Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 81
Offentligt
2494314_0001.png
Transportminister Benny Engelbrecht
Transportministeriet
Transportudvalget
Tog(bus)-forbindelsen nedlagt mellem Rødbyhavn og
Nykøbing Falster
I Region Sjælland, Lolland og Guldborgsund Kommuner har vi
bemærket, at der med DSB’s nye køreplan er sket en markant forringelse
af den offentlige transport på det sydlige Lolland-Falster. Et område,
som vi alle arbejder på at kunne udvikle med etableringen af Femern-
forbindelsen.
Hvor der lige nu er en togbus i lige linje på strækningen mellem
Rødbyhavn og Nykøbing Falster i stedet for toget, er ruten pr. 12.
december helt nedlagt. Passagerne er derfor henvist til at bruge de lokale
bus- og togruter i stedet, og skal tilsyneladende være uden direkte
forbindelse helt frem til Femern-tunnellen åbner i 2029!
Det giver en væsentlig længere rejsetid. En tur fra Rødbyhavn til
Nykøbing Falster vil tage 80 minutter, hvor det hidtil kun tog 40. Altså
dobbelt så lang tid – og med en ringere komfort, der kræver skift
undervejs.
Det er et problem. Især af to årsager:
De unge i området har brug for at kunne pendle til og fra de store
uddannelsestilbud i Nykøbing Falster. Også uden at det kræver
en dagsrejse! Vi har derfor brug for en smidig og hurtig kollektiv
transport, der kan understøtte at flere unge får en uddannelse –
ikke det modsatte.
Femernbyggeriet er i fuld gang, og Rødbyhavn kommer i de
kommende år til at lægge jord til danmarkshistoriens største
byggeplads. Det er oplagt, at antallet af medarbejdere, gæster og
samarbejdspartnere, der har behov for at komme til og fra
området, naturligt vil stige, og med en lang og besværlig offentlig
transport, vil mange vælge bilen i stedet. Et forhold, der ikke just
understøtter den grønne dagsorden.
Dato: 6. december 2021
Sags ID: EMN-2021-07357
Dokument ID: 10106557
Side 1
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 81: Henvendelse af 6/12-21 vedrørende trafikbetjeningen mellem Nykøbing F. og Rødbyhavn, fra Region Sjælland, Lolland og Guldborgsund Kommuner
2494314_0002.png
Vi finder det stærkt utilfredsstillende, at Transportministeriet og DSB aftaler at fjerne et
eksisterende transporttilbud uden at sætte et andet i stedet. Endda med særdeles kort varsel, et
ukendt tidsperspektiv og uden forudgående koordinering med de kommuner og den region, der
naturligt vil blive berørt.
Det er desuden en væsentlig, negativ forskelsbehandling af det sydlige Lolland-Falster. Andre
steder har man – naturligvis – valgt at indsætte togbusser, når det har været nødvendigt at
indstille den almindelige togdrift, og det er ikke rimeligt, at Lolland-Falsters passagerer ikke får
samme mulighed.
Vi håber derfor, at vi kan tage en dialog og i fællesskab finde en alternativ løsning. F.eks. med
en togbus i lige linje i de tidlige morgentimer og sene eftermiddagstimer som minimum. De
lokale pendlere har brug for den ekstra omtanke og håndsrækning efter en i forvejen lang
periode med sporarbejde, ekstra skift og længere rejsetid.
Med venlig hilsen
Heino Knudsen
Regionsrådsformand
Region Sjælland
Peter Jacobsen
Udvalgsformand
Region Sjælland
Holger Schou Rasmussen
Borgmester
Lolland Kommune
John Brædder
Borgmester
Guldborgsund Kommune
Side 2