Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 124
Offentligt
2581926_0001.png
Bilag 3
Kortlægning af nationale og
internationale rammer for internationalt
forsknings- og innovationssamarbejde
Februar 2022
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Indhold
1. Indledning
1.1 Formål
1.2 Perspektiv
4
4
4
2. Nationale rammer for internationalt forskningssamarbejde 6
2.1 Generelle regler for forsknings-og innovationssamarbejde
2.2 Samarbejdsaftaler på institutionsniveau
2.3 Forskningsfrihed og ytringsfrihed, herunder
publiceringsfrihed
2.4 Forskningsintegritet
2.5 Eksportkontrol/ Dual-use
2.6 Ansvarlig administration af forskningsdata
2.7 Det videnskabsetiske komitésystem
2.8 Intellektuelle ejendomsrettigheder (IPR)
2.9 Udenlandsk indblanding
2.10 UFM- og PET-folder
2.11 Bibeskæftigelsesregler
2.12 Investeringsscreeningsloven
6
7
8
9
10
10
11
11
12
12
13
15
3. Internationale rammer for internationalt
forskningssamarbejde
16
3.1 Eksisterende rammer på EU-niveau
16
3.2 Forskningsintegritet
17
3.3 Eksportkontrol/ Dual-use
17
3.4 EU’s kontrolliste
18
3.5 EU’s ”toolkit” til at afbøde udenlandsk indblanding i forskning
og innovation ”Tackling R&I foreign interference”
19
3.6 Internationale sanktioner
19
Appendiks 1 – Nationale regler og retningslinjer
20
Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
2
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Appendiks 2 – Internationale regler og retningslinjer
22
Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
3
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581926_0004.png
1. Indledning
1.1
Formål
Formålet med denne kortlægning er at skabe et overblik over de eksisterende rammer
(juridiske regler og retningslinjer), som har relevans for danske forskere, når de indgår i
internationalt samarbejde. Kortlægningen er udarbejdet af sekretariatet for
Udvalget om
retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
(URIS).
Kortlægningen er opdelt i to dele. Første del indeholder en oversigt over de nationale ram-
mer, som gør sig gældende på det område. Tilsvarende indeholder den anden del en over-
sigt over de internationale rammer.
1.2
Perspektiv
I Danmark, såvel som i resten af verden, findes der relativt omfattende rammer som re-
gulerer forskningsintegritet og sikkerhed. De fleste af dem er ikke målrettet internatio-
nale forskningssamarbejder specifikt, men retter sig bredt mod forsknings- og innovati-
onssamarbejde med eksterne partnere, herunder andre universiteter, virksomheder og
myndigheder - eller f.eks. mod informations-og datasikkerhed generelt. Danske forskere,
som indgår i forskningssamarbejder under internationale rammeprogrammer, er under-
lagt megen regulering. Derudover findes der internationalt mange rapporter og retnings-
linjer, som direkte behandler spørgsmålet om sikkerhed, integritet og transparens i forsk-
ningsresultater, som er skabt i forbindelse med internationalt forskningssamarbejde.
På EU-niveau findes der både generelle retningslinjer om forskningssamarbejde med
tredjelande
1
under rammeprogrammerne (se 2.1 om regler for forskningssamarbejde),
samt forskningsintegritet (se 3.2). Det gøres desuden klart af Europa-Kommissionen, at
alle forskningsprojekter under rammeprogrammerne skal efterleve de fælles europæiske
regler vedrørende dual-use
2
(se risikoområde 3).
Bortset fra reglerne under EU’s rammeprogrammer er disse internationale retningslinjer
og betænkninger ikke juridisk bindende for danske forskere og institutioner.
Det følgende er er en oversigt over de rammer, som udvalget har vurderet er relevante i
forhold til de risikoområder, som er defineret i udvalgets kommissorium, nemlig:
1.
Risikoen for brud på principperne for forskningsintegritet og ansvarlig forsk-
ningspraksis, herunder ansvarlig administration af forskningsdata og beskyttelse
af ophavsret.
Risikoen for militær eller uetisk anvendelse af teknologi, herunder anvendelse i
strid med menneskerettighederne.
2.
1
2
Tredjelande
henviser til lande uden for EU.
Horizon
Europe Programme Guide: https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/docs/2021-2027/hori-
zon/guidance/programme-guide_horizon_en.pdf.
Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
4
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Risikoen for udenlandsk indblanding og sikkerhedsbrud, herunder fsva. udenland-
ske studerende/ansatte ved danske institutioner og danske studerende/ansatte i
udlandet.
4. Risikoen for at bidrage til at styrke og opbygge forsknings- og innovationskapa-
citet på følsomme områder i ikke-ligesindede lande.
3.
Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
5
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581926_0006.png
2. Nationale rammer for
internationalt
forskningssamarbejde
2.1
Generelle regler for forsknings-og innovationssamarbejde
Specifikke retningslinjer for forskningssamarbejder med internationale partnere er i dag
begrænset, og dette gælder både formelle og uformelle typer af samarbejde. Derimod
findes der omfattende regelsæt for forskningssamarbejder
generelt,
både på myndig-
heds- og på institutionsniveau. I det følgende gennemgås de mere overordnede rammer
for forsknings-og innovationssamarbejde, som har relevans i forhold til de fire risikoom-
råder.
Der er i
universitetsloven
formuleret nogle overordnede rammer for forskningssamar-
bejde med private og offentlige virksomheder, organisationer, erhvervsdrivende fonde og
myndigheder. Desuden er der i en tilhørende
bekendtgørelse til universitetsloven (BEK
nr 777 af 12/08/2009)
fastlagt rammer for samarbejdsaftaler med udenlandske univer-
siteter, som giver mulighed for, at danske universitetsuddannelser kan udbydes af uden-
landske universiteter. I denne bekendtgørelse adresseres en række krav om, at sådanne
samarbejdsaftaler skal indeholde bestemmelser om sikring af ytringsfrihed inden for de
fagområder, der undervises og forskes i, herunder mulighed for publicering m.v. Desuden
skal aftalen indeholde bestemmelser om sikring af de studerendes retssikkerhed m.v.
Offentlighedsloven og forvaltningsloven
kodificerer, at universiteterne er underlagt de
samme regler vedrørende offentlighed, mulighed for aktindsigt, skriftlighed mv. som an-
dre offentlige institutioner. Dette har betydning for den viden, som universitetet produ-
cerer i samarbejde med private partnere, f.eks. i forhold til hvilket omfang universiteter
kan love fortrolighed om private partneres bidrag og resultater
3
.
Danske Universiteters retningslinjer for aftaler om forskningssamarbejde.
Retningslin-
jerne har til formål at synliggøre de rammer, som gælder for forskningssamarbejder mel-
lem universiteter og virksomheder, samt beskrive den typiske proces for aftaleindgåel-
sen. Fokus er på forskningssamarbejdsaftaler, hvor både universiteter og virksomheder
bidrager til samarbejdet.
Principper og retningslinjer for forskningsbaseret rådgivning og forskningsbaseret
myndighedsbetjening.
Danske Universiteter har i samarbejde med Uddannelses- og
3
Styrket teknologioverførsel fra universiteterne, Eftersyn af regler og praksis, april 2019.
Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
6
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581926_0007.png
Forskningsministeriet i 2021 udarbejdet en række nye principper og anbefalinger for
forskningsbaseret rådgivning og forskningsbaseret myndighedsbetjening med særligt
fokus på integritet, uvildighed og troværdighed. Udvalget, som har udarbejdet disse, tæl-
ler medlemmer fra alle universiteter, såvel som en repræsentant fra Uddannelses- og
Forskningsministeriet. Formålet har været at oversætte regler og normer til praktiske
guidelines for ledelse, forskere og samarbejdspartnere. Selvom principperne ikke har et
internationalt sigte, adresserer de flere af de problemstillinger, som optræder under risi-
koområde 1, herunder forskningsintegritet og forskningsfrihed i forbindelse med forsk-
ningssamarbejde med eksterne partnere.
2.2
Samarbejdsaftaler på institutionsniveau
De fleste danske forskningsinstitutioner har stor erfaring med indgåelse af samarbejds-
aftaler, og på institutionsniveau findes der en lang række standardaftaler eller kontrakter
med tilhørende vejledninger, som dækker forskellige typer af samarbejde. Internationalt
forskningssamarbejde optræder sjældent på institutionsniveau som en selvstændig sa-
marbejdskategori, men håndteres overvejende gennem de organisatoriske, procedure-
og kontraktmæssige tiltag, der i øvrigt regulerer institutionernes samarbejder.
Samarbejdsaftaler håndteres på institutionerne på forskellige typer af kontorer som
f.eks. tech-trans-kontorerne eller de juridiske afdelinger. Som eksempel har Aalborg Uni-
versitet (AAU) et krav om, at både danske og internationale forskningssamarbejdsaftaler
gennemgås juridisk af institutionens centrale kontraktenhed. Her er der særlig opmærk-
somhed ift. lande som Iran, Rusland og Kina. Siden sommeren 2020 har nye samarbejder
med kinesiske samarbejdspartnere på AAU’s tekniske fakulteter fordret særlige godken-
delser.
Det er som nævnt overvejende de klassiske samarbejdskategorier mellem myndigheder
og erhvervsliv, som dækkes af institutionernes egne rammer, herunder sondringen mellem
samfinansieret og rekvireret forskning. Mange af regelsættene adresserer derfor risiko-
områderne i bredere forstand, f.eks. i form af regler for håndteringen af interessekonflikter
og intellektuelle ejendomsrettigheder ved eksternt samarbejde. Der er dog også eksem-
pler på regler som mere konkret adresserer de nævnte risikoområder. Således har både
KU og AU formuleret specifikke regler for ansvarlig forskningspraksis og forskningsfrihed
i samarbejde med eksterne parter.
Et andet eksempel er DTU’s rammer for etablering af forsknings- og innovationssamar-
bejder. Her skelnes der heller ikke mellem danske og internationale parter i forbindelse
med etablering af et samarbejde, men ikke desto mindre har DTU udviklet en særskilt
vejledning for internationale partnerskaber. Vejledningen anbefaler en risikovurdering af
den internationale partner i forhold til flere af de nævnte risikoområder, herunder risikoen
for politisk indflydelse på resultaterne af projektet.
Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
7
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581926_0008.png
2.3
Forskningsfrihed og ytringsfrihed, herunder
publiceringsfrihed
Retten til fri og uafhængig forskning kodificeres flere steder. Mest centralt fastlægger
Universitetsloven § 2,
at universitetet har forskningsfrihed, og at universitetet skal værne
om denne frihed. Den enkelte forsker har også forskningsfrihed inden for universitetets
fastlagte forskningsstrategiske rammer, i henhold til
Universitetsloven § 14 stk. 6.
Som tidligere nævnt adresseres ytringsfrihed også i en tilhørende
bekendtgørelse til uni-
versitetsloven,
hvor der fastlægges rammer for samarbejdsaftaler med udenlandske uni-
versiteter om uddannelsessamarbejde. I denne bekendtgørelse adresseres en række krav
om, at sådanne samarbejdsaftaler skal indeholde bestemmelser om sikring af ytringsfri-
hed inden for de fagområder, der undervises og forskes i, herunder mulighed for publice-
ring m.v. Desuden skal samarbejdsaftalen indeholde bestemmelser om sikring af de stu-
derendes retssikkerhed m.v.
Kravet om forskningsfrihed afspejles også i et andet centralt dokument for forsknings-
samarbejde, nemlig de førnævnte
Danske Universiteters retningslinjer for aftaler om
forskningssamarbejde
fra 2015. Disse retningslinjer har ikke som sådan en international
dimension, men kodificerer et centralt krav om forskningsfrihed, som universiteterne for-
dres at håndhæve. Ifølge retningslinjerne indebærer dette bl.a., at universiteterne skal
sikre, at de samarbejdsaftaler, som indgås, skal understøtte muligheden for at drive uaf-
hængig, selvstændig og perspektivrig forskning.
Retten til forskningsfrihed er er også behandlet i den nyligt offentliggjorte betænkning
fra
Ytringsfrihedskommissionen
(april 2020, kapitel 15). Betænkningen anviser bl.a., at
forskningsfriheden bør ’’sikres og forsvares mod indgreb fra uvedkommende interesser af
navnlig politisk og økonomisk karakter”.
4
Principperne om ytringsfrihed og forskningsfri-
hed er desuden kodificeret i Den danske kodeks for integritet i forskning (2014).
Retten til frit at kunne
publicere
sin forskning er et vigtigt element i forskeres ytringsfri-
hed. Der kan dog være omstændigheder, der gør, at man som forsker ikke kan publicere
frit i forbindelse med et samarbejde. Disse kan følge af lovgivningen, f.eks. lov om forret-
ningshemmeligheder, eller følge af f.eks. hemmeligholdelsesaftaler (non-disclosure agre-
ements), der indgås som led i de forskellige typer af forskningssamarbejder. Den generelle
rettighed til at publicere er kodificeret i flere forskellige regler, herunder
Den danske ko-
deks for integritet i forskning (2014).
Kodeksen har et vist fokus på internationalt forsk-
ningssamarbejde og henviser specifikt til retningslinjer for dette, herunder en anvisning
om at forskere har både ret og pligt til at publicere deres forskning, og at der ved forsk-
ningssamarbejder bør indgås fælles aftaler om publicering. Også de førnævnte
principper
og retningslinjer for forskningsbaseret rådgivning og forskningsbaseret myndigheds-
betjening
understreger, at samarbejdspartnere ikke kan forhindre eller forsinke videnska-
belig publikation (ud over konkrete aftaler om kortvarig udskudt publicering af hensyn til
IP-beskyttelse mv.).
5
4
5
Se Ytringsfrihedskommissionens betænkning, april 2020 (kapitel 15), s. 735.
Principper og retningslinjer for forskningsbaseret rådgivning og forskningsbaseret myndighedsbetjening.
Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
8
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Flere institutioner har udviklet specifikke retningslinjer for både forskningsfrihed og for
ytringsfrihed. Disse retningslinjer adresserer forsknings-og ytringsfrihed generelt i for-
hold til samarbejde med eksterne partnere og evt. bevillingsgivere. På flere institutioner
er der endvidere fastlagt specifikke procedurer for håndteringen af sager om pres på
forskningsfriheden.
2.4
Forskningsintegritet
Der er i Danmark et stort fokus på forskningsintegritet, og det danske set-up er forholds-
vist unikt i international sammenhæng. Det centrale retsgrundlag for området er
loven
om videnskabelig uredelighed,
som trådte i kraft i 2017. Loven fastlægger arbejdsdelin-
gen mellem den centrale, nationale uredelighedsmyndighed, Nævnet for Videnskabelig
Uredelighed, og institutionerne. Med loven fastlægges det, at Nævnet for Videnskabelig
Uredelighed skal behandle alle sager om videnskabelig uredelighed, mens de resterende
tilfælde af tvivlsom forskningspraksis skal behandles på den involverede forskningsinsti-
tution. I tilfælde, hvor forskningen ikke er udført på en dansk forskningsinstitution, eller
hvor den forskningsinstitution, hvor forskningen er udført, selv rejser sagen, indgives an-
meldelsen til Nævnet for Videnskabelig Uredelighed.
Det nationale adfærdskodeks for integritet i dansk forskning har som allerede nævnt et
fokus på internationalt forskningssamarbejde. Dette fokus omfatter overvejende forhold
som knytter sig til risikoområde 1, herunder fælles aftaler omkring intellektuelle ejen-
domsrettigheder, procedurer for håndtering af uoverensstemmende love, og anvendelse,
ejerskab og administration af data. Desuden opfordrer kodeksen til, at forskere som del-
tager i internationale forskningssamarbejder iagttager
OECD's retningslinjer for viden-
skabelig uredelighed i internationale forskningssamarbejder
(se bilag 2).
Den danske kodeks for integritet i forskning rummer også understregningen af vigtighe-
den om gennemsigtighed, så der ikke opstår tvivl om mulige interessekonflikter hvor øko-
nomiske eller andre interesser potentielt kan kompromittere eller påvirke ens forsknings-
resultater. Dette vedrører hvem man som forsker samarbejder med. Bibeskæftigelsesreg-
ler vil i denne forbindelse blive belyst yderligere i afsnit 2.11. Den danske kodeks for inte-
gritet i forskning er under revidering.
Institutionerne har i vidt omfang implementeret Den danske kodeks for integritet i forsk-
ning, og har udviklet institutionsspecifikke versioner af kodeksen. Derudover har flere in-
stitutioner deciderede integritetsfunktioner som for eksempel praksisudvalg, integritets-
officerer og rådgivere, som i varierende omfang adresserer de fire risikoområder. Eksem-
pelvis kan nævnes DTU, der siden 2018 har haft en
Research Integrity Officer,
som bl.a.
har til opgave at videreføre det institutionelle arbejde med kodeksen, herunder at afholde
undervisning i god forskningspraksis samt vejlede forskere i problemstillinger vedr. forsk-
ningsintegritet.
Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
9
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2.5
Eksportkontrol/ Dual-use
Eksportkontrol henviser til kontrol med eksport af strategiske varer. Det drejer sig om
produkter, som både har en civil anvendelse og en militær anvendelse (dual-use produk-
ter) og våben. Målet med eksportkontrollen er bl.a. at forhindre udvikling og spredning af
masseødelæggelsesvåben, og den håndhæves gennem internationale aftaler og multina-
tionalt eksportkontrolsamarbejde.
Reglerne for eksportkontrol er fælles for hele EU
(EU-forordning 428/2009),
men admi-
nistrationen af reglerne foregår nationalt
(LBK nr. 635 af 09.06.2011 og BEK nr. 712 af
05.07.2019).
I Danmarks tilfælde er Erhvervsstyrelsen den myndighed der er ansvarlig for
at administrere eksportkontrol af dual-use produkter, og Rigspolitiet er ansvarlige for ek-
sportkontrol af våben.
EU's kontrolliste
(se punkt 3.4) er en oversigt over, hvilke produkter og teknologier (tek-
niske tegninger/specifikationer mv.), der er underlagt eksportkontrol.
Forsknings- og uddannelsesinstitutioner skal være opmærksomme på, at eksportkon-
trolreglerne dækker alt fra fysiske produkter, publikationer, men også tekst (hard-copy
og elektronisk) samt mundtlig overlevering af information, fx ifbm. undervisning, præ-
sentationer, seminarer, konferencer.
På institutionsniveau forholder flere universiteter sig specifikt til dual-use problematik-
ken. For eksempel har DTU udarbejdet en dual-use vejledning, som tager udgangspunkt i
det Europæiske Råds forordning samt en tjekliste for teknologikontrol fra Center for Bio-
sikring og Bioberedskab. I samme forbindelse er der udpeget ressourcepersoner på DTU
med særlig ekspertise til vurdering af projekter i henhold til dual-use bestemmelserne.
Ressourcepersonerne indgår i en DTU arbejdsgruppe, hvor nye problemstillinger løbende
bliver diskuteret. Arbejdsgruppen refererer til DTU’s prorektor.
2.6
Ansvarlig administration af forskningsdata
Håndtering af forskningsdata er et helt centralt element i moderne forskningssamar-
bejde, og området er derfor naturligt nok genstand for omfattende regulering. Det cen-
trale retsgrundlag for administrationen af forskningsdata er
databeskyttelsesordningen
og
databeskyttelsesloven.
Også
Den danske kodeks for forskningsintegritet (2014)
adresserer grundlæggende standarder for håndtering af forskningsdata. Desuden har
Dataetisk Råd netop præsenteret et nyt samkøringsværktøj til brug for
dataetisk vurde-
ring i den offentlige sektor.
Særligt håndteringen af personoplysninger er genstand for omfattende regulering. Ifølge
databeskyttelsesreglerne er behandling af anonymiserede oplysninger ikke omfattet af
databeskyttelseslovgivningen. Hvis oplysningerne alene er pseudonymiseret, er der dog
stadig tale om personoplysninger. Institutionerne har implementeret både politikker, ret-
ningslinjer mv. for ansvarlig administration af forskningsdata, herunder for behandling af
personoplysninger. Overførsel i form af videregivelse til en dataansvarlig eller overladelse
til en databehandler i et tredjeland kræver et særligt overførselsgrundlag. På nuværende
Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
10
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581926_0011.png
tidspunkt vanskeliggøres deling af forskningsdata desuden til USA af Schrems II dom-
men
6
.
Personoplysninger i internationale forskningssamarbejder har især været genstand for
opmærksomhed på det sundhedsvidenskabelige område.
2.7
Det videnskabsetiske komitésystem
I Danmark skal alle sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter, der falder under komi-
télovens regler, godkendes af en videnskabsetisk komité, inden forskningsprojektet må
påbegyndes.
Det videnskabsetiske komitésystem har som formål at sikre, at sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter gennemføres videnskabsetisk forsvarligt. Hensynet til forsøgsperso-
ners rettigheder, sikkerhed og velbefindende går forud for videnskabelige og samfunds-
mæssige interesser i at skabe mulighed for at opnå ny viden eller undersøge eksisterende
viden, som kan berettige forskningsprojektets gennemførelse.
Det videnskabsetiske komitésystem består dels af den Nationale Videnskabsetiske Ko-
mité (NVK) og de Regionale Videnskabsetiske Komiteer (RVK) samt den medicinske vi-
denskabsetiske komiteer (VMK), som skal ansøges ved forskningsprojekter med afprøv-
ninger af medicinsk udstyr samt lægemidler.
NVK er en uafhængig myndighed under Sundheds- og Ældreministeriet og varetager an-
meldelser af projekter inden for særlige komplekse områder. NVK koordinerer desuden
arbejdet mellem RVK og fungerer som ankeinstans for afgørelser truffet i de regionale
komiteer.
2.8
Intellektuelle ejendomsrettigheder (IPR)
Sammen med Danske Universiteter gennemførte Uddannelses- og Forskningsministeriet
i 2019 et eftersyn af regler og praksis på området for teknologioverførsel fra universite-
terne
7
. Eftersynet viste, at grundprincipperne i universiteternes regelgrundlag for tekno-
logioverførsel svarer til, hvad ses i det meste af den vestlige verden. Dette gælder først
og fremmest bestemmelserne i
Lov om opfindelser ved offentlige forskningsinstitutio-
ner,
også kaldet
forskerpatentloven
(se bilag 1).
Forskerpatentloven fastslår, at universiteterne som arbejdsgiver kan overtage og dispo-
nere over rettighederne til de ansattes patenterbare opfindelser. Det betyder, at det nor-
malt er universitetet og ikke den enkelte forsker, der kan indgå aftale med private virk-
somheder om at udnytte rettighederne. Endvidere betyder det, at universiteterne som led
i aftaler om FoU-samarbejde med private virksomheder kan give disse option på at over-
tage eller udnytte rettighederne til eventuelle opfindelser, som universitetets ansatte
Se bl.a.: https://www.datatilsynet.dk/presse-og-nyheder/nyhedsarkiv/2020/jul/eu-domstolens-dom-i-schrems-ii-
sagen.
7
UFM, april 2019, ”Styrket teknologioverførsel fra universiteterne: Eftersyn af regler og praksis”, URL:
https://ufm.dk/publikationer/2019/filer/styrket-teknologioverforsel-fra-universiteterne.pdf.
6
Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
11
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581926_0012.png
måtte gøre i kraft af samarbejdet. Formalisering af samarbejder i form af aftaler, der de-
finerer og fordeler IPR også mellem internationale samarbejdspartnere, er almindelig
praksis på universiteterne i dag og håndteres overvejende på institutionernes tech-trans
kontorer.
Forskerpatentloven har karakter af en rammelov i den forstand, at den ikke fastsætter
nærmere regler for de aftaler, som universiteterne kan indgå med private kunder om at
udnytte retten til opfindelser. Det betyder, at der er vidtstrakt aftalefrihed om dette, in-
den for de rammer der følger af andre offentligretlige regler såsom statsstøtte- og kon-
kurrenceregler, forvaltningsregler og den immaterialretlige lovgivning. Hvis projekter
modtager støtte fra EU, kan der desuden som led i bevillingsbetingelserne gælde særlige
vilkår for ejerskab og udnyttelse af IPR.
Når danske virksomheder indgår aftaler om FoU-samarbejde med udenlandske forsk-
ningsinstitutioner, bør de være opmærksomme på, at der på individuelle institutioner og i
enkelte lande kan være afvigende regler om ejerskabet til opfindelser. For eksempel har
Kina ændret lovgivning på området, så den enkelte forsker har ejerskabet til egne opfin-
delser, hvorved en eller flere individuelle forskere eller disses virksomhed kan stå som af-
talepart ift. IPR.
2.9
Udenlandsk indblanding
Udenlandsk indblanding forstås som hemmelige eller problematiske aktiviteter, der ud-
føres af eller på vegne af en fremmed stat. Indblandingen er i uoverensstemmelse med
Danmarks suverænitet, værdier eller interesser – og omfatter også påvirkning og spio-
nage, som defineret i straffelovens kap. 12 §107-109.
Spionage og uønsket indblanding indebærer overtrædelse af eksisterende lovgivning –
ofte vil konkrete eksempler imidlertid befinde sig i en gråzone mellem lovligt og ulovligt.
Samtidig er den vestlige videnskabskultur i høj grad præget af principper om åbenhed og
transparens. Den mistænkeliggørelse og kontrol, som udenlandske ansatte og studerende
kan blive underlagt i forbindelse med eventuelle præventive tiltag, rimer dårligt på denne
tradition.
Truslen er imidlertid reel
8
, og der er behov for en øget bevidsthed om og forbedret fore-
byggelse og håndtering af udenlandsk indblanding og spionage.
2.10
UFM- og PET-folder
Som et første skridt på vejen har
PET, i samarbejde med UFM, udarbejdet otte gode råd
til forskningsinstitutionerne.
Anbefalingerne angår både beskyttelse mod traditionel
spionage via menneskelige metoder, f.eks. rammesætning for udenlandske besøg og rej-
ser, men også beskyttelse mod digitale sikkerhedsbrud og IT-sikkerhed. Ikke mindst er
der et fokus på, at man som forsker øger opmærksomheden på mulige risici, og at man
går videre med sin eventuelle bekymring til ledelsen. I disse anbefalinger indgår også ud-
8
PET/UFM folder: Er jeres forskning I fare: https://ufm.dk/publikationer/2021/filer/er-jeres-forskning-i-fare-dk.pdf
Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
12
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
dybning af, hvilke metoder der særligt bliver brugt til spionage og anden uønsket indblan-
ding. Vurderingen er, at den enkelte forsker som udgangspunkt er den bedste til selv at
vurdere, om fremkomne forskningsresultater er særligt interessante for udenlandske ak-
tører, relevante i forhold til dual-use problematikken, eller hvem der skal have adgang til
de fremkomne data.
På de danske institutioner bygger informationssikkerheden på internationalt fastlagte
principper som de fremgår af
standarden for informationssikkerhed DS/ISO/IEC
27001:2013.
Standarden opstiller blandt andet krav til risikostyring, dokumentation af
processer samt fordeling af roller og ansvar for informationssikkerhed.
Der er lokalt på institutionerne et stort fokus på informationssikkerhed, herunder risiko
for sikkerhedsbrud ift. fortrolige og følsomme oplysninger, personoplysninger, it-sikker-
hed etc. På institutionerne varetager centrale enheder rådgivning på databeskyttelses-
området og håndteringen af sikkerhedsbrud. Langt de fleste institutioner har også udvik-
let specifikke informationssikkerhedspolitikker, herunder konkrete retningslinjer for be-
handling af personoplysninger og håndtering af sikkerhedsbrud. Som et eksempel kan
nævnes KU, som har sikkerhedsvejledninger for projekter og risikovurdering, samt gode
råd til forskere om datasikkerhed.
2.11
Bibeskæftigelsesregler
Udenlandsk indblanding baserer sig ofte på menneskerettede metoder. Dette stiller store
krav til universiteterne ift. at have styr på ansatte, og giver dem ikke blot ansvaret for at
gøre opmærksom på truslen, men også aktivt beskytte medarbejdere mod udenlandsk
indblanding. Denne metode kan være svær at gennemskue for den udsatte, da det kan
dreje sig om legater, tilskud eller udenlandske talentprogrammer hvor den ansatte lang-
somt indrulles i en tilknytning, der kan have store konsekvenser på længere sigt.
Som offentlig ansat har man ret til at have en bibeskæftigelse ved siden af hovedbe-
skæftigelsen, jvf. tjenestemandslovens §17 og funktionærlovens §15, så længe det er for-
eneligt med hovedbeskæftigelsen, og der ikke skabes tvivl om medarbejderens habilitet
og loyalitet over for hovedbeskæftigelsen. De fleste universiteter har i forlængelse af
dette udarbejdet egne interne regler for bibeskæftigelse:
På AU skal der alene orienteres om bibeskæftigelsen, der har en faglig sammenhæng med
hovedbeskæftigelse på AU, eks. Ansættelse i privat/offentlig virksomhed, medlemskab i
direktioner/bestyrelser, hverv i kommissioner, længerevarende undervisningsforpligti-
gelse ved andre institutioner og rådgivnings/konsulentarbejde. Denne orientering skal fo-
retages ved elektronisk indtastning (system under opbygning). I tvivlstilfælde skal der
opnås en godkendelse af bibeskæftigelsen af AU.
På AAU skal bibeskæftigelse der angår ansættelse i offentlig/privat virksomhed, eks-
terne undervisningsforpligtigelser, kursusvirksomhed eller rådgivnings/konsulentopgaver
for offentlig/privat virksomhed forhåndsanmeldes og indberettes årligt via indberet-
ningsskema.
På SDU skelnes mellem faglig bibeskæftigelse og kommerciel bibeskæftigelse. Faglig og
kommerciel bibeskæftigelse, der skal indrapporteres/forhåndsanmeldes, gælder ansæt-
telse ved anden virksomhed (offentlig/privat), hverv i nævn, foreninger, bestyrelser etc.
Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
13
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
hvor udpegelsen ikke er sket via SDU, længerevarende undervisningsforpligtelse ved an-
dre institutioner og rådgivning/konsulentarbejde ved private/offentlige virksomheder.
Faglig bibeskæftigelse, der ikke skal indrapporteres, er bibeskæftigelse der har en naturlig
relation til forskerens stilling på SDU, såsom medlemskab af bedømmelsesudvalg på an-
dre institutioner, gæsteforelæser ved andre institutioner og medlemskab af nævn, råd, og
bestyrelser, hvor udpegelsen er sket via SDU. Ph.d. studerende kan tage en bibeskæfti-
gelse så længe de stadig formår at gennemføre studiet inden for de givne rammer. Så-
fremt SDU ikke finder den anmeldte bibeskæftigelse forenelig med ansættelsen på SDU,
kan ledelsen pålægge medarbejderen at indskrænke eller opsige bibeskæftigelsen.
På DTU sondres der også mellem faglig bibeskæftigelse og kommerciel bibeskæftigelse.
Faglig bibeskæftigelse kan være medlem af råd, gæsteforelæser og bedømmelsesud-
valgsmedlem. Kommerciel bibeskæftigelse kan være egen virksomhed, ejerandele i virk-
somhed der er samarbejdspartner til DTU, bestyrelsesmedlem, længerevarende undervis-
ningsforpligtigelser ved andre institutioner. Faglig bibeskæftigelse skal indberettes en
gang årligt, hvorimod kommerciel bibeskæftigelse altid skal forhåndsanmeldes, og der-
efter indberettes årligt. Ph.d.-studerende på DTU kan kun undtagelsesvis optage bibe-
skæftigelse. I foråret 2021 har der været en gennemgang af alle DTU’s bibeskæftigelses-
aftaler for både at sikre, at der er udarbejdet de nødvendige aftaler eksempelvis ved del-
tagelse i internationale talentprogrammer og for at få et overblik over, i hvor stort et
omfang DTU’s forskere er adjungeret ved internationale universiteter.
På KU gælder særlige bibeskæftigelsesregler for ansatte i videnskabelige stillinger på
lektorniveau og derover. Faglig bibeskæftigelse, der skal indberettes hvert andet år, er
ansættelse ved anden virksomhed (offentlig/privat), hverv i nævn, foreninger, bestyrelser
etc. hvor udpegelsen ikke er sket via KU, og længerevarende undervisningsforpligtelse
ved andre institutioner og rådgivning/konsulentarbejde ved private/offentlige virksom-
heder. Faglig bibeskæftigelse, der ikke skal indrapporteres, er bibeskæftigelse der har en
naturlig relation til forskerens opgaver, såsom medlemskab af bedømmelsesudvalg på
andre institutioner, gæsteforelæser ved andre institutioner og medlemskab af nævn, råd,
bestyrelser etc., hvor udpegelsen er sket via KU. Ph.d.-studerende kan også tage en bi-
beskæftigelse, så længe de stadig formår at gennemføre studiet inden for de givne ram-
mer. Såfremt KU ikke finder den anmeldte bibeskæftigelse forenelig med ansættelsen på
KU, kan ledelsen pålægge medarbejderen at indskrænke eller opsige bibeskæftigelsen.
KU er pt i overvejelser omkring en revidering af gældende retningslinjer.
På ITU er bibeskæftigelse (defineret på ITU som betalt arbejde udført uden for normal
arbejdstid) tilladt og relativt udbredt. Bibeskæftigelse tillades alene, når det udførte ar-
bejde ikke er til ”ulempe” (bredt defineret) for ITU eller for en tilfredsstillende udmøntning
af arbejdstagers primære arbejdsindsats. Bibeskæftigelse må ikke finde sted uden sam-
tykke fra ITU, og standardkontrakt skal godkendes både af nærmeste leder samt direk-
tionen på ITU. I tilfælde, hvor bibeskæftigelsen omhandler eksamination uden for ITU,
medlemskab af forskningsråd, eller anden form for betalt arbejde, der omhandler evalue-
ringer af forskning eller undervisning, og som ikke overstiger 40 timer om måneden, be-
høver videnskabeligt personale ikke indhente godkendelse fra nærmeste leder eller di-
rektion.
På CBS er bibeskæftigelse defineret som betalt faglig og kommerciel bibeskæftigelse,
såsom forskningssamarbejde, medlemskab af diverse råd og konsulentarbejde. Alle med-
arbejdere skal offentliggøre al betalt bibeskæftigelse på deres CBS præsentationsside,
Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
14
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
der er indgået de seneste 5 år, og udspecificering af arbejdsgiver, årstal og udspecifice-
ring af opgaven. Det er medarbejderens pligt løbende at holde dette opdateret. Undta-
gelserne for dette er, hvis det er faglig bibeskæftigelse uden betaling, og hvis den betalte
bibeskæftigelse er til en værdi af 5000 DKK el. mindre.
RUC har ikke særlige regler/retningslinjer for bibeskæftigelser, men benytter de alminde-
lige ansættelsesretlige regler for bibeskæftigelse i det offentlige samt de særlige regler
for ph.d.-studerendes arbejde ved siden af ph.d.-studiet.
2.12
Investeringsscreeningsloven
I juli 2021 trådte nye regler i kraft om investeringsscreening – herunder med definitioner
af ’kritisk infrastruktur’ og ’kritisk teknologi’. Formålet med reglerne er at sikre, at uden-
landske direkte investeringer m.v. ikke udgør en trussel mod national sikkerhed eller of-
fentlig orden i Danmark gennem screening og eventuelt indgreb overfor sådanne inve-
steringer m.v. Konkret er der indført en lovpligtig tilladelsesordning til investeringer inden
for særligt følsomme sektorer. En udenlandsk investor, der påtænker at erhverve mindst
10 pct. af ejerandelene eller stemmerettighederne eller tilsvarende kontrol ved andre
midler i en virksomhed i Danmark inden for særligt følsomme sektorer, skal på forhånd
ansøge Erhvervsstyrelsen om tilladelse til investeringen.
De særligt følsomme sektorer er i loven angivet til at omfatte virksomheder inden for
forsvarssektoren, dual-use produkter (se punkt 3.3), it-sikkerhedsfunktioner eller be-
handling af klassificerede oplysninger, eksportkontrolbelagte produkter (se punkt 3.4),
kritisk infrastruktur og kritisk teknologi.
Der gælder særregler for forskningsinstitutioner omkring joint venture aftaler inden for
forskning og udvikling, og Erhvervsstyrelsen anser disse ” særlige økonomiske aftaler”, og
nogle kommercielle aftaler på linje med udenlandske investeringer. Loven omfatter dog
alene særlige økonomiske aftaler, der giver den udenlandske aftalepart kontrol eller be-
tydelig indflydelse over den danske virksomhed eller enhed, og indeholder forskellige vur-
deringsparametre for at vurdere dette. Her kigges specifikt på, om aftalen omfatter alle
eller en væsentlig del af aktiviteterne i den danske enhed.
”Joint venture” er her defineret som en aftale om samarbejde vedrørende forsknings- og
udviklingsaktiviteter. Joint venture-samarbejder om forskning og udvikling inden for for-
svarssektoren, it-sikkerhed, kritisk teknologi eller kritisk infrastruktur er omfattet af in-
vesteringsscreeningsloven. Det betyder, at aftaler inden for de nævnte områder mellem
en udenlandsk investor og danske forskningsinstitutioner kræver tilladelse af Erhvervs-
styrelsen. Joint ventures, som omhandler andre forhold end forskning- og udvikling, er
ikke omfattet af loven.
Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
15
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
3. Internationale
rammer for
internationalt
forskningssamarbejde
3.1
Eksisterende rammer på EU-niveau
Dansk forskning, som indgår i forskningssamarbejder under EU’s rammeprogrammer er
underlagt omfattende regulering. De etiske principper er beskrevet i
Horizon Europe-for-
ordningens artikel 7,
der eksempelvis understreger et eksklusivt fokus på civile applika-
tioner. Artikel 18 og 19 beskriver ligeledes krav om overholdelse af nationale og interna-
tionale etiske retningslinjer samt krav om særligt fokus på forskningsintegritet. Visse
forskningsområder er udelukket, f.eks. menneskelig kloning samt ændring af menneskelig
genetisk arvemateriale. Alle projekter bliver vurderet ud fra de etiske retningslinjer i pro-
grammet og skulle der være etiske risici, gennemgår projekterne en særskilt etikevalue-
ring, der kan føre til etiske leverancer og tilsvarende rapportering i projekterne.
Horizon Europe forholder sig desuden til en potentiel sikkerhedsklassificering af forsknin-
gen og dets resultater (artikel 20). Dette sker med grundlag i Kommissionens afgørelse
om reglerne for sikkerhedsbeskyttelse af EU's klassificerede informationer.
I princippet kan organisationer fra alle lande (inkl. tredjelande) deltage i programmet. Der
tages dog forbehold for deltagelse i programmet, såfremt der skulle foreligge sanktioner
imod en given organisation, personer eller grupper. Reglerne for Horizon Europe er i høj
grad en videreføring af reglerne på området for det tidligere rammeprogram, Horizon
2020.
En af de mest markante ændringer er dog, at organisationer, der er etableret i eller kon-
trolleret af specifikke tredjelande, kan udelukkes fra konkrete opslag (artikel 22). Årsagen
til denne ændring er, at der er bred enighed i EU om, at internationalt forsknings- og in-
novationssamarbejde skal ske på et langt mere strategisk grundlag, hvor der insisteres
på gensidighed og transparens og med et skarp fokus på egne interesser. I skrivende
stund er denne regel i anvendelse inden for en række opslag inden for klyngen ”det digi-
tale område, industri og rummet”, herunder kvante-, rum- og IKT-opslag, men også inden
for klyngen for ”kultur, kreativitet og inkluderende samfund” i et opslag om europæisk
videnopbygning om samtidens Kina.
Europa-Kommissionen vedtog i maj 2021
Europe’s International Approach to Research
and Innovation- Europe’s strategy for international cooperation in a changing world
Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
16
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581926_0017.png
hvor vigtigheden af internationalt forsknings- og innovationssamarbejde er understreget
med fokus på, at EU skal spille en ledende rolle for at sikre åbenhed, promovering af lige
vilkår, gensidighed og respekt for grundlæggende værdier samtidig med, at EU skal opnå
strategisk autonomi, dvs. være mindre afhængige af tredjelande, på en række kritiske
områder.
3.2
Forskningsintegritet
På europæisk plan findes en række relevante retningslinjer for forskningsintegritet. Ud
over de gældende retningslinjer under Horizon 2020 og Horizon Europe (se 3.1), kan næv-
nes
The European Code of Conduct for Research Integrity,
som senest blev opdateret i
2017. Kodeksen er udarbejdet af organisationen ALLEA (All European Academies)
9
i tæt
samarbejde med Europa-Kommissionen og promoveres af Kommissionen selv, bl.a. i regi
af rammeprogrammet. I lighed med den danske kodeks indeholder kodeksen principper
for forskningsintegritet og beskriver, hvordan man forhindrer krænkelser af denne.
3.3
Eksportkontrol/ Dual-use
Eksportkontrol henviser til kontrol med eksport af strategiske varer. Det drejer sig om
produkter, som både har en civil anvendelse og en militær anvendelse (dual-use produk-
ter) og våben.
Risikoen for militær eller uetisk anvendelse af teknologi og forskningsresultater er som
allerede nævnt et klassisk forskningsetisk risikoområde. Det er på samme tid formentlig
et af de mest strengt regulerede risikoområder, hvor bl.a.
EU’s fælles regler for eksport-
kontrol (EU-forordning 428/2009)
og den
nationale administration af reglerne (LBK nr.
635 af 09.06.2011 og BEK nr. 712 af 05.07.2019)
kan finde anvendelse inden for interna-
tionalt forskningssamarbejde. Overtrædelser af eksportkontrolreglerne kan straffes med
bøde eller fængsel indtil 2 år,
jf. § 2 i LBK nr. 635 af 09.06.2011,
og under skærpende
omstændigheder med fængsel i op til 8 år,
jf. straffelovens kapitel 13, §114h.
Reglerne stiller bl.a. krav om tilladelse til eksport af dual-use produkter uden for EU, og
også inden for EU for så vidt angår visse særligt kritiske produkter. Derudover er der for-
bud mod at yde teknisk bistand i forbindelse med dual-use produkter, hvis der er risiko
for, at de skal anvendes i forbindelse med masseødelæggelsesvåben. Teknisk bistand kan
f.eks. være foredrag, undervisning eller konsulentbistand.
EU's kontrolliste
(se punkt 3.4) er en oversigt over, hvilke produkter og teknologier (tek-
niske tegninger/specifikationer mv.), der er underlagt eksportkontrol.
9
“ALLEA is the European Federation of Academies of Sciences and Humanities. It was founded in 1994 and brings to-
gether more than 50 Academies of Sciences and Learned Societies from over 40 member countries of the Council of
Europe.” Kilde:
https://allea.org/allea-in-brief/.
Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
17
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581926_0018.png
3.4
EU’s kontrolliste
EU's kontrolliste
er en oversigt over, hvilke produkter og teknologier (tekniske tegnin-
ger/specifikationer mv.), der er underlagt eksportkontrol. EU’s kontrolliste er opdelt i ti
hovedkategorier
10
over de mest kritiske produkter og teknologier (dvs. information, der er
nødvendigt for udvikling, produktion eller brug af et kontrolleret produkt).
Kontrollisten består udover selve listen af bilag IV der indeholder en delmængde af kon-
trollisten med produkter/teknologier, som kræver eksporttilladelse
inden for
EU. For alt
andet på kontrollisten stilles der kun krav til eksport
ud af
EU. Tilladelsen gives af Er-
hvervsstyrelsen. Kontrollisten opdateres cirka en gang årligt i takt med den teknologiske
udvikling. I forhold til den kommende opdatering af kontrollisten er der p.t diskussioner i
EU om opdatering af listen i forhold til nye teknologier, hvor specifikt fokus er på kritisk
anvendelse af teknologierne. Derudover stiller de såkaldte catch-all bestemmelser krav
om eksportkontrol med ikke-listede produkter, hvis der er risiko for anvendelse i forbin-
delse med masseødelæggelsesvåben eller militær anvendelse i den konkrete eksport.
Som forsker eller forskningsinstitution skal man være særlig opmærksom på, at akade-
miske aktiviteter
kan
være genstand for eksportkontrol. Dette er tilfældet, hvis der er tale
om forskning eller udvikling vedrørende produkter og teknologier på EU’s kontrolliste, og
hvis dette produkt og teknologi er i en form, der lever op til de specifikationer, der er an-
givet i kontrollisten.
Der findes særlige undtagelser, hvor der ikke er krav om eksportkontrol selv for forskning
der har relation til et produkt/teknologi på kontrollisten:
Grundforskning:
Baseret på TRL niveau (performance-niveau). Undtagelsen gæl-
der kun teknologi og ikke fysiske produkter. Man skal være opmærksom på, at vi-
denskabelig klassificering af grundforskning ikke nødvendigvis lever op til definiti-
onen inden for eksportkontrol-reglerne.
Software og teknologi som alle kan tilgå (offentlig anvendelse).
Det gælder f.eks.
visse typer open source software. Men det gælder også hvis man publicerer en ar-
tikel med fri adgang til alle.
Den minimalt nødvendige information til at lave en patentansøgning
er ikke ek-
sportkontrolbelagt.
Det er den del af forskningen, som er nødvendig for at udvikle, producere, eller bruge pro-
dukter på kontrollisten, som er pålagt eksportkontrol. Der skal altså være tale om et vist
”performanceniveau”, hvad angår teknologier.
EU-Kommissionen offentliggjorde i september 2021 en vejledning for at lette forsknings-
institutionernes anvendelse af eksportkontrolreglerne for dual-use. Første afsnit henven-
der sig til ledelsen og understreger vigtigheden af, at den øverste ledelse forpligtiger sig
til at gennemføre interne overholdelsesforanstaltninger. Efterfølgende afsnit er henvendt
til forskere, og sidste afsnit indeholder en specifik vejledning til ansatte for, hvordan et
internt system til overholdelse kan udformes. Bilag 1 og 2 til denne vejledning har en ud-
10
0 Nukleare materialer og faciliteter samt nukleart udstyr, 1 Særlige materialer og tilhørende udstyr, 2Materialebe-
handling. 3 Elektronik, 4 Computere, 5 Telekommunikation og informationssikkerhed, 6 Sensorer og lasere, 7 Styring af
fly og skibe, 8 Skibsteknologi, 9 Rumfart og fremdrift.
Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
18
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
specificering af forskningsområder, der med størst sandsynlighed vil blive påvirket af ek-
sportkontrol grundet dual-use, og forskningsscenarier hvor der vil kunne blive indført ek-
sportkontrol. Dette kan bruges som en tjekliste for universiteterne.
Det er derudover muligt at indhente rådgivning fra Erhvervsstyrelsen om EU’s kontrolli-
ster. Dog er der til tider tale om teknologi eller viden, som er så ny, at den ikke er beskrevet
i listerne.
3.5
EU’s ”toolkit” til at afbøde udenlandsk indblanding i
forskning og innovation ”Tackling R&I foreign interference”
Europa-Kommissionen har offentliggjort et
Toolkit - Tackling R&I Foreign Interference,
som understøtter videregående uddannelses- og forskningsinstitutioner i arbejdet med
at afbøde udenlandsk indblanding i forskning og innovation,
Publikationen skitserer best practice til at støtte institutionerne i at beskytte deres
grundlæggende værdier, herunder akademisk frihed, integritet og institutionel autonomi,
samt hvordan institutionerne bedst beskytter deres ansatte, studerende, forskningsre-
sultater og aktiver.
EU’s Toolkit
er grupperet i fire kategorier: Værdier, ledelse, partnerskaber og cybersik-
kerhed.
Den ikke-udtømmende liste i
EU’s Toolkit
over mulige afbødende foranstaltninger kan
hjælpe F&I-aktører med at udvikle procedurer til at tackle udenlandsk indblanding, som
kan omfatte fire faser: Opmærksomhed, forebyggelse, reaktion og genopretning samt
sikring af en balance mellem risikoreduktion og øget modstandsdygtighed og samtidig
sikre effektiv reaktion og gendannelsesmuligheder.
Publikationen er udarbejdet i samarbejde med EU-landene og interessenter inden for
forsknings- og innovationsområdet og bidrager til
the European Research Area Policy
Agenda
om akademisk frihed.
3.6
Internationale sanktioner
Udover nationale og internationale rammer findes der internationalt vedtagne sankti-
onsrammer, som en del af rammen for hvem man må og ikke må samarbejde med, og
omkring hvad man samarbejder om. EU kan vedtage sanktioner mod tredjelande, lige-
som FN’s sikkerhedsråd vedtager sanktioner, der bliver direkte gældende i EU, hvis et
land trods flere opfordringer til det modsatte fortsætter med at overtræde internatio-
nale aftaler. Danmark er forpligtiget til at håndhæve gældende EU-sanktioner mod spe-
cifikke tredjelande.
Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
19
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581926_0020.png
Appendiks 1 – Nationale regler og
retningslinjer
Forskningssamarbejde
Universitetsloven - https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/778
Offentlighedsloven - https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/145
Forvaltningsloven - https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2014/433
Danske Universiteters retningslinjer for aftaler om forskningssamarbejde (2017) -
https://dkuni.dk/wp-content/uploads/2017/10/forskningssamarbejde_hjemme-
side.pdf
Danske Universiteters principper og anbefalinger om forskningsbaseret samar-
bejde og rådgivning - https://dkuni.dk/wp-content/uploads/2021/02/principper-
og-anbefalinger-for-forskningsbaseret-samarbejde-og-radgivning-online.pdf
PET og UFM – ”Er jeres forskning i fare?” – https://ufm.dk/publikationer/2021/fi-
ler/er-jeres-forskning-i-fare-dk.pdf
Forskningsfrihed og ytringsfrihed, herunder publiceringsfrihed
Universitetsloven - https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/778
Universitetsloven (BEK nr. 777 af 12/08/2009) - https://www.retsinforma-
tion.dk/eli/lta/2009/777
Den danske kodeks for integritet i forskning (2014) - https://ufm.dk/publikatio-
ner/2015/filer/file
Institutionsspecifikke retningslinjer for forskningsfrihed og ytringsfrihed
Principper og retningslinjer for forskningsbaseret rådgivning og forskningsbaseret
myndighedsbetjening, Danske Universiteter, UFM - https://dkuni.dk/wp-con-
tent/uploads/2017/10/hvidbog.pdf (se side 14)
Ytringsfrihedskommissionens betænkning, april 2020 (kapitel 15)
https://www.justitsministeriet.dk/sites/default/files/media/Pressemeddelel-
ser/pdf/2020/betaenkning_nr._1573_2020_del_2.pdf
Dual-use
-
-
-
Investeringsscreeningsloven - https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/842
Liste over kritiske teknologier - https://eur-lex.europa.eu/legal-con-
tent/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32020R1749&from=DA
Vejledning til kontrollisten - https://eksportkontrol.erhvervsstyrelsen.dk/si-
tes/default/files/media/laesevejledning_til_kontrollisten_bilag_i_2015-
2420.pdf
Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
20
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581926_0021.png
Informationssikkerhed
-
Standarden for informationssikkerhed DS/ISO/IEC 27001:2013 - https://webs-
hop.ds.dk/da-dk/standarder/standard/ds-iso-iec-270012013
IPR
-
Forskerpatentloven - https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2009/210
Spionage
-
-
Straffelovens kap. 12 §107-109 (Spionage og påvirkning) - https://www.retsin-
formation.dk/eli/lta/2019/976
Eksportkontrol: straffelovens kap 12: §110c og straffelovens kapitel 13, §114h -
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/976
EU-forordning 428/2009 - https://eur-lex.europa.eu/legal-con-
tent/da/TXT/?uri=CELEX%3A32009R0428
Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
21
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581926_0022.png
Appendiks 2 – Internationale regler og
retningslinjer
The European Code of Conduct for Research Integrity
Senest opdateret i 2017. Kodeksen er udarbejdet af organisationen ALLEA (All
European Academies)11 i tæt samarbejde med Europa-Kommisionen -
https://allea.org/code-of-conduct/
(European Commission) Research, Risk-Benefit Analyses and Ethical Issues
Et vejledningsdokument/håndbog fra Europa-Kommissionen, som er beregnet til at
hjælpe forskere med at finde de bedste midler til at tackle etiske risici i deres forsk-
ning. Bygget op som en risk-benefit analyse, som adskiller sig fra en cost-benefit
analyse netop ved introduktionen af det menneskelige element. Forfatterne af
dokumentet skriver selv: “When
the human element is brought in (the value of a life,
giving up certain rights or freedoms, limiting the quality of one’s life ...), cost-benefits
become inadequate” –
https://ec.europa.eu/research/swafs/pdf/pub_research_ethics/KI3213113ENC.pdf
(European Commission) A comprehensive strategy on how to minimize re-
search misconduct and the potential misuse of research in EU funded re-
search (2010)
Europa-Kommissionen dannede I 2009 en ekspertgruppe med to formål: 1) til at
identificere “misconduct and the potential misuse of research as an ethical issue”,
og 2) til at danne et framework til at kunne håndtere det. “This document provides a
comprehensive framework for such action [i.e. safeguarding against misconduct and
misuse of research] by proposing an integrated mechanism involving funding roles
relevant stakeholders could play”. Institutions, ethics experts and researchers. It
identifies the scope of the ethical issue, provides safeguarding ideas and describes
the
Indeholder bl.a.:
en liste med “Key areas of concern, examples and potential requirements”
(forskningsområder (emner), som potentielt kan lede til bekymring)
en tjekliste til at afgøre om der er potentiale for
misuse
eller
dual-use
I ens
forskning, og anbefalede skridt til hvis det er tilfældet (ikke særlig udtøm-
mende) –
- https://ec.europa.eu/research/participants/data/ref/fp7/89797/improper-
use_en.pdf
11
“ALLEA is the European Federation of Academies of Sciences and Humanities. It was founded in 1994 and brings to-
gether more than 50 Academies of Sciences and Learned Societies from over 40 member countries of the Council of
Europe.” Kilde:
https://allea.org/allea-in-brief/.
Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
22
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581926_0023.png
Delegation of the European Union to China - IPR in China: Guidance for Re-
searchers
En brochure fra EU delegationen i Kina, som guider europæiske forskere og giver dem
indblik i hvordan man behandler IPR i Kinesisk kontekst. -
https://ec.europa.eu/research/iscp/pdf/sfic/ipr-in-china-guidelines_en.pdf
(European Commission) An International Approach to Research and Inno-
vation – Europe’s strategy for international cooperation in a changing
world.
https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/research_and_innovation/strat-
egy_on_research_and_innovation/documents/ec_rtd_com2021-252.pdf
EU Export Control System Regulation
EU Export Control System Regulation (EC) No 428/2009 (2017 consolidated version)
- https://ec.europa.eu/trade/import-and-export-rules/export-from-eu/dual-use-con-
trols/index_en.htm
EU Dual-Use Guidance
Vejledning fra EU-Kommissionen om anvendelsen af eksportkontrolreglerne for
dual-use henvendt til forskningsinstitutionerne
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/HTML/?uri=CE-
LEX:32021H1700&from=EN
For mere om EU’s eksportregler for dual-use technologier (rent jura), se:
https://ec.europa.eu/trade/import-and-export-rules/export-from-eu/dual-use-
controls/index_en.htm
(EU) Horizon Europe
Programme Guide
Vejledningen har direkte indflydelse på de forskningsprojekter med dansk delta-
gelse, som finansieres gennem Horizon Europe-programmet. Dokumentet indeholder
referencer til en række dokumenter, der gør opmærksom på potentielle risici i pro-
jekter, som indebærer forskning i teknologi. Det giver derudover overfladisk gui-
dance til forskere med sådanne projekter ift. EU-reglementer og eventuel national
(eksport)lovgivning.
https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/docs/2021-
2027/horizon/guidance/programme-guide_horizon_en.pdf
Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
23
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581926_0024.png
Forordningen: REGULATION (EU) No 2021/695
https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2021/695/oj
Sikkerhedsklassificering i Work Programme 2021-2022 General Annexes:
https://ec.europa.eu/research/mariecurieactions/sites/default/fi-
les/2021-06/wp-13-general-annexes_horizon-2021-2022_en.pdf
KOMMISSIONENS AFGØRELSE (EU, Euratom) 2015/444 af 13. marts 2015
om reglerne for sikkerhedsbeskyttelse af EU's klassificerede informationer
https://eur-lex.europa.eu/legal-con-
tent/EN/TXT/PDF/?uri=OJ:JOL_2015_072_R_0011&qid=1427204240846&from=E
N
EU-Kommissionens ”toolkit” til at afbøde udenlandsk indblanding i forsk-
ning og innovation ” Tackling R&I foreign interference”
https://op.europa.eu/en/web/eu-law-and-publications/publication-detail/-/publica-
tion/3faf52e8-79a2-11ec-9136-01aa75ed71a1
The European Research Area Policy Agenda
https://ec.europa.eu/info/files/european-research-area-policy-agenda-2022-2024_en
Landesanktioner:
https://eeas.europa.eu/archives/docs/cfsp/sanctions/docs/measures_en.pdf
(OECD) International Science Forum (GSF)
The overall objective:
Taking into account the need for international collaboration in science to address
complex and inter-related societal, environmental and economic challenges, the
overall objective of the OECD International Science Forum is to support countries
to improve their science policies and share in the benefits of international collabo-
ration.
http://www.oecd.org/sti/inno/international-science-forum.htm
GSF: Investigating Research Misconduct Allegations in International Col-
laborative Research Projects: A Practical Guide
En praktisk guide til forskere som ønsker at indgå I internationale forskningssamar-
bejder. Fokus på hvordan man forebygger og håndterer eventuelle sager om viden-
skabelig uredelighed i internationale forskningssamarbejder. Principper for hvordan
Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
24
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581926_0025.png
sager med videnskabeligt uredelighed i internationale samarbejder bør undersøges
inkluderer at undersøgelsen skal være i overensstemmelse med national lovgivning
og med fokus på integritet, retfærdighed, i fortrolighed for at undgå unødig skade
og at sikre en balanceret fremgangsmåde. Guiden indeholder derudover en guide til
udformning af aftaler der indeholder disse elementer.
http://www.oecd.org/science/inno/42770261.pdf
Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
25