaseret. Da disse
former for videnskabelig rådgivning ikke er
så formelle og centralt organiserede, er det
tilsvarende mere vanskeligt at få et overblik
over omfanget. Men det er bredt kendt på
tværs af ministerier, at forskere indgår i ad
hoc rådgivende udvalg, og at individuelle
forskere bidrager med videnskabelig råd-
givning til ministerier og ministre. Det kan
ske formelt, men også uformelt. Denne type
rådgivning, som tilgår ministerierne, kan fun-
gere parallelt med andre og mere formelle
rådgivningsmodeller. Endelig er der en række
organisationer, der bidrager med viden, ana-
lyser mv. til beslutningstagere, men som kan
have en interessemæssig tilknytning, så man
ikke normalt opfatter dem som en del af det
videnskabelige rådgivningssystem uagtet, at
de bidrag, de kommer med, både kan være
relevante og have en høj kvalitet. Der ligger
et væsentligt hensyn til den generelle kvalitet
af videnskabelig rådgivning i at få forskellige
typer rådgivning til at spille godt sammen.
Nogle myndigheder (ministerier) gør brug af
en række forskellige typer rådgivningssyste-
mer. Det gælder eksempelvis Klima-, Ener-
gi- og Forsyningsministeriet, der både har
tilknyttede forskningsinstitutioner, aftaler om
forskningsbaseret myndighedsbetjening, men
også har etableret andre rådgivningsfunkti-
oner, herunder Klimarådet. Andre ministerier
har kun i begrænset omfang etableret struk-
turer for videnskabelig rådgivning.
15
Kapitel 2 Det danske økosystem for videnskabelig rådgivning
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Rapport: Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
2489369_0016.png
Kapitel 3
Hvad er høj kvalitet,
når det kommer til
videnskabelig rådgivning?
16
Kapitel 3 Hvad er høj kvalitet, når det kommer til videnskabelig rådgivning?
Hvad kan kendetegne videnskabelig råd-
givning af høj kvalitet? Det er et spørgsmål,
der bliver arbejdet med internationalt og i
Danmark, akademisk og i praksis i disse år.
7
DFiR’s arbejde med videnskabelig rådgivning
var motiveret af håndteringen af coronapan-
demien og klimakrisen. Her konstaterer DFiR,
at de eksisterende strukturer for videnska-
belig rådgivning har været udfordret, og
der er etableret nye strukturer i tillæg til
eksisterende. På klimaområdet er Klimarådet
eksempelvis etableret, og coronahåndte-
ringen medførte etablering af flere ad hoc
rådgivningsgrupper.
Uagtet hvilken organisering den videnskabe-
lige rådgivning har, er DFiR optaget af, hvad
der i Danmark og internationalt er gjort af
erfaringer i forhold til at få god videnskabelig
rådgivning til håndtering af kriser og store
samfundsudfordringer.
Videnskab af høj kvalitet giver ikke i sig
selv høj kvalitets videnskabelig rådgivning. I
Danmark og internationalt er der en erken-
delse af, at det er en selvstændig færdighed
at kunne yde kvalitetsfuld og anvendelig
videnskabelig rådgivning, såvel som det
er en færdighed at kunne modtage viden-
skabelig rådgivning. Disse færdigheder har
man i Danmark eksempelvis arbejdet med i
udviklingen af modeller for forskningsbaseret
myndighedsbetjening og ved de nationale
forskningsinstitutter. I DFiR’s optik bør følgen-
de elementer indgå:
A.
En stærk videnbase.
Forudsætningen for
god videnskabelig rådgivning er tilstede-
værelse af forskningsbaseret viden af høj
kvalitet, der er solid, gennemarbejdet med
metodesikkerhed og grundighed. Der skal
være en stærk videnbase at trække på.
B.
Videnskabeligt overblik.
Videnskabelig
rådgivning skal være baseret på en flerhed
af resultater (ikke blot en enkelt obser-
vation eller artikel) og et overblik over
feltet, herunder indsigt i den internationale
forskning og videnskabelige rådgivning.
C.
Proces for kvalitetsunderstøttelse af
rådgivningen.
Lige såvel som der er
kvalitetsunderstøttende tiltag for den
videnskabelige kvalitet, skal der være
kvalitetsunderstøttende tiltag for selve
den videnskabelige rådgivning, herunder
processen omkring rådgivningen.
8
Det
betyder, at der i rådgivningsprocessen er
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Rapport: Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
2489369_0017.png
en dialog og afklaring af forskellige faglige
tilgange blandt dem, der leverer rådgiv-
ning, således at de samlede videnskabe-
lige afvejninger sker på den forsknings-
faglige side frem for, at det bliver overladt
til beslutningstagerne at stå med ansvar
for de forskningsfaglige afvejninger. Det
kan også betyde transparens om data,
metoder mv. samt klare aftaler mellem
leverandør- og modtagersiden om ansvar
og uafhængighed. Endelig vil en kvalitets-
understøttende faktor være bevidsthed
om og træning i kommunikation om de
resultater, der formidles. Dem, der yder
rådgivning, skal være bevidst om, hvad
der reelt er videnskabelig belæg for at
sige, og de skal afholde sig fra at udtale
sig om emner, som de reelt ikke har den
forskningsfaglige legitimitet til at udtale
sig om.
D.
Tværfaglighed og siloer.
Mange af
samfundets udfordringer relaterer sig ikke
til et enkelt fagområde. Der er behov for
tværfaglighed i rådgivningsprocessen, og
tværfagligheden skal eksistere fra starten
af rådgivningsprocessen. Det er i særlig
grad blevet tydeligt med såvel corona-
som klimakrise. Blandt modtagerne af den
videnskabelige rådgivning skal det ligele-
des være muligt at se et givet problemfelt
fra flere sider såvel som der skal være en
faglig indsigt til at kunne absorbere og
omsætte viden. God, tværfaglig, gennem-
arbejdet og nuanceret rådgivning bliver
ikke omsat, hvis modtageren af rådgivnin-
gen ikke har sans og ansvar for bredden i
en problemstilling.
E.
Legitimitet og rollefordeling.
En god
kultur for videnskabelig rådgivning baserer
sig på gensidig respekt i og på tværs af
to arenaer; den forskningsmæssige og
akademiske arena og den politiske arena
med politikere, beslutningstagere og em-
bedsværket. Forskere skal i den ene arena
udtale sig om, hvad man på baggrund af
forskningen kan sige noget om. De skal
ikke træffe politiske beslutninger, og de
skal være uafhængige på den måde, at
deres udtalelser er forankret i videnska-
ben og ikke et politisk pres. Derfor er en
gensidig armslængde mellem forsknings-
arenaen og den politiske arena nødvendig.
I den politiske arena skal beslutningstage-
re have indsigt i, hvad videnskabelig råd-
givning kan anvendes til og ikke anvendes
til. Videnskabelig rådgivning kommer
sjældent med en facitliste til politikerne
med, hvad der skal gøres. Forskellige
sandsynligheder, usikkerheder, scenarier
mv. vil typisk være den rådgivning, som
beslutningstagere kan tage med i de
samlede overvejelser, når det kommer til
at træffe politiske beslutninger.
Selv om det kan være tillokkende for
beslutningstagere at teste forskningen på,
hvad man kan få videnskabelig dækning
for at gøre, er det en delikat balance, hvor
beslutningstagere er helt afhængige af
netop forskningens troværdighed, når den
anvendes som legitimerende faktor for
politiske beslutninger. Tilsvarende er det
vigtigt for forskersamfundet, at der er en
forskningsmæssig dækning for udtalelser,
når forskere udtaler sig.
F.
Den akutte krise og den lange tids-
horisont.
Der er væsentlige forskelle på
tilgangen til videnskabelig rådgivning af-
hængigt af, om der er tale om hjælp til en
akut krise (f.eks. corona) eller en langsigtet
rådgivning (f.eks. miljørådgivning om
håndtering af udledning af kvælstof ). For
begge tilgange kræver det oparbejdede
rådgivnings- og kommunikationskompe-
tencer blandt dem, der yder rådgivning.
Hvor vi i mange år har haft forsknings-
baseret rådgivning, der monitorerer og
undersøger udledning af kvælstof og har
formaliserede standarder og organiserin-
ger til behandling af denne rådgivning, var
17
Kapitel 3 Hvad er høj kvalitet, når det kommer til videnskabelig rådgivning?
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Rapport: Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
2489369_0018.png
18
Kapitel 3 Hvad er høj kvalitet, når det kommer til videnskabelig rådgivning?
der ved den akut opståede coronakrise
behov for hurtigt at kunne omsætte en
eksisterende videnbase i nye organiserin-
ger uden kendte rammer. Her har vi set
en helt ny række eksperter, forsknings-
grupper og organiseringer, der enten er
blevet inviteret ind i rådgivningen, eller
som har stillet deres viden og ekspertise
til rådighed. Har et samfund adgang til
høj kvalitets videnskabelig rådgivning,
bør der være forståelse for og komme
strukturer, der understøtter, begge dele,
herunder samspillet mellem den akutte og
den langsigtede rådgivning. Erfaringen fra
coronatiden viser også, at vi skal have et
solidt videnberedskab på en række områ-
der, da vi ikke altid kan forudse, hvad den
næste krise vil være.
G.
Den uvildige rådgivning.
I rådgivnings-
fasen ved coronahåndteringen så vi en
række begrænsede bestillinger til forskere
og eksperter om f.eks. konsekvenser af
åbningen af samfundet. Det var imidlertid
bemærkelsesværdigt, hvor specifikke ram-
mer forskere fik for, hvad der eksempelvis
skulle beregnes. Åbningen af visse dele
af samfundet kom ikke med i betragtnin-
gen, fordi det var klart defineret, hvilke
beregninger, der blev efterspurgt. Det
kunne have givet et bedre politisk beslut-
ningsgrundlag, hvis forskerene havde haft
bedre mulighed for at bidrage med den
viden, de på baggrund af deres arbejde
med feltet, fandt relevant for samfundet.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Rapport: Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
2489369_0019.png
Kapitel 4
Hvor er udfordringerne?
På mange måder fungerer den videnskabe-
lige rådgivning godt i Danmark. Der findes
ikke ét system, der dækker alle områder,
institutioner og ministerier. Der findes en
mangfoldighed af forskellige systemer, hvor
det mange steder fungerer velgennemtænkt
og med stor erfaring.
9
Nationale institutter
og formelle rammeaftaler om forskningsba-
seret myndighedsbetjening er steder, hvor
der i særlig grad er fokus på de forudgående
nævnte forhold vedr. videnskabelig rådgiv-
ning. Forhold, der i ad hoc rådgivningen og
for enkelte forskere kan være mere udfor-
drende at forholde sig til. DFiR konstaterer
dog, at der er nogle områder, hvor der uag-
tet systemerne synes at være udfordringer
og plads til forbedringer.
I 2015 gennemførte DFiR en undersøgelse af
danske og internationale ministeriers anven-
delse af forskningsbaseret viden i politikud-
viklingen. I den forbindelse blev tilgangen
til at anvende forskningsbaseret viden i seks
danske ministerier analyseret.
10
Undersø-
gelsen viste stor forskel på tværs af danske
ministerier i både anvendelse af og forstå-
else og kultur for forskningsbaseret viden.
Ministerier med tradition for sektorforskning
(institutioner og/eller aftaler om forsk-
ningsbaseret myndighedsbetjening) havde
generelt en stærkere kultur med at inddrage
forskningsbaseret viden i sit arbejde.
Der er altså ikke alene stor forskel i forhold
til de forskellige systemer, der leverer den
videnskabelige rådgivning. På modtagersiden
er der også store forskelle på kultur, tradition
og evner til at omsætte og anvende viden-
skab, videnskabelige resultater og videnska-
belig rådgivning.
I Danmark er den formelle organisering af vi-
denskabelige rådgivning karakteriseret ved at
være opsplittet på ministerieområder. Sådan
har det været med den oprindelige sektor-
forskning, hvor institutterne var tilknyttet et
ministerium, og leverancen af viden og råd-
givning hovedsageligt har været kanaliseret
til det pågældende ministerium. De ansatte
forskere på de respektive sektorforsknings-
institutter forskede naturligt nok inden for
de fagområder, som det pågældende institut
skulle forske i og levere viden og rådgivning
om. Forskningsfeltet har i en vis udstrækning
været tværvidenskabeligt, men rettet mod
formålet for den pågældende institution.
Med fusionsprocessen i slut 00’erne, hvor
hovedparten af sektorforskningsinstitutterne
blev fusioneret ind i universiteterne, fortsatte
disse strukturer. Med de aftaler om forsk-
ningsbaseret myndighedsbetjening, der i dag
anses som den centrale danske model for
videnskabelig rådgivning, er aftalerne fortsat
mellem et (to for miljø og fødevare) mini-
sterium og et universitet med kontrakt på
forskning, myndighedsbetjening og rådgiv-
ning om definerede emnefelter.
4.1 Tværfaglighed og siloer
19
Kapitel 4 Hvor er udfordringerne?
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Rapport: Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
2489369_0020.png
I en videreudvikling af modellen med kon-
trakter mellem ministerier og universiteter
om forskningsbaseret myndighedsbetjening
bør en målrettet udvidelse af ordningen
overvejes, så flere ministerier og universiteter
kan indgå rammeaftaler om forskningsbase-
ret myndighedsbetjening.
Hvordan samspillet i den videnskabelige
rådgivning fungerer mellem de forskellige
rådgivningssystemer (institutioner, aftaler
om forskningsbaseret myndighedsbetjening,
styrelser, uafhængige råd, paneler og kom-
missioner) er ikke så tydelig. DFiR konstaterer,
at der er behov for en bredere tilgang på
såvel leverancesiden som på modtagersiden.
Den inddeling vi har i dag betyder, at kun et
begrænset antal ministerier og et begrænset
omfang af videnskabelige miljøer ved de
danske universiteter indgår i formelle ram-
mer om videnskabelig rådgivning. Der må
etableres mere fleksible rammer, herunder ad
hoc rådgivning, der understøtter samarbej-
der på tværs af videnskabelige områder og
på tværs af universiteter på leverandørsiden.
Tilsvarende må der på modtagesiden etab-
leres mere fleksible rammer, så den offent-
lige forvaltning og beslutningstagerne kan
modtage rådgivning fra forskningsmiljøer på
tværs af ministerier og ressortområder.
og rådgivningssystemer ikke bliver spillet ud
mod hinanden, og der netop er transparens
og legitimitet i forhold til de forskellige typer
viden, de forskellige baggrunde byder ind
med. Transparens og legitimitet i den viden-
skabelige rådgivning har vist sig afgørende
for, at der i befolkningerne er opbakning og
respekt om de tiltag, der tages med henvis-
ning til forskningsbaseret viden.
20
Kapitel 4 Hvor er udfordringerne?
4.2 Transparens og legitimitet
Coronatiden har vist, at der er et stort behov
og respekt for forskere og forskningsbaseret
viden. Men den har også vist, at der skal
være transparens og legitimitet i forhold til
kommunikationen om den forskningsbase-
rede viden, som beslutningstagerne benytter
sig af. Der, hvor videnskaben internationalt
har haft sin største styrke i coronatiden, har
været der, hvor rådgivningssystemer og
forskergrupper IKKE har konkurreret mod
hinanden, men åbent givet adgang til data
og resultater. Det gælder både nationalt og
internationalt. Tilsvarende står den forsk-
ningsbaserede viden stærkest, når rådgivere
Hovedparten af den videnskabelige rådgiv-
ning i Danmark er målrettet ministerier, mi-
nistre og forvaltningen. Kommuner, regioner
og medlemmer af Folketinget er også beslut-
ningstagere, som ikke i særlig grad har været
i fokus i DFiR’s arbejde. I forhold til kommu-
ner og regioner findes der også strukturer for
videnskabelig rådgivning. På nationalt plan
har medlemmer af Folketinget ikke strukture-
ret adgang til videnskabelig rådgivning. Det
er ærgerligt, fordi det kunne gavne kvaliteten
af beslutningsprocessen i Danmark. Medlem-
mer af Folketinget har behov for en uafhæn-
gig rådgivning, der kan belyse forskellige
konsekvenser og udfaldsscenarier af beslut-
ninger. Der findes forskellige muligheder for
at etablere videnunderstøttende mekanismer
for medlemmerne af Folketinget. Der er bl.a.
internationale eksempler på, at videncentre i
parlamenter, hvor medlemmer kan trække på
rådgivning i forhold til store beslutningspro-
cesser, vil understøtte kvaliteten af beslutnin-
ger.
11
Sådanne modeller kan skabe inspiration
for at etablere videnunderstøttende mekanis-
mer i det danske Folketing.
4.3 Beslutningstagere er også Fol-
ketinget, kommuner og regioner
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Rapport: Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
2489369_0021.png
Kapitel 5
Behov for videnskabelig
rådgivning på den lange
bane – gode internationale
erfaringer
21
Hvordan ved vi, hvilke udfordringer vi i
Danmark bliver nødt til at have solid viden
om, for at kunne træffe politiske beslutninger
om indretning af vores samfund og politiske
beslutninger ude i fremtiden? De såkald-
te ”store samfundsudfordringer” indikerer
områder, hvor samfundet skal finde løsninger.
Men hvilke udfordringer, der netop påkalder
politiske beslutninger på tværs af sektorer
og ministerieområder, har vi ikke tradition for
at have forskningsbaserede processer til at
identificere.
Der findes gode internationale eksempler på,
at der tages særlige initiativer for at under-
støtte videnbasen og den langsigtede viden-
skabelige rådgivning på tværs af ressort- og
sektorområder. I både Finland og Holland
findes strukturer, der identificerer kommen-
de behov for videnskabelig rådgivning til
beslutningstagere. De to konstruktioner er
forskellige, men de har begge det samme
formål med at ruste beslutningsprocesserne
i de respektive lande i forhold til centrale
udfordringer for landene. I begge lande er
det viden og rådgivning til gavn for regering
og ministerier på tværs af ressortområder,
fag- og institutionsgrænser. Her bør vi lade
os inspirere.
I
Finland
har man et regeringsprogram,
der identificerer behov og støtter aktiviteter
inden for ”Government’s analysis, assessment
and research activities”.
12
Det interessante
er her, at det er et fællesprogram på tværs
af regeringen, der identificerer behov for
videnskabelig rådgivning. Der afsættes såle-
des midler til forskning og rådgivning inden
for nogle overordnede områder, hvor man
vurderer, at der fremadrettet vil være behov
for at træffe større politiske beslutninger.
I
Holland
findes ”Netherlands Scientific
Council for Government Policy” (WRR).
13
Rådet, som er uafhængigt, har til opgave at
rådgive den hollandske regering og par-
lamentet om strategiske forhold, der kan
forventes at få fremtidige politiske og sociale
konsekvenser for Holland. WRR udarbejder
analyser og rådgivning om de udfordringer,
som man vurderer, at hollandske beslutnings-
tagere må forholde sig til politisk med beslut-
Kapitel 5 Behov for videnskabelig rådgivning på den lange bane – gode internationale erfaringer
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Rapport: Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
2489369_0022.png
ninger, lovgivning, reformer mv. Rådets fokus
er ikke, hvilke beslutninger der skal træffes,
men at der forventes at komme situationer,
som vil påkalde sig behov for større politiske
beslutninger. WRR udmærker sig ved at være
en permanent struktur, hvor medlemmer af
rådet både arbejder med at identificere og
yde rådgivning til håndtering af fremtidige
samfundsudfordringer og samtidigt bevarer
deres forankring i de faglige miljøer.
22
Kapitel 5 Behov for videnskabelig rådgivning på den lange bane – gode internationale erfaringer
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Rapport: Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
2489369_0023.png
Kapitel 6
Anbefalinger
DFiR anbefaler:
- Sikring af langsigtet videnskabelig
rådgivning til Danmark
At regeringen med international inspirati-
on fra f.eks. Finland og Holland udvikler en
model for beslutningstageres (regeringen
og Folketinget) behov for forskningsbaseret
viden, der langsigtet ruster Danmark til bedre
beslutninger om forventede udfordringer
og samfundskritiske hændelser. Det gælder
også for særlige strukturer for at understøt-
te medlemmer af Folketinget i at få uvildig
videnskabelig rådgivning.
- Eftersyn af modellen for forsknings-
baseret myndighedsbetjening
At der gennemføres et eftersyn af modellen
for forskningsbaseret myndighedsbetjening,
herunder udfordringer med opretholdelse
af videnberedskabet som resultat af blandt
andet de årlige to procents besparelser,
forbedrede rammer for samarbejde på tværs
af fagområder, institutioner og sektorer, samt
mulighed for udbredelse af modellen til an-
dre ministerier såvel som universiteter.
23
Kapitel 6 Anbefalinger
- Forum for videnskabelig rådgivning
At der i regi af Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet etableres et forum for
videnskabelig rådgivning med deltagelse af
såvel udbydere af videnskabelig rådgivning
(universiteter, forskningsinstitutioner, akade-
mikere, råd og kommissioner) og rekvirenter
af videnskabelig rådgivning (myndigheder og
beslutningstagere). Forummet har til opgave
at understøtte samarbejde på tværs af fag-
områder, sektorer og institutioner, understøt-
te tværfagligheden i alle faser af den viden-
skabelige rådgivning samt skabe inspiration
og aktiviteter for bedre kvalitets rådgivning
på såvel udbyder- som modtagersiden.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Rapport: Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
2489369_0024.png
Bilag 1
Medlemmer
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd 2021
Head of R&D offshore
Christina Aabo,
Ørsted
Forskningsdirektør
Søren Bech,
Bang & Olufsen A/S og professor, Aalborg Universitet
Professor
Frede Blaabjerg
(formand), Aalborg Universitet
24
Bilag 1 Medlemmer
Centerleder, professor
Jes Broeng,
Danmarks Tekniske Universitet
Professor
Mette Birkedal Bruun,
Københavns Universitet
Institutleder
Anna Haldrup
(næstformand), Københavns Universitet
Direktør, professor
Søren Rud Keiding,
Aarhus Universitet
Professor (MSO)
Kirstine Niss,
Roskilde Universitet
Professor
Thomas Sinkjær,
Aalborg Universitet
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Rapport: Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
2489369_0025.png
Bilag 2
Noter
1 Danmarks Statistiks hjemmeside www.dst.dk
2 David Budtz Pedersen & Rolf Hvidtfeldt
The Danish Eco-System of Science for Policy Discus-
sion Paper
2021
3 Lov om sektorforskningsinstitutioner af 29. marts 2014
4 Statens Serum Institut og Det Nationale forskningscenter for Arbejdsmiljø
5 Rammeaftalen findes på www.sdu.dk/sif
6 Fundet på: https://ufm.dk/forskning-og-innovation/samspil-mellem-viden-og-innovation/
forskningsbaseret-myndighedsbetjening/forskningsbaseret-myndighedsbetjening
7 Internationale fora med videnskabelig rådgivning som omdrejningspunkt er f.eks. Internati-
onal Network for Government Science Advice (INGSA) https://www.ingsa.org eller European
Science Advisors Forum (ESAF) https://esaforum.eu
8 DCA – Dansk Center for Fødevarer og Landbrug ved Aarhus Universitet er det af de steder
i Danmark, hvor der arbejdes med processer for kvalitetssikring af rådgivningsprocessen
9 David Budtz Pedersen & Rolf Hvidtfeldt
The Danish Eco-System of Science for Policy Discus-
sion Paper
2021
10 Rambøll
Den forskningsbaserede viden i politikudvikling
2015. Findes på www.ufm.dk/dfir
11
Denne model findes internationalt, f.eks. har EU-Parlamentet en sådan funktion
12
Prime Minister’s Office, Finland: https://tietokayttoon.fi/en/frontpage
13 Se https://english.wrr.nl/
25
Bilag 2 Noter
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 34: Rapport: Adgang til bedre videnskabelig rådgivning i Danmark
2489369_0026.png
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd har til
formål at fremme udviklingen af dansk forskning, teknologi-
udvikling og innovation til gavn for samfundet. Rådet har an-
svar for at give uddannelses- og forskningsministeren, Folke-
tinget og øvrige ministre uafhængig og sagkyndig rådgivning
om forskning, teknologiudvikling og innovation på overordnet
niveau, herunder om kommende behov. Rådet skal inddrage
relevante nationale og internationale erfaringer og tendenser
i sin rådgivning, der skal være baseret på dokumentation,
undersøgelser, analyser og evalueringer inden for forskning,
teknologiudvikling og innovation.
Børsgade 4 · 1215 København K · Tel. 3332 9700 · www.ufm.dk/dfir