Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 141
Offentligt
2610411_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af SU-loven
(Fremrykning af forhøjelse af SU-fribeløb)
§1
I lov nr. 834 af 14. juni 2022 om ændring af SU-loven (Forhøjelse af fribeløb), foretages følgende ændringer:
1.
§ 3, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 1 og 2, træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.«
2.
I
§ 3, stk. 3,
ændres »2023« til: »2022«.
§2
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til hensigt at følge op på den aftale, som regeringen (Socialdemokratiet) indgik sammen
med Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti den 24.
juni 2022 om kompensation af borgere for stigende energipriser. Med aftalen blev aftalepartierne enige om
at ville søge SU-forligskredsens (regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Konservative, Liberal Alliance) opbakning til en fremrykning af forhøjelsen af de laveste SU-
fribeløb med 4.000 kr. om måneden fra 1. januar 2023 og til i stedet at gælde fra 1. januar 2022.
Den oprindelige forhøjelse af de laveste fribeløb blev aftalt i Aftale om en ny reformpakke for dansk
økonomi (opdateret aftaleøkonomi) af marts 2022 med efterfølgende tilslutning fra SU-forligskredsen. En
fremrykning vil endnu hurtigere give uddannelsessøgende mulighed for at opnå en højere disponibel
indkomst ved at arbejde mere ved siden af uddannelsen, uden at det påvirker de uddannelsessøgendes SU.
SU-forligskredsen har tilsluttet sig forslaget.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Fremrykning af forhøjelsen af SU-fribeløbet med 4.000 kr.
2.1.1. Gældende ret
En af betingelserne for at modtage SU er, at den uddannelsessøgendes egenindkomst ikke overstiger et
nærmere angivet beløb, det såkaldte årsfribeløb eller uddannelsesfribeløb. Årsfribeløbet og
1
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Lovudkast til ændring af SU-loven (Fremrykkelse af forhøjelse af SU-fribeløbet), fra uddannelses- og forskningsministeren
2610411_0002.png
uddannelsesfribeløbet er sammensat af månedlige fribeløb, og størrelsen heraf afhænger af den
uddannelsessøgendes uddannelsesmæssige situation i hver enkelt måned. Dette følger af SU-lovens kapitel
6, jf. lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30. marts 2017.
SU udbetales med foreløbige beløb i støtteåret, der følger kalenderåret. Støtten tildeles med endelige
beløb efter støtteårets afslutning, jf. § 28 i SU-loven. Den endelige tildeling sker efter udgangen af hvert
støtteår i forbindelse med indkomstkontrollen. Her sammenholder Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
(herefter styrelsen) den uddannelsessøgendes egenindkomst i støtteåret, jf. § 23 i SU-loven, med
årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet, jf. SU-lovens § 24. Overskrider egenindkomsten den
uddannelsessøgendes årsfribeløb eller uddannelsesfribeløb, skal den uddannelsessøgende tilbagebetale en
del af eller hele den modtagne støtte. Dette følger af SU-lovens kapitel 7.
SU ydes uden for klippekortet til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelse mv. og inden for klippekortet
til uddannelsessøgende i videregående og privat uddannelse. Med klippekort henvises til, at der til
videregående eller privat uddannelse stilles et begrænset antal måneder med SU til rådighed (herefter
klippekortet), hvor en måneds SU tæller som et klip.
I måneder, hvor den uddannelsessøgende modtager SU, gælder det laveste månedlige fribeløb. For
uddannelsessøgende, der modtager SU uden for klippekortet, er det laveste fribeløb 9.178 kr. (2022-
niveau), jf. SU-lovens § 24, stk. 1, nr. 1. For uddannelsessøgende, der modtager SU inden for klippekortet,
er det laveste fribeløb 13.876 kr. (2022-niveau), jf. SU-lovens § 24, stk. 1, nr. 2.
Med virkning fra og med støtteåret 2023 vil de laveste fribeløb blive hævet med 4.000 kr. (2022-niveau) pr.
måned, svarende til 13.178 kr. (2022-niveau) for uddannelsessøgende, der modtager SU uden for
klippekortet, og 17.876 kr. (2022-niveau) for uddannelsessøgende, der modtager SU inden for klippekortet.
Det følger af § 1, nr. 1 og 2, i lov nr. 834 af 16. juni 2022 om ændring af SU-loven.
Herudover gælder det mellemste fribeløb på 20.329 kr. (2022-niveau) i de måneder, hvor den
uddannelsessøgende har fravalgt SU, har orlov fra uddannelsen, er i lønnet praktik som en del af
uddannelsen eller er erklæret studieinaktiv. Det højeste fribeløb på 39.128 kr. (2022-niveau) gælder i
måneder, hvor den uddannelsessøgende er uden for uddannelse, ikke har flere klip til en videregående
uddannelse og ikke modtager slutlån eller ikke opfylder grundlæggende betingelser for retten til
uddannelsesstøtte, herunder aldersbetingelsen m.v. Det følger af SU-lovens § 24, stk. 2 og 3.
2.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Som opfølgning på den aftale, som regeringen (Socialdemokratiet) indgik sammen med Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti den 24. juni 2022 om
kompensation af borgere for stigende energipriser, foreslås det at fremrykke forhøjelsen af de laveste
fribeløb med 4.000 kr. (2022-niveau) pr. måned, således at det får virkning fra og med hele støtteåret 2022.
Formålet med forslaget er hurtigere at give uddannelsessøgende mulighed for at opnå en højere disponibel
indkomst ved at arbejde mere ved siden af uddannelsen uden at blive mødt af et krav om tilbagebetaling af
for meget udbetalt SU i forbindelse med indkomstkontrollen.
Det laveste fribeløb for uddannelsessøgende, der modtager SU uden for klippekortet, vil herefter fra og
med hele støtteåret 2022 udgøre 13.178 kr. (2022-niveau) pr. måned. For uddannelsessøgende, der
modtager SU inden for klippekortet, vil det laveste fribeløb herefter udgøre 17.876 kr. (2022-niveau) pr.
måned.
2
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Lovudkast til ændring af SU-loven (Fremrykkelse af forhøjelse af SU-fribeløbet), fra uddannelses- og forskningsministeren
2610411_0003.png
Forhøjelsen af de laveste fribeløb vil gælde fra og med hele støtteåret 2022. De forhøjede fribeløbssatser vil
første gang indgå i styrelsens indkomstkontrol efter udgangen af 2022, hvor der vil blive foretaget en
kontrol af hver enkelte uddannelsessøgendes samlede egenindkomst for 2022 sammenholdt med
årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget medfører øgede SU-udgifter i 2022. Det skyldes, at der med den foreslåede fremrykning af
forhøjelse af fribeløbet forventes at være færre uddannelsessøgende, der i 2022 fravælger SU i en eller
flere måneder, fordi de forventer en indkomst, der er højere end fribeløbet. Det skyldes endvidere, at der
med fremrykningen forventes at være færre uddannelsessøgende, der vil modtage et tilbagebetalingskrav
for støtteåret 2022.
Samtidig er det lagt til grund, at det vil øge arbejdsudbuddet, da uddannelsessøgende, som i dag ligger tæt
på fribeløbsgrænsen, har et øget økonomisk incitament til at arbejde mere ved siden af uddannelsen.
Samlet set skønnes fremrykningen af forhøjelsen af det laveste fribeløb til også at gælde for støtteåret
2022 at medføre et negativt provenu efter skat, tilbageløb og adfærd på ca. 11 mio. kr. i 2022.
Lovforslaget har ingen implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget er ikke relevant i forhold til principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser.
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [x] til den [x] været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.: Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger, Akademikerne, Akademisk
Arkitektforening, Dansk Magisterforening, Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og
Gymnasier, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Handicaporganisationer, Danske
Landbrugsskoler, Danske Professionshøjskoler, Danske SOSU-skoler, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Universiteter, Det Centrale Handicapråd, Digitaliseringsstyrelsen, Djøf, Erhvervsskolernes Elevorganisation,
Foreningen af Danske Lægestuderende, Frit Forum
Socialdemokratiske Studerende, Ingeniørforeningen
IDA, Institut for Menneskerettigheder, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lærerstuderendes
Landskreds, Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle
3
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Lovudkast til ændring af SU-loven (Fremrykkelse af forhøjelse af SU-fribeløbet), fra uddannelses- og forskningsministeren
2610411_0004.png
uddannelser, Rektorkollegiet for de maritime uddannelser, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danske
Socialrådgiverstuderende, Studenterrådgivningen, Studievalg Danmark, Sygeplejestuderendes
Landssammenslutning, Udbetaling Danmark og Ungdommens Uddannelsesvejledning.
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Forhøjelsen af fribeløbet for
stat, kommuner og regioner støtteåret 2022 forventes at øge
arbejdsudbuddet med ca. 115
fuldtidspersoner.
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
De økonomiske konsekvenser ved
forhøjelsen af fribeløbet for støtteåret
2022 skønnes at være 11 mio. kr. i 2022
efter skat, tilbageløb og adfærd.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering / Går videre end
minimumskrav i EU-regulering
(sæt X)
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
4
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Lovudkast til ændring af SU-loven (Fremrykkelse af forhøjelse af SU-fribeløbet), fra uddannelses- og forskningsministeren
2610411_0005.png
Med § 1, nr. 1, i lov nr. 834 af 14. juni 2022 om ændring af SU-loven (herefter ændringsloven), ændres det
laveste friløb for uddannelsessøgende, der modtager SU uden for klippekortet til 13.178 kr. (2022-niveau).
Med ændringslovens § 1, nr. 2, ændres det laveste fribeløb for uddannelsessøgende, der modtager SU
inden for klippekortet til 17.876 kr. (2022-niveau).
Med ændringslovens § 3, nr. 2, træder ændringerne i de laveste fribeløb i kraft den 1. januar 2023.
Det foreslås at nyaffatte ændringslovens ikrafttrædelsesbestemmelse, så ændringslovens § 1, nr. 1 og 2,
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Forslaget skal ses i sammenhæng med denne lovs § 1, nr. 2, hvorefter forhøjelsen af de laveste fribeløb vil
få virkning fra og med støtteåret 2022. Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 2.
Det er i den forbindelse Uddannelses- og Forskningsministeriets vurdering, at der er behov for, at de
foreslåede bestemmelser om forhøjelse af det laveste fribeløb træder hurtigt i kraft for at tydeliggøre over
for de uddannelsessøgende, at reglerne finder anvendelse.
Til nr. 2
Med § 1, nr. 1, i ændringsloven, ændres det laveste friløb for uddannelsessøgende, der modtager SU uden
for klippekortet til 13.178 kr. (2022-niveau).
Med ændringslovens § 1, nr. 2, ændres det laveste fribeløb for uddannelsessøgende, der modtager SU
inden for klippekortet til 17.876 kr. (2022-niveau).
Med ændringslovens § 3, nr. 2, træder ændringerne i de laveste fribeløb i kraft den 1. januar 2023.
Med ændringslovens § 3, nr. 3, har ændringerne i de laveste fribeløb virkning for den endelige tildeling af
uddannelsesstøtte, jf. SU-lovens § 30, for støtteåret 2023 og senere. For tidligere støtteår finder hidtil
gældende regler anvendelse.
Det foreslås at ændre virkningstidspunktet i ændringslovens
§ 3, nr. 3,
til at gælde for støtteåret 2022 og
senere.
Med forslaget vil de forhøjede fribeløbssatser dermed gælde fra og med hele støtteåret 2022 og senere. De
forhøjede fribeløbssatser vil første gang indgå i styrelsens indkomstkontrol efter udgangen af 2022.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i lyset af dette lovforslags § 1, nr. 2, hvorefter forhøjelsen af de
laveste fribeløb vil gælde fra og med hele støtteåret 2022. Det er Uddannelses- og Forskningsministeriets
vurdering, at der er behov for, at de foreslåede bestemmelser i lovforslaget træder hurtigt i kraft for at
tydeliggøre over for de uddannelsessøgende, at reglerne finder anvendelse.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at de forhøjede fribeløb vil gælde for hele støtteåret 2022. De
forhøjede fribeløbssatser vil første gang indgå i styrelsens indkomstkontrol efter udgangen af 2022, hvor
der vil blive foretaget en kontrol af hver enkelte uddannelsessøgendes samlede egenindkomst for 2022
sammenholdt med årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet.
5
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Lovudkast til ændring af SU-loven (Fremrykkelse af forhøjelse af SU-fribeløbet), fra uddannelses- og forskningsministeren
2610411_0006.png
SU-loven gælder ikke for Færøerne eller Grønland, jf. SU-lovens § 63, og loven indeholder ikke hjemmel til
at sætte loven i kraft for Færøerne og Grønland.
Loven vil derfor heller ikke gælde for Færøerne og Grønland.
6
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 141: Lovudkast til ændring af SU-loven (Fremrykkelse af forhøjelse af SU-fribeløbet), fra uddannelses- og forskningsministeren
2610411_0007.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 834 af 14. juni 2022 om ændring af SU-loven
(Forhøjelse af fribeløb), foretages følgende
ændringer:
§3
Stk. 1.
---
Stk. 2.
§ 1, nr. 1 og 2, træder i kraft den 1. januar
1.
§ 3, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 1 og 2, træder i kraft dagen efter
2023.
bekendtgørelsen i Lovtidende.«
Stk. 3.
§ 1, nr. 1 og 2, har virkning for den endelige
2.
I
§ 3, stk. 3,
ændres »2023« til: »2022«.
tildeling af uddannelsesstøtte, jf. SU-lovens § 30, for
støtteåret 2023 og senere. For tidligere støtteår
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 4.
---
7