Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 127
Offentligt
2591415_0001.png
Analyse
Afrapportering om SU-udgifter
til vandrende arbejdstagere
1. Sammenfatning
2
1.1 Om afrapporteringen
2
1.2 Hovedkonklusioner i årets afrapportering
2
1.2.1 Kapitel 2: Engelsksprogede uddannelser samt beskæftigelse 3
1.2.2 Kapitel 3: Udviklingen i antallet af vandrende arbejdstagere fra
EU-/EØS-lande, som modtager SU
3
1.2.3 Kapitel 4: Prognose for SU-udgifter til vandrende
arbejdstagere
3
2. Engelsksprogede uddannelser samt beskæftigelse
2.1 Antal engelsksprogede uddannelser
2.2 Nye engelsksprogede uddannelser
2.3 Tilgangen af studerende på engelsksprogede uddannelser
2.4 Engelsksprogede studerendes beskæftigelse og udvandring
5
6
6
7
8
3. Udviklingen i antallet af vandrende arbejdstagere fra EU-
/EØS-lande, som modtager SU
10
3.1 SU til vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande
10
3.2 Metode for opgørelse af udgifterne til SU til vandrende arbejdstagere
fra EU-/EØS-lande
12
3.3 Stigning i antallet af vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande
13
3.4 Vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande, som modtager SU,
fordelt på institutionstyper
15
3.5 Skærpet kontrol
16
4. Prognose for SU-udgifter til vandrende arbejdstagere 2021-
2026
18
4.1 Betydning af reduktion af engelsksprogede uddannelser
4.2 Betydning af COVID-19
18
19
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Årlig afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, fra uddannelses- og forskningsministeren
Analyse
1. Sammenfatning
1.1 Om afrapporteringen
SU-forligskredsen (regeringen, V, DF, RV, SF, K, LA) aftalte i 2013, at hvis SU-udgifterne
til vandrende arbejdstagere fra EU/EØS-lande væsentligt overskred et aftalt niveau på
454 mio. kr. (2022-pl), skulle forligskredsen tage initiativ til at nedbringe udgifterne til
det aftalte niveau.
SU-forligskredsen har siden 2013 fulgt udviklingen i SU-udgifterne til vandrende ar-
bejdstagere fra EU-/EØS-lande. Uddannelses- og Forskningsministeriet (UFM) har i den
forbindelse fremlagt en årlig afrapportering vedrørende udviklingen i antallet af EU- og
EØS-borgere, der modtager SU i kraft af status som vandrende arbejdstagere fra EU-
/EØS-lande.
På baggrund af at SU-udgifterne til vandrende arbejdstagere i flere år har overskredet
det aftalte niveau – og at UFM’s prognoser skønnede, at udviklingen ville fortsætte –
blev der i juni 2021 indgået
Aftale om reduktion af engelsksprogede videregående ud-
dannelser
mellem regeringen og et bredt flertal i Folketinget (V, DF, SF, K, og LA). Med
aftalen lukkes eller omlægges engelsksprogede erhvervsakademi- og professionsba-
cheloruddannelser, således at disse som udgangspunkt udbydes på dansk. Det fremgår i
aftalen, at ”der
lukkes for tilgang til disse [engelsksprogede] uddannelser fra sommer-
optaget 2022.”
Universiteterne er ikke omfattet af reduktioner af uddannelser. Der er
med aftalen også undtaget engelsksprogede erhvervsakademi- og professionsbache-
loruddannelser med et samlet optag på ca. 650 uddannelsespladser, der fortsat kan ud-
bydes på engelsk.
Det fremgår endvidere af aftalen, at ”Aftalepartierne
er enige om, at der er behov for at
følge udviklingen på de tilbageværende engelsksprogede uddannelser tæt, og om nød-
vendigt tage yderligere værnsinitiativer, hvis tilgangen stiger væsentligt. Uddannelses-
og Forskningsministeriet vil derfor følge udviklingen i tilgangen af engelsksprogede stu-
derende i tæt dialog med institutionerne og aflægge en årlig rapport til SU-forligskred-
sen.”
Som opfølgning på aftalen om reduktion af engelsksprogede uddannelser viser afrap-
porteringen derfor også udviklingen i studerendes tilgang og beskæftigelse på engelsk-
sprogede uddannelser, ligesom den også indeholder en prognose for SU-udgifterne til
vandrende arbejdstagere fra EU/EØS-lande i årene 2021-2026.
1.2 Hovedkonklusioner i årets afrapportering
Afrapporteringen viser, at SU-udgifterne i 2021 fortsat ligger over det i SU-reformen
aftalte niveau på 454 mio. kr. (2022-pl). Prognosen for SU-udgifter til vandrende ar-
Uddannelses- og Forskningsministeriet
2
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Årlig afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591415_0003.png
Analyse
bejdstagere fra EU/EØS-lande skønner dog, at reduktionerne af engelsksprogede ud-
dannelser vil nedbringe SU-udgifterne til vandrende arbejdstagere i overensstemmelse
med det aftalte frem mod 2026.
Afrapporteringen består af tre kapitler:
1.2.1 Kapitel 2: Engelsksprogede uddannelser samt beskæftigelse
Kapitel 2 viser udviklingen i tilgangen og beskæftigelsen for engelsksprogede stude-
rende.
1
Udviklingen understreger behovet for
Aftale om reduktion af engelsksprogede
videregående uddannelser.
Antallet af engelsksprogede studerende på de engelsksprogede uddannelser steg såle-
des med 9 pct. fra 2020 (4.045 studerende) til 2021 (4.427 studerende).
Samtidig er beskæftigelsen faldet - 37 pct. af de engelsksprogede dimittender fra 2008
har efterfølgende fundet beskæftigelse i Danmark af dimittenderne fra 2018 har 30 pct.
fundet beskæftigelse. I samme periode er andelen af dimittender, der er udrejst fra Dan-
mark steget fra 39 pct. til 41 pct.
Det bemærkes, at reduktionen af engelsksprogede videregående uddannelsespladser
først træder i kraft fra 2022, og at beskæftigelsen måles for dimittender, der ikke er om-
fattet af den aftalte beskæftigelsesbonus, der først træder i kraft fra 2025.
1.2.2 Kapitel 3: Udviklingen i antallet af vandrende arbejdstagere fra EU-
/EØS-lande, som modtager SU
Kapitel 3 viser udviklingen i vandrende arbejdstagere fra EU/EØS-lande, der modtager
SU. Antallet er steget siden 2013.
Udgiften til SU-stipendier til gruppen er pt. opgjort til ca. 540 mio. kr. for 2021 (2022-pl).
Udgiften for 2021 overstiger således det i SU-reformen fra 2013 aftalte niveau på 454
mio. kr. (2022-pl), hvilket igen understreger behovet for
Aftale om reduktion af engelsk-
sprogede videregående uddannelser.
Det skal bemærkes, at udgiften for 2021 vil blive lavere, da der også i 2022 vil blive rejst
tilbagebetalingskrav mod studerende, der ikke har opretholdt status som vandrende ar-
bejdstager i 2021. For støtteåret 2021 er der pt. rejst krav om tilbagebetaling for 24 mio.
kr. (2022-pl).
1.2.3 Kapitel 4: Prognose for SU-udgifter til vandrende arbejdstagere
Kapitel 4 viser prognosen for SU-udgifter til vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-
lande for perioden 2021-2026. Prognosen er opdateret på baggrund af et revideret da-
tagrundlag fra 2013-2021 og SU-data for 2021.
1
Engelsksprogede studerende er defineret som studerende, der ikke har grundskole eller ungdomsud-
dannelse fra Danmark, og som har et statsborgerskab uden for Norden, fratrukket Erasmus Mundus-
studerende, Nordic Master studerende, selvbetalere og fripladsstuderende. Tilgangen til uddannelser,
der forventes lukkede eller omlagte til dansk som følge af den politiske aftale, indgår ikke.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
3
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Årlig afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, fra uddannelses- og forskningsministeren
Analyse
Prognosen for SU-udgifter til vandrende arbejdstagere skønner, at udgifterne vil falde
fra ca. 505 mio. kr. i 2022 til ca. 415 mio. kr. i 2026 (2022-pl). De faldende udgifter skyl-
des indfasningen af
Aftalen om reduktion af engelsksprogede videregående uddannel-
ser
fra 2021. Såfremt aftalen ikke var besluttet, skønnes det, at SU-udgifterne ville ligge
væsentligt over det af SU-forligskredsen aftalte niveau for SU-udgifter til vandrende
arbejdstagere.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
4
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Årlig afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, fra uddannelses- og forskningsministeren
Analyse
2. Engelsksprogede
uddannelser samt
beskæftigelse
I
Aftale om reduktion af engelsksprogede videregående uddannelser
fra juni 2021 blev
aftalepartierne enige om, at SU-udgifterne til vandrende arbejdstagere skulle
nedbringes ved, at engelsksprogede erhvervsakademi- og
professionsbacheloruddannelser lukkes eller omlægges til dansk fra sommeroptaget
2022, dog med undtagelse af ca. 650 pladser.
Aftalepartierne var desuden enige om, at
”der er et behov for at følge udviklingen på de
tilbageværende engelsksprogede uddannelser tæt, og om nødvendigt tage yderligere
værnsinitiativer, hvis tilgangen stiger væsentligt. Uddannelses- og Forskningsministe-
riet vil derfor følge udviklingen i tilgangen af engelsksprogede studerende i tæt dialog
med institutionerne og aflægge en årlig rapport til SU-forligskredsen.”
Aftalepartierne besluttede også
”som led i den årlige afrapportering til SU-forligskred-
sen at følge udviklingen i beskæftigelsen for engelsksprogede studerende tæt med hen-
blik på at understøtte et politisk fokus på, at der sker en forbedring af beskæftigelsen
for engelsksprogede studerende.”
Der blev med aftalen konkret aftalt en beskæftigelsesbonus med en årlig ramme på 50
mio. kr. fra 2025. Rammen fordeles til institutionerne ift. antallet af engelsksprogede
studerende, og udbetales hvis institutionen øger beskæftigelsesgraden for sine en-
gelsksprogede dimittender. Den nuværende gennemsnitlige beskæftigelsesgrad er på
ca. 26 pct. for engelsksprogede studerende, som er i beskæftigelse i Danmark to år efter
endt studie. Den fulde ramme udbetales, hvis institutionerne lykkes med at øge beskæf-
tigelsesgraden med 5 pct.-point i 2025, 7,5 pct.-point i 2026 og med 10 pct. point fra
2027.
Dette kapitel gør på den baggrund status for udviklingen i antallet af engelsksprogede
uddannelser, tilgang af engelsksprogede studerende til engelsksprogede uddannelser og
engelsksprogede studerendes beskæftigelse.
Det bemærkes dog, at aftalen om reduktionen af engelsksprogede uddannelser først
træder i kraft fra 2022, og at beskæftigelsen måles for dimittender, der ikke er omfattet
af den aftalte beskæftigelsesbonus, der først opgøres fra 2025.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
5
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Årlig afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591415_0006.png
Analyse
2.1 Antal engelsksprogede uddannelser
Antallet af engelsksprogede udbud på de videregående uddannelser er faldet fra 435 i
2017 til 377 i 2021. Det svarer til, at 26 pct. af uddannelsesudbuddet i 2021 var engelsk-
sproget. På kandidatuddannelserne er 47 pct. af udbuddene på engelsk, mens 35 pct. af
professionsbachelorerne (overbygning) er engelsksprogede, jf. tabel 1. På erhvervsaka-
demiuddannelserne er 19 pct. af udbuddene på engelsk, mens det er hhv. 8 og 9 pct. på
de akademiske bachelorer og professionsbacheloruddannelserne.
Aftale om reduktion af engelsksprogede videregående uddannelser
betød, at omkring
90 erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser lukkes. 21 engelsksprogede
erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser videreføres. Effekterne af afta-
len kan ses i udviklingen fra 2022 og frem, og fremgår således ikke af nedenstående ta-
bel.
Tabel 1
Udbud af engelsksprogede videregående uddannelser under Uddannelses- og Forskningsmi-
nisteriets ressort, antal og andel af alle udbud, 2017 – 2021
Antal
2017
Erhvervsakademiuddannelser (EA)
Professionsbachelor (overbygning)
Professionsbachelor
Akademisk bachelor
Kandidatuddannelser
I alt
Anm.:
47
46
26
36
280
435
2018
45
41
26
38
279
430
2019
43
39
26
31
257
396
2020
42
37
24
31
252
386
2021
42
36
24
28
246
377
2017
22%
44%
10%
11%
49%
29%
2018
21%
40%
10%
11%
50%
29%
Andel
2019
20%
38%
10%
9%
48%
27%
2020
20%
37%
9%
9%
48%
27%
2021
19%
35%
9%
8%
47%
26%
Kilde:
Tabellen viser antallet af udbud, der har haft en tilgang det pågældende år. Året bliver talt fra
den 1/10 året før til 30/9 i året. Udbud er defineret som en uddannelse på en institution inden
for en kommune. Erhvervskandidatuddannelser er ikke talt med som selvstændige udbud. Øv-
rige korte og mellemlange videregående uddannelser og akademiske overbygningsuddannelser
vises ikke særskilt, men indgår i totalen.
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Stati-
stik.
2.2 Nye engelsksprogede uddannelser
Der er i 2021 godkendt 26 nye uddannelser, hvoraf 1 er på engelsk. Den nye engelsk-
sprogede uddannelse er en kandidatuddannelse, jf. tabel 2.
Tabel 2
Nye uddannelser på kandidat-, bachelor-, erhvervsakademi- og professionsbacheloruddan-
nelserne fordelt på om de er engelsksprogede, 2013 – 2021
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
Bachelor
Antal nye
8
1
1
2
6
6
5
5
1
Uddannelses- og Forskningsministeriet
6
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Årlig afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591415_0007.png
Analyse
Heraf på engelsk
Andel på engelsk (Pct.)
Kandidat
Antal nye
Heraf på engelsk
Andel på engelsk (Pct.)
Professionsbacheloruddannelser
Antal nye
Heraf på engelsk
Andel på engelsk (Pct.)
Erhvervsakademiuddannelser
Antal nye
Heraf på engelsk
Andel på engelsk (Pct.)
Akademisk overbygningsuddannelse
Antal nye
Heraf på engelsk
Andel på engelsk (Pct.)
I alt
Antal nye
Heraf på engelsk
Andel på engelsk (Pct.)
4
50
1
100
1
100
1
50
2
33
0
0
1
20
1
20
0
0
19
12
63
3
1
33
10
9
90
3
2
67
5
4
80
7
7
100
11
7
64
3
2
67
2
1
50
8
0
0
4
2
50
2
1
50
9
1
11
8
1
13
6
0
0
5
0
0
6
0
0
13
0
0
11
0
0
4
1
25
2
0
0
1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
6
0
0
6
0
0
3
1
33
1
0
0
46
16
35
12
5
42
15
11
73
15
4
27
19
7
37
19
7
37
21
8
38
23
4
17
26
1
4
Anm.:
Kilde:
Årstallet henviser til året for ansøgningen. Optællingen omfatter alle godkendt eller foreløbig
godkendt ansøgninger ekskl. dubleringer og flytninger.
Uddannelses- og Forskningsministeriets prækvalifikationsregister pr. 24/2-2022.
2.3 Tilgangen af studerende på engelsksprogede uddannelser
Tilgangen til engelsksprogede udbud er i 2021 på 15.357. Her er fraregnet de erhvervs-
akademi- og professionsbacheloruddannelser, der som følge af aftalen skal lukke for
optag i 2022. Det er stort set uændret fra 2020, men tilgangen er faldet siden 2017, hvor
tilgangen var på 15.741. Antallet af engelsksprogede studerende er steget mellem 2020
og 2021, men er på et lavere niveau end i 2017 og 2018.
Tabel 3
Tilgang til engelsksprogede videregående uddannelser ekskl. lukkede eller omlagte uddannel-
ser under Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort og antal engelsksprogede stude-
rende på de engelsksprogede uddannelser.
2017
Erhvervsakademiuddannelser (EA)
Heraf engelsksprogede studerende
166
133
2018
180
151
2019
156
111
2020
163
121
2021*
190
153
Uddannelses- og Forskningsministeriet
7
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Årlig afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591415_0008.png
Analyse
Professionsbachelor (overbygning)
Heraf engelsksprogede studerende
Professionsbachelor
Heraf engelsksprogede studerende
Akademisk bachelor
Heraf engelsksprogede studerende
Akademiske overbygningsuddannelser (AO)
Heraf engelsksprogede studerende
Kandidatuddannelser
Heraf engelsksprogede studerende
I alt
Heraf engelsksprogede studerende
205
115
349
257
2.623
680
.
12.398
4.106
15.741
5.291
164
110
318
231
2.741
720
.
12.543
3.590
15.947
4.802
185
113
366
277
2.036
474
.
11.985
3.163
14.728
4.138
127
84
352
256
2.145
461
.
12.576
3.123
15.363
4.045
148
103
369
292
2.112
617
10
5
12.528
3.257
15.357
4.427
Anm.:
Anm.:
Kilde:
Tilgangen til engelsksprogede udbud, som er lukket pga. aftalen om reduktion af engelskspro-
gede uddannelser, er fjernet af opgørelsen. Engelsksprogede studerende er studerende, som
ikke har grundskole eller ungdomsuddannelse fra Danmark, og som har et statsborgerskab uden
for Norden, fratrukket Erasmus Mundus-studerende, Nordic Master studerende, selvbetalere og
fripladsstuderende. * Tallet for 2021 kan være usikkert, da flere af personerne ikke har fået cpr-
nummer på indskrivningstidspunktet, og koblinger mellem registrene er derfor usikker.
Det bemærkes, at nordiske studerende ikke indgår om engelsksprogede studerende, selv om de
kan modtage SU under status som EU-/EØS-arbejdstager.
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Stati-
stik
2.4 Engelsksprogede studerendes beskæftigelse og udvandring
Antallet af fuldførte engelsksprogede studerende er steget fra 1.946 i 2008 til 7.335 i
2018, mens andelen af de engelsksprogede dimittender, som er i beskæftigelse er faldet
fra 37 pct. til 30 pct. Andelen af engelsksprogede dimittender, der er udrejst, er steget
fra 39 pct. til 41 pct., jf. tabel 4.
Tabel 4
Status 12.-23. måned efter fuldførelse for engelsksprogede studerende, 2008 – 2018
2008
Erhvervsakademiud-
dannelser (EA)
Beskæftigede
Ledige
I uddannelse
Uden for arbejdsstyrken
Udrejst
Antal fuldførte
Professionsbachelo-
rer (overbygning)
Beskæftigede
Ledige
I uddannelse
26%
9%
28%
31%
13%
19%
25%
15%
25%
28%
14%
18%
27%
17%
15%
27%
13%
15%
27%
14%
14%
25%
13%
16%
33%
4%
23%
15%
26%
531
20%
5%
35%
10%
30%
559
18%
6%
40%
9%
27%
14%
8%
43%
10%
24%
13%
10%
43%
7%
26%
13%
11%
43%
9%
23%
12%
11%
46%
8%
24%
1.350
15%
9%
43%
8%
25%
1.438
16%
10%
42%
7%
25%
1.631
14%
8%
37%
7%
35%
1.721
17%
10%
40%
5%
27%
1.605
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
819 1.062 1.079 1.226
Uddannelses- og Forskningsministeriet
8
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Årlig afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591415_0009.png
Analyse
Uden for arbejdsstyrken
Udrejst
Antal fuldførte
Professionsbachelo-
rer
Beskæftigede
Ledige
I uddannelse
Uden for arbejdsstyrken
Udrejst
Antal fuldførte
Kandidatuddannelser
Beskæftigede
Ledige
I uddannelse
Uden for arbejdsstyrken
Udrejst
Antal fuldførte
I alt
Beskæftigede
Ledige
I uddannelse
Uden for arbejdsstyrken
Udrejst
Antal fuldførte
Anm.:
37%
4%
9%
11%
39%
32%
6%
13%
10%
40%
28%
6%
16%
9%
40%
43%
5%
1%
11%
41%
876
39%
6%
2%
12%
41%
37%
7%
1%
11%
44%
32%
2%
10%
7%
50%
538
32%
5%
10%
5%
48%
518
24%
6%
11%
6%
53%
474
8%
30%
188
10%
26%
333
8%
27%
603
10%
29%
679
11%
30%
817
12%
34%
915
10%
35%
1.034
8%
37%
1.126
20%
5%
10%
8%
57%
662
19%
10%
13%
7%
51%
642
19%
9%
13%
5%
54%
794
18%
9%
15%
8%
50%
824
26%
11%
14%
8%
42%
738
26%
8%
13%
8%
45%
717
29%
9%
14%
6%
41%
707
34%
8%
11%
6%
40%
692
36%
9%
1%
12%
42%
34%
11%
1%
10%
45%
35%
12%
1%
12%
40%
34%
11%
1%
12%
42%
2.239
34%
10%
1%
11%
44%
2.674
34%
9%
0%
12%
44%
3.930
34%
8%
0%
12%
45%
3.886
35%
8%
0%
10%
47%
3.912
995 1.099 1.420 1.728 2.000
25%
8%
17%
11%
39%
25%
11%
17%
9%
39%
25%
12%
17%
10%
36%
25%
11%
17%
10%
37%
5.092
27%
11%
15%
10%
37%
5.667
28%
10%
13%
10%
39%
7.193
28%
9%
12%
10%
41%
7.348
30%
9%
13%
8%
41%
7.335
1.946 2.072 2.396 3.332 3.782 4.623
Kilde:
Engelsksprogede studerende er studerende, som ikke har grundskole eller ungdomsuddannelse
fra Danmark, og som har et statsborgerskab uden for Norden. Det er først ved opgørelser af di-
mittender fra 2017 og frem muligt at fjerne Erasmus Mundus, Nordic Master, selvbetalere, fri-
pladsstuderende fra opgørelsen, hvorfor de ikke er fjernet af denne opgørelse. Inkluderer fuld-
førte fra erhvervsakademiuddannelser, professionsbacheloruddannelser og kandidatuddannel-
ser under Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort.
Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Stati-
stik.
Der var med
Aftale om reduktion af engelsksprogede videregående uddannelser
enig-
hed om, at beskæftigelsen for engelsksprogede studerende fremadrettet skal styrkes.
Aftalepartierne besluttede derfor, at der indføres en beskæftigelsesbonus til de institu-
tioner, der øger beskæftigelsen for de engelsksprogede studerende, der fortsat uddan-
ner sig i Danmark efter reduktionerne.
Udmøntningen af den aftalte beskæftigelsesbonus på 50 mio. kr. sker på baggrund af
beskæftigelsen for engelsksprogede dimittender fra de engelsksprogede uddannelser,
der ikke er lukket pga. aftalen. Institutionerne skal øge beskæftigelsen i forhold til dimit-
tenderne i 2020, og der udmøntes derfor bonus første gang i 2025 på baggrund af be-
skæftigelsen for dimittenderne fra 2021, som kan opgøres medio 2025.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
9
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Årlig afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, fra uddannelses- og forskningsministeren
Analyse
3. Udviklingen i antallet
af vandrende
arbejdstagere fra EU-
/EØS-lande, som
modtager SU
3.1 SU til vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande
Som udgangspunkt skal man være dansk statsborger for at få SU i Danmark. Udenland-
ske statsborgere kan dog i særlige tilfælde opnå ret til SU. Studerende med udenlandsk
statsborgerskab kan således ligestilles med danske statsborgere efter en række danske
regler eller – når det drejer sig om statsborgere fra et andet EU-/EØS-land – efter EU-
retten, herunder reglerne for ligestilling af vandrende arbejdstagere, jf. Boks 3.1.
Fokus i denne status er de studerende fra EU-/EØS-lande eller Schweiz, der har opnået
ret til SU ved at blive ligestillet som vandrende arbejdstagere i Danmark efter EU-ret-
ten, i kapitlet benævnt
vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande med SU.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
10
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Årlig afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591415_0011.png
Analyse
Boks 3.1 Regler for ligestilling af udenlandske statsborgere
Udenlandske statsborgere har mulighed for at søge om at blive ligestillet med danske
statsborgere, og dermed opnå ret til dansk SU, efter danske regler eller efter EU-retten,
jf. SU-bekendtgørelsen.
Ligestilling efter danske regler
- Den studerende kom til Danmark sammen med sine forældre (med fast ophold
her i landet hos forældrene) før den studerende fyldte 20 år
- Den studerende har i mindst 2 år haft ophold i Danmark og været gift med en
dansk statsborger
- Den studerende arbejder eller har haft arbejde i Danmark i mindst 2 år med mi-
nimum 30 timers erhvervsarbejde om ugen
- Den studerende har opholdt sig i Danmark i mindst 5 år
- Den studerende tilhører det danske mindretal i Sydslesvig
- Den studerende er omfattet af §2, stk. 2 (flygtninge), §2, stk. 3 (familiesammen-
ført til en flygtning) eller § 2, stk. 4 (andre familiesammenførte) i lov om integra-
tion.
Ligestilling efter EU-retten
Den studerende er statsborger i et EU-/EØS-land eller Schweiz og
- Har status som vandrende arbejdstager i Danmark
- Har været bosat i Danmark i fem år.
Den studerende er:
- Barn af en EU-/EØS-arbejdstager
- Ægtefælle til en EU-/EØS-arbejdstager
- Forælder til en EU-/EØS-arbejdstager
- I familie med en EU-/EØS-statsborger, der har været bosat i Danmark i fem år.
Som følge af EU-Domstolens afgørelse i sag C-46/12, L.N. af 21. februar 2013 har EU-
/EØS-borgere, der indrejser til Danmark med det hovedformål at studere, i modsætning
til praksis før domsafsigelsen, ret til SU, hvis de samtidig har status som vandrende ar-
bejdstagere i Danmark. Som udgangspunkt skal den studerende have beskæftigelse i
mindst 10-12 timer ugentligt.
I 2021 udgjorde vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande 4 pct. af samtlige støtte-
modtagere på de videregående uddannelser, jf. Figur 1. Det er samme andel som i 2020.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
11
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Årlig afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591415_0012.png
Analyse
Figur 1
Støttemodtagere på videregående uddannelser fordelt på ligestillingsårsag, pct., 2021
1%
4%
4%
90%
Ligestillet efter danske regler
Ligestillet som EU/EØS-arbejdstager
Ligestillet efter øvrige EU-retslige regler
Ingen ligestilling, danske statsborgere
Anm.:
Kilde:
Videregående uddannelser på erhvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
3.2 Metode for opgørelse af udgifterne til SU til vandrende
arbejdstagere fra EU-/EØS-lande
Studerende, der er blevet godkendt til at modtage SU som vandrende arbejdstagere i
Danmark efter EU-retten, skal opretholde arbejdstagerstatus i hele perioden med SU.
Retten til SU bortfalder ved mistet arbejdstagerstatus. Alle vandrende arbejdstagere
fra EU-/EØS-lande, der modtager SU, får derfor hver måned deres beskæftigelse kon-
trolleret i et digitalt kontrolsystem. Der rejses tilbagebetalingskrav for de studerende,
der har mistet arbejdstagerstatus.
Statistikken i dette kapitel er opgjort pr. marts 2022 og tager derfor højde for de tilba-
gebetalingskrav, der frem til dette tidspunkt er blevet rejst ved kontrolindsatsen. Kon-
trolindsatsen gennemføres typisk ¾ år efter udbetalingsmåneden. I 2. kvartal 2022 rej-
ses der således stadig krav, der vedrører udgifter for støtteåret 2021, hvorfor antal
støttemodtagere samt den opgjorte udgift til SU til vandrende arbejdstagere fra EU-
/EØS-lande for 2021 vil falde.
I Boks 3.2 fremgår en beskrivelse af opgørelsesmetoden i statusnotaterne frem til 2017.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
12
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Årlig afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591415_0013.png
Analyse
Boks 3.2 Metode frem til 2017 for opgørelse af udgifterne til SU til EU-/EØS-arbejds-
tagere
Til og med statusnotatet for 2017 blev de enkelte støtteårs udgifter til SU til EU-/EØS-
arbejdstagere opgjort og fastlåst efter et årsskifte. Udgifterne for f.eks. 2015 blev såle-
des opgjort i februar 2016 og ikke opdateret herefter. Udfordringen ved denne praksis
har været, at der reelt i de enkelte støtteår er blevet opgjort højere udgifter til SU til EU-
/EØS-arbejdstagere, end hvad der gælder, efter at kontrolindsatsen er gennemført og
afsluttet.
3.3 Stigning i antallet af vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-
lande
EU-domstolens afgørelse i 2013 og den heraf følgende ændrede praksis har, som tidli-
gere anslået, betydet en stigning i antallet af EU-/EØS-arbejdstagere med SU. Antallet
af EU-/EØS-arbejdstagere med SU er i 2021 ca. 12.200, jf. Figur 3.
Som det fremgår af
Aftale om reform af SU-systemet og rammerne for studiegennem-
førelse
(2013), blev der indarbejdet et aftalt niveau for merudgifterne til SU efter L.N.-
dommen svarende til, at udgifterne ikke væsentligt må overstige 454 mio. kr. før skat og
tilbageløb i 2022-pl.
SU-udgifterne til EU-/EØS-arbejdstagere udgør foreløbigt 540 mio. kr. (2022-pl) for
2021. Jf. kapitel 4 skønnes det, at de endelige udgifter vil udgøre ca. 506 mio. kr. for
2021 (2022-pl).
Det forventes dermed, at udgiften for 2021 vil overskride den aftalte ramme for udgifter
til SU til EU-/EØS-arbejdstagere. Jf. kapitel 4 forventes det dog, at SU-udgifterne frem
mod 2026 falder til 415 mio. kr. som følge af
Aftale om reduktion af engelsksprogede vi-
deregående uddannelser.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
13
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Årlig afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591415_0014.png
Analyse
Figur 2
Tildelt SU-stipendium for EU-/EØS-
arbejdstagere før skat og tilbageløb,
mio. kr. (2022-pl) samt aftalt niveau.
2013-2021*.
Mio. kr.
600
500
400
300
200
100
0
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
Tildelt stipendium
Aftalt niveau
Figur 3
EU-/EØS-arbejdstagere som modta-
ger SU, antal stipendiemodtagere og
antal stipendieårsværk, 2013-2021*.
Antal
14.000
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
Antal
Årsværk
Anm.:
Kilde:
Et stipendieårsværk svarer til stipendier i 12 måneder for en eller flere personer.
*Tallene for især 2021 vil blive nedjusteret i løbet af 2022, da krav mod de enkelte støtteår rej-
ses løbende ved kontrolindsatsen.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Tyskland er det land, hvor der kommer flest vandrende arbejdstagere fra, efterfulgt af
Slovakiet og Rumænien, jf. tabel 5.
Tabel 5
Vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande, som modtager SU, fordelt på statsborgerskab
(top 15), antal og pct.vis udvikling, 2013-2021
Pct.-
vis ud-
vikling
fra
2020-
2021
9%
14%
6%
20%
15%
29%
40%
-15%
9%
19%
14%
27%
6%
Lande
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
Tyskland
Slovakiet
Rumænien
Polen
Ungarn
Italien
Spanien
Litauen
Tjekkiet
Sverige
Grækenland
Kroatien
Island
143
104
495
209
164
63
76
432
24
93
56
0
89
328
239
959
379
374
134
160
653
76
162
114
10
128
520
493
1.251
561
579
240
262
716
181
239
180
35
185
719
776
1.384
700
746
387
339
750
346
292
232
85
231
865
977
1.385
874
846
500
404
751
467
315
311
169
307
1.024
1.054
1.276
953
838
595
508
779
500
345
406
252
352
1.147
1.050
1.130
940
826
664
565
732
495
392
437
311
365
1.135
1.031
1.018
876
798
665
583
613
452
388
393
334
380
1.236
1.179
1.074
1.050
917
855
817
518
493
460
449
423
402
Uddannelses- og Forskningsministeriet
14
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Årlig afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591415_0015.png
Analyse
Lande
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
Pct.-
vis ud-
vikling
fra
2020-
2021
29%
-10%
Norge
Bulgarien
Anm.:
Kilde:
19
252
46
446
109
572
169
594
209
595
233
530
255
470
292
382
378
342
Tabellen medtager de 15 lande med flest EU-/EØS-arbejdstagere med SU i Danmark i 2021.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
3.4 Vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande, som modtager
SU, fordelt på institutionstyper
Antallet af vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande, der modtager SU på erhvervs-
akademierne, professionshøjskolerne og universiteterne er steget med henholdsvis 255,
314 og 1.052 støttemodtagere fra 2020 til 2021. jf. figur 4.
Figur 4
Krav rejst mod vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande for støtteårene, antal og mio. kr.
(2022-pl), 2014-2021*
Antal
3.500
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
2013
Universiteter
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
Erhvervsakademier
Professionshøjskoler
Øvrige institutioner
Kilde:
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
I 2021 udgør vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande 8 pct. af samtlige støtte-
modtagere på erhvervsakademierne, 2 pct. på professionshøjskolerne og 4 pct. på uni-
versiteterne, jf. figur 5. I forhold til 2020 er andelen faldet en mindre del på alle instituti-
onstyper.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
15
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Årlig afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591415_0016.png
Analyse
Figur 5
Andel af støttemodtagere, som er vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande med SU,
pct., 2020-2021
Pct.
9%
8%
7%
6%
5%
4%
3%
2%
1%
0%
Erhvervsakademier
Andel i 2021
Professionshøjskoler
Andel I 2020
Universiteter
2,7%
2,4%
4,2%
3,6%
8,2%
7,8%
Kilde:
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
3.5 Skærpet kontrol
Vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande, der modtager SU, skal opretholde deres
beskæftigelse for at bevare retten til at modtage SU. Som udgangspunkt skal beskæf-
tigelsen have en vis grad af stabilitet og udgøre mindst 10-12 timer ugentligt.
Som aftalt i SU-forligskredsen i
Aftale om reform af SU-systemet og rammerne for stu-
diegennemførelse
(2013) blev en skærpet administrativ praksis indført efter L.N.-dom-
men med det formål at undgå misbrug. Hver måned screenes alle vandrende arbejdsta-
gere fra EU-/EØS-landes beskæftigelse digitalt, og de studerende, der ikke umiddelbart
lever op til kriterierne for beskæftigelse, udtages til manuel kontrol. Det betyder, at de
vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande, der ikke opfylder beskæftigelseskravet,
får stoppet deres SU og modtager et krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt SU.
I årene fra 2014 til 2021 er der ved kontrolindsatsen rejst i alt 15.685 tilbagebetalings-
krav for støtteårene 2014-2021, jf. tabel 6.
Tabel 6
Krav rejst mod EU-/EØS-arbejdstagere for støtteårene, antal og mio. kr. (2022-pl), 2014-
2021*
2014
Antal krav
Kravbeløb, mio. kr.
1.213
31
2015
1.720
37
2016
2.297
48
2017
2.529
48
2018
2.347
44
2019
2.171
38
2020
2.071
41
2021
1.337
24
Samlet
2014-
2021
15.685
311
Uddannelses- og Forskningsministeriet
16
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Årlig afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, fra uddannelses- og forskningsministeren
Analyse
Anm.:
Kilde:
*Tallene for især 2021 vil blive opjusteret i løbet af 2022, da krav mod de enkelte støtteår rejses
løbende ved kontrolindsatsen.
Antallet af rejste krav ved kontrolindsatsen opgjort efter det støtteår, de vedrører. Der er også
rejst krav om tilbagebetaling i perioden fra januar 2013 til april 2014, men disse krav kan ikke
opgøres særskilt. Eksklusiv frafaldne krav.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
17
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Årlig afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591415_0018.png
Analyse
4. Prognose for SU-
udgifter til vandrende
arbejdstagere 2021-
2026
Prognosen for SU-udgifter til vandrende arbejdstagere skønner, at udgifterne falder fra
ca. 505 mio. kr. i 2022 til ca. 415 mio. kr. i 2026 (2022-pl),
jf. tabel 7.
De faldende udgifter
skyldes indfasningen af
Aftalen om reduktion af engelsksprogede uddannelser
fra 2022.
Udgifterne i prognosen er korrigeret for den løbende kontrolindsats, der fører til krav om
tilbagebetaling. SU-udgifterne i prognosen er derfor lavere end de faktiske udgifter i
seneste år.
Prognosen er behæftet med usikkerhed, særligt grundet påvirkningen af COVID-19 i
2020-21. Prognosen opdateres årligt.
Tabel 7
Prognose for SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, mio. kr. (2022-pl), 2021-26
2021
Prognose
Anm.:
506
2022
505
2023
465
2024
435
2025*
420
2026*
415
Anm.:
Kilde:
* Fremskrevet adfærd er fastholdt på 2024-niveau i de efterfølgende år.
Udgifter er efter justering for løbende kontrolindsats og før tilbageløb. Prognosen er behæftet
med usikkerhed.
Det antages at tilgangen af internationale studerende til universiteterne fastholdes på 2021-
niveau. Den historiske SU-adfærd blandt vandrende arbejdstagere fremskrives til 2024.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
4.1 Betydning af reduktion af engelsksprogede uddannelser
Reduktionen af engelsksprogede erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser
betyder en reduktion af SU-udgifterne til vandrende arbejdstagere fra EU-/EØS-lande,
jf. figur 6.
Det antages i prognosen, at dansk- og nordisksprogede studerende på luk-
kede engelsksprogede uddannelser fremover vil tilgå dansksprogede uddannelser i ste-
det.
De forventede SU-udgifter på ca. 415 mio. kr. i 2026 er lavere end det aftalte niveau for
SU-udgifterne på 454 mio. kr. Det skyldes bl.a. at der med
Aftale om reduktion af en-
gelsksprogede videregående uddannelser
blev indarbejdet en såkaldt ”buffer” på 30
Uddannelses- og Forskningsministeriet
18
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Årlig afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, fra uddannelses- og forskningsministeren
2591415_0019.png
Analyse
mio. kr. ”Bufferen” blev indarbejdet med henblik på at sikre, at aftalekredsen ikke kort tid
efter aftalen var indgået, skulle iværksætte nye værnsinitiativer, hvis det skulle vise sig,
at SU-udgifterne steg – enten som følge af øget søgning mod de engelsksprogede uni-
versitetsuddannelser eller en stigende andel engelsksprogede studerende, der modtager
SU som vandrende arbejdstagere. I lyset af at aftalen først får effekt fra sommeropta-
get 2022, er det endnu for tidligt at konkludere, i hvilket omfang bufferen på 30 mio. kr.
vil blive udnyttet,
jf. figur 6.
Figur 6
Prognose for SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, mio. kr. (2022-pl), 2021-26
Mio. kr. (2022-pl)
700
600
500
400
300
200
100
0
2021
Buffer
2022
Prognose
2023
2024
Uden reduktion af
engelsksprogede uddannelser
2025*
2026*
Aftalt niveau
Anm.:
Kilde:
Det lyslilla område angiver den indlagte buffer ved Aftalen om reduktion af engelsksprogede
uddannelser grundet usikkerhed om afledte effekter.
* Fremskrevet adfærd er fastholdt på 2024-niveau i de efterfølgende år.
Udgifter er efter justering for løbende kontrolindsats og før tilbageløb. Prognosen er behæftet
med usikkerhed.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
4.2 Betydning af COVID-19
Der var færre nye vandrende arbejdstagere i 2020 end i 2019, hvilket også førte til la-
vere SU-udgifter. Forklaringen er formentligt COVID-19, der bl.a. har påvirket internati-
onale studerendes muligheder for at rejse og få studiejob.
Det antages at afdæmpningen i 2020 ikke er permanent, og at andelen af vandrende
arbejdstagere blandt internationale studerende fortsat vil stige fra 2022.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
19
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Årlig afrapportering om udviklingen i SU-udgifter til vandrende arbejdstagere, fra uddannelses- og forskningsministeren
Analyse
Prognosen fremskriver med udgangspunkt i 2021 udviklingen i SU-adfærden fra 2019 til
2021. Det skønnes, at stigningen i andelen af nye vandrende arbejdstagere fra EU-
/EØS-lande fra 2019 til 2021 er overvurderet, da en del af stigningen i 2021 skyldes et
efterslæb fra 2020. Denne tendens er derfor halveret i prognosen.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
20