Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 22
Offentligt
2468547_0001.png
Censorformandskabet for læreruddannelsen
Årsberetning 2021
Årsberetningen fra læreruddannelsens censorformandskab er nu tilgængelig på hjemmesiden:
www.laerercensor.dk
Beretningen omfatter perioden fra den 1. september 2020 til den 31. august 2021, dog i særdeleshed
prøveperioden fra 1. maj 2021 – 31. august 2021.
Antallet af eksterne prøver i denne periode er 1966 og antallet af eksaminerede studerende er
23.949. Der er indgivet 1910 censorrapporter, hvilket svarer til, at der foreligger en rapport fra
97,2% af uddannelsens prøver. Censorrapporterne indeholder både kvantitative og kvalitative data,
hvor censorerne fagligt vurderer og begrunder forhold af betydning for læreruddannelsens faglige
kvalitet, som den viser sig ved prøverne. Censorerne forholder sig i rapporterne ligeledes til forhold
af betydning for prøveafvikling.
Censorrapporterne vidner overordnet om tilfredshed med uddannelsens faglige kvalitet og med
gennemførelsen af prøverne. De kvalitative besvarelser bag den samlede vurdering nuancerer
billedet og peger på en række forhold, som det i et kvalitetssikringsperspektiv samt
bedømmelsesmæssigt er værd at være opmærksom på.
De vigtigste opmærksomhedsområder i årsberetningen 2021:
Heller ikke i år er det for Censorsekretariatet teknisk lykkedes at indhente valide karakterstatistikker
til brug for årsberetningen, så disse indgår desværre ikke i Censorformandskabets databehandling
og analyse af uddannelseskvalitet. Censorsekretariatet arbejder i samarbejde med
uddannelsesinstitutionerne på sagen og eftersender karakterstatistikkerne, så snart de foreligger.
For uddannelsens fire faglige grundelementer er følgende fremhævet som særlige
opmærksomhedspunkter i 2020-2021:
- Lærerens grundfaglighed: Vidensgrundlaget, det faglige niveau og indhold i Pædagogik og
lærerfaglighed synes fortsat ikke at være entydigt tilfredsstillende efter sammenlægning af
flere forskellige pædagogiske fagområder i 2013. For det samlede pædagogiske fagområde
gælder det, at flere censorer efterlyser information om, hvad der teoretisk kan forventes af
de studerende.
-
Undervisningsfag: De studerendes fagdidaktiske kompetencer står også i år stærkt, men der
er atter grund til at være opmærksom på, hvorvidt det fagdidaktiske fokus kommer til at
skygge for tilegnelse af øvrige grundlæggende fx dansk-, geografi- eller tyskfaglige
indholdsområder. Også her efterlyser censorerne viden om fagenes teoretiske indhold og
arbejdsformer.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 22: Årsberetning for læreruddannelsen
Censorformandskabet for læreruddannelsen
-
Praktik: Der synes fremdeles at være behov for uddannelse af praktiklærere med henblik på
at skabe den bedst mulige og relevante sammenhæng mellem praksis og teori, herunder en
bedre balance mellem praktiklærer og UC-underviser ved selve prøven.
Bachelorprojekt: I forhold til intentionen om et integreret projekt mellem undervisningsfag
og pædagogiske fag synes der at være grund til at være opmærksom på
vejledningsressourcerne forud for prøven.
-
Allokeringsudfordringer:
- Det er stadig overrepræsentation af aftagercensorerne i gruppen af allokerede censorer. Også
i år er der en række eksempler på meget sene censorbestillinger, som fører til administrative
besværligheder, usikkerhed for studerende og manglende forberedelsestid for censorerne.
Censorinformation om plagiat:
- Uddannelses- og Forskningsministeriet (UFM) har taget stilling til den verserende debat om,
hvorvidt censor via WISEflow skal have adgang til viden om plagiatprocenten i de
studerendes skriftlige prøveoplæg. Beslutningen om synlighed eller ej er herefter entydigt
blevet institutionernes. Censorformandskabet finder det uhensigtsmæssigt, at censorerne
ifølge eksamensbekendtgørelsen har pligt til at være opmærksom på bl.a. plagiering, men at
plagiatprocenten ikke er synlig.
Censorformandskabet takker for et godt samarbejde med Censorsekretariatet,
studieadministrationerne, Læreruddannelsens ledernetværk, Danske professionshøjskoler, UFM og
ikke mindre til censorerne for arbejdet med censur og censorrapport.
Venlig hilsen
På vegne af Censorformandskabet for læreruddannelsen
Benedikte Vilslev Petersen
Aarhus, den 20. oktober 2021