Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 124
Offentligt
Afrapportering
Udvalg om retningslinjer
for internationalt
forsknings- og
innovationssamarbejde
Maj 2022
Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del - Bilag 124
Offentligt
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Afrapportering
Udgivet af
Uddannelses- og Forskningsministeriet på
vegne af Udvalg om retningslinjer for
internationalt forsknings- og
innovationssamarbejde
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel.: 3392 9700
[email protected]
www.ufm.dk
Publikationen kan hentes på ufm.dk/publikationer
2
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Afrapportering
Udvalg om retningslinjer for
internationalt forsknings- og
innovationssamarbejde
Afrapportering
Maj 2022
3
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Afrapportering
Indhold
1. Indledning
2. Sammenfatning
3. Udvalgets hovedkonklusioner og anbefalinger
3.1 En ny og skærpet tilgang til internationalt forsknings- og
innovationssamarbejde
3.2 Danmarks tilgang bør ligge på linje med ligesindede landes tilgang
3.3 Behov for løbende tilpasninger
5
7
11
11
15
20
4. Nye retningslinjer
4.1 Identificér og beskyt jeres kritiske forskning
4.1.1 Kend jeres forsknings værdi og potentiale
4.1.2 Beskyt jeres viden og resultater
4.1.3 Sæt jer ind i eksportkontrolreglerne og
investeringsscreeningsloven
4.2 Kend jeres samarbejdspartnere
4.2.1 Undersøg, hvem I samarbejder med
4.2.2 Spørg jer selv, hvorfor I samarbejder med dem
4.2.3 Afgræns, hvad I samarbejder med dem om
4.3 Beskyt jeres institution, ansatte og studerende
4.3.1 Vær bevidst om, at der kan være en trussel
4.3.2 Fokusér på sikkerhedsprocedurer og –systemer
4.3.3 Værn om jeres ansatte og studerende
21
21
22
23
24
25
25
26
26
27
27
28
29
5. Opfølgning
6. Oversigt over bilag
31
32
4
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Afrapportering
1. Indledning
Forskning og innovation er udpræget international i sin natur, og internationalt samar-
bejde er af særlig interesse for en lille, åben økonomi som Danmark. Et stærkt og åbent
internationalt forsknings- og innovationssamarbejde giver adgang til højtspecialiserede
forskningsfaciliteter i udlandet og den nyeste viden – og understøtter tiltrækning af ta-
lenter til Danmark.
Danske uddannelses- og forskningsinstitutioner oplever samtidig, at internationalt sam-
arbejde på forsknings- og innovationsområdet er blevet mere komplekst at navigere i
over det seneste årti, og at samarbejdet i høj grad indebærer etiske, økonomiske og sik-
kerhedsmæssige risici. Samtidig giver både danske og udenlandske efterretningstjene-
ster udtryk for, at fremmede stater i højere grad end tidligere uretmæssigt forsøger at
anskaffe sig viden, teknologi og produkter, som er vigtige for Danmarks konkurrenceevne,
eller som kan have en negativ indflydelse sikkerhedspolitisk.
Der er derfor behov for at se på, hvordan de gældende rammer for internationalt forsk-
nings- og innovationssamarbejde kan tilpasses for bedre at understøtte danske uddan-
nelses- og forskningsinstitutioner i deres internationale samarbejder til gavn for dansk
forskning og konkurrenceevne og uden at kompromittere Danmarks sikkerhed.
På den baggrund nedsatte Uddannelses- og Forskningsministeriet i efteråret 2020
Ud-
valg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
(URIS).
Udvalget har haft til opgave at gennemgå eksisterende rammer for internationalt forsk-
nings- og innovationssamarbejde og komme med konkrete anbefalinger til eventuelle nye
tiltag.
Formålet med denne afrapportering er at orientere uddannelses- og forskningsministeren
om URIS’ drøftelser og hovedkonklusioner og begrunde de anbefalinger, udvalget har ud-
arbejdet.
URIS har forholdt sig til følgende risici:
Brud på principperne for forskningsintegritet og ansvarlig forskningspraksis, her-
under ansvarlig administration af forskningsdata og beskyttelse af ophavsret.
Militær eller uetisk anvendelse af teknologi, herunder anvendelse i strid med men-
neskerettighederne.
Udenlandsk indblanding og sikkerhedsbrud fra udenlandske studerende/ansatte
ved danske institutioner og danske studerende/ansatte i udlandet.
At forskningssamarbejdet kan bidrage til at styrke og opbygge forsknings- og in-
novationskapacitet på følsomme områder i autokratiske stater.
Som led i afdækningen har URIS kortlagt de nationale og internationale rammer og regler
med relevans for ovenstående risikoområder. Kortlægningen har dannet basis for udval-
gets drøftelser om de eksisterende rammers anvendelighed i forhold til at regulere og
understøtte danske forskeres internationale samarbejde.
5
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Afrapportering
Udvalgsmedlemmerne har også bidraget med eksempler på nye lokale tiltag på de en-
kelte institutioner, som er foranlediget af det aktuelle trusselbillede. Nationale og inter-
nationale eksperter er ligeledes blevet inddraget i udvalgets drøftelser, og udvalget har
gennemgået lignende initiativer og retningslinjer i EU-regi og fra andre ligesindede lande.
Udvalget har også haft til opgave at se på modeller for, hvordan der kan følges op på
udvalgets arbejde med henblik på at sikre, at anbefalingerne bliver implementeret bedst
muligt.
På denne baggrund er udvalget kommet med tre overordnede anbefalinger til ministeren
og et sæt retningslinjer til ledelserne på de danske institutioner for, hvordan de kan mind-
ske risici og øge gevinstpotentialet i internationalt forsknings- og innovationssamar-
bejde. Retningslinjerne suppleres af enkelte specifikke anbefalinger til myndighederne og
de offentlige forskningsfinansierende fonde, som indgår i denne afrapportering.
Udvalgets kommissorium er vedhæftet afrapporteringen som bilag 1.
Udvalget bestod af repræsentanter fra landets otte universiteter, professionshøjskolerne
og de offentlige forskningsfinansierede fonde. Uddannelses- og Forskningsministeriet
har været formand og forestået sekretariatsbetjeningen. Udvalgets sammensætning
fremgår af bilag 2.
Udvalgets kortlægning er vedlagt som bilag 3 og en oversigt over lignende tiltag fra andre
lande som bilag 4. Oversigten er udarbejdet af EU-netværket EU-KNOC (European R&I
Knowledge on China), som Uddannelses- og Forskningsministeriet bidrager til fra dansk
side.
Udvalgets drøftelser blev afsluttet i marts 2022.
6
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581922_0007.png
Afrapportering
2. Sammenfatning
Anbefalinger og behov for nye tiltag
URIS anbefaler for det første, at Danmark anlægger en ny og skærpet tilgang til interna-
tionalt forsknings- og innovationssamarbejde. Tilgangen bør fokusere på risikostyring,
fremme danske interesser og understøtte tiltag på tre niveauer:
1)
Øget opmærksomhed på institutionerne på etiske, økonomiske og sikkerheds-
mæssige risici.
2) Organisatoriske rammer og procedurer for risikohåndtering.
3) En fælles national tilgang og øget videndeling på tværs af relevante myndigheder
og uddannelses- og forskningsmiljøer i Danmark.
URIS lægger op til, at første og andet niveau adresseres med en række konkrete retnings-
linjer, som kan støtte institutionerne i deres bestræbelser på at øge ansatte og studeren-
des opmærksomhed på etiske og sikkerhedsmæssige risici samt opbygge og løbende vi-
dereudvikle institutionelle procedurer. Af hensyn til institutionernes forskellighed er ud-
valgets retningslinjerne relativt generiske med mulighed for lokale tilpasninger, ligesom
det styrende princip for indførelsen af nye administrative tiltag er proportionelt i forhold
til risikoniveauet.
Parallelt med indsatsen på institutionerne er der behov for at opbygge en ny og skærpet
fælles tilgang på tværs af relevante myndigheder, uddannelses- og forskningsinstitutio-
ner og de offentlige forskningsfinansierende fonde. URIS har derfor suppleret deres an-
befalinger med en række forventninger til myndighederne og fondene, da ansvaret for
den nye tilgang ikke kun er institutionernes alene. En ny og skærpet tilgang får kun den
tilstrækkelige effekt, hvis der trækkes i samme retning på tværs af myndigheder, uddan-
nelses- og forskningsinstitutioner og forskningsfinansierende aktører.
”Relevante myndigheder” omfatter særligt Uddannelses- og Forskningsministeriet, Ud-
dannelses- og Forskningsstyrelsen, Udenrigsministeriet, Erhvervsministeriet, Erhvervs-
styrelsen, Justitsministeriet, Politiets Efterretningstjeneste, Forsvarsministeriet, Forsva-
rets Efterretningstjeneste og Center for Cybersikkerhed.
URIS anbefaler for det andet, at Danmark søger en fælles tilgang med ligesindede lande
for ikke at afskære danske forskere fra en bred vifte af internationalt samarbejde, der er
til Danmarks fordel, og for ikke at forringe Danmarks relative konkurrenceevne. Myndig-
hederne bør arbejde aktivt for en fælles EU-linje og løbende justere den danske tilgang,
så den er i tråd med EU’s og ligesindede landes tilgang.
For det tredje anbefaler URIS, at der som opfølgning på udvalgets arbejde nedsættes et
stående udvalg på ledelsesniveau med henblik på løbende videndeling mellem myndig-
heder, institutioner og fonde, løbende afstemning af det acceptable risikoniveau og
eventuel tilpasning af den danske tilgang til internationalt samarbejde.
Nye retningslinjer og forslag til konkrete tiltag
URIS fremsætter ni retningslinjer under tre overordnede temaer for, hvordan danske in-
stitutioner kan øge opmærksomheden samt opbygge strukturer og procedurer, der kan
7
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Afrapportering
hjælpe ansatte og studerende til at navigere i det komplekse område. Retningslinjerne er
målrettet ledelserne på uddannelses- og forskningsinstitutionerne og er udarbejdet med
henblik på offentliggørelse.
Nedenfor følger en oversigt over de konkrete tiltag, der forventes igangsat af institutio-
nerne, myndighederne og fondene som opfølgning på URIS’ arbejde:
1.
Identificér og beskyt jeres kritiske forskning
1.1.
Kend jeres forsknings værdi og potentiale
- Institutionerne foretager en overordnet vurdering af, hvilke forskningsområder,
data, udstyr og resultater, der er strategisk vigtige for institutionen og dermed
udsatte.
- Institutionerne foretager en vurdering af, om disse områder, udstyr, data og re-
sultater er tilstrækkeligt beskyttet og er ekstra opmærksomme på, hvilke sam-
arbejdsrelationer der indgås på området.
- De offentlige forskningsfinansierende fonde har en tæt dialog med institutio-
nerne og Uddannelses- og Forskningsministeriet om bilateralt samarbejde, her-
under indholdet af fælles opslag.
- Uddannelses- og Forskningsministeriet skaber et fælles overblik over omfanget
af samarbejde med særligt udvalgte lande på de enkelte forskningsområder, her-
under antallet af ansatte og studerende, projektsamarbejder samt finansierings-
strømmene fra disse lande.
1.2.
Beskyt jeres viden og resultater
- Institutionerne udarbejder standardaftaler for internationalt samarbejde, hvor
betingelserne for IPR, omfang af videndeling og ejerskab er klart formuleret, og
hjælper deres ansatte med at håndhæve betingelserne under og efter projektfor-
løbet.
- Institutionerne øger deres opmærksomhed på, hvad samarbejdsaftalen indehol-
der af relevante betingelser og overvejer løbende, om der er behov for yderligere
tiltag.
- De offentlige forskningsfinansierende fonde stiller krav til danske projektdelta-
gere om, at de udarbejder en konsortieaftale med internationale partnere, hvor
IPR, omfang af videndeling og ejerskab er klart formuleret.
1.3.
Sæt jer ind i eksportkontrolreglerne og investeringsscreeningsloven
- Institutionerne tager initiativ til at udarbejde institutionsspecifikke vejledninger
og/eller afholder workshops eller kurser om regelsæt og implementering tilpasset
deres institutions konkrete behov.
- Institutionerne overvejer at etablere arbejdsgrupper eller udpege ressourceper-
soner inden for særlige områder som f.eks. dual-use.
- Erhvervsstyrelsen gennemfører specifikt målrettet rådgivning om eksportkon-
trolregimet og investeringsscreeningsloven på forsknings- og innovationsområ-
det til institutionerne, eksempelvis en guide til institutionerne om konkret anven-
delse af reglerne på forsknings- og innovationsområdet.
8
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Afrapportering
2.
Kend jeres samarbejdspartnere
2.1.
Undersøg, hvem I samarbejder med
- Institutionerne har procedurer for at kunne foretage grundige baggrundstjek af
internationale partnere hvor relevant og deler viden om potentielle problematiske
partnere med hinanden.
- Institutionerne forholder sig kritisk til ukendte partnere og sørger for, at deres
ansatte ved, hvordan de kan indberette mistænkeligheder til institutionens le-
delse.
- Uddannelses- og Forskningsministeriet afsøger mulighederne for at få adgang til
relevante europæiske og internationale databaser over f.eks. udenlandske uni-
versiteter og virksomheders forbindelser til militær og politiske particeller, så de
kan understøtte institutionernes baggrundstjek.
2.2.
Spørg jer selv, hvorfor I samarbejder med dem
- Institutionerne udarbejder en spørgeguide til forskere, som kan anvendes til at
vurdere relevansen af at indgå i et specifikt internationalt samarbejde.
- Institutionerne overvejer nøje, om det er med den pågældende partner, at sand-
synligheden for merværdi er størst, og om der er ligeværdige og kompatible inte-
resser i samarbejdet.
- Uddannelses- og Forskningsministeriet opruster fsva. kompetencer og viden om
udvalgte landes ageren på uddannelses- og forskningsområdet, f.eks. gennem
udsendelse af en uddannelses- og forskningspolitisk diplomat til enkelte, ud-
valgte danske ambassader.
2.3.
Afgræns, hvad I samarbejder med dem om
- Institutionerne overvejer som standard at inkludere positivlister i internationale
samarbejdsaftaler over, hvilke konkrete teknologier, data, udstyr, resultater m.v.,
de vil dele eller give adgang til. Negativlister kan ligeledes overvejes.
9
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Afrapportering
3.
Beskyt jeres institution, ansatte og studerende
3.1.
Vær bevidste om, at der kan være en trussel
- Institutionerne øger opmærksomheden på trusler og risici hos ansatte og stude-
rende og rådgiver dem om, hvordan de reducerer risikoen, f.eks. ved at afholde
kurser, udarbejde vejledninger, arrangere briefings m.v., eventuelt tilpasset det
enkelte institut.
- Institutionerne bidrager til at skabe en opmærksomhedskultur på tværs af hele
organisationen, herunder ved at opfordre ansatte til at deltage i institutionens
initiativer på området.
- Uddannelses- og Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet, Forsvarsministeriet
og efterretningstjenesterne holder løbende institutionerne opdateret om det ak-
tuelle trusselsbillede og bidrager aktivt til institutionernes initiativer.
3.2.
Fokusér på sikkerhedsprocedurer og –systemer
- Institutionerne tydeliggør kommandovejene i organisationen og etablerer klare
kommunikationskanaler og procedurer for håndtering af sikkerhed.
- Institutionerne sørger for, at ansatte og studerende ved, hvordan de udviser god
digital adfærd, forsigtighed på rejser og ophold særligt i ikke-ligesindede lande
samt indberetter mistænkelige henvendelser eller opførsel til ledelsen.
3.3.
Værn om jeres ansatte og studerende
- Institutionerne giver deres interne regler for bibeskæftigelse et eftersyn og skær-
mer deres ansatte og studerende mod adgang til viden og kritiske forskningsom-
råder m.m., der ikke er nødvendig for disses studier eller arbejde, og som frem-
mede stater kunne have interesse i at tilegne sig, få adgang til eller påvirke.
- Institutionerne har klare procedurer for on-boarding af nye ansatte, herunder
kendskab til gældende regler og kodeks, og styrker det løbende ledelsesfokus på
særligt udenlandske ansattes relevante tilhørsforhold.
- Institutionerne øger ansattes og studerendes opmærksomhed på menneskeret-
tede og økonomiske metoder, der kan føre til udenlandsk indblanding, og opfor-
drer til, at forsøg på dette bliver indberettet.
10
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Afrapportering
3. Udvalgets
hovedkonklusioner og
anbefalinger
3.1 En ny og skærpet tilgang til internationalt forsknings- og
innovationssamarbejde
Internationalt samarbejde er til stor gavn for dansk forskning og innovation, samtidig med
at det i stigende grad er genstand for etiske, økonomiske og sikkerhedsmæssige risici.
Ændringer på den globale scene gør, at økonomi, geopolitik og sikkerhed i stigende grad
sammenvæves, hvor konkurrencen om teknologisk overlegenhed spiller en væsentlig rolle,
og hvor forskydninger i forholdet mellem stormagterne udfordrer eksisterende alliancer
og idealer – også på det videnskabelige område. Det betyder, at forskning og innovation
i stadig stærkere grad kobles til nationale sikkerhedspolitiske, værdimæssige og økono-
miske hensyn.
Afvejning af risici og gevinster – med Kina og Rusland som eksempler
Hvad angår internationalt samarbejde har lande som Nordkorea og Iran traditionelt været
genstand for stor opmærksom bl.a. som følge af internationale sanktioner. Men inden for
den seneste tid har Rusland og Folkerepublikken Kina (herefter Kina) vist sig at udgøre
helt særlige udfordringer.
Rusland har som eksempel fokus på at indhente informationer om politiske, økonomiske
og militære forhold samt om forhold, der kan styrke Ruslands position inden for udvikling
af ny teknologi. Senest har Ruslands invasion af Ukraine betydet, at Danmark og de fleste
vestlige lande har indstillet forsknings- og innovationssamarbejdet med russiske (og be-
larussiske) institutioner.
Det er vurderingen, herunder fra vestlige efterretningstjenester, at Kina har opprioriteret
forsknings- og innovationssamarbejdet, herunder støtte til talentprogrammer og ud-
veksling af forskere og studerende, blandt andet med henblik på spionage, påvirknings-
virksomhed og ulovlig anskaffelsesvirksomhed.
Kina har ligeledes en efterretningslov, der pålægger private og statslige kinesiske aktører
at samarbejde med de kinesiske sikkerhedsmyndigheder, hvis adspurgt. Kinesiske forsk-
ningsinstitutioner (og individuelle forskere) er som udgangspunkt derfor ikke uafhængige
af statsapparatet, hvilket kan skabe udfordringer relateret til akademisk frihed, men også
forskningsetik og forskningsintegritet.
Både Rusland og Kina indskrænker i stigende grad akademisk frihed og udøver censur om
politisk sensitive temaer. Samtidig medfører begge landes civil-militære integration en
risiko for militær eller uetisk anvendelse af viden og teknologi, herunder anvendelse i strid
med menneskerettighederne.
11
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581922_0012.png
Afrapportering
Dette fremgår bl.a. af Forsvarets Efterretningstjenestes ”Udsyn 2021”, Center for Cyber-
sikkerheds ”Cybertruslen mod Danmark 2021” og Politiets Efterretningstjenestes ”Vur-
dering af spionagetruslen mod Danmark 2022”.
Men særligt Kina har også forskningsmiljøer i verdensklasse, og samarbejdet med Kina er
i høj grad efterspurgt og til gavn for forskningsinstitutioner og virksomheder i Danmark,
EU og ligesindede lande. Kinas andel af de top-10 mest citerede artikler er større end EU-
gennemsnittet, Kinas eliteuniversiteter placeres stadig højere på de internationale rang-
lister, og Kina investerer massivt i forskning. Kina er en ledende aktør inden for en række
teknologier, og kinesiske forskningsmiljøer er på visse områder på vej til at være de vest-
lige overlegne. I alt overvejende grad er det kinesiske forskningssystem integreret i det
globale med udgangspunkt i fælles normer og standarder for videnskabelig praksis. Det
er et grundlæggende dilemma, at dansk-kinesisk forsknings- og innovationssamarbejde
på den ene side gavner dansk forskning og innovation samt konkurrenceevne samtidig
med, at det på den anden side bidrager til at styrke kinesisk forskningskapacitet på føl-
somme teknologiområder.
Internationalt forsknings- og innovationssamarbejde, særligt med Kina, er derfor særde-
les komplekst og kan ikke reduceres til et spørgsmål om for eller imod. Det kompliceres
yderligere af, at forskning og innovation ikke kan isoleres, men må ses i sammenhæng
med tilgangen til samarbejde i andre sektorer.
URIS vurderer derfor, at der løbende vil være behov for at drøfte og afstemme, hvor høj
en risiko der kan accepteres i internationalt samarbejde på området. Med udgangspunkt
i en ”nul-risiko tilgang” kan man indføre store begrænsninger på samarbejdet. Henset til
de mange fordele, der er, vil en nul-risiko tilgang imidlertid have særdeles store negative
konsekvenser for dansk forsknings kvalitet og effekt og i sidste evne for dansk konkur-
renceevne.
Det handler derfor om at finde den rigtige balance, hvor risikoen ved samarbejdet er ac-
ceptabel set i forhold til den mulige positive gevinst samt de eventuelle negative konse-
kvenser af at afstå fra samarbejde. Balancepunktet, skal det siges, kan blive påvirket af
geo- og sikkerhedspolitiske ændringer. Det viser indstillingen af samarbejdet med Rus-
land tydeligt. Men Danmark kan selv gøre meget for at reducere risici på den ene side og
øge gevinstpotentialet på den anden. Dette kræver et stærkt fokus på risikostyring og
på at fremme egen interesse i internationalt forsknings- og innovationssamarbejde.
Behovet for nye tiltag
Udvalgets kortlægning af eksisterende rammer for internationalt forsknings- og innova-
tionssamarbejde har vist, at der er omfattende regulering af relevans for de skitserede
risikoområder. Der er imidlertid ingen rammer, som specifikt adresserer det internationale
samarbejde (se bilag 4). Samtidig er der behov for tiltag, der kan øge opmærksomheden
på de rammer, der allerede findes – f.eks. reglerne om eksportkontrol og investerings-
screening.
Det er udvalgets vurdering, at der er behov for tiltag på tre niveauer:
1) Der skabes øget opmærksomhed om risici på institutionerne,
2) Der etableres understøttende organisatoriske rammer og procedurer på de en-
kelte institutioner,
12
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Afrapportering
3) Der skabes en fælles national tilgang på tværs af relevante myndigheder og
forskningsmiljøer i Danmark.
Det er udvalgets vurdering, at første og andet niveau bedst adresseres med en række
konkrete retningslinjer, som kan støtte institutionerne i deres bestræbelser på at øge an-
satte og studerendes opmærksomhed på etiske, økonomiske og sikkerhedsmæssige risici
samt opbygge og løbende videreudvikle institutionelle procedurer. Af hensyn til instituti-
onernes forskellighed er det udvalgets vurdering, at retningslinjerne bør være relativt ge-
neriske med mulighed for lokal tilpasning, ligesom det bør være et styrende princip for
indførelsen af nye administrative tiltag, at de er proportionelle i forhold til risikoniveauet.
Parallelt med indsatsen på institutionerne er der behov for at opbygge en ny og skærpet
fælles tilgang på tværs af myndigheder, uddannelses- og forskningsinstitutioner og de
offentlige forskningsfinansierende fonde. Derfor indeholder denne afrapportering supple-
rende anbefalinger, der adresserer myndighedernes og fondenes rolle. Dette hænger
sammen med spørgsmålet om ansvarsfordeling.
Ansvarsfordeling
Udvalget har drøftet, hvem der fra dansk side har ansvaret for at løfte en ny og skærpet
dansk tilgang og har i den forbindelse valgt at målrette retningslinjerne til institutionerne.
Det skyldes, at de danske institutioner er selvstyrede og ansvarlige for deres egne akti-
viteter. Dette gælder både partnerskabsaftaler på institutionsniveau, samarbejder på
forskerniveau samt rekruttering af udenlandske ansatte og studerende, udenlandsk be-
talte ph.d.-studerende m.v. Fuld implementering af retningslinjerne kræver ejerskab hos
både ledelse og ansatte, men hovedansvaret for at skabe øget opmærksomhed og op-
bygge institutionelle strukturer og procedurer påhviler institutionernes ledelse. Det er le-
delsens ansvar at etablere en sikkerhedsorganisation på institutionerne, der beskytter
forskningsresultater samt de ansatte og studerende.
Ansvaret er imidlertid ikke institutionernes alene. Det er udvalgets vurdering, at en ny og
skærpet tilgang kun får den tilstrækkelige effekt, hvis der trækkes i samme retning på
tværs af myndigheder, uddannelses- og forskningsinstitutioner og finansierende aktører.
Myndighederne har et ansvar for at bringe deres viden og ekspertise i spil gennem øget
dialog og videndeling med institutionerne og fondene. Myndighederne bør sørge for, at
institutionerne er opdateret om bl.a. udenrigspolitikkens implikationer for international
forskningspolitik, f.eks. som det kommer til udtryk i det strategiske partnerskab med Kina,
ændringer i det geopolitiske landskab og den løbende vurdering af truslerne mod Dan-
mark. Derudover har myndighederne et væsentligt ansvar i forhold til bilaterale partner-
skaber og fælles arbejdsprogrammer samt forpligtende nationale initiativer som f.eks.
universitetssamarbejdet Sino-Danish Center for Education and Research (SDC). Myn-
dighederne har ligeledes et ansvar for vejledning og rådgivning om implementering af
gældende regulering, ikke mindst den konkrete implementering af reglerne for investe-
ringsscreening og eksportkontrol på forsknings- og innovationsområdet. Der har i udval-
get været enighed om, at det indtil nu har været svært for institutionerne at få tilstræk-
kelig konkret og direkte anvendelig rådgivning fra myndighederne på dette område. En-
delig har myndighederne et ansvar for dialog med miljøerne om løbende tilpasning af den
danske tilgang, herunder på baggrund af udviklingen i EU og blandt ligesindede lande (jf.
afsnit 3.2. og 3.3.).
13
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Afrapportering
Også de offentlige forskningsfinansierede fonde har som bevillingsgivere et ansvar for
løbende stillingtagen til potentielle risici forbundet med de aktiviteter, der finansieres. I
praksis betyder det, at fondene har en forpligtelse til at være årvågne og aktivt bede
institutioner og/eller relevante myndigheder om mere information, hvis der opstår tvivls-
tilfælde vedrørende internationale forskere og virksomheder, der ansøger om og modta-
ger dansk finansiering, samt finansieringsaktører, man samarbejder med om fælles op-
slag.
For at fastholde fokus på en klar målgruppe i retningslinjerne til institutionerne er anbe-
falingerne til myndighederne og fondene ikke inkluderet i retningslinjerne, men indgår i
denne afrapportering.
Grundlæggende værdier
Dansk forskning er baseret på grundlæggende globale principper som åbenhed (”open
science”),
transparens, meritbaseret konkurrence, forskningsintegritet, akademisk frihed
og institutionel autonomi. Disse principper er afgørende for dansk forsknings høje kvalitet
og effekt, og gør danske forskere og virksomheder til attraktive partnere internationalt.
En ny og skærpet tilgang til internationalt forsknings- og innovationssamarbejde tager
udgangspunkt i disse grundlæggende principper. Adfærd, der fremmer forskningsintegri-
tet og ansvarlig forskningspraksis bidrager i høj grad også til at beskytte mod sikker-
hedsmæssige risici. Men der kan også opstå dilemmaer i forholdet mellem risikostyring
og grundlæggende principper. F.eks. med hensyn til åbenhed versus sikkerhed/lukkethed,
national sikkerhed versus akademisk frihed, individuelle forskningsinteresser versus
samfundsmæssige/nationale interesser m.v. Det er derfor vigtigt, at nye tiltag er propor-
tionale i forhold til risikoniveauet, jf. ovenfor.
Det er i Danmarks interesse at opretholde og håndhæve globale normer for god viden-
skabelig praksis. Et sådan globalt system afhænger af, at lande udveksler viden på tværs,
og at forskere føler sig knyttet til hinanden i kraft af at arbejde under de samme kriterier.
I tråd med regeringens værdibaserede udenrigspolitik bør disse værdier stå centralt i en
ny og skærpet dansk tilgang til internationalt forsknings- og innovationssamarbejde og
aktivt fremmes, f.eks. ved at de skrives ind i internationale samarbejdsaftaler og tænkes
ind i den igangværende revision af den danske kodeks for integritet i forskning. Dette er
ligeledes i tråd med den nye EU-tilgang på området.
Fokusområder i nye retningslinjer
Udvalget anbefaler følgende ni retningslinjer under tre overordnede overskrifter for, hvor-
dan danske institutioner kan øge opmærksomheden hos ansatte og studerende samt op-
bygge strukturer og procedurer, der kan hjælpe ansatte og studerende til at navigere i
det komplekse område for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde.
14
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581922_0015.png
Afrapportering
Retningslinjer om internationalt forsknings- og innovationssamarbejde
1. Identificér og beskyt jeres kritiske forskning
1.1 Kend jeres forsknings værdi og potentiale
1.2 Beskyt jeres viden og resultater
1.3 Sæt jer ind i eksportkontrolreglerne og investeringsscreeningsloven
2. Kend jeres samarbejdspartnere
2.1 Undersøg, hvem I samarbejder med?
2.2 Spørg jer selv, hvorfor I samarbejder med dem
2.3 Afgræns, hvad I samarbejder med dem om
3. Beskyt jeres institution, ansatte og studerende
3.1 Vær bevidst om, at der kan være en trussel
3.2 Fokusér på sikkerhedsprocedurer og –systemer
3.3 Værn om jeres ansatte og studerende
URIS anbefaling #1
URIS anbefaler en ny og skærpet tilgang til internationalt forsknings- og innovations-
samarbejde, hvor der fokuseres på risikostyring og fremme af danske interesser. Den nye
tilgang bør understøttes af tiltag på tre niveauer:
Øget opmærksomhed på institutionerne på etiske, økonomiske og sikkerheds-
mæssige risici.
2) Organisatoriske rammer og procedurer for risikohåndtering.
3) En fælles national tilgang og øget videndeling på tværs af relevante myndigheder
og uddannelses- og forskningsmiljøer i Danmark.
Tiltagene bør tage udgangspunkt i tre overordnede fokusområder:
1) Identifikation og beskyttelse af kritisk forskning.
2) Godt kendskab til samarbejdspartnere.
3) Beskyttelse af danske institutioner samt deres ansatte og studerende.
1)
3.2 Danmarks tilgang bør ligge på linje med ligesindede landes
tilgang
Danmark står ikke alene med udfordringerne inden for internationalt forsknings- og in-
novationssamarbejde. I løbet af udvalgets drøftelser er der etableret dialog med en række
ligesindede lande, som ligeledes øger opmærksomheden på risici og foretager sikker-
hedsmæssige foranstaltninger uden at udelukke alle samarbejder med specifikke lande.
I EU er der bred enighed om, at forskningssamarbejdet med som eksempelvis Kina skal
ske på et langt mere strategisk grundlag, hvor EU insisterer på gensidighed, transparens
15
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581922_0016.png
Afrapportering
og ”level
playing field”.
Der var også bred enighed i EU om at indstille forskningssamar-
bejdet med Rusland umiddelbart efter invasionen i Ukraine.
USA har et omfattende forskningssamarbejde med Kina, herunder også inden for føl-
somme områder samtidig med, at man overordnet indtager en øget kritisk og restriktiv
tilgang, navnlig for så vidt angår kritiske teknologier, som kan anvendes militært. Det er
udvalgets opfattelse, at danske forskningsinstitutioner bør være opmærksomme på, at
forskningssamarbejde med bestemte lande på visse områder kan mindske muligheden
for samarbejde med f.eks. amerikanske forskningsinstitutioner og virksomheder. Også
europæiske virksomheder, herunder danske, kan miste deres tillid til danske uddannelses-
og forskningsinstitutioner, hvis ikke der er et tilstrækkeligt fokus på risikostyring i inter-
nationalt samarbejde.
Udvalget bemærker, at dansk forskning typisk foregår i multilaterale netværk, og at langt
størstedelen af dansk internationalt forskningssamarbejde involverer forskere og virk-
somheder fra mere end ét land på samme tid. En eventuel unilateral dansk tilgang på
området kan derfor afskære danske forskere fra en bred vifte af internationalt samar-
bejde ud over det bilaterale. Det er udvalgets vurdering, at dette på sigt kan få meget
negative konsekvenser for kvaliteten og effekten af dansk forskning og for danske virk-
somheders konkurrenceevne, da samarbejdet følger hele værdikæden fra grundforskning
over innovation og videre til markedet. Det er derfor helt centralt, at Danmark arbejder
med partnerlande om tilgangen til internationalt forskningssamarbejde, især (men ikke
udelukkende) i EU-regi.
Inspiration fra ligesindede lande
I udarbejdelsen af udvalgets retningslinjer er der blevet foretaget en grundig gennemgang
af lignende retningslinjer fra andre lande. Disse har både omfattet europæiske og over-
søiske retningslinjer, der enten er blevet udarbejdet af myndigheder eller sektoraktører i
de respektive lande. Bilag 5 indeholder en samlet oversigt over retningslinjer fra andre
lande samt relaterede EU’s retningslinjer, som udvalget har gennemgået.
Europa-Kommissionens værktøjskasse for at undgå udenlandsk indblanding ”Tackling
foreign interference in higher education institutions and research organisations”
blev of-
fentliggjort i januar 2022, efter udvalget havde afsluttet sine drøftelser. Det forventes, at
værktøjskassen vil danne et vigtigt grundlag for medlemslandene og resultere i, at flere
lande udvikler eller justerer egne retningslinjer. Redskaberne i værktøjskassen er i tråd
med udvalgets retningslinjer nedenfor.
Ud af retningslinjerne i bilag 5 har udvalget særligt ladet sig inspirere af fem sæt ret-
ningslinjer, som – udover at være relevante på tværs af aktører og meget gennemarbej-
dede – både adresserer sikkerheds- og integritetsaspekter i internationalt samarbejde.
De fem retningslinjer, som udvalget, har fundet inspiration i, er:
1)
Key questions on university cooperation with the People's Republic of China
og
Guidelines and standards in international university cooperation.
Udarbejdet af
det tyske rektorkollegie (HRK), en sammenslutning af 268 tyske universiteter.
2)
Checklist for collaboration with Chinese universities and other research institu-
tions.
Udarbejdet af den hollandske tænketank The Hague Center for Security
Studies.
16
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581922_0017.png
Afrapportering
3)
Responsible internationalisation: Guidelines for reflection on international aca-
demic collaboration.
Udarbejdet af den svenske fond for internationalt forsk-
nings- og uddannelsessamarbejde (STINT).
4)
Managing Risks in Internationalisation: Security Related Issues.
Udarbejdet af
Universities UK (UUK), en sammenslutning af 140 britiske universiteter. Retnings-
linjerne er forbundet til “Trusted
Research”-initiativet,
som bliver ledet af Centre
for the Protection of National Infrastructure og National Cyber Security Centre.
5)
Guidelines to Counter Foreign Interference in the Australian University Sector.
Udarbejdet af Australian Department of Education.
Nedenstående oversigt opsummerer karakteristikaene og hovedpointerne i disse fem
retningslinjer:
Tabel 3.1
Retningslinjer fra udvalgte andre lande
Retningslinjer
Udarbejdet af
1) Tyske
Sammenslut-
ning af uni-
versiteter
2) Hollandske
Tænketank
på bestilling
af regeringen
3) Britiske
Sammenslut-
ning af uni-
versiteter på
bestilling af
regeringen
Landeneutrale
4) Svenske
National
forsknings-
fond på eget
initiativ
Landeneu-
trale
Skabe et
diskussions-
grundlag for
at kunne
træffe stra-
tegiske be-
slutninger om
internationa-
lisering
5) Australske
Regeringen og
F&U-instituti-
oner i fælles-
skab
Landeneutrale
Landespecifikke
eller landeneu-
trale
Formål
Begge
Landespeci-
fikke (Kina)
Hjælp til be-
slutningsta-
gere til at
vurdere risici
og begræns-
ninger i sam-
arbejdet med
Kina
Design
Fokusområder
Støtte og
vejledning til
nøgleaktører i
indgåelse af
internationale
partnerskaber
uden at kom-
promittere
centrale vær-
dier. Derud-
over en vej-
ledning i
modstands-
dygtige sam-
arbejder med
Kina specifikt
En liste over
grundlæg-
gende vær-
dier samt vej-
ledende
spørgsmål
med forkla-
ringer og
henvisninger
til yderligere
information
-
Strategi og
ledelse
-
Integritet
-
Sikkerhed
-
Samar-
bejdsrelati-
oner
-
Støtte til
åbne og in-
Støtte og un-
derstøttelse
til, at univer-
siteter kan
beskytte sig
selv, deres
ansatte og
studerende
bedre samt
håndtere risici
Understøtte
institutioners
modstands-
dygtighed
over for uden-
landsk ind-
blanding
Vejledende
spørgsmål
med forkla-
ringer og
henvisninger
til yderligere
information
Anbefalinger,
konkrete ek-
sempler, sce-
narier, erfa-
ringer, henvis-
ninger til
yderligere in-
formation
Generelle
vejledende
spørgsmål
med henvis-
ninger til
ydereligere
information
Vejledende
spørgsmål,
scenarier,
best practice
samt henvis-
ninger til
yderligere in-
formation
-
Opmærk-
somheds-
punkter
-
Akademisk
frihed
-
Videnover-
førsel
-
Sikkerhed
-
Integritet
-
Beskyttelse
af værdier,
omdømme,
ansatte,
bygninger,
forskning
og udveks-
ling af stu-
derende
-
Politiske,
sociale,
kulturelle
og juridiske
forhold i
partner-
landet
-
Motiver for
samar-
bejde
-
Ledelse og
risikohånd-
tering
-
Baggrunds-
tjek
-
Kommuni-
kation
-
Videndeling
-
Cybersik-
kerhed
17
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581922_0018.png
Afrapportering
Integreret i re-
geringspolitik
Forsigtighedsli-
ster
Ansvar for im-
plementering
Opdateres lø-
bende
Kilde:
ternatio-
nale uni-
versiteter
-
Interkultu-
relle
aspekter
Ikke nødven-
digvis
Nej
Universiteter
og individu-
elle forskere
Ja
-
Strategi-
ske til-
gange til
samar-
bejde
Ja
Nej
Ikke defineret
Ja
Nej
Ledelsen på
institutio-
nerne
Ja
Ikke nødven-
digvis
Nej
Alle involve-
rede aktører
Nej
Ja
Nej
Ledelsen på
institutio-
nerne
Ja
Nej
Frit gengivet efter Ingrid d’Hooghe & Jonas Lammertink: Towards Sustainable Europe-China
Collaboration in Higher Education and in Research, LeidenAsiaCentre, Oktober 2020) med egne
tilføjelser.
Status på internationalt forskningssamarbejde i udlandet
med Kina som eksempel
I november 2021 offentliggjorde det kinesiske ministerium for videnskab og teknologi en
foreløbig oversigt over de lande og regioner, de har indgået aftaler med om bilaterale
opslag i 2022. 14 lande og regioner er repræsenteret på listen, der omfatter opslag for
620 millioner kinesiske yuan svarende til ca. 640 millioner danske kroner, med hvilke de
forventer at kunne støtte 283 bilaterale samarbejdsprojekter.
Det fremgår, at USA er den klart største samarbejdspartner for Kina med 180 millioner
yuan til 90 projekter inden for grøn teknologi, energi, sundhed og landbrug. Dernæst kom-
mer Spanien (45 millioner yuan til 15 projekter inden for bl.a.
smart cities,
sundhed og
landbrug), Frankrig (40 millioner yuan til 10 projekter inden for sundhed, landbrug og kun-
stig intelligens), Østrig (10 millioner yuan til 18 projekter inden for bl.a. kvanteinformation,
IKT og
smart cities),
Finland (55 millioner yuan til 15 projekter inden for bl.a.
smart grid,
sundhed og grøn transport) og Tyskland (20 millioner yuan til 5 projekter inden for brint-
biler). Storbritannien, der ellers normalt er Kinas næststørste partner, har endnu ikke ind-
gået nogen samarbejdsaftaler med Kina, da der stadig ikke er klarhed over Storbritanni-
ens status i Horizon Europe. Der forventes dog et samarbejde om globale udfordringer
mellem de to lande.
Udvalget noterer sig på den baggrund, at selv lande med en særligt Kinakritisk retorik,
Kinaspecifikke retningslinjer og øget opmærksomhed på udfordringerne fortsætter det
formelle myndighedssamarbejde og samarbejder med Kina om bilaterale opslag inden for
områder, der også inkluderer følsomme områder.
Landeneutral versus landespecifik tilgang
Udvalget har drøftet, hvorvidt retningslinjerne skulle være landeneutrale eller landespe-
cifikke. I den forbindelse har der været bred enighed i udvalget om en landeneutral tilgang.
Udvalget vurderer, at institutionsledelse og ansatte godt vil kunne afkode generiske an-
befalinger. Derudover er der udtrykt bekymring for, at benævnelsen af specifikke lande
potentielt kan have negative politiske og samarbejdsmæssige konsekvenser. Endelig har
der været en bekymring for, at et særskilt fokus på enkeltlande kan fjerne fokus fra andre
ligeledes potentielt risikable samarbejder. Dette er også baggrunden for, at både EU og
de fleste ligesindede lande opererer med en landeneutral tilgang – selvom fokus p.t. i høj
grad er på Kina.
18
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581922_0019.png
Afrapportering
Det er udvalgets vurdering, at internationalt samarbejde generelt kræver særlig forsig-
tighed, hvis partnerens hjemland er karakteriseret som ”ikke-ligesindet”, dvs. et land, som
bryder med internationalt anerkendte normer og principper såsom FN’s menneskeret-
tigheder, retsstatsprincippet, akademisk frihed og individets/institutionens uafhængig-
hed fra staten. I denne sammenhæng kan indekseringerne fra
Academic Freedom Index,
Freedom in the World, World Justice Project Rule of Law Index
understøtte risikovurde-
ringen. Udvalget bemærker, at selvom ovennævnte normer ikke er opretholdt i visse lande,
kan forskningsinstitutionerne stadig træffe foranstaltninger for at sikre, at kerneværdier
respekteres i institutionernes internationale partnerskaber. Det er udvalgets vurdering, at
det er en skærpende omstændighed, når civil forskning ikke er adskilt fra den militære
(civil-militær fusion) i ikke-ligesindede lande.
Forsigtighedslister
Udvalgets drøftelser har også omfattet spørgsmålet om, hvorvidt retningslinjerne skulle
indeholde eller understøttes af eksterne eller interne forsigtighedslister over særligt ud-
satte forskningsområder eller lister over relativt ufarlige områder.
Der var i udvalget ikke enighed om dette, og der blev bl.a. udtrykt bekymring for, at for-
sigtighedslister vil være ufuldstændige og dermed utilsigtet fjerne opmærksomhed fra
ikke-benævnte områder. Som eksempel kan nævnes grøn forskning og innovation, som
udvalget generelt vurderer, at Danmark har interesse i at samarbejde med Kina om. Her
har Danmark imidlertid betydelige styrkepositioner, som også kan være genstand for
uønsket teknologioverførsel – f.eks. inden for vindteknologi.
Udvalget har vurderet, at de mest udsatte områder i forhold til at miste kommerciel eller
militær know-how generelt er inden for naturvidenskab, sundhedsvidenskab og teknisk
videnskab. Disse områder er dog i forvejen reguleret af eksportkontrolreglerne og lov om
investeringsscreening. Samtidig kan der også inden for samfundsvidenskab og humani-
ora være risici, herunder for begrænsninger af akademisk frihed, censur og påvirkning af
forskningsresultater. Udvalget vurderer derfor, at retningslinjerne ikke bør indeholde lister
over på den ene side udsatte eller på den anden side ufarlige samarbejdsområder.
Dette er i tråd med de fleste ligesindede landes tilgang. Også dette er imidlertid noget,
der hurtigt kan ændre sig, herunder i EU-regi, hvorfor det bør være et løbende fokusom-
råde.
URIS anbefaling #2
URIS anbefaler, at Danmark søger en fælles tilgang med ligesindede lande for ikke at af-
skære danske forskere fra en bred vifte af internationalt samarbejde, der er til Danmarks
fordel, og forringe Danmarks relative konkurrenceevne. Myndighederne bør arbejde aktivt
for en fælles EU-linje og løbende justere den danske tilgang, så den er i tråd med EU’s og
ligesindede landes tilgang.
19
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581922_0020.png
Afrapportering
3.3 Behov for løbende tilpasninger
Udvalget anerkender, at nærværende anbefalinger og retningslinjer ikke løser så kom-
plekse udfordringer, som internationalt forsknings- og innovationssamarbejde står over-
for. Udvalget har derfor konkluderet, at der er behov for at etablere et permanent udvalg
med institutionsrepræsentanter på ledelsesniveau og eventuel en erfaringsudvekslings-
gruppe på sagsbehandlerniveau, der løbende kan drøfte og tage stilling til konkrete sager
og løsningsmodeller.
Samtidig er det en grundlæggende præmis for udviklingen af en ny og skærpet tilgang til
internationalt forsknings- og innovationssamarbejde, at omstændighederne ændrer sig
løbende. Det gælder bl.a. den geopolitiske situation, trusselsbilledet og den teknologiske
udvikling. Det betyder, at det acceptable risikoniveau set i forhold til den potentielle ge-
vinst ved samarbejdet kan ændre sig over tid.
Myndighederne har jf. ovenstående ansvar for at opdatere institutionerne om den uden-
rigs- og sikkerhedspolitiske udvikling, ligesom myndighederne har brug for indblik i de
udfordringer, institutionerne møder. Med nedsættelsen af et permanent udvalg kan til-
gangen til internationalt forsknings- og innovationssamarbejde blive tilpasset nye om-
stændigheder og behov, institutionerne kan blive rustet bedre til at identificere potenti-
elle højrisiko-samarbejder – og myndigheder, institutioner og fonde kan løbende af-
stemme, hvilket risikoniveau der kan accepteres. Det kan desuden overvejes at indføre
en årlig dialogbaseret afrapportering fra institutionerne om disses implementering af ret-
ningslinjerne.
URIS anbefaling #3
URIS anbefaler, at der som opfølgning nedsættes et stående udvalg på ledelsesniveau
med henblik på løbende videndeling mellem myndigheder, institutioner og fonde, løbende
afstemning af det acceptable risikoniveau og eventuel tilpasning af den danske tilgang
til internationalt samarbejde.
20
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Afrapportering
4. Nye retningslinjer
Udvalget har identificeret 3x3 fokusområder for nye retningslinjer, der skal understøtte
en ny og skærpet tilgang til internationalt forsknings- og innovationssamarbejde, hvor
risici begrænses, og gevinstpotentialet øges.
I udvalgets drøftelser er der blevet lagt vægt på, at det er institutionernes ansvar at iden-
tificere og beskytte kritisk forskning og innovation. Det er institutionerne selv, der på
baggrund af kendskabet til egen forsknings værdi, de potentielle risici og det aktuelle
trusselsbillede kan vurdere, hvilke samarbejdsrelationer og –projekter der kan bidrage
positivt til deres forskning, og hvilke de skal undgå.
Fuld implementering af retningslinjerne vil kræve ejerskab hos både institutionsledelse og
ansatte. Det er imidlertid institutionsledelsens ansvar at skabe opmærksomhed hos an-
satte og studerende om de risici, der kan være ved internationalt samarbejde, og at op-
bygge strukturer og procedurer, der kan hjælpe ansatte og studerende til at styre risici
og fremme den potentielle gevinst i samarbejdet. Retningslinjerne er derfor målrettet til
ledelsen på institutionerne.
Myndighederne har et ansvar for at understøtte institutionerne med dialog, videndeling
og rådgivning. Fondene har et ansvar for aktiv stillingtagen til de aktiviteter, de finansie-
rer.
4.1 Identificér og beskyt jeres kritiske forskning
Under udvalgets drøftelser er der kommet eksempler frem på, at udenlandske forskere
uretmæssigt forsøger at skaffe sig adgang til unikke data, forretningshemmeligheder el-
ler militær know-how til skade for danske interesser. Det er ligeledes vurderingen fra ef-
terretningstjenesterne, at udenlandske statslige aktører i højere grad end tidligere forsø-
ger at indhente viden og overføre teknologi – i visse tilfælde med henblik på militær eller
uetisk anvendelse, herunder i strid med menneskerettighederne, i andre tilfælde for at
styrke egen forskningskapacitet og konkurrenceevne på bekostning af den danske.
I denne sammenhæng er samarbejdet med Kina blevet fremhævet som særligt komplekst,
ikke mindst i spændingsfeltet mellem legitime og illegitime metoder. Som eksempel har
flere danske universiteter tilknyttet forskere, som er tilknyttet kinesiske talentprogram-
mer, herunder Tusind Talenter Programmet (TTP). Programmet er også genstand for op-
mærksomhed internationalt. Formålet med programmet er at tiltrække topforskere fra
Vesten til Kina, herunder fra Danmark. Flere vestlige efterretningstjenester advarer om,
at TTP bruges som akademisk platform for uretmæssig viden- og teknologioverførsel, og
særligt i USA er der konkrete eksempler på personer, der er blevet dømt for kriminelle
handlinger, de direkte eller indirekte har været pålagt gennem TTP.
Udvalgets kortlægning af formelle rammer for internationalt samarbejde viser, at der na-
tionalt og internationalt er en høj grad af regulering inden for særligt følsomme sektorer.
Disse omfatter områder som forsvar, produkter og teknologier, som både kan anvendes
21
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Afrapportering
til civile og militære formål (dual-use), it-sikkerhed, kritisk infrastruktur og kritisk tekno-
logi.
Selvom ”kritiske (eller følsomme) teknologier” er et udbredt begreb, findes der ingen offi-
cielle eller internationalt anerkendte lister over, hvilke teknologier begrebet dækker over.
Investeringsscreeningsloven indeholder dog følgende:
Kunstig intelligens og machine learning til autonome fartøjer, efterligning af men-
nesker, analyse af positioneringsdata og biometrisk identifikation.
Avanceret industriel robotteknologi, herunder til produktionsrobotter eller til brug i
sundhedssektoren samt avanceret droneteknologi.
Halvledere til brug i integrerede kredsløb, herunder teknologier der understøtter
produktionen heraf.
Teknologier til beskyttelse af cyber- og informationssikkerhed med henblik på til-
gængelighed, integritet eller fortrolighed i it-systemer, samt forsvar mod it-angreb.
Rumfartsteknologi til opsendelse af satellitter, personer og andet samt kommuni-
kationsteknologi der understøtter dette.
Teknologier til industriel energilagring, energikonvertering og energitransport.
Kvanteteknologi i forbindelse med kvantecomputere, kvantesensorer, kvantekryp-
tografi og kvantekommunikation.
Nuklearteknologi, dog ikke produkter til anvendelse i sundhedssektoren.
Nanoteknologi, herunder avancerede materialer med grafen.
Bioteknologi inden for syntetisk biologi.
3D-print til fremstilling af komponenter til industriel anvendelse.
Erfaringer viser dog, at selvom de mest udsatte områder for at miste kommerciel eller
militær know-how findes inden for naturvidenskab, sundhedsvidenskab og teknisk viden-
skab, er der også risici for tab af akademisk frihed, censur og påvirkning eller omskrivning
af forskningsresultater tilstede inden for samfundsvidenskab og humaniora.
Udvalgets afdækning har vist, at der kan være risiko for udenlandsk indblanding på næ-
sten alle forskningsområder, og at der i ligesindede lande eller på EU-niveau ikke er truf-
fet nogen generel beslutning om at udelukke samarbejde med specifikke lande om spe-
cifikke forskningsområder. Inden for EU-programmerne Horizon Europe og Digital Europe
Programme er institutioner og virksomheder fra lande som Kina og Rusland dog udelukket
for deltagelse i samarbejdsprojekter inden for f.eks. rum- og kvanteteknologi.
4.1.1 Kend jeres forsknings værdi og potentiale
Forskningsinstitutioner kan ligge inde med data, der er unikke og efterspurgt globalt, eller
forskning, der er tæt på et gennembrud på området. Det er institutionernes særligt vær-
difulde forskning, som andre kan have en interesse i at få fat i. Denne forskning bør iden-
tificeres og beskyttes.
Når man har at gøre med fremmede stater, der uretmæssigt vil forsøge at skaffe sig ad-
gang til forskningen, er det ikke nok at tro på, at patentering og ophavsrettigheder holder
udenlandsk indblanding væk. Det er også nødvendigt at undgå visse samarbejdsrelatio-
ner.
Af retningslinjerne fremgår det derfor, at der er behov for, at institutionerne:
-
foretager en overordnet vurdering af, hvilke forskningsområder, data, udstyr og
resultater, der er strategisk vigtige for institutionen og dermed udsatte.
22
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
2581922_0023.png
Afrapportering
-
foretager en vurdering af, om disse områder, udstyr, data og resultater er til-
strækkeligt beskyttet og er ekstra opmærksomme på, hvilke samarbejdsrelatio-
ner der indgås på området.
URIS anbefaler endvidere, at:
-
De offentlige forskningsfinansierende fonde har en tæt dialog med institutio-
nerne og Uddannelses- og Forskningsministeriet om bilateralt samarbejde, her-
under indholdet af fælles opslag.
-
Uddannelses- og Forskningsministeriet med bidrag fra institutionerne skaber et
fælles overblik over omfanget af samarbejde med særligt udvalgte lande på de
enkelte forskningsområder, herunder antallet af ansatte og studerende, projekt-
samarbejder samt finansieringsstrømmene fra disse lande.
Forventet effekt
URIS vurderer, at der er behov for et centralt overblik på institutionerne og en øget op-
mærksomhed på forskerniveau på egen forsknings værdi og potentielle risici, så proble-
matiske samarbejdsrelationer inden for udsatte områder kan undgås eller afværges i
opløbet. Med en klar strategi for risikostyring vil det stadig være muligt at samarbejde
internationalt – også på følsomme områder – såfremt institutionen vurderer, at samar-
bejdet er til fordel for dansk forskning, innovation og/eller konkurrenceevne og dermed i
dansk interesse. Det skal sikres, at overblikket skabes i overensstemmelse med GDPR-
lovgivning og ikke giver grobund for diskrimination af hverken ansatte eller studerende.
4.1.2 Beskyt jeres viden og resultater
Det er vigtigt, at institutionerne proaktivt gør, hvad de kan, for at beskytte deres viden
og resultater i internationale samarbejder. Men det kan være svært at vurdere og forudse,
hvad et forskningsprojekt eller et specifikt forskningsresultat potentielt kan bruges til –
særligt hvis det drejer sig om grundforskning.
En tommelfingerregel er, at der påhviler forskerne øget opmærksomhed på risikostyring
jo højere teknologiudviklingsniveau, jo større økonomi, og jo større udveksling af personer,
samarbejdet indebærer. På et operationelt plan kan det ofte være hensigtsmæssigt at få
resultaterne publiceret, især hvis der er tale om grundforskning.
Ved de fleste samarbejdsformer kan risikostyringen først og fremmest håndteres ved at
udarbejde en god samarbejdsaftale, der klart formulerer, hvordan parterne er stillet i for-
hold til intellektuelle ejendomsrettigheder (IPR), herunder patenter, copyright og ejerfor-
hold, hvordan parterne må bruge resultaterne efter projektet, og hvad der ikke gives ad-
gang til. Denne tilgang har været anvendt igennem flere europæiske rammeprogrammer,
hvor det inden projektstart er projektdeltagernes ansvar at få udarbejdet en intern kon-
sortieaftale, som bevillingsgiver ikke er part i.
Det kan også være hensigtsmæssigt at inkludere en reference til internationale standar-
der og værdier i samarbejdsaftalerne som f.eks.
The European Code of Conduct for Re-
search Integrity
og
Bonn-erklæringen om forskningsfrihed.
Af retningslinjerne fremgår det derfor, at der er behov for, at institutionerne:
-
udarbejder standardaftaler for internationalt samarbejde, hvor betingelserne for
IPR, omfang af videndeling og ejerskab er klart formuleret, og hjælper deres an-
satte med at håndhæve betingelserne under og efter projektforløbet.
23
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Afrapportering
-
øger deres opmærksomhed på, hvad samarbejdsaftalen indeholder af relevante
betingelser og løbende overvejer, om der er behov for yderligere tiltag for at be-
skytte forskningen.
URIS anbefaler endvidere, at:
-
De offentlige forskningsfinansierende fonde stiller krav til danske projektdelta-
gere om, at de udarbejder en konsortieaftale med internationale partnere, hvor
IPR, omfang af videndeling og ejerskab er klart formuleret.
Forventet effekt
URIS vurderer, at selvom en god samarbejdsaftale ikke kan gardere institutionerne mod
tyveri, spionage og misbrug, så giver den et klart signal til den internationale partner om,
at danske forskningsinstitutioner er bevidste om deres rettigheder, og at de er klar til at
håndhæve dem. Det kan medvirke til at forhindre og afskrække forsøg på uønsket over-
førsel og/eller anvendelse af dansk viden og resultater.
4.1.3 Sæt jer ind i eksportkontrolreglerne og investeringsscreeningsloven
Risikoen for militær eller uetisk anvendelse af teknologi og forskningsresultater er et me-
get reguleret risikoområde på nationalt, europæisk og internationalt niveau, hvor myn-
dighedernes kontrol og screening af internationalt samarbejde inden for en række kritiske
områder allerede er påkrævet.
I udvalgets drøftelser har særligt eksportkontrolreglernes anvendelse på forskningsom-
rådet været i fokus. Under drøftelserne er det kommet frem, at både ledelse og ansatte
på de danske institutioner ikke føler sig tilstrækkeligt rustet til at implementere de på-
gældende regler på forskningsområdet, og at rådgivningsindsatsen fra myndighederne i
høj grad har været virksomhedsrettet og ikke taget højde for særegne karakteristika på
forskningsområdet. Også den nye danske investeringsscreeningslov er relevant for inter-
nationalt forsknings- og innovationssamarbejde, og myndighederne bør have fokus
herpå i implementeringen.
Af retningslinjerne fremgår det derfor, at der er behov for, at institutionerne:
-
tager initiativ til at udarbejde institutionsspecifikke vejledninger og/eller afholder
workshops eller kurser om regelsæt og implementering tilpasset deres instituti-
ons konkrete behov.
-
overvejer at etablere arbejdsgrupper eller udpege ressourcepersoner inden for
særlige områder som f.eks. dual-use.
URIS anbefaler endvidere, at:
-
Erhvervsstyrelsen gennemfører specifikt målrettet rådgivning om eksportkon-
trolregimet og investeringsscreeningsloven på forsknings- og innovationsområ-
det til institutionerne, eksempelvis en guide til institutionerne om anvendelse af
reglerne på forsknings- og innovationsområdet.
Forventet effekt
URIS vurderer, at der primært er behov for en øget viden og kapacitetsopbygning på in-
stitutionerne på området. Det er derfor nødvendigt, at de relevante myndigheder, særligt
Erhvervsstyrelsen, gennemfører målrettet rådgivning, så anvendelsen af reglerne på
forskningsområdet bliver tydelig og praktisk implementérbar for forskerne.
24
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Afrapportering
4.2 Kend jeres samarbejdspartnere
Udenlandsk indblanding kan være yderst kompliceret at gennemskue i praksis – særligt
hvis man ikke er opmærksom på risikoen. Visse fremmede stater gør brug af private virk-
somheder, der
de facto
er ejet af, kontrollet af eller arbejder for staten, mens andre har
universiteter, der har tætte relationer til landets militær. Det kan også være, at man har
aftalt at arbejde om en konkret forskningsgenstand, mens den internationale partner
egentlig er interesseret i noget helt andet, man har lavet eller har adgang til.
Disse udfordringer fremgik f.eks. af konkrete sager fra DTU, hvor forskere havde medfor-
fattet artikler med kinesiske forskere fra det militære universitet
National University of
Defence Technology.
Flere af sagerne havde at gøre med kinesiske ph.d.-studerende, som
havde stipendier på DTU, men som efter at være vendt tilbage til Kina havde anført, at
de også havde en forbindelse til militæruniversitetet i deres publikationer.
Et andet eksempel, som blev drøftet i udvalget, var fra AAU, hvor en forsker deltog i et
internationalt samarbejde med kinesiske forskere. Uden den danske forskers viden kob-
lede de kinesiske forskere en kinesisk virksomhed, der er forbundet med overvågning af
muslimske mindretal i Kina, til projektet.
Samarbejdet med Kina kompliceres af, at de dygtigste forskere i Kina ofte også er tæt
på regeringsapparatet. Det medfører selvsagt mange sammenfiltrede interesser.
4.2.1 Undersøg, hvem I samarbejder med
Ovenstående sager fra danske institutioner står ikke alene, og både danske og udenland-
ske medier og efterretningstjenester har parallelt med udvalgets drøftelser kunnet be-
rette om lignende sager fra ligesindede lande.
En grundig undersøgelse af potentielle samarbejdspartnere er derfor en nødvendighed for
at kunne reducere risikoen for uønskede samarbejdsrelationer. I udvalgets drøftelser er
det blevet fremhævet, at undersøgelsen kan involvere baggrundstjek, anmodning om
yderligere oplysninger fra partnere, kontakt til danske eller udenlandske myndigheder,
herunder de danske innovationscentre, og de øvrige danske forskningsinstitutioner.
Af retningslinjerne fremgår det derfor, at der er behov for, at institutionerne:
-
har procedurer for at kunne foretage grundige baggrundstjek af internationale
partnere hvor relevant, og at de deler viden om potentielle problematiske partnere
med de øvrige danske institutioner.
-
forholder sig kritisk til ukendte partnere og sørger for, at deres ansatte ved, hvor-
dan de kan indberette mistænkeligheder til institutionens ledelse.
URIS anbefaler endvidere, at:
-
Uddannelses- og Forskningsministeriet afsøger mulighederne for at få adgang til
relevante europæiske og internationale databaser over f.eks. udenlandske uni-
versiteter og virksomheders forbindelser til militær og politiske particeller, så de
kan understøtte institutionernes baggrundstjek.
Forventet effekt
URIS vurderer, at grundigere baggrundstjek af internationale partnere udgør et vigtigt
element i en ny og skærpet tilgang til, hvem danske forskningsinstitutioner samarbejder
25
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Afrapportering
med. Det kan ikke alene bidrage til at reducere risikoen for uønskede indirekte samar-
bejdsrelationer med militære eller politiske organisationer i autokratiske stater, men også
medvirke til øget transparens og afskrække visse partnere med skjulte intentioner fra at
ønske at indgå i samarbejdet.
4.2.2 Spørg jer selv, hvorfor I samarbejder med dem
På EU-niveau har der særligt i samarbejdet med Kina været argumenteret for, at man i
højere grad end tidligere skal forfølge et ”level
playing field”
i forbindelse med internati-
onalt samarbejde. På forskningsområdet indebærer det blandt andet et samarbejde, der
er ligeværdigt og lige berigende for begge parter. Det er i den forbindelse centralt at have
et skarpt fokus på egne strategiske interesser og et indgående kendskab til, hvem der
har de stærkeste kompetencer inden for det pågældende forskningsfelt.
Udvalget har drøftet, at det ikke er i danske forskningsinstitutioners interesse at indgå i
samarbejdsrelationer alene på grund af det finansielle bidrag fra den internationale part-
ner, eller hvis den internationale partners motivation for at indgå partnerskabet ikke er
klar. Det stod også tydeligt i udvalgets drøftelser, at danske forskningsinstitutioner bør
bidrage til at opretholde etiske principper og grundlæggende værdier – også i internati-
onale samarbejdsrelationer.
Af retningslinjerne fremgår det derfor, at der er behov for, at institutionerne:
-
udarbejder en spørgeguide til forskere, som kan anvendes til at vurdere relevan-
sen af at indgå i et specifikt internationalt samarbejde.
-
nøje overvejer, om det er med den pågældende partner, at sandsynligheden for
merværdi er størst, og om der er ligeværdige og kompatible interesser i samar-
bejdet.
URIS anbefaler endvidere, at:
-
Uddannelses- og Forskningsministeriet opruster fsva. kompetencer og viden om
udvalgte landes ageren på uddannelses- og forskningsområdet, f.eks. gennem
udsendelse af en uddannelses- og forskningspolitisk diplomat til enkelte ud-
valgte danske ambassader.
Forventet effekt
URIS vurderer, at en mere kritisk tilgang til internationale samarbejdsrelationer kan bi-
drage til, at kvaliteten og udbyttet for danske forskere forbedres samtidig med, at danske
forskningsstandarder inden for etik og integritet ikke bringes i fare.
4.2.3 Afgræns, hvad I samarbejder med dem om
På forskningsområdet kan det virke uvant at begrænse samarbejde og videndeling, ikke
mindst fordi der på europæisk plan gennem mange år har været fokus på
open science,
herunder open access og FAIR (Findable, Accessible, Interoperable, Re-usable) forsk-
ningsdata,
og også Danmark har nationale strategier på området. Men når det kommer til
internationalt samarbejde, har EU i det nye rammeprogram for forskning og innovation
anlagt en mere restriktiv tilgang om at være så åbne som muligt og så lukkede som nød-
vendigt. Som eksempel er tredjelande, herunder Kina, udelukket fra at kunne deltage i
projekter inden for kvante- og rumteknologi.
26
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Afrapportering
Udvalget har drøftet, hvorledes en lignende dansk tilgang til, hvad og hvor meget der kan
samarbejdes om, kan være relevant. Det er normal praksis i EU-projekter, at deltagere i
projektets interne konsortieaftale skal redegøre for, hvad de vil dele, eller hvad de ikke vil
dele med de øvrige deltagere i projektet. Denne tilgang kan videreføres ikke kun til bi- og
multilaterale samarbejdsaftaler med internationale partnere, men også til aftaler om gæ-
steforskere, eksterne undervisere, netværksaktiviteter, afholdelse af fælles workshops
m.v., således at det undgås, at sensitive elementer indgår i samarbejdet.
Af retningslinjerne fremgår det derfor, at der er behov for, at institutionerne:
-
overvejer som standard at inkludere positivlister i internationale samarbejdsaf-
taler og -relationer over, hvilke konkrete teknologier, data, udstyr, resultater m.v.,
de vil dele eller give adgang til. Negativlister kan ligeledes overvejes, såfremt det
vurderes hensigtsmæssigt.
Forventet effekt
URIS vurderer, at selvom en god samarbejdsaftale ikke kan sikre institutionerne mod ty-
veri, spionage og misbrug, så giver den et klart signal til den internationale partner om, at
danske forskningsinstitutioner er bevidste om, hvad de er, og hvad de ikke er villige til at
dele. Det kan medvirke til at forhindre og afskrække forsøg på uønsket overførsel og/eller
anvendelse af dansk viden og resultater.
4.3 Beskyt jeres institution, ansatte og studerende
En række konkrete episoder, der involverer danske forskningsinstitutioner, har de seneste
år tydeliggjort, at truslen forbundet med internationalt samarbejde er reel og kompleks.
Det er imidlertid langt fra alle ansatte og studerende, som selv har oplevet konkrete eti-
ske, økonomiske eller sikkerhedsmæssige risici. Det kan derfor virke usandsynligt for
mange, at netop de skulle være et udsat mål for udenlandsk indblanding.
Den udenlandske indblanding varierer fra menneskerettede og økonomiske metoder til
digitale – ofte i kombination – og kan være målrettet både institutionen som helhed,
ansatte, studerende og gæsteforskere, når de enten befinder sig på deres danske insti-
tution eller er udsendt til udenlandske forskningsinstitutioner.
4.3.1 Vær bevidst om, at der kan være en trussel
De danske efterretningstjenester har gjort det klart, at truslen mod danske forskningsin-
stitutioner er til stede i højere grad end tidligere. PET udgav eksempelvis i samarbejde
med Uddannelses- og Forskningsministeriet i 2021 en pjece om, hvordan dansk forskning
er i fare, og FE har netop opdateret trusselsvurderingen for cyberangreb mod danske uni-
versiteter og forskningsinstitutioner fra ”høj” til ”meget høj”.
Derudover udgav PET i januar 2022 for første gang en ”Vurdering af spionagetruslen mod
Danmark”. Vurderingen viser blandt andet, at truslen fra fremmede staters efterretnings-
virksomhed i Danmark er blevet mere markant. Der er tale om spionage, påvirkning, chi-
kane, forsøg på ulovligt at anskaffe produkter, teknologi og viden. Vurderingen er særlig
relevant for de danske forskningsinstitutioner, da Danmark på en række områder er fø-
rende i verden inden for teknologi, innovation og forskning. Danmarks førerposition inden
for visse teknologiske områder udgør et væsentligt indtægtsgrundlag for dansk økonomi,
27
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Afrapportering
men den gør samtidig Danmark til et attraktivt mål for fremmede stater som Kina, Rus-
land og Iran, der gennem spionage, herunder statsfinansieret industrispionage, og ulovlig
anskaffelsesvirksomhed forsøger at få fat i den nyeste viden og teknologi.
I udvalgets drøftelser har det været et tilbagevendende emne, at truslen fra uønsket
udenlandsk indblanding primært skal modsvares af en modstandsdygtig kultur og ro-
busthed på de danske forskningsinstitutioner. Og dette gælder både for ansatte og stu-
derende.
Af retningslinjerne fremgår det derfor, at der er behov for, at institutionerne:
-
øger opmærksomheden på trusler og risici hos ansatte og studerende og rådgiver
dem om, hvordan de reducerer risikoen, f.eks. ved at afholde kurser, udarbejde
vejledninger, arrangere briefings m.v., eventuelt tilpasset det enkelte institut.
-
bidrager til at skabe en opmærksomhedskultur på tværs af hele organisationen,
herunder ved at opfordre ansatte til at deltage i institutionens initiativer på om-
rådet.
URIS anbefaler endvidere, at:
-
Uddannelses- og Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet, Forsvarsministeriet
og efterretningstjenesterne løbende holder institutionerne opdateret om det ak-
tuelle trusselsbillede og bidrager aktivt til institutionernes initiativer.
Forventet effekt
URIS vurderer, at et øget trusselsniveau til dels kan modsvares af en øget opmærksom-
hed og resiliens på institutionerne, hvor ansatte og studerende i højere grad rustes gen-
nem oplysning, rådgivning og konkret vejledning til, hvordan de skal gebærde sig hjemme
og ude.
4.3.2 Fokusér på sikkerhedsprocedurer og
–systemer
Fremmede stater anvender forskellige metoder til at indhente oplysninger – både lovlige,
ulovlige eller i gråzonen mellem de to. Det kan være, at der bliver udvist særlig interesse
for dansk forskning på internationale konferencer, at forskere modtager anmodninger/til-
bud på sociale medier, eller at institutioner udsættes for cyberangreb eller indbrud.
Det er derfor vigtigt, at både institutioner og forskere arbejder med den digitale og fysi-
ske sikkerhed. Noget skal indføres som centrale tiltag, men der er også meget, der kan
gøres på personniveau. Etablering af en egentlig sikkerhedsorganisation indebærer af-
klaring af, hvem der træffer centrale beslutninger på området, og hvem der f.eks. godken-
der ansættelser af stillinger inden for kritiske eller særligt følsomme forskningsområder.
Af retningslinjerne fremgår det derfor, at der er behov for, at institutionerne:
-
tydeliggør kommandovejene i organisationen og etablerer klare kommunikati-
onskanaler og procedurer for håndtering af sikkerhed.
-
sørger for, at ansatte og studerende ved, hvordan de udviser god digital adfærd,
forsigtighed på rejser og ophold særligt i ikke-ligesindede lande samt indberetter
mistænkelige henvendelser eller opførsel til ledelsen.
Forventet effekt
28
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Afrapportering
URIS vurderer, at et sikkert ydre ”skjold” mod udenlandsk indblanding er essentielt som
forsvar. Det bør løbende opdateres og forbedres, hvis det skal være effektivt mod angreb
eller indtrængen fra fjendtlige aktører.
4.3.3 Værn om jeres ansatte og studerende
Flere autokratiske stater anvender ofte en kombination af lovlige og ulovlige menneske-
rettede metoder for at udøve udenlandsk indblanding. Eksempler omfatter rekruttering
af forskere og studerende til udlandet for derigennem at kunne indhente viden, hvervning
af forskere og studerende til spionage, lokke informationer ud af personer gennem psy-
kologisk manipulation, afpresning, trusler og tvang samt bestikkelse.
Metoderne kan også være økonomisk indirekte og derfor meget svære at gennemskue,
f.eks. i form af legater, tilskud og tilknytning til talentprogrammer. Talentprogrammer kan
være legitime og uproblematiske, men visse programmer pålægger den tilknyttede krav
eller forpligtelser, herunder i juridisk bindende kontrakter, der skaber interessekonflikter
for forskeren. I udlandet er der eksempler på talentprogrammer, hvor tilknyttede forskere
er blevet dømt for kriminel adfærd.
I udvalget har institutionernes ansvar for at beskytte sine ansatte og studerende været
drøftet. Det skyldtes først og fremmest, at mange af de negative sager, der er blevet
afdækket i dagspressen, har handlet om, at der er sket overtrædelser af allerede eksiste-
rende regler. Udvalget har derfor haft særligt fokus på institutionernes interne regler for
bibeskæftigelse og det ansvar, der påhviler ledelsen, i forhold til at have en løbende, åben
dialog med de ansatte, herunder om tilknytning til udenlandske programmer. Der har væ-
ret fokus på on-boarding og behovet for løbende ledelsesfokus på at inddrage udenland-
ske ansatte i organisationskulturen på institutionen. Det er centralt, at fokus er på at
drage omsorg for den ansatte, så særlig opmærksomhed ikke opleves som diskrimination.
Udvalget drøftede bl.a. sagen om en russisk statsborger, der blev idømt tre års fængsel
for spionage og udvist med indrejseforbud for bestandigt. Personen havde spioneret mod
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og den Aalborgbaserede energivirksomhed SerE-
nergy A/S. Han havde i flere år udleveret oplysninger mod betaling til en russisk efterret-
ningstjeneste. SerEnergy A/S udvikler bl.a. brændselsceller, der kan omdanne brint til grøn
strøm.
Der har ligeledes i udvalget været en drøftelse af de såkaldte
Chinese Scholarship Coun-
cil,
med fokus på dansk egeninteresse og de krav, der kan stilles til de kinesiske bevil-
lingsgivere i den forbindelse.
Af retningslinjerne fremgår det derfor, at der er behov for, at institutionerne:
-
giver deres interne regler for bibeskæftigelse et eftersyn og skærmer deres an-
satte og studerende mod adgang til viden og kritiske forskningsområder m.m., der
ikke er nødvendig for disses studier eller arbejde, og som fremmede stater kunne
have interesse i at tilegne sig, få adgang til eller påvirke.
-
har klare procedurer for on-boarding af nye ansatte, herunder kendskab til gæl-
dende regler og kodeks, og styrker det løbende ledelsesfokus på særligt uden-
landske ansattes relevante tilhørsforhold.
29
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Afrapportering
-
øger ansattes og studerendes opmærksomhed på menneskerettede og økono-
miske metoder, der kan føre til udenlandsk indblanding, og opfordrer til, at forsøg
på dette bliver indberettet.
30
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Afrapportering
5. Opfølgning
I forhold til opfølgning på anbefalingerne og retningslinjerne har udvalget drøftet vigtig-
heden af, at en nærmere konkretisering, opfølgning og implementering af retningslinjerne
sker på forskningsinstitutionerne, da det kan bidrage til bedre løsninger og styrke foran-
kringen heraf hos både ledelsen, de ansatte og de studerende. Udvalget anbefaler også,
at retningslinjerne oversættes til engelsk.
At sikre kloge løsninger på institutionerne i tilgangen til internationalt samarbejde er bl.a.
hensigten med anbefalingen om nedsættelse af et permanent udvalg – ligesom det er
afgørende f.eks. for den løbende udvikling af yderligere tiltag og justeringer, at instituti-
onerne selv nedsætter en erfaringsudvekslingsgruppe eventuelt på sagsbehandlerniveau,
hvor de kan dele information om og håndtering af konkrete sager og tiltag.
Uddannelses- og Forskningsministeriet vil udarbejde en plan for kommunikation af og
dialog om udvalgets anbefalinger og retningslinjer og løbende følge arbejdet på institu-
tionerne med at øge opmærksomheden hos ledelse, ansatte og studerende om potentielle
risici ved internationalt forsknings- og innovationssamarbejde.
Endeligt vil Uddannelses- og Forskningsministeriet præsentere retningslinjerne for øvrige
relevante danske aktører på forsknings- og innovationsområdet, herunder GTS-institut-
terne, regionerne, de private forskningsfinansierende fonde og udvalgte brancheorgani-
sationer. Kendskab til retningslinjerne ville også kunne omfatte dialog med relevante ak-
tører i Grønland og på Færøerne.
31
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 124: Orientering om offentliggørelse af Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejdes afrapportering og retningslinjer, fra uddannelses- og forskningsministeren
Afrapportering
6. Oversigt over bilag
Bilag 1 – Udvalgets kommissorium
Bilag 2 – Udvalgets sammensætning
Bilag 3 – Udvalgets kortlægning
Bilag 4 – Retningslinjer og lignende fra udvalgte andre lande
32