Politikens kronik den 18. august 2022
Minkkommissionen har kostsluttet debatten om ministeransvar
Af Jørn Vestergaard, professor emeritus i strafferet, Københavns Universitet
Ved at bruge retlige termer om politikernes ansvar har kommissionen bevæget sig på kanten af sit
kommissorium og sin kompetence med risiko for kortslutning af den bevisvurdering, som det efter
loven alene er Folketingets opgave at foretage.
Minkkommissionen afgav den 30. juni 2022 sin beretning. Det har givet anledning til betydelig
opmærksomhed, at det heri oplyses, at kommissionen ikke har foretaget en vurdering af, om der
foreligger grov uagtsomhed, for så vidt angår de berørte ministre, herunder statsminister Mette
Frederiksen. Det havde kommissionen faktisk ikke behøvet at skrive, for juridisk set er der tale om en
selvfølgelighed. Efter loven må undersøgelses‐ og granskningskommissioner nemlig ikke foretage
retlige vurderinger til belysning af spørgsmålet om ministres ansvar (§ 4, stk. 4, 2. pkt.). Dette
nævnes da også indledningsvis i de afsnit, hvori grov uagtsomhed omtales i beretningen.
Centralt i beretningen står kommissionens redegørelse for og vurderinger af omstændighederne i
tilknytning til pressemødet den 4. november 2020, ved hvilken lejlighed Mette Frederiksen gav
udtryk for, at det var ”nødvendigt at aflive alle mink i Danmark”. Kommissionen finder, at det var
klart, at der manglede hjemmel til at aflive alle mink i Danmark, ligesom kommissionen finder, at det
var klart, at der manglede hjemmel til tempobonus.
Herefter finder kommissionen, at Mette Frederiksens udmeldinger på pressemødet den 4. november
”objektivt set var groft vildledende”, men at Mette Frederiksen subjektivt ikke den 4. november
”havde viden herom eller hensigt hertil”. Herefter kommer så tilføjelsen om, at kommissionen ikke
har ”foretaget en vurdering af, om der foreligger grov uagtsomhed”. (Bind 1 s. 36). Tilsvarende
formuleringer er anvendt om daværende miljø‐ og fødevareminister Mogens Jensens og
finansminister Nicolai Wammens subjektive forhold.
Selv om meningen med at sammenstille udtrykkene ”groft” og ”vildledende” for at beskrive, at
statsministerens budskab var stærkt misvisende ”objektivt set”, kan det næppe undgås, at en sådan
betegnelse er egnet til at fremkalde et indtryk af, at Mette Frederiksen har gjort sig skyld i noget
temmelig kritisabelt. Sådan er der da også mange, der i den offentlige debat har udlagt
kommissionens tilsyneladende nøgterne vurdering. Det kan med føje diskuteres, om der på dette
punkt er udvist den forsigtighed i bedømmelsen, som forudsættes i lovforarbejderne.
I betragtning af at det slet ikke tilkommer kommissionen at forholde sig til spørgsmål om ministres
retlige ansvar, er det desuden påfaldende, at kommissionen ikke desto mindre har fundet anledning
til at anvende retlige termer, herunder ved i tilknytning til bevisvurderingen af de enkelte ministres
forhold at omtale spørgsmålet om grov uagtsomhed. Derved har kommissionen i realiteten bevæget
sig på kanten af sit kommissorium og sin kompetence med risiko for kortslutning af den
bevisvurdering, som det efter loven alene er Folketingets opgave at foretage. For så vidt angår
ministre, er opgaven for en kommission alene at undersøge og redegøre for de faktiske
omstændigheder, der har relevans for Folketingets stillingtagen til spørgsmålet om politisk og/eller
retligt ansvar.
Uagtsomhed er et normativt juridisk begreb, i hvert fald når det anvendes i en retlig sammenhæng,
sådan som der er tale om i en kommissionsrapport.
Beretningens bemærkninger grov uagtsomhed kan selvsagt læses som en neutral redegørelse for
afgrænsningen af kommissionens kompetence. Hvis dette har været hensigten, ville det imidlertid
have været befordrende for forståelsen, hvis oplysningen i det mindste havde været ledsaget af en
1