Udvalget for Forretningsordenen 2021-22
UFO Alm.del Bilag 20
Offentligt
2480958_0001.png
NOTAT
14. november 2021
2021-974
Hastelovforslag om godkendelse af køretøjer,
der ikke er omfattet af typegodkendelsesfor-
ordningerne
Formål
Lovforslaget har til formål at genetablere hjemmel i synsloven til,
at der kan fastsættes regler om en national ordning med godken-
delse ved registreringssyn af køretøjer, der ikke er omfattet af type-
godkendelsesforordningerne.
Lovforslaget har endvidere til formål at sikre, at godkendelser ved
registreringssyn, som er foretaget fra den 1. januar 2021 af køretø-
jer, der ikke er omfattet af typegodkendelsesforordningerne, gæl-
der i overensstemmelse med deres indhold fra og med ikrafttrædel-
sen af lovforslaget.
Endelig har lovforslaget til formål i skatte- og afgiftsmæssig hen-
seende at stille ejere af de berørte køretøjer som om, der på tids-
punktet for Skatteforvaltningens afgørelse eller faktisk udøvede
forvaltningsvirksomhed var gennemført et gyldigt registreringssyn
af køretøjet.
Indhold
Transportministeriet er blevet opmærksom på, at Færdselsstyrel-
sen ved en nyudstedelse af synsbekendtgørelsen i november 2020
har ophævet en overgangsordning indført ved lov nr. 1063 af 30.
juni 2020, hvorefter køretøjer, der ikke er omfattet af typegodken-
delsesforordningerne, kunne godkendes ved registreringssyn efter
reglerne i den hidtidige synsbekendtgørelse. Reglerne om registre-
ringssyn har betydning for, hvorvidt et køretøj kan registreres og er
en betingelse for, om køretøjerne kan godkendes til at færdes på
færdselslovens område.
I praksis betyder det, at godkendelser ved registreringssyn af en
række køretøjer, der er foretaget siden den 1. januar 2021, er sket
på baggrund af bekendtgørelsesregler, som ikke har hjemmel i lov.
UFO, Alm.del - 2021-22 - Bilag 20: Anmodning fra transportministeren og beskæftigelsesministeren om hastebehandling af lovforslag.
2480958_0002.png
Side 2/2
Der er bl.a. tale om godkendelse af nye motorcykler samt visse
ibrugtagne og konstruktivt ændrede køretøjer og påhængskøretøjer
dertil.
Indtil der er tilvejebragt hjemmel til at genetablere reglerne i syns-
bekendtgørelsen, kan de pågældende køretøjer ikke godkendes ved
registreringssyn.
Der foreslås derfor med lovforslaget indført en bemyndigelsesbe-
stemmelse til, at transportministeren kan fastsætte regler om god-
kendelse af køretøjer, der ikke er omfattet af typegodkendelsesfor-
ordningerne. Bemyndigelsen vil genindføre hjemmel til at fastsætte
regler i synsbekendtgørelsen om godkendelse af registreringssyn af
de pågældende køretøjer, og bemyndigelsen vil blive udnyttet til at
fastsætte regler, som svarer til de regler, der var gældende før
Færdselsstyrelsens nyudstedelse af synsbekendtgørelsen.
Derudover indeholder lovforslaget hjemmel til, at de godkendelser
ved registreringssyn, som siden 1. januar 2021 er foretaget efter de
omhandlede regler i synsbekendtgørelsen, får gyldighed, når loven
træder i kraft. Dette er med til at sikre, at køretøjsejerne bebyrdes
mindst muligt.
Proces
Transportministeren forventer at fremsætte lovforslaget den 17.
november 2021 med ønske om 1. behandling den 23. november
2021 samt 2. og 3. behandling den 25. november 2021.
Hastelovgivningsprocessen er nødvendig for at begrænse den peri-
ode, hvor der ikke kan foretages registreringssyn i synsvirksomhe-
derne af køretøjer.
Lovforslaget forventes stadfæstet straks efter dets vedtagelse.