Til medlemmer af Folketinget
Gennem vores arbejde som psykologer i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) oplever vi
hver dag på tætteste hold den stigende mistrivsel blandt børn og unge. Vi ser det når vi er ude i
dagtilbud og skoler, vi mærker det gennem presset for at henvise flere og flere børn og unge til
psykiatrien, på presset for at udarbejde vurderinger af støttebehov (PPV’er), og i mødet med
frustrerede og ulykkelige forældre. Derudover mærker vi det i særlig grad i mødet med
afmægtige og opgivende lærere og pædagoger, når vi skal hjælpe dem med at skabe
fællesskaber, som børn og unge kan trives og udvikle sig i. Med dette brev ønsker vi at udtrykke
vores dybeste solidaritet med disse faggrupper, der dagligt kæmper en ulige kamp for at bringe
deres faglighed i spil under betingelser, der står i skærende kontrast til det, vi ved er nødvendigt
for børns udvikling og trivsel. Som førstehåndsvidner til dagligdagen i dagtilbud og skoler, er vi
dybt bekymrede over den aktuelle stigning i mistrivsel, men desværre ikke overraskede.
Hvis ikke der skabes rammer, der er tilpasset børns behov, samt vilkår for, at pædagoger og
lærere kan møde børnene med ro, overskud og nærvær, ser vi intet håb for at vende den
negative udvikling, der med rette har præget mediebilledet i en længere periode. I
mediedækningen har PPR’s rolle fyldt, men vi savner et fokus på den kompleksitet, der ligger til
grund for den stigende mistrivsel, herunder de vilkår børnene og de unge, samt de
professionelle omkring dem bydes hver dag i dagtilbud og skoler. Vi PPR-psykologer brænder
for vores arbejde, men bliver frustrerede, når der ikke er betingelser for at anvende vores
faglighed på en meningsfuld og etisk forsvarlig måde i samarbejdet med lærere, pædagoger og
forældre. Vi er mange psykologer, der gerne vil invitere jer politikere ud i praksis, så I kan opleve
den kompleksitet, vi hver dag må navigere i, i bestræbelsen på at understøtte en bedre hverdag
for børn og unge.
Desværre er følgende beskrivelse således et meget almindeligt scenarie i den danske
folkeskole anno 2022, selvom lærerne gør hvad de kan for at imødekomme børnenes behov:
PPR-psykologen bliver kaldt ud i en klasse med 26 elever, hvor der sidder en håndfuld børn i
massiv mistrivsel og med specialpædagogiske behov, som akut kalder på en forandring i
rammerne omkring dem. Deres mistrivsel kan komme til udtryk på forskellige måder: Nogle af
dem lukker sig inde i sig selv og har et stigende fravær, nogle bliver meget urolige og
forstyrrende og nogle udfordrer de voksnes anvisninger og/eller bliver voldsomt
udadreagerende verbalt eller fysisk. Omfanget af deres mistrivsel vil ofte forbinde sig til miljøet
og fællesskabet i klassen, lærerens overskud og -relation til børnene, undervisningsform og
-indhold, skoledagens længde, samt situationen hjemme m.m.. Derudover reagerer flere af de
øvrige børn med ondt i maven, tristhed og manglende lyst til at komme i skole fordi stemningen i
klassen ofte er præget af konflikter og larm. Lærerteamet er tiltagende presset og ønsker, at
flere af eleverne flyttes til andre tilbud i erkendelse af, at de ikke kan lykkes med at
imødekomme deres behov i de eksisterende rammer.