Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 28
Offentligt
2482992_0001.png
UDKAST
Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del - Bilag 28
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om specialpædagogisk støtte ved videregående ud-
dannelser
(Ophævelse af bestemmelser om støtteramme, støttetid og maksimal for-
sinkelse m.v.)
§1
I lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 69 af 28. januar 2020, som ændret ved lov nr. 1175 af 8.
juni 2021, foretages følgende ændringer:
1.
I lovens
titel
indsættes efter »uddannelser«: »m.v.«
2.
Overalt i loven ændres »studerende« til: »uddannelsessøgende«.
3.
I
§ 1, stk. 1,
indsættes efter »uddannelse«: »eller et adgangskursus til visse
videregående uddannelser«.
4.
I
§ 2, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »uddannelsen«: »eller adgangskurset til
visse videregående uddannelser«.
5.
I
§ 2, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »uddannelse«: »eller et adgangskursus«.
6.
§ 2, stk. 1, nr. 4
og
5,
ophæves.
7.
I
§ 4, stk. 1,
indsættes som
nr. 5:
»5) adgangskurser til visse videregående uddannelser.«
8.
I
§ 4
indsættes som
stk. 3:
»Stk.
3.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om, hvilke
adgangskurser der er omfattet af stk. 1, nr. 5.«
9.
Kapitel 5
og
6
ophæves.
10.
§ 11 a, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om socialpædagogisk støtte ved videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2482992_0002.png
UDKAST
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
2
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om socialpædagogisk støtte ved videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2482992_0003.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Specialpædagogisk støtte (SPS) ved videregående uddannelser er en indivi-
duel kompensation, som har til formål at sikre, at studerende med psykisk
eller fysisk funktionsnedsættelse har mulighed for at deltage og gennemføre
deres uddannelse på lige fod med andre. Kompensationen målrettes de bar-
rierer, den enkelte oplever i mødet med de faglige krav på den konkrete ud-
dannelse på grund af funktionsnedsættelsen. Det er således en forudsætning
for mange studerende med funktionsnedsættelse at modtage støtten for at
kunne gennemføre deres uddannelse på lige fod med andre studerende.
I foråret 2021 blev det konstateret, at SPS til studerende ved videregående
uddannelser på visse punkter ikke blev administreret i overensstemmelse
med kapitel 5 (støtteramme og støttetid) og kapitel 6 (studieaktivitet) i lov
om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 69 af 28. januar 2020 (SPS-loven). For at undgå at nogle stude-
rende med funktionsnedsættelse med de dagældende regler ville risikere at
miste retten til fortsat at modtage SPS, og i yderste konsekvens ikke ville
kunne gennemføre deres uddannelse, vedtog et bredt flertal i Folketinget
den 3. juni 2021 en hastelov om en midlertidig ændring af SPS-loven. Ud-
dannelses- og forskningsministeren fik bemyndigelse til at fastsætte regler,
der fraviger SPS-lovens regler om støtteramme, støttetid og særlige krav om
studieaktivitet vedrørende maksimal forsinkelse, således at den hidtidige
praksis kunne opretholdes. Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse og
ophæves automatisk den 1. juli 2022.
Med henblik på at sikre en permanent løsning foreslås det at ophæve reg-
lerne i SPS-lovens kapitel 5 om begrænset støtteramme og støttetid samt
ophæve SPS-lovens kapitel 6 om, at studerende maksimalt må være 12 må-
neder forsinket i deres uddannelse. Dette svarer til den måde, hvorpå ord-
ningen tidligere har været administreret, og som følger af nugældende mid-
lertidige ordning.
Med lovforslaget sikres det, at den midlertidige ordning gøres permanent,
så studerende med funktionsnedsættelse på de videregående uddannelser
også efter den 1. juli 2022 kan modtage SPS uden begrænsningerne i form
af støtteramme, støttetid og maksimal forsinkelse. Dette understøtter, at stu-
derende med funktionsnedsættelse vil kunne gennemføre deres uddannelse
på lige fod med andre studerende.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om socialpædagogisk støtte ved videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2482992_0004.png
UDKAST
Det foreslås endvidere, at SPS-loven udvides til også at omfatte adgangs-
kurser til visse videregående uddannelser, som udbydes på videregående ud-
dannelsesinstitutioner.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ophævelse af bestemmelser om støtteramme, støttetid og maksimal for-
sinkelse
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Generelle betingelser for at modtage specialpædagogisk støtte
(SPS)
SPS-loven har til formål at sikre, at studerende med fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse, der er optaget på en videregående uddannelse, uanset
funktionsnedsættelsen, kan gennemføre uddannelsen i lighed med andre stu-
derende. Der henvises til § 1, stk. 1, i SPS-loven.
Lovens § 2, stk. 1, fastlægger fem generelle betingelser for at modtage SPS.
Efter bestemmelsen kan en studerende efter ansøgning få SPS, når vedkom-
mende 1) på grund af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har behov
for støtte for at kunne gennemføre uddannelsen, jf. § 3, 2) er indskrevet på
og gennemgår en uddannelse, hvortil der kan ydes støtte, jf. § 4, 3) har dansk
statsborgerskab, efter international overenskomst har ret til støtte på lige fod
med danske statsborgere eller i støttemæssig henseende ved uddannelser i
Danmark ligestilles med danske statsborgere efter uddannelses- og forsk-
ningsministerens bestemmelse, 4) ikke overskrider støtterammen og støtte-
tiden, jf. §§ 5-9, og 5) er studieaktiv, jf. §§ 10 og 11.
Efter § 2, stk. 2, gives SPS til uddannelse i udlandet til uddannelsessøgende,
der opfylder betingelserne i stk. 1, og som har en særlig tilknytning til Dan-
mark. Efter § 2, stk. 3, er det en forudsætning for fortsat at modtage støtten,
at den studerende opfylder betingelserne i stk. 1, jf. dog § 11 a.
Efter § 3, stk. 1, kan SPS ydes i flere støtteformer. Der kan være tale om
løbende ydelser som f.eks. støttetimer, praktisk hjælp og tegnsprogstolk-
ning. Der kan også være tale om hjælpemidler som f.eks. læse- og skrive-
støttende software og særligt udformede undervisningsmaterialer.
Administrationen af SPS-ordningen er delegeret til Styrelsen for Undervis-
ning og Kvalitet (STUK), der er en styrelse under Børne- og Undervisnings-
ministeriet. Dette følger af § 1, stk. 1, og § 2, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 659
af 19. juni 2014 om delegation af uddannelses- og forskningsministerens
beføjelser i lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser.
4
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om socialpædagogisk støtte ved videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2482992_0005.png
UDKAST
Ordningen fungerer på den måde, at studerende på videregående uddannel-
ser drøfter støttebehov med de SPS-ansvarlige på institutionerne. Det er her-
efter den SPS-ansvarlige, som indsender ansøgning om støtte på vegne af
den studerende til STUK. STUK træffer herefter afgørelse, om der kan til-
deles støtte. Afhængig af den konkrete støttetype, bliver støtten enten tildelt
for et semester ad gangen eller til udgangen af den måned, hvor uddannelsen
slutter.
2.1.1.2. Støtteramme og støttetid
I lovens kapitel 5 fastlægges nærmere regler om støtteramme og støttetid.
Efter § 5, 1. pkt., kan SPS ydes i indtil 70 måneder (støtterammen). Efter §
5, 2. pkt., kan støtterammen forlænges, i det omfang den normerede uddan-
nelsestid for en uddannelse overstiger 58 måneder, og kan forlænges, hvis
1) den samlede normerede uddannelsestid for en bachelor- og en kandidat-
uddannelse eller et lignende uddannelsesforløb, der består af flere uddan-
nelser, overstiger 58 måneder, 2) den studerende har gennemført en uddan-
nelse, der er omfattet af § 4, stk. 1, nr. 1, som adgangsgivende uddannelse
til den uddannelse, der gives støtte til, uden at have gennemført en anden
adgangsgivende uddannelse, eller 3) den studerende gennemgår sidefags-
supplering eller pædagogikum.
SPS til den enkelte uddannelse kan inden for støtterammen, jf. § 5, ydes i
det antal måneder, der svarer til den normerede uddannelsestid, herunder
eventuel obligatorisk praktik, med et tillæg på 12 måneder (støttetiden). Der
henvises til lovens § 6.
Efter § 7 kan støtterammen, jf. § 5, og støttetiden, jf. § 6, forlænges under
visse betingelser. Støttetiden og støtterammen kan således forlænges 1) med
indtil 12 måneder, hvis den studerende er blevet forsinket i uddannelsen på
grund af deltagelse i institutionens styrelse eller arbejde vedrørende uddan-
nelsessøgendes sociale og uddannelsesmæssige forhold, 2) hvis den stude-
rende er blevet forsinket i uddannelsen på grund af sygdom eller andre sær-
lige forhold, 3) med indtil 12 måneder for moderen og 6 måneder for faderen
i forbindelse med fødsel eller adoption, og 4) hvis den studerende har op-
brugt støttetiden og skønnes at kunne afslutte uddannelsen inden for 12 må-
neder.
Støtterammen, jf. § 5, kan forlænges for en uddannelse, den studerende er i
gang med, hvis sygdom eller andre særlige forhold har medført, at den stu-
derende ikke har gennemført en tidligere påbegyndt uddannelse og derfor
har skiftet til en ny uddannelse. Der henvises til lovens § 8.
5
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om socialpædagogisk støtte ved videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2482992_0006.png
UDKAST
Efter § 9, stk. 1, træffes afgørelse om forlængelse af støtteramme og støttetid
efter ansøgning fra den studerende og indstilling fra uddannelsesinstitutio-
nen. Efter § 9, stk. 2, kan uddannelses- og forskningsministeren fastsætte
nærmere regler om forlængelse af støtteramme og støttetid.
2.1.1.3. Studieaktivitet
I lovens kapitel 6 fastlægges nærmere regler om studieaktivitet.
Efter § 10, stk. 1, kan SPS ydes til studerende, som er studieaktive, jf. stk.
2. Kravet om studieaktivitet gælder ikke for den periode, hvor studerende,
der har fået bevilget hjælpemidler, kan anvende de tildelte hjælpemidler i
op til 3 måneder efter endt uddannelse, jf. § 11 a. STUK træffer afgørelse
om studieaktiviteten.
En studerende er studieaktiv, indtil vedkommende er mere end 12 måneder
forsinket i uddannelsen. Forsinkelsen er forskellen mellem det antal måne-
der, der er brugt til uddannelsen, og den studiemæssige fremgang efter de
regler, der gælder for uddannelsen, målt i måneder. Der henvises til § 10,
stk. 2.
Efter § 10, stk. 3, medregnes forlængelse af støttetiden i henhold til § 7 ikke
i opgørelsen af det antal måneder, der er brugt til uddannelsen, jf. stk. 2.
Ved uddannelse, der er omfattet af § 4, stk. 1, nr. 1 og 3, kontrollerer uddan-
nelsesinstitutionen løbende den studerendes studieaktivitet og indberetter til
STUK, når den studerende ikke længere er studieaktiv. Ved uddannelse om-
fattet af § 4, stk. 1, nr. 2, varetages kontrol og indberetning af ansættelses-
institutionen. Der henvises til § 10, stk. 4.
Ved uddannelse omfattet af § 4, stk. 1, nr. 3, sørger den studerende ved do-
kumentation fra den udenlandske uddannelsesinstitution for, at den danske
uddannelsesinstitution får meddelelse om studieaktiviteten efter den danske
uddannelsesinstitutions bestemmelse i det enkelte tilfælde. På grundlag
heraf foretager den danske uddannelsesinstitution indberetning til STUK, jf.
stk. 4. Der henvises til § 10, stk. 5.
Ved uddannelse, der er omfattet af § 4, stk. 1, nr. 4, sørger den studerende
ved dokumentation fra den udenlandske uddannelsesinstitution for, at
STUK får meddelelse om studieaktiviteten. Der henvises til § 10, stk. 6.
Efter § 11 kan SPS ydes til studerende, som ikke opfylder betingelsen i §
10, stk. 2, hvis STUK på baggrund af en indstilling fra uddannelsesinstitu-
tionen vurderer, at der er en sådan fremgang i den studerendes studieforløb,
at det er rimeligt, at der fortsat tildeles støtte.
6
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om socialpædagogisk støtte ved videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2482992_0007.png
UDKAST
2.1.1.4. Midlertidig fravigelse af visse betingelser for at modtage SPS
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler, der fraviger be-
tingelserne om støtteramme og støttetid i SPS-lovens § 2, stk. 1, nr. 4, og §§
5-9, samt betingelserne om studieaktivitet i SPS-lovens § 2, stk. 1, nr. 5, og
§§ 10-11, så studerende kan modtage SPS, selvom de ikke opfylder disse
betingelser. Dette følger af SPS-lovens § 2, stk. 5.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1206 af 8. juni 2021 om
midlertidig fravigelse af visse betingelser for at modtage specialpædagogisk
støtte ved videregående uddannelser. Det følger herefter af bekendtgørel-
sens § 1, at uanset bestemmelserne i SPS-lovens § 2, stk. 1, nr. 4, og §§ 5-
9, begrænses ydelse af SPS ved videregående uddannelser ikke af støtter-
ammen, jf. lovens § 5, eller af støttetiden, jf. lovens § 6.
Det følger endvidere af bekendtgørelsens § 2, at lovens krav om studieakti-
vitet, jf. § 2, stk. 1, nr. 5, og §§ 10-11, endvidere ikke gælder som betingelse
for ydelse af SPS.
Med disse fravigelser af visse betingelser for at modtage SPS er det sikret,
at studerende med funktionsnedsættelse kan afslutte deres uddannelse med
den nødvendige støtte til rådighed.
Uddannelses- og forskningsministerens bemyndigelse til at fastsætte regler,
der fraviger betingelserne for SPS vedrørende støtteramme, støttetid og
maksimal forsinkelse, er en midlertidig ordning, som ophæves den 1. juli
2022.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med henblik på at undgå at nogle studerende med funktionsnedsættelse med
de nuværende regler om en begrænset støtteramme og støttetid samt maksi-
mal forsinkelse vil risikere at miste retten til fortsat at modtage SPS, og i
yderste konsekvens ikke vil kunne gennemføre deres uddannelse, foreslås
det at ophæve reglerne om begrænset støtteramme og støttetid i SPS-lovens
kapitel 5, samt kravet om, at studerende maksimalt må være 12 måneder
forsinket i deres uddannelse, jf. kapitel 6 om studieaktivitet.
Det foreslåede vil indebære, at studerende med en fysisk eller psykisk funk-
tionsnedsættelse fremover vil være berettiget til SPS i hele den periode,
hvori de er indskrevet på og gennemgår en støtteberettigende uddannelse.
7
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om socialpædagogisk støtte ved videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2482992_0008.png
UDKAST
Med ændringerne forbedres mulighederne for, at studerende med funktions-
nedsættelse, der er optaget på en videregående uddannelse, vil kunne gen-
nemføre og afslutte deres uddannelse i lighed med andre studerende.
Det vil fortsat være en betingelse for at modtage SPS, at den studerende
opfylder SPS-lovens øvrige betingelser for at være berettiget hertil, herun-
der kravet i lovens § 2, stk. 1, nr. 2, jf. § 4, om, at den studerende er indskre-
vet på og gennemgår en uddannelse, hvortil der kan ydes støtte.
Efter gældende praksis skal SPS-lovens kriterie om, at støttemodtageren
”gennemgår uddannelse” fortolkes på samme måde som det enslydende kri-
terie, der følger af § 2, stk. 1, nr. 1, og regler fastsat efter stk. 2, i SU-loven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30. august 2017. Der lægges ikke med dette
lovforslag op til at ændre denne praksis.
Det følger herefter af SU-bekendtgørelsens § 10 a, jf. bekendtgørelse nr.
1515 af 13. december 2017 om statens uddannelsesstøtte, at en studerende,
der er indskrevet på en støtteberettigende uddannelse, anses for at gennemgå
uddannelsen, medmindre den studerende som følge af uddannelsesinstituti-
onens sanktion er afskåret fra at deltage i undervisning, eksaminer eller lig-
nende.
Selvom reglerne om maksimal forsinkelse i SPS-loven foreslås ophævet, vil
den studerende fortsat skulle opfylde de krav om studieaktivitet, som ud-
dannelsesinstitutionerne måtte fastsætte i reglerne for de enkelte uddannel-
ser.
Det bemærkes i den forbindelse, at uddannelsesinstitutionen bl.a. skal
bringe en indskrivning til ophør for studerende, hvis den pågældende ikke
har opfyldt et studieaktivitetskrav. Der kan henvises til § 42, nr. 5, i bekendt-
gørelse nr. 104 af 24. januar 2021 om adgang til universitetsuddannelser til-
rettelagt på heltid, § 36, nr. 5, i bekendtgørelse nr. 97 af 25. juni 2021 om
adgang til erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
og § 36, nr. 5, i bekendtgørelse nr. 154 af 26. februar 2020 om adgang til
videregående kunstneriske uddannelser tilrettelagt på heltid. Hvis en stude-
rende som følge af uddannelsesinstitutionens regler om studieaktivitet bliver
udskrevet fra en uddannelse, bortfalder den studerendes fortsatte ret til SPS
også.
8
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om socialpædagogisk støtte ved videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2482992_0009.png
UDKAST
2.2. SPS til adgangskurser til visse videregående uddannelser
2.2.1. Gældende ret
Det følger af SPS-lovens § 4, stk. 1, at der kan ydes SPS til studerende, som
er indskrevet på og gennemgår 1) offentligt anerkendt videregående uddan-
nelse indtil kandidatgrad, som hører under Uddannelses- og Forskningsmi-
nisteriet eller Børne- og Undervisningsministeriet, og som berettiger til sta-
tens uddannelsesstøtte, herunder obligatoriske praktikperioder i disse ud-
dannelser, selv om de ikke berettiger til statens uddannelsesstøtte, 2) teore-
tisk og praktisk pædagogikum, 3) uddannelse i udlandet, som af en dansk
uddannelsesinstitution er godkendt som led i en uddannelse, der er omfattet
af nr. 1, og som den studerende er i gang med, og 4) uddannelse i udlandet,
som ikke er omfattet af nr. 3, men som der kan ydes statens uddannelses-
støtte til.
Det følger endvidere af tekstanmærkning nr. 198 ad § 19.83.01 i finansloven
for 2021, at uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges til at yde
specialpædagogisk støtte til studerende ved adgangskurser til ingeniørud-
dannelserne.
Der er efter gældende ret i øvrigt ikke adgang til at modtage SPS for uddan-
nelsessøgende ved andre adgangskurser til videregående uddannelser.
Det følger af den politiske aftale af 22. november 2018 mellem den davæ-
rende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Fol-
keparti; ”Fra folkeskole til faglært – Erhvervsuddannelser til fremtiden” og
delaftalen af 18. juni 2020, at der skal udvikles et adgangskursus til er-
hvervsakademiuddannelsen til markedsføringsøkonom og et fælles ad-
gangskursus til professionsbacheloruddannelsen til skov- og landskabsinge-
niør og professionsbacheloruddannelsen til urban landskabsingeniør. Det er
med aftalen af 22. november 2018 intentionen, at de nye adgangskurser skal
kunne udvikles, som det kendes fra adgangskurserne til maskinmester- og
ingeniøruddannelserne.
Som opfølgning på aftalen blev det ved lov nr. 363 af 9. marts 2021 indført
i § 22, stk. 1, nr. 9, i lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsba-
cheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1343 af 10. december 2019, at
uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om uddannelserne,
herunder om adgangskursus til uddannelserne til markedsføringsøkonom,
skov- og landskabsingeniør og urban landskabsingeniør. De nærmere regler
for adgangskurserne er herefter fastsat i bekendtgørelse nr. 1623 af 26. juli
2021 om adgangskursus og adgangseksamen til visse videregående uddan-
nelser.
9
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om socialpædagogisk støtte ved videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2482992_0010.png
UDKAST
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det vurderes, at det med den politiske aftale om, at de nye adgangskurser
skal kunne udvikles, som det kendes fra adgangskurserne til maskinmester-
og ingeniøruddannelserne, også er hensigten, at uddannelsessøgende på de
nye adgangskurser skal stilles lige med uddannelsessøgende ved de hidti-
dige adgangskurser for så vidt angår adgangen til SPS.
Det foreslås på den baggrund, at SPS kan ydes til uddannelsessøgende, som
er indskrevet på og gennemgår adgangskurser til visse videregående uddan-
nelser, og at uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges til at kunne
fastsætte regler om, hvilke adgangskurser der skal være omfattet af bestem-
melsen.
Det er hensigten, at uddannelses- og forskningsministeren vil kunne fast-
sætte regler om, hvilke adgangskurser der kan gives SPS til. Det forventes
herunder, at uddannelses- og forskningsministeren vil fastsætte regler om,
at der fremover også kan gives SPS til de nye adgangskurser. Det er dertil
hensigten at fastsætte regler i SPS-bekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr.
819 af 2. juli 2007 om specialpædagogisk støtte ved videregående uddan-
nelse, hvorefter der alene kan gives SPS til disse adgangskurser, hvis de er
udbudt efter regler fastsat i medfør af § 22, stk. 1, nr. 9, i lov om erhvervs-
akademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
Det er herunder endvidere hensigten, at der skal kunne fastsættes regler i
SPS-bekendtgørelsen om adgangen til at modtage SPS for uddannelsessø-
gende ved adgangskurser til ingeniøruddannelserne. Retten til SPS til disse
adgangskurser vil med lovforslaget således blive ændret fra at være regule-
ret på en tekstanmærkning på finansloven til at være reguleret af SPS-loven
og SPS-bekendtgørelsen.
Hvis der senere udvikles andre tilsvarende adgangskurser til videregående
uddannelser, som skal være SPS-berettigende, vil disse kurser også kunne
være omfattet af bestemmelsen, såfremt uddannelses- og forskningsministe-
ren fastsætter regler herom i medfør af det foreslåede i lovforslagets § 1, nr.
8.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN´s verdensmål
Med lovforslaget lægges der op til at sikre, at studerende med en funktions-
nedsættelse også fremover vil være berettiget til SPS i hele den periode,
hvori de er indskrevet på og gennemgår en støtteberettigende videregående
uddannelse, således at de studerende har mulighed for at gennemføre deres
uddannelse på lige fod med andre studerende. De foreslåede ændringer vur-
deres dermed at understøtte delmål 4.4, hvorefter antallet af unge og voksne,
10
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om socialpædagogisk støtte ved videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2482992_0011.png
UDKAST
der har relevante færdigheder, herunder tekniske og erhvervsrettede færdig-
heder og kompetencer, for beskæftigelse, gode job og iværksætteri, skal
øges væsentligt inden 2030.
Lovforslaget vurderes endvidere at understøtte delmål 4.5, hvorefter der in-
den 2030 skal sikres lige adgang til alle niveauer af uddannelse og erhvervs-
rettet uddannelse for de mest udsatte grupper, herunder mennesker med han-
dicap, oprindelige folk og børn i udsatte situationer.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
Lovforslaget har ingen implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget forventes ikke at medføre øgede udgifter til SPS. Det kan dog
forskyde noget SPS-aktivitet marginalt, idet det lægges til grund, at kursi-
sterne kommer fra andre uddannelsesudbud, hvor de har været SPS-beretti-
get. Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser og implementerings-
konsekvenser for kommuner og regioner.
Lovforslaget følger i relevant omfang principperne for digitaliseringsklar
lovgivning, idet forslaget understøtter genbrug af eksisterende it-infrastruk-
tur i forbindelse med ansøgning om SPS, jf. herved princip 6 for digitalise-
ringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- eller naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
11
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om socialpædagogisk støtte ved videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2482992_0012.png
UDKAST
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 17. november 2021 til den 15.
december 2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.: Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger, Akade-
mikerne, Akademisk Arkitektforening, Dansk Magisterforening, Danske
Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier, Danske Gym-
nasieelevers Sammenslutning, Danske Handicaporganisationer, Danske
Landbrugsskoler, Danske Professionshøjskoler, Danske SOSU-skoler, Dan-
ske Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, Det Centrale Handicap-
råd, Digitaliseringsstyrelsen, Djøf, Erhvervsskolernes Elevorganisation,
Foreningen af Danske Lægestuderende, Frit Forum – Socialdemokratiske
Studerende, Ingeniørforeningen IDA, Institut for Menneskerettigheder,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lærerstuderendes Lands-
kreds, Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Rektorkollegiet for de
kunstneriske og kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de maritime ud-
dannelser, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstu-
derende, Studenterrådgivningen, Studievalg Danmark, Sygeplejestuderen-
des Landssammenslutning, Udbetaling Danmark og Ungdommens Uddan-
nelsesvejledning.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konse- Ingen
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Implementeringskon- Ingen
sekvenser for stat,
kommuner og regio-
ner
Økonomiske konse- Ingen
kvenser for erhvervs-
livet
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
Der forventes ikke øgede udgifter til
SPS.
Ingen
Ingen
12
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om socialpædagogisk støtte ved videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2482992_0013.png
UDKAST
Administrative kon- Ingen
sekvenser for er-
hvervslivet
Administrative kon- Ingen
sekvenser for bor-
gerne
Klimamæssige kon- Ingen
sekvenser
Miljø- og naturmæs- Ingen
sige konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-ret- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
ten
Er i strid med de fem
principper for imple-
mentering af er-
hvervsrettet EU-re-
gulering/ Går videre
end minimumskrav i
EU-regulering (sæt
X)
Ja
Nej
X
13
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om socialpædagogisk støtte ved videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2482992_0014.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
SPS-lovens
titel
foreslås ændret, således at lovens titel fremover er: Lov om
specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser m.v.
Hermed tydeliggøres det, at loven ikke kun omfatter SPS ved videregående
uddannelser. Loven vil med dette lovforslag også regulere adgangen til SPS
til adgangskurser til visse videregående uddannelser. Adgangskurser af
denne art er på ungdomsuddannelsesniveau, men de bliver udbudt på vide-
regående uddannelsesinstitutioner.
Med ændringen af lovens titel afspejles det således, at der efter SPS-loven
også kan ydes SPS til andre uddannelser end kun videregående uddannelse.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 7 og 8, foreslås det at udvide SPS-loven, således
at adgangskurser til visse videregående uddannelser giver ret til SPS. Ad-
gangskurser omfattet af bestemmelsen er på ungdomsuddannelsesniveau,
men de bliver udbudt på videregående uddannelsesinstitutioner.
Personer, der gennemgår uddannelse på ungdomsuddannelsesniveau, beteg-
nes generelt som elever, mens personer, der er indskrevet på videregående
uddannelser, generelt betegnes som studerende. Fællesbetegnelsen for både
elever og studerende er uddannelsessøgende.
Som en konsekvens af at SPS-loven med dette lovforslag vil omfatte både
SPS til videregående uddannelse og SPS til adgangskurser til visse videre-
gående uddannelse, og dermed både elever og studerende, foreslås det, at
betegnelsen studerende overalt i loven ændres til uddannelsessøgende.
Til nr. 3
Det følger af SPS-lovens § 1, stk. 1, at loven har til formål at sikre, at stu-
derende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, der er optaget på en
videregående uddannelse, uanset funktionsnedsættelsen kan gennemføre
uddannelsen i lighed med andre studerende.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om socialpædagogisk støtte ved videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2482992_0015.png
UDKAST
Det foreslås at ændre SPS-lovens
§ 1, stk. 1,
således at lovens formålsbe-
stemmelse også vil omfatte uddannelsessøgende, der er optaget på et ad-
gangskursus til visse videregående uddannelser.
Den foreslåede ændring vil medføre, at det vil følge af SPS-loven, at loven
har til formål at sikre, at uddannelsessøgende med fysisk eller psykisk funk-
tionsnedsættelse, der er optaget på en videregående uddannelse eller et ad-
gangskursus til visse videregående uddannelser, uanset funktionsnedsættel-
sen kan gennemføre uddannelsen eller adgangskurset i lighed med andre
uddannelsessøgende.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 7 og 8, og
de almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.
Til nr. 4
Det følger af SPS-lovens § 2, stk. 1, nr. 1, at en uddannelsessøgende efter
ansøgning kan få SPS, når vedkommende på grund af fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse har behov for støtte for at kunne gennemføre uddan-
nelsen, jf. § 3
Det foreslås at ændre
§ 2, stk. 1, nr. 1,
således at det også følger af bestem-
melsen, at en uddannelsessøgende vil kunne modtage SPS, når vedkom-
mende på grund af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har behov for
støtte for at kunne gennemføre adgangskurset til visse videregående uddan-
nelser.
Forslaget er en konsekvens af, at det med lovforslagets § 1, nr. 7 og 8, fore-
slås, at der efter SPS-loven også kan gives SPS til adgangskurser til visse
videregående uddannelser.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr.7 og 8, og
de almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.
Til nr. 5
Det følger af SPS-lovens § 2, stk. 1, nr. 2, at en uddannelsessøgende efter
ansøgning kan få SPS, når vedkommende er indskrevet på og gennemgår en
uddannelse, hvortil der kan ydes støtte, jf. § 4.
Det foreslås at ændre
§ 2, stk. 1, nr. 2,
således at det også følger af bestem-
melsen, at den uddannelsessøgende vil kunne modtage SPS, når vedkom-
mende er indskrevet på og gennemgår et adgangskursus, hvortil der kan
ydes støtte, jf. § 4
15
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om socialpædagogisk støtte ved videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2482992_0016.png
UDKAST
Forslaget er en konsekvens af, at det med lovforslagets § 1, nr. 7 og 8, fore-
slås, at der efter SPS-loven også kan gives SPS til adgangskurser til visse
videregående uddannelser.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 7 og 8, og
de almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.
Til nr. 6
Det fremgår af SPS-lovens § 2, stk. 1, at SPS kan gives til studerende, der
opfylder betingelserne opregnet i bestemmelsen. En studerende kan efter
ansøgning modtage SPS, når vedkommende 1) på grund af fysisk eller psy-
kisk funktionsnedsættelse har behov for støtte for at kunne gennemføre ud-
dannelsen, jf. § 3, 2) er indskrevet på og gennemgår en uddannelse, hvortil
der kan ydes støtte, jf. § 4, 3) har dansk statsborgerskab, efter international
overenskomst har ret til støtte på lige fod med danske statsborgere eller i
støttemæssig henseende ved uddannelser i Danmark ligestilles med danske
statsborgere efter uddannelses- og forskningsministerens bestemmelse, 4)
ikke overskrider støtterammen og støttetiden, jf. §§ 5-9, og 5) er studieaktiv,
jf. §§ 10 og 11.
I bekendtgørelse nr. 1206 af 8. juni 2021 er fastsat regler om midlertidig
fravigelse af visse betingelser for at modtage SPS ved videregående uddan-
nelser. Det følger af bekendtgørelsen, at ydelse af SPS ved videregående
uddannelser ikke begrænses af støtteramme og støttetid, jf. lovens § 2, stk.
1, nr. 4, eller af betingelserne om studieaktivitet, jf. § 2, stk. 1, nr. 5. Disse
midlertidige regler ophæves automatisk den 1. juli 2022.
Det foreslås, at
§ 2, stk. 1, nr. 4
og
5,
ophæves.
Med den foreslåede ændring vil reglerne om begrænset støtteramme og støt-
tetid i lovens kapitel 5, samt kravet om, at den studerende maksimalt må
være 12 måneder forsinket i sin uddannelse, jf. lovens kapitel 6, ikke være
betingelser, som den studerende skal opfylde for at modtage SPS. Den stu-
derende vil dermed være berettiget til SPS i hele den periode, hvori ved-
kommende er indskrevet på og gennemgår en støtteberettiget uddannelse.
Det vil fortsat være en betingelse for at modtage SPS, at den studerende
opfylder SPS-lovens øvrige betingelser for at være berettiget hertil, herun-
der kravet i lovens § 2, stk. 1, nr. 2, jf. § 4, om, at den studerende er indskre-
vet på og gennemgår en uddannelse, hvortil der kan ydes støtte.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 9, om op-
hævelse af kapitel 5 og 6, og de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.
Til nr. 7
16
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om socialpædagogisk støtte ved videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2482992_0017.png
UDKAST
Det følger af SPS-lovens § 4, stk. 1, at der kan ydes SPS til studerende, som
er indskrevet på og gennemgår 1) offentligt anerkendt videregående uddan-
nelse indtil kandidatgrad, som hører under Uddannelses- og Forskningsmi-
nisteriet eller Børne- og Undervisningsministeriet, og som berettiger til sta-
tens uddannelsesstøtte, herunder obligatoriske praktikperioder i disse ud-
dannelser, selv om de ikke berettiger til statens uddannelsesstøtte, 2) teore-
tisk og praktisk pædagogikum, 3) uddannelse i udlandet, som af en dansk
uddannelsesinstitution er godkendt som led i en uddannelse, der er omfattet
af nr. 1, og som den studerende er i gang med, og 4) uddannelse i udlandet,
som ikke er omfattet af nr. 3, men som der kan ydes statens uddannelses-
støtte til.
Det følger endvidere af tekstanmærkning nr. 198 ad § 19.83.01 i finansloven
for 2021, at uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges til at yde
specialpædagogisk støtte til studerende ved adgangskurser til ingeniørud-
dannelserne.
Der er efter gældende ret i øvrigt ikke adgang til at modtage SPS for uddan-
nelsessøgende ved andre adgangskurser til videregående uddannelser.
Det foreslås at indsætte et nyt
nr. 5
i
§ 4, stk. 1,
hvorefter SPS kan ydes til
uddannelsessøgende, som er indskrevet på og gennemgår adgangskurser til
visse videregående uddannelser.
Adgangskurser af denne art er på ungdomsuddannelsesniveau, men de bli-
ver udbudt på videregående uddannelsesinstitutioner.
Det foreslåede vil indebære, at der efter bestemmelsen således også kan ydes
SPS til adgangskurser til visse videregående uddannelser, hvor adgangskur-
serne ikke er på videregående niveau.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 8, og de
almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.
Til nr. 8
Det foreslås, at der indsættes et nyt
stk. 3
i
§ 4,
hvorefter uddannelses- og
forskningsministeren fastsætter regler om, hvilke adgangskurser der er om-
fattet af stk. 1, nr. 5.
Forslaget skal ses i forlængelse af dette lovforslags § 1, nr. 7, hvorefter der
ydes SPS til uddannelsessøgende, som er indskrevet på og gennemgår ad-
gangskurser til visse videregående uddannelser.
Bemyndigelsen forventes anvendt til at fastsætte regler om, hvilke adgangs-
kurser der kan gives SPS til. Det forventes herunder, at uddannelses- og
17
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om socialpædagogisk støtte ved videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2482992_0018.png
UDKAST
forskningsministeren vil fastsætte regler om, at der fremover også kan gives
SPS til adgangskurser, der er udbudt efter regler fastsat i medfør af § 22, stk.
1, nr. 9, i lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbachelorud-
dannelser.
Hvis der senere udvikles andre tilsvarende adgangskurser til videregående
uddannelser, som skal være SPS-berettigende, vil disse kurser også kunne
være omfattet af bestemmelsen, såfremt uddannelses- og forskningsministe-
ren fastsætter regler herom i medfør af det foreslåede.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 7, og de
almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.
Til nr. 9
SPS-lovens kapitel 5 indeholder regler om støtteramme og støttetid. Ud-
gangspunktet er, at SPS ydes i indtil 70 måneder (støtteramme), jf. § 5, 1.
pkt., og inden for støtterammen i det antal måneder, der svarer til den nor-
merede uddannelsestid med et tillæg på 12 måneder (støttetiden), jf. lovens
§ 6. Under visse betingelser kan støtterammen og støttetiden forlænges.
SPS-lovens kapitel 6 indeholder regler om studieaktivitet. Udgangspunktet
er, at SPS kan ydes til studerende, som er studieaktive, jf. lovens § 10, stk.
1. En studerende er studieaktiv, indtil vedkommende er mere end 12 måne-
der forsinket i uddannelsen, jf. § 10, stk. 2. Under visse betingelser kan der
ydes SPS til studerende, som ikke opfylder betingelsen om maksimal for-
sinkelse i § 10, stk. 2.
Det følger af bekendtgørelse nr. 1206 af 8. juni 2021 om midlertidig fravi-
gelse af visse betingelser for at modtage SPS ved videregående uddannelser,
at ydelse af SPS ikke begrænses af støtteramme og støttetid eller af kravet
om studieaktivitet. Disse midlertidigt fastsatte regler ophører automatisk 1.
juli 2022.
Det foreslås, at SPS-lovens
kapitel 5
og
6
ophæves.
Den foreslåede ændring indebærer, at reglerne om begrænset støtteramme
og støttetid i kapitel 5, samt kravet om, at den studerende maksimalt må
være 12 måneder forsinket i sin uddannelse, jf. kapitel 6, ikke vil være be-
tingelser, som den studerende skal opfylde for at modtage SPS. Den stude-
rende vil dermed være berettiget til SPS i hele den periode, hvori vedkom-
mende er indskrevet på og gennemgår en støtteberettiget uddannelse.
18
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om socialpædagogisk støtte ved videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2482992_0019.png
UDKAST
Det vil fortsat være en betingelse for at modtage SPS, at den studerende
opfylder SPS-lovens øvrige betingelser for at være berettiget hertil, herun-
der kravet i lovens § 2, stk. 1, nr. 2, jf. § 4, om, at den studerende er indskre-
vet på og gennemgår en uddannelse, hvortil der kan ydes støtte.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.
Til nr. 10
Efter SPS-lovens § 11 a, stk. 1, kan studerende, der har fået bevilget speci-
alpædagogisk støtte i form af hjælpemidler, anvende de tildelte hjælpemid-
ler efter endt uddannelse, indtil vedkommende har fået tildelt den fornødne
støtte i form af hjælpemidler efter lov om kompensation til handicappede i
erhverv m.v. eller lov om social service og i op til 3 måneder efter endt
uddannelse.
Efter SPS-lovens § 11 a, stk. 2, medregnes fortsat støtte i form af hjælpe-
midler efter endt uddannelse ikke i opgørelsen af det antal måneder, der er
brugt til uddannelsen, jf. § 6.
Det foreslås at ophæve
§ 11 a, stk. 2.
Forslaget er en konsekvens af, at det med lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås at
ophæve SPS-lovens kapitel 5, herunder lovens § 6, vedrørende støtteramme
og støttetid.
Den studerende, der har fået bevilget SPS i form af hjælpemidler, vil fortsat
kunne anvende de tildelte hjælpemidler i op til 3 måneder efter endt uddan-
nelse, jf. § 11 a, stk. 1.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2022.
Det foreslåede vil medføre, at studerende med funktionsnedsættelse på de
videregående uddannelser også efter den 1. juli 2022 kan modtage SPS med
henblik på at kunne gennemføre deres uddannelse på lige fod med andre
studerende.
SPS-loven, der ændres med dette lovforslag, gælder ikke for Færøerne og
Grønland og indeholder ikke en hjemmel til at sætte loven i kraft for Færø-
erne og Grønland. Derfor gælder nærværende lov heller ikke for Færøerne
og Grønland.
19
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om socialpædagogisk støtte ved videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2482992_0020.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om specialpædagogisk støtte
ved videregående uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 69 af 28. ja-
nuar 2020, som ændret ved lov nr.
1175 af 8. juni 2021, foretages føl-
gende ændringer:
Lov om specialpædagogisk støtte
1.
I lovens
titel
indsættes efter ”ud-
ved videregående uddannelser
dannelser”: ”m.v.”.
2.
Overalt i loven ændres ”stude-
rende” til: ”uddannelsessøgende”.
§ 1.
Loven har til formål at sikre, at
studerende med fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse, der er opta-
get på en videregående uddannelse,
uanset funktionsnedsættelsen kan
gennemføre uddannelsen i lighed
med andre studerende.
Stk. 2.
---
§ 2.
En studerende kan efter ansøg-
ning få specialpædagogisk støtte,
når vedkommende
1)
på grund af fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse har behov for
støtte for at kunne gennemføre ud-
dannelsen, jf. § 3,
3.
I
§ 1, stk. 1,
indsættes efter ”ud-
dannelse”: ”eller et adgangskursus
til visse videregående uddannel-
ser”.
4.
I
§ 2, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter
”uddannelsen”: ”eller adgangskur-
set til visse videregående uddannel-
ser”.
2)
er indskrevet på og gennemgår
5.
I
§ 2, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter
en uddannelse, hvortil der kan ydes ”uddannelse”: ”eller et adgangskur-
støtte, jf. § 4,
sus”.
3) ---
20
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om socialpædagogisk støtte ved videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2482992_0021.png
UDKAST
4)
ikke overskrider støtterammen
6.
§ 2, stk. 1, nr. 4
og
5,
ophæves.
og støttetiden, jf. §§ 5-9, og
5)
er studieaktiv, jf. §§ 10 og 11.
Stk. 2-5.
---
§ 4.
Specialpædagogisk støtte kan
ydes til studerende, som er indskre-
vet på og gennemgår
1)-4)
---
7.
I
§ 4, stk. 1,
indsættes som
nr. 5):
”5) adgangskurser til visse videre-
gående uddannelser.”
Stk. 2.
---
8.
I
§ 4
indsættes som
stk. 3:
”Stk.
3.
Uddannelses- og forsk-
ningsministeren fastsætter regler
om, hvilke adgangskurser, der er
omfattet af stk. 1, nr. 5.”
Kapitel 5. Støtteramme og støtte- 9.
Kapitel 5 og 6
ophæves.
tid
§5.
Specialpædagogisk støtte kan
ydes i indtil 70 måneder (støtteram-
men). Støtterammen forlænges, i
det omfang den normerede uddan-
nelsestid for en uddannelse oversti-
ger 58 måneder, og kan forlænges,
hvis:
1) den samlede normerede uddan-
nelsestid for en bachelor- og kandi-
datuddannelse eller et lignende ud-
dannelsesforløb, der består af flere
uddannelser, overstiger 58 måne-
der,
2) den studerende har gennemført
en uddannelse, der er omfattet af §
4, stk. 1, nr. 1, som adgangsgivende
uddannelse, eller
3) den studerende gennemgår side-
fagssupplering eller pædagogikum.
21
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om socialpædagogisk støtte ved videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2482992_0022.png
UDKAST
§ 6.
Specialpædagogisk støtte til
den enkelte uddannelse kan inden
for støtterammen, jf. § 5, ydes i det
antal måneder, der svarer til den
normerede uddannelsestid, herun-
der obligatorisk praktik, med et til-
læg på 12 måneder (støttetiden).
§ 7.
Støtterammen, jf. § 5, og støt-
tetiden, jf. § 6, kan forlænges
1) med indtil 12 måneder, hvis den
studerende er blevet forsinket i ud-
dannelsen på grund af deltagelse i
institutionens styrelse eller arbejde
vedrørende uddannelsessøgendes
sociale og uddannelsesmæssige
forhold,
2) hvis den studerende er blevet for-
sinket i uddannelsen på grund af
sygdom eller andre særlige forhold,
3) med indtil 12 måneder for mode-
ren og 6 måneder for faderen i for-
bindelse med fødsel eller adoption,
og
4) hvis den studerende har opbrugt
støttetiden og skønnes at kunne af-
slutte uddannelsen inden for 12 må-
neder.
§ 8.
Støtterammen, jf. § 5, kan for-
længes for en uddannelse, den stu-
derende er i gang med, hvis sygdom
eller andre særlige forhold har med-
ført, at den studerende ikke har gen-
nemført en tidligere påbegyndt ud-
dannelse og derfor har skiftet til en
ny uddannelse.
§ 9.
Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet træffer afgørelse om
forlængelse af støtteramme og støt-
22
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om socialpædagogisk støtte ved videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2482992_0023.png
UDKAST
tetid efter ansøgning fra den stude-
rende og indstilling fra uddannel-
sesinstitutionen.
Stk. 2.
Uddannelses- og forsknings-
ministeren kan fastsætte nærmere
regler om forlængelse af støtter-
amme og støttetid.
Kapitel 6. Studieaktivitet
§ 10. Specialpædagogisk støtte kan
ydes til studerende, som er studie-
aktive, jf. stk. 2. Kravet om studie-
aktivitet gælder ikke for den peri-
ode, hvor studerende, der har fået
bevilget hjælpemidler, kan anvende
de tildelte hjælpemidler i op til 3
måneder efter endt uddannelse, jf. §
11 a. Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet træffe afgørelse om stu-
dieaktiviteten.
Stk. 2.
En studerende er studieaktiv,
indtil vedkommende er mere end
12 måneder forsinket i uddannel-
sen. Forsinkelsen er forskellen mel-
lem det antal måneder, der er brugt
til uddannelsen, og den studiemæs-
sige fremgang efter de regler, der
gælder for uddannelsen, målt i må-
neder.
Stk. 3.
Forlængelse af støttetiden i
henhold til § 7 medregnes ikke i op-
gørelsen af det antal måneder, der
er brugt til uddannelsen, jf. stk. 2.
Stk. 4.
Ved uddannelse omfattet af
§ 4, stk. 1, nr. 1, og 3, kontrollerer
uddannelsesinstitutionen løbende
den studerendes studieaktivitet og
indberetter til Uddannelses- og
23
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om socialpædagogisk støtte ved videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2482992_0024.png
UDKAST
Forskningsministeriet, når den stu-
derende ikke længere er studieak-
tiv. Ved uddannelse omfattet af § 4,
stk. 1, nr. 2, varetages kontrol og
indberetning af ansættelsesinstituti-
onen.
Stk. 5.
Ved uddannelse omfattet af
§ 4, stk. 1, nr. 3, sørger den stude-
rende ved dokumentation fra den
udenlandske uddannelsesinstitution
for, at den danske uddannelsesinsti-
tution får meddelelse om studieak-
tiviteten efter den danske uddannel-
sesinstitutions bestemmelse i det
enkelte tilfælde. På grundlag heraf
foretager den danske uddannelses-
institution indberetning til Uddan-
nelses- og Forskningsministeriet,
jf. stk. 4.
Stk. 6.
Ved uddannelse, der er om-
fattet af § 4, stk. 1, nr. 4, sørger den
studerende ved dokumentation fra
den udenlandske uddannelsesinsti-
tution for, at Uddannelses- og
Forskningsministeriet får medde-
lelse om studieaktiviteten efter Ud-
dannelses- og Forskningsministeri-
ets bestemmelse i det enkelte til-
fælde.
§ 11.
Specialpædagogisk støtte kan
ydes til studerende, som ikke opfyl-
der betingelserne i § 10, stk. 2, hvis
Uddannelses- og Forskningsmini-
steriet på baggrund af en indstilling
fra uddannelsesinstitutionen vurde-
rer, at der er en sådan fremgang i
den studerendes studieforløb, at det
er rimeligt, at der fortsat tildeles
støtte.
24
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 28: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af lov om socialpædagogisk støtte ved videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
2482992_0025.png
UDKAST
Kap. 6 a. Fortsat støtte efter endt
uddannelse
§ 11 a. ---
Stk. 2.
Fortsat støtte i form af hjæl-
10.
§ 11 a, stk. 2,
ophæves.
pemidler efter endt uddannelse Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
medregnes ikke i opgørelsen af det
antal måneder, der er brugt til ud-
dannelsen, jf. § 6.
Stk. 3.
---
25