Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 128
Offentligt
2591883_0001.png
Samlenotat
Samlenotat - forskning og rum den 10. juni
Forskningsdelen
Rådskonklusioner om principper og værdier for internationalt samarbejde
inden for forskning og innovation ............................................................................. 2
Rådskonklusioner om forskningsevaluering og implementering af åben
videnskab ................................................................................................................. 4
Rådskonklusioner om europæiske missioner .......................................................... 8
Rådskonklusioner om EU’s tilgang til rumtrafikstyring
.......................................... 13
Rådskonklusioner om Copernicus 2035 ................................................................ 15
EU's rumprograms modstandsdygtighed og konkurrenceevne ............................. 17
drøftelse
9. juni 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Internationale forhold
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
318260
Side 1/18
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 10. juni 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591883_0002.png
Rådskonklusioner om principper og værdier for internationalt samar-
bejde inden for forskning og innovation
-
Vedtagelse
KOM-dok foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådskonklusionerne udspringer af Kommissionens meddelelse af 18. maj 2021
om den globale tilgang til forskning og innovation
Europas strategi for internatio-
nalt samarbejde i en verden i forandring. Yderligere bygger rådskonklusionerne vi-
dere på de rådskonklusioner, der blev vedtaget i september 2021 om samme
emne.
Med rådskonklusionerne fastholder Rådet fokus på internationalt forsknings- og in-
novationssamarbejde i et forandret globalt miljø. Formålet med rådskonklusio-
nerne er at sætte en retning for samarbejdet, herunder med fokus på at bevare
åbenhed i internationalt forsknings- og innovationssamarbejde og samtidig
fremme lige vilkår og gensidighed understøttet af grundlæggende værdier. Råds-
konklusionerne er bilagt en rådserklæring om Ruslands krig i Ukraine og konse-
kvenserne heraf for forskning og innovation.
Regeringen støtter vedtagelse af rådskonklusionerne. Regeringen støtter et stær-
kere fokus på Unionens strategiske interesser i internationalt forsknings- og inno-
vationssamarbejde. Regeringen støtter en klog, balanceret og realistisk EU-tilgang
til internationalt samarbejde med større opmærksomhed på etiske og sikkerheds-
mæssige risici og dilemmaer. Princippet om strategisk autonomi bør dog ikke føre
til protektionisme. Internationalt samarbejde bør være så åbent som muligt; så luk-
ket som nødvendigt. Regeringen støtter rådserklæring om Ruslands krig i Ukraine
og konsekvenserne heraf for forskning og innovation. Budskabet heri er i tråd med
regeringens egen position på området.
2. Baggrund
Rådskonklusionerne udspringer af Kommissionens meddelelse af 18. maj 2021
om den globale tilgang til forskning og innovation
Europas strategi for internatio-
nalt samarbejde i en verden i forandring. Yderligere bygger rådskonklusionerne vi-
dere på de rådskonklusioner, der blev vedtaget i september 2021 om samme
emne.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget til rådskonklusioner er at sætte en retning for samarbejdet
med fokus på at bevare åbenhed i internationalt forsknings- og innovationssamar-
bejde og samtidig fremme lige vilkår og gensidighed understøttet af grundlæg-
gende værdier.
I rådskonklusionerne understreges det, at EU's bilaterale samarbejder inden for
forskning og innovation skal have fokus på at gøre internationalt samarbejde mere
foreneligt med europæiske interesser og værdier, samt at de skal respektere EU's
åbne strategiske autonomi. En række værdier og principper nævnes, herunder vi-
denskabelig excellence, forskningsfrihed, integritet i forskning, etik, ligestilling mv.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/18
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 10. juni 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591883_0003.png
Yderligere opfordres Kommissionen og medlemsstaterne til at arbejde videre med
problemstillinger knyttet til håndtering af udenlandsk indblanding rettet mod EU's
forsknings- og videregående uddannelsesinstitutioner.
Rådskonklusionerne er bilagt en rådserklæring om Ruslands krig i Ukraine og kon-
sekvenserne heraf for forskning og innovation. I erklæringen bakkes op om Kom-
missionens beslutning om at suspendere eksisterende samarbejder via Horisont
Europa med aktører knyttet til russiske institutioner. Yderligere understreges beho-
vet for, på koordineret vis og med respekt for nationale processer, at byde for-
skere fordrevet fra Ukraine velkommen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Ikke relevant.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-Specialudvalget for Forskning. Der er ikke
modtaget høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at medlemsstaterne generelt vil støtte vedtagelsen af råds-
konklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelse af rådskonklusionerne. Regeringen støtter et stær-
kere fokus på Unionens strategiske interesser i internationalt forsknings- og inno-
vationssamarbejde. Regeringen støtter en klog og realistisk EU-tilgang til internati-
onalt samarbejde med større opmærksomhed på etiske, økonomiske og sikker-
hedsmæssige risici og dilemmaer. Princippet om strategisk autonomi bør dog ikke
føre til protektionisme. Internationalt samarbejde bør være så åbent som muligt;
så lukket som nødvendigt.
Regeringen støtter rådserklæringen om Ruslands krig i Ukraine og konsekven-
serne heraf for forskning og innovation.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for udvalget.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/18
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 10. juni 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591883_0004.png
Rådskonklusioner om forskningsevaluering og implementering af
åben videnskab
-
Vedtagelse
KOM-dok foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådskonklusionerne adresserer reform af forskningsevalueringssystemer i Eu-
ropa, åben videnskab og flersproglighed i akademiske udgivelser.
Ift. reform af forskningsevaluering, anføres det, at der i uhensigtsmæssig grad
lægges vægt på kvantitative indikatorer, og at dette kan have negative effekter på
forskningskvalitet, reproducerbarhed og forskningsintegritet. Konklusionerne udta-
ler støtte til et initiativ i regi af det Europæiske Forskningsrum, som søger at samle
institutioner, som er interesserede i reform, i en koalition, der kan gå forrest og af-
prøve nye tilgange.
Ift. åben videnskab påpeges udfordringer med stigende udgifter til tidsskrifter og
begrænset adgang til offentligt finansieret forskning og forskningsdata. Der udtales
støtte til initiativer, der kan styrke open acces, og der lægges vægt på, at forsk-
ningsdata gøres muligt at finde, tilgå, være uafhængig af systemer og muligt at
genavende (findable, accesable, interoperable og re-usable, FAIR).
Ift. flersproglighed lægges der vægt på, at forskningsresultater kommunikeres, at
det dette bl.a. med fordel kan gøres på flere sprog end engelsk, og at ny oversæt-
telsesteknologi kan bidrage hertil.
2. Baggrund
Rådskonklusionerne genkalder konklusioner fra maj 2016 om en overgang til åben
videnskab (Open Science), som fremhæver åben videnskabs potentiale til at øge
kvalitet og effekt af forskning, samt rådskonklusioner om det Europæiske Forsk-
ningsrum fra december 2020 og maj 2021. Disse fremhæver vigtigheden af åben
videnskab og opfordrer til at fremme samme samt peger på udfordringerne med
de nuværende forskningsevalueringssystemer i Europa og behovet for at bevæge
sig mod en mere kvalitativ tilgang til evaluering. Konklusionerne bygger også på
Rådets henstilling af november 2021 om en pagt for forskning og innovation i Eu-
ropa, som bl.a. anbefaler, at medlemsstaterne lægger vægt på princippet om ex-
cellence i forskning, samt på rådskonklusioner fra november 2021, i særdeleshed
den politisk dagsorden for arbejdet i det Europæiske Forskningsrum 2022
2024,
som indeholder et katalog af frivillige tiltag.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne adresserer reform af forskningsevalueringssystemer i Eu-
ropa, åben videnskab og flersproglighed i akademiske udgivelser.
Forskningsevaluering (research assessment) dækker i denne sammenhæng over
vurdering af forskning, f.eks. i forbindelse med en konkret forskningsansøgning,
vurdering af forskere/forskningsgrupper f.eks. i forbindelse med ansættelse og
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/18
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 10. juni 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591883_0005.png
meritering og vurdering af forskningsinstitutioner f.eks. i forbindelse med finansie-
ring.
I rådskonklusionerne anerkendes, at forskningsevaluering skal have fokus på kva-
litet, excellence og effekt. Det anføres, at forskningsevaluering i dag har et for stort
fokus på kvantitative kriterier, som f.eks. publikationsbaserede indikatorer og på et
for smalt udvalg af forskningsresultater, f.eks. publikationer af nye resultater, men
ikke på efterprøvning af forskning eller på deling af datasæt
og at dette ikke er
fordrende for kvalitet, reproducerbarhed og integritet. Konklusionerne lægger såle-
des op til, at forskningsevaluering i højere grad skal vægte kvalitet over kvantitet
og flere typer forskningsprodukter.
Det understreges, at mens der mange steder er en proces i gang med at ændre
måden, forskning, forskere og forskningsinstitutioner vurderes på, så er processen
langsom, ujævn og fragmenteret på tværs af Europa. Det anføres, at der er behov
for, at der handles i fællesskab, mens der tages højde for nationale forskellighe-
der.
Rådskonklusionerne opfordrer medlemslandende til, med udgangspunkt i neden-
stående seks principper, at fremme reform af forskningsevaluering fsva.:
a) Bedre balance mellem kvantitative og kvalitativ evalueringer
b) Anerkendelse af alle former for forskningsprodukter, inkl. bl.a. datasæt,
kode, metodologier, protokoller og patenter, og at data skal følge FAIR-
principper (findable, accessible, interoperable and re-usabel)
c) Mulighed for forskellige karriereveje og belønning af flere typer aktiviteter,
som f.eks. mentoraktivitet, entreprenørskab, undervisning, ledelse, samar-
bejde med erhvervsliv m.m.
d) Tage højde for forskelle mellem forskningsdiscipliner, og for hele spekteret
fra grundlæggende til anvendt forskning og for forskellige karrierestadier
e) Prioritere etik og integritet højest og undgå incitamenter, der modvirker
dette
f) Understøtte diversitet, ligestilling og kvinder i forskning.
Det understreges, at peer review mere end nogensinde spiller en vigtig rolle, og at
forskere skal være i kernen af reformprocesserne. Der lægges vægt på, at evt. til-
tag skal laves i tæt samarbejde med forskere og med respekt for forskningsfrihed
og den institutionelle autonomi. Konklusionerne byder således et europæisk initia-
tiv i regi af det europæiske forskningsrum velkommen. Initiativet skal facilitere
etablering af en koalition af forskningsinstitutioner, som ønsker at udvikle og im-
plementere konkrete tiltag til reform af forskningsevaluering. Medlemsstaterne op-
fordres til at understøtte og promovere deltagelse i initiativet.
Åben videnskab (open science) dækker her over både åben adgang til forsknings-
publikationer og til forskningsdata. Begrebet bruges her til at adressere den pro-
blematik, at en stor del af den offentligt finansierede forskning kun er tilgængelig
gennem via kostbare private tidskrifter, og at megen forskningsdata kun er van-
skeligt eller slet ikke tilgængelig, hvilket bl.a. kan gøre det svært for andre forskere
at efterprøve et forskningsresultat eller bygge videre på det. Det understreges, at
COVID-19 har vist fordelene ved åben videnskab og ved umiddelbar adgang til
forskningspublikationer og data.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 5/18
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 10. juni 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591883_0006.png
Rådskonklusionerne inviterer derfor Kommissionen til at arbejde på rammer, der
muliggør uhindret adgang til og genbrug af offentligt finansiererede forskningsre-
sultater og forskningsdata til forskningsbrug. Rådskonklusionerne byder derfor
etableringen af både offentlige og private platforme for open acces publicering vel-
kommen, herunder Kommissionens platform for open acces publicering (Open Ac-
cess Europe). Konklusionerne understreger, at en diversitet af open access tids-
skrifter og platforme skal opmuntres, og at forfattere af videnskabelige publikatio-
ner og/eller deres institutioner skal bevare nok rettigheder til deres publikationer,
så open acces sikres. Rådskonklusionerne beder Kommissionen og medlemslan-
dene om at monitorere udviklingen af publiceringskanaler og publiceringsudgifter.
Udvikling af flersproglighed i europæiske akademiske publikationer
Konklusionerne om flersproglighed i akademiske udgivelser tager udgangspunkt i,
at engelsk er blevet lingua franca for international forskning og forskningssamar-
bejde, og at det ofte vil kræve andre udgivelsesformater, mindre teknisk sprog og
flersproglighed at kommunikere forskningsresultater til et ikke-akademisk publi-
kum. Der peges på COVID-19 som et eksempel på nødvendigheden af adgang til
nye og troværdige forskningsresultater, og at adgang til disse på alle europæiske
sprog vil være en fordel ift. hurtig og passende politiske tiltag og dissemination af
forskningsresultater i medierne. Det anføres, at fremskridt inden for automatisk og
semi-automatisk oversættelse er store. Medlemsstaterne opfodres på den bag-
grund til, på frivillig basis, at eksperimentere med flersproglighed ift. udvalgte aka-
demiske udgivelser.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Ikke relevant.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-Specialudvalget for Forskning. Der er ikke
modtaget høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at medlemsstaterne generelt vil støtte vedtagelsen af råds-
konklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte vedtagelsen af konklusionerne. Regeringen er enig i, at
forskningsevaluering skal fokusere på kvalitet, excellence og effekt af forskning,
og at bibliometriske indikatorer ikke skal bruges uhensigtsmæssigt meget. Rege-
ringen er enig i, at forskere og forskningsinstitutionerne skal være de drivende
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 6/18
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 10. juni 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591883_0007.png
kræfter i en sådan justering af forskningsevaluering, og at dette med fordel kan
gøres i dialog med andre forskningsinstitutioner på tværs af Europa. Regeringen
støtter endvidere, at forskningsresultater og forskningsdata i videst muligt omfang
gøres tilgængelige for andre forskere og ser positivt på udvikling af flere platforme
til deling af videnskabelige resultater.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for udvalget.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 7/18
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 10. juni 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591883_0008.png
Rådskonklusioner om europæiske missioner
-
Vedtagelse
KOM-dok foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
En mission er et instrument i Horisont Europa. I rådskonklusionerne udfoldes mis-
sionsbegrebet og særligt styringen af missionerne
både den såkaldte portefølje-
tilgang, og der introduceres yderligere begreber om hhv. den horisontale og den
vertikale styring. Nødvendigheden af borgerinddragelse i missionerne understre-
ges samt behovet for monitorering og evaluering af missionerne.
Regeringen bakker op om vedtagelsen af rådskonklusionerne. For regeringen er
det væsentligt, at midler fra Horisont Europa udelukkende bruges til at understøtte
forskning og innovation. Regeringen anerkender, at missionerne er et nyt, kom-
plekst og meget ambitiøst instrument og finder, at styringen af missionerne forsat
kan udvikles og forbedres. Når der finansieres projekter under missionerne via
porteføljetilgangen er det vigtigt, at dette sker med respekt for de overordnede kri-
terier i Horisont Europa
særligt det såkaldte excellence-princip, der er forudsæt-
ningen for programmets høje EU-merværdi.
Regeringen finder arbejdet med borgerinddragelse væsentligt, men finder ikke, at
borgerinddragelse skal italesættes som en selvstændig målsætning på niveau
med innovative løsninger. Regeringen finder det fornuftigt, at der arbejdes på en
effektiv og succesfuld implementering af de eksisterende missioner inden det
eventuelt overvejes at igangsætte yderligere.
2. Baggrund
Med vedtagelsen af Horisont Europa gav Europa-Parlamentet og Rådet Kommis-
sionen mandat til at indføre
”missioner”.
En mission er en portefølje af excellence-
baserede aktiviteter, der går på tværs af sektorer og videnskabelige discipliner, og
som inden for en given tidsramme skal opnå målbare resultater, som ikke kunne
være opnået ved individuelle aktiviteter. Disse aktiviteter skal have betydning for
samfundet og for politiske processer igennem den videnskab og teknologi, der ud-
vikles, og være relevant for et bredt udsnit af Europas befolkning.
Missionerne skal kunne takle vanskelige samfundsmæssige udfordringer, som af
natur kræver en tværfaglig tilgang. Dertil har missionstilgangen også til hensigt at
kommunikere bedre om indsatsen til den enkelte borger. Det handler om ny forsk-
ning og innovation, men også om at informere og inddrage Europas borgere i pro-
cessen.
Der er igangsat fem missioner inden for 1) kræft, 2) tilpasning til klimaforandringer,
3) have og vand, 4) klimaneutrale og intelligente byer samt 5) sund jordbund og
fødevarer.
3. Formål og indhold
Missionerne udspringer af Horisont Europa og er forankret heri, men det under-
streges i rådskonklusionerne, at Horisont Europa udelukkende skal finansiere de
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 8/18
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 10. juni 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591883_0009.png
dele af missionerne, der er knyttet til forskning og innovation. Det er op til Kommis-
sionen at sikre synergi med andre EU-programmer og herunder også finde finan-
siering til de dele af missionerne, der ikke handler om forskning og innovation.
Medlemsstaterne opfordres til også at bakke op om missionerne nationalt, regio-
nalt og lokalt.
Rådskonklusionerne kommer ind på nødvendigheden af, at missionerne har en ef-
fektiv styring. En lange række forskellige aktører skal både arbejde sammen og ar-
bejde parallelt med forskellige elementer knyttet til missionen
den såkaldte por-
teføljestyring. Rådskonklusionerne beskriver, hvordan missionerne her ud over
styres via en hhv. horisontal og vertikal tilgang. Den horisontale tilgang indbefatter
Kommissionens interne arbejde med missionerne i de forskellige dele af Kommis-
sionen samt arbejdet med at skabe synergi til andre EU-programmer. Den verti-
kale tilgang indbefatter arbejdet med at koordinere missionen med indsatser og in-
strumenter på nationalt, regionalt og lokalt niveau.
Rådskonklusionerne udfolder missionernes målsætning om borgerinddragelse og
understreger, at borgere skal inddrages i alle faser af missionerne fra identifikation
af missioner til implementering og monitorering.
Afslutningsvis kommer rådskonklusionerne ind på behovet for grundig evaluering
og monitorering af missionerne. Det understreges, at der ikke skal igangsættes
nye missioner, før de nuværende er succesfuldt implementeret.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Ikke relevant.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-Specialudvalget for Forskning. Der er ikke
modtaget høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at medlemsstaterne generelt vil støtte vedtagelsen af råds-
konklusionerne
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker op om vedtagelsen af rådskonklusionerne. Regeringen bakker
op om de fem valgte missionsområder, som alle er store og væsentlige samfunds-
udfordringer på tværs af EU. Fælles for alle missionerne er, at de alle, i større eller
mindre grad, rummer en forsknings- og innovationsudfordring, og der er behov for
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 9/18
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 10. juni 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591883_0010.png
et skarpere fokus på disse elementer. For regeringen er det væsentligt, at midler
fra Horisont Europa udelukkende bruges til at understøtte forskning og innovation.
Regeringen anerkender, at missionerne er et nyt, komplekst og meget ambitiøst
instrument og finder, at styringen af missionerne forsat kan udvikles og forbedres.
Når der finansieres projekter under missionernes porteføljer via arbejdsprogram-
met for Horisont Europa, er det vigtigt, at dette sker med respekt for de overord-
nede kriterier i Horisont Europa
særligt det såkaldte excellence-princip, der er
forudsætningen for programmets høje EU-merværdi.
Regeringen finder arbejdet med borgerinddragelse væsentligt, men finder ikke, at
borgerinddragelse skal italesættes som en selvstændigt målsætning på niveau
med innovative løsninger.
Regeringen finder det fornuftigt, at der arbejdes på en effektiv og succesfuld im-
plementering af de eksisterende missioner, inden det eventuelt overvejes at igang-
sætte yderligere.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for udvalget.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 10/18
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 10. juni 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591883_0011.png
Støtte til unge forskere i krisetider
- Drøftelse
KOM-dok foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der foreligger endnu ikke diskussionsoplæg eller spørgsmål fra formandskabet
som baggrund for drøftelsen. Det er forventningen, at formandskabet vil lægge op
til en drøftelse om støtte til unge forskere i krisetider.
Det forventes, at formandskabet vil lægge op til en bred forståelse af krise, dvs.
ikke kun den aktuelle situation i Ukraine, men også betydningen af covid-19 og af
økonomisk krise generelt for unge forskere.
Regeringen bakker op om drøftelsen. Regeringen finder det væsentligt, at der
også i krisetider arbejdes på at skabe gode rammevilkår for erhvervslivet, således
at der bliver skabt private arbejdspladser til unge mennesker, herunder også til
unge forskere. Yderligere finder regeringen det væsentligt, at der også i krisetider
investeres i forskning og uddannelse, herunder også for at skabe et offentligt ar-
bejdsmarked for unge forskere. Der er behov for attraktive karriereveje både i og
uden for den akademiske verden.
Unge forskere har, ligesom øvrige forskere, mulighed for at søge konkurrenceud-
satte forskningsmidler både på nationalt og europæisk niveau. Regeringen har
ikke aktuelle planer om at iværksætte yderligere specifik støtte målrettet unge for-
skere. Regeringen støtter aktivt op om de dele af Horisont Europa, der specifikt
yder støtte til unge forskere, herunder Det Europæiske Forskningsråd og Marie
Skłodowska-Curie
Aktioner.
2. Baggrund
Baggrunden for emnet antages at være den aktuelle situation i Ukraine samt den
økonomiske situation med stigende inflation og pres på de offentlige budgetter,
som kan medføre faldende investeringer i forskning og innovation, samt øgede ud-
fordringer med at etablere sig på arbejdsmarkedet som ung forsker.
3. Formål og indhold
Det antages, at det franske formandskab vil lægge op til en drøftelse af støtte til
unge forskere med en bred forståelse af krise, dvs. ikke blot med fokus på den ak-
tuelle situation i Ukraine, men også covid-19 og økonomisk krise generelt.
Det antages, at formandsskabet vil understrege nødvendigheden af at holde et
fortsat højt investeringsniveau i forskning og innovation
også i krisetider, da ned-
skæringer i forskningsbevillingerne typisk vil ramme unge forskere først. Det kan
endvidere antages, at formandskabet vil ønske en drøftelse af mulige tiltag målret-
tet unge forskere.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 11/18
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 10. juni 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591883_0012.png
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Ikke relevant.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-Specialudvalget for Forskning. Der er ikke
kommet høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at drøftelsen vil blive budt velkommen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker op om drøftelsen. Regeringen finder det væsentligt, at der
også i krisetider er opmærksomhed på erhvervslivets vilkår for investeringer i
forskning og udvikling, så der er grobund for unge forskeres ansættelse - også i
private virksomheder. Yderligere finder regeringen det væsentligt, at der også i kri-
setider investeres i forskning og uddannelse
således at der også bliver skabt et
offentligt arbejdsmarked for unge forskere. Der er behov for attraktive karriereveje
både i og uden for den akademiske verden.
Unge forskere har, ligesom øvrige forskere, mulighed for at søge konkurrenceud-
satte forskningsmidler både på nationalt og europæisk niveau. Regeringen har
ikke aktuelle planer om at iværksætte yderligere specifik støtte målrettet unge for-
skere. Regeringen støtter aktivt op om de dele af Horisont Europa, der specifikt
yder støtte til unge forskere, herunder Det Europæiske Forskningsråd og Marie
Skłodowska-Curie
Aktioner.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for udvalget.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 12/18
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 10. juni 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591883_0013.png
Rådskonklusioner om EU’s tilgang til rumtrafikstyring
-
Vedtagelse
KOM-dok foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Det franske EU-formandskab har udarbejdet et udkast til rådskonklusioner, som
fremhæver, at den øgede trafik i rummet og den stigende mængde af rumskrot
gør, at EU bør arbejde på at sikre sine rumaktiver ved at skabe fælles regler for
rumtrafikstyring og fremme et fælles regelsæt på globalt plan.
Regeringen kan støtte formandskabets udkast til rådskonklusioner og finder fokus
på monitorering af kystområder vigtig, ikke mindst i relation til klimaforandringerne.
2. Baggrund
Det franske EU-formandskabs udkast til rådskonklusioner har afsæt i Kommissio-
nens meddelelse om en handlingsplan for synergier mellem civil-, forsvars- og
rumindustrien af 22 februar 2021, rådskonklusioner om plads for alle af 26. no-
vember 2021, rådskonklusioner om New Space for mennesker af 28. maj 2021
samt rådskonklusioner om orientering om det europæiske bidrag til etablering af
nøgleprincipper for den globale rumøkonomi af 11. november 2020.
3. Formål og indhold
Formandskabets udkast til rådskonklusioner har fokus på, at EU skal bidrage til
den globale udfordring med at skabe sikker rumtrafik. Der fokuseres i rådskonklu-
sionerne på, at EU skal styrke sin evne til at overvåge, afhjælpe og afbøde risici i,
fra og til rummet for at beskytte europæiske rumaktiver og opretholde sikker ad-
gang til rummet samt fredelig og bæredygtig udnyttelse af det ydre rum.
Rådskonklusionerne tilskynder desuden til, at Kommissionen og medlemsstaterne
arbejder på at koordinere lovgivning og standardisering af rumtrafik, med respekt
for medlemsstaternes nationale kompetence, som på sigt skal konsolidere et EU-
regelsæt for rumtrafikstyring. Der sættes hertil et særligt fokus på at skabe ret-
ningslinjer for rumskrot, som skal begrænse udviklingen af nyt affald i rummet.
Rådskonklusionerne fokuserer også på en styrkelse af EU’s stemme på den inter-
nationale scene ved at fremme den europæiske tilgang til rumtrafikstyring, herun-
der samarbejde, koordinering, kommunikation om data og tjenester.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 13/18
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 10. juni 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591883_0014.png
Ikke relevant.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-Specialudvalget for Forskning. Der er ikke
modtaget høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstater forventes at kunne støtte rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er enig i, at der er behov for bedre trafikstyring i rummet. Rumaffald er
et voksende problem, og antallet af satellitter stiger markant, hvilket øger risikoen
for kollisioner i rummet og dermed dannelsen af mere rumaffald.
Udfordringen med øget trafik i rummet er et globalt problem. Regeringen finder det
derfor vigtigt, at der søges en global løsning på udfordringerne med øget trafik i
rummet og ser derfor en fælles EU holdning som et vigtigt redskab til at opnå
større gennemslagskraft internationalt, herunder i FN-regi.
Regeringen kan støtte, at EU vil styrke den europæiske evne til overvåge og spore
trafik og rumaffald, og at dette skal medvirke til at gøre EU mindre afhængigt af
data fra tredjelande.
Regeringen finder det relevant, at man vil se på, hvordan man med respekt for
medlemsstaternes nationale kompetence deler erfaringer og koordinerer eventu-
elle nationale standarder og lovgivning på området.
Regeringen finder det vigtigt, at arbejdet med en fælles EU-tilgang til trafikstyring i
rummet tager behørigt hensyn til europæiske virksomheders konkurrenceevne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 14/18
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 10. juni 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591883_0015.png
Rådskonklusioner om Copernicus 2035
-
Vedtagelse
KOM-dok foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Det franske EU-formandskab har udarbejdet et udkast til rådskonklusioner om
jordobservationsprogrammet Copernicus. Rådskonklusionerne har sigte på, at EU
skal udarbejde en vision for Copernicus-tjenesterne, som skal øge deres evne til
at håndtere samfundsmæssige udfordringer. Regeringen støtter formandskabets
udkast til rådskonklusioner.
2. Baggrund
Med rådskonklusionerne videreføres det portugisiske EU-formandskabs og det ty-
ske EU-formandskabs fokus på at skabe en global konkurrencedygtig og uaf-
hængig europæisk rumsektor.
3. Formål og indhold
Copernicus er EU’s jordobservationsprogram,
der observerer planeten Jorden og
dens miljø til gavn for Europas borgere.
Med rådskonklusionerne understreges, at Copernicus er et vigtigt værktøj for of-
fentlige myndigheder, herunder på områder som biodiversitet og økosystemer, for-
urening, sundhed, naturressourcer, ren energi, transport og intelligent mobilitet, fø-
devarer og vandressourcer, bæredygtig havforvaltning, kystområder, skovbrug,
bæredygtigt landbrug og katastrofehåndtering.
Rådskonklusionerne har sigte på, at EU bør forbedre Copernicus-tjenesterne, her-
under skal in-situ- og rumobservationskapaciteter og -data forbedres og udvides til
nye typer af observationskapaciteter og til nye tjenester baseret på opdaterede vi-
denskabelige og institutionelle brugerkrav og drage fordel af den nyeste teknologi-
ske og videnskabelige viden.
Den nye vision for Copernicus skal tage højde for de vigtigste tendenser i forhold
til dets
kernebrugere og nøje følge EU’s og dens medlemsstaters politiske priorite-
ter, miljømæssige udfordringer og teknologiske fremskridt, samtidig med at den
skal stræbe efter at øge evnen til at håndtere samfundsmæssige udfordringer un-
der tre søjler: Den grønne pagt, især klimaudfordringen, den digitale omstilling og
civil sikkerhed, der sammen bidrager til et mere modstandsdygtigt Europa.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 15/18
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 10. juni 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591883_0016.png
Ikke relevant.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-Specialudvalget for Forskning. Der er ikke
modtaget høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstater forventes at kunne støtte rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter rådskonklusionerne. Copernicus-tjenesterne bidrager allerede i
dag med en væsentlig del af den viden, vi har om jordens klima og tilstand, og vil
fremover kunne bidrage yderligere med data, der kan understøtte forskere, virk-
somheder og myndigheder i at forstå og finde bæredygtige løsninger på klimaud-
fordringerne. Regeringen støtter derfor, at formandskabets udkast til rådskonklusi-
oner anbefaler fortsat at prioritere klimaforandringerne og klimatilpasning.
Regeringen finder det positivt, at man vil videreudvikle Copernicus-infrastrukturen
med nye kapaciteter som bl.a. skal styrke tjenesterne inden for det civile bered-
skab. Regeringen finder det relevant, at man i denne sammenhæng vil bestræbe
sig på
at gøre brug af mindre satellitter og såkaldte ’New Space’ løsninger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 16/18
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 10. juni 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591883_0017.png
EU's rumprograms modstandsdygtighed og konkurrenceevne
-
Drøftelse
KOM-dok foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resume
Formandskabet lægge op til en drøftelse om EU's rumprograms modstandsdygtig-
hed og konkurrenceevne.
Regeringen bakker op om, at EU skal fremme sikker og bæredygtig udnyttelse af
rummet og samtidig bevare EU's strategiske autonomi og industriens konkurren-
ceevne. Regeringen bakker også op om, at EU skal sætte sig i førersædet for at
skabe et internationalt regelsæt for styring af trafik i rummet.
2. Baggrund
Drøftelsen vil tage udgangspunkt i forordningsforslaget om sikker konnektivitet,
rådskonklusioner om rumtrafikstyring samt rådskonklusioner om Copernicus 2035.
3. Formål og indhold
Formandskabet har udsendt et kort baggrundsnotat som skal strukturere drøftel-
sen. Notatet fremhæver forordningsforslaget om sikker konnektivitet, rådskonklusi-
oner om rumtrafikstyring samt rådskonklusioner om Copernicus 2035. På den
baggrund ønskes en drøftelse om EU's rumprograms modstandsdygtighed og
konkurrenceevne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Ikke relevant.
8. Høring
Samlenotatet har været i høring i EU-Specialudvalget for Forskning. Der er ikke
kommet høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne bakker op om drøftelsen.
10. Regeringens generelle holdning
Som følge af den sikkerhedspolitiske situation i og omkring Europa, øget internati-
onal konkurrence og en hastigt udviklende digital verden er rumbaseret infrastruk-
tur et strategisk aktiv for EU's modstandsdygtighed. En bedre sikring af rumtjene-
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 17/18
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 128: Orientering om møde i EU's konkurrenceevneråd (forskning og rum) den 10. juni 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591883_0018.png
ster og -infrastruktur
vil bidrage til at øge EU’s økonomiske magt, digitale og tek-
nologiske suverænitet, konkurrenceevne samt samfundsmæssige udfordringer.
Regeringen støtter derfor et fokus på at bevare EU's strategiske autonomi og indu-
striens konkurrenceevne til gavn for EU’s, borgere, virksomheder og offentlige
myndigheder.
Med stigningen i antallet af satellitter i kredsløb er modstandsdygtigheden og sik-
kerheden af EU's og medlemsstaternes rumaktiver udsatte. For at sikre rumaktivi-
teternes levetid længst muligt er det afgørende, at rummet forbliver et sikkert og
bæredygtigt miljø, hvilket kræver handling på EU- og internationalt niveau. Rege-
ringen bakker derfor op om, at EU arbejder sammen på tværs og sætter sig i fø-
rersædet for at skabe et internationalt regelsæt for styring af trafik i rummet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 18/18