Kære Benny Engelbrecht og Folketingets Transportudvalg,
Hermed udvider jeg min klage med A, B og C over rapport ”Grøn omstilling af danske
indenrigsfærger”
1
af 21. april 2021. Tak for vedhæftede svar, som medgiver, at lastbiltallene
mangler 70.000 sættelastvogne og busser for alle færger, men svaret i øvrigt kan jeg ikke godtage.
Klage A. Alle gennemsnitlige antal passagerer, personbiler og lastbiler pr afgang er forkerte for alle
40 færger i bilag B. Cowi har oplistet og divideret med antal dobbeltture, som om det var antal
afgange.
En
dobbelttur har
to
afgange. Alle Cowis tal pr afgang er to gange for store, bortset fra
lastbiler, som i forvejen er forkerte. Se vedhæftede pdf af regneark.
Fx får Cowi 45 personbiler pr afgang på Alslinjen, men der var kun 22,7(=137763/6060).
Allerede ved Odden-Ebeltoft kan fejlen opdages, idet Express 2 og 3 -færgerne har plads til ca.
1000 passagerer og 415 personbiler. Cowi skriver, at gennemsnittet morgen, middag og aften hele
året rundt på alle afgange er 1161 pass. og 418 pkw. Kan det være tilfældet?
I det fynske øhav har Øfærgen Faaborg III plads til 16 personbiler, men Cowi’s snit er 17 biler på
samtlige 4432 afgange året rundt i 2019?
Klage B. Hovedsagen i grøn omstilling er begrænsning af CO2, men rapporten mangler opgørelse af
udledning fra færgerne Frederikshavn-Læsø, Hou-Samsø, Odden Ebeltoft, Odden-Aarhus, Rønne
Køge, Snaptun-Endelave, Svendborg Skarø, Svendborg-Ærøskøbing, Faaborg Søby, Fynshav-Søby.
Altså både store og små ruter mangler i bilag B.
Hvordan kan rapporten så lægge alle bidragene sammen og komme til ca. 203.000 tons på side 12?
Hvis Cowi har fundet alle ruternes forbrug af olie og så ganget med 3,16, så ville det være rimeligt
at anføre ruternes olieforbrug i år 2019. Side 7 anslås den samlede udledning af 66 færger til
220.000 tons CO2, hvoraf 140.000 fra Kattegatfærger. Hvor har rapporten de tal fra?
Klage C. Ministeriets vedhæftede svar er ikke fyldestgørende. Jeg har ikke spurgt Cowi; jeg har
spurgt Transportministeriet. Alligevel får jeg fem punkter fra Cowi, som jeg ikke synes, det er værd
at beskæftige mig med, bortset fra præcisere det fjerde. Hvilken status har Cowis kursiverede
punkter? Står ministeriet inde for deres indhold? Ministeriets handling er, at bede Cowi om et nyt
bilag B – at lægge ved siden af rapporten. Jeg ser ikke noget nyt bilag B rettet for manglende
sættelastvogne og busser. Da ingen ved, hvad hvem bruger Cowis forkerte udregninger til i hvilke
sammenhænge, opfatter jeg det som udtryk for en skummel kultur at lade falske tal hænge på
ministeriets hjemmeside. Forkerte tal skal hurtigst muligt væk fra hjemmesiden.
Ministeriet citerer fra Cowis kursiverede tredje punkt:
”ikke betydning for de beregninger,
resultater eller andre af rapporten afledte konklusioner”.
Hvordan kan ministeriet vide det, når
rapporten har påviste fejl? – Se herunder.
Præcisering af fjerde Cowi-punkt i vedhæftede svar.
Antallet af lastbiler over Bøjden er en objektiv størrelse, om ikke afhænger af noget formål. Cowis
indvending om forskel i formål er irrelevant.
I året 2019 var antallet objektivt 2759 ifølge Danmarks Statistik SKIB31.
Cowi bruger kilden DS SKIB31 som grundlag både i rapporten ”Grøn omstilling …” og i notat
”Vurdering af Trafikale …”
2
. Se side 5, note 5 citat:
”HDT beregnet på baggrund af oplysninger fra
1
https://www.trm.dk/publikationer/2021/faergeanalyse-groen-omstilling-af-danske-indenrigsfaerger/
2
https://alsfynbroen.dk/wp-content/uploads/2021/05/Vurdering-af-trafikale-effekter-af-ny-faergeforbindelse-
mellem-Boejden-og-Fynshav-COWI.pdf