Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 110
Offentligt
2568286_0001.png
Et historisk perspektiv på
akademisk frihed
Jacob Mchangama
Direktør Justitia
03.05.2022
justitia-int.org
facebook.com/justitia.dk
linkedin.com/company/justitia
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 110: Program og oplæg fra høring om indførelse af Chicagoprincipperne i en dansk universitetskontekst den 3. maj 2022.
2568286_0002.png
Første universitet og reformationens konsekvenser
Københavns Universitet grundlægges i 1479 med middelalderens
fire traditionelle fakulteter: teologi, jura, mediciologi og filosofi.
Christian 1. stifter universitetet i København, 1479.
Fra:
Danmarks Historie i Billeder
Universitets flyttes fra en kirkelig institution til en statslig i 1537
Københavns Universitet spiller en central rolle i den statslige og
kirkelige censur (luthersk ortodoksi)
Universitetet blev i princippet ansvarligt for samtlige tryksager, lige
fra doktorafhandlinger til lejlighedsdigte
”Ingen, i hvo det og være kand, maa noget lade trykke, før end det
tilforn i Kongens Universitet i Kiøbenhavn er igiennemseet og paakient
af Decano i den Facultet”
- Danske Lov
1683
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 110: Program og oplæg fra høring om indførelse af Chicagoprincipperne i en dansk universitetskontekst den 3. maj 2022.
2568286_0003.png
Oplysningstidens indtog
Pietismen tager langsomt over i løbet af 1700 tallet
Videnskabernes Selskab stiftes i 1742 og udfordrer København
universitets monopol
Udviklingen kulminere med Struensees totale trykkefrihed fra
september 1770.
Ophævelsen af Københavns Universitets censurbeføjelse
skete først i 1770
Struensee
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 110: Program og oplæg fra høring om indførelse af Chicagoprincipperne i en dansk universitetskontekst den 3. maj 2022.
2568286_0004.png
Grundlov
Men indtil grundlovens vedtagelse var der også
systematisk diskrimination i den danske
uddannelsessektor.
"Det vilde dog vistnok være forargeligt, om en Jøde skulde være
Dommer og modtage Eden, der er grundet paa den christelige
Religionsbekjendelse og, som bekjendt, indeholder Symbolet
paa Treenighed, og det vilde visnok ogsaa være forargeligt
og i
høieste Grad fordærveligt, om Catholiker skulde kunne faae
Ledelse af Skoleunderviisningen”
A. S. Ørsted
Den første kvindelige student får adgang i 1877
Ørsted
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 110: Program og oplæg fra høring om indførelse af Chicagoprincipperne i en dansk universitetskontekst den 3. maj 2022.
2568286_0005.png
Georg Brandes I
1700-tallets oplysning og som sådan snævert forbundet med
idealer om ytringsfrihed og fri tænkning
1871 udtalte Brande således i berømte indledningsforelæsning
den 3. november :
”Jeg anseer det for en Pligt og for en Ære at hylde de
Principer, til hvilke jeg bekjender mig, Troen paa den
frie Forsknings Ret og paa den frie Tankes endelige
Seir.”
Talen gik mod Universitets forpligtelser til at legitimere den
kristne, konservative enhedskultur, der vedblev med at præge de
københavnske embedsværk længe efter Grundloven. Til op i
1870'erne skulle nye professorer således aflægge ed på den
augsburgske trosbekendelse, og det var underforstået, at
personer, der ikke levede op til disse krav – fx. jøder og ateister
som Brandes – ikke kunne varetage en post som professor
Georg Brande
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 110: Program og oplæg fra høring om indførelse af Chicagoprincipperne i en dansk universitetskontekst den 3. maj 2022.
2568286_0006.png
Georg Brandes II
Teologiprofessor Henrik Scharling, sagens kerne temmelig klart:
”Brandes fandt ikke "... Optagelse i det philosophiske Facultet,
fordi han i en Række Forelæsninger skaanselsløst havde
angrebet den bestaaende Samfundsorden"
J.N. Madvig skrev om Brandes: ”Jeg skal forsvare den
videnskabelige Frihed og aldrig gøre en positiv christelig
Erkendelse til Betingelse for en Ansættelse ved Universitetet,
men jeg skal ligesaa bestemt modsætte mig fræk og overfladisk
Spot, bag ved hvilken jeg hverken seer alvorlig Forskning eller
dybere ethisk Følelse, uden hvilken al Æsthetik er tom Leg
Brandes ansættelsessag var med til at lukke munden på Brandes – og
med sin offentlige karakter var sagen også med til at disciplinere andre
potentielle kandidater til karriere i universitet og embedsværk.
J.N. Madvig
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 110: Program og oplæg fra høring om indførelse af Chicagoprincipperne i en dansk universitetskontekst den 3. maj 2022.
2568286_0007.png
Ungdomsoprør og opgør med professorvælde
Siden oprettelsen af det første danske universitet
i 1479 havde universiteterne været ledet af en rektor og
et konsistorium, valgt af og blandt professorerne.
Indtil 1968 var universiteterne professorernes
kongedømme. Studenteroprøret demokratiserede
universiteterne, som fik nye styreformer.
Studerende fik halvdelen af pladserne i studienævnene
Studenternes besættelse af rektor Mogens Fogs kontor p
Københavns Universitet i 1970. Foto: Ritzau/Scanpix
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 110: Program og oplæg fra høring om indførelse af Chicagoprincipperne i en dansk universitetskontekst den 3. maj 2022.
2568286_0008.png
The Magna Charta Universitatum 1988
Den indeholder principper om akademisk frihed og institutionel
autonomi som rettesnor for god regeringsførelse og selvforståelse af
universiteter i fremtiden.
Underskrevet af alle danske universiteter
http://www.magna-charta.org/magna-charta-universitatum
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 110: Program og oplæg fra høring om indførelse af Chicagoprincipperne i en dansk universitetskontekst den 3. maj 2022.
2568286_0009.png
Universitetsloven 2003
Loven afskaffede det interne selvstyre, som universitetet havde nydt
siden grundlæggelsen i 1479.
Universitetslovens § 2, stk. 2 har følgende ordlyd:
”Universitetet har forskningsfrihed. Universitetet
skal værne om universitetets og den enkeltes forskningsfrihed og videnskabsetikken.
I 2011 blev bestemmelsen ændret med henblik på at udtrykkeligt at fastslå, at forskningsfriheden
ikke blot gælder institutionelt men også for den enkelte universitetsansatte.
Af lovens § 2, stk. 3 følger det, at
”Universitetet skal som central viden- og kulturbærende
institution udveksle viden og kompetencer med det omgivende samfund og tilskynde
medarbejderne til at deltage i den offentlige debat”.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 110: Program og oplæg fra høring om indførelse af Chicagoprincipperne i en dansk universitetskontekst den 3. maj 2022.
2568286_0010.png
Subjektive krænkelser i KUs retningslinjer 2018
Københavns Universitet vedtog den 25. juni 2018 vedtaget nye
retningslinjer for ”håndtering af krænkende adfærd”.
Overtrædelse af retningslinjerne kan resultere i disciplinærsager for
både studerende og ansatte
Krænkende adfærd betyder, at et
”andet menneskes værdighed krænkes
og kan være af både fysisk og psykisk art. Krænkende adfærd kan være
mobning, seksuel chikane og overgreb af enhver art og kan forekomme
både fysisk, verbal og, skriftligt, herunder elektronisk form. Krænkende
adfærd er også krænkelser med baggrund i f.eks. etnicitet, religion, køn,
seksualitet, alder eller handicap”.
”det er medarbejderens eller den studerendes
oplevelse af at have været udsat for krænkende
adfærd, der er udgangspunktet”.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 110: Program og oplæg fra høring om indførelse af Chicagoprincipperne i en dansk universitetskontekst den 3. maj 2022.
2568286_0011.png
Subjektive krænkelser i KUs retningslinjer 2018
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 110: Program og oplæg fra høring om indførelse af Chicagoprincipperne i en dansk universitetskontekst den 3. maj 2022.
2568286_0012.png
Subjektive krænkelser i KUs retningslinjer 2018
Justitias anbefalinger fra analysen:
At KU ændrer Retningslinjerne således, at deres anvendelsesområde
begrænses til interpersonelle krænkelser og hensynet til
ytringsfriheden og den akademiske frihed udtrykkeligt nævnes og
fremhæves.
Det bør også overvejes at ændre universitetsloven, således at § 2, stk. 2
indfører en forpligtelse til at beskytte og fremme den akademiske frihed
og således både omfatter medarbejdernes forskningsfrihed og de
studerendes ytringsfrihed
19. jan. 2019
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 110: Program og oplæg fra høring om indførelse af Chicagoprincipperne i en dansk universitetskontekst den 3. maj 2022.
2568286_0013.png
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 110: Program og oplæg fra høring om indførelse af Chicagoprincipperne i en dansk universitetskontekst den 3. maj 2022.
2568286_0014.png
Erklæring og værdigrundlag på AU og SDU
7. April 2022
20. jan. 2022