Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 144
Offentligt
UDKAST
Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del - Bilag 144
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum
(Begrænsning af ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande)
§1
I lov om aktiviteter i det ydre rum, jf. lov nr. 409 af 11. maj 2016 foretages
følgende ændringer:
1.
I lovens
titel
indsættes efter »rum«: »m.v.«.
2.
I
§ 1
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Formålet med loven er endvidere at fastlægge rammerne for større
raketopsendelser i højder under det ydre rum.«
3.
§ 3
affattes således:
»§ 3. Ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af
rumgenstande er ikke tilladt i den danske stat.
Stk. 2.
Ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af
rumgenstande er endvidere ikke tilladt uden for et myndighedsområde, når
opsendelsen foretages
1) på dansk fartøj eller indretning eller
2) af danske operatører.«
4.
I
§ 4
indsættes efter nr. 2 som nyt nummer:
»3) Større raketopsendelse: Opsendelse af raketter, der planlægges opsendt
til højder mellem 4 km over havets overflade og det ydre rum.«
Nr. 3-6 bliver herefter nr. 4-7.
5.
I
§ 4, nr. 3,
der bliver nr. 4, indsættes efter »rumaktiviteter«: »eller ikke-
statslige større raketopsendelser«.
6.
I
§ 21, stk. 1,
indsættes efter »lovens«: »§ 3,«.
§2
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Lovudkast til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig an-
ordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
2
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Lovudkast til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Begrænsning af ikke-statslige raketopsendelser og ikke-statslige opsen-
delser af rumgenstande
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.2. Straf
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Lovudkast til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
1. Indledning
Dette lovforslag fremsættes som led i opfølgningen på en rapport fra den
tværministerielle arbejdsgruppe om regulering og myndighedsorganisering
af civile raketaktiviteter fra april 2019.
Et forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum (begræns-
ning af ikke-statslige større raketopsendelser og opsendelser af rumgen-
stande) blev fremsat af uddannelses- og forskningsministeren den 26. fe-
bruar 2020 (L 125, jf. Folketingstidende 2019-20, A, L 125). Forslaget blev
imidlertid ikke fremmet efter fremsættelsen grundet covid-19-situationen i
foråret 2020.
Dette lovforslag bygger på det tidligere fremsatte L 125 og indeholder de
samme bestemmelser, som blev foreslået med L 125.
Som følge af Danmarks geografiske forhold, herunder særligt befolknings-
tæthed samt trafiktæthed til havs og i luftrummet vurderes det, at der er risici
forbundet med større raketopsendelser over Danmark eller i farvandet om-
kring Danmark, hvilket generelt taler imod større raketopsendelser fra Dan-
mark. Uanset omfanget af aktiviteter vil de mulige skadevirkninger ved fejl-
slagne større raketopsendelser kunne være betydelige.
Regeringen (Socialdemokratiet) ønsker at føre en sikkerhedsmæssig for-
svarlig og ansvarlig politik og har derfor også fokus på de sikkerhedsmæs-
sige risici, der er forbundet med opsendelser af større raketter.
Med lovforslaget udvides anvendelsesområdet for lov om aktiviteter i det
ydre rum derfor til også at omfatte visse raketaktiviteter, som finder sted i
højder under det ydre rum.
Det foreslås, at ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige op-
sendelser af rumgenstande ikke skal være tilladt i den danske stat. Forbuddet
skal ligeledes omfatte ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-stats-
lige opsendelser af rumgenstande, der finder sted uden for et myndigheds-
område. Det kunne f.eks. være opsendelser på det åbne hav, som foretages
fra et dansk fartøj eller indretning eller af danske operatører.
Større raketopsendelser vil med lovforslaget blive defineret som opsendelse
af raketter, der planlægges opsendt til højder mellem 4 km over havets over-
flade og det ydre rum.
4
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Lovudkast til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Det foreslås endvidere, at overtrædelse af forbuddet mod ikke-statslige
større raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande om-
fattes af straffebestemmelsen i lov om aktiviteter i det ydre rum (herefter
rumloven).
Det bemærkes, at lovforslaget alene retter sig imod selve raketopsendelsen.
Andre aktiviteter, som f.eks. udvikling af raketter eller komponenter dertil,
vil ikke være omfattet af forslaget.
Der lægges endvidere op til, at der inden 5 år fra lovforslagets ikrafttræden
skal foretages en vurdering af, om der er sket sådanne ændringer på området,
herunder i den teknologiske udvikling, at der bør overvejes en justering af
reglerne.
2. Baggrund
Ikke-statslig udvikling og opsendelse af raketter i Danmark har hidtil været
koncentreret hos amatørraketforeninger, der opsender eller planlægger at
opsende raketter fra militære øvelsesområder på land eller fra mobile opsen-
delsesplatforme på havet.
Der er i Danmark set civile ikke-statslige større raketopsendelser i højder op
til ca. 8 km, som bl.a. har fundet sted fra mobile opsendelsesplatforme i
Østersøen. Herudover har én dansk forening offentligt tilkendegivet, at am-
bitionsniveauet er at bringe en astronaut op i det ydre rum og tilbage igen.
Endelig er der kendskab til én kommerciel aktør, der offentligt har tilkende-
givet at planlægge opsendelse af større raketter fra Nordsøen.
Et udredningsarbejde mellem relevante ministerier konstaterede i foråret
2017 bl.a., at raketaktiviteter i Danmark ikke hviler på et sikkerhedsmæssigt
forsvarligt grundlag, og at den aktuelle regulering er utilstrækkelig og usam-
menhængende.
På den baggrund blev der i februar 2018 nedsat en tværministeriel arbejds-
gruppe, som fik til opgave at afdække den nuværende regulering og myn-
dighedsorganisering i forhold til civile raketaktiviteter samt opstille model-
ler for en fremtidig regulering.
Arbejdsgruppen blev sammensat af repræsentanter for Beskæftigelsesmini-
steriet, Erhvervsministeriet, Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Justits-
ministeriet, Miljø- og Fødevareministeriet, Transport-, Bygnings- og Bolig-
ministeriet, Udenrigsministeriet samt Uddannelses- og Forskningsministe-
riet.
5
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Lovudkast til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Arbejdsgruppen har været i dialog med ikke-statslige interessenter, der er
involveret i raketaktiviteter i Danmark, samt inddraget internationale erfa-
ringer fra en række lande.
Den tværministerielle arbejdsgruppes rapport, Civile raketaktiviteter – Rap-
port fra den tværministerielle arbejdsgruppe om regulering og myndigheds-
organisering af civile raketaktiviteter – blev offentliggjort den 24. april
2019.
I rapporten sondres mellem små, mindre og større opsendelsesaktiviteter.
Det skyldes, at risici forbundet med raketopsendelser afhænger af f.eks.
vægt, materialevalg og den maksimale opsendelseshøjde for en given raket.
Centralt for arbejdsgruppens vurdering af fremtidige modeller har også væ-
ret de begrænsninger, som naturligt følger af den danske geografi, befolk-
ningstæthed og sø- og lufttrafikken omkring Danmark.
Opsendelse af større raketter højt op i luftrummet indebærer særlige risici,
og en forsvarlig håndtering af sådanne aktiviteter forudsætter efter arbejds-
gruppens opfattelse en uafhængig sikkerhedsorganisation og uafhængig
myndighedsprøvelse af, om aktiviteten er forsvarlig.
Arbejdsgruppen har derfor overvejet følgende modeller; en godkendelses-
model, hvorefter opsendelse af større raketter alene kan ske efter forudgå-
ende myndighedsgodkendelse, eller en henvisningsmodel hvorefter opsen-
delse af større raketter alene kan ske fra autoriserede opsendelsesfaciliteter,
som kun findes i udlandet.
Med en godkendelsesmodel vil større raketopsendelser underlægges en
samlet reguleringsmæssig ramme og en entydig placering af myndigheds-
ansvaret for godkendelse af større civile opsendelsesaktiviteter. Myndighe-
den vil kunne forestå koordinering mellem forskellige myndigheder.
Arbejdsgruppen finder i rapporten, at en godkendelsesmodel vil forudsætte,
at der hos en myndighed opbygges helt nye kompetencer og højt specialise-
ret viden om raketbygning- og opsendelser samt om relevante risici og sik-
kerhedsforhold.
Befolkningstætheden i Danmark taler generelt imod større raketopsendelser
i Danmark, og arbejdsgruppen har ikke kunnet pege på noget sted i Dan-
mark, hvor større opsendelsesaktiviteter kan ske uden at være til gene og
indebære en potentiel fare, herunder for søtrafikken og trafikken i luftrum-
met over Danmark.
6
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Lovudkast til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Det er derudover arbejdsgruppens vurdering, at en sådan kapacitetsopbyg-
ning hos en central myndighed vil stå i et åbenbart misforhold til omfanget
af aktiviteter, som tænkes underlagt myndighedsgodkendelse.
En henvisningsmodel indebærer, at opsendelse af større raketter kun kan ske
fra autoriserede opsendelsesfaciliteter og under forsvarlige sikkerhedsmæs-
sige forhold. Der er ingen autoriserede opsendelsesfaciliteter i Danmark.
De autoriserede opsendelsesfaciliteter, der findes i dag, er placeret langt fra
tæt bebyggelse og i områder, hvor anden menneskelig aktivitet er minimal.
Der er bl.a. autoriserede opsendelsesfaciliteter i Norge og Sverige.
Arbejdsgruppen finder, at henvisningsmodellen er den sikkerhedsmæssigt
mest forsvarlige. Indførelse af et krav om, at større opsendelsesaktiviteter
alene kan ske fra autoriserede opsendelsesfaciliteter, indebærer, at opsen-
delser kun kan ske, hvor der eksisterer en uafhængig og solid sikkerhedsor-
ganisation, og alene vil kunne ske på geografisk egnede lokaliteter og uden
den gene og potentielle fare for skibs- eller flytrafikken, som er forbundet
med opsendelser i de meget trafikerede områder. Det bemærkes, at arbejds-
gruppen ikke har forholdt sig til eventuelle raketopsendelsesaktiviteter i
Grønland eller på Færøerne.
At opsendelse alene kan ske fra autoriserede opsendelsesfaciliteter vil også
kunne medvirke til mindre risiko for sikkerhedspolitiske misforståelser om-
kring karakteren af aktiviteten.
Det bemærkes dog, at omkostningerne og de logistiske implikationer ved
opsendelse af større raketter fra autoriserede opsendelsesfaciliteter i udlan-
det vil være væsentligt større for aktørerne end opsendelse fra dansk territo-
rium eller fra aktørernes egne havbaserede opsendelsesplatforme.
Det bemærkes, at som opfølgning på rapporten fra den tværministerielle ar-
bejdsgruppe blev de videre overvejelser om regulering af raketaktiviteter
forankret i Erhvervsministeriet for så vidt angår små raketopsendelser, i For-
svarsministeriet for så vidt angår mindre raketopsendelser og i Uddannelses-
og Forskningsministeriet for så vidt angår større raketopsendelser.
Sikkerhedsstyrelsen under Erhvervsministeriet har udstedt bekendtgørelse
om små ikke-statslige raketopsendelser, jf. bekendtgørelse nr. 2275 af 2. de-
cember 2021. Bekendtgørelsen, der trådte i kraft den 1. januar 2022, finder
anvendelse på små ikke-statslige raketopsendelser, der kan opsendes til
maksimalt 100 meter over terræn.
7
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Lovudkast til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Begrænsning af ikke-statslige større raketopsendelser
og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande
3.1.1. Gældende ret
Lov om aktiviteter i det ydre rum, jf. lov nr. 409 af 11. maj 2016 (herefter
rumloven), udmønter Danmarks folkeretlige forpligtelser efter fire FN-trak-
tater om det ydre rum, som bl.a. pålægger staterne at godkende og føre tilsyn
med aktiviteter i det ydre rum.
Det fremgår af lovens § 1, at loven har til formål at fastlægge rammerne for,
at danske aktiviteter i det ydre rum finder sted på et reguleret og sikkerheds-
mæssigt betryggende grundlag gennem godkendelse af og tilsyn med akti-
viteter i det ydre rum, registrering af rumgenstande og sikring af klarhed om
aktørernes ansvar for skader forvoldt af rumgenstande.
Rumloven finder anvendelse på rumaktiviteter, som foretages i den danske
stat, og på rumaktiviteter, som uden for den danske stat foretages på dansk
fartøj eller indretning eller af danske operatører, jf. lovens § 2.
Begrebet uden for den danske stat omfatter såvel aktiviteter foretaget inden
for fremmed myndighedsområde som aktiviteter foretaget uden for et myn-
dighedsområde. Med fremmed myndighedsområde menes fremmed folke-
retligt anerkendt område, dvs. aktiviteter foretaget inden for en fremmed
stats territorium, herunder dens sø- og luftterritorium. Med uden for et myn-
dighedsområde menes uden for folkeretligt anerkendt statsområde, dvs.
handlinger foretaget på åbent hav eller i internationalt luftrum. Der henvises
til Folketingstidende 2015-16, A, L 128 som fremsat, side 19.
Begreberne rumaktivitet, rumgenstand, operatør og ydre rum er defineret i
lovens § 4.
Opsendelse af rumgenstande forudsætter godkendelse fra uddannelses- og
forskningsministeren, og efter sin ordlyd fastsætter loven principielt ikke en
begrænsning i forhold til godkendelse af rumgenstande, som måtte være
planlagt til opsendelse i Danmark. Dette skal dog ses i lyset af, at danske
aktørers opsendelser af rumgenstande – hvilket hidtil har været opsendelse
af satellitter – er sket fra autoriserede opsendelsesfaciliteter i udlandet.
Det følger af § 18 i rumloven, at uddannelses- og forskningsministeren kan
meddele dispensation til statslige ejere eller operatører fra kravet om god-
8
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Lovudkast til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
kendelse og tilsyn. Denne mulighed for dispensation af statslige rumaktivi-
teter er begrundet i, at artikel IV i FN’s traktat om det ydre rum alene for-
pligter staten til at godkende og føre tilsyn med privates rumaktiviteter.
Aktiviteter i højder under det ydre rum, det vil sige under 100 km over ha-
vets overflade, er ikke reguleret i rumloven. Aktiviteter i højder op til 100
m over terræn er reguleret i Sikkerhedsstyrelsens bekendtgørelse om små
ikke-statslige raketopsendelser, jf. bekendtgørelse nr. 2275 af 2. december
2021.
Mens raketter, der planlægges opsendt til over 100 km over havets over-
flade, vil være omfattet af lovens bestemmelser om opsendelse af rumgen-
stande til det ydre rum, er der ikke i dag en samlet regulering af raketopsen-
delser i højder mellem 100 m og 100 km.
Godkendelse af raketopsendelser til højder under det ydre rum og indtil 100
m over havets overflade vil således i dag fortsat ske ved, at enkeltaspekter
af opsendelsen skal vurderes og eventuelt godkendes hos forskellige offent-
lige myndigheder i henhold til de regler, der gælder på de enkelte myndig-
heders område. Det drejer sig f.eks. om overholdelse af generelle regler om
miljøbeskyttelse, sikring af sikkerhed til søs og håndtering af brændstoffer.
Der er således ikke én myndighed, der foretager en samlet vurdering af de
sikkerhedsmæssige konsekvenser af en raketaktivitet, ligesom der ikke fo-
retages en samlet godkendelse af, at opsendelsen kan gennemføres.
Endelig bemærkes, at det følger af lovens § 3, at uddannelses- og forsk-
ningsministeren – efter forhandling med forsvarsministeren og transport- og
bygningsministeren (nu transportministeren) – kan fastsætte regler om, at
dele af loven skal finde tilsvarende anvendelse for så vidt angår civile akti-
viteter i højder under det ydre rum. Bemyndigelsen er ikke anvendt.
3.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det at udvide formålet i rumlovens § 1, således at
formålet med loven, udover at fastlægge rammerne for aktiviteter i det ydre
rum, endvidere er at fastlægge rammerne for større raketopsendelser i højder
under det ydre rum.
Generelt taler dansk geografi, befolkningstæthed og sø- og lufttrafikken om-
kring Danmark imod større raketopsendelser, og den tværministerielle ar-
bejdsgruppe vurderede i sin rapport om regulering og myndighedsorganise-
ring af civile raketaktiviteter, at det ikke er muligt at identificere et sted i
Danmark, hvor opsendelse kan ske uden at være til gene og potentiel fare
for sø- og lufttrafikken.
9
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Lovudkast til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
For så vidt angår større raketopsendelser vurderede arbejdsgruppen derfor,
at opsendelse alene bør kunne ske fra autoriserede opsendelsesfaciliteter,
som er kendetegnet ved at være placeret langt fra bebyggelse og i områder
med minimal menneskelig aktivitet. Sådanne autoriserede opsendelsesfaci-
liteter findes alene i udlandet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet vurderer, at skadevirkninger ved en
fejlslagen opsendelse i større højder vil kunne være betydelige, hvad enten
raketopsendelsen sker til højder under eller over det ydre rum. Det er derfor
ministeriets vurdering, at de begrænsninger, der foreslås i forhold til ikke-
statslige større raketopsendelser, tillige skal omfatte opsendelse af ikke-
statslige rumgenstande.
Det foreslås på den baggrund at nyaffatte lovens § 3. Med forslaget vil ikke-
statslige større raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgen-
stande ikke være tilladt i den danske stat.
Det foreslås endvidere, at ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-
statslige opsendelser af rumgenstande ikke er tilladt uden for et myn-
dighedsområde, når opsendelsen foretages på dansk fartøj eller indretning
eller af danske operatører.
Ved opsendelse af en raket til det ydre rum, det vil sige over 100 km over
havets overflade, vil raketten efter rumlovens § 4, nr. 2, blive betragtet som
en rumgenstand. Det foreslåede forbud omfatter dermed ikke-statslige større
raketopsendelser, hvad enten raketten når op i det ydre rum eller ikke. For-
slaget om, at ikke-statslige opsendelser af rumgenstande i Danmark – og
uden for et myndighedsområde – skal omfattes af forbuddet, indebærer der-
med også, at ikke-statslige operatører ikke vil kunne få en forudgående god-
kendelse efter lovens § 5 til en rumaktivitet, som indebærer en sådan opsen-
delse.
Det foreslåede forbud retter sig mod alle aktører, som ikke er statslige. Det
vil sige f.eks. private virksomheder og private foreninger.
Universiteter vil med lovforslaget også være omfattet af forbuddet. Univer-
siteter er statsfinansierede selvejende institutioner inden for den offentlige
forvaltning under tilsyn af uddannelses- og forskningsministeren. At univer-
siteterne er statsfinansierede selvejende institutioner indebærer bl.a., at uni-
versiteterne ledes af en selvstændig bestyrelse, som er universitetets øverste
myndighed, og at universiteterne kun kan reguleres ved lov eller regler fast-
sat i medfør af lov. Universiteterne betragtes som omfattet af begrebet ikke-
statslig i lovforslagets forstand.
10
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Lovudkast til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Statslige myndigheder vil ikke være omfattet af den foreslåede bestem-
melse, der nyaffatter § 3 i rumloven. Statslige opsendelser af rumgenstande
vil som hidtil være underlagt bestemmelserne i rumloven om godkendelse
af rumaktiviteter.
Med forslaget vil ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige op-
sendelser af rumgenstande endvidere ikke være tilladt uden for et myn-
dighedsområde, når opsendelsen foretages på dansk fartøj eller indretning
eller af danske operatører.
Med uden for et myndighedsområde menes uden for folkeretligt anerkendt
statsområde, det vil sige f.eks. handlinger foretaget på åbent hav eller i in-
ternationalt luftrum. Danske operatører vil således fortsat kunne foretage
større raketopsendelser m.v. inden for andre landes myndighedsområde (og
lovgivning).
Med dansk fartøj menes såvel skibe som luftfartøjer, mens der med indret-
ning menes faciliteter som eksempelvis boreplatforme og havbaserede mo-
bile opsendelsesplatforme.
Med lovforslaget foreslås der indsat en definition af, hvad der forstås ved
større raketopsendelser. Med forslaget vil begrebet en større raketopsen-
delse omfatte opsendelse af raketter, der planlægges opsendt til højder mel-
lem 4 km over havets overflade og det ydre rum.
Rationalet for at vælge opsendelseshøjde som parameter er bl.a., at jo højere
en raket flyver, jo længere væk fra opsendelsesstedet vil raketten kunne
falde ned. Dette uanset om opsendelsen er vellykket eller ej.
Ved fastsættelse af den foreslåede definitionen af større raketopsendelser er
der ud over sikkerhedsmæssige grunde lagt vægt på erfaringer og regulering
af større raketopsendelser i andre lande, herunder lande med geografi og
befolkningstæthed sammenlignelig med den danske.
Det bemærkes f.eks., at det fremgår af rapporten, at i Tyskland vil raketak-
tiviteter i 3-5 km’s højde efter det oplyste i praksis typisk være begrænset
til at foregå fra militære områder. Der gives i almindelighed ikke tilladelse
til opsendelse i højder over 5 km, hvorfor universitetsraketter opsendes fra
autoriserede opsendelsesfaciliteter, f.eks. Esrange Space Center i Sverige.
Centralt for i lovforslaget alene at anvende opsendelseshøjden til afgræns-
ningen er derudover, at der hermed fastlægges en klar og entydig afgræns-
ning mellem de større raketopsendelser, som omfattes af det foreslåede for-
11
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Lovudkast til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
bud, og de mindre raketopsendelser, som efter arbejdsgruppens forslag i rap-
porten alene skal kunne foretages af akkrediterede foreninger eller efter va-
lidering af sikkerhedsmæssigt forsvarligt match mellem område og aktivi-
tetens omfang, herunder rakettens karakteristika. Med afgrænsningen tages
der således ikke stilling til, i hvilket omfang det skal være muligt at opsende
raketter til højder under 4 km. Som det fremgår under pkt. 2, har Sikker-
hedsstyrelsen udstedt regler om små ikke-statslige raketopsendelser.
Endelig foreslås det, at definitionen af begrebet operatør, jf. § 4, nr. 3, i
rumloven, udvides, således at det også omfatter en fysisk eller juridisk per-
son, der udfører eller påtager sig at udføre ikke-statslige større raketopsen-
delser. Dermed omfattes personer, der udfører eller påtager sig at udføre
ikke-statslige større raketopsendelser, af lovens §§ 16 og 17 om tilsyn. Lo-
vens øvrige krav til operatører finder fortsat kun anvendelse i forhold til
rumaktiviteter.
Ikke-statslige operatører, som måtte ønske at opsende rumgenstande, vil
som hidtil efter ansøgning kunne godkendes til opsendelse af rumgenstande
fra autoriserede opsendelsesfaciliteter i udlandet efter reglerne i rumloven.
Det bemærkes endvidere, at lovforslaget alene regulerer opsendelsesaktivi-
teter. Lovforslaget forhindrer således ikke, at f.eks. forskningsaktører eller
danske virksomheder kan arbejde med udvikling af raketter eller kompo-
nenter dertil, herunder statiske tests af raketmotorer m.v.
Det foreslåede forbud vil som udgangspunkt ikke gælde for Færøerne og
Grønland. Forbuddet kan sættes i kraft med de ændringer, som de henholds-
vis færøske og grønlandske forhold tilsiger, jf. lovforslagets § 3.
3.2. Straf
3.2.1. Gældende ret
Efter § 21, stk. 1, i rumloven straffes overtrædelse af visse af lovens bestem-
melser med bøde eller fængsel indtil 4 måneder, medmindre højere straf er
forskyldt efter den øvrige lovgivning.
Det fremgår af § 21, stk. 2, at straffen ved forsætlige overtrædelser og under
særlig skærpende omstændigheder kan stige til fængsel indtil 2 år. Som sær-
lig skærpende omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvor andres liv eller
legeme udsættes for fare, eller hvor der er tale om overtrædelser af mere
systematisk karakter.
12
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Lovudkast til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reg-
lerne i straffelovens 5. kapitel, jf. lovens § 21, stk. 4.
Både forsætlige og uagtsomme handlinger kan straffes efter loven og regler
fastsat i medfør af denne. Der henvises til straffelovens § 19. Endvidere fin-
der straffelovens 10. kapitel anvendelse ved straffens fastsættelse.
3.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Større raketopsendelser og opsendelser af rumgenstande kan indebære ri-
siko for andres liv, helbred og ejendom, og fejlslagne opsendelser kan med-
føre store skadevirkninger.
Med lovforslaget foreslås det derfor, at overtrædelse af det foreslåede for-
bud mod ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser
af rumgenstande i den danske stat eller opsendelse uden for et myndigheds-
område, når opsendelsen foretages på dansk fartøj eller indretning eller af
danske operatører, omfattes af straffebestemmelsen i § 21 i rumloven.
Forslaget indebærer, at overtrædelse af forbuddet mod ikke-statslige større
raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande vil kunne
straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Ved forsætlige overtræ-
delser og under særligt skærpende omstændigheder kan straffen stige til
fængsel indtil 2 år.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige.
Lovforslaget er ikke relevant i forhold til principperne om digitaliserings-
klar lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget indebærer, at ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-
statslige opsendelser af rumgenstande ikke vil være tilladt i den danske stat
eller uden for et myndighedsområde, når opsendelsen foretages på dansk
fartøj eller indretning eller af danske operatører.
Det vurderes på den baggrund, at lovforslaget kan begrænse muligheden for
anvendelsen af nye forretningsmodeller. Det kunne f.eks. være muligheden
for kommercielt at drive raketopsendelsesvirksomhed. En sådan fravigelse
13
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Lovudkast til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
vurderes dog nødvendig af hensyn til lovforslagets overordnede formål og
beskyttelseshensyn.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre direkte erhvervsøkonomiske konse-
kvenser. Lovforslaget vurderes at kunne medføre potentielle adfærdsvirk-
ninger, idet adgangen til at skabe en forretningsmodel omkring raketopsen-
delser i Danmark kan blive begrænset, og mulighederne for at tilgå et po-
tentielt marked kan blive indskrænket.
I forhold til ikke-statslige raketaktiviteter er der i dag alene kendskab til, at
der aktuelt er én dansk kommerciel aktør, der offentligt har tilkendegivet at
planlægge opsendelse af raketter fra Nordsøen.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 25. august 2022 til den 22.
september 2022 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Akademi-
kerne, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Copenhagen Business School –
Handelshøjskolen, Copenhagen Suborbitals, Danish Space Challenge
(DSC), Danmarks Erhvervsforskningsakademi, Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd, Danmarks Frie Forskningsfond, Danmarks
Grundforskningsfond, Danmarks Innovationsfond, Danmarks Jurist- og
Økonomforbund, Danmarks Meteorologiske Institut, Danmarks Naturfred-
ningsforening, Danmarks Tekniske Universitet, Danmarks Erhvervsfrem-
mebestyrelse, Dansk Amatør Raket Klub (DARK), Dansk Arbejdsgiverfor-
ening, Dansk Byggeri, Dansk Center for Forskningsanalyse, Dansk Erhverv,
14
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Lovudkast til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
2614521_0015.png
UDKAST
Danske Erhvervsakademier, Danske Professionshøjskoler, Danske Regio-
ner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, DANstar, Data-
tilsynet, DI, DM – Dansk Magisterforening, EuroSpaceport ApS, Fagligt
Fælles Forbund, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fonden Teknologirå-
det, Force Technology, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Forsikring &
Pension, Forsvarsakademiet, Friluftsrådet, Færøernes landsstyre, Godkendt
Teknologisk Service, GomSpace, Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Uni-
versitetet i København, KL, Det Kongelige Danske Videnskabernes Sel-
skab, Københavns Universitet, Naalakkersuisut i Grønland, Det Nationale
Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Orbex, Rigsrevisionen, Roskilde Uni-
versitet, Space Inventor, Syddansk Universitet, Teknologisk Institut, Terma,
Aalborg Universitet og Aarhus Universitet.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget vurderes at kunne med-
føre potentielle adfærdsvirkninger,
idet adgangen til at skabe en forret-
ningsmodel omkring raketopsendel-
ser i Danmark kan blive begrænset,
og mulighederne for at tilgå et poten-
tielt marked kan blive indskrænket.
15
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Lovudkast til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
2614521_0016.png
UDKAST
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 1 i lov om aktiviteter i det ydre rum, jf. lov nr. 409 af 11. maj 2016
(herefter rumloven), har loven til formål at fastlægge rammerne for, at dan-
ske aktiviteter i det ydre rum finder sted på et reguleret og sikkerhedsmæs-
sigt betryggende grundlag gennem godkendelse af og tilsyn med aktiviteter
i det ydre rum, registrering af rumgenstande og sikring af klarhed om aktø-
rernes ansvar for skader forvoldt af rumgenstande. Det ydre rum er i lovens
§ 4, nr. 4, defineret som den del af rummet, der ligger over 100 km over
havets overflade.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at lovens
titel
ændres til ”lov om
aktiviteter i det ydre rum m.v.”.
16
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Lovudkast til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Forslaget har til formål at afspejle udvidelsen af rumlovens anvendelsesom-
råde til også at omfatte visse raketaktiviteter, som finder sted i højder under
det ydre rum.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 1 i rumloven, at formålet med loven er at fastlægge ram-
merne for, at danske aktiviteter i det ydre rum finder sted på et reguleret og
sikkerhedsmæssigt betryggende grundlag gennem godkendelse af og tilsyn
med aktiviteter i det ydre rum, registrering af rumgenstande og sikring af
klarhed om aktørernes ansvar for skader forvoldt af rumgenstande.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 2,
i rumlovens § 1, hvorefter formålet med
loven endvidere er at fastlægge rammerne for større raketopsendelser i høj-
der under det ydre rum.
Ved ”større raketopsendelse” forstås opsendelse af raketter, der planlægges
opsendt til højder mellem 4 km over havets overflade og det ydre rum, jf.
lovforslagets § 1, nr. 4.
Med det foreslåede stk. 2 vil rumlovens formålsbestemmelse blive udvidet,
således at formålet med loven endvidere er at fastlægge rammerne for større
raketopsendelser i højder under det ydre rum.
Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger til dette lovforslags § 1,
nr. 3 og 4, og til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af rumlovens § 2, at loven finder anvendelse på rumaktiviteter,
som foretages i den danske stat. Loven finder endvidere anvendelse på rum-
aktiviteter, som uden for den danske stat foretages på dansk fartøj eller ind-
retning eller af danske operatører.
Det fremgår endvidere af lovens § 3, at uddannelses- og forskningsministe-
ren efter forhandling med forsvarsministeren og transport- og bygningsmi-
nisteren (nu transportministeren) kan fastsætte regler om, at §§ 5-9 og 11-
21 og regler udstedt i medfør heraf skal finde tilsvarende anvendelse for så
vidt angår civile aktiviteter i højder under det ydre rum, som ikke er omfattet
af definitionerne i § 4, nr. 1 og 2. Bemyndigelsen er ikke anvendt.
17
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Lovudkast til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Med dette lovforslags § 1, nr. 3, foreslås det, at rumlovens § 3 affattes på
ny.
Med forslaget til nyt
§ 3, stk. 1,
fastlægges det, at ikke-statslige større raket-
opsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande ikke er tilladt i
den danske stat.
Større raketopsendelser vil med lovforslagets § 1, nr. 4, blive defineret som
opsendelse af raketter, der planlægges opsendt til højder mellem 4 km over
havets overflade og det ydre rum. Der henvises til bemærkningerne til lov-
forslagets § 1, nr. 4.
Ved opsendelse af en raket til det ydre rum (over 100 km over havets over-
flade) vil raketten efter rumloven blive betragtet som en rumgenstand. Det
foreslåede forbud omfatter dermed raketopsendelser til højder over 4 km
over havets overflade, hvad enten raketten når op i det ydre rum eller ikke.
Det foreslåede forbud retter sig mod alle aktører, som ikke er statslige. Det
vil sige f.eks. private virksomheder og private foreninger.
Også universiteter vil med lovforslaget være omfattet af forbuddet. Univer-
siteter er statsfinansierede selvejende institutioner inden for den offentlige
forvaltning under tilsyn af uddannelses- og forskningsministeren. At univer-
siteterne er statsfinansierede selvejende institutioner indebærer bl.a., at uni-
versiteterne ledes af en selvstændig bestyrelse, som er universitetets øverste
myndighed, og at universiteterne kun kan reguleres ved lov eller regler fast-
sat i medfør af lov. Universiteterne betragtes som omfattet af begrebet ikke-
statslig i lovforslagets forstand.
Statslige myndigheder vil ikke være omfattet af forslaget.
Det foreslåede forbud omfatter ikke-statslige større raketopsendelser og
ikke-statslige opsendelser af rumgenstande i den danske stat, hvilket vil sige
inden for dansk land-, sø- og luftterritorium.
Med forslaget til nyt
§ 3, stk. 2,
fastlægges det, at ikke-statslige større raket-
opsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande endvidere ikke
er tilladt uden for et myndighedsområde, når opsendelsen foretages 1) på
dansk fartøj eller indretning eller 2) af danske operatører.
Med ”uden for et myndighedsområde” menes uden for folkeretligt aner-
kendt statsområde, det vil sige f.eks. handlinger foretaget på åbent hav eller
i internationalt luftrum.
18
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Lovudkast til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Danske operatører vil således fortsat kunne foretage større raketopsendelser
m.v. inden for andre landes myndighedsområde (lovgivning).
Med ”dansk fartøj” menes såvel skibe som luftfartøjer, mens der med ”ind-
retning” menes faciliteter som eksempelvis boreplatforme og havbaserede
mobile opsendelsesplatforme.
Det foreslåede forbud retter sig alene imod opsendelse af ikke-statslige
større raketter eller rumgenstande. Andre aktiviteter, som f.eks. udvikling af
raketter eller komponenter dertil, vil ikke være omfattet af forslaget.
Den forslåede bestemmelse medfører ikke ændringer i ikke-statslige aktø-
rers mulighed for som hidtil at kunne foretage større raketopsendelser og
opsendelser af rumgenstande fra autoriserede opsendelsesfaciliteter i udlan-
det.
Den foreslåede nyaffattelse af § 3 indebærer, at det fremover ikke vil være
muligt administrativt at fastsætte regler om, at visse bestemmelser i rumlo-
ven skal finde tilsvarende anvendelse for andre aktiviteter i højder under det
ydre rum.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
En række af de centrale begreber, som afgrænser rumlovens anvendelses-
område, er defineret i lovens § 4 og er alene rettet mod rumaktiviteter og
ikke aktiviteter til eller i højder under det ydre rum.
En rumaktivitet er defineret som opsendelse af rumgenstande til det ydre
rum, drift, styring af og tilbagevenden af rumgenstande til jorden samt andre
aktiviteter, som er væsentlige i forbindelse hermed, jf. lovens § 4, nr. 1.
En rumgenstand er defineret som enhver genstand, der er opsendt eller plan-
lægges opsendt til det ydre rum, herunder dens enkelte dele, og enhver an-
ordning, der er anvendt eller planlægges anvendt til at opsende en genstand
til det ydre rum, jf. lovens § 4, nr. 2.
Det foreslås at indsætte et nyt
nr. 3
i rumlovens § 4, hvorefter en større ra-
ketopsendelse defineres som opsendelse af raketter, der planlægges opsendt
til højder mellem 4 km over havets overflade og det ydre rum.
Det bemærkes, at den foreslåede definition vil indebære, at opsendelse af
raketter også omfatter forsøg på opsendelse af raketter til højder mellem 4
19
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Lovudkast til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
km over havets overflade og det ydre rum, hvad enten opsendelsen lykkes
eller ej.
Ved opsendelse af en raket til det ydre rum (over 100 km over havets over-
flade) vil raketten efter rumloven blive betragtet som en rumgenstand.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det fremgår af rumlovens § 4, nr. 3, at i denne lov forstås ved operatør: En
fysisk eller juridisk person, der udfører eller påtager sig at udføre rumakti-
viteter.
Der er i rumloven fastsat en række bestemmelser, hvori der stilles en række
krav til operatører, der udfører eller påtager sig at udføre rumaktiviteter,
f.eks. i forbindelse med ansøgninger om godkendelser af rumaktiviteter ef-
ter lovens §§ 5 og 6 eller ansvar for erstatning af skade forvoldt af en rum-
genstand, jf. lovens § 11.
Uddannelses- og forskningsministeren fører efter bestemmelserne i lovens
§ 16 tilsyn med, at loven og regler fastsat i medfør af loven overholdes. Ejere
og operatører skal efter lovens § 16, stk. 2, på anmodning fra uddannelses-
og forskningsministeren afgive enhver oplysning, som er nødvendig for
udøvelsen af tilsynsforpligtelsen.
Det følger endvidere af lovens § 17, at uddannelses- og forskningsministe-
ren eller den, ministeren bemyndiger dertil, til enhver tid mod behørig legi-
timation og uden retskendelse har adgang til operatørens anlæg, virksomhed
eller øvrige lokaliteter for at tilvejebringe oplysninger til brug for gennem-
førelse af tilsyn efter § 16.
Med lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås det, at ændre rumlovens § 4,
nr. 3,
der
bliver nr. 4, således at det efter ”rumaktiviteter” indsættes ”eller ikke-stats-
lige større raketopsendelser”.
Med forslaget udvides begrebet ”operatør” til også at omfatte en fysisk eller
juridisk person, der udfører eller påtager sig at udføre ikke-statslige større
raketopsendelser.
Virkningen af at lade begrebet operatør i lovens § 4, nr. 3, der bliver nr. 4,
omfatte en fysisk eller juridisk person, der udfører eller påtager sig at udføre
ikke-statslige større raketopsendelser vil være, at disse personer omfattes af
lovens §§ 16 og 17 om tilsyn.
20
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Lovudkast til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det fremgår af rumlovens § 21, stk. 1, at overtrædelse af lovens § 5, § 8, §
9, stk. 2, 2. pkt., § 15, stk.1, eller § 16, stk. 2, og manglende overholdelse af
krav om forsikringsdækning eller anden tilsvarende sikkerhedsstillelse, jf. §
13, stk. 1, 1. pkt., straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder, medmin-
dre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning.
Det fremgår af lovens § 21, stk. 2, at straffen ved forsætlige overtrædelser
og under særlig skærpende omstændigheder kan stige til fængsel indtil 2 år.
Som særlig skærpende omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvor andres
liv eller legeme udsættes for fare, eller hvor der er tale om overtrædelser af
mere systematisk karakter.
Det følger endvidere af lovens § 21, stk. 3, at i forskrifter, der udstedes i
medfør af § 10, stk. 4, kan der fastsættes straf af bøde eller fængsel i indtil
4 måneder.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reg-
lerne i straffelovens 5. kapitel, jf. lovens § 21, stk. 4.
Både forsætlige og uagtsomme handlinger kan straffes efter loven og efter
regler, som udfærdiges i medfør af loven. Der henvises til straffelovens §
19. Endvidere finder straffelovens 10. kapitel anvendelse ved straffens fast-
sættelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 3, vil ikke-statslige større raketopsendelser og
ikke-statslige opsendelser af rumgenstande ikke være tilladt i den danske
stat, ligesom ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige opsen-
delser af rumgenstande ikke vil være tilladt uden for et myndighedsområde,
når opsendelsen foretages på dansk fartøj eller indretning eller af danske
operatører.
Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det, at rumlovens
§ 21, stk. 1,
ændres,
således at lovforslagets § 1, nr. 3, der nyaffatter rumlovens § 3, bliver om-
fattet af rumlovens § 21.
Forslaget vil indebære, at overtrædelse af det foreslåede forbud mod ikke-
statslige større raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgen-
stande i den danske stat eller opsendelse uden for et myndighedsområde, når
opsendelsen foretages på dansk fartøj eller indretning eller af danske opera-
tører, bliver omfattet af straffebestemmelsen i rumlovens § 21.
21
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Lovudkast til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
UDKAST
Overtrædelse af forbuddet mod ikke-statslige større raketopsendelser og
ikke-statslige opsendelser af rumgenstande vil efter forslaget således kunne
straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Ved forsætlige overtræ-
delser og under særligt skærpende omstændigheder vil straffen kunne stige
til fængsel indtil 2 år.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2023.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men at
lovens § 1 ved kongelig anordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft
for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de henholdsvis færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
22
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Lovudkast til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
2614521_0023.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om aktiviteter i det ydre rum,
jf. lov nr. 409 af 11. maj 2016 fore-
tages følgende ændringer:
1.
I lovens
titel
indsættes efter
»rum«: »m.v.«.
2.
I
§ 1
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Formålet med loven er end-
videre at fastlægge rammerne for
større raketopsendelser i højder un-
der det ydre rum.«
§ 3.
Uddannelses- og forskningsmi-
nisteren kan efter forhandling med
forsvarsministeren og transport- og
bygningsministeren fastsætte regler
om, at §§ 5-9 og 11-21 og regler ud-
stedt i medfør heraf skal finde til-
svarende anvendelse, for så vidt an-
går civile aktiviteter i højder under
det ydre rum, som ikke er omfattet
af definitionerne i § 4, nr. 1 og 2.
3.
§ 3
affattes således:
»§ 3. Ikke-statslige større raketop-
sendelser og ikke-statslige opsen-
delser af rumgenstande er ikke til-
ladt i den danske stat.
Stk. 2.
Ikke-statslige større raketop-
sendelser og ikke-statslige opsen-
delser af rumgenstande er endvi-
dere ikke tilladt uden for et myn-
dighedsområde, når opsendelsen
foretages
1. på dansk fartøj eller indret-
ning eller
2. af danske operatører.«
§ 4.
I denne lov forstås ved:
1)-2) ---
4.
I
§ 4
indsættes efter nr. 2 som nyt
nummer:
23
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 144: Lovudkast til lov om ændring af lov om aktiviteter i det ydre rum, fra uddannelses- og forskningsministeren
2614521_0024.png
UDKAST
»3) Større raketopsendelse: Opsen-
delse af raketter, der planlægges
opsendt til højder mellem 4 km
over havets overflade og det ydre
rum.«
Nr. 3-6 bliver herefter nr. 4-7.
3) Operatør: En fysisk eller juridisk
5.
I
§ 4, nr. 3,
der bliver nr. 4, ind-
person, der udfører eller påtager sig
sættes efter »rumaktiviteter«: »eller
at udføre rumaktiviteter.
ikke-statslige større raketopsendel-
ser«.
§ 21.
Overtrædelse af lovens § 5, §
6.
I
§ 21, stk. 1,
indsættes efter »lo-
8, § 9, stk. 2, 2. pkt., § 15, stk. 1, vens«: »§ 3,«.
eller § 16, stk. 2, og manglende
overholdelse af krav om forsik-
ringsdækning eller anden tilsva-
rende sikkerhedsstillelse, jf. § 13,
stk. 1, 1. pkt., straffes med bøde el-
ler fængsel indtil 4 måneder, med-
mindre højere straf er forskyldt ef-
ter den øvrige lovgivning.
Stk. 2-4. ---
24