Censorformandskabet for læreruddannelsen
Årsberetning 2021
Årsberetningen fra læreruddannelsens censorformandskab er nu tilgængelig på hjemmesiden:
www.laerercensor.dk
Beretningen omfatter perioden fra den 1. september 2020 til den 31. august 2021, dog i særdeleshed
prøveperioden fra 1. maj 2021 – 31. august 2021.
Antallet af eksterne prøver i denne periode er 1966 og antallet af eksaminerede studerende er
23.949. Der er indgivet 1910 censorrapporter, hvilket svarer til, at der foreligger en rapport fra
97,2% af uddannelsens prøver. Censorrapporterne indeholder både kvantitative og kvalitative data,
hvor censorerne fagligt vurderer og begrunder forhold af betydning for læreruddannelsens faglige
kvalitet, som den viser sig ved prøverne. Censorerne forholder sig i rapporterne ligeledes til forhold
af betydning for prøveafvikling.
Censorrapporterne vidner overordnet om tilfredshed med uddannelsens faglige kvalitet og med
gennemførelsen af prøverne. De kvalitative besvarelser bag den samlede vurdering nuancerer
billedet og peger på en række forhold, som det i et kvalitetssikringsperspektiv samt
bedømmelsesmæssigt er værd at være opmærksom på.
De vigtigste opmærksomhedsområder i årsberetningen 2021:
Heller ikke i år er det for Censorsekretariatet teknisk lykkedes at indhente valide karakterstatistikker
til brug for årsberetningen, så disse indgår desværre ikke i Censorformandskabets databehandling
og analyse af uddannelseskvalitet. Censorsekretariatet arbejder i samarbejde med
uddannelsesinstitutionerne på sagen og eftersender karakterstatistikkerne, så snart de foreligger.
For uddannelsens fire faglige grundelementer er følgende fremhævet som særlige
opmærksomhedspunkter i 2020-2021:
- Lærerens grundfaglighed: Vidensgrundlaget, det faglige niveau og indhold i Pædagogik og
lærerfaglighed synes fortsat ikke at være entydigt tilfredsstillende efter sammenlægning af
flere forskellige pædagogiske fagområder i 2013. For det samlede pædagogiske fagområde
gælder det, at flere censorer efterlyser information om, hvad der teoretisk kan forventes af
de studerende.
-
Undervisningsfag: De studerendes fagdidaktiske kompetencer står også i år stærkt, men der
er atter grund til at være opmærksom på, hvorvidt det fagdidaktiske fokus kommer til at
skygge for tilegnelse af øvrige grundlæggende fx dansk-, geografi- eller tyskfaglige
indholdsområder. Også her efterlyser censorerne viden om fagenes teoretiske indhold og
arbejdsformer.