Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 93
Offentligt
2500117_0001.png
Tunnel til Aalborg C
December 2021
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen
Lektor emeritus i Trafik- og byplanlægning, AAU
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 11/12-21 vedrørende forslag til løsning af de trafikale problemer ved Limfjordstunnellen, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2500117_0002.png
En ny løsning for
trafikken
over Limfjorden
Der har gennem tiden været foreslået mange
løsninger for trafikken på tværs af Limfjorden. De to
seneste løsningsforslag er dels en motorvej vest om
Aalborg over øen Egholm og dels en udvidelse af E45
med et ekstra tunnelrør med reversible kørebaner øst
for den eksisterende Limfjordstunnel.
Limfjordstunnel
Inspireret af professor i transportmodeller Otto Anker
Nielsen, DTU er der i det efterfølgende præsenteret
et nyt forslag til løsning af kapacitetsproblemerne
omkring Limfjordstunnellen.
Det går i al sin enkelhed ud på at tage udgangspunkt i
den konkrete trafikfordeling mellem trafik mod
Aalborg C og trafik ad E45.
Det foreslås at bygge en ny tunnel vest for den
nuværende Limfjordstunnel til erstatning for
Kridtsvinget, som nedlægges. Derved opnås en
forenkling af fjordkrydsningen, som øger kapaciteten
og reducerer de mange uheld og hændelser ved
Limfjordstunnellen.
Ny tunnel
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 11/12-21 vedrørende forslag til løsning af de trafikale problemer ved Limfjordstunnellen, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2500117_0003.png
Trafik omkring Kridtsvinget
Vejdirektoratets tal
viser, at efterhånden
som trængslen i
Limfjords-tunnellen
stiger vil flere biler
presses over på
Limfjordsbroen.
Hvis der var bedre
fremkommelighed ved
Limfjordstunnellen ville
flere biler benytte
tunnelen, og fordelingen
mellem trafik mod
Aalborg og trafik ad E45
vil blive: ca. 30/70.
Vejdirektoratets tællinger i 2019 viser, at ca. 88.000 kører gennem
Limfjordstunnellen et hverdagsdøgn.
Ca. 27.000 køretøjer kører gennem Kridtsvinget og ca. 60.000 kører ad E45.
Forholdet mellem de to strømme er 31/69 eller groft sagt forholdet 1/2.
Vejdirektoratets beregning af trafikken i år 2030 viser, at
godt 96.000 køretøjer vil passere Limfjordstunnellen. Af disse
vil ca. 71.000 køre ad E45, medens godt 25.000 vil køre
gennem Kridtsvinget. Forholdet mellem de to er 26/74.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 11/12-21 vedrørende forslag til løsning af de trafikale problemer ved Limfjordstunnellen, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Trafik med en ny tunnel mod Aalborg C
Hvis kapacitetsproblemerne ved limfjordskrydsningen
elimineres, når Landstrafikmodellen ifm. VVM21 i år 2030
frem til følgende trafikfordeling:
Egholmtunnel:
Limfjordstunnel:
Limfjordsbroen:
I alt
32.500
74.800
30.700
138.000 køretøjer et hverdagsdøgn
Kapacitet og belastningsgrad
Gennem mange år har trængslen ved Limfjordstunnellen
medført kødannelser både morgen og eftermiddag. Det
skyldes blandt andet den meget uhensigtsmæssige
trafiktekniske udformning af sammenfletningen af E45 med
Borgmestersvinget nord for Limfjordstunnellen og E45 med
Kridtsvinget syd for Limfjordstunnellen.
Hvis trafikken på Limfjordsbroen sættes til 30.000, som er
kapacitetsgrænsen på broen, kan den fjordkrydsende trafik
på de øvrige forbindelser opgøres til i alt 108.000 køretøjer.
Med en fordeling 30/70 mellem trafik mod Aalborg C og E45
opnås med den nye tunnel følgende fordeling af trafikken:
Den nye tunnel mod Aalborg C: 32.400.
Den eksisterende Limfjordstunnel: 75.600.
Under normale konstruktive forhold vil en 2 x 3 sporet
motorvej kunne afvikle 90.000 køretøjer i døgnet uden store
forsinkelser. Ved Limfjordstunnellen optræder forsinkelserne
allerede ved 75.000 køretøjer i døgnet.
Derudover optræder der ved Limfjordstunnellen et stort
antal uheld og trafikale hændelser (15 – 20 uheld og over
100 hændelser om året). Disse fører til hel eller delvis
nedlukning af et tunnelrør med betydelig kødannelse og
trafikalt kaos på de tilgrænsende veje til følge.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 11/12-21 vedrørende forslag til løsning af de trafikale problemer ved Limfjordstunnellen, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2500117_0005.png
Ingen kapacitetsproblemer
2030
Når E45 ombygges til normal motorvejsstandard øges
kapaciteten dramatisk. De mange flettemanøvrer bortfalder.
Vognbaneskift og opbremsninger reduceres betydeligt. Det
er realistisk at opnå sædvanlig motorvejskapacitet: 90.000
køretøjer i døgnet.
Den nye tunnel udformes med 2 x 2 spor, men ikke med
motorvejstandard. På grund af snævre kurver anslås
kapaciteten at være ca. 54.000 køretøjer i døgnet.
Trafik: 75.600
Kapacitet: 90.000
Belastningsgrad: 0,84
Trafik: 32.400
Kapacitet: 54.000
Belastningsgrad: 0,60
I begge tunneller vil der være et betragteligt
kapacitetsoverskud, som kan opfange en kommende
trafikstigning.
Vigtigst er måske, at antal trafikuheld og fremfor alt de
mange hændelse på E45 vil om ikke bortfalde, så dog
reduceres til gennemsnittet for motorvejsstandard.
Trafikanterne kan regne med at kunne passere Limfjorden
uden forsinkelser.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 11/12-21 vedrørende forslag til løsning af de trafikale problemer ved Limfjordstunnellen, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2500117_0006.png
E45 gennem Aalborg
Udbygning af E45 med afgrening til Aalborg C
E45 gennem Aalborg tilføres yderligere
kapacitet. Generelt udbygges motorvejen til 2
x 3 spor syd for Limfjorden og 2 x 4 spor nord
for Limfjorden.
Et af de kritiske punkter på E45 er
sammenfletningen af E45 med E39 og rute 11
ved Bouet. For at løse op for den konflikt
foreslås en ny motortrafikvej fra E39 til
Vadum nord om Hvorup. Det vil give en langt
mere sikker og overskuelig trafikløsning, samt
en bedre trafikbetjening af Jammerbugt
kommune
Lufthavnen
E39
E45
Afgrening til Aalborg C
Østhavnen
AAU/NAU
Mod syd etableres en længe savnet
forbindelse mellem E45 og City Syd. City Syd
er et af Aalborgs trafikale tyngdepunkter, hvor
den trafikale tilgængelighed hidtil har været
nedprioriteret.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 11/12-21 vedrørende forslag til løsning af de trafikale problemer ved Limfjordstunnellen, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2500117_0007.png
Forslag til motortrafikvej mod Vadum/Thisted
Høvejens tilslutning til E39/E45 nedlægges
E39
E45
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 11/12-21 vedrørende forslag til løsning af de trafikale problemer ved Limfjordstunnellen, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2500117_0008.png
Forslag til tilslutningsanlæg på
E45 nord for Dall Villaby
Dall Rasteplads nedlægges
City Syd
Ekstra spor
Ekstra spor
Dall Villaby
E45
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 11/12-21 vedrørende forslag til løsning af de trafikale problemer ved Limfjordstunnellen, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2500117_0009.png
På Nørresundbysiden
kan det blive
nødvendigt at
nedlægge
Borgmestersvinget.
Det har kolossale
fordele for trafikken på
E45, som får en langt
mere harmonisk
trafikafvikling uden
talrige vognbaneskift.
Trafik fra Borgmester-
svinget kan vælge
tilslutningsanlægget
ved Sundsholmen eller
at køre over
Limfjordsbroen.
Forslaget til en tunnel
for trafik til Aalborg C
er et ”skitseforslag”.
Det skal naturligvis
gennemgå en
bearbejdning til
afklaring af dels
trafiktekniske
problemer og ikke
mindst de
funderingsmæssige og
anlægstekniske
problemer ved
krydsningen af
Limfjorden.
I den forbindelse kan
det endelig afklares,
om Borgmestersvinget
kan tilsluttes E45 på en
forsvarlig måde.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 11/12-21 vedrørende forslag til løsning af de trafikale problemer ved Limfjordstunnellen, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2500117_0010.png
Den nye tunnel til Aalborg C er en
erstatning for Kridtsvinget, som i de
seneste 20 – 30 år har været en kilde
til utallige trafikuheld og hændelser
(flere tusinde i tunnellens levetid).
Ligeledes er det i eftermiddags-
myldretiden ved sammenfletningen
af trafik fra E45 og Kridtsvinget, at de
helt store trængselsproblemer opstår.
Vejdirektoratet har længe ønsket en
total ombygning ved Kridtsvinget,
men har ikke kunnet blive enig med
Aalborg Kommune om en løsning.
E45
Ved at bygge en helt ny tunnel til
trafikken mod Aalborg C er
problemet med alt for kort afstand
mellem tilslutningerne (Vejregler) løst
en gang for alle.
Kridtsvingets areal ligger bekvemt for
en sammenbygning af de to enheder
af Tech college.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 11/12-21 vedrørende forslag til løsning af de trafikale problemer ved Limfjordstunnellen, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2500117_0011.png
Forslag til udbygning af E45
Efterfølgende i denne serie slides findes en
detaljeret gennemgang af de enkelte sektioner
3a
4a
5a
1a
2a
6a
7a
8a
9a
10a
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 11/12-21 vedrørende forslag til løsning af de trafikale problemer ved Limfjordstunnellen, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2500117_0012.png
E39
E45
Bouet
1a
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 11/12-21 vedrørende forslag til løsning af de trafikale problemer ved Limfjordstunnellen, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2500117_0013.png
Høvejens tilslutning til
motorvejen nedlægges
E39
E45
2 x 2 spor
2 x 2 spor
Bouet
2a
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 11/12-21 vedrørende forslag til løsning af de trafikale problemer ved Limfjordstunnellen, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2500117_0014.png
2 x 4 spor
Bouet
3a
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 11/12-21 vedrørende forslag til løsning af de trafikale problemer ved Limfjordstunnellen, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2500117_0015.png
2 x 4 spor
4a
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 11/12-21 vedrørende forslag til løsning af de trafikale problemer ved Limfjordstunnellen, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2500117_0016.png
4,2,2 spor
4,2,3 spor
Forbindelsesvejen
2 x 5 spor
5a
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 11/12-21 vedrørende forslag til løsning af de trafikale problemer ved Limfjordstunnellen, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2500117_0017.png
2,3,3,2
Aalborg C
E45 Århus
6a
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 11/12-21 vedrørende forslag til løsning af de trafikale problemer ved Limfjordstunnellen, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2500117_0018.png
2 x 3 spor
2 x 2 spor
7a
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 11/12-21 vedrørende forslag til løsning af de trafikale problemer ved Limfjordstunnellen, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2500117_0019.png
2 x 3 spor
2 x 2 spor
8a
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 11/12-21 vedrørende forslag til løsning af de trafikale problemer ved Limfjordstunnellen, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2500117_0020.png
2 x 3 spor
2 x 2 spor
9a
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 11/12-21 vedrørende forslag til løsning af de trafikale problemer ved Limfjordstunnellen, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2500117_0021.png
2 x 3 spor
Tilslutningen ved Øster Uttrup Vej udvides og
ombygges – E45 udvides til 2 x 3 spor mod syd
Stibro
10a
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 11/12-21 vedrørende forslag til løsning af de trafikale problemer ved Limfjordstunnellen, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2500117_0022.png
Afslutning
En ny tunnel mod Aalborg C medfører
kun få miljømæssige problemstillinger. Der sker ikke nogen inddragelse af uberørte arealer og natur.
en øget trafikal kapacitet på tværs af Limfjorden
en langt mere harmonisk trafikafvikling ved Limfjordstunnellen, således at de daglige kødannelse
undgås, og de talrige hændelser og uheld reduceres mærkbart
en anlægsudgift, der er langt lavere end etableringen af en motorvej vest om Aalborg over øen Egholm
– anslået 4,5 mia. kr.
Der fokuseres på det alment kendte begreb: Genekoncentration, som reducerer den samlede
støjbelastning, den samlede belastning med trafikuheld og den samlede visuelle belastning.
inddrager helt uberørte arealer på Egholm og i Østerådalen
løser ikke de trafikale problemer på E45 ved Limfjordstunnellen
løser ikke trængselsproblemerne ved Bouet og heller ikke de tilsvarende ved sammenfletningen af
Kridtsvinget og E45
reducerer ikke de talrige hændelser og trafikuheld omkring Limfjordstunnellen
spreder støjbelastningen fra trafikstøj til hidtil uberørte områder.
Det foreliggende forslag til en motorvej vest om Aalborg over øen Egholm derimod