Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 27
Offentligt
2477690_0001.png
Notat
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg
Dagsorden til Konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 26.
november 2021
Indhold
1. Henstilling om etablering af en pagt for forskning og innovation i Europa .......... 2
- Vedtagelse
- KOM (2021) 407 endelig
2. Rådskonklusioner om en styringsmodel (governance) for det Europæiske
Forskningsrum (ERA) .............................................................................................. 9
- Vedtagelse
- KOM-dok foreligger ikke
3. Opnåelse af tværsektorielle målsætninger via forskning og innovation ............ 12
- Drøftelse
- KOM-dok foreligger ikke.
4. Rådskonklusioner om rummet for alle ............................................................... 14
- Vedtagelse
- KOM-dokument foreligger ikke.
5. Formandsskabsrapport om styring af trafik i rummet ........................................ 16
- Orientering
- KOM-dokument foreligger ikke
6. Den langsigtede bæredygtige udvikling
og finansiering af ”New Space”
.......... 18
- Drøftelse
-
KOM-dokument foreligger ikke.
1. november 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Sagsbehandler
Frederik Carsten Pedersen
Tel. 72 31 88 92
[email protected]
Ref.-nr.
267032
Side 1/20
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 27: Orientering om konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 26. november 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2477690_0002.png
1. Henstilling om etablering af en pagt for forskning og innovation i
Europa
Vedtagelse
KOM (2021) 407 endelig
Revideret notat.
1. Resumé
Kommissionen har ved KOM (2021) 407 den 16. juli 2021 fremsat forslag til Rå-
dets henstilling om en pagt for forskning og innovation i Europa.
Forslaget følger Kommissionens meddelelse om et nyt Europæisk Forskningsrum
(ERA) fra 30. september 2020. Hensigten med forslaget er, at medlemsstaterne
giver deres politiske tilsagn om at understøtte det nye europæiske forskningsrum
og mobilisere forsknings- og innovationspolitikker for at imødekomme Europas
udfordringer, navnlig den grønne og digitale omstilling og genopretningen efter
COVID-19-pandemien.
Henstillingen indeholder forslag til en pagt for forskning og innovation i Europa i
form af et fælles sæt værdier, principper og indsatsområder. Yderligere lægges
der op til nye ikke juridisk bindende mål for øgede investeringer i forskning og
innovation på nationalt og EU-plan.
Regeringen byder forslaget velkommen og støtter dets mål om at bidrage til både
den grønne og den digitale omstilling og styrke Europas modstandsdygtighed og
beredskab over for fremtidige kriser. Regeringen lægger vægt på et stærkt og
velfungerende europæisk forskningsrum, der bygger på fælles værdier, som væg-
ter princippet om excellence og har en effektiv styringsmekanisme. Regeringen
støtter udpegningen af prioriterede policy-områder som grundlag for fælles indsat-
ser.
Regeringen lægger stor vægt på at fastholde den fælleseuropæiske målsætning
om at investere 3 pct. af BNP i forskning og innovation.
Regeringen lægger vægt på, at medlemsstaternes forsknings- og innovationssy-
stemer er forskellige, og herunder at mulighederne for og incitamenterne til at
fremme private investeringer i forskning og innovation ikke nødvendigvis er ens.
Således lægger regeringen stor vægt på, at det tilkommer medlemsstaterne at
fastlægge, hvordan medlemsstaterne imødekommer den overliggende målsæt-
ning om, at 3 pct. af BNP investeres i forskning og innovation, herunder fordelin-
gen af offentlige og private investeringer. Regeringen lægger derfor stor vægt på,
at der ikke etableres et fælleseuropæisk mål om, at offentlige investeringer skal
udgøre 1,25 pct. af BNP i EU som helhed.
Regeringen lægger ligeledes stor vægt på, at der ikke etableres et fælleseuropæ-
isk mål om, at 5 pct. af de nationale forskningsmidler i medlemsstaterne afsættes
til fælles programmer, forskningsinfrastrukturer og europæiske partnerskaber,
ligesom regeringen heller ikke støtter et nationalt mål herom. Dette skyldes, at
niveauet for deltagelsen i fælles programmer ikke bør være et mål i sig selv, men
skal prioriteres, når det har en forskningsfaglig merværdi.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/20
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 27: Orientering om konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 26. november 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2477690_0003.png
Nationale investeringer i forskning og innovation er helt afgørende for at løfte eu-
ropæisk forskning som helhed og fastholde Europas status som en global forsk-
nings- og innovationsstormagt. Dette er netop er afspejlet i 3 pct. målsætningen,
som EU fortsat er langt fra at nå. I forlængelse af 3 pct. målsætningen lægger
regeringen vægt på, at medlemsstater, der halter efter EU-gennemsnittet for inve-
steringer i forskning og innovation, skal hæve deres samlede forsknings- og inno-
vationsudgifter med 50 pct. over de næste fem år. Regeringen støtter også, at
medlemsstaterne kan opstille frivillige nationale investeringsmål for den tilsigtede
offentlige indsats inden for forskning og innovation.
2. Baggrund
Det europæiske forskningsrum blev etableret i 2000 som en del af Lissabonstrate-
gien for vækst og beskæftigelse og har siden 2009 været udtrykt i TEUF artikel
179. Det fremgår af denne, at Unionen har som mål at styrke sit videnskabelige og
teknologiske grundlag ved gennemførelse af et europæisk forskningsrum med fri
bevægelighed for forskere samt videnskabelig og teknologisk viden, at fremme
udviklingen af sin konkurrenceevne, herunder industriens konkurrenceevne, samt
at fremme alle de forskningsaktiviteter, der skønnes nødvendige.
Den 30. september 2020 fremlagde Kommissionen meddelelsen om en vision for
et nyt europæiske forskningsrum
1
. Meddelelsen havde til formål at sætte retningen
for et nyt europæisk forskningsrum, der kan opfylde ambitionen om at gennemføre
overgangen til et bæredygtigt, digitalt og modstandsdygtigt Europa. Den 1. de-
cember 2020 vedtog Rådet sine konklusioner om Kommissionen meddelelse
2
og
bekræftede bl.a. opfordringen om at udvikle en politisk dagsorden og styringsmo-
del for det europæiske forskningsrum, der bl.a. tager højde for en pagt for forsk-
ning og innovation i Europa.
Den 16. juli 2021 fremsatte Kommissionen det nærværende forslag til Rådets
henstilling om en pagt for forskning og innovation i Europa (KOM (2021) 407).
Forslaget er oversendt til Rådet i dansk sprogversion den 27. juli 2021. En henstil-
ling er en ikke-bindende retsakt.
3. Formål og indhold
Formålet med pagten er at få medlemsstaternes tilsagn om at gennemføre forsk-
nings- og innovationspolitikker, der understøtter det ny ERA og adresserer Euro-
pas udfordringer, navnlig den grønne og digitale omstilling og genopretningen
efter COVID-19-pandemien. Henstillingen skal fungere som en rettesnor for gen-
nemførelse og ajourføring af nye politiske retningslinjer og bidrage til at vurdere de
fremskridt, der gøres.
Med henstillingen foreslår Kommissionen, at medlemsstaterne:
1. når til enighed om et fælles sæt værdier og principper for forskning og in-
novation i Unionen,
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
1
2
Se KOM (2020) 628 endelig.
Se 13567/20.
Side 3/20
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 27: Orientering om konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 26. november 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2477690_0004.png
2. når til enighed om en række prioriterede områder for en fælles indsats til
støtte for det europæiske forskningsrum,
3. prioriterer investeringer og reformer, der adresserer det europæiske forsk-
ningsrums prioriteter og understøtter private investeringer i forskning og
innovation vha. realistiske, men ambitiøse mål for investeringer i forskning
og innovation,
4. bekræfter deres hensigt om at øge investeringerne i forskning og innovati-
on på EU-plan,
5. på frivillig basis opstiller
nationale
investeringsmål,
6. indfører en styrket overvågnings- og koordineringsmekanisme for at sikre
fremskridt i prioriteterne for det europæiske forskningsrum.
Ad. 1) Som fælles værdier og principper lægges der bl.a. vægt på ”Etik
og integri-
tet i forbindelse med forskning og innovation”,
”Forskningsfrihed”, ”Ligestilling
mel-
lem kønnene og lige muligheder”,
”Stræben
efter topkvalitet”
3
og ”Globalt
opsø-
gende arbejde”,
dvs. internationalt samarbejde bl.a. på grundlag af Unionens vær-
dier. Der foreslås i alt 10 værdier og principper fordelt på tre kategorier.
Ad. 2) Under prioriterede områder for en fælles indsats
fremhæves bl.a. ”Åben
videnskab”
4
, ”Forskningsinfrastrukturer”, ”Forskerkarrierer
og -mobilitet og syste-
mer til vurdering og belønning af forskning”,
”Videnudnyttelse”
5
og ”Synergier
mel-
lem forsknings- og innovationspolitik, uddannelse og EU's dagsorden for færdig-
heder”.
Der foreslås i alt 15 prioriterede områder fordelt på fire kategorier.
Ad. 3) Ift. investeringer og reformer fremhæves bl.a. behovet for en særlig indsats
i lande, der halter bagefter, øget synergi mellem EU-programmer og øget koordi-
nation mellem nationale indsatser.
Ad. 4) Ift. investeringsmål på
EU-plan
foreslår Kommissionen:
a. at medlemsstaterne genbekræfter målet om at de samlede forsknings- og
innovationsudgifter skal udgøre 3 pct. af EU's BNP
6
,
b. at medlemsstaterne samlet øger niveauet for offentlige investeringer i
forskning og innovation til 1,25 pct. af EU's BNP inden 2030,
c. at medlemsstaterne samlet afsætter 5 pct. af deres nationale offentlige
forsknings- og innovationsinvesteringer til fælles programmer og europæi-
ske partnerskaber inden 2030,
d. at de medlemsstater, der halter efter EU's gennemsnitlige forsknings- og
innovationsudgifter, øger deres samlede forsknings- og innovationsudgif-
ter med 50 pct. over de næste fem år.
Ad. 5) Ift. frivillige
nationale
investeringsmål foreslår Kommissionen, at medlems-
staterne opstiller nationale investeringsmål for
i.
den tilsigtede offentlige indsats inden for forskning og innovation udtrykt i
procent af BNP,
3
4
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
På engelsk: ”Pursuit of excellence”.
På engelsk: ”Open Science”.
5
På engelsk: ”Knowledge valorisation”.
6
Det kan bemærkes, at målsætningen om at øge de samlede forsknings- og innovations-
udgifter til 3 pct., den såkaldte Barcelona-målsætning, følger af konklusionerne fra Det
Europæiske Råds møde i Barcelona i marts 2002, jf. SN 100/1/02.
Side 4/20
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 27: Orientering om konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 26. november 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2477690_0005.png
ii.
iii.
procentdelen af nationale offentlige udgifter til forskning og innovation, der
er afsat til fælles programmer, forskningsinfrastrukturer og europæiske
partnerskaber,
den forventede stigning i de samlede forsknings- og innovationsudgifter
for de medlemsstater, der halter efter EU's gennemsnitlige udgifter til
forskning og innovation i procent af BNP.
Ad. 6) En styrket overvågnings- og koordineringsmekanisme for det europæiske
forskningsrum har til hensigt at bidrage til en mere strategisk planlægnings-, im-
plementerings- og overvågningsfase, så policy-cyklussen giver større merværdi.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget, og tidsplanen for Eu-
ropa-Parlamentets behandling kendes ikke endnu.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet finder anvendelse, idet forslaget ikke henhører under EU’s
enekompetence. Forskning er delt kompetence mellem Unionen og dets med-
lemsstater. På områderne for forskning, teknologisk udvikling og rummet har Uni-
onen kompetence til at gennemføre tiltag, dog således at udøvelsen af denne
kompetence ikke kan føre til, at medlemsstaterne forhindres i at udøve deres
kompetence, jf. TEUF artikel 4, stk. 3.
Kommissionen konkluderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet, jf. TEU artikel 5. Hertil anfører Kommissionen, at medlemsstaternes kom-
petence er respekteret. Ifølge Kommissionen har forslaget til formål at koordinere
politikker på tværs af politikområder og på flere niveauer i hele EU. Forslagets
sigte er, at forsknings- og innovationspolitikken fungerer i tæt synergi på tværs af
alle forvaltningsniveauer (lokalt, regionalt, nationalt og globalt) med initiativer, der
giver EU-merværdi
i tilknytning til og i form af udbygning af nationale og regiona-
le politiske tiltag.
Regeringen er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet,
og vurderer endvidere, at forslaget ikke går ud over, hvad der er nødvendigt for at
nå målene i traktaten, således at forslaget er i overensstemmelse med proportio-
nalitetsprincippet, jf. TEU artikel 5, stk. 4.
6. Gældende dansk ret
Der redegøres ikke for konsekvenser for dansk ret, idet der alene er tale om et
forslag til en henstilling fra Rådet.
7. Konsekvenser
7.1 Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
I det omfang forslaget udmøntes i konkrete initiativer, vil det blive vurderet, om
disse vil medføre lovgivningsmæssige konsekvenser.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 5/20
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 27: Orientering om konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 26. november 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2477690_0006.png
7.2 Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have samfundsøkonomiske, statsfinansielle
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at udstikke en kurs, der reelt fastlægger rammerne for
senere retsakter og dermed baner vej for tiltag på EU-plan eller nationalt, der kan
have økonomiske konsekvenser.
I det omfang forslaget til Rådets henstilling udmøntes i konkrete initiativer, vil det
blive vurderet, om disse vil medføre samfundsøkonomiske, statsfinansielle eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
7.3 Beskyttelsesniveauet i Danmark
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have andre væsentlige konsekvenser, herun-
der konsekvenser for beskæftigelsen, arbejdsmarkedet, ligestilling, miljø, sund-
hed, forbrugerbeskyttelse og udviklingslandene.
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Samlenotatet er sendt i høring i EU-Specialudvalget for Forskning tirsdag den 2.
november 2021 med høringsfrist fredag den 5. november 2021.
Der er modtaget svar fra Danske Universiteter:
”Danske
Universiteter vil gerne
fremhæve, at der fra dansk side bør arbejdes for at opnå enighed om en række
prioriterede områder for en fælles indsats til støtte for det europæiske forsknings-
rum. Danske Universiteter finder i denne sammenhæng, at det er en særlig central
prioritet, at medlemsstaterne forpligter sig til samlet at øge niveauet for offentlige
investeringer i forskning og innovation til 1,25 % af EU´s BNP inden 2030. Danske
Universiteter ser med stor beklagelse på, at den danske regering ikke agter at
støtte 1,25 pct. målet som en fælles europæisk målsætning i den nuværende hen-
stilling
både set i lyset af behovet for at øge danske offentlige investeringer og
nødvendigheden af at sætte en ny national målsætning, men også set i lyset af at
Danmark traditionelt set har været
og fortsat bør være - et foregangsland i Euro-
pa ift. offentlige investeringer i forskning.”
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for forskning i perioden 8.
16.
september 2021.
Der er modtaget svar fra følgende organisationer: Aarhus Universitet og Læge-
middelindustriforeningen.
Aarhus Universitet: ”
Aarhus Universitet takker for muligheden for at kommentere
forslag til Rådets henstilling om en pagt for forskning og innovation i Europa.
Aarhus Universitet bakker op om de fornyede bestræbelser på at udvikle det eu-
ropæiske forskningsrum. Aarhus Universitet kan i al væsentlighed bakke op om de
værdier og principper, som Pagten indeholder, herunder forskningsfrihed, forsk-
ningsintegritet m.m.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 6/20
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 27: Orientering om konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 26. november 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2477690_0007.png
Aarhus Universitet ser dog gerne, at forslaget i højere grad fokuserer på vigtighe-
den af at støtte grundforskning. Stigende investeringer i grundforskning til universi-
teter og andre forskningsudøvende organisationer er en helt afgørende forudsæt-
ning for, at Europa på langt sigt kan opnå en ledende position som et globalt vi-
denskabeligt kraftcenter.
De prioriterede områder for fælles handlinger i Pagten er tilsvarende vigtige for
Aarhus Universitet. I særlig grad er forskningsinfrastruktur et vigtigt fokusområde,
idet et styrket internationalt samarbejde om de ofte meget bekostelige forsknings-
infrastrukturer vil kunne bidrage positivt til at styrke Europa som et forskningsba-
seret kraftcenter. Også Open Science, karriere og mobilitet samt Gender/køn er
vigtige fokusområder, som bør prioriteres.
Til slut skal det understreges, at det er vigtigt at sikre et fælles ejerskab til den
videre proces gennem en løbende og aktiv involvering af universiteter og andre
forskningsudøvende aktører, da de kommer til at stå for implementeringen af et
nyt ERA.”
Lægemiddelindustriforeningen har indsendt følgende punkter:
Varm støtte til det europæiske forskningsrum
Varm støtte til forslaget om at øge de offentlige investeringer i forskning og
udvikling fra 1 pct. af BNP til 1,25 pct. at BNP. Helt enig i, at det vil bidrage
til at gøre Europa/Danmark til en attraktivt sted at placere sin FoU-
investeringer.
Set fra Lifs side er det helt afgørende med forskningskvalitet
og understøt-
te samarbejdet med virksomheder om forsknings- og udviklingsprojekter.
Forskningen stoppe ikke med en publikation men med en god løsning
Samtidig er det væsentligt at gå sammen om store investeringer i forsk-
ningsinfrastruktur og skabe adgang til disse også til forskningsintensive
virksomheder
Vi er glade for arbejdet med at skabe et fælles europæisk forskningsrum,
men til gengæld bekymret over initiativer, der kommer fra andre områder,
og som potentielt har store konsekvenser for forskningen og samarbejdet
mellem virksomheder og videninsitutioner. Det gælder fx Pharmastrategi-
en.”
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at medlemsstaterne generelt vil forholde sig positivt til for-
slaget. Den største knast i forhandlingerne har været de nye ikke-juridisk bindene
investeringsmål på EU-niveau. Flere lande har modsat sig målene og det er endnu
ikke afklaret, hvordan de vil indgå i den endelige tekst.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen byder forslaget velkommen og støtter dets mål om at bidrage til både
den grønne og den digitale omstilling og styrke Europas modstandsdygtighed og
beredskab over for fremtidige kriser. Regeringen lægger vægt på et stærkt og
velfungerende europæisk forskningsrum, der bygger på fælles værdier, som væg-
ter princippet om excellence og har en effektiv styringsmekanisme. Regeringen
støtter udpegningen af prioriterede policy-områder som grundlag for fælles indsat-
ser.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 7/20
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 27: Orientering om konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 26. november 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2477690_0008.png
Regeringen lægger stor vægt på at fastholde den fælleseuropæiske målsætning
om at investere 3 pct. af BNP i forskning og innovation.
Regeringen lægger vægt på, at medlemsstaternes forsknings- og innovationssy-
stemer er forskellige, og herunder at mulighederne for og incitamenterne til at
fremme private investeringer i forskning og innovation ikke nødvendigvis er ens.
Således lægger regeringen stor vægt på, at det tilkommer medlemsstaterne at
fastlægge, hvordan medlemsstaterne imødekommer den overliggende målsæt-
ning om, at 3 pct. af BNP investeres i forskning og innovation, herunder fordelin-
gen af offentlige og private investeringer. Regeringen lægger derfor stor vægt på,
at der ikke etableres et fælleseuropæisk mål om, at offentlige investeringer skal
udgøre 1,25 pct. af BNP i EU som helhed.
Regeringen lægger ligeledes stor vægt på, at der ikke etableres et fælleseuropæ-
isk mål om, at 5 pct. af de nationale forskningsmidler i medlemsstaterne afsættes
til fælles programmer, forskningsinfrastrukturer og europæiske partnerskaber,
ligesom regeringen heller ikke støtter et nationalt mål herom. Dette skyldes, at
niveauet for deltagelsen i fælles programmer ikke bør være et mål i sig selv, men
skal prioriteres, når det har en forskningsfaglig merværdi.
Nationale investeringer i forskning og innovation er helt afgørende for at løfte eu-
ropæisk forskning som helhed og fastholde Europas status som en global forsk-
nings- og innovationsstormagt. Dette er netop er afspejlet i 3 pct. målsætningen,
som EU fortsat er langt fra at nå. I forlængelse af 3 pct. målsætningen lægger
regeringen vægt på, at medlemsstater, der halter efter EU-gennemsnittet for inve-
steringer i forskning og innovation, skal hæve deres samlede forsknings- og inno-
vationsudgifter med 50 pct. over de næste fem år. Regeringen støtter også, at
medlemsstaterne kan opstille frivillige nationale investeringsmål for den tilsigtede
offentlige indsats inden for forskning og innovation.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingests Europaudvalg
Der blev oversendt grund- og nærhedsnotat den 21. september 2021.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 8/20
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 27: Orientering om konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 26. november 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2477690_0009.png
2. Rådskonklusioner om en styringsmodel (governance) for det Euro-
pæiske Forskningsrum (ERA)
- Vedtagelse
KOM-dok foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har den 7. september 2021 fremsendt udkast til rådskonklusioner
om en ny styringsmodel for det Europæiske Forskningsrum (ERA). Forslaget har
til formål at styrke politisk ejerskab, mere effektiv implementering, bedre inddra-
gelse af interessenter og bedre koordinering, samarbejde og synergi med andre
sektorer.
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne og er enig i behovet for en
ny styringsstruktur for ERA. Regeringen lægger vægt på, at medlemsstaterne
fortsat skal have afgørende indflydelse på implementering af ERA, og at der er en
passende institutionel balance i strukturen samt en bedre inddragelse af interes-
senter, hvor det er relevant.
Regeringen lægger vægt på, at der laves et så enkelt og effektivt styringssystem
som muligt, hvor form følger funktion, og hvor evt. administrative byrder for med-
lemsstaterne er proportionale med forventet effekt.
2. Baggrund
Det europæiske forskningsrum blev etableret i 2000 som en del af Lissabonstrate-
gien for vækst og beskæftigelse. Det sigter mod at opbygge et fælles videnskabe-
ligt og teknologisk område i EU, skabe et indre marked for viden, der fremmer den
fri bevægelighed for forskere, videnskabelig viden og innovation, og tilskynde til et
mere konkurrencedygtigt europæisk erhvervsliv. Siden 2009 har det været et ud-
trykkeligt mål i Traktaten at virkeliggøre Det Europæiske Forskningsrum, som det
fremgår af artikel 179 i TEUF.
Den 30. september 2020 fremlagde Kommissionen sin meddelelse om en vision
for et nyt europæiske forskningsrum
1
. Meddelelsen havde til formål at bidrage til
etableringen af et nyt europæisk forskningsrum, der kan opfylde ambitionen om at
gennemføre overgangen til et bæredygtigt, digitalt og modstandsdygtigt Europa.
Den 1. december 2020 vedtog Rådet sine konklusioner om Kommissionen med-
delelse og bekræftede bl.a. opfordringen om at udvikle en politisk dagsorden og
styringsmodel for ERA.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne beskriver en ny styringsmodel for ERA. Formålet med den
nye styringsmodel er at styrke politisk ejerskab, mere effektiv implementering,
bedre inddragelse af interessenter og bedre koordinering, samarbejde og synergi
med andre sektorer.
Den politiske styring af ERA fastlægges af Rådet i en række overordnede doku-
menter:
- Pagten for forskning og innovation i Europa
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 9/20
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 27: Orientering om konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 26. november 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2477690_0010.png
-
-
Den politiske dagsorden for ERA
ERA initiativer
Pagten sætter den overordnede politiske ramme for ERA frem mod 2030. Den
politiske dagsorden har et kortere og mere konkret sigte og indeholder konkrete
målsætninger og tiltag, som adresserer prioriteterne i pagten. Den skal godkendes
af Rådet hvert 3. år. Den politiske dagsorden udfoldes yderligere i de enkelte ERA
initiativer, hvor medlemsstater og andre aktører på frivillig basis går sammen om
at realisere målsætningerne gennem konkrete tiltag, f.eks. ift. åben videnskab
(”open
science”), bedre forskningsevaluering, ligestilling, forskningsinfrastrukturer
m.m.
Implementering af ERA varetages forsat af Komitéen for det Europæiske Forsk-
ningsrum (ERAC). ERAC skal give strategisk rådgivning til Rådet, Kommissionen
og medlemslandene om ERA og om europæisk forsknings- og innovationspolitik
generelt. Embedsmænd på højt niveau repræsenterer medlemslandene i ERAC.
Yderligere etables ekspertgrupper under Kommissionen, hvor også interessenter
kan inddrages i den konkrete implementering.
Rådskonklusionerne fastlægger en målsætning om, at afrapportering, monitore-
ring og dialog mellem medlemslande og Kommission skal have et lettere, mere
målrettet og mere fleksibelt set-up end hidtil og stadig med en høj grad af frivillig-
hed. Dette skal bl.a. ske via etablering af en online platform, samt bedre og mere
målrettet dataindsamling på relevante indikatorer ud fra eksisterende kilder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
7.1 Lovgivningsmæssige konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
7.2 Økonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne vurderes ikke i sig selv at have samfundsøkonomiske, stats-
finansielle eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
7.3 Beskyttelsesniveauet i Danmark
Rådskonklusionerne vurderes ikke i sig selv at have andre væsentlige konsekven-
ser, herunder konsekvenser for beskæftigelsen, arbejdsmarkedet, ligestilling, mil-
jø, sundhed, forbrugerbeskyttelse og udviklingslandene.
8. Høring
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 10/20
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 27: Orientering om konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 26. november 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2477690_0011.png
Samlenotatet er sendt i høring i EU-Specialudvalget for Forskning tirsdag den 2.
november 2021 med høringsfrist fredag den 5. november 2021.
Der er modtaget svar fra Danske Universiteter:
Danske Universiteter er meget
positive over for udviklingen af det europæiske forskningsrum (ERA) og finder det
centralt, at der etableres en enkel styringsmodel, hvor der er udbredt fokus på
systematisk inddragelse af interessenter i alle relevante fora.
Inddragelsen af universitetssektoren i styringsmodellen for ERA er helt central i
arbejdet for at mobilisere forsknings- og innovationspolitikker med fokus på at
bidrage til den europæiske og nationale grønne og digitale omstilling. Det er i den
sammenhæng centralt, at der sikres et fælles ejerskab til den videre proces gen-
nem en løbende og aktiv involvering af universiteter og andre forskningsudøvende
aktører, da de kommer til at stå for implementeringen af et nyt ERA. Universitets-
sektoren bør således både på national og europæisk plan sikres løbende inddra-
gelse i udviklingen og design af det europæiske forskningsrum.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne vil støtte rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne og er enig i behovet for en
ny styringsstruktur for ERA. Regeringen lægger vægt på, at medlemsstaterne
fortsat skal have afgørende indflydelse på implementering af ERA, og at der er en
passende institutionel balance i strukturen samt en bedre inddragelse af interes-
senter, hvor det er relevant.
Regeringen lægger vægt på, at der laves et så enkelt og effektivt styringssystem
som muligt, hvor form følger funktion, og hvor evt. administrative byrder for med-
lemsstaterne er proportionale ift. forventet effekt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for udvalget, men udvalget blev orienteret
om emnet den 23. september, da der var en politisk drøftelse om samme emne på
rådsmødet den 28. september.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 11/20
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 27: Orientering om konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 26. november 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2477690_0012.png
3. Opnåelse af tværsektorielle målsætninger via forskning og innova-
tion
Politisk drøftelse
KOM-dok foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Det forventes, at det slovenske formandskab udsender et oplæg til drøftelse, men
det er endnu ikke modtaget. Det forventes, at drøftelsen vil dreje sig om den tvær-
sektorielle tilgang i store indsatser, der adresserer store samfundsudfordringer, og
hvilke krav det stiller til koordinering og samarbejde på tværs af traditionelle sekto-
rer.
Regeringen byder drøftelsen velkommen og er enig i, at forsknings- og innovation
har en meget væsentlig rolle at spille for store samfundsudfordringer. Regeringen
bakker op om et øget fokus på vigtigheden af at tænke forskning og innovation tæt
sammen med indsatser på andre sektorområder. Regeringen lægger vægt på, at
de midler, der er afsat til Horisont Europa, anvendes til egentlige forsknings- og
innovationsaktiviteter.
2. Baggrund
Den tværsektorielle tilgang er en klar trend i Kommissionens politikudvikling og
gør sig gør bl.a. gældende i de fem tværfaglige Horisont Europa missioner om
kræft, sunde have, sund jordbund, klimatilpasning og bæredygtige byer samt ini-
tiativet om det Europæiske Bauhaus.
En mission er en portefølje af excellence-baserede aktiviteter, der går på tværs af
sektorer og videnskabelige discipliner, og som inden for en given tidsramme skal
opnå målbare resultater, som samlet set er større end summen af de individuelle
aktiviteter. Disse aktiviteter skal have betydning for samfundet og for politiske pro-
cesser igennem den videnskab og teknologi, der udvikles, og være relevant for et
bredt udsnit af Europas befolkning.
3. Formål og indhold
Det forventes, at drøftelsen vil tage udgangspunkt i missionerne som eksempler
på store tværsektorielle satsninger. Missionernes tværsektorielle tilgang stiller nye
krav til koordination og samarbejde mellem ressortmyndigheder, både på nationalt
og på EU-niveau.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 12/20
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 27: Orientering om konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 26. november 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2477690_0013.png
Ikke relevant.
8. Høring
Samlenotatet er sendt i høring i EU-Specialudvalget for Forskning tirsdag den 2.
november 2021 med høringsfrist fredag den 5. november 2021.
Der er modtaget svar fra Danske Universiteter:
Danske Universiteter er enig i, at
forsknings- og innovation spiller en meget væsentlig rolle i indsatsen for at håndte-
re og løse store samfundsudfordringer, og at man med fordel kan øge fokus på,
hvordan forskning og innovation spiller sammen med indsatser på andre sektor-
områder. Danske Universiteter er i den sammenhæng enig med Regeringen i, at
de midler, der er afsat til Horizon Europe anvendes til egentlige forsknings- og
innovationsaktiviteter. Danske Universiteter skal således understrege vigtigheden
af, at der ikke sker yderligere forskydning af midler fra excellence-søjlen til finan-
siering af aktiviteter omhandlende samfundsudfordringer.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes at drøftelsen vil blive budt velkommen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen byder drøftelsen velkommen og er enig i, at forsknings- og innovation
har en meget væsentlig rolle at spille for store samfundsudfordringer. Regeringen
bakker op om et øget fokus på vigtigheden af at tænke forskning og innovation tæt
sammen med indsatser på andre sektorområder. Regeringen lægger vægt på, at
de midler, der er afsat til Horisont Europa, anvendes til egentlige forsknings- og
innovationsaktiviteter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for udvalget.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 13/20
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 27: Orientering om konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 26. november 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2477690_0014.png
4. Rådskonklusioner om rummet for alle
- Vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Det slovenske EU-formandskab har udarbejdet udkast til rådskonklusioner, som
fremhæver, at den europæiske rumsektor er diversificeret, og at brugen af og for-
delene ved rumteknologi og -data
er ujævnt fordelt mellem EU’s borgere, instituti-
oner og virksomheder. Rådskonklusionerne fremhæver de mange fordele ved at
anvende rumteknologi og fokuserer på, at der er behov for at fremme kendskabet
til mulighederne til en bredere kreds af deltagere baseret på deltagernes eksperti-
se.
Regeringen kan støtte rådskonklusionerne, der har fokus på at udvide antallet af
brugere og deltagere i udviklingen af EU’s rumprogram, uden at det går på kom-
promis med excellenceprincippet.
2. Baggrund
Det slovenske EU-formandskabs udkast til rådskonklusioner har afsæt i rådskon-
klusionerne om en rumstrategi for Europa af 30. maj 2017, rådskonklusionerne om
rummet som en katalysator af 28. maj 2019, rådskonklusioner om rummet for et
bæredygtigt Europa af 4. juni 2020, rådskonklusioner om retningslinjer vedrørende
det europæiske bidrag til fastlæggelsen af nøgleprincipper for den globale
rumøkonomi af 20. november 2020, Kommissionens meddelelse om en hand-
lingsplan om synergier mellem civil-, forsvars- og rumsektoren af 22. februar 2021
og rådskonklusionerne om et nyt rum for mennesker af 28. maj 2021.
3. Formål og indhold
Formandsskabets udkast til rådskonklusioner fokuserer på, at den europæiske
rumsektor er diversificeret, og at brugen af og fordelene ved rumteknologi og -data
er ujævnt fordelt mellem EU’s borgere, institutioner og virksomheder.
Der peges
på, at det er i EU’s interesse at opnå en mere jævn fordeling af deltagelse i rum-
projekter i EU, baseret på deltagernes ekspertise.
Rådskonklusionerne fremhæver, hvordan EU’s rumprogram og en række teknolo-
giske og forretningsmæssige
nybrud i rumsektoren (betegnet ”New Space”) bidra-
ger til at skabe økonomisk vækst, imødekomme samfundsudfordringer som f.eks.
klimaforandringerne og åbne nye forretningsmuligheder inden for en lang række
sektorer. Rådskonklusionerne understreger, at der
som følge af ”New Space” er
opstået nye muligheder for f.eks. opstartsvirksomheder og SMV’er.
Rådskonklusionerne har også fokus på, hvordan rummet kan bidrage til en grøn
og bæredygtig Union, ligesom det understreges, at rumteknologi kan yde et vigtigt
bidrag til udviklingen af cybersikkerhed i EU.
Kommissionen inviteres endvidere til at udvikle et rumbaseret globalt sikkert
kommunikationssystem, ligesom der peges på behovet for at integrere eksisteren-
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 14/20
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 27: Orientering om konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 26. november 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2477690_0015.png
de og nye teknologier som f.eks. kunstig intelligens, kvante- og robotteknologi i
udviklingen af rumteknologi.
Rådskonklusionerne prioriterer en styrkelse af forbindelsen mellem rumsektoren
og andre sektorer, ligesom der er behov for fortsat fokus på den rolle, som New
Space spiller i den europæiske rumsektor. Kommissionen og Den Europæiske
Unions Agentur for Rumprogrammet (EUSPA) inviteres til at fremme udviklingen
af rumøkosystemer i medlemslandene samt øge samarbejdet med medlemslan-
dene om aktiviteter og promovering af EU’s rumprogram.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser i Danmark.
8. Høring
Samlenotatet er sendt i høring i EU-Specialudvalget for Forskning tirsdag den 2.
november 2021 med høringsfrist fredag den 5. november 2021.
Der er modtaget svar fra Danske Universiteter:
Danske Universiteter er enig i, at
Danmark bør støtte en fælleseuropæisk indsats på dette område med excellence-
princippet in mente, da det vil have stor betydning for Danmarks muligheder for at
deltage på rumteknologiområdet, herunder anvendelse af satellitter til klima og
miljøovervågning. Det er Danske Universiteters indtryk, at de store europæiske
medlemslande med store rumaktører pt. høster store fordele ved, at mulighederne
ikke er lige fordelt.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstater forventes at kunne støtte rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte rådskonklusionerne, der har fokus på at udvide antallet af
brugere og deltagere i udviklingen af EU’s rumprogram, uden at det går på kom-
promis med excellenceprincippet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 15/20
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 27: Orientering om konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 26. november 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2477690_0016.png
5. Formandsskabsrapport om styring af trafik i rummet
- Orientering
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Det slovenske formandskab har udarbejdet en rapport om styring af trafik i rum-
met, som peger på behovet for at formulere en fælles EU holdning, der skal bidra-
ge til en bæredygtig brug af det ydre rum samt give EU en stærkere stemme i
internationale drøftelser om styring af trafik i rummet.
Regeringen støtter Formandsskabets rapport, herunder at man i EU påbegynder
arbejdet med at formulere en fælles EU holdning til styring af trafik i rummet under
det indkomne franske formandskab. Regeringen lægger vægt på, at der søges en
global løsning på udfordringerne med øget trafik i rummet og ser derfor en fælles
EU holdning som et vigtigt redskab til at opnå større gennemslagskraft internatio-
nalt, herunder i FN-regi.
2. Baggrund
Formandsskabsrapporten har afsæt i Kommissionens meddelelse om en hand-
lingsplan om synergier mellem civil-, forsvars- og rumsektoren af 22. februar 2021,
hvor styring af trafik i rummet (Space Traffic Management) blev fremlagt som et
flagskibsprojekt. Ministerrådet bakkede på rådsmødet d. 28. maj 2021 op om en
køreplan for at udvikle en fælles europæisk tilgang til styring af trafik rummet. Det
slovenske formandskab afholdte i juli 2021 en europæisk konference om styring af
trafik i rummet med fokus på den aktuelle status og behov samt hvilke europæiske
aktører, der kan bidrage til udviklingen af en fælles EU tilgang til styring af trafik i
rummet.
3. Formål og indhold
Det moderne samfund er dybt afhængig af data fra satellitter. Det kraftigt stigende
antal satellitter samt mængden af rumaffald truer forsyningssikkerheden af satel-
litdata, idet risikoen for kollisioner stiger i takt med den tiltagende trafik. Kollisioner
i rummet er ikke kun et problem for de implicerede satellitter. Kollisioner i rummet
skaber også rumaffald, som øger risikoen for yderligere sammenstød.
Styring af trafik i rummet (Space Traffic Management) er ikke entydigt defineret,
men dækker over evnen til at overvåge satellitter og rumaffald i kredsløb om jor-
den med henblik på at varsle om risiko for kollisioner samt udvikling af teknologi
og formulering af regler, retningslinjer og/eller standarder, der skal bidrage til en
bæredygtig udnyttelse af det ydre rum.
Rapporten peger på et behov for at formulere en fælles EU holdning til styring af
trafik i rummet med henblik på at beskytte den europæiske ruminfrastruktur, styrke
europæisk uafhængighed samt bidrage til en langsigtet bæredygtig brug af rum-
met. Formandsskabet anerkender, at udfordringen med utilstrækkelig styring af
trafik i rummet ikke kan løses af EU alene men fremhæver, at en fælles EU hold-
ning til styring af trafik i rummet skal danne afsæt for at en mere proaktiv tilgang
og stærkere europæisk stemme i drøftelserne med tredje lande og internationale
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 16/20
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 27: Orientering om konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 26. november 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2477690_0017.png
organisationer, herunder særligt FN’s komite for fredelig
udnyttelse af det ydre
rum (COPUOS).
Den videre proces for formuleringen af en fælles EU holdning forventes indledt
med en meddelelse fra Kommissionen primo 2022. Herefter vil der pågå drøftelser
i Rådets arbejdsgruppe for rum, hvor ambitionen er at nå frem til en fælles EU
holdning under det franske formandskab. Udfaldet af drøftelserne forventes frem-
lagt i form af en formandsskabsnote eller rådskonklusioner til vedtagelse på råds-
mødet medio 2022.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser i Danmark.
8. Høring
Samlenotatet er sendt i høring i EU-Specialudvalget for Forskning tirsdag den 2.
november 2021 med høringsfrist fredag den 5. november 2021.
Der er modtaget svar fra Danske Universiteter:
Danske Universiteter er enig i, at
punktet er et vigtigt område for Danmark og EU. Det er et voksende problem, hvor
Europa hidtil har opfyldt alle gode hensigter i forhold til at holde rummet rent. Ud-
fordringen her er, at langt de fleste aktører ligger uden for Europa. Der bør være
bredt fokus på at holde rummet rent, også hos mindre aktører, der sætter små
satellitter op.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstater forventes at kunne støtte rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter Formandsskabets rapport, herunder at man i EU påbegynder
arbejdet med at formulere en fælles EU holdning til styring af trafik i rummet under
det indkomne franske formandskab. Regeringen lægger vægt på, at der søges en
global løsning på udfordringerne med øget trafik i rummet og ser derfor en fælles
EU holdning som et vigtigt redskab til at opnå større gennemslagskraft internatio-
nalt, herunder i FN-regi.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 17/20
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 27: Orientering om konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 26. november 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2477690_0018.png
6. Den langsigtede bæredygtige
udvikling og finansiering af ”New
Space”
- Drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet lægger op til en politisk drøftelse af ”New Space”.
Diskussionsop-
lægget adresserer to problemstillinger,
der relaterer sig til ”New Space”, hhv.
hvordan den øgede trafik i rummet udgør en trussel mod opretholdelsen af en
langsigtet bæredygtig udvikling i udnyttelsen af rummet, og hvordan den europæi-
ske rumsektor får bedre adgang til risikovillig kapitalfinansiering af deres aktivite-
ter.
Regeringen lægger vægt på, at man i EU arbejder sammen om at etablere en
fælles holdning til, hvordan udfordringer fra øget trafik i rummet kan håndteres.
Regeringen lægger vægt på, at udfordringen med øget trafik i rummet er af global
karakter, og derfor på længere sigt skal løses i FN-regi. En fælles EU holdning er
et vigtigt skridt på vejen hertil. Regeringen finder det desuden vigtigt, at man ar-
bejder på at skabe gode rammer for en styrket og globalt konkurrencedygtig euro-
pæisk rumsektor.
Regeringen finder problemstillingen omkring manglende adgang til risikovillig kapi-
tal for virksomheder inden for ”New Space” relevant. Regeringen
lægger vægt på,
at kendskabet til eksisterende muligheder når ud til alle hjørner af rumsektoren.
2. Baggrund
Den politiske drøftelse skal ses i forlængelse af Kommissionens meddelelse om
en handlingsplan om synergier mellem civil-, forsvars- og rumsektoren af 22. fe-
bruar 2021, hvor styring af trafik i rummet (Space Traffic Management) blev frem-
lagt som et flagskibsprojekt. Drøftelsen hænger også sammen med den politiske
drøftelse om styring af trafik i rummet på rådsmødet d. 28. maj 2021, hvor mini-
sterrådet bakkede op om en køreplan for at udvikle en fælles europæisk tilgang til
styring af trafik i rummet og rådskonklusionerne om et nyt rum for mennesker af
28. maj 2021.
3. Formål og indhold
”New Space” er en betegnelse, der bekskriver en række teknologiske og forret-
ningsmæssige nybrud i rumsektoren, der bl.a. betyder, at mange flere lande, virk-
somheder og institutioner er blevet i stand til at sende satellitter i rummet, hvilket
også har medført, at ”New Space” aktører spiller en stadig mere betydelig rolle i
rumsektoren.
Diskussionsoplægget adresserer to problemstillinger, der relaterer
sig til ”New
Space”, hhv. hvordan den øgede trafik i rummet udgør en trussel mod oprethol-
delsen af en langsigtet bæredygtig udvikling i udnyttelsen af kredsløbene omkring
jorden, samt hvordan den europæiske rumsektor i sammenligning med f.eks. den
amerikanske mangler adgang til risikovillig kapital, hvilket udfordrer konkurrence-
evnen hos ”New Space” virksomheder.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 18/20
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 27: Orientering om konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 26. november 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2477690_0019.png
Diskussionsoplægget lægger op til en drøftelse af, hvordan man kan opnå en
langsigtet bæredygtig udvikling af ”New Space”. Diskussionsoplægget
beder også
medlemsstaterne forholde sig til, i hvilken grad og hvordan, der kan forbedres
adgang til finansiering for rumrelaterede virksomheder mhp. at styrke europæisk
konkurrenceevne inden for området.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Den politiske drøftelse har ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser i Danmark.
8. Høring
Samlenotatet er sendt i høring i EU-Specialudvalget for Forskning tirsdag den 2.
november 2021 med høringsfrist fredag den 5. november 2021.
Der er modtaget svar fra Danske Universiteter:
Danske Universiteter støtter for-
slaget. Trængsel i rummet er et vigtigt og voksende problem, jf. punkt 5. Man skal
være opmærksom på, at teknikker, der udvikles til ”at rydde op i rummet” også har
en militær anvendelse, og dermed bidrager denne problematik også til en øget
militarisering af rummet. En anden udfordring ved trængsel i rummet er problemer
med frekvensallokering til kommunikation med satellitter og rumfartøjer. En udfor-
dring, der kun kan løses gennem internationalt samarbejde. Bedre adgang til risi-
kovillig kapital er også en vigtig udfordring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne generelt vil bakke op om drøftelsen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at man i EU arbejder sammen om at etablere en
fælles holdning til, hvordan udfordringer fra øget trafik i rummet kan håndteres.
Regeringen lægger vægt på, at udfordringen med øget trafik i rummet er af global
karakter, og derfor på længere sigt skal løses i FN-regi. En fælles EU holdning er
et vigtigt skridt på vejen hertil. Regeringen finder det desuden vigtigt, at man ar-
bejder på at skabe gode rammer for en styrket og globalt konkurrencedygtig euro-
pæisk rumsektor.
Regeringen finder problemstillingen omkring manglende adgang til risikovillig kapi-
tal for virksomheder inden
for ”New Space” relevant. Regeringen lægger vægt på,
at kendskabet til eksisterende muligheder når ud til alle hjørner af rumsektoren.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 19/20
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 27: Orientering om konkurrenceevnerådsmøde (forskning og rum) den 26. november 2021, fra uddannelses- og forskningsministeren
2477690_0020.png
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 20/20