Banedanmarks samarbejde med Odense Letbane
Problemstilling
Odense Letbane har ikke fået tilladelse til at sætte strøm til deres anlæg de steder,
hvor letbanen møder Banedanmarks fjernbane. Det skyldes, at Odense Letbane har
ønsket at udvikle en unik og uprøvet metode til at dokumentere, at letbanens anlæg
ikke kan påvirke Banedanmarks sikringsanlæg med deraf følgende fare for
passagererne. Banedanmark har brugt meget betydelige ressourcer på at bistå
Odense Letbane med at få den af Odense Letbane valgte metode til at fungere.
Odense Letbane, dennes leverandør (COMSA) og leverandørens rådgiver har
imidlertid ikke på tilstrækkelig vis dokumenteret deres løsning på trods af intensiv
dialog herom. Banedanmark har flere gange pointeret over for Odense Letbane og
COMSAs rådgiver, at leverancer til Banedanmark har været forsinkede og
mangelfulde. Det har krævet stor involvering fra Banedanmarks side at guide særligt
COMSAs rådgiver i forbindelse med opgaven. Dette er overraskende, givet at
rådgiveren er et stort og internationalt anerkendt rådgivningsfirma med konkret
kendskab til Banedanmarks sikringsanlæg.
Banedanmark vurderer dog, at en tilladelse kan opnås i nær fremtid, forudsat at
Odense Letbane holder den lovede fremdrift.
Indledning
Odense Letbane opfører et strømførende anlæg tæt på Banedanmarks sikringsanlæg
tre steder på fjernbanen. Det medfører en risiko for, at strømmen ved fejl på Odense
Letbanes anlæg ’vandrer’ til Banedanmarks sikringsanlæg. Hvis det sker, betyder det i
værste fald, at Banedanmarks sikringsanlæg slår fra, så togene ikke modtager de
rigtige signaler til kørsel, og så er der risiko for kollission. Desuden er der risiko for
påvirkning af overkørslen ved Hjallese Station, så bommen ikke reagerer, når toget
passerer, og bilerne kan kolidere med togene.
Derfor præsenterede Banedanmark helt tilbage i 2018 Odense Letbane for en
anerkendt løsning, som også er anvendt i forbindelse med etableringen af Aarhus
Letbane, hvor præcist den samme problemstilling gør sig gældende. Denne løsning
afviste Odense Letbane, da Odense Letbane mente, at løsningen var for dyr.
Odense Letbane ønskede i stedet at afsøge en uafprøvet metode. Banedanmark
accepterede at undersøge alternative løsninger, men Banedanmark har ikke kunnet
garantere Odense Letbane, at det var en farbar vej. Det har været en udfordrende
opgave for Odense Letbane, dennes leverandør COMSA og COMSAs rådgiver at
udvikle denne metode og få den godkendt. Dette på trods af, at Banedanmark har
ydet omfattende støtte til, at Odense Letbane kan komme i mål, herunder senest
leveret model og beregninger af jordpotentiale ved nedfald af køreledning.
Frem til 2020 har Odense Letbane ikke været i dialog med Banedanmark om
udviklingen af den unikke løsning. Banedanmark er ikke vidende om, hvad Odense
Skabelonversion
10.12.2021
Banedanmark Carsten
Niebuhrs Gade 431573
København V8234 0000
Banedanmark.dk
CVR: 1863 2276