Til Transportminister
Benny Engelbrecht
Folketingets Transportudvalg
En ny tunnel til Aalborg C
Der foreligger en aftale mellem partierne om
bl.a. en motorvej vest om Aalborg over øen
Egholm. Prisen er ca. 7 mia. kr. Forslaget er
mødt med voldsom lokal modstand bl.a. på
grund af betydelige miljømæssige indgreb og
støjbelastning.
Den samfundsøkonomiske rente er udregnet
til 3,3 %, hvilket er under normalt niveau for
accept af infrastrukturelle investeringer. En
variant har en rente på lidt under 3,5 %, men
varianten er til gengæld totalt ødelæggende
for Østerådalen syd for Dall Villaby.
På trods af den lave samfundsnytte er der til-
syneladende en politisk villighed til investere
stort i løsningen af de trafikale problemer på
tværs af Limfjorden.
Nu drejer det sig så om at finde den rigtige løs-
ning, som kan rummes inden for den afsatte
beløbsramme.
Der har gennem tiden været foreslået mange
løsninger for trafikken på tværs af Limfjorden.
De to seneste løsningsforslag er dels motorve-
jen vest om Aalborg over øen Egholm og dels
en udvidelse af E45 med et ekstra tunnelrør
med reversible kørebaner øst for den eksiste-
rende Limfjordstunnel.
Inspireret af professor i transportmodeller
Otto Anker Nielsen, DTU er der i det efterføl-
gende præsenteret et nyt forslag til løsning af
problemerne omkring Limfjords-tunnellen.
Det går i al sin enkelhed ud på at tage ud-
gangspunkt i den konkrete trafikfordeling
mellem trafik mod Aalborg C og trafik ad E45.
En ny tunnel mod Aalborg C
Det foreslås at bygge en ny tunnel vest for den
nuværende Limfjordstunnel til erstatning for
Kridtsvinget, som nedlægges. Derved opnås
en forenkling af fjordkrydsningen, som øger
kapaciteten og reducerer de mange uheld og
hændelser ved Limfjordstunnellen.
Vejdirektoratets tællinger i 2019 viser, at ca.
88.000 kører gennem Limfjordstunnellen et
hverdagsdøgn. Ca. 27.000 køretøjer kører
gennem Kridtsvinget mod Aalborg C og ca.
60.000 kører videre ad E45.
Med en fordeling 30/70 mellem trafik mod
Aalborg C og E45 i 2030 opnås med den nye
tunnel følgende fordeling af trafikken:
Den nye tunnel mod Aalborg C: 32.400.
Den eksisterende Limfjordstunnel: 75.600.
Den nye tunnel udformes med 2 x 2 spor, men
ikke med motorvejstandard. På grund af
snævre kurver anslås kapaciteten at være ca.
54.000 køretøjer i døgnet.