Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 94
Offentligt
2500307_0001.png
Banedanmarks samarbejde med Odense Letbane
Problemstilling
Odense Letbane har ikke fået tilladelse til at sætte strøm til deres anlæg de steder,
hvor letbanen møder Banedanmarks fjernbane. Det skyldes, at Odense Letbane har
ønsket at udvikle en unik og uprøvet metode til at dokumentere, at letbanens anlæg
ikke kan påvirke Banedanmarks sikringsanlæg med deraf følgende fare for
passagererne. Banedanmark har brugt meget betydelige ressourcer på at bistå
Odense Letbane med at få den af Odense Letbane valgte metode til at fungere.
Odense Letbane, dennes leverandør (COMSA) og leverandørens rådgiver har
imidlertid ikke på tilstrækkelig vis dokumenteret deres løsning på trods af intensiv
dialog herom. Banedanmark har flere gange pointeret over for Odense Letbane og
COMSAs rådgiver, at leverancer til Banedanmark har været forsinkede og
mangelfulde. Det har krævet stor involvering fra Banedanmarks side at guide særligt
COMSAs rådgiver i forbindelse med opgaven. Dette er overraskende, givet at
rådgiveren er et stort og internationalt anerkendt rådgivningsfirma med konkret
kendskab til Banedanmarks sikringsanlæg.
Banedanmark vurderer dog, at en tilladelse kan opnås i nær fremtid, forudsat at
Odense Letbane holder den lovede fremdrift.
Indledning
Odense Letbane opfører et strømførende anlæg tæt på Banedanmarks sikringsanlæg
tre steder på fjernbanen. Det medfører en risiko for, at strømmen ved fejl på Odense
Letbanes anlæg ’vandrer’ til Banedanmarks sikringsanlæg. Hvis det sker, betyder det i
værste fald, at Banedanmarks sikringsanlæg slår fra, så togene ikke modtager de
rigtige signaler til kørsel, og så er der risiko for kollission. Desuden er der risiko for
påvirkning af overkørslen ved Hjallese Station, så bommen ikke reagerer, når toget
passerer, og bilerne kan kolidere med togene.
Derfor præsenterede Banedanmark helt tilbage i 2018 Odense Letbane for en
anerkendt løsning, som også er anvendt i forbindelse med etableringen af Aarhus
Letbane, hvor præcist den samme problemstilling gør sig gældende. Denne løsning
afviste Odense Letbane, da Odense Letbane mente, at løsningen var for dyr.
Odense Letbane ønskede i stedet at afsøge en uafprøvet metode. Banedanmark
accepterede at undersøge alternative løsninger, men Banedanmark har ikke kunnet
garantere Odense Letbane, at det var en farbar vej. Det har været en udfordrende
opgave for Odense Letbane, dennes leverandør COMSA og COMSAs rådgiver at
udvikle denne metode og få den godkendt. Dette på trods af, at Banedanmark har
ydet omfattende støtte til, at Odense Letbane kan komme i mål, herunder senest
leveret model og beregninger af jordpotentiale ved nedfald af køreledning.
Frem til 2020 har Odense Letbane ikke været i dialog med Banedanmark om
udviklingen af den unikke løsning. Banedanmark er ikke vidende om, hvad Odense
Skabelonversion
10.12.2021
Banedanmark Carsten
Niebuhrs Gade 431573
København V8234 0000
Banedanmark.dk
CVR: 1863 2276
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 94: Orientering om notat fra Banedanmark, der redegøre for styrelsens rolle i sagen om Odense Letbane, fra transportministeren
2500307_0002.png
Letbane har brugt disse to år til i forhold til udvikling af den model, som Odense
Letbane har ønsket.
Siden 2020 har Banedanmark været i dialog med Odense Letbane om, hvordan det
kan dokumenteres, at letbanen ikke påvirker Banedanmarks sikringsanlæg.
Banedanmark har forståelse for, at det kan opleves som en vanskelig proces, men
Banedanmark gjorde det meget klart for Odense Letbane, at den af Odense Letbane
valgte løsning er kompliceret og uprøvet. Da Banedanmark er ansvarlig for
sikkerhedsgodkendelsen af den valgte løsning, kan Banedanmark ikke overtage
opgaven med at eftervise løsningen, som Odense Letbane har påtaget sig.
I juli 2021 kunne Banedanmark – på baggrund af beskrivelsen af den løsning, som
Odense Letbane havde udarbejdet på dette tidspunt – fremlægge en endelig og klar
kravsspecifikation til, hvordan Odense Letbane skal dokumentere, at Odense Letbane
ikke påvirker Banedanmarks sikringsanlæg og en plan for den efterfølgende
sagsbehandling i Banedanmark.
Siden august 2021 er der afholdt dialogmøder om fremdriften ca. en gang om ugen
kombineret med ad hoc-møder, skriftlig granskning m.v. Således har der i den sidste
periode været daglige møder for at få løsningen på plads.
I september 2021 konstaterede Banedanmark og Odense Letbane manglende
fremdrift, hvor det i den forbindelse blev oplyst, at COMSAs (COMSA er en stor
entreprenørkoncern med base i Spanien) rådgiver har været en begrænsende faktor.
Banedanmark har derfor overtaget ledelsen af samarbejdsmøderne. Endvidere har
Banedanmark frigivet ressourcer, som COMSAs rådgiver egentligt havde dedikeret til
Banedanmarks Signalprogram, men som COMSAs rådgiver var afhængige af for at
komme i mål med deres leverancer til Odense Letbane.
Dialog og kvalitet i leverancer
Banedanmark oplever overordnet et godt og konstruktivt samarbejde med Odense
Letbane, men Banedanmark kan samtidigt konstatere, at det har været en udfordring
for Odense Letbane, at styre deres leverandør og dennes rådgiver, som ikke har
sikret tilstrækkelig kvalitet og fremdrift i opgaven. Der har fra Odense Letbane været
et ønske om et meget højt tempo i sagsbehandlingen, men Banedanmark må
konstatere, at det typisk er COMSAs rådgiver, der ikke formår at holde fremdrift i
opgaven. Dette har Odense Letbanes ledelse medgivet.
Banedanmark går langt for at sagsbehandle materiale fra Odense Letbane, herunder
hjælper med formuleringer til diverse dokumenter, står til rådighed på chef- og
sagsbehandlerniveau stort set hele døgnet og har blandt andet sikret Odense
Letbane togfri intervaller til test med meget kort varsel, selvom det ikke har fulgt de
normale processer.
Tilladelse til test ved Hjallese
Banedanmark gav 20. oktober 2021 Odense Letbane tilladelse til at strømsætte
letbanens kørestrømsanlæg ved Hjallese Station på baggrund af oplæg fra Odense
Letbane og dennes leverandør og rådgiver. Odense Letbane kunne dermed køre på
strækningen for at uddanne lokoførere m.v., uden at der skal ansøges om
sporspærringer forud på Banedanmarks infrastruktur.
Side 2/4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 94: Orientering om notat fra Banedanmark, der redegøre for styrelsens rolle i sagen om Odense Letbane, fra transportministeren
2500307_0003.png
Side 3/4
Tilladelsen blev givet på baggrund af en række betingelser, som Banedanmark havde
drøftet med Odense Letbane og COMSAs rådgiver. Forudsætningen for tilladelsen til
strømsætning af letbanen ved Hjallese Station var, at Odense Letbane manuelt skulle
overvåge vandringen af strøm fra Odense Letbanes anlæg over i Banedanmarks spor.
Testkørsel ved Hjallese
Det har i første omgang været muligt for Odense Letbane at køre testkørsel ved
Hjallese siden 27. oktober 2021, hvor Banedanmark modtog samtlige dokumenter
der blev efterspurgt ved testtilladelsen af 20. oktober 2021.
Af de planer, Banedanmark har fået, fremgår, at der har været planlagt testkørsel på
seks dage á ca. syv timers varighed. Så vidt Banedanmark er orienteret, har Odense
Letbane dog ikke benyttet alle de oplyste tidsrum, blandt andet fordi Odense
Letbane har haft udfordringer med at skaffe ressourcer til test. Banedanmark har
været på uanmeldt besigtigelse i et tidsrum, hvor Odense Letbane havde meddelt, at
de ville teste, for at sikre, at overvågningen i forbindelse med test var sat op som
aftalt. Ved Banedanmarks besigtigelse var der ikke strøm på letbanen, og dermed
blev der ikke testkørt.
Banedanmark stoppede 8. november 2021 al testkørsel ved Hjallese pga.
utilfredsstillende manuel overvågning, hvor to overskridelser af de aftalte
grænseværdier ikke blev registreret af overvågningspersonalet, men først i den
efterfølgende dataanalyse tre dage senere. Dette kunne potentielt have ledt til en
sikkerhedskritisk hændelse.
Banedanmark gav 21. november tillaldese til at genoptage test, da den manuelle
overvågning blev præciseret og skærpet som aftalt mellem Banedanmark og Odense
Letbane, men Odense Letbane har valgt ikke at genoptage testen, fordi de ikke har
kunnet leve op til de betingelser, under hvilke tilladelsen blev givet.
Proces for tilladelse til test ved Middelfartvej og Odense Banegård
Banedanmark godkendte 21. november 2021, at Odense Letbane kunne starte
testkørsel ved Middelfarvej og Odense Banegård på baggrund af oplæg fra Odense
Letbane, COMSA og dennes rådgiver. Odense Letbane har valgt ikke at genoptage
testen, fordi de ikke har kunne leve op til de betingelser, under hvilke tilladelsen blev
givet, hvilke er de samme som for Hjallese Station.
Banedanmarks skinner er immuniseret over for Banedanmarks egen vekselstrøm,
men er følsomme over for vagabonderende jævnstrøm fra letbanen, fordi
Banedanmarks sikringsanlæg ikke er immuniseret over for jævnstrøm. Aktuelt måler
Odense Letbanes udstyr så meget ”støj” fra Banedanmarks vekselstrømsanlæg, at det
skygger for målinger af jævnstrøm. Dermed kan påvirkninger fra Odense Letbane
ikke detekteres, og det er derfor ikke muligt for Odense Letbane at lukke for deres
anlæg, inden en situation, som påvirker Banedanmarks sikringsanlæg, opstår.
Det er vigtigt at understrege, at selvom Odense Letbanes måleudstyr ikke kan skelne
mellem vekselstrøm og jævnstrøm, så er Banedanmarks anlæg kun immune over for
vekselstrøm. Således er problemstillingen en direkte konsekvens af Odense Letbanes
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 94: Orientering om notat fra Banedanmark, der redegøre for styrelsens rolle i sagen om Odense Letbane, fra transportministeren
2500307_0004.png
valg af en unik og uafprøvet metode til at dokumentere, at letbanens anlæg ikke kan
påvirke Banedanmarks sikringsanlæg.
Banedanmark og Odense Letbane er aktuelt i dialog for at finde en ny løsning, dvs.
metode til at dokumentere, at der ikke er påvirkning fra letbanen til Banedamarks
sikringsanlæg, så testkørsel kan genoptages hurtigst muligt ved Hjallese Station,
Middelfarvej og Odense Banegård. Dette er en yderst højt prioriteret opgave for
Banedanmark, hvorfor der holdes møder flere gange dagligt.
Der er dog pr. 1. december 2021 ikke en konkret tidsfrist for, hvornår Banedanmark
kan give tilladelse til testkørsel, men der er god fremdrift i dialogen mellem
Banedanmark og Odense Letbane, hvorfor en tilladelse forventes at kunne gives
inden for nær fremtid.
Side 4/4