Notat Statsvej til Stevns
Formål
Formålet med dette notat er, at præsentere en alternativ løsning til linjeføringen af Statsvejen til
Stevns som er en del af Regeringens infrastrukturplan.
Indledning
Meget kort har statsvejen til Stevns været drøftet i mere end 30 år, men lokalpolitikerne har ikke
kunne enes om linjeføringen ligesom der har manglet finansiering. Nu er finansieringen i
infrastrukturplanen, men stadig kan Køge og Stevns byråd ikke blive enige om den endelige
linjeføring, primært pga. borgerhensyn samt en unik natur der begrænser mulighederne.
Vejens primære formål er, at løse trafikproblemerne i Køge by, hvor trafikken fra Stevns sander Køge
til fra Hotel Comwell Køge Strand og ud mod motorvejen. Køge og Stevns blev i 2018 enige om en
sydlig linjeføring, idet denne løsning var mindst til gene for stemmerne i Køge kommune og
kommunalvalget ville jo komme på et tidspunkt. Så Køge fik gennemtrumfet et forslag A med en
motortrafikvej der ville skære tværs gennem Vallø Storskov (!?) som er fredskov, henover Natura
2000 område etc. og som kun ville flytte 5.000 biler dagligt ud af ca. 22.000 biler i Køge by. Hvis det
ikke var for en del fredede dyrearter under EU habitats direktiv bilag IV, havde de 2 borgmestre fra
Køge og Stevns sammen med trafikministeren underskrevet et check på 6-700 MDKK der ikke løste
det egentlige problem, og som ville spolere den særegne natur omkring Vallø Storskov, Tryggevælde
Ådal etc. Jeg er ikke jurist, men i min optik burde det være ansvarspådragende, at forvalte offentlige
midler så tåbeligt.
Den anden sydligere løsning B (B-b) vejdirektoratet kiggede på var kommunerne fornuftigt nok ikke
interesseret i. Lægger man vejen mere end 1 km syd for Herfølge vil det ikke være en aflastningsvej
for Køge By som tænkt, men en udviklingsvej for Stevns. Som måske er en god ide, men et helt andet
emne.
Nuværende foretrukne løsning
Pt. ser de 2 kommuner på en løsning lige syd for Herfølge, som vil flytte en del flere biler end de 2
sydlige løsninger. Men man overser her problemet på Syd motorvejen. Den trafik den nye vej vil
have, vel omkring 10.000 biler dagligt, vil i stedet for at kobles på ved Køge tilkørslen som de fleste
gør i dag, nu komme på Syd motorvejen mellem afkørsel 34 Herfølge og 33 Lellinge. I forvejen er der
kø kørsel frem mod sammenfletningen med Vest motorvejen om morgenen, så i finansieringen af
denne løsning skal der indregnes en udvidelse af Syd motorvejen til 3 spor fra den nye afkørsel, ellers
flytter man bare problemet fra Køge By til Syd motorvejen. Med denne ekstrapris, tvivler jeg på
nutidsværdiberegningen vil være positiv på det totale projekt.
Forslag til en alternativ linjeføring
I borgerforslagene til VVM undersøgelsen var der et par forslag om en tunnel under Køge Bugt til
Avedøre Holme. Det ville jo klart løse problemet, men jeg tænker den løsning ikke kan laves for de
600 MDKK der er afsat. Men her 2 alternativer der burde kunne løses inden for de fastsatte rammer,
og specielt hvis man også indregner udvidelsen af Syd motorvejen, som man i disse alternativer ikke
behøver.
1/3