Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 95
Offentligt
2500312_0001.png
Notat Statsvej til Stevns
Formål
Formålet med dette notat er, at præsentere en alternativ løsning til linjeføringen af Statsvejen til
Stevns som er en del af Regeringens infrastrukturplan.
Indledning
Meget kort har statsvejen til Stevns været drøftet i mere end 30 år, men lokalpolitikerne har ikke
kunne enes om linjeføringen ligesom der har manglet finansiering. Nu er finansieringen i
infrastrukturplanen, men stadig kan Køge og Stevns byråd ikke blive enige om den endelige
linjeføring, primært pga. borgerhensyn samt en unik natur der begrænser mulighederne.
Vejens primære formål er, at løse trafikproblemerne i Køge by, hvor trafikken fra Stevns sander Køge
til fra Hotel Comwell Køge Strand og ud mod motorvejen. Køge og Stevns blev i 2018 enige om en
sydlig linjeføring, idet denne løsning var mindst til gene for stemmerne i Køge kommune og
kommunalvalget ville jo komme på et tidspunkt. Så Køge fik gennemtrumfet et forslag A med en
motortrafikvej der ville skære tværs gennem Vallø Storskov (!?) som er fredskov, henover Natura
2000 område etc. og som kun ville flytte 5.000 biler dagligt ud af ca. 22.000 biler i Køge by. Hvis det
ikke var for en del fredede dyrearter under EU habitats direktiv bilag IV, havde de 2 borgmestre fra
Køge og Stevns sammen med trafikministeren underskrevet et check på 6-700 MDKK der ikke løste
det egentlige problem, og som ville spolere den særegne natur omkring Vallø Storskov, Tryggevælde
Ådal etc. Jeg er ikke jurist, men i min optik burde det være ansvarspådragende, at forvalte offentlige
midler så tåbeligt.
Den anden sydligere løsning B (B-b) vejdirektoratet kiggede på var kommunerne fornuftigt nok ikke
interesseret i. Lægger man vejen mere end 1 km syd for Herfølge vil det ikke være en aflastningsvej
for Køge By som tænkt, men en udviklingsvej for Stevns. Som måske er en god ide, men et helt andet
emne.
Nuværende foretrukne løsning
Pt. ser de 2 kommuner på en løsning lige syd for Herfølge, som vil flytte en del flere biler end de 2
sydlige løsninger. Men man overser her problemet på Syd motorvejen. Den trafik den nye vej vil
have, vel omkring 10.000 biler dagligt, vil i stedet for at kobles på ved Køge tilkørslen som de fleste
gør i dag, nu komme på Syd motorvejen mellem afkørsel 34 Herfølge og 33 Lellinge. I forvejen er der
kø kørsel frem mod sammenfletningen med Vest motorvejen om morgenen, så i finansieringen af
denne løsning skal der indregnes en udvidelse af Syd motorvejen til 3 spor fra den nye afkørsel, ellers
flytter man bare problemet fra Køge By til Syd motorvejen. Med denne ekstrapris, tvivler jeg på
nutidsværdiberegningen vil være positiv på det totale projekt.
Forslag til en alternativ linjeføring
I borgerforslagene til VVM undersøgelsen var der et par forslag om en tunnel under Køge Bugt til
Avedøre Holme. Det ville jo klart løse problemet, men jeg tænker den løsning ikke kan laves for de
600 MDKK der er afsat. Men her 2 alternativer der burde kunne løses inden for de fastsatte rammer,
og specielt hvis man også indregner udvidelsen af Syd motorvejen, som man i disse alternativer ikke
behøver.
1/3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 95: Henvendelse af 12/12-21 vedrørende forslag til linjeføring af statsvejen til Stevns, fra Bo Vendelboe, Tureby
2500312_0002.png
Notat Statsvej til Stevns
Alternativ 1
Meget enkelt kan der laves en tunnel lige syd for Hotel Comwell Køge Strand, der strækker sig 5 km
nord vest, kommer op ved Rishøj Stadion og tilsluttes Køge Bugt motorvejen ved Køge tilkørslen.
Dermed undgår man at spolere bevaringsværdig natur, ekspropriere lodsejeres ejendom, og bruge
skattemidler på løsninger der ikke tjener formålet. Dette skal nok kombineres med en omfartsvej ved
Strøby Egede. Løsningen vil ubetinget flytte flest biler i forhold til alle andre linjeføringer, og helt klart
løse problemerne med trafikken i Køge By og hjælpe pendlerne fra Stevns. Skulle dette alternativ vise
sig at være dyrere end hvad der er budgetteret, vil en ekstra investering højst sandsynligt kunne
indeholdes i projektet, da nutidsværdien af denne løsning, vil ligge langt højere end nogen anden
løsning der har været præsenteret, idet den vil flytte flest biler. Netop antallet af biler der flyttes, har
vist sig at være den væsentligste driver i Vejdirektoratets nutidsværdiberegninger, pga. sparet tid.
Hvis altså midlerne kan findes. Se bilag 1.
Alternativ 2
Jeg har ingen ide om prisen på tunnelbyggeri, men hvis en 5 km tunnel ikke kan laves for det
budgetterede beløb kunne man alternativt starte tunnelen som ovenfor lige syd for Hotel Comwell
Køge Strand, og lade den komme op små 2 km. nordpå ved Værftsvej. Der skal så laves nogle
broløsninger hvor Værftsvej skærer Københavnsvej samt ved Stensbjergvej inden man rammer
tilkørslen ved Køge. Den er ikke lige så elegant som alternativ 1, men vil som 1 ikke have nogen større
påvirkning på mennesker og natur.
Jeg har meget stor respekt for vores medborgere, der vier deres tid til at få vores lokal samfund til at
fungere via deres arbejde i byrådene. Men så store og komplekse projekter tvivler jeg på vores
lokalpolitikkere kan håndtere egenhændigt. Med al respekt, det kræver specialister i mange
fagområder, at finde den helt rigtige og kostoptimale løsning. Jeg er med på at de 2 byråd jo har fået
al hjælp fra disse specialister via VVM undersøgelsen, men problemet er at det er vores
lokalpolitikkere der definerer Vejdirektoratets kommissorium, som i den første undersøgelse endte i
ingenting, fordi politikkerne tænkte mere på stemmer end på at gøre det rigtige, og 3 MDKK til
undersøgelsen ud af vinduet.
Jeg tænker der skal nedsættes en bredere gruppe til at fastlægge den endelige linjeføring med
deltagelse af forskellige fagspecialister der også har indflydelse på den endelige placering, men
naturligvis også de 2 byråd. Med mindre mit forslag kan samle bred opbakning, så er problemet jo
løst. Er det alene de 2 byråd der skal fastlægge linjeføringen, bliver denne placeret hvor det gør
mindst ondt ved næste kommunevalg, og ikke der hvor det er samfundsmæssigt og økonomisk
optimalt.
Slutteligt bør man inden dette projekt endeligt vedtages, lave en holistisk vurdering af transport
løsningerne til/fra Stevns. En investering i Østbanen ud over det allerede vedtaget, kunne flytte flere
biler væk fra vejene med parkeringsanlæg, hyppigere tog, 2 spor og udnyttelse af Køge Nord Station.
Med venlig hilsen,
Bo Vendelboe
Kanderødvej 11
4682 Tureby
2/3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 95: Henvendelse af 12/12-21 vedrørende forslag til linjeføring af statsvejen til Stevns, fra Bo Vendelboe, Tureby
2500312_0003.png
Notat Statsvej til Stevns
Bilag 1
Skitse alternativ 1 og 2
Alternativ 1
Alternativ 2
3/3