Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
UFU Alm.del Bilag 101
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af SU-loven
(Midlertidig suspension af SU-godkendelse af hele uddannelser i visse lande)
§1
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30. august 2017, som ændret bl.a.
ved lov nr. 672 af 26. maj 2020 og senest ved § 1 i lov nr. 2400 af 14. december
2021, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 4
indsættes som
stk. 3:
»Stk.
3.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om, at ud-
dannelser i visse lande ikke kan godkendes til uddannelsesstøtte. Uddannelses-
og forskningsministeren kan endvidere fastsætte regler om, at godkendelser efter
regler fastsat i medfør af stk. 1, suspenderes.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
§ 4, stk. 3, i SU-loven, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, ophæves
den 1. januar 2024.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Forslag til lov om ændring af SU-loven - L 159 - (Midlertidig suspension af SU-godkendelse af hele udd. i visse lande), fra uddannelses- og forskningsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
De russiske væbnede styrkers militære invasion af Ukraine den 24. februar 2022
har medført en helt ekstraordinær situation i Danmark og i resten af Europa. Et
samlet EU har vedtaget omfattende restriktive foranstaltninger på baggrund af
Ruslands invasion af Ukraine.
Uddannelses- og forskningsministeren har endvidere opfordret de videregående
uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og Forskningsministeriet til for nu-
værende, og i det omfang det er muligt, at indstille eventuelt forsknings- og inno-
vationssamarbejde med institutioner i Rusland og Belarus og undlade at igang-
sætte nye udvekslingsforløb med institutioner i Rusland og Belarus som reaktion
på Ruslands invasion af Ukraine.
Der er i dag mulighed for at godkende hele uddannelser i udlandet til statens ud-
dannelsesstøtte (SU), og dette gælder også hele uddannelser i Rusland og Bela-
rus. I forlængelse af den aktuelle situation mener regeringen imidlertid ikke, at der
fra dansk side skal godkendes hele uddannelser til SU i Rusland og Belarus.
Formålet med lovforslaget er på den baggrund at give uddannelses- og forsk-
ningsministeren midlertidig bemyndigelse til at fastsætte regler om, at hele ud-
dannelser i visse lande ikke kan godkendes til SU, både for så vidt angår allerede
godkendte uddannelser, hvor godkendelsen vil kunne suspenderes efter ministe-
rens bestemmelse, og i forhold til potentielt nye ansøgninger om godkendelser.
Sager, hvor der før denne lovs ikrafttræden er truffet afgørelse om tildeling af SU
til en uddannelse i Rusland eller Belarus på baggrund af allerede godkendte ud-
dannelser, berøres ikke af dette lovforslag,
Det bemærkes, at der foreslås en solnedgangsklausul, hvorefter de foreslåede
bemyndigelser ophæves igen den 1. januar 2024.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Midlertidig suspension af SU-godkendelse af hele uddannelser i visse lande
2.1.1. Gældende ret
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om, at hele uddannel-
ser i udlandet kan give ret til SU. Dette følger af SU-lovens § 4, stk. 1, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1037 af 30. august 2017 om statens uddannelsesstøtte. Uddan-
nelses- og Forskningsstyrelsen godkender efter disse regler, at en hel uddan-
nelse giver en uddannelsessøgende ret til SU. Uddannelses- og forskningsmini-
steren kan fastsætte regler om styrelsens godkendelse og særlige regler om SU,
herunder om i hvilke perioder der kan gives SU. Dette følger af SU-lovens § 4,
stk. 2.
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Forslag til lov om ændring af SU-loven - L 159 - (Midlertidig suspension af SU-godkendelse af hele udd. i visse lande), fra uddannelses- og forskningsministeren
Uddannelsessøgende kan få SU til hele uddannelser i udlandet, når den uddan-
nelsessøgende opfylder en række betingelser. Der er ligeledes en række betin-
gelser, som uddannelsen og uddannelsesstedet skal opfylde, for at uddannelsen
kan godkendes som SU-berettigende. Disse betingelser følger af kapitel 22 i SU-
bekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr. 2433 af 14. december 2021 om statens
uddannelsesstøtte. Det følger herunder at:
Uddannelsesstedet skal være offentligt anerkendt i studielandet, og tilsvarende
gælder for uddannelsen, med mindre denne er kvalitetssikret af en international
anerkendt kvalitetssikringsinstitution.
Uddannelsen skal være af en art, som ville være SU-berettigende i Danmark.
Uddannelsen skal være et selvstændigt afrundet uddannelsesforløb, der afslut-
tes med en akademisk grad og fører til en akademisk titel.
Uddannelsen skal være tilrettelagt som fuldtidsstudium.
Uddannelsen må ikke være tilrettelagt som fjernundervisning.
Uddannelsen skal være af en sådan art, at den ville kunne offentligt anerken-
des i Danmark.
Uddannelsen skal give en erhvervskompetence, som er umiddelbart anvendelig
i Danmark.
Uddannelser i udlandet, der efter ansøgning tidligere har været godkendt til SU,
fremgår af Uddannelses- og Forskningsstyrelsens såkaldte fast track-liste. Listen
revideres løbende og udbygges med nye uddannelser. Hvis en uddannelse i ud-
landet ikke fremgår af fast track-listen, skal den uddannelsessøgende søge om at
få uddannelsen optaget på listen.
Der er på nuværende tidspunkt 11 uddannelser i Rusland og 1 uddannelse i Be-
larus, som fremgår af fast track-listen.
2.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det er ikke muligt inden for gældende ret at afvise SU-godkendelse af hele ud-
dannelser i specifikke lande, hvis uddannelsesinstitutionen og den konkrete ud-
dannelse i øvrigt lever op til de generelle krav, som gælder alle uddannelser i ud-
landet, hvortil der søges om SU-godkendelse. Derfor er det heller ikke muligt at
tage uddannelserne af fast track-listen.
I forlængelse af den aktuelle situation mener regeringen ikke, at der fra dansk
side skal godkendes hele uddannelser til SU i Rusland og Belarus på nuværende
tidspunkt.
Det foreslås på den baggrund, at uddannelses- og forskningsministeren bemyndi-
ges til at kunne fastsætte regler om, at hele uddannelser i visse lande ikke kan
godkendes til SU.
3
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Forslag til lov om ændring af SU-loven - L 159 - (Midlertidig suspension af SU-godkendelse af hele udd. i visse lande), fra uddannelses- og forskningsministeren
Det foreslås endvidere, at uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges til
at kunne fastsætte regler om, at nuværende godkendelser af hele uddannelser i
visse lande suspenderes. Bemyndigelsen forventes anvendt til at fastsætte regler
om, at hele uddannelser i Rusland og Belarus ikke kan godkendes til SU. Heller
ikke selvom uddannelserne og uddannelsesinstitutionerne i øvrigt måtte opfylde
de gældende betingelser for SU-godkendelse efter regler fastsat i medfør af SU-
lovens § 4, stk. 1.
Bemyndigelsen forventes endvidere anvendt til at fastsætte regler om, at de nu-
værende godkendelser af hele uddannelser i Rusland og Belarus, suspenderes.
Suspensionen af de nuværende godkendelser vil medføre, at uddannelserne ta-
ges af styrelsens fast track-liste.
Uddannelses- og forskningsministeren vil med bemyndigelsen også kunne fast-
sætte regler om, at hele uddannelser i andre lande end Rusland og Belarus ikke
kan SU-godkendes, ligesom ministeren med bemyndigelsen vil kunne fastsætte
regler om, at nuværende godkendelser af uddannelser i andre lande end Rusland
og Belarus, suspenderes. Bemyndigelsen forventes dog alene anvendt i relation
til den aktuelle situation vedrørende Ruslands invasion af Ukraine, og hvor situati-
onen tilsiger det.
Lovforslaget indeholder en solnedgangsklausul, der indebærer, at de foreslåede
bemyndigelser til at fastsætte regler om, at hele uddannelser i visse lande ikke
kan SU-godkendes, automatisk ophæves den 1. januar 2024.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller implementeringskonse-
kvenser for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke relevante for dette lovforslag.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervs-
livet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indebærer, at uddannelsessøgende, der ansøger om at få SU-god-
kendt en hel uddannelse i Rusland eller Belarus, vil få afslag herpå grundet forhold,
der knytter sig til den aktuelle situation vedrørende Ruslands invasion af Ukraine,
selvom uddannelserne og uddannelsesinstitutionerne i øvrigt opfylder de generelle
betingelser for SU-godkendelse.
Lovforslaget indebærer endvidere, at hele uddannelser i Rusland og Belarus, som
på nuværende tidspunkt er godkendt til SU, vil blive taget af fast track-listen, hvor-
for uddannelsessøgende ikke længere kan få SU til disse uddannelser på bag-
grund af uddannelsernes hidtidige godkendelse.
Lovforslaget vil ikke få konsekvenser for de uddannelsessøgende, som indtil lov-
forslagets ikrafttræden har fået godkendt en ansøgning om SU til en hel uddan-
nelse i Rusland eller Belarus.
4
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Forslag til lov om ændring af SU-loven - L 159 - (Midlertidig suspension af SU-godkendelse af hele udd. i visse lande), fra uddannelses- og forskningsministeren
2554341_0005.png
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget er sendt i kort offentlig høring umiddelbart før fremsættelsen i perio-
den fra den 4. april 2022 til og med den 6. april 2022 til følgende myndigheder og
organisationer:
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger, Akademikerne, Akademisk
Arkitektforening, Dansk Magisterforening, Danske Erhvervsakademier, Danske
Erhvervsskoler og
–Gymnasier,
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Dan-
ske Handicaporganisationer, Danske Landbrugsskoler, Danske Professionshøj-
skoler, Danske SOSU-skoler, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Universi-
teter, Det Centrale Handicapråd, Digitaliseringsstyrelsen, Djøf, Erhvervsskolernes
Elevorganisation, Foreningen af Danske Lægestuderende, Frit Forum
Socialde-
mokratiske Studerende, Ingeniørforeningen IDA, Institut for Menneskerettigheder,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lærerstuderendes Landskreds,
Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Rektorkollegiet for de kunstneriske
og kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de maritime uddannelser, Rigsrevi-
sionen, Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende, Studenterråd-
givningen, Studievalg Danmark, Sygeplejestuderendes Landssammenslutning,
Udbetaling Danmark og Ungdommens Uddannelsesvejledning.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske kon- Ingen
sekvenser for stat,
kommuner og re-
gioner
Implementerings- Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske kon- Ingen
sekvenser for er-
hvervslivet
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
5
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Forslag til lov om ændring af SU-loven - L 159 - (Midlertidig suspension af SU-godkendelse af hele udd. i visse lande), fra uddannelses- og forskningsministeren
2554341_0006.png
Administrative
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
Ingen
konsekvenser for
borgerne
Ingen
Lovforslaget indebærer, at uddannel-
sessøgende, der ansøger om at få SU-
godkendt en hel uddannelse i Rusland
eller Belarus, vil få afslag herpå.
Lovforslaget indebærer endvidere, at
hele uddannelser i Rusland og Belarus,
som på nuværende tidspunkt er god-
kendt til SU, vil blive taget af fast track-
listen.
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
principper for im-
plementering
af
erhvervsrettet EU-
regulering/ Går vi-
dere end mini-
mumskrav i EU-re-
gulering (sæt X)
Ja
Nej
X
6
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Forslag til lov om ændring af SU-loven - L 159 - (Midlertidig suspension af SU-godkendelse af hele udd. i visse lande), fra uddannelses- og forskningsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af § 4, stk. 1, i SU-loven, at uddannelses- og forskningsministeren kan
fastsætte regler om, at uddannelser i udlandet kan give ret til SU.
Det følger af § 4, stk. 2, i SU-loven, at Uddannelses- og Forskningsstyrelsen efter
disse regler godkender, at en uddannelse giver en uddannelsessøgende ret til
SU. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om styrelsens
godkendelse og særlige regler om SU, herunder om i hvilke perioder der kan gi-
ves SU.
Det foreslås, at der i SU-lovens § 4 indsættes et
stk. 3.
Efter det foreslåede
stk. 3, 1. pkt.,
kan uddannelses- og forskningsministeren
fastsætte regler om, at uddannelser i visse lande ikke kan godkendes til SU.
Bemyndigelsen forventes anvendt til at fastsætte regler om, at hele uddannelser i
Rusland og Belarus i ikke kan godkendes til SU. Dette vil også være tilfældet,
selvom uddannelserne og uddannelsesinstitutionerne i øvrigt måtte opfylde de
generelle betingelser for SU-godkendelse efter regler fastsat i medfør af SU-lo-
vens § 4, stk. 1.
Med den foreslåede ordning vil Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, efter de
regler, der forventes fastsat ved bekendtgørelse, i en midlertidig periode ikke
længere kunne SU-godkende hele uddannelser i Rusland og Belarus.
Uddannelses- og forskningsministeren vil med bemyndigelsen også kunne fast-
sætte regler om, at hele uddannelser i andre lande end Rusland og Belarus ikke
kan SU-godkendes. Bemyndigelsen forventes dog alene anvendt i relation til den
aktuelle situation vedrørende Ruslands invasion af Ukraine, og hvor situationen
tilsiger det.
Efter det foreslåede
stk. 3, 2. pkt.,
kan uddannelses- og forskningsministeren
endvidere fastsætter regler om, at godkendelser efter regler fastsat i medfør af §
4, stk. 1, suspenderes.
Bemyndigelsen forventes anvendt til at fastsætte regler om, at de nuværende
SU-godkendelser af hele uddannelser i Rusland og Belarus, suspenderes.
Suspensionen af de nuværende godkendelser vil medføre, at uddannelserne ta-
ges af styrelsens fast track-liste.
Uddannelses- og forskningsministeren vil med bemyndigelsen endvidere kunne
fastsætte regler om, at nuværende SU-godkendelser i andre lande end Rusland
og Belarus, suspenderes. Bemyndigelsen forventes dog alene anvendt i relation
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Forslag til lov om ændring af SU-loven - L 159 - (Midlertidig suspension af SU-godkendelse af hele udd. i visse lande), fra uddannelses- og forskningsministeren
til den aktuelle situation vedrørende Ruslands invasion af Ukraine, og hvor situati-
onen tilsiger det.
Det er hensigten, at den foreslåede ordning alene vil finde anvendelse for ansøg-
ninger om SU indgivet efter ikrafttrædelsestidspunktet. For ansøgninger indgivet
før ikrafttrædelsestidspunktet vil de hidtil gældende regler fortsat skulle finde an-
vendelse. Det forudsættes, at en sådan overgangsordning vil indgå i den be-
kendtgørelse, som forventes udstedt i medfør af denne lov.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lov-
tidende.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i lyset af den helt ekstraordinære situation,
som er baggrunden for fremsættelsen af lovforslaget. Der er derfor behov for, at
de foreslåede bestemmelser i lovforslaget hurtigt træder i kraft.
Det foreslås i
stk. 2,
at § 4, stk. 3, i SU-loven, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
1, ophæves den 1. januar 2024.
Forslaget indebærer, at den foreslåede bemyndigelse til at fastsætte regler om, at
hele uddannelser i visse lande ikke kan godkendes til SU, både for så vidt angår
allerede godkendte uddannelser, hvor godkendelsen vil suspenderes, og i forhold
til potentielt nye ansøgninger om godkendelser, automatisk ophæves den 1. ja-
nuar 2024. Regler fastsat i medfør af bemyndigelser efter denne lov vil tilsva-
rende automatisk blive ophævet den 1. januar 2024.
I forhold til SU-godkendelser af uddannelser, der suspenderes efter regler fastsat
i medfør af denne lov, vil Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, når reglerne op-
hæves, vurderer, hvorvidt betingelserne for godkendelse fortsat er opfyldt og der-
med om en uddannelse kan sættes på fast track-listen igen.
For ansøgninger om SU-godkendelse af uddannelser i lande, hvortil der ikke kan
ske SU-godkendelse efter regler fastsat i medfør af denne lov, der indgives før
den 1. januar 2024, men hvor der først træffes afgørelse i sagen den 1. januar
2024 eller senere, vil blive afgjort efter de regler, der vil gælde på det tidspunkt,
hvor der træffes afgørelse.
Loven gælder hverken for Færøerne eller Grønland, fordi den lov, som foreslås
ændret, ikke gælder for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en hjemmel
til at sætte loven i kraft for Færøerne eller Grønland.
8
UFU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 101: Forslag til lov om ændring af SU-loven - L 159 - (Midlertidig suspension af SU-godkendelse af hele udd. i visse lande), fra uddannelses- og forskningsministeren
2554341_0009.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1037 af 30. august 2017, som ændret
bl.a. ved lov nr. 672 af 26. maj 2020
og senest ved § 1 i lov nr. 2400 af 14.
december 2021, foretages følgende
ændring:
§ 4.
---
Stk. 1-2. ---
1.
I
§ 4
indsættes som
stk. 3:
»Stk.
3.
Uddannelses- og forsknings-
ministeren kan fastsætte regler om, at
uddannelser i visse lande ikke kan
godkendes til uddannelsesstøtte. Ud-
dannelses- og forskningsministeren
kan endvidere fastsætte regler om, at
godkendelser efter regler fastsat i
medfør af stk. 1, suspenderes.«
9