Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 93
Offentligt
2500116_0001.png
Til Transportminister
Benny Engelbrecht
Folketingets Transportudvalg
En ny tunnel til Aalborg C
Der foreligger en aftale mellem partierne om
bl.a. en motorvej vest om Aalborg over øen
Egholm. Prisen er ca. 7 mia. kr. Forslaget er
mødt med voldsom lokal modstand bl.a. på
grund af betydelige miljømæssige indgreb og
støjbelastning.
Den samfundsøkonomiske rente er udregnet
til 3,3 %, hvilket er under normalt niveau for
accept af infrastrukturelle investeringer. En
variant har en rente på lidt under 3,5 %, men
varianten er til gengæld totalt ødelæggende
for Østerådalen syd for Dall Villaby.
På trods af den lave samfundsnytte er der til-
syneladende en politisk villighed til investere
stort i løsningen af de trafikale problemer på
tværs af Limfjorden.
Nu drejer det sig så om at finde den rigtige løs-
ning, som kan rummes inden for den afsatte
beløbsramme.
Der har gennem tiden været foreslået mange
løsninger for trafikken på tværs af Limfjorden.
De to seneste løsningsforslag er dels motorve-
jen vest om Aalborg over øen Egholm og dels
en udvidelse af E45 med et ekstra tunnelrør
med reversible kørebaner øst for den eksiste-
rende Limfjordstunnel.
Inspireret af professor i transportmodeller
Otto Anker Nielsen, DTU er der i det efterføl-
gende præsenteret et nyt forslag til løsning af
problemerne omkring Limfjords-tunnellen.
Det går i al sin enkelhed ud på at tage ud-
gangspunkt i den konkrete trafikfordeling
mellem trafik mod Aalborg C og trafik ad E45.
En ny tunnel mod Aalborg C
Det foreslås at bygge en ny tunnel vest for den
nuværende Limfjordstunnel til erstatning for
Kridtsvinget, som nedlægges. Derved opnås
en forenkling af fjordkrydsningen, som øger
kapaciteten og reducerer de mange uheld og
hændelser ved Limfjordstunnellen.
Vejdirektoratets tællinger i 2019 viser, at ca.
88.000 kører gennem Limfjordstunnellen et
hverdagsdøgn. Ca. 27.000 køretøjer kører
gennem Kridtsvinget mod Aalborg C og ca.
60.000 kører videre ad E45.
Med en fordeling 30/70 mellem trafik mod
Aalborg C og E45 i 2030 opnås med den nye
tunnel følgende fordeling af trafikken:
Den nye tunnel mod Aalborg C: 32.400.
Den eksisterende Limfjordstunnel: 75.600.
Den nye tunnel udformes med 2 x 2 spor, men
ikke med motorvejstandard. På grund af
snævre kurver anslås kapaciteten at være ca.
54.000 køretøjer i døgnet.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 93: Henvendelse af 11/12-21 vedrørende forslag til løsning af de trafikale problemer ved Limfjordstunnellen, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
2500116_0002.png
Når E45 ombygges til motorvejsstandard øges
kapaciteten dramatisk. De mange flettema-
nøvrer bortfalder. Vognbaneskift og opbrems-
ninger reduceres betydeligt. Det er realistisk
at opnå sædvanlig motorvejskapacitet: 90.000
køretøjer i døgnet ved Limfjordstunnellen.
I begge tunneller vil der være et betragteligt
kapacitetsoverskud, som kan opfange en kom-
mende trafikstigning.
Der optræder ved Limfjordstunnellen et stort
antal uheld og trafikale hændelser (15 – 20
uheld og over 100 hændelser om året). Disse
fører til hel eller delvis nedlukning af et tun-
nelrør med betydelig kødannelse og trafikalt
kaos på de tilgrænsende veje til følge.
Gennem mange år har trængslen ved Lim-
fjordstunnellen medført kødannelser både
morgen og eftermiddag. Det skyldes blandt
andet den meget uhensigtsmæssige trafiktek-
niske udformning af sammenfletningen af E45
med Borgmestersvinget nord for Lim-
fjordstunnellen og E45 med Kridtsvinget syd
for Limfjordstunnellen.
De mange trafikuheld og fremfor alt de mange
hændelse på E45 vil med det nye forslag om
ikke bortfalde, så dog ikke overstige gennem-
snittet for motorvejsstandard.
Trafikanterne kan regne med at kunne pas-
sere Limfjorden uden forsinkelser.
Forslaget medfører
kun få miljømæssige problemstillinger.
Der sker ikke nogen inddragelse af
uberørte arealer og natur.
en øget trafikal kapacitet på tværs af
Limfjorden
en langt mere harmonisk trafikafvik-
ling ved Limfjordstunnellen, således at
de daglige kødannelser undgås, og de
talrige hændelser og uheld reduceres
mærkbart
en anlægsudgift, der er langt lavere
end etableringen af en motorvej vest
om Aalborg over øen Egholm – anslået
4,5 mia. kr.
Der fokuseres på det alment kendte begreb:
Genekoncentration, som reducerer den sam-
lede støjbelastning, den samlede belastning
med trafikuheld og den samlede visuelle be-
lastning.
Det foreliggende forslag til en motorvej vest
om Aalborg over øen Egholm derimod
inddrager helt uberørte arealer på Eg-
holm og i Østerådalen
løser ikke de trafikale problemer på
E45 ved Limfjordstunnellen
løser ikke trængselsproblemerne ved
Bouet og heller ikke de tilsvarende ved
sammenfletningen af Kridtsvinget og
E45
reducerer ikke de talrige hændelser og
trafikuheld omkring Limfjordstunnel-
len
spreder støjbelastningen fra trafikstøj
til hidtil uberørte områder.
Med venlig hilsen
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen
Lektor emeritus trafik- og byplanlægning, AAU
[email protected]
20899225