Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 131
Offentligt
2592860_0001.png
Notat
Orientering om tilsynsudtalelse vedrørende Danmarks Tekniske Uni-
versitets medfinansiering af Hovedstadens Letbane
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen (UFS) har i dag afgivet en tilsynsudtalelse
vedrørende Danmarks Tekniske Universitets (DTU) medfinansiering af Hovedsta-
dens Letbane.
Sagen vedrører en ændret linjeføring af letbanen, sådan at letbanen kommer til at
gå ind over DTU's campus. Det bemærkes, at etableringen af letbanen er regule-
ret af lov om letbane på Ring 3 (letbaneloven), jf. lov nr. 165 af 26. februar 2014
med senere ændringer, mens den ændrede linjeføring fremgår af lov nr. 657 af 8.
juni 2016.
DTU er ikke en finansierende part efter letbaneloven, men som sagen foreligger
oplyst, har DTU indgået følgende aftaler med Lyngby-Taarbæk Kommune om
medfinansiering af letbanen (beløbene er angivet i 2021-prisniveau):
1.
2.
3.
4.
Medfinansiering af den ændrede linjeføring (DTU-alternativet) (14,0 mio. kr.).
Medfinansiering af flytning af station internt på DTU's campus (0,6 mio. kr.).
Tilkøb af rilleskinnespor (22,3 mio. kr.).
Vibrations- og EMC-dæmpning (31,2 mio. kr. + 3,9 mio. kr.).
10. juni 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
317122
Det fremgår af tilsynsudtalelsen, at UFS fastholder en tidligere vurdering af, at
DTU ikke har haft hjemmel til medfinansiering af DTU-alternativet (pkt. 1). Styrel-
sen finder det særdeles kritisabelt, at DTU har indgået forpligtelsen om medfinan-
siering af DTU-alternativet. Styrelsen lægger i den forbindelse vægt på, at DTU i
maj 2013 fik viden om, at DTU ikke havde hjemmel til medfinansiering af den æn-
drede linjeføring.
Det fremgår endvidere af udtalelsen, at styrelsen vurderer, at DTU ikke har haft
hjemmel til at medfinansiere flytning af station internt på DTU's campus eller tilkøb
af rilleskinnespor (pkt. 2 og 3). Styrelsen finder det kritisabelt, at DTU har indgået
disse forpligtelser uden forinden at have sikret sig, at DTU havde hjemmel hertil.
Endelig fremgår det af udtalelsen, at det er styrelsens vurdering, at DTU under de
givne omstændigheder har mulighed for at anvende midler til vibrations- og EMC-
dæmpning for at beskytte DTU’s
bygninger, forskningsfaciliteter og følsomt labora-
torieudstyr. Under de givne omstændigheder vurderes DTU’s medfinansiering af
vibrations- og EMC-dæmpning således at ligge inden for rammerne af universi-
tetsloven og DTU-loven. Styrelsen understreger i den sammenhæng, at der er tale
om udgifter, der er påført som følge af den ændrede linjeføring på DTU’s campus,
som universitetet aktivt har medvirket til at etablere, men som DTU ikke har haft
hjemmel til at medfinansiere.
DTU’s anvendelse af midler forudsætter, at andre
parter ikke er forpligtet til at afholde udgifterne hertil. Styrelsen lægger til grund, at
DTU har foretaget en afklaring heraf.
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 131: Orientering om tilsynsudtalelse vedrørende Danmarks Tekniske Universitets medfinansiering af Hovedstadens Letbane, fra uddannelses- og forskningsministeren
2592860_0002.png
Styrelsen anmoder i udtalelsen DTU om en mere fyldestgørende juridisk redegø-
relse for de retlige konsekvenser for DTU ved at opsige eller ophæve aftalerne
med Lyngby-Taarbæk Kommune om DTU-alternativet, flytning af station og anlæg
af rilleskinnespor, som uddyber tidligere bemærkninger fra DTU herom.
Styrelsen vil på baggrund af den juridiske redegørelse og ud fra de konkrete for-
hold vurdere, om der er det fornødne grundlag for at anbefale at søge yderligere
hjemmel. Endvidere vil styrelsen afklare eventuelle yderligere konsekvenser som
følge af DTU’s indgåelse af ovenstående forpligtelser uden hjemmel.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/2