Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 90
Offentligt
2500704_0001.png
HØRINGSSVAR
9. december 2021
Initialer: TH, MR, SR, JJ
www.geohav.dk
Referencer er for så vidt muligt angivet med
hyperlinks.
For at sikre tilgængeligheden er PDF hosted på
GeoHav’s server.
Citater er fremhævet som
således.
Høringssvar til
Udkast til Forslag til Lov om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse
________________________________________________________________________
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
BAGGRUND
GeoHav har siden primo maj 2021 efterforsket
1
deponeret asbestholdigt materiale i
undersøgelseskorridoren samt direkte i linjeføringen for 3. Limfjordsforbindelse
Egholmlinjen. Denne efterforskning ligger til grund for dette høringssvar.
I det følgende vil
Udkast til Forslag til Lov om anlæg af en 3.
Limfjordsforbindelse
2
være benævnt
lovudkastet.
INTRODUKTION
Væsentlig viden om 179.000 ton asbestholdigt materiale er udeladt af mangeårige
VVM-processer - plausibelt bevidst. En eksponering af disse enorme mængder
asbestholdigt materiale, som med kendte teknologier ikke kan ikke oprenses fra
akvatiske miljøer, er således uundgåelig som effekt af anlæg af Egholmlinjen.
Asbest i havmiljøet kan have uanede kumulative effekter på marine fødekæder og
dermed menneskers sundhed, hvorfor GeoHav frygter for den fremtidige folkesundhed
omkring Aalborg og i Limfjorden.
GeoHav finder det derfor stærkt bekymrende at
lovudkastet
fritager anlægsmyndighed
samt anlægsprojekt fra alment lovbundne pligter af
hensyn til at sikre fremdrift i
projektet.
Forvaltningsmæssigt myndighedssamarbejde og offentlighedens ret til at
påklage alvorlige effekter af anlægsprojektet udelukkes og anlægsmyndigheden kan
heraf frit ændre og udvide anlægsprojektet uden restriktioner.
GeoHav bemærker at den foreliggende opdaterede VVM (2021) er gengivet yderst
mangelfuldt i uddrag som
Bemærkninger til lovforslaget.
Dette afspejler den
ligeledes mangelfulde miljøkonsekvensrapport, hvor
lovudkastet
vil udgøre
godkendelsen af de udførte miljøkonsekvensvurderinger.
Således er det dybt
kritisabelt at miljøkonsekvensrapporten ikke er
fuldstændig og af tilstrækkelig
høj kvalitet
hvilket fraviger lovbundne pligter pålagt anlægsmyndigheden og bør
anses som en grov tilsidesættelse af offentlighedens demokratiske ret til at gøre
indsigelse på et fyldestgørende oplyst grundlag.
GeoHav påpeger at Transportministerens og anlægsmyndighedens viderebringelse af
urigtige og fortielse af væsentlige oplysninger forud for Folketingets behandling
af
lovudkastet
kan medføre alvorlige fatale konsekvenser for menneskers sundhed og
dermed offentlighedens ret til at leve et sundt liv.
SPECIFIKKE KOMMENTARER TIL LOVUDKASTET
GeoHav bemærker at
lovudkastets
§ 3 under reference til
Kapitel 2 a
i
Lov om
offentlige veje
3
tillader at anlægsmyndigheden som følge af vedtagelse af
lovudkastet
fraviger yderligere borger- eller myndighedsinddragelse, såfremt
anlægsmyndigheden måtte ønske at udvide eller ændre Egholmlinjen.
Endvidere fritages anlægsmyndigheden for søge administrative tilladelser hvad
Asbest-problematikken ved Egholmlinjeføringen,
GeoHav 12. maj 2021
Asbest-notatet,
GeoHav 8. juni 2021
Asbest-notatet opfølgende,
GeoHav 22. september 2021
1
2
Forslag til Lov om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse,
Vejdirektoratet 3. december 2021
LOV nr 1520 af 27/12/2014 - Lov om offentlige veje m.v.
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2014/1520
3
Kapitel 2 a :
LOV nr 658 af 08/06/2016 - Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v.
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/658
DOC ID 492212418338656
Side 1 af
!
6
!
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 90: Kopi til orientering af høringssvar vedrørende lovudkast om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse, fra Tænketanken GeoHav
2500704_0002.png
HØRINGSSVAR
9. december 2021
Initialer: TH, MR, SR, JJ
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
www.geohav.dk
angår anden anvendelse
(herunder håndtering)
af asbest
4
, hvorfor GeoHav kritiserer
at
lovudkastet
alene forpligter anlægsmyndigheden til afværgeforanstaltninger
i
henhold til den gennemførte miljøkonsekvensvurdering
jvf lovudkastets § 4.
Anlægsmyndighedens kan heraf ved opstående problematikker undlade yderligere
undersøgelser og afværgeforanstaltninger, som ikke er forudsat i
miljøkonsekvensrapporten.
I det følgende påvises hvorledes miljøkonsekvensrapporten vurderes under
forventeligt sagligt niveau, mangelfuld og ikke imødekommer de lovbundne formkrav
fastsat jvf § 17 g i
Lov om ændring af lov om offentlige veje m.v.,
VVM-direktivet
og Miljøvurderingsloven;
Miljøkonsekvensrapporten skal være fuldstændig og af
tilstrækkelig høj kvalitet
og den påkrævede
beskrivelse af projektets forventede
væsentlige indvirkninger på miljøet
mangler vurderinger på de kumulative effekter
af 179.000 ton asbestholdigt materiale deponeret i linjeføring og
undersøgelseskorridor. Det er dokumenteret kendt viden, som har været udeladt af
samtlige VVM-processer i 2003, 2006, 2011 og senest 2021 og derfor ikke er belyst
fyldestgørende i den foreliggende Miljøkonsekvensrapport
5
.
ASBEST I LINJEFØRING
GeoHav anser det som af betydning for
lovudkastet
at der på lokalitet 851-01000
6
ved Dall direkte i linjeføringen er deponeret minimum 84.000 ton asbestholdigt
materiale. Trods lokaliteten periferisk og uden detaljer er benævnt i den
opdaterede VVM kan fravigelserne af særligt jordforureningsloven i
lovudkastets
§ 5 stk 1 hindre korrekt håndtering af asbestholdige materialer herfra. Lokalitet
851-01000 er jvf Region Nordjylland
ikke blevet undersøgt, og mistanken om
forurening jvf V1-kortlægningen er derfor ikke be- eller afkræftet.
GeoHav
formoder derfor at behovet for at
sikre fremdrift i projektet
kan lede til
uhensigtsmæssigt sporadisk kortlægning og håndtering i anlægsprojektets detailfase
grundet markante omkostninger forbundet med re-deponering af asbestholdigt
materiale, når Egholmlinjen anlægges og Østerå under væsentlig terrænmodellering
omlægges direkte igennem lokalitet 851-01000.
GeoHav finder det under Vejdirektoratets og ekstern rådgivers niveau at udelade
denne kendte viden.
ASBEST I UNDERSØGELSESKORRIDOREN
Ligeledes anser GeoHav det som af betydning for
lovudkastet
at
Transportministeriet og/eller øvrige myndigheder igennem 4 VVM-processer ikke har
tilvejebragt Vejdirektoratet med sagsakterne S1200-12 omhandlende Ministeriet for
offentlige arbejders (idag kendt som Transportministeriet) givne tilladelser til
opfyld på søterritoriet på Limfjordens sydlige kyststrækning, som med dokumenteret
vished påviser deponi af minimum 95.000 ton
7
asbestholdigt materiale på et
afgrænset areal inden for undersøgelseskorridoren for Egholmlinjen.
Relevansen af denne deponering skærpes af at den blev gennemført uden den
forudgående inddæmning og kystsikring som den givne tilladelse
8
påkrævede.
Kystsikringen blev først gennemført i 1988 af Rambøll & Hannemann, hvorfor det
forekommer mistænkeligt at hverken deponiets beskaffenhed eller den anno 2021
kontinuerligt opskyllende
9
asbestholdige eternit er benævnt i Rambøll’s opdaterede
VVM af 2021. Det opfyldte område er ligeledes kun periferisk benævnt uden
inddragelse af saglig og kendt viden i den opdaterede VVM af 2021 og kan betragtes
4
Bilag 1 nr. 5 jvf § 17 a, LOV nr 658 af 08/06/2016
Opdatering af VVM for Egholmlinjen Miljøkonsekvensrapport,
Rambøll 2021
Viden om lokalitet 1000,
GeoHav 1. november 2021
linier 227-252
Asbest-notatet opfølgende,
GeoHav 22. september 2021
5
6
7
Skrivelse til Aalborg Kommune Magistratens 2. afdeling,
Ministeriet for offentlige arbejder 15.
oktober 1976
8
9
BILAG 3
Asbest-problematikken ved Egholmlinjeføringen,
GeoHav 12. maj 2021
DOC ID 492212418338656
Side 2 af
!
6
!
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 90: Kopi til orientering af høringssvar vedrørende lovudkast om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse, fra Tænketanken GeoHav
2500704_0003.png
HØRINGSSVAR
9. december 2021
Initialer: TH, MR, SR, JJ
www.geohav.dk
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
FIGUR 1
(deponiets kyststrækning ved Klosterengen i Aalborg, april 2021)
som bevidst udeladt i strid med lovbundne pligter heri benævnt på linierne 48-57.
FIGUR 1 illustrerer den opskyllende asbestholdige eternit 300 meter fra
Egholmlinjeføringen.
Perspektiverende gør GeoHav opmærksom på at tilstødende arealer
10
mod øst ligeledes
er massivt opfyldt med asbestholdige materialer og tillige etableret uden
inddæmning i perioden fra 1960. Et konservativt estimat for mængderne af deponeret
asbestholdigt materiale opgøres til 550.000 ton.
Disse områder benyttes blandt andet rekreativt med campingpladser, lystbådehavne
og friluftsbade, hvorfor GeoHav ser med stor alvor på potentialet for spredning af
asbestholdige materialer.
RELEVANTE KOMMENTARER TIL HAVBUNDSUNDERSØGELSER
I
Bemærkninger til lovforslaget,
beskrives beskaffenheden af de estimerede
1.000.000 kubikmeter havbund som skal bortgraves som følge af udgravningen i
forbindelse med anlæg af en sænketunnel og hvorledes dette materiales
store
indhold af gytje gør det uegnet som opfyld på landjorden eller klapning i
Kattegat.
De i Miljøkonsekvensrapporten fastsatte estimater på gravespild er ikke
benævnt - en væsentlig udeladelse af betydning for
lovudkastets
behandling i
Folketinget.
Rambøll har ud fra usaglige eksterne vurderinger
11
uden videnskabelig vished
fastsat gravespild på 20% for det store indhold af gytje, hvorfor der ud fra de i
Miljøkonsekvensrapporten givne oplysninger forudsættes et gravespild på i alt
170.000 kubikmeter.
Da der inden for 300 meter af tracéet for sænketunnelen har henligget et deponi af
asbestholdigt materiale uden inddæmning og kystsikring i 11 år fra 1977 til 1988,
plausibelt med opskyllende asbestholdigt eternit anno 2021 som kumulativ effekt,
vurderes det i
lovudkastet
udeladte gravespild at være en markant vildledning af
Folketingets muligheder for at imødegå negativ påvirkning af havmiljø og negative
effekter på folkesundheden.
Således retter GeoHav skærpet opmærksomhed mod
lovudkastets
§ 5 stk 4 hvor
anlægsprojektet fritages for eventuelle afgifter, afskæringskriterier og
kvantitative begrænsninger som følge af bortskafning af potentielt forurenet
havbundsmateriale.
GeoHav formoder ud fra omfanget af opskyllende eternit i varierende
nedbrydningsgrader at de pågældende 1.000.000 kubikmeter havbundsmateriale kan
indeholde anseelige mængder asbest og eternit.
GeoHav påpeger bekymringen om at et gravespild på 170.000 kubikmeter potentielt
indeholdende asbestfibre eller asbestholdigt materiale frigivet til fri fase i et
linier 125-147
Asbest-notatet,
GeoHav 8. juni 2021
linier 39-41, 60-68, 298-319
Asbest-notatet opfølgende,
GeoHav 22. september 2021
10
11
linier 321-369
Asbest-notatet opfølgende,
GeoHav 22. september 2021
DOC ID 492212418338656
Side 3 af
!
6
!
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 90: Kopi til orientering af høringssvar vedrørende lovudkast om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse, fra Tænketanken GeoHav
2500704_0004.png
HØRINGSSVAR
9. december 2021
Initialer: TH, MR, SR, JJ
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
www.geohav.dk
strømfyldt farvand kan påføre havmiljø og marine fødekæder uoprettelig skade og
dermed have negative effekter på menneskers sundhed i årtier fremadrettet.
Vejdirektoratet har til Transportministerens besvarelse af TRU Alm.del spørgsmål
617
12
oplyst,
at det ikke er muligt at oprense asbest i vandsøjlen,
hvorfor
eksponering af asbestholdigt materiale til det danske havmiljø allerede er
uundgåelig grundet kontinuerligt opskyllende eternit.
GeoHav anser overordnet fravigelserne af anden lovgivning i
lovudkastets
kapitel 4
som et bevidst forsøg på at skjule problemets omfang.
Der blev i forbindelse med
VVM redegørelse 3. Limfjordsforbindelse - 2006
foretaget analyser af udtagne sedimentprøver i Egholmlinjens tracé for
sænketunnelen, hvilke påviste koncentrationer over Miljøstyrelsens nedre
aktionsniveau for særligt tungmetallerne Bly, Cadmium og Kviksølv. I den
foreliggende opdaterede VVM fra 2021 blev der benyttet analyser fra sedimentprøver
i samme tracé, som trods utroligt lave værdier markant devierende
13
fra
resultaterne af 2006 konkluderede at der ikke var signifikante forskelle på de to
undersøgelser. De markant devierende forskelle på sedimentundersøgelserne er
illustreret i diagram i FIGUR 2.
Vejdirektoratet har ikke kunnet fremskaffe dokumentation for ægtheden
14
af
analyserne fra 2006. Ligeledes optræder der værdier uden saglig dokumentation i
sedimentundersøgelserne fra 2019.
GeoHav har gennem studier af international forskning
15
erfaret at en række
tungmetaller kan udvaskes over tid når asbest eksponeres for et akvatisk miljø med
pH-værdi svarende til Limfjorden. Således finder GeoHav det mistænkeligt at der er
markante deviationer mellem de to sedimentundersøgelser og at disse ikke
understøttes af valide analyserapporter.
GeoHav mistænker derfor sedimentundersøgelserne fra 2019 for at være manipulerede.
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
FIGUR 2
BEMÆRKNINGER TIL MINISTERIEL FORVALTNING
Den 10. juni udtalte
16
Transportminister Benny Engelbrecht i åbent samråd i
Folketingets Transportudvalg at Vejdirektoratet havde oplyst ham
at der ikke er
registrerede eller kendte forekomster af asbestholdige materialer inden for det
planlagt tracé for Egholmlinjen.
Hertil kommenterer GeoHav at de efterforskede asbest-deponier i linjeføring og
undersøgelseskorridor alle er dokumenteret i materiale fra Ministeriet for
offentlige arbejders sagsakter S1200-12, som Transportministeriet overgav til
Rigsarkivet formodentlig i perioden 2002-2004. Transportministeriet har gennem
12
TRU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 617,
Transportministeren 20. juli 2021
linier 182-204 samt FIGUR 11
Asbest-notatet,
GeoHav 8. juni 2021
linier 174-179
Asbest-notatet opfølgende,
GeoHav 22. september 2021
linier 182-225
Asbest-notatet opfølgende,
GeoHav 22. september 2021
13
14
15
Talemanuskript til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål N den 10. juni 2021,
TRU Alm.del -
endeligt svar på spørgsmål 608
16
DOC ID 492212418338656
Side 4 af
!
6
!
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 90: Kopi til orientering af høringssvar vedrørende lovudkast om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse, fra Tænketanken GeoHav
2500704_0005.png
HØRINGSSVAR
9. december 2021
Initialer: TH, MR, SR, JJ
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
www.geohav.dk
stedfunden kommunikation tilkendegivet kendskabet til disse sagsakter og ligeledes
oplyst, at disse ikke er inddraget i VVM-processerne omkring den 3.
Limfjordsforbindelse.
Den 20. juli 2021 besvarede Transportminister Benny Engelbrecht TRU Alm.del
spørgsmål 621
17
med afsluttende kommentar at
Vejdirektoratet har ikke grund til at
betvivle sedimentundersøgelsernes ægthed,
trods at spørgsmål 621 udbad
Transportministeren
begrunde sedimentundersøgelsernes ægthed, så der præsenteres
fyldestgørende DANAK-akkrediterede analyserapporter for samtlige benævnte værdier.
Hertil kommenterer GeoHav at Transportministerens besvarelse af TRU Alm.del
spørgsmål 621 ikke tilvejebringer saglig dokumentation for
sedimentundersøgelsernes ægthed, da Vejdirektoratet ikke har kunnet fremskaffe
DANAK-akkrediterede
18
analyserapporter for sedimentundersøgelserne af 2006.
Den 28. september 2021 udtalte Transportminister Benny Engelbrecht at
det blandt
andet indikeres at der ikke er lavet øh analyser - det er jo forkert - jeg har jo
netop svaret at der er lavet analyser af havbunden og baseret på de analyser har
man ikke nogen forventning om at der vil være udfordringer med asbest der.
Yderligere udtaler Transportministeren 1. december 2021 i mundtlig besvarelse af
§20-sprøgsmål i Folketingssalen at
der er jo foretaget analyser af forurening af
øh af øh af fjordbunden af Limfjorden og der jo heller ikke fundet asbest i den
forbindelse.
Hertil påpeger GeoHav at det er korrekt at der i 2006 (VVM 2006 samt VVM 2011) og
i 2019 (VVM 2021) er foretaget udtagning af sedimentprøver. Resultaterne heraf er
alle benyttet som referencematerialer
19
til Rambøll’s Miljøkonsekvensrapport for
opdateringen af VVM for Egholmlinjen dateret februar 2021. Ingen af disse
referencematerialer benytter ordet asbest noget sted. Således er det en
kontradiktion at man ud fra de foreliggende analyser har en forventning om at der
ikke vil være udfordringer med asbest i fjordbunden, da fjordbunden i de
foreliggende resultater af sedimentundersøgelserne ikke på noget tidspunkt er
analyseret for asbest.
GeoHav betragter Transportministerens ovenstående udtalelser og besvarelser som
falsummer og dermed henholdsvis viderebringelse af urigtige og fortielse af
væsentlige oplysninger forud for Folketingets behandling af
lovudkastet.
Den 15. oktober 2021 skriver Transportminister Benny Engelbrecht i et læserbrev
20
i
Nordjyske at han gang på gang har
afvist den myte, at der skulle ligge et stort
asbestdepot på linjeføringen.
Endvidere bliver Transportministeren skarp i
replikken overfor en navngiven borgers læserbrev udtrykkende reel frygt for at
asbest kan påvirke folkesundheden i mange år frem, såfremt Egholmlinjen realiseres
på baggrund af de foreliggende mangelfulde VVM-processer.
Hertil påpeger GeoHav at den deponerede asbest ikke er en myte. Viden om
deponierne, dokumenteret i de på linierne 76-82 benævnte sagsakter, er blot
systematisk udeladt af VVM-processerne af ikke klarlagte årsager.
GeoHav formoder at særegne interesser i Aalborg Kommune, Transportministeriet,
Vejdirektoratet og/eller ekstern rådgiver Rambøll anser denne kendte viden som
væsentlig hindring for
fremdrift i projektet.
17
TRU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 621,
Transportministeren 20. juli 2021
Ved en
akkreditering
får en virksomhed en anerkendelse og bekræftelse af, at den løser sine
opgaver på kompetent vis. Kilde:
danak.dk
18
Teknisk notat - 3. Limfjordsforbindelse - Hydraulisk modellering,
COWI september 2006 (optræder
som reference 364 til MKR 2021)
Teknisk notat - Konsekvensvurdering for marine Natura 2000 habitater og arter,
COWI september 2006
(optræder som reference 363 til MKR 2021)
Teknisk baggrundsnotat – Kemiske og fysiske sedimentforhold,
Naturfocus 20-04-2020 (optræder som
reference 405 til MKR 2021)
19
20
Transportministeren: Over grænsen,
læserbrev i Nordjyske 15. oktober 2021
DOC ID 492212418338656
Side 5 af
!
6
!
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 90: Kopi til orientering af høringssvar vedrørende lovudkast om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse, fra Tænketanken GeoHav
2500704_0006.png
HØRINGSSVAR
9. december 2021
Initialer: TH, MR, SR, JJ
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
www.geohav.dk
HENSTILLING
GeoHav gør hermed opmærksom på at det foreliggende
lovudkast
tilsidesætter
Folketingets ret til at træffe beslutning på et fyldestgørende oplyst grundlag da
Transportministeren giver Folketinget urigtige og vildledende oplysninger.
GeoHav betvivler på baggrund af dette høringssvar anlægsmyndighedens kompetencer
i håndteringen af de frie beføjelser og vidtstrækkende handlerum, som
anlægsmyndigheden har fastsat i
lovudkastet.
Dersom
lovudkastet
vedtages kan anlæg af 3. Limfjordsforbindelse Egholmlinjen
medføre årtiers negativ kumulativ effekt på havmiljø, marine fødekæder og regional
folkesundhed som direkte følge af væsentlige mangler og bevidste udeladelser i den
foreliggende miljøkonsekvensvurdering og mangeårige VVM-processer.
GeoHav henstiller derfor til at
Udkast til Forslag til Lov om anlæg af en 3.
Limfjordsforbindelse
forkastes af Folketinget.
DOC ID 492212418338656
Side 6 af
!
6
!