De vigtigste konklusioner fra høring på Christiansborg d. 1.12.
2021 om klima, luftfart og udvidelse af Københavns Lufthavn
Se også 13 min. video-sammendrag fra høringen:
https://www.youtube.com/watch?v=dgSYBX2bDHo
Danmark topper luftfarten i Europa i forhold til antal rejsende ind og ud af landet, og
overgås kun i Europa af nogle små østater.
Når vi ser på antallet af rejsende ind og ud af
Danmark, så ligger vi i toppen i europæisk sammenhæng. Vi bliver kun overgået af nogle
mindre ø-stater. Luftfarten globalt tæller for 2,5-3 % af den menneskeskabte CO2-udledning
og forventes at fire-dobles frem til 2050, hvis intet ændres.
der ikke gribes ind.
Hvordan kan luftfarten fungere fremover så den kan bringes i
overensstemmelse med danske klimamål og Paris-aftalen?
>> Se slides fra
Marie Louise Hansen,
Head of Corporate Responsibility, CPH
Dansk Luftfart forventer en meget langsom indfasning af grønne brændstoffer, således at
man i 2030 har adgang til minimale mængder af e-fuels produceret med grøn energi. Derfor
forventer man at luftfarten i 2030 pga flere flyvninger vil afsætte et klimaaftryk, der i forhold
til 1990 er 18% højere. I forhold til 2017 vil man kunne præstere en reduktion.
Det er Dansk Luftfarts opfattelse, at luftfarten til enhver tid skal matche efterspørgslen, og
det er derfor at en udvidelse af Københavns Lufthavn (CPH) må komme på tale, når
efterspørgslen engang i 2023-34 passerer rekordtallene fra 2019. Ikke en udvidelse i ét hug,
men løbende i takt med behovet. Lufthavnens omstilling af sin ”ground handling”, dvs.
operationerne på landjorden til bæredygtig energi skrider fremad, og på den side vil
lufthavnen komme fint i mål.
Målet om 30% Power to X i 2030 (også kendt som Power to Liquid) forekommer urealistisk,
og i henhold til oplæg nr. tre så kan evt. realiseres ved at importere disse syntetiske, grønne
brændstoffer.
Flyvningens klimaeffekter
>> Se slides fra
Robert Sausen
fra Deutsche Zentrum für Luft und Raumfart
Flyvning er mere skadeligt for klimaet end hidtil antaget. Forskere fastslår nu, at den reelle
klimapåvirkning (CO2e) er en faktor 3 af CO2 udledningen. Det betyder at flyvningen globalt
står for henved 7,5 - 9 % af klimaskaderne (2,5 -3 % af CO2-udledningerne) og potentielt vil
1