Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 75
Offentligt
2491245_0001.png
MEMO
Til
Merete Rønmos Houmann
Hos
Kontorchef, Transportministeriet
Kopi til
Jakob Liebe-Lindgreen
Michael Møller Jalking
Mogens Hagelskær
1. december 2021
Hos
Fuldmægtig, Transportministeriet
CFO, Odense Letbane
CEO, Odense Letbane
Mimj
Fra
Dato
Hos
Ref
Emne: Orientering om forsinkelse af åbningen af Odense Letbane
Tilbage i marts orienterede Odense Letbane P/S om, at letbanens åbning ville blive forsinket til forventeligt
omkring årsskiftet 2021/22 frem for september 2021. Dette under forudsætning af handover fra COMSA i
oktober 2021. Det har indtil for kort tid siden været Odense Letbanes vurdering, at en åbning omkring
årsskiftet var mulig, da der i tidsplanen fra marts var lagt luft ind til at absorbere eventuelle mindre
forsinkelser.
Nærværnede orientering redegør for, at idriftsættelsen af Odense Letbane P/S bliver yderligere forsinket,
da ovenstående forudsætninger
og forudsætningerne givet på seneste bestyrelses-, ejer- og tilsynsmøder
samt økonomiudvalgsmøde 13. oktober 2021
er bristet. Den nye vurdering blev givet af COMSA på
partnermøde 17. november 2021, og det kan således nu fastslås, at en åbning af letbanen omkring
årsskiftet ikke længere er realistisk, men må udskydes yderligere.
De bristede forudsætninger er opstået, da COMSA mod forventning endnu ikke har opnået de endelige
godkendelser fra BaneDanmark til at teste på hele letbanestrækningen. Samtidig har de afholdte
partnermøder ikke skabt det fornødne commitment fra COMSA
Odense Letbane P/S afventer således
fortsat afgørende svar herfra.
1. Situation
Som det har været beskrevet i direktionsrapporterne forud for bestyrelsesmøderne i april, juni og
september har den endelige fremdrift frem mod handover været væsentligt og direkte afhængig af
godkendelserne fra BaneDanmark til at kunne igangsætte testkørsler til Hjallese Station, forbi Odense
Banegård Center og over Middelfartsbroen.
Indledningsvis blev der i juni udført en worst case scenario-test (kortslutningstest) helt ifølge
BaneDanmarks anvisninger og i overensstemmelse med forudgående modelberegninger udført af Rambøll
for COMSA. På trods af, at påvirkningen af BaneDanmarks anlæg ved denne test var særdeles robust og
Odeons Kvarter 18
DK-5000 Odense C
Phone +45 63 75 74 73
www.odenseletbane.dk
Date
Page
File name
1DEC2021
1/5
OT-CT-BOD-AP-00048-1c
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Orientering om udskydelse af driftsstarten for Odense Letbane fra årsskiftet 2021/2022 til foråret 2022, fra transportministeren
2491245_0002.png
væsentligt under den grænseværdi, der på forhånd var fastsat, opnåede COMSA først tilladelse til at køre til
Hjallese Station 20. oktober 2021. Godkendelsen kom på plads efter mange drøftelser og møder med
BaneDanmark, og i dette forløb blev COMSA gentagne gange mødt med nye krav og testregimer, der
kunne forekomme relativt teoretiske set i lyst af de faktuelle testresultater, der forelå.
På Odense Letbanes opfordring blev der 3. september 2021 afholdt møde med BaneDanmarks topledelse
for at få løst op for processen omkring de manglende godkendelser og de stadigt øgede krav fra
BaneDanmark. På mødet bekræftede BaneDanmark’s topledelse, at sagen
skulle behandles med en
forudsætning om, at Odense Letbane P/S ikke er integreret i BaneDanmarks system
og der var enighed
om, at BaneDanmark og Odense Letbane P/S nu måtte stå sammen om at hjælpe COMSA med at
tilvejebringe det rette grundlag for godkendelserne. Der har efterfølgende været et godt og konstruktivt
samarbejde med BaneDanmark med det fælles mål hurtigst muligt at få godkendelserne på plads.
Det er alene COMSA’s anvar at opnå de nødvendige godkendelser fra BaneDanmark, men som følge af
COMSAs manglende rettidige håndtering af situtationen har Odense Letbane P/S i hele forløbet med
BaneDanmark valgt at at hjælpe COMSA på bedst mulig måde med ressourcer for teknisk bistand og
således sikre COMSA forudsætninger for at tilvejebringe det rette grundlag for godkendelserne.
Det skal understreges, at hensynet til maksimal sikkerhed på både BaneDanmarks og Odense Letbanes re-
spektive anlæg har været
og fortsat er
altafgørende for begge parter. I denne forbindelse er sikkerhe-
den vigtigere end tid for Odense Letbane P/S.
Den seneste udvikling er, at BaneDanmark den 22. november 2021 gav tilladelse til COMSA i forhold til at
indlede testkørsler med strømsætning på den samlede strækning, herunder de områder, hvor letbanen
grænser op mod BaneDanmarks anlæg. Godkendelsen var dog givet på visse betingelser, herunder at
COMSA/Rambøll i en periode gennemfører realtidsmålinger og løbende overvåger potentielle påvirkninger
af BaneDanmarks anlæg i områderne ved Hjallese Station, Odense Banegård Center og på Middelfarts-
broen.
Som forberedelse til de kommende testkørsler blev der mandag 22. november 2021 trukket et tog gennem
centrum med henblik på line check mellem Bolbro og Tarup Center. Line checket forløb uden problemer,
og det var på dette tidspunkt forventet, at COMSA umiddelbart herefter kunne strømsætte hele anlægget
og indlede testkørsler på hele strækningen med gradvist stigende frekvens.
Det har imidlertid vist sig, at målinger ved Odense Banegård Center og Middelfartsbroen
uden strømsæt-
ning af COMSAs anlæg
afdækker, at den elektriske baggrundsstøj i BaneDanmarks anlæg i de to områder
har en sådan karakter, at meningsfyldte realtidsmålinger af eventuelle påvirkninger fra letbanen ikke lader
sig gøre med den til rådighed værende teknologi
og således heller ikke dokumenterer tilstrækkelig sik-
kerhed og robusthed.
Der arbejdes derfor nu intenst på, sammen med BaneDanmark, at udrede og beskrive, hvordan overvågnin-
gen nærmere skal være indrettet, og hvilke procedurer der skal følges. Det forventes, at denne udredning
Odeons Kvarter 18
DK-5000 Odense C
Phone +45 63 75 74 73
www.odenseletbane.dk
Date
Page
File name
1DEC2021
2/5
OT-CT-BOD-AP-00048-1c
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Orientering om udskydelse af driftsstarten for Odense Letbane fra årsskiftet 2021/2022 til foråret 2022, fra transportministeren
2491245_0003.png
kan være afsluttet i løbet af de kommende uger således, at tests på hele strækningen kan påbegyndes hur-
tigst muligt herefter. Erfaringer fra processen med BaneDanmark er dog, at der kan opstå nye situationer,
som gør, at der vil være behov for mere tid.
2. Konsekvenser
tid og økonomi
Odense Letbane P/S har i seneste direktionsrapport forud for bestyrelsesmødet 15. september 2021 og i
efterfølgende ejer- og selskabsorienteringer, henholdsvis 6. og 13. oktober 2021, samt på et tilsynsmøde
med Transportministeriet 12. oktober 2021 orienteret om udfordringerne med at sikre den nødvendige do-
kumentation som beskrevet ovenfor.
Processen har været særdeles kompleks og tidskrævende og indenfor de seneste uger
efter ovenstående
orienteringer
har COMSA mod forventning blandt andet identificeret målinger af udefra kommende støj
ved såvel Hjallese Station som ved Odense Banegård Center og Middelfartsbroen, hvilket har udskudt god-
kendelserne fra BaneDanmark yderligere og samtidig betydet, at det mandskab, COMSA havde mobiliseret
til test, måtte aflyses og skal genmobiliseres, når de endelige godkendelser er på plads.
Som det er fremgået af den seneste direktionsrapport forud for bestyrelsesmødet i september har der væ-
ret en vandring i tidsplanen fra AA2-aftalen med handover 1JUL2021. Vandringen kan med de løbende vur-
deringer fra COMSA vises således (tabel fra direktionsrapport af 7. september 2021):
Vandringen i datoen for handover vedrører væsentligst udfordringerne med de nødvendige godkendelser
fra BaneDanmark, men også øvrige tekniske udfordringer og færdiggørelse af de sidste anlægsarbejder.
Som det fremgår, var vurderingen fra COMSA på dette tidspunkt handover 17. november 2021, hvilket sta-
dig ville muliggøre idriftsættelse omkring årsskiftet.
Som omtalt på seneste bestyrelses- ejer- og tilsynsmøde har COMSA så sent som i uge 39 meddelt en for-
ventet handover senest 31. december 2021. Dette under forudsætning af, at
1.
2.
godkendelserne fra BaneDanmark var på plads ved udgangen af oktober
COMSA på partnermøde i oktober har givet fuld commitment til tidsplanen
Odeons Kvarter 18
DK-5000 Odense C
Phone +45 63 75 74 73
www.odenseletbane.dk
Date
Page
File name
1DEC2021
3/5
OT-CT-BOD-AP-00048-1c
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Orientering om udskydelse af driftsstarten for Odense Letbane fra årsskiftet 2021/2022 til foråret 2022, fra transportministeren
2491245_0004.png
Idriftsættelse af letbanen vil kunne ske fire til seks uger efter handover, og Odense Letbane P/S har med
baggrund i disse oplysninger fra COMSA haft en berettiget forventning om idriftsættelse af letbanen kort
efter årsskiftet
og derfor holdt fast i vores kommunikation om åbning omkring årsskiftet.
Som det fremgår ovenfor, er den første forudsætning omkring godkendelserne fra BaneDanmark endnu
ikke opnået, hvorfor Odense Letbane P/S til stadighed afventer en tidsplan fra COMSA med deres commit-
ment. I konsekvens heraf kan den ellers meddelte dato for handover ikke overholdes.
Odense Letbane P/S har yderligere holdt fast i åbning omkring årsskiftet for at lægge et konstant og mak-
simalt pres på COMSA i relation til overholdelse af egen tidsplan
dette såvel i de løbende forhandlinger
som i den daglige kommunikation med COMSA.
Odense Letbane P/S har hen over efteråret 2021 afholdt flere partnermøder, forhandlingsmøder og tekni-
ske møder med COMSA. Odense Letbane havde således tilbage i september 2021 bedt om et partner-
møde, men dette blev afslået af COMSA og først 3. november 2021 blev det muligt at afholde dette part-
nermøde, hvor det dog ikke var muligt at konkludere noget omkring blandt andet tidsplaner, idet COMSA
havde brug for mere tid til mere grundige analyser. I ugerne efter har teams fra COMSA og Odense Let-
bane P/S arbejdet sammen omkring disse analyser, dette som forberedelse til det senest afholdte partner-
møde 17. november 2021.
Efter det seneste partnermøde 17. november 2021 afventer Odense Letbane P/S stadig COMSA’s konse-
kvensberegning af påvirkningerne på det samlede projekt som følge af forskydningerne i godkendelser fra
BaneDanmark, herunder hvordan COMSA vil orkestrere genmobilisering af ressourcer til at udføre de kræ-
vede tests. En konsekvens af denne genmobilisering er, at forsinkelsen ikke vil være 1:1, da ressourcerne
først kan arrangeres efter, at godkendelserne fra BaneDanmark foreligger.
Der er tydelige indikationer,
dog uden fasthed, fra COMSA’s side på, at handover er udskudt til det tidlige
forår 2022. Indikationen kan ikke låses fast, idet projektet er i en testfase, der er til for at finde fejl, hvilket
kan rykke på datoerne. En sådan udskydelse som indikeret af COMSA er af så stor varighed, at Odense Let-
bane P/S finder det nødvendigt at orientere sine ejere og bidragsydere herom. Tidspunktet for handover
holdes alene som en intern kommunikation og skal ikke offentliggøres, dette for at holde det maksimale
pres på entreprenøren og da det er kommunikation til bidragsyderne og ikke offentligheden.
Med den angivne indikation fra COMSA om handover forventer Odense Letbane at kunne åbne medio for-
året 2022 og så snart handover er opnået vil det være muligt at fastsætte og oplyse åbningsdatoen.
En sådan eventuel udskydelse vil betyde, at Odense Letbane P/S skal drive anlægsorganisationen og res-
sourcer til eksterne rådgivere i en længere periode, ligesom det vil medføre yderligere omkostninger til de
øvrige entreprenører og leverandører i driftsorganisationen, idet de allerede har mobiliseret alle deres res-
sourcer mv.
En udskydelse i den størrelsesorden, som COMSA har indikeret vil stadig kunne afholdes inden for Odense
Letbanes samlede budget, inklusiv de centrale reserver. Dette ud fra en foreløbig, skønsmæssig vurdering
baseret på aktuel og kendt viden og handover medio foråret 2022.
Odeons Kvarter 18
DK-5000 Odense C
Phone +45 63 75 74 73
www.odenseletbane.dk
Date
Page
File name
1DEC2021
4/5
OT-CT-BOD-AP-00048-1c
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Orientering om udskydelse af driftsstarten for Odense Letbane fra årsskiftet 2021/2022 til foråret 2022, fra transportministeren
2491245_0005.png
Når Odense Letbane P/S har tilbagemeldingen fra COMSA med den endelige tidsplan og en mere præcis
dato for handover, vender Odense Letbane P/S tilbage med en nærmere orientering. Ligeledes vil Odense
Letbane P/S give en nærmere orientering, når godkendelser fra BaneDanmark med vilkår, der er mulige at
efterleve, er opnået. Endvidere vil Odense Letbane P/S vende tilbage med de endelige økonomiske vurde-
ringer, herunder en eventuel anmodning om træk på de centrale reserver.
Ovenstående skriftlige orientering er ligeledes tilgået Odense Letbanes bestyrelse, Odense Kommune og
Region Syddanmark.
Odeons Kvarter 18
DK-5000 Odense C
Phone +45 63 75 74 73
www.odenseletbane.dk
Date
Page
File name
1DEC2021
5/5
OT-CT-BOD-AP-00048-1c