Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 124
Offentligt
Retningslinjer for
internationalt forsknings-
og innovationssamarbejde
Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del - Bilag 124
Offentligt
Udvalg om retningslinjer for internatio-
nalt forsknings- og innovationssamar-
bejde
Maj 2022
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
Udgivet af
Uddannelses- og Forskningsministeriet på
vegne af Udvalg om retningslinjer for
internationalt forsknings- og
innovationssamarbejde
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel.: 3392 9700
[email protected]
www.ufm.dk
Publikationen kan hentes på ufm.dk/publikationer
2
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Retningslinjer for internationalt
forsknings- og
innovationssamarbejde
Udvalg om retningslinjer for internationalt forsk-
nings- og innovationssamarbejde
Maj 2022
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
3
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
Indhold
Forord
Sammenfatning
Identificér og beskyt jeres kritiske forskning
Kend jeres forsknings værdi og potentiale
Beskyt jeres viden og resultater
Sæt jer ind i eksportkontrolreglerne og
investeringsscreeningsloven
6
10
13
13
14
16
Kend jeres samarbejdspartnere
Undersøg, hvem I samarbejder med
Spørg jer selv, hvorfor I samarbejder med dem
Afgræns, hvad I samarbejder med dem om
18
18
19
21
Beskyt jeres institution, ansatte og studerende
Vær bevidst om, at der kan være en trussel
Fokusér på sikkerhedsprocedurer og -systemer
Værn om jeres ansatte og studerende
23
23
24
25
Om udvalget
27
4
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
5
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
Forord
Hvorfor er der behov for disse retningslinjer?
Forskning og innovation er udpræget international i sin natur, og interna-
tionalt samarbejde er af særlig interesse for en lille, åben økonomi som
Danmark. Et stærkt og åbent internationalt forsknings- og innovations-
samarbejde giver adgang til højtspecialiserede forskningsfaciliteter i ud-
landet og den nyeste viden – og understøtter tiltrækning af talenter til
Danmark.
Danske uddannelses- og forskningsinstitutioner oplever samtidig, at in-
ternationalt samarbejde på forsknings- og innovationsområdet er blevet
mere komplekst at navigere i over det seneste årti, og at samarbejdet i
høj grad indebærer etiske, økonomiske og sikkerhedsmæssige risici.
Disse risici omfatter blandt andet brud på principperne for forskningsin-
tegritet og ansvarlig forskningspraksis, censur og begrænsning af aka-
demisk frihed, tab af militær eller kommerciel viden og uetisk anvendelse
af teknologi, herunder anvendelse i strid med menneskerettighederne.
Risikoen for udenlandsk indblanding er reel, og både danske og udenland-
ske efterretningstjenester giver udtryk for, at fremmede stater i højere
grad end tidligere uretmæssigt forsøger at anskaffe sig viden, teknologi
og produkter, som er vigtige for Danmarks konkurrenceevne eller som kan
have en negativ indflydelse sikkerhedspolitisk. Samtidig ændrer den
geopolitiske kontekst og trusselsbilledet sig løbende.
Danmark står ikke alene med disse udfordringer. Der er bred enighed i EU
om, at internationalt forsknings- og innovationssamarbejde skal ske på
et langt mere strategisk grundlag, hvor der insisteres på
gensidighed
og
transparens
og stilles skarpt på
egne interesser.
6
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581923_0007.png
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
Særligt risikable lande
Internationalt forsknings- og innovationssamarbejde er en inte-
greret og vigtig del af moderne forskningspraksis og findes i tal-
rige varianter og på forskellige niveauer. Samarbejde med interna-
tionale partnere kan optræde i form af f.eks. fælles forskningspro-
jekter, strategiske partnerskaber,
memoranda of understanding,
konkrete virksomhedskontrakter, fællespublikationer, instituti-
onsbesøg eller udveksling.
Internationalt samarbejde kræver særlig forsigtighed, hvis partne-
rens hjemland er karakteriseret som ”ikke-ligesindet”, her forstået
som et land, som bryder med internationalt anerkendte normer og
principper såsom FN’s menneskerettigheder, retsstatsprincippet,
akademisk frihed og individets/institutionens uafhængighed fra
staten. I denne sammenhæng kan indekseringerne fra
Academic
Freedom Index, Freedom in the World, World Justice Project Rule
of Law Index
understøtte risikovurderingen. Det er en skærpende
omstændighed, når civil forskning ikke er adskilt fra den militære
(civil-militær fusion) i ikke-ligesindede lande, idet danske institu-
tioner dermed uforvarende kan bidrage til at opbygge militærka-
pacitet hos potentielt fjendtlige magter.
Det er i Danmarks interesse at opretholde og håndhæve globale normer
for videnskab. Et sådan globalt system afhænger af, at lande udveksler
viden på tværs, og at forskere føler sig knyttet til hinanden i kraft af at
arbejde under de samme kriterier og værdier. Danske institutioner bør
fremme internationale standarder for god videnskabelig praksis såsom
The European Code of Conduct for Research Integrity
og
Bonn-
erklæringen om forskningsfrihed,
f.eks. ved at lade referencer til disse
indgå i internationale samarbejdsaftaler.
På denne baggrund har Udvalget for retningslinjer om internationalt
forsknings- og innovationssamarbejde udarbejdet en række retningslin-
jer til de danske uddannelses- og forskningsinstitutioner.
7
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
Hvad er formålet med retningslinjerne?
Disse retningslinjer skal understøtte danske institutioner i en balanceret
tilgang til internationalt forsknings- og innovationssamarbejde med fo-
kus på at mindske etiske, økonomiske og sikkerhedsmæssige risici og
beskytte egne langsigtede interesser i samarbejdet.
Formålet er todelt: At øge opmærksomheden hos ansatte på de risici, der
kan være ved internationalt samarbejde samt at bistå ledelsen på insti-
tutionerne til at opbygge strukturer og procedurer, der kan hjælpe an-
satte til at navigere og træffe kloge valg i internationale samarbejdsre-
lationer.
Hvem skal bruge retningslinjerne?
Målgruppen for retningslinjerne er ledelserne på de danske uddannelses-
og forskningsinstitutioner. Fuld implementering af retningslinjerne vil
kræve ejerskab hos både ledelse og ansatte, men det er institutionsle-
delsens ansvar at skabe opmærksomhed hos ansatte om de risici, der
kan være ved internationalt samarbejde, og at opbygge strukturer og
procedurer, der kan hjælpe ansatte til at navigere.
Det er udvalgets forventning, at ledelserne på danske institutioner gør
brug af disse retningslinjer til at vurdere, hvilke internationale samar-
bejdsrelationer, der kan bidrage positivt til deres forskning, og hvilke de
skal have et særligt øje på, eller helt undgå.
Retningslinjerne er også relevante for øvrige aktører på forsknings- og
innovationsområdet, herunder GTS-institutterne, regionerne og forsk-
ningstunge virksomheder.
Retningslinjerne er udarbejdet af Udvalget for retningslinjer for interna-
tionalt forsknings- og innovationssamarbejde.
8
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581923_0009.png
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
Nyttige links
UFM og PET’s pjece ”Er jeres forskning i fare?”
PET’s ”Vurdering af spionagetruslen mod Danmark” og FE’s
Udsyn 2021.
Forsvarets Efterretningstjenestes Center for Cybersikkerheds
trusselsvurdering for dansk forskning og universiteter.
Erhvervsstyrelsen om eksportkontrol og investeringsscreening.
EU’s liste over produkter med dobbelt anvendelse og
værktøjskasse til uddannelses- og forskningsinstitutioner for at
undgå udenlandsk indblanding.
EU-netværket EU-KNOC’s oversigt over retningslinjer fra andre
lande.
9
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
Sammenfatning
Nedenfor følger en sammenfatning over de konkrete tiltag, der forven-
tes igangsat af institutionerne som opfølgning på udvalgets arbejde.
Identificér og beskyt jeres kritiske forskning
Kend jeres forsknings værdi og potentiale
-
Institutionerne foretager en overordnet vurdering af, hvilke
forskningsområder, data, udstyr og resultater, der er strate-
gisk vigtige for institutionen og dermed udsatte.
Institutionerne foretager en vurdering af, om disse områder,
udstyr, data og resultater er tilstrækkeligt beskyttet og er
ekstra opmærksomme på, hvilke samarbejdsrelationer der
indgås på området.
-
Beskyt jeres viden og resultater
-
Institutionerne udarbejder standardaftaler for internationalt
samarbejde, hvor betingelserne for IPR, omfang af vidende-
ling og ejerskab er klart formuleret, og hjælper deres ansatte
med at håndhæve betingelserne under og efter projektforlø-
bet.
Institutionerne øger deres opmærksomhed på, hvad samar-
bejdsaftalen indeholder af relevante betingelser og overvejer
løbende, om der er behov for yderligere tiltag.
-
Sæt jer ind i eksportkontrolreglerne og
investeringsscreeningsloven
-
Institutionerne tager initiativ til at udarbejde institutions-
specifikke vejledninger og/eller afholder workshops eller kur-
ser om regelsæt og implementering tilpasset deres instituti-
ons konkrete behov.
Institutionerne overvejer at etablere arbejdsgrupper eller ud-
pege ressourcepersoner inden for særlige områder som f.eks.
dual-use.
-
10
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
Kend jeres samarbejdspartnere
Undersøg, hvem I samarbejder med
-
Institutionerne har procedurer for at kunne foretage grundige
baggrundstjek af internationale partnere hvor relevant og
deler viden om potentielle problematiske partnere med hin-
anden.
Institutionerne forholder sig kritisk til ukendte partnere og
sørger for, at deres ansatte ved, hvordan de kan indberette
mistænkeligheder til institutionens ledelse.
-
Spørg jer selv, hvorfor I samarbejder med dem
-
Institutionerne udarbejder en spørgeguide til forskere, som
kan anvendes til at vurdere relevansen af at indgå i et speci-
fikt internationalt samarbejde.
Institutionerne overvejer nøje, om det er med den pågæl-
dende partner, at sandsynligheden for merværdi er størst, og
om der er ligeværdige og kompatible interesser i samarbej-
det.
-
Afgræns, hvad I samarbejder med dem om
-
Institutionerne overvejer som standard at inkludere positiv-
lister i internationale samarbejdsaftaler over, hvilke konkrete
teknologier, data, udstyr, resultater m.v., de vil dele eller give
adgang til. Negativlister kan ligeledes overvejes.
11
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
Beskyt jeres institution, ansatte og studerende
Vær bevidste om, at der kan være en trussel
-
Institutionerne øger opmærksomheden på trusler og risici hos
ansatte og studerende og rådgiver dem om, hvordan de re-
ducerer risikoen, f.eks. ved at afholde kurser, udarbejde vej-
ledninger, arrangere briefings m.v., eventuelt tilpasset det en-
kelte institut.
Institutionerne bidrager til at skabe en opmærksomhedskul-
tur på tværs af hele organisationen, herunder ved at opfordre
ansatte til at deltage i institutionens initiativer på området.
-
Fokusér på sikkerhedsprocedurer og –systemer
-
Institutionerne tydeliggør kommandovejene i organisationen
og etablerer klare kommunikationskanaler og procedurer for
håndtering af sikkerhed.
Institutionerne sørger for, at ansatte og studerende ved,
hvordan de udviser god digital adfærd, forsigtighed på rejser
og ophold særligt i ikke-ligesindede lande samt indberetter
mistænkelige henvendelser eller opførsel til ledelsen.
-
Værn om jeres ansatte og studerende
-
Institutionerne giver deres interne regler for bibeskæftigelse
et eftersyn og skærmer deres ansatte og studerende mod
adgang til viden og kritiske forskningsområder m.m., der ikke
er nødvendig for disses studier eller arbejde, og som frem-
mede stater kunne have interesse i at tilegne sig, få adgang
til eller påvirke.
Institutionerne har klare procedurer for on-boarding af nye
ansatte, herunder kendskab til gældende regler og kodeks, og
styrker det løbende ledelsesfokus på særligt udenlandske
ansattes relevante tilhørsforhold.
Institutionerne øger ansattes og studerendes opmærksom-
hed på menneskerettede og økonomiske metoder, der kan
føre til udenlandsk indblanding, og opfordrer til, at forsøg på
dette bliver indberettet.
-
-
12
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581923_0013.png
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
Identificér og beskyt
jeres kritiske forskning
Kend jeres forsknings værdi og potentiale
Der er behov for, at institutionerne:
foretager en overordnet vurdering af, hvilke forskningsområder,
data, udstyr og resultater, der er strategisk vigtige for institutio-
nen og dermed udsatte.
foretager en vurdering af, om disse områder, udstyr, data og re-
sultater er tilstrækkeligt beskyttet og er ekstra opmærksomme
på, hvilke samarbejdsrelationer der indgås på området.
Det er vigtigt, at I som ledelse på en forskningsinstitution har et overblik
over hvilke forskningsresultater eller –områder, der er strategisk vigtige
for jeres institution. Det kan f.eks. være, at jeres institution ligger inde
med data, der er unikke og efterspurgt globalt, eller at jeres forskning er
tæt på et gennembrud på området. Det handler om at identificere særligt
værdifulde og udsatte forskningsområder – de aktiver, som andre vil
have fat i.
På disse områder er det ikke kun nødvendigt at beskytte forskningen
gennem patentering og håndhævelse af ophavsrettigheder, men også
ved nøje at overveje med hvem og hvordan, der samarbejdes internatio-
nalt. Der findes nemlig talrige eksempler på, at udenlandske forskere
uretmæssigt forsøger at skaffe sig adgang til unikke data, forretnings-
hemmeligheder eller militær know-how til skade for danske interesser.
Det er vurderingen, at udenlandske statslige aktører i højere grad end
tidligere forsøger at indhente viden og uretmæssigt overføre teknologi. I
visse tilfælde med henblik på militær eller uetisk anvendelse, herunder i
strid med menneskerettighederne, i andre tilfælde for at styrke egen
forskningskapacitet og konkurrenceevne på bekostning af den danske.
I praksis kan det være svært at vurdere, hvad et specifikt forskningsfelt
og konkrete forskningsresultater potentielt kan (mis)bruges til. Og jo
13
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581923_0014.png
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
tættere forskningen er på egentlig grundforskning, jo sværere er det.
Selvom forskningen er i de tidlige stadier, kan den imidlertid stadig være
værdifuld og beskyttelsesværdig. Det er forskeren selv, der bedst kan
vurdere og klassificere viden på det konkrete forskningsfelt, og dermed
har forskeren et medansvar for at hjælpe ledelsen med at vurdere forsk-
ningens værdi og potentiale.
Erfaringer viser, at de mest udsatte områder for at miste kommerciel eller
militær know-how findes inden for naturvidenskab, sundhedsvidenskab
og teknisk videnskab (se også pkt. 1.3.). Men også inden for samfundsvi-
denskab og humaniora kan der være risici, herunder tab af akademisk
frihed, censur og påvirkning eller omskrivning af forskningsresultater. Det
er derfor vigtigt altid at tage udgangspunkt i den konkrete forskning.
Beskyt jeres viden og resultater
Der er behov for, at institutionerne:
-
udarbejder standardaftaler for internationalt samarbejde, hvor
betingelserne for IPR, omfang af videndeling og ejerskab er klart
formuleret, og hjælper deres ansatte med at håndhæve betingel-
serne under og efter projektforløbet.
-
øger deres opmærksomhed på, hvad samarbejdsaftalen indehol-
der af relevante betingelser, og løbende overvejer, om der er be-
hov for yderligere tiltag for at beskytte forskningen.
Det er ikke altid tilfældet, at I har den samme interesse i samarbejdet
som jeres internationale samarbejdspartnere.
Hvor interessen fra jeres side kan være akademisk eller forskningsfaglig,
kan jeres internationale partner have interesse i:
at forskningen fører til et fremtidigt kommercielt eller patenter-
bart resultat
følsomme data eller personligt identificerbare oplysninger som fx
genetiske oplysninger eller kommercielle testdata
en potentiel militær anvendelse af forskningen
et potentielt grundlag for internationale strategiske politiske for-
handlinger eller beslutninger
at anvende laboratorieudstyr, partneren ellers ikke vil have ad-
gang til, inden for et følsomt forskningsområde.
14
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581923_0015.png
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
I bør derfor tidligt tage stilling til, hvordan I vil håndtere og beskytte den
viden, I kommer med, hvad I er villige til at dele, og hvem der ejer de re-
sultater, I er med til at generere, når I starter et internationalt samarbejde.
I bør have øget opmærksomhed på risikostyring jo højere teknologiud-
viklingsniveau, jo større økonomi og jo større udveksling af personer,
samarbejdet indebærer.
Tager I ikke stilling til dette, risikerer I, at I ikke kan:
anvende jeres viden og afprøve jeres ideer på en sikker måde
bevise jeres ejerskab
profitere fra en eventuel kommercialisering af resultaterne
forhindre eller afskrække uønsket anvendelse af jeres viden og
resultater.
Konkret bør ovenstående opmærksomhedspunkter inkluderes i jeres
samarbejdsaftale med den internationale partner. Det kan f.eks. gøres
ved at lave en liste over de videnskabelige undersøgelser, metoder, ma-
terialer m.v., I bringer ind i samarbejdet, samtidigt med, at I undersøger,
hvordan disse er stillet i forhold til intellektuelle ejendomsrettigheder
(IPR), såsom patenter, licensaftaler og copyright.
Det kan også være hensigtsmæssigt at inkludere reference til fælles
akademiske værdier i samarbejdsaftalerne som f.eks.
The European
Code of Conduct for Research Integrity
og
Bonn-erklæringen om
forskningsfrihed.
Dette er ikke kun relevant for IPR. Det kan være nød-
vendigt, at I forud for, at der indgås en samarbejdsaftale om et fælles
forskningsprojekt, indgår en særskilt fortroligheds- eller hemmeligholdel-
sesaftale for at afskrække jeres internationale partner fra at misbruge
eller videregive centrale oplysninger.
En god samarbejdsaftale kan aldrig sikre jer fuldstændigt mod tyveri,
spionage og misbrug, men den giver et klart signal til internationale part-
nere om, at I er bevidste om jeres rettigheder og klar til at håndhæve dem.
Det kan medvirke til at forhindre og afskrække forsøg på uønsket over-
førsel og/eller anvendelse af jeres viden og resultater.
For at lette arbejdet og ensarte tilgangen på jeres institution, bør I kunne
stille en standardkontrakt til rådighed, som jeres ansatte kan tage ud-
gangspunkt i. Ikke alle samarbejdsformer kræver, at der udarbejdes en
15
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581923_0016.png
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
samarbejdsaftale, og aftalernes omfang varierer fra samarbejdets type
og formalitet. Det er jer selv, der bedst kan vurdere dette.
Når I indgår samarbejde med udenlandske forskningsinstitutioner, bør I
ligeledes være opmærksomme på, at der på individuelle institutioner og i
enkelte lande kan være afvigende regler om ejerskabet til resultater. Sørg
for at skabe klarhed om dette, inden samarbejdet startes. Er det institu-
tionen eller den individuelle forsker, der ejer resultaterne? Hvem har lov
til at tilgå resultaterne efterfølgende og i hvilken grad?
Sæt jer ind i eksportkontrolreglerne og
investeringsscreeningsloven
Der er behov for, at institutionerne:
-
tager initiativ til at udarbejde institutionsspecifikke vejledninger
og/eller afholde workshops eller kurser om regelsæt og imple-
mentering tilpasset deres institutions konkrete behov.
-
overvejer at etablere arbejdsgrupper eller udpege ressourceper-
soner inden for særlige områder som f.eks. dual-use.
Risikoen for militær eller uetisk anvendelse af teknologi og forskningsre-
sultater er et centralt risikoområde i internationalt samarbejde. Det er på
samme tid et meget reguleret risikoområde, og det er derfor vigtigt, at I
sætter jer ind i særligt eksportkontrolreglerne og investeringsscreenings-
loven.
Eksportkontrolregimet indeholder krav om kontrol af eksport af og tek-
nisk bistand til en række produkter og teknologier, som både kan anven-
des til civile og militære formål (dual-use). Reglerne stiller bl.a. krav om
tilladelse til eksport af dual-use produkter og teknologier uden for EU,
men også inden for EU for så vidt angår visse særligt kritiske produkter.
Eksportkontrol omfatter også forbud mod at yde teknisk bistand i for-
bindelse med dual-use produkter, hvis der er risiko for, at de kan anven-
des i forbindelse med masseødelæggelsesvåben. Teknisk bistand kan
f.eks. være foredrag, undervisning eller konsulentbistand, og viden og
akademiske aktiviteter kan således være genstand for eksportkontrol.
16
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
Joint venture-samarbejder om forskning og udvikling inden for forsvars-
sektoren, it-sikkerhed, kritisk teknologi eller kritisk infrastruktur er om-
fattet af investeringsscreeningsloven. Det betyder, at aftaler inden for
de nævnte områder mellem en udenlandsk investor og danske forsk-
ningsinstitutioner kræver tilladelse af Erhvervsstyrelsen.
Kritisk teknologi omfatter ifølge investeringsscreeningsloven:
-
Kunstig intelligens og machine learning til autonome fartøjer,
efterligning af mennesker, analyse af positioneringsdata og
biometrisk identifikation.
Avanceret industriel robotteknologi, herunder til produkti-
onsrobotter eller til brug i sundhedssektoren samt avanceret
droneteknologi.
Halvledere til brug i integrerede kredsløb, herunder teknolo-
gier der understøtter produktionen heraf.
Teknologier til beskyttelse af cyber- og informationssikker-
hed med henblik på tilgængelighed, integritet eller fortrolig-
hed i it-systemer, samt forsvar mod it-angreb.
Rumfartsteknologi til opsendelse af satellitter, personer og
andet samt kommunikationsteknologi der understøtter
dette.
Teknologier til industriel energilagring, energikonvertering og
energitransport.
Kvanteteknologi i forbindelse med kvantecomputere, kvan-
tesensorer, kvantekryptografi og kvantekommunikation.
Nuklearteknologi, dog ikke produkter til anvendelse i sund-
hedssektoren.
Nanoteknologi, herunder avancerede materialer med grafen.
Bioteknologi inden for syntetisk biologi.
3D-print til fremstilling af komponenter til industriel anven-
delse.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Da der kan være udfordringer med at operationalisere eksportkontrolre-
gimet og investeringsscreeningsloven på forskningsområdet, er det nød-
vendigt, at I forholder jer specifikt til problematikken. Det kan f.eks. være
ved at sørge for, at der udarbejdes vejledninger og tjeklister og afholdes
workshops eller kurser. I bør ligeledes overveje, om der skal etableres en
dual-use arbejdsgruppe eller udpeges ressourcepersoner inden for sær-
lige fagområder.
17
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581923_0018.png
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
Kend jeres
samarbejdspartnere
Undersøg, hvem I samarbejder med
Der er behov for, at institutionerne:
-
har procedurer for at kunne foretage grundige baggrundstjek
af internationale partnere hvor relevant, og at de deler viden
om potentielle problematiske partnere med de øvrige danske
institutioner.
-
forholder sig kritisk til ukendte partnere og sørger for, at de-
res ansatte ved, hvordan de kan indberette mistænkelighe-
der til institutionens ledelse.
På samme måde som virksomheder benytter sig af
due diligence-under-
søgelser i forbindelse med virksomhedsoverdragelser og –fusioner, er det
nødvendigt, at I kun indgår samarbejde med internationale partnere på
et oplyst grundlag. Det bidrager til, at I kan afdække og reducere poten-
tielle risici ved samarbejdet.
Et sådan baggrundstjek er også et nødvendigt værktøj til at kunne vur-
dere omfanget af samarbejdet (er der noget, I ikke kan samarbejde med
den internationale partner om?), og om samarbejdet tilfører tilstrækkelig
værdi til jeres forskning (får I nok ud af samarbejdet?).
Udenlandsk indblanding kan være svært at gennemskue i internationalt
samarbejde, og det er derfor vigtigt også at undersøge, hvem I indirekte
samarbejder med. Det vil sige at undersøge, hvem der helt eller delvist
kontrollerer jeres internationale samarbejdspartner. Hvis der er risiko for,
at jeres partner f.eks. har tætte relationer til en fremmed stats militær
eller politiske particeller, bør I være særdeles varsomme og kun indgå i
samarbejdet under allerstørste bevågenhed.
For at udnytte den viden, der allerede er opbygget i Danmark på området,
kan det anbefales at tage kontakt til andre danske forskningsinstitutio-
ner (eller de danske innovationscentre, hvor relevant) og høre om deres
18
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581923_0019.png
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
erfaringer med en specifik partner. I særlige tilfælde kan det være nød-
vendigt at kontakte efterretningstjenesterne, der gerne bistår med yder-
ligere rådgivning. Hver institution bør udpege en kontakt/enhed, der fo-
restår kontakten til tjenesterne.
Simple samarbejder som eksempelvis deltagelse i konferencer og fælles
konferencepublikationer stiller andre krav til risikovurderinger end mere
komplekse samarbejder som samarbejdsprojekter og egentlige partner-
skaber.
Hvis I indgår i et multinationalt samarbejde, hvor der deltager både eu-
ropæiske og internationale partnere, anbefales I altid at spørge de euro-
pæiske partnere, der har formidlet kontakten til de internationale part-
nere, om de har foretaget de nødvendige baggrundstjek.
Det er ikke alle stater uden for Europa, der kræver lige stor bevågenhed.
Samarbejdet kræver særlig forsigtighed, hvis jeres partners hjemstat
bryder med internationalt anerkendte normer og principper såsom FN’s
menneskerettigheder, retsstatsprincippet, akademisk frihed og indivi-
dets/institutionens uafhængighed fra staten. I denne sammenhæng kan
indekseringerne fra
Academic Freedom Index, Freedom in the World,
World Justice Project Rule of Law Index
understøtte risikovurderingen.
Det er en skærpende omstændighed, når civil forskning ikke er adskilt fra
den militære (civil-militær fusion) i ikke-ligesindede lande.
Spørg jer selv, hvorfor I samarbejder med dem
Der er behov for, at institutionerne:
-
udarbejder en spørgeguide til forskere, som kan anvendes til at
vurdere relevansen af at indgå i et specifikt internationalt sam-
arbejde.
-
nøje overvejer, om det er med den pågældende partner, at sand-
synligheden for merværdi er størst, og om der er ligeværdige og
kompatible interesser i samarbejdet.
I bør kun indgå større forpligtende samarbejder med internationale part-
nere, hvor jeres gevinst af samarbejdet står fuldstændig klart. Det kan
være, at I får adgang til viden, I ellers ikke ville kunne tilegne jer, eller at I
får adgang til udstyr, som ellers ville være for dyrt at købe sig adgang til.
19
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
Spørg altid jer selv, om det er med den pågældende partner, at sandsyn-
ligheden for merværdi er størst. En tommelfingerregel er at starte småt
– mindre, undersøgende aktiviteter med lavt teknologiudviklingsniveau
såsom et fælles indlæg på en konference er knap så forpligtende og risi-
kobetonede som større samarbejder.
I bør ikke indgå samarbejder, hvis det finansielle bidrag fra jeres interna-
tionale partner forekommer mistænkeligt generøst eller ikke er proporti-
onelt med arbejdsindsatsen. Selvom det kan være svært at vurdere en
samarbejdspartners egentlige motivation, så bør du heller ikke indgå
samarbejder med internationale partnere, hvis du er i tvivl om partnerens
motivation for samarbejdet. Et faresignal er, hvis nogen interesserer sig
mere for, hvad I ved generelt, end hvad I kan bidrage konkret med i sam-
arbejdet – eller hvis aftalen indeholder særlige krav eller medfører selv-
censur.
Som udgangspunkt bør internationalt samarbejde være lige berigende
for begge parter. For at opnå dette bør der formuleres klare fælles mål,
og der bør være transparens i forhold til motivation og allokering af res-
sourcer. En ensidig finansierings- eller ressourceallokering bør undgås. På
den måde kan I fremme reciprocitet i samarbejdet samtidigt med et
skarpt fokus på egne interesser.
I bør også vurdere risikoen for, at partneren sætter grundlæggende vær-
dier under pres i samarbejdet, herunder akademisk frihed, ytringsfrihed,
forskningsintegritet og ansvarlig forskningspraksis m.v. I nogle lande er
der særlige udfordringer med falske
peer reviews,
fabrikation og forfalsk-
ning af data eller plagiering som følge af kombinationen af lave forsker-
lønninger og høje bonusser for publicering. Endelig bør I være opmærk-
somme på, at der er set eksempler på ”etisk dumping”, hvor forsknings-
projekter, som af etiske grunde ikke kan gennemføres inden for EU, ek-
sporteres til gennemførelse i lande med andre standarder.
Som vejledende spørgeguide kan I tage udgangspunkt i følgende:
20
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581923_0021.png
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
Spørgeguide
Hvem samarbejder vi med (indirekte og direkte) og hvorfor?
Er samarbejdet ligeværdigt?
Hvem finansierer det pågældende samarbejde, og hvilken indfly-
delse følger med finansieringen?
Hvem har ret til forskningsresultatet?
Hvilke potentielle risici kan der være forbundet med et samar-
bejde med forskere fra det konkrete land og/eller institution?
Pålægger aftalen indirekte og/eller direkte restriktioner på forsk-
ningsfriheden – er aftaleteksten klar eller efterlader den plads til
fortolkning?
Hvilken data deles, og hvem har ret til den?
Har samarbejdspartneren stærke kommercielle interesser i sam-
arbejdet - hvilken betydning skal det have for videndeling?
Afgræns, hvad I samarbejder med dem om
Der er behov for, at institutionerne:
overvejer som standard at inkludere positivlister i internationale
samarbejdsaftaler og -relationer over, hvilke konkrete teknolo-
gier, data, udstyr, resultater m.v., de vil dele eller give adgang til.
Negativlister kan ligeledes overvejes, såfremt det vurderes hen-
sigtsmæssigt.
For at I ikke giver den internationale partner unødvendig stor adgang til
jeres viden og jeres resultater, bør I sørge for at afgrænse samarbejdet til
specifikke områder i aftalen. I kan i den forbindelse overveje at tilføje en
positivliste over forskningsområder, teknologi, udstyr eller sågar bygnin-
ger, jeres internationale partner kun kan få adgang til gennem samarbej-
det. Negativlister (over områder eller udstyr, som der ikke gives adgang
til) kan også overvejes, såfremt det vurderes hensigtsmæssigt.
Jeres udgangspunkt bør være, at samarbejdet er så åbent som muligt, så
lukket som nødvendigt. Denne tilgang, som også forfølges i EU-projekter,
er vigtig, men kan virke uvant, da udgangspunktet i forskningsverdenen
er at fremme princippet om
open science.
21
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
Dette er især vigtigt for jer, der er leder på en forskningsinstitution, da
det normalt er institutionen, der som juridisk enhed underskriver den for-
melle samarbejdsaftale. Har I derfor ikke afgrænset, hvad jeres institu-
tion vil dele og give adgang til, risikerer I, at jeres internationale partner
kan kræve adgang til al den teknologi, data og udstyr, jeres institution
råder over, såfremt det er nødvendigt for at kunne leve op til forpligtel-
serne i aftalen.
Dette gælder også for invitation af gæsteforskere eller ved ansættelse
af eksterne undervisere, hvor der kan være behov for at indføre særlige
godkendelsesprocedurer, hvor der tages aktivt stilling til, hvilken viden
eller hvilket udstyr, der gives adgang til.
22
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581923_0023.png
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
Beskyt jeres institution,
ansatte og studerende
Vær bevidst om, at der kan være en trussel
Der er behov for, at institutionerne:
øger opmærksomheden på trusler og risici hos ansatte og stude-
rende og rådgiver dem om, hvordan de reducerer risikoen, f.eks.
ved at afholde kurser, udarbejde vejledninger, arrangere briefings
m.v., tilpasset det enkelte institut.
bidrager til at skabe en opmærksomhedskultur på tværs af hele
organisationen, herunder ved at opfordre ansatte til at deltage i
institutionens initiativer på området.
En række konkrete episoder, der involverer danske institutioner, har de
seneste år tydeliggjort, at truslen forbundet med internationalt forsk-
ningssamarbejde er reel og kompleks. Det er imidlertid langt fra alle an-
satte og studerende, som selv har oplevet konkrete etiske eller sikker-
hedsmæssige risici.
Det er derfor vigtigt, at I som ledelse på en uddannelses- og forsknings-
institution gør jeres ansatte og i relevant omfang studerende opmærk-
somme på truslen ved f.eks. at give konkrete eksempler på udenlandsk
indblanding og rådgiver dem om, hvordan de kan reducere risikoen. I bør
også overveje, om der er behov for at invitere PET til at afholde kurser
eller briefings om kritiske teknologier og udenlandsk indblanding.
Som ledelse har I ansvaret for at skabe en modstandsdygtig kultur og
robusthed over for truslen på jeres institution gennem oplysning, rådgiv-
ning og konkret vejledning til ansatte og studerende om, hvordan de bør
gebærde sig.
23
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581923_0024.png
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
Fokusér på sikkerhedsprocedurer og -systemer
Der er behov for, at institutionerne:
tydeliggør kommandovejene i organisationen og etablerer klare
kommunikationskanaler og procedurer for håndtering af sikker-
hed.
sørger for, at ansatte og studerende ved, hvordan de udviser god
digital adfærd, forsigtighed på rejser og ophold særligt i ikke-li-
gesindede lande samt indberetter mistænkelige henvendelser el-
ler opførsel til ledelsen.
Fremmede stater anvender forskellige metoder til at indhente oplysnin-
ger – både lovlige, ulovlige eller i gråzonen mellem de to. Det kan være
lige fra, at der bliver udvist særlig interesse for jeres forskning på inter-
nationale konferencer, at I modtager anmodninger på sociale medier, til
at jeres institution bliver udsat for cyberangreb eller indbrud.
Det er jeres ansvar som ledelse at implementere tiltag som en central
sikkerhedsorganisation, adgangskontrol, IT, alarmer og overvågning mv.
samt klare procedurer for, hvem man som ansat eller studerende kan gå
til, hvis man oplever noget bekymrende/mistænkeligt.
Det er samtidig jeres ansvar at udvikle en sikkerhedsbevidst kultur på
institutionen, hvor ansatte og i relevant omfang studerende udviser god
digital adfærd, forsigtighed på rejser og ophold særligt i ikke-ligesindede
lande samt at indberetter mistænkelige henvendelser eller opførsel til le-
delsen.
24
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581923_0025.png
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
Værn om jeres ansatte og studerende
Der er behov for, at institutionerne:
giver deres interne regler for bibeskæftigelse et eftersyn og
skærmer deres ansatte og studerende mod adgang til viden og
kritiske forskningsområder m.m., der ikke er nødvendig for disses
studier eller arbejde, og som fremmede stater kunne have inte-
resse i at tilegne sig, få adgang til eller påvirke.
har klare procedurer for on-boarding af nye ansatte, herunder
kendskab til gældende regler og kodeks, og styrker det løbende
ledelsesfokus på særligt udenlandske ansattes relevante tilhørs-
forhold.
øger ansattes og studerendes opmærksomhed på menneskeret-
tede og økonomiske metoder, der kan føre til udenlandsk indblan-
ding, og opfordrer til, at forsøg på dette bliver indberettet.
Som ledelse på en forskningsinstitution har I ikke blot ansvar for at gøre
jeres ansatte og studerende opmærksomme på truslen. Det er også nød-
vendigt at beskytte dem aktivt mod udenlandsk indblanding.
Eksempler på menneskerettede metoder for udenlandsk indblanding og
spionage omfatter: rekruttering af forskere og studerende til udlandet for
derigennem at kunne indhente viden, hvervning af forskere og stude-
rende til spionage, lokke informationer ud af personer gennem psykolo-
gisk manipulation, afpresning, trusler og tvang samt bestikkelse.
I bør være opmærksomme på, at metoden kan være økonomisk indirekte
og meget svær at gennemskue for den udsatte. Dette kan f.eks. være til-
fældet med legater, tilskud eller udenlandske talentprogrammer, hvor en
ansat eller studerende langsomt indrulleres i en tilknytning, hvor konse-
kvenserne først viser sig over tid.
Det kan derfor være nødvendigt at give de interne regler for bibeskæfti-
gelse et eftersyn. Selv hvis reglerne vurderes at være dækkende og til-
strækkelige, bør I have et fokus på, om jeres ansatte er tilstrækkeligt be-
vidste om de forpligtelser, reglerne indebærer.
Tilknytning til f.eks. talentprogrammer er ikke nødvendigvis problematisk,
og med åben og transparent dialog om personlige tilbud eller eksterne
25
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
tilhørsforhold kan I og jeres ansatte vurdere, om der er grund til bekym-
ring.
Samtidig har nogle fremmede stater efterretningslove, der pålægger de-
res statsborgere og virksomheder i en given situation at samarbejde med
den pågældende stats sikkerhedsmyndigheder.
I bør være opmærksomme på, at der kan være en risiko for udenlandske
particeller på danske institutioner, som har til formål at holde de uden-
landske ansatte eller studerende på den ”rette ideologiske sti”. Dette kan
påvirke den akademiske frihed eller nedlægge censur omkring forsk-
ningsemner eller resultater, men også resultere i militær eller uetisk an-
vendelse af forskningsresultater, f.eks. i strid med menneskerettighe-
derne.
I den forbindelse kan I skærme jeres institutions udenlandske ansatte
mod disse forpligtelser ved nøje at overveje, hvordan videndeling og ad-
gang til særligt kritiske forskningsområder, data eller teknologier kan be-
grænses, uden at dette går ud over den pågældende forskers arbejde. På
den måde begrænses den pågældende forskers mulighed for ufrivilligt el-
ler frivilligt at kunne dele følsom eller kritisk viden med fremmede tjene-
ster.
Der er ligeledes behov for et ledelsesfokus på at
on-boarde
nye og uden-
landske ansatte i organisationskulturen på jeres institution, herunder
styrke deres kendskab til gældende regler og kodeks, f.eks. GDPR, dual-
use, forskningsintegritet og –etik m.v.
I bør overveje, om der er udenlandske ansatte, I med fordel kan have en
særlig tæt ledelseskontakt til – ikke mindst så I har mulighed for at
hjælpe dem, hvis behovet skulle opstå. Det er centralt, at fokus er på at
drage omsorg for jeres ansatte, så særlig opmærksomhed ikke opleves
som diskrimination.
Endelig har I et ansvar for at vurdere behovet for evt. at udarbejde lan-
despecifikke retningslinjer eller briefings før udveksling af danske for-
skere og studerende særligt til ikke-ligesindede lande. I kan her overveje
at konsultere PET’s rådgivningscenter. I bør også overveje, om der i sær-
lige tilfælde skal afholdes debriefings efter endt ophold for at tjekke, om
potentielle risici materialiserede sig, og identificere eventuelle mønstre.
26
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
Om udvalget
Udvalget om retningslinjer for internationalt forsknings-
og innovationssamarbejde (URIS)
URIS blev nedsat i efteråret 2020 med den opgave at gennemgå eksi-
sterende rammer med relevans for internationalt forsknings- og innova-
tionssamarbejde og se på behovet for eventuelle supplerende tiltag. Må-
let var at understøtte danske forskningsinstitutioner i en balanceret til-
gang, hvor internationalt forsknings- og innovationssamarbejde frem-
mes parallelt med et øget fokus på potentielle risici.
Som led i denne opgave har URIS forholdt sig til risikoen for:
Brud på principperne for forskningsintegritet og ansvarlig forsk-
ningspraksis, herunder ansvarlig administration af forskningsdata
og beskyttelse af ophavsret.
Uetiske anvendelser af teknologi, herunder militær anvendelse el-
ler anvendelse i strid med menneskerettighederne.
Udenlandsk indblanding og sikkerhedsbrud fra udenlandske stu-
derende og ansatte ved danske institutioner samt danske stude-
rende på udveksling og ansatte på rejse i udlandet.
At bidrage til at styrke og opbygge forsknings- og innovations-
kapacitet på følsomme områder i ikke-ligesindede lande.
Udvalgets arbejde med disse fire risici var opdelt i tre faser:
27
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581923_0028.png
Retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
Fase 1
- Drøftelse af
sikkerhedsmæssige og
etiske udfordringer og
dilemmaer
- Kortlægning af
internationale og
nationale rammer og
regler
Fase 2
- Drøftelse af, hvordan
der kan skabes større
opmærksomhed på risici - Udarbejdelse af
supplerende
og faldgruber
retningslinjer til danske
- Drøftelse af
forskere og institutioner
ansvarsfordeling mellem
- Vurdering af
myndigheder,
institutioner og forskere hensigtsmæssigheden i
at etablere et permanent
udvalg
Fase 3
Med udgangspunkt i ovenstående faser blev der afholdt otte udvalgs-
møder i perioden fra september 2020 til januar 2022. URIS inddrog inter-
nationale erfaringer i arbejdet, ligesom udvalget inddrog relevante myn-
digheder og faglige eksperter med indsigt i problemstillingen.
Udvalget bestod af følgende repræsentanter fra universiteterne, profes-
sionshøjskolerne og de forskningsfinansierende fonde:
Peter Kjær, prorektor, Roskilde Universitet
Lene Pries-Heje, institutleder, IT-Universitetet
Mogens Rysholt Poulsen, dekan, Aalborg Universitet
Nikolaj Malchow-Møller, rektor, Copenhagen Business School
Kristian Pedersen, dekan, Aarhus Universitet
Rasmus Larsen, prorektor, Danmarks Tekniske Universitet
David Dreyer Lassen, prorektor, Københavns Universitet
Henrik Bindslev, dekan, Syddansk Universitet
Harald Mikkelsen, formand for Forskningsstrategisk Initiativ, Dan-
ske Professionshøjskoler
Maja Horst, bestyrelsesformand, Danmarks Frie Forskningsfond
Annemarie Munk Riis, vicedirektør, Innovationsfonden
Søren-Peter Olesen, direktør, Danmarks Grundforskningsfond
Uddannelses- og Forskningsministeriet var formand for udvalget og va-
retog sekretariatsbetjeningen.
28