Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 128
Offentligt
2591885_0001.png
Samlenotat
Samlenotat om forslag til forordning om oprettelse af EU-programmet
for sikker konnektivitet for perioden 2023-2027
KOM (2022) 57 final
Revideret notat. Ændringer er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Kommissionen har den 15. februar 2022 fremsat forslag om en forordning om op-
rettelse af EU-programmet for sikker konnektivitet for perioden 2023-2027.
Forslaget har til formål at oprette et sikkert satellitkommunikationssystem i EU,
som skal levere sikre, fleksible og modstandsdygtige satellitkommunikationstjene-
ster til myndigheder i Unionen. Forslaget har yderligere det sigte at give den pri-
vate sektor mulighed for at levere kommercielle tjenesteydelser.
Forslaget foreslås finansieret under EU’s flerårige finansielle ramme for perioden
2021-2027 (MFF) gennem Horisont Europa, Unionens rumprogram, instrumentet
for naboskab, udviklingssamarbejde og internationalt samarbejde, den Europæi-
ske Forsvarsfond (EUF), Digitalt Europa, Connecting Europe-faciliteten samt fra
den uudnyttede margen under område 1 og område 5 i MFF.
Regeringen støtter vedtagelsen af programmet og formålet om at oprette et sik-
kert EU-satellitkommunikationssystem, som kan levere sikre, fleksible og mod-
standsdygtige satellitkommunikationstjenester til myndighederne i Unionen og
medlemsstaterne. Det er væsentligt for regeringen, at myndighedernes mulighe-
der for satellitkommunikationstjenester også kommer til at dække det arktiske om-
råde.
Regeringen finder, at forslaget bør finansieres via omprioritering, således at der
ikke pålægges yderligere nationale byrder i form af øgede EU-bidrag.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2022) 57 af 15. februar 2022 fremsendt forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af EU-programmet for
sikker konnektivitet for perioden 2023-2027. Forslaget er oversendt til Rådet den
4. marts 2022 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsendt med hjemmel i trakta-
tens (TEUF) artikel 189, stk. 2 og skal behandles efter proceduren for den almin-
delige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Med afsæt i Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse af 28. april 2021 om opret-
telse af Unionens rumprogram og Den Europæiske Unions Agentur for Rumpro-
grammet og om ophævelse af forordning (EU) nr. 912/2010, (EU) nr. 1285/2013
og (EU) nr. 377/2014 og afgørelse 541/2014/EU, som udgjorde det første skridt
9. juni 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Side 1/5
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 10. juni 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591885_0002.png
hen imod et mål om modstandsdygtighed gennem etableringen af en særlig GOV-
SATCOM-komponent
1
i Unionens rumprogram, videreudvikler initiativet udnyttel-
sen af den eksisterende satellitkommunikationskapacitet for statslige brugere gen-
nem en sammenlægning og fælles udnyttelse af de tilgængelige nationale og pri-
vate ressourcer til satellitkommunikation i EU.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at oprette et sikkert EU-satellitkommunikationssystem, som
kan levere sikre, fleksible og modstandsdygtige satellitkommunikationstjenester til
myndighederne i Unionen og medlemsstaterne. Yderligere skal forslaget optimere
udnyttelsen af den eksisterende satellitkommunikationskapacitet for statslige bru-
gere gennem en sammenlægning og fælles udnyttelse af de tilgængelige natio-
nale og private ressourcer til satellitkommunikation i EU.
Satellitkommunikation kan skabe forudsætninger for uafbrudt digital kommunika-
tion i zoner, hvor jordbaserede net er enten ikkeeksisterende (f.eks. i havområder,
i luftrummet under flyvninger eller i fjerntliggende egne/øer uden mobil- eller bred-
båndsdækning) eller er blevet ødelagt (f.eks. under oversvømmelser eller skov-
brande), eller hvor de lokale netværk kan være sikkerhedsmæssigt kompromitte-
ret (i krisesituationer eller under følsomme statslige operationer).
Forslaget har yderligere det sigte at give den private sektor mulighed for at levere
kommercielle tjenesteydelser. Sådanne kommercielle tjenester vil navnlig mulig-
gøre højhastighedsbredbånd og uafbrudt konnektivitet i hele Europa, eliminere zo-
ner uden dækning og øge kontinuitetsgraden på tværs af medlemsstaternes områ-
der, herunder landdistrikter, perifere, fjerntliggende og isolerede områder og øer,
og udbrede konnektiviteten over geografiske områder af strategisk interesse uden
for Unionen.
Forslaget består af 11 kapitler, som er struktureret som følgende:
Kapitel I fastlægger de generelle bestemmelser om forslagets genstand, som er at
oprette Unionens sikre kommunikationssystem for konnektivitet i perioden for Uni-
onens flerårige finansielle ramme for 2021-2027. Der fastsættes også pro-gram-
mets mål samt dets anvendelsesområde og programmets infrastruktur.
I kapitel II fastlægges og defineres de tjenester, der skal leveres af programmet.
I kapitel III fastsættes programmets finansieringsramme, herunder bidraget fra EU-
budgettet.
EU-budgettet vil støtte programmet med 2,4 mia. EUR i løbende priser i indevæ-
rende MFF.
Finansieringen tilvejebringes gennem en omprioritering på 260 mio. EUR fra Unio-
nens rumprogram, 150 mio. EUR fra "stødpuden til nye udfordringer og prioriteter"
1
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Den Europæiske Unions statslige satellitkommunikations-program (GOVSATCOM) har til formål at levere
sikre og omkostningseffektive kommunikationskapaciteter til sikkerheds- og sikkerhedskritiske missioner og ope-
rationer, der forvaltes af Den Europæiske Union og dens medlemsstater, herunder nationale sikkerhedsaktører og
EU-agenturer og -institutioner.
Side 2/5
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 10. juni 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591885_0003.png
under instrumentet for naboskab, udviklingssamarbejde og internationalt samar-
bejde (NDICI), 400 mio. EUR fra Den Europæiske Forsvarsfond (EUF), 440 mio.
EUR under programmet for et digitalt Europa (DEP) og 200 mio. EUR under den
digitale del af Connecting Europe-faciliteten (CEF) samt 50 mio. EUR fra den uud-
nyttede margen under udgiftsområde 1 og 100 mio. EUR fra den uudnyttede mar-
gen under udgiftsområde 5 i MFF.
Yderligere øremærkes der midler til programmet fra Horisont Europa (430 mio.
EUR), fra Unionens rumprogram (220 mio. EUR) og fra instrumentet for naboskab,
udviklingssamarbejde og internationalt samarbejde (150 mio. EUR).
I kapitel IV fastsættes reglerne for gennemførelsen af programmet ved hjælp af
kontrakter, som Kommissionen indgår med en kontrahent samt reglerne for ejer-
skab over og anvendelse af de aktiver, der indgår i denne infrastruktur.
Kapitel V omfatter forvaltningen af programmet og beskriver rollen for Kommissi-
onen, Den Europæiske Unions Agentur for Rumprogrammet, medlemsstaterne og
Den Europæiske Rumorganisation.
Kapitel VI omhandler sikkerhed, hvilket er særlig vigtigt i lyset af programmets
strategiske karakter og sammenhængen mellem rum- og sikkerhedsområdet. En
høj grad af sikkerhed skal opretholdes ved at indføre effektive forvalt-ningsordnin-
ger. I lighed med alle andre programmer med en strategisk dimension skal
rumprogrammet endvidere gennemgå en uafhængig sikkerhedsgodkendelse i
henhold til passende standarder i denne henseende.
I kapitel VII fastsættes kriterierne for tredjelandes og internationale organisationers
deltagelse i programmet og deres adgang til programmets statslige tjenester.
Kapitel VIII og IX indeholder bestemmelser om henholdsvis programmering og
evaluering af programmet og om delegering og gennemførelsesforanstaltninger.
Forslaget lægger op til, at initiativet videreføres efter 2027, men det vil i lighed
med andre programmer under MFF'en skulle forhandles igen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Europa-Kommissionen anfører, at den globale skala og karakter af konnektiviteten
kalder på en EU-løsning, da ingen enkelte medlemsstater har kapaciteten til at op-
fylde alle de skiftende brugerbehov og afholde de forbundne omkostninger. Pro-
grammet vil kunne supplere de eksisterende EU GOVSATCOM-ordninger om
sammenlægning og fælles udnyttelse af den eksisterende statslige satellitkommu-
nikationskapacitet.
Europa-Kommissionen anfører også, at en EU-løsning vil skabe merværdi, idet
det vil føre til en bedre udnyttelse af eksisterende aktiver, større sikkerhed og
modstandsdygtighed, navnlig gennem kvantekryptografi, bredere dækning samt
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/5
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 10. juni 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591885_0004.png
levering af et større udbud af tjenester. Det vil også gavne andre af EU's og med-
lemsstaternes tematiske politikker.
Regeringen er enig i denne vurdering, hvorefter nærhedsprincippet vurderes at
være overholdt.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Hvad angår erhvervs- og samfundsøkonomiske konsekvenser, anfører Europa-
Kommissionen, at forslaget vil gavne medlemsstater, virksomheder og borgere i
EU, idet der udvikles et sikkert og autonomt rumbaseret tilslutningssystem til leve-
ring af garanteret og modstandsdygtig satellitkommunikation. Forslaget vil give eu-
ropæisk industri mulighed for at udnytte betydelige kommercielle markedsmulighe-
der i EU, som for nuværende konkurrerer globalt. Det må formodes, at ompriorite-
ringen af midlerne fra Horisont Europa til det nye program vil have konsekvenser
for det samlede hjemtag af forskningsmidler til Danmark.
Forslaget vurderes at have en direkte positiv virkning på samfundsmæssige udfor-
dringer, idet forslaget øger statslig satellitkommunikations modstandsdygtighed i
EU's infrastruktur og offentlige tjenester.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes in-
den for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvejlednin-
gens bestemmelser herom.
Såfremt forslaget vedtages i sin nuværende form, skønnes de statsfinansielle mer-
udgifter finansieret via det danske bidrag til EU-budgettet. De statsfinansielle kon-
sekvenser som følge af forslaget lægger op til anvendelse af margen i EU-budget-
tet for 150 mio. EUR i perioden 2023-2027.
Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU’s
budget. Forslaget har dermed statsfinansielle konsekvenser gennem EU’s
budget
på ca. 27 mio. DKK.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for forskning den 18. fe-
bruar 2022 med frist for høringssvar den 25. februar 2022. Der er modtaget hø-
ringssvar fra DTU.
DTU hilser initiativet velkomment og finder det meget relevant i forhold til den sti-
gende opbygning af vital rum-infrastruktur. DTU bemærker, at de har særlig inte-
resse og viden om ”secure connectivity”, STM og SSA og samarbejder allerede
tæt sammen med Forsvaret og Uddannelses- og Forskningsministeriet inden for
EU SST området. Ligeledes er DTU langt fremme i forskning omkring STM bl.a.
baseret på UTM (Manned Aircraft System Traffic Management) til droneområdet.
På STM og SSA området arbejder DTU med perspektiverne inden for GNSS og
Geomagnetisme.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/5
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 10. juni 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591885_0005.png
Samlenotatet har været i høring i EU-Specialudvalget for Forskning. Der er ikke
modtaget høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne generelt vil forholde sig positive til forslaget til
forordning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af programmet og formålet om at oprette et sikkert
EU-satellitkommunikationssystem, som kan levere sikre, fleksible og modstands-
dygtige satellitkommunikationstjenester til myndighederne i Unionen og medlems-
staterne. Det er væsentligt for regeringen, at myndighedernes muligheder for sa-
tellitkommunikationstjenester også kommer til at dække det arktiske område.
Regeringen finder det vigtigt, at kommunikation i EU er sikker, og at oplysninger
forbliver fortrolige, hvilket vil blive endnu vigtigere i fremtiden, efterhånden som
verden bliver stadigt mere digital. Det gælder særligt beskyttelse af nøgleinfra-
strukturer, som fx overvågning af grænser og maritime områder, luft-, vej- og jern-
baneinfrastrukturer, institutionel sikker kommunikation samt styring af systemer in-
den for energi, finans og sundhed.
Regeringen er enig i vigtigheden i at styrke Unionens modstandsdygtighed og i
den henseende fremme udviklingen af strategisk vigtige teknologier inden for EU’s
grænser, navnlig i forhold til at opnå teknologisk uafhængighed fra tredjelande og
muliggøre forbedret teknologisk suverænitet og sikkerhed i EU.
Sikker kommunikation er en aktuel problemstilling og bliver af flere lande i sti-
gende grad set ud fra et geostrategisk og sikkerhedspolitisk perspektiv. Dette skal
særligt ses i lyset af den nuværende situation med invasionen i Ukraine og den
geopolitiske situation i
øvrigt, som har skabt en stigende trussel mod EU’s interes-
ser og sikkerhed. Regeringen ser derfor positivt på forslaget og anser det for vig-
tigt at skabe tilgængelige forbindelser i EU, som fokuserer på EU's sikkerhed og
strategiske autonomi.
For så vidt angår den mulige udvikling af kommercielle satellitkommunikationstje-
nester, har regeringen fokus på, at forslaget ikke går på kompromis med princip-
perne om åbenhed og lige konkurrencevilkår i det indre marked.
Regeringen finder, at forslaget bør finansieres via omprioritering, således at der
ikke pålægges yderligere nationale byrder i form af øgede EU-bidrag. Regeringen
har desuden fokus på, at forslaget ikke foregriber forhandlingerne om EU’s næste
flerårige finansielle ramme efter 2027.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Udvalget blev mundtligt orientret om forslaget den 1. april 2022, og samme dag
blev der oversendt grund- og nærhedsnotat.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 5/5