Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 22
Offentligt
2468548_0001.png
Censorformandskabet for læreruddannelsen
Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del - Bilag 22
Offentligt
Årsberetning fra læreruddannelsens censorformandskab 2021
Hvert år udarbejder censorformandskabet for læreruddannelsen en årsberetning, som er baseret på såvel
statistiske data som kvalitative censorkommentarer fra uddannelsens knap 2000 prøver. Karakterstatistikker
indgår almindeligvis som en del af det statistiske materiale, men i lighed med sidste år er der tekniske
problemer i forhold til statistikkernes validitet. Karakterstatistikkerne bliver offentliggjort, så snart de
foreligger.
Ifølge censorerne ved læreruddannelsen er der i perioden 2020-2021 samlet set tilfredshed med den faglige
kvalitet i læreruddannelsen i forhold til de gældende bestemmelser. Samtidig påpeger censorerne en række
forhold, som er gennemgående opmærksomheds- eller kritikpunkter siden indførelsen af
Bekendtgørelse om
uddannelsen som lærer i folkeskolen
(LU13).
Ideen om opdeling af uddannelsen i moduler er også i 2021 udsat for en del kritik.
Intentionen med LU13 om at styrke de lærerstuderendes fagdidaktiske kompetencer ser fra censorernes side
ud til at være lykkedes, hvilket må siges at være særdeles positivt i lyset af læreuddannelsens
professionsrettethed. Censorernes tilbagemeldinger vidner om, at medaljens bagside kan blive nedtoning af
fagenes øvrige grundlæggende vidensområder. Læreruddannelsens indholdsmæssige balance i
spændingsfeltet mellem det professionsrettede og det akademiske aspekt er fortsat i spil og må tildeles
fremtidig opmærksomhed.
Intentionen om en
markant styrkelse
(UFM, aftaletekst 2012) af læreruddannelsens pædagogiske
grundfaglighed synes ifølge censorrapporterne ikke entydigt at være opfyldt. At samle flere selvstændige
pædagogiske fag til ét fagområde billiges og misbilliges. Ideen synes rigtig, men i praksis bevirker fusionen i
følge en del af censorernes vurderinger, at mindst ét af de obligatoriske pædagogiske fag mere eller mindre
tilsidesættes.
Uddannelse af flere praktikvejledere og -lærere er også i 2021 efterspurgt af hensyn til at skabe de bedste
betingelser for en tæt sammenhæng mellem uddannelsens praksis og teori.
Censorernes vurderinger af professionsbachelorprojektet er generelt positive. Dog finder flere, at der er
grund til at være opmærksom på vejledningsressourcerne i forbindelse med projektet. Intentionen om en
undersøgelse af folkeskolens praksis i et integreret studie mellem undervisningsfag og pædagogiske fag
udfordres, såfremt de studerende ikke har mulighed for vejledning inden for begge fagområder. Desuden
synes der at være behov for mere støtte til projektets skriftlige del.
Censorformandskabets årsberetning for læreruddannelsen 2021 er tilgængelig på
www.laerercensor.dk.
Yderligere oplysninger kan rekvireres ved de enkelte censorformænd, hvis mailadresser findes sidst i
årsberetningen, samt ved censorformanden [email protected].
Oktober 2021
Benedikte Vilslev Petersen