Ombygning af Ringsted station, med CO2 reducerende tiltag og
en kombiterminal. Ringsted den 09-12-2021 13:35
Fra: Mogens Hasle Møller.
Til: Folketingets trafikudvalg, Transportministeren, samt Klima og miljøministeriet og øvrige
interesserede i dette emne, herunder Ringsted Byråd.
Indledning og motivation:
I forbindelse med de meget dyre løsningsforslag, - som Banedanmark har forelagt folketingets trafikudvalg, i
form af et
–
af folketinget bestilt - beslutningsgrundlag, samt en efterfølgende masse høringssvar, har jeg en
række punkter som jeg gerne vil uddybe nærmere, samt stiller ligeledes i nærværende, flere ændringsforslag i
denne forbindelse.
Sagen er den, at jeg igennem det sidste halve års tid, har puslet med andre løsningsmuligheder, affødt af en
meget stor skepsis, og oprigtig bekymring for udviklingen, - ikke på det enkelte projekt som sådan - men mere
den trend, der er blevet en gennemgående faktor, i vores lille lands jernbaneinfrastruktur forvaltning.
Manglende helhedsorienteret tilgang og overblik,
det er hvad jeg desværre ser at beslutningsgrundlaget er
baseret på. Og derfor finder jeg det magtpåliggende, at I skulle have mit syn på sagen, hvilket I nu sidder og
læser. Et af mine mange mål med nærværende er, at belyse konsekvenser, at påpege manglende udførte
opgaver, at belyse fejl og svigt, og ikke mindst, at stille spørgsmål ved, hvorvidt det kan være rigtigt, at
Banedanmark stort set aldrig udfører det aftalte fuldt ud, og samtidig har underestimeret budgetter og
tidshorisonter. Men dette er ikke kun en kritik i læser, det er i udstrakt grad mit syn på hvordan opgaven med,
at få Ringsted station ombygget på en fuldt ud forsvarlig måde, uden at gå på kompromis med økonomi,
fleksibilitet, klima, miljø og andre vigtige parametre, og dette vel at mærke ved at give jer en veloplyst
grundlag at træffe beslutningerne på.
Klimapolitik og sund fornuft.
Af de bilag, - som er en del nærværende - vil jeg belyse faktuelle data og
beskrive konsekvenser, ved at ombygge en station, og hvilke betydninger det har, når projektet er færdigt.
Yderligere stiller jeg også spørgsmålstegn ved, hvorfor regerings klimapolitik ikke er tilgodeset i tilstrækkeligt
høj grad, i det af Banedanmark forelagte beslutningsgrundlag.
Den røde tråd
i nærværende, er gennemgående at tilsikre følgende: Meget fokus på CO2 reducerende tiltag,
større fleksibilitet, langt billigere løsning, høj grad af genbrug, bedre udnyttelse af Ringsted stations potentiale,
natur og miljø, pendlere, godskunder og transportbranchen generelt, samt samfundsøkonomien.
Objektivitet og naturlig skepsis efterlyses:
Ydermere skal dette også opfattes, som et opråb.
Et opråb der skal få jer beslutningstagere til, at forholde jer lidt mere objektivt til store ombygningsprojekter,
og stille spørgsmålstegn ved nuværende skik og brug. Men måske vigtigst af alt belyser jeg, at få sekunders
tidsgevinster- ved hastighedsopgraderinger
–
har en meget høj pris for samfundet og i særdeleshed for CO2
udledningen.
Er det dyreste virkeligt altid det bedste?
Det virker lidt på mig som om, at når forligskredsen beder
Banedanmark om det bedste, så tænker Banedanmark automatisk det dyreste og mest vidtgående forslag.
Desværre tænker man ikke på hvilken fastlåst situation man bringer sig selv i, ved samtidig at udelukke og helt
fjerne potentielle muligheder.
Langt væk fra virkeligheden:
At sidde på en tegnestue i Banedanmark og slå en masse parallelle streger på et
stykke papir og beskrive disse som broer, Fly-over, eller noget andet nydansk, er jo nemt. Desværre sker der
det
–
streg for streg der tegnes - at man udrydder muligheder, for at bruge Ringsted mest muligt som den
udfletningsstation den naturligt er, og derved går glip af mulighederne, frem for at afvikle dem, ved kun at
tænke i enøjede løsningsforslag. Man tænker øjensynligt, på at lave 1
”god løsning”
men skaber samtidige 2
dårlige resultater for det tilbageblivende. Konsekvensanalyser er ikke Banedanmarks stærke side.
1