Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 7
Offentligt
2458278_0001.png
Statusrapport
(Juni 2021)
Signalprogrammet
(Status opgjort medio juni 2021)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0002.png
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne
om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den revi-
derede udrulningsstrategi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt udfordrin-
gerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jern-
banenettet (Elektrificeringsprogrammet) og hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når de er
klar til at blive idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi, skal udrulning af nyt signalsy-
stem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens Tog kan tilgå Aarhus H og Aalborg station
i 2026. De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan
køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er
immuniseret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, og Banedanmarks
vurdering af risici og fremdrift på S-banen fremgår derfor også af denne rapport.
Statusrapport (Juni 2021)
Introduktion til Signalprogrammet
2/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0003.png
Resumé
Ombordudrustning
I alt er 149 tog udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift, og alle togtyper forventes
fortsat klar til det tidspunkt, hvor de skal bruges. Dog arbejdes der sammen med DSB på at genetab-
lere en tidplan for udrustning af DSB’s IR4, der kan honorere behovet for
udrustede tog til ibrugtag-
ningen af strækningen København-Ringsted,
ligesom der pågår afklaring vedr. DSB’s IC3 Indusi, som
er den eneste grænsekrydsende flåde, der skal udrustes af Signalprogrammet.
Generelt om genplanlægningen af fjernbaneprojekterne
Signalprogrammet har i 2020 været i intensive forhandlinger med Thales-Strukton og Alstom for at
få en revideret udrulningsplan på plads for henholdsvis Fjernbane Vest og Fjernbane Øst. Der er
enighed om planerne, og i marts 2021 indgik Signalprogrammet aftale med Alstom (Letter of Agre-
ement) om den overordnede ramme, herunder den resterende del af udrulningsplanen øst for Lille-
bælt (i april 2020 blev indgået aftale om første del af udrulningsplanen, dvs. til og med ibrugtagning
af Vigerslev-Ringsted). Der udestår fortsat forhandlinger om andre forhold. Udrulningsplanen er af-
stemt med Banedanmarks Anlægsplan.
Signalprogrammet er fortsat i forhandlinger med Thales-Strukton om en aftale. Der er enighed om
den reviderede udrulningsplan og stort set alle øvrige indhold af aftalen. Enkelte forhold drøftes
stadig, og derfor er aftalen ikke indgået. Der arbejdes dog efter udrulningsplanen, og målet er stadig
at underskrive så snart de allersidste forhold er faldet på plads, givet at aftalen i sin helhed kan
godkendes.
Det har været væsentligt for Banedanmark, at de kontraktlige rammer for leverancerne understøtter
en robust leverance af de reviderede udrulningsplaner og både understøtter de prioriterede linjer
og sikrer, at de bedste resourcer fastholdes i programmets levetid. Der er desuden fra begge sider
rejst ønsker til justeringer baseret på den erfaring, der er høstet fra det foreløbige samarbejde.
Fjernbane Vest
I alt er tre strækninger vest for Lillebælt i drift med ERTMS, svarende til 268 km. Fremdriften følger
dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet som grøn. Den næste
store milepæl er implementeringen af en softwareopgradering af signalsystemet planlagt til efteråret
2021.
Fjernbane Øst
I december 2019 blev Roskilde-Køge den første strækning i Østdanmark, der overgik til det nye sig-
nalsystem. De næste store milepæle følger i august og december 2021, hvor henholdsvis Køge-
Statusrapport (Juni 2021)
Resumé
3/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0004.png
Næstved og Mogenstrup-Rødby er planlagt ibrugtaget. Da der ingen tidsmæssig reserve er i pla-
nen for disse strækninger, fastholdes projektets overordnede status som gul.
Banedanmark har i marts 2021 indgået aftale med Alstom om den resterende udrulning, og leve-
ranceplanen for de avancerede funktioner i trafikstyringssystemet (TMS). Udrulningsplanen omfatter
alene de projekter, som var indeholdt i den oprindelige kontrakt med Alstom. Der er tale om en
produktionsplan, hvor der er sikret luft i forhold til Anlægsplanen.
Den reviderede udrulningsplan skal afstemmes ift. ibrugtagningen af Storstrømsbroen, ny bane
over Vestfyn og evt. Femerntunnelen. Sidstnævnte er en option i kontrakten med Alstom, som
endnu ikke er kaldt. Det er Banedanmarks vurdering, at introduktionen af Vestfyn og Femerntunne-
len i udrulningsplanen ikke vil ændre ved, at den samlede udrulning kan afsluttes i 2030, som for-
udsat.
Projekter der besluttes i forbindelse med infratrukturforhandlingerne, og som der endnu ikke er un-
dersøgte og projekterede, vil skulle indpasses i udrulningsplanen, når der træffes politisk beslutning
om udmøntning. Udrulningsplanen skal derfor yderligere konsolideres, når der er større viden om
de projekter, og hvornår de skal lægges ind i udrulningsplanen.
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernbaneinfrastruk-
turen
Der i marts 2021 indgået aftale med Alstom om leveranceplanen for de resterende leverancer til un-
derstøttelse af den øgede automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter, samt
for de avancerede trafikstyringsfunktioner. Med denne plan vil de aftalte og kontraherede IT-leve-
rancer være implementeret, når strækningen (København)-(Peberholm) ibrugtages, dvs. ved udgan-
gen af 2025. Banedanmark vurderer, at planen er realistisk, hvorfor den overordnede status er grøn.
S-banen
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i slutnin-
gen af 2022. På den baggrund er status grøn. Den tekniske løsning af glatte skinner blev ibrugtaget
som planlagt den 13. juni. Den næste planlagte leverance på S-banen er ibrugtagningen af RO C
(Nordhavn-Carlsberg/Sydhavn), der efter planen sættes i drift i januar 2022.
Den endelige drøftelse mellem Banedanmark og Energistyrelsen i forhold til en kommende konver-
tering for den del af frekvensbåndet, der er tildelt CBTC-systemet, afventer status på løsningsforslag
fra Siemens. Banedanmark har en forhåbning om, at der kan findes en fleksibel håndtering, så tog-
driften på S-banen og den fortsatte udrulning af signalsystemet sikres bedst muligt. De økonomiske
og tidsmæssige konsekvenser er fortsat under afklaring med Siemens. Det bemærkes, at det ikke er
en del af Signalprogrammets opgave at flytte S-banedriften på frekvensbåndet. Det har hverken væ-
ret indeholdt i budgettet for signalsystemsudrulningen eller i S-banekontrakten, ligesom det ikke var
forudsat i beslutningsgrundlaget, at man efterfølgende skulle indskrænke/flytte frekvensbånd. Der
skal derfor findes en alternativ finansiering. Ift. Signalprogrammet behandles problematikken såle-
des som en risiko for udrulningen af CBTC. Siemens er i gang med at udarbejde to alternative løs-
ningsforslag som forventes at foreligge efter sommerferien i år.
Statusrapport (Juni 2021)
Resumé
4/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0005.png
Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på det samlede projekt
dvs. om projektet kan gennemføres inden for Anlægsplanens rammer, dels på de enkelte udrulnings-
strækninger/litra, hvor arbejde er igangsat. Der gives således ikke en detaljeret status på de strækninger,
hvor arbejdet ikke er igangsat, eller hvor der endnu ikke foreligger en detaljeret plan. Vurderingerne af
milepælene på strækningsniveau visualiseres som nedenstående proceslinje. Angivet i teksten under
proceslinjen er Banedanmarks vurdering af, hvornår det er forventningen, at milepælen er gennemført.
Hvis vurderingen har ændret sig fra seneste rapport, er den tidligere vurdering overstreget, og den nye
er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatri-
cerne. Milepælene i procespilene farves og bruges til at indikere om den planlagte ibrugtagning er truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse til-
fælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes
gennemført uden problemer; gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan være
tilfælde, hvor enkelte milepæle vurderes at være udfordrede, men der kan dog være tilstrækkelig buffer
i planen til, at Anlægsplanen kan overholdes, hvorfor den samlede vurdering er grøn.
Milepæl gennemført som
planlagt og/eller ikke
udfordret
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For infrastrukturprojekterne fremgår milepælen ”Klar til ibrugtagning”, som markerer det tidspunkt, hvor
Banedanmark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde
ligge tidligere end det tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve, bufferen,
vil således være markeret ved måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte
togtype; hvis serien forventes udrustet før den skal bruges på en given strækning markeres dette.
Risikovurderingen fremgår under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil desuden være uddybet i
teksten.
For strækninger som er i ibrugtagningsfasen angives der hverken overordnet vurdering af fremdrift eller
risiko, da status ændrer sig for hurtigt ift. månedlig rapportering. Sådanne strækninger håndteres gen-
nem et ibrugtagningsforum (Commissioning Board), hvor alle relevante aktører er repræsenteret. Det er
Boardet, der beslutter, om strækningen kan ibrugtages. Boardet arbejder ud fra en omfattende liste med
alle de aktiviteter og emner, som skal håndteres i forbindelse med ibrugtagningen
herunder såkaldte
kritiske knock-outs. Udvalgte væsentlige nøgleleverancer fra denne liste vil være gengivet ifm. stræk-
ningsgennemgangen for den enkelte strækning.
Status ændrer sig uge for uge og det er derfor ikke muligt at afspejle den aktuelle status i den måned-
lige rapportering, og proceslinjen udgår derfor. Ministeriet orienteres om den aktuelle udvikling på til-
synsmødet om Signalprogrammet ligesom forligskredsen bag Signalprogrammet også orienteres må-
nedligt.
Statusrapport (Juni 2021)
Resumé
5/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0006.png
3.1 Rapportering for leverancer i ibrugtagningsfasen
Når en strækning eller en systemleverance nærmer sig ibrugtagning, nedsætter Banedanmark et ibrug-
tagningsforum (kaldet Commissioning Board), hvor alle de interessenter, som har en aktie i, at ibrugtag-
ning kan lade sig gøre, samles. Bl.a. er de(n) relevante jernbanevirksomhed(er), Banedanmark Trafik, Ba-
nedanmark Signaldrift og Signalprogrammet repræsenteret. Typisk nedsættes dette forum et halvt år før
ibrugtagning er planlagt til at ske.
Commissioning Boards opgave er at sikre, at leverancer og aktiviteter, som er nødvendige for planmæs-
sig og succesfuld ibrugtagning og efterfølgende stabilisering af driften, forløber tilfredsstillende, samt at
træffe beslutninger om mitigerende handlinger, når der opstår udfordringer. Det er således deres op-
gave at vurdere den operationelle parathed. Der afholdes derfor som minimum møder månedligt. Ibrug-
tagningsforummet rapporterer til Banedanmarks administrerende direktør ugentligt i Punktlighedsfo-
rum.
Konceptet for nærværende statusrapport er, at Banedanmark giver en status på fremdriften med Signal-
programmets leverancer samt en risikovurdering af ibrugtagningstidspunktet. Konceptet indebærer, at
risikovurderingen udgår af rapporten, når Commissioning Board er nedsat. Det betyder dog ikke, at Sig-
nalprogrammets projekter ikke længere har en proces for risikohåndtering, men blot, at rapporteringen
nu også tilgår Commissioning Board. Signalprogrammets projekter udgør dog kun en delmængde af
det samlede billede, som denne gruppe skal forholde sig til, og derfor er det uhensigtsmæssigt at fort-
sætte risikorapporteringen i statusrapporten, da denne kun vil give en vurdering af én del af leverancen.
For at styrke den eksterne kommunikation af fremdriften på strækninger, som er i ibrugtagningsfasen,
inkluderer rapporten en vurdering fra direktøren for Signalsystemer, som er formand for Commissioning
Board, om nøgleaktiviteter- og leverancer er i god gænge, og hvis ikke, hvor der er udfordringer. Det
omfatter også en vurdering af den operationelle parathed. Det er vigtigt at understrege, at der er mange
aktiviteter
typisk følges mellem 100 og 200 aktiviteter
og at fremdriften derfor kan ændre sig meget
hurtigt. Udfordringer kommer og går, og en udfordring beskrevet i denne månedsrapport vil ikke nød-
vendigvis være vurderet på samme måde dagen efter, at rapporten er offentliggjort, ligesom nye udfor-
dringer kan være kommet til.
Rapporten indeholder desuden et overblik over kommende nøgleaktiviteter- og leverancer, og det, sam-
men med vurderingen fra formanden for Commisioning Board, er det hensigten, at læseren får en
endnu større indsigt i fremdriften op til ibrugtagning.
Statusrapport (Juni 2021)
Resumé
6/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0007.png
Programplan og Risici
Statusrapport (Juni 2021)
Programplan og Risici
7/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0008.png
Statusrapport (Juni 2021)
Programplan og Risici
8/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0009.png
4.1 Forudsætninger
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen.
Af forudsætninger kan her bl.a. nævnes:
At Signalprogrammet ikke påvirkes af andre infrastrukturprojekter og/eller programmer fra An-
lægsplanen.
At Banedanmark og dets leverandører løbende kan tilpasse ressourcerne i henhold til Anlægs-
planen specielt omkring den høje aktivitet i 2022-2026. Samtidig skal kompetencerne tilpasses
og bevares.
At erfaring fra de idriftsatte teststrækninger ikke giver anledning til markante ændringer i kon-
traktligt aftalte tekniske løsninger, som vil kunne påvirke fremtidige udrulninger negativt.
At samarbejde og koordinering med togoperatørerne fungerer tilfredsstillende herunder f.eks.,
at sporspærringer opnås, at tog er til rådighed for udrustning samt, at togoperatørernes perso-
nale er til rådighed for træning.
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionalitet (avancerede trafikstyringsfunktioner) og nye
software releases ibrugtages trinvist, og at dette kan ske uden påvirkning af driften på berørte stræknin-
ger.
4.2 Programrisici
Signalprogrammets Risk Board (SP Risk Board) identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele
eller dele af programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres lø-
bende på Signalprogrammets Risk Board-møder. Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) el-
ler ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en
risikos indvirkning på Anlægsplanen.
Siden sidste rapport har Risk Board identificeret en ny programrisiko. Når der laves ændringer i infra-
strukturen på strækninger, som er overgået til det nye signalsystem, skal disse ændringer integrationste-
stes inden ibrugtagning. Behovet for disse tests vil vokse i takt med, at Signalprogrammet udrulles. Risi-
koen ved ikke at foretage disse tests vil således vokse i takt med at det nye signalsystem udgør en større
andel af infrastrukturen. Det er af kapacitetsårsager ikke muligt at benytte Joint Test Lab til disse tests.
Derfor iværksættes intiativer, der skal øge testkapaciten for derved at minimere risikoen. Risikoen frem-
går som risiko nr. 8, og er evalueret som middel (Gul).
Når der laves ændringer i infrastrukturen på strækninger, som er overgået til det nye signalsystem, skal
disse ændringer integrationstestes inden ibrugtagning. Behovet for disse tests vil vokse i takt med, at
Signalprogrammet udrulles. Risikoen ved ikke at foretage disse tests vil således vokse i takt med at det
nye signalsystem udgør en større andel af infrastrukturen. Det er af kapacitetsårsager ikke muligt at be-
nytte Joint Test Lab til disse tests.
Siden sidst er risikoen vedr. vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ERTMS er under udrulning
(risiko nr. 3) været drøftet i Signalprogrammets styregruppe mhp. mitigerende tiltag. Banedanmarks In-
frastrukturdivision har startet udviklingen af organisation og proces . Dette arbejde skal drives gennem
Infrastrukturs centrale planlægningsenhed.
Vedrørende risiko nr. 2 omhandlende implementeringen af 4. jernbanepakke og Det Europæiske Jern-
baneagenturs (ERA) One Stop Shop-portal (OSS), arbejdes der fortsat med at mitigere de risici, der er
forbundet dermed.
Statusrapport (Juni 2021)
Programplan og Risici
9/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0010.png
I forhold til den nuværende Covid-19 situation er Signalprogrammet i gang med en tilbagevenden til
kontorerne under retningslinjerne givet af Banedanmark. Dog er situationen udenfor Danmark stadig
alvorlig, og risikoen vedrørende Covid-1 (risiko nr. 6) monitoreres løbende for bl.a. påvirkninger af Sig-
nalprogrammets leverandører og deres leverancer.
Følgende risici er vurderet væsentlige at rapportere:
1.
Mangel på validatorer.
Signalprogrammets projekter konkurrerer indbyrdes og med andre Banedanmark-pro-
jekter samt eksterne aktører om de nødvendige validatorer.
Risiko
Der er en risiko for, at ibrugtagninger kan blive forsinket, hvis Banedanmark prioriterer
validator ressourcerne anderledes, end det Signalprogrammet har lagt til grund i projek-
ternes produktionsplaner.
Mitigerende handlinger:
Der er iværksat en lang række af foranstaltninger og mitigerende handlinger for at mini-
mere risikoen for forsinkelser grundet mangel på validatorer. Igangværende og plan-
lagte mitigationer:
a.
Minimering af behovet for brug af validatorer på Øst- og Vestprojektet, ved at
udvælge teknologiske løsninger i forbindelse med bl.a. transitionszonerne og
migrering af sporskifter og overkørsler, som kræver et minimalt antal af normva-
lideringer. En endelig tidslinie for disse aktiviter undersøges.
b.
Indarbejde temaet ”validatorressourcer” som en del af projekternes “Lessons
Learned”, således at prognose om fremtidige behov kan præciseres og tilpasses
yderligere.
Initiativet vedr. indarbejdelse af ”validering” i Lessons Learned er
gennemført og pågår nu løbende i projekterne.
c. Projekterne er anmodet om at være klar med dokumentation for ikke-tildelte va-
lideringsopgaver, hvis der opstår ledig validatorkapacitet f.eks. fra andre projek-
ter i Banedanmark. Initiativet er gennemført og der pågår monitorering af foran-
kring.
d. Etablering af yderligere transparens ved at udarbejde oversigt over legacy arbej-
der og dermed validatoropgaver, der skal skabe overblik til ledelsesniveau i SP.
Aktiviteten er gennemført.
e. Dertil kommer en række tværgående initiativer i Banedanmark, der på overord-
net plan bredt skal sikre, at de nødvendige valideringsressourcer er til rådighed.
Der er således etableret en selvstændig valideringsenhed (Validatorprogrammet)
med en tilknyttet prævalideringsenhed, der skal optimere projekteringsmateria-
let inden egentlig validering. Dertil er der siden 2017 iværksat en fokuseret ud-
dannelsesindsats, ligesom man ser på en højere grad af insourcing af kerne-res-
sourcer på området. Dette er en løbende aktivitetet som pågår.
Signalprogrammet foretager prioritering af egne valideringsopgaver for at sikre, at de
mest nødvendige opgaver bliver tilgodeset. Prioriteringen bliver foretaget på månedsba-
sis i projekterne i samarbejde med Valideringsprogrammet.
Statusrapport (Juni 2021)
Programplan og Risici
10/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0011.png
2.
EU’s 4. jernbanepakke og påvirkning af ombordudrustningsplanen.
EU’s 4. Jernbanepakke medfører derved en forlænget sagsbehandlingstid og det øgede
tidsforbrug kan få indflydelse på planen for ombordudrustningen samt derved også
ibrugtagningen af de enkelte strækninger. SP har i den forbindelse aftalt rammegodken-
delser af ombordudrustningen med Trafikstyrelsen for derved at minimere sagsbehand-
lingstiden for godkendelsen af serietog.
Risiko
Der er en risiko for forsinkelser af ombordudrustning og dermed ibrugtagninger grundet
en forlænget sagsbehandlingstid ifm. opnåelse af sikkerhedsgodkendelser.
Mitigerende handlinger:
En række mitigerende initiativer er sat i værk og omfatter for øjeblikket bl.a.:
a.
Analyse af tidsplaner for ombordudrustning og programplanen for vurdering af
evt. forsinkelser på ibrugtagninger er gennemført. Den indledende analyse er nu
gennemført.
Anmodning om, at Alstom accelererer information om behov for ændringer, der
kræver sikkerhedsgodkendelser, for derved at accelerere tidsplanen. Løbende
aktivitet. Slutdato evalueres.
Analysere det kort- og langsigtede sikkerhedsressource behov, bl.a. ved afhol-
delse af workshops med deltagelse af sikkerheds- og ombordudrustningsorgani-
sationen, med mål om at sikre de rette antal sikkerhedsressourcer og identifika-
tion af andre mitigerende tiltag er gennemført. Ansættelse af sikkerhedsressour-
cer er igangværende.
b.
c.
3.
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger hvor ETCS er under udrulning.
På strækninger hvor ETCS er under udrulning, er der en risiko for forstyrrelser eller for-
sinkelser grundet vedligeholdelsesarbejder gennemført af Banedanmarks Infrastrukturdi-
vision. Årsagen skal bl.a. findes i et naturligt behov for at modne Banedanmarks organi-
sation yderligere mhp. tværgående processer og tilgange til planlægning.
Risiko
Der er en risiko for forsinkelser af udrulningen af Signalprogrammet (som angivet i pro-
gramplanen) som følge af et øget behov for at modne Banedanmarks organisation i for-
hold til tværgående planlægning.
Mitigerende handlinger:
a.
Infrastrukturdivisionen har opstartet udviklingen af organisation og proces mhp.
at udvikle den tværorganisatoriske planlægning og sikre, at arbejderne koordi-
neres på tværs af Banedanmark. Dette arbejde skal drives gennem Infrastrukturs
centrale planlægningsenhed (MPV). Tidslinier for dette initiativ afventes fra In-
frastruktur.
Risikoen tages op som emne på Signalprogrammets styregruppemøde d. 2. Juni
(Gennemført).
b.
Statusrapport (Juni 2021)
Programplan og Risici
11/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0012.png
c.
d.
Signalprogrammet har iværksat et samarbejde med Infrastruktur (Asset Manage-
ment) mhp. at lave en fælles model for planlægning af vedligeholdelsesarbejder
(Gennemført. Dette arbejde fortsættes under mitigation a.).
Strækninger i designfasen vil blive gennemgået af Asset Management i samar-
bejde med Signalprogrammets Programme Management Office (PMO) og pro-
jektlederen på de enkelte strækninger (kaldet Roll Out Leads) for opmærksom-
hedspunkter og planlagte vedligeholdelsesarbejder. Initiativet er gennemført og
arbejdet pågår.
4.
Masterdata.
Risiko
Management of Masterdata.
Der er en risiko for forsinkelser af ibrugtagninger eller påvirkning af togdriften som følge
af en manglende datamodel i Banedanmark, herunder, at data behandles og lagres i
flere forskellige regi i Banedanmark.
Mitigerende handlinger:
En række tiltag er iværksat med henblik på at mitigere risikoen, herunder;
a.
Risikoen tages op som emne på et kommende møde i styregruppen for Signal-
programmet mhp.at drøfte risikoen og aftale mitigerende handlinger på tværs af
Banedanmark.
b. Fjernbaneprojekterne: Forbedre brugen af BaneGIS som input til engineering.
Aktiviteten er igangværende og forventes afsluttet i Q3 2021. BaneGIS er et digi-
talt kort, som giver angiver den geografiske placering af Banedanmarks forskel-
lige infrastrukturelementer, herunder oplysninger om objektets navn/nummer,
type, ibrugtagningsdato samt placering, stræknings- og kilometermæssigt.
c.
S-bane: Analyse af konsekvensen af inkonsistens mellem enkeltsporlayout og Ba-
neGIS, herunder løsningsforslag. Identifikation af arbejdsgruppe/ejere af løsning
i BDK. . Aktiviteten og tidslinie for gennemførelse er under vurdering.
d. S-bane: Opstille principper for brugen af enkeltsporlayout og BaneGIS i drifts-
procedurer/Trafik. Identifikation af arbejdsgruppe/ejere af løsning i BDK er
igangværende og forventes afsluttet i Q3 2021..
e.
Fjernbane: Opstille principper for brugen af enkeltspor layout og BaneGIS i drifts
procedurer/Trafik. Identifikation af arbejdsgruppe/ejere af løsning i BDK. Aktivi-
teten og tidslinie for gennemførelse er under vurdering.
5.
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger hvor ETCS/CBTC er taget i brug.
På strækninger hvor ETCS/CBTC er taget i brug, og hvor der skal udføres fornyelses- og
anlægsprojekter, vil en ændring af ETCS/CBTC ofte være påkrævet. Ændringerne kræver
koordinering, planlægning og budgettering for at kunne gennemføres, ligesom det in-
debærer et træk på Signalprogrammets program- og projektressourcer.
Statusrapport (Juni 2021)
Programplan og Risici
12/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0013.png
Risiko
Der er en risiko for forsinkelser af udrulningen som angivet i programplanen som følge
af ukoordinerede fornyelses- og anlægsprojekter på migrerede linjer.
Mitigerende handlinger:
Banedanmark arbejder med flere mitigerende handlinger, herunder:
a.
Iværksætte aftaler med leverandørerne om etablering af release windows til
ændringer på migrerede strækninger forventeligt ultimo 2021
b. Udvikling af rammen for organisering og proces til brug for ændringer på
migrerede strækninger forventeligt ultimo 2021.
c. Etablering af ændringsportefølje pba. kendte fornyelses- og anlægsprojekter
og proces for vedligehold, herunder tidsplan ift. release windows forventligt
efteråret 2021.
d. Etablering af godkendelses-/prioriteringsproces vedr. ændringer til migre-
rede strækninger forventeligt ultimo 2021.
e. Etablering af governance omkring aftaler og budgetoverførsler med rele-
vante interne stakeholdere (Trafik, Anlæg, Infrastruktur) forventeligt ultimo
2021.
6.
Covid-19 situationen og påvirkning af leverandører samt medarbejdere.
I maj 2021 påbegyndtes en genåbning af samfundet, hvor offentligt ansatte kunne starte
en tilbagevenden til deres fysiske kontorer. Dette gælder også for Banedanmark og Sig-
nalprogrammet. Den del af denne programrisiko, som omhandler COVID-19 situationens
påvirkningen af Signalprogrammets stab, vurderes derfor at være faldende. Situationen
er dog fortsat alvorlig udenfor Danmark, hvilket kan påvirke Signalprogrammets leveran-
dører og deres leverancer, hvorfor risikoen fastholdes som en middel risiko (Gul).
Risiko
Der er en risiko for forsinkelser af ibrugtagninger og øgede omkostninger grundet Co-
vid-19 situationen, herunder udfordringer for leverandørerne i at levere til tiden grundet
restriktioner samt en række påvirkninger af Signalprogrammets stab.
Mitigerende handlinger:
Signalprogrammet har løbende tilpasset sig de gældende krav til arbejdspladsen fra
myndighederne, og har lavet tiltag for at sikre effektiviteten og arbejdsforholdene bedst
muligt under de givne omstændigheder, herunder bl.a.:
Leverandørsiden:
a.
Kontinuerlig dialog og afrapportering om leverancer og evt. påvirkninger af disse
som følge af Covid-19 situationen.
Signalprogrammets medarbejdere. Signalprogrammet er siden Maj 2021 på-
begyndt en tilbagevenden til kontorerne, under retningslinierne givet af Ba-
nedanmark. Der er fokus på hvordan den praktiske tilbagevenden skal fo-
regå, bl.a. under hensyntagen til medarbejdernes trivsel og effektivitet.
Statusrapport (Juni 2021)
Programplan og Risici
13/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0014.png
7.
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer.
Cybersikkerhed er bundet op på arbejdet med udvikling, levering og stabilisering af syste-
merne op mod Anlægsplanen, idet IT-/softwaredelen er en væsentlig forudsætning for en
række af Signalprogrammets udrulninger.
Risiko
Der er en risiko for utilstrækkelige leverancer på IT/software og dets sikkerhed. Dette er
grundet uklare regler i Banedanmark og en umoden IT-sikkerhedsorganisation hos leve-
randørerne, herunder manglende ressourcer og budget.
Mitigerende handlinger:
a.
b.
Implementering af ISO27001/2. Forventes ultimo 2021.
Planlægning og udførelse af penetrationstests på områder, som ligger udenfor
det nuværende IT’s sikkerhedsområde. –
Dette er en løbende aktivitet (minimum
de næste 2 år). Forventningen er, at dette område udvides, når der er overblik
over Appendix 3.4, og ISO27001 er implementeret.
Overvågning af ERTMS-kommunikationens grænseflader.
Overvågning er en
løbende aktivitet, og det er implementeringsmæssigt forankret i DiamonT pro-
jektet. Tidsperspektiv undersøges.
Tydeliggørelse af krav i leverandørkontrakterne vedr. appendix 3.4. - Der tilføres
ressourcer til denne aktivitet pr. 1. august. Der skabes overblik over modtagne
leverancer i Q4 2021/Q1 2022, hvorefter opfølgning vil være løbende.
c.
d.
NY
8.
Joint Test Lab (JTL) Præproduktion
Når der laves ændringer i infrastrukturen på strækninger, som er overgået til det nye sig-
nalsystem, skal disse ændringer integrationstestes inden ibrugtagning. Behovet for disse
tests vil vokse i takt med, at Signalprogrammet udrulles. Risikoen ved ikke at foretage disse
tests vil således vokse i takt med at det nye signalsystem udgør en større andel af infra-
strukturen. Det er af kapacitetsårsager ikke muligt at benytte Joint Test Lab til disse tests.
Risiko
Der er en risiko ved manglende testkapacitet til produktionstest der vil forhindre en yder-
ligere udrulning i overensstemmelse med programplanen. Årsagen skal findes i, at æn-
dringerne i en stor del af infrastrukturen ikke kan foretages uden de forudgående præpro-
duktions tests, når det nye signalsystem udgør en væsentlig del af infrastrukturen.
Mitigerende handlinger:
Formulering og godkendelse af projekt vedr. etablering af JTL præproduktions-
miljø. Forventes i Q3 2021.
b. Ansættelse af projektleder til varetagelse af projektet vedr. etablering af JTL
præproduktionsmiljø. Gennemført
c. Indgåelse af CR med Thales og Alstom om udvikling af præproduktionsmiljø.
Forventes gennemført i Q3 2021.
d. Etablering af præproduktionsmiljø. Forventes endeligt Q4 2023.
e. Etablering af organisation for understøttelse af forvaltning af JTL præproduktion.
Forventes gennemført i Q4 2022.
a.
Statusrapport (Juni 2021)
Programplan og Risici
14/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0015.png
4.3 Risikobillede for projekternes tidsplaner
I dette afsnit angives for hver af Signalprogrammets leverancer den samlede risikovurdering. Risikosty-
ring og vurderingen af Signalprogrammet er særligt knyttet til projekternes tidsplaner og muligheden
for at overholde Anlægsplanen. Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlin-
ger.
Ombordudrustning
Ændringer siden sidst:
Der er ingen ændringer siden sidst.
Der foretages fortsat ingen risikovurdering af IR4, da planen genbesøges mhp. at sikre, at de første 24
tog er udrustet i tide til ibrugtagning af København-Ringsted i december 2022. Ligeledes foretages
ingen vurdering af IC3 Indusi, da der pågår afklaring af behov og installationsmetode.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
DSB IC3
(72 til december 2022)
DSB IR4
(24 til december 2022)
Lokaltog Lint41
(25 til juli 2023)
DSB ABs
(25 til december 2023)
Lokaltog IC2
(13 til august 2023)
Statusrapport (Juni 2021)
Programplan og Risici
15/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0016.png
Fjernbane Vest
Ændringer siden sidst:
Risikoniveauet for RO4 er stadig middel, men sandsynligheden for en forsinkelse er denne gang øget.
Det skyldes udestående teknisk dokumentation samt visse installationsgodkendelser.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO4 - (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg)
(SEP22)
RO6 - (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning)
(2. kvt. 2023)
RO2/11 - (Esbjerg)-(Lunderskov) og Bramming-(Tønder)
(Ultimo 2026, mulighed for fremrykning til 2024)
RO1 Nord
(Aarhus)-Aalborg lufthavn
(4. kvt. 2024)
Statusrapport (Juni 2021)
Programplan og Risici
16/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0017.png
Fjernbane Øst
Ændringer siden sidst:
Risikovurderingen for RO7 udgår fra og med denne rapport henset til den fastlagte proces for leve-
rancer, som er i ibrugtagningsfasen.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO1
Købehavn-Ringsted
(DEC22)
RO8 - Roskilde-Holbæk-Kalundborg
(Ultimo 2024)
Statusrapport (Juni 2021)
Programplan og Risici
17/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0018.png
S-bane
Ændringer siden sidst:
Der er ingen ændringer siden sidst.
Risikovurderingen af RO S og de afsluttende leverancer (PoD) er fortsat indstillet henset til de
forventede mindre forsinkelser foranlediget af bl.a. det nye sporspærringsmønster for installati-
oner på RO S. Risikorapporteringen vil blive genoptaget, når en ny plan er endeligt fastlagt.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO Center
Nordhavn-Carlsberg/Bavnehøj
(Januar 2022)
RO Syd - Sydhavn-Køge og Carlsberg/Høje Taastrup
(September 2022)
Afsluttende leverancer (PoD)
(Marts 2023)
Statusrapport (Juni 2021)
Programplan og Risici
18/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0019.png
Fjernbane Ombordudrustning
Overordnet status:
I alt er 149 tog nu udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift, og alle togtyper forventes fortsat
klar til det tidspunkt, hvor de skal bruges. Dog arbejdes der sammen med DSB på at genetablere en tidplan
for udrustning af DSB’s IR4, der kan honorere behovet
for udrustede tog til ibrugtagningen af strækningen
København-Ringsted,
ligesom der pågår afklaring vedr. DSB’s IC3 Indusi, som er den eneste grænsekryd-
sende flåde, der skal udrustes af Signalprogrammet.
5.1 Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de en-
kelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er forvent-
ningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering. Milepælene
og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende afsnit.
Milepælen for de tog, som skal være klar til ibrugtagning af København-Ringsted, markeret gul. Det
skyldes, at sagsbehandlingen og sagsbehandlingstiderne for udstedelse af ibrugtagningstilladelser efter
4. jernbanepakke er blevet længere, hvorfor der er ændringer til udrustningsplanen. Togene forventes
fortsat klar i tide, men den tidsmæssige reserve er reduceret.
•1.
kvt. 2020
December
2020
Januar 2021
Ultimo 2021
Ultimo 2022
Behov:
Minimum til
ibrugtagning af
København-
Ringsted:
12 ABs
(MAR21)
72 IC3
24 IR4
2023
2025
Behov:
Behov:
Behov:
Milepæl
i
29 Arriva Lint41
12 Lokaltog
43 Arriva Lint41 til Trafikplan 46 IC3
Struer-Thisted
Lint41 til Roskilde- Struer-Holstebro
(FEB20)
Køge
(NOV20)
(OKT20)
Milepæl
i
Trafikplan:
20 IC3
(JUN20)
Behov:
20 MQ
overdrages fra DSB
til Arriva
(NOV20)
Behov:
25 ABs til
Behov:
96 IC3 (dvs.
K24
inklusive 17 Indusi)
Behov:
25 Lokaltog til brug på Aarhus-
Lint41 medio 2023 Fredericia 4. kvt.
Behov:
13 Lokaltog 2025
IC2 til Nykøbing F.
medio 2023
5.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Alstom har rejst bekymring for, at der kan opstå forsinkelser pga. corona-situationen, men det har
endnu kun materialiseret sig få steder bl.a. ift. adgangen til visse værksteder. Der er således pt. ingen
væsentlige ændringer til udrustningsplanen.
5.3 Særligt om godkendelser og fremdrift
Når tog udrustes med det nye udstyr, skal der ske en godkendelse af de ændringer, der foretages. Det
sker med udstedelsen af en ibrugtagningstilladelse, hvorved de tekniske systemer, komponenter og
Statusrapport (Juni 2021)
Fjernbane Ombordudrustning
19/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0020.png
software sikkerhedsgodkendes, inden toget genindsættes i driften. Implementeringen af den 4. jernba-
nepakke og ERA’s One Stop Shop-portal
(OSS-portalen) har introduceret en række ændrede vilkår for
opnåelse af disse sikkerhedsgodkendelser. De nye vilkår betyder blandt andet, at flere ændringer end
tidligere skal godkendes i ERA, ligesom sagsbehandlingstiden er øget markant ved indførelse af OSS-
portalen.
Som det løbende har fremgået af statusrapporten, vurderer Banedanmark, at 4. jernbanepakke udgør en
tværgående udfordring for Signalprogrammets udrulning, hvorfor den bliver behandlet som en pro-
gramrisiko.
For nuværende påvirker introduktionen af 4. jernbanepakke ikke programmilepælene, men den tids-
mæssige reserve for de tog, som er forudsat klar når ERTMS efter planen ibrugtages på (Vigerslev)-
(Ringsted) i december 2022, er reduceret.
5.4 Overblik over status for aktuelle togtyper
5.4.1
DSB IC3
Trafikplan:
46 tog
DEC 2021
MAJ21
JUN21
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og
godkendt
Antal serietog: 44 ud af 79 er udrustet og godkendt
Ibrugt. 2.
FoC
JAN22
Start 2. FoC
Gennemført
MAR21
Start 2.
serie
FEB22
KLAR:
72 tog
OKT22
1
mdr
.
Trafikplan:
Min. 72 tog
DEC 2022
Risiko: Middel
KLAR:
79 tog
JAN23
I alt er 45 tog nu udrustet og godkendt. I sidste rapport fremgik det, at tog nummer 46 ville være klar i
maj. Toget er udrustet, men godkendelsen udestår lidt endnu, men trafikplansmålet om 46 tog forventes
at blive nået i juni. Udrustningen af den anden FoC var afsluttet ultimo april, og pt. gennemføres test og
ibrugtagningsaktiviteter. Ibrugtagningstilladelsen forventes primo 2022. Denne milepæl samt milepælen
for igangsættelse af den anden serie samt færdiggørelsen af hhv. 72 og 79 tog er gule, selvom der ingen
ændringer er til planen denne gang. Det skyldes, at planen er justeret pga. indvirkning fra 4. jernbane-
pakke, som rapporteret sidst. Mitigeringer undersøges, men status fastholdes som gul for nu også da
den tidsmæssige reserve til, hvornår minimum de 72 tog skal være klar, er begrænset. Det er forhåbnin-
gen, at dele af denne forsinkelse kan nedbringes.
Risikoniveauet for de første 72 tog, som skal være klar til drift på (Vigerslev)-(Ringsted) fra december
2022, klassificeres fortsat som middel. Der er 60-100 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder.
5.4.2
DSB IC3 INDUSI
First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 0 ud af 16 er udrustet og godkendt
Design
igangsat
Afventer afklaring
Start FoC
Afventer afklaring
Ibrugtag-
ningstil. FoC
Afventer afklaring
Start serie
Afventer afklaring
KLAR:
17 tog
MAR24
Behov: 96 IC3
Aarhus-
Fredericia 4.
kvt. 2025
20/38
Statusrapport (Juni 2021)
Fjernbane Ombordudrustning
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0021.png
Der pågår forsat afklaring af forskellige scenarier for udrustningen af togene, og milepælene ovenfor er
derfor behæftet med usikkerhed, hvorfor de fleste er grå. Da Alstoms designarbejde er planlagt til at
starte i august, vil det være mest hensigtsmæssigt, hvis en beslutning træffes senest primo august.
Indtil der foreligger plan for udrustning foretages ingen risikovurdering.
5.4.3
Lokaltog Lint41 (Anden serie på 25 tog)
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 0 ud af 24 er udrustet og godkendt
KLAR: 16 tog
Roskilde-Køge
Gennemført Nov20
Start FoC
AUG21
Ibrugtagningstill
.
JUN22
Start
serie
JUN22
KLAR: 25 tog
AUG23
Risiko: Ubetydeligt
Der er ingen ændringer til milepælene siden sidst. Som rapporteret sidst, er planen justeret efter indvirk-
ning fra 4. jernbanepakke, men togene forventes fortsat klar i sommeren 2023, som forudsat. First of
Class vil efter planen blive overdraget til installation i august.
Risikoniveauet vurderes fortsat at være ubetydeligt. Der er 20-40 % risiko for en forsinkelse på 0-1 må-
ned målt imod færdiggørelse i august 2023.
5.4.4
DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og
godkendt
Antal serieudrustede tog: 13 ud af 23 er udrustet og godkendt
BEHOV: Min.
12 Kh-Rg
DEC22
Gennemført MAR21
Start 2. FoC
Gennemført MAJ21
Ibrugtagnings
till. level 2
JAN22
MAR22
Start 2. serie
MAR22
APR22
KLAR: 25 tog
JAN23
FEB23
9 mdr.
25 Tog til K24
Risiko: Ubetydeligt
I alt er 14 tog udrustet og godkendt, og der resterer nu alene de 11 tog, der udgør den anden serie. Der
er også denne gang ændringer til milepælene som følge af 4. jernbanepakke. Den fulde flåde på 25 tog
vil dog fortsat være klar, som forudsat, dog med en mindre tidsmæssig reserve end før. På den bag-
grund er milepælene gule.
Den anden FoC blev overdraget til Alstom i slutningen af maj, som planlagt.
Risikoniveauet klassificeres fortsat som ubetydeligt. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 0-1 må-
ned, målt op mod at have 25 tog klar til december 2023.
Statusrapport (Juni 2021)
Fjernbane Ombordudrustning
21/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0022.png
5.4.5
DSB IR4
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 1 er udrustet og
godkendt
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 43 er udrustet
Design & klar
til indkøb til
FoC
Gennemført og
udrustning af FoC
påbegyndt NOV19
Ibrugtagningsti
ll. til level 2
JUN21
Start serie
JUN21
KLAR: 24 tog
DEC
22
DEC22
Behov: 24 tog
Den ny bane
DEC22
KLAR: 44 tog
APR24
Siden sidst er ibrugtagningstilladelsen til FoC opnået, og serieudrustningen igangsættes snart. Der ar-
bejdes nu ud fra en forudsætning om paralleludrustning, og at denne kan sættes i gang fra tog nummer
fire. På den måde forventes de tog, som skal bruges ved ibrugtagning af København-Ringsted i decem-
ber 2022 at være klar.
Indtil en ny plan er endeligt konsolideret, fremgår der ingen risikovurdering.
5.4.6
Lokaltog IC2
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 12 er udrustet
BEHOV: 13 til
Lollandsbanen
(adgang til Nykøbing
F.) Medio 2023
Risko: Ubetydeligt
Start FoC
FEB22
NOV21
Ibrugtagningstill.
SEP22
AUG22
Start serie
OKT22
SEP22
KLAR: 13 tog
AUG23
JUN23
Der er mindre planoptimeringer denne gang, som afspejlet i milepælsoverblikket. Togene forventes klar
i juni 2023, og dermed i tide til det forudsatte.
Designarbejdet blev igangsat i marts 2021, og indkøbsprocessen igangsættes snart. Installationsarbejdet
vil efter planen blive igangsat primo 2022.
Risikoniveauet vurderes fortsat at være ubetydeligt. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på op til 1
måned målt imod at have de 13 tog klar i august 2023.
5.4.7
Banedanmarks arbejdskøretøjer
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-stræknin-
ger. I alt er tre køretøjer udrustet, men godkendelsen udestår fortsat for det sidste. Denne forventes op-
nået i november.
Statusrapport (Juni 2021)
Fjernbane Ombordudrustning
22/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0023.png
Fjernbane Vest
Overordnet status:
I alt er tre strækninger vest for Lillebælt i drift med ERTMS, svarende til 268 km. Fremdriften følger dermed
fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet som grøn. Den næste store milepæl
er implementeringen af en softwareopgradering af signalsystemet planlagt til efteråret 2021.
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen. Den første strækning i
Nordjylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu på at sikre et drifts-
stabilt produkt og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland forud for ibrugtagning af den
kritiske hovedstrækning, (Fredericia)-Aalborg. Denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelse
af Fremtidens tog. Andre strækninger i Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for den samlede udrulnings-
strategi og forventes at kunne gennemføres inden 2027. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for
hver enkelt ibrugtagning foretager en vurdering af, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt
god til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
Ultimo 2018
Ibrugtagning af
Lindholm- Frederikshavn
OKT18
Ultimo 2021
Start installation Aarhus-
Aalborg
Ultimo 2024
Ibrugtagning af Aarhus-
Aalborg
Ultimo 2025
Ibrugtagning Fredericia-
Aarhus (forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til Aalborg
ultimo 2026)
6.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Som rapporteret tidligere har der indtil videre kun været mindre påvirkninger af Vestprojektet pga. Co-
vid-19, og det er lykkedes at ibrugtage to strækninger under pandemien.
6.3 Leverancer i ibrugtagningsfasen
Som det fremgår af metodeafsnittet, følger Banedanmark en fastlagt proces for, hvordan leverancer,
hvor ibrugtagning er nært forestående, håndteres. Dette for at sikre, at fremdriften er tilfredsstillende, så
ibrugtagning kan ske, som forudsat. Herunder følger en status på de leverancer vest for Lillebælt, som er
i ibrugtagningsfasen.
6.3.1
Softwareopgradering DK2.1 (EDL, RO8 og RO5)
Oktober 2021 (inden RO4)
Commissioning Board (CB) var senest samlet i uge 21. Gruppen godkendte den reviderede plan fra leve-
randøren, hvor opgraderingen er planlagt til at ske i slutningen af oktober, og dermed lidt senere en op-
Statusrapport (Juni 2021)
Fjernbane Vest
23/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0024.png
rindeligt aftalt. Tabellen herunder afspejler den nye plan. Det er fortsat Banedanmarks vurdering, at for-
sinkelsen ikke er kritisk, da softwareopgraderingen blot skal være implementeret inden ibrugtagning af
den næste strækning (efteråret 2022).
Drøftelser pågår med leverandøren om migrerings- og sikkerhedsstrategien. Siden sidst er sporspærrin-
ger til brug ved ibrugtagning blevet booket.
Leverance
JUN
SEP
SEP
SEP
-
SEP
Sikkerhedsvurderingsrapport leveret (S-ISA assessment
report)
Interoperabilitetserklæring opnået
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Operational Rehearsal
Ibrugtagning
Ejer
Leverandør
BDK
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
BDK
Uge
31
38
42
42
Behov drøftes
Slut-oktober 2021
6.4 Overblik over status for aktive strækninger
6.4.1
(Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4)
Ultimo 2022
Design*
Gennemført
Installation
færdig
MAJ21
JUNI21
Testforløb
afsluttet
3. kvt.2021
•Ibrugtagn.
-tilladelse
2. kvt. 2022
Godkendt
ibrugtagning
SEP22
Risiko: Middel
3 mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2022
*Signalling Layout er godkendt for strækningen
Strækningen forventes ibrugtaget i september 2022 og dermed inden for Anlægsplanen. I denne om-
gang foretages en planjustering af installationsmilepælen, idet færdiggørelsen af installationsarbejdet
på den østlige del af strækningen nu først afsluttes i juni. Dette skyldes, at der er forsinkelse på teknisk
dokumentation og visse godkendelser. Det har endvidere indvirkning på sandsynligheden for en forsin-
kelse.
Risikoniveauet vurderes fortsat som middel. Der er 60-100 % risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder,
hvilket måles imod ibrugtagning i september 2022.
6.4.2
(Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) (RO6)
Ultimo 2023
Design*
JUN21
JULI21
Installation
færdig
NOV21
Testforløb
afsluttet
•Ibrugtagnings-
tilladelse
1. kvt. 2023
Godkendt
ibrugtagning
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2023
3. kvt. 2022
2. kvt 2023
Risiko: Middel
*Signallayout godkendt for hele strækningen
Strækningen forventes ibrugtaget i 2. kvartal 2023, som forudsat. Der foretages i denne omgang en
mindre planjustering, som vedrører arbejdet på den nordlige del af strækningen, hvor den endelige
Statusrapport (Juni 2021)
Fjernbane Vest
24/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0025.png
godkendelse af signallayoutet først ventes juli og ikke i juni. Planjusteringen forventes ikke at få konse-
kvenser for andre milepæle og markeres gul alene for at vise ændringen. Derudover pågår installations-
arbejdet på den østlige del af strækningen, mens det opstartes på den sydlige del i juli. Installationsar-
bejdet på den nordlige del forventes afsluttet i november, dog med undtagelse af visse netværksinstal-
lationer samt de installationer, som først kan foretages i forbindelse med ibrugtagning.
Risikoniveauet vurderes fortsat som middel. Der er 20-40 % risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder,
hvilket måles imod ibrugtagning i 2. kvartal 2023.
6.4.3
Softwareopgradering DK3.0 (på alle strækninger i drift)
2023
Det er forventningen, at softwaren kan implementeres i 2023, men plandetaljerne er ikke på plads, hvor-
for der endnu ikke fremgår et milepælsoverblik.
Leverancen omfatter tre dele: Funktionaliteter som er udskudt efter aftale ml. Banedanmark og leveran-
døren, funktionalitetsforbedringer, samt nye funktionaliteter ønsket af Banedanmark. Leverandøren har
på nuværende tidspunkt igangsat deres softwareudvikling fsva. de to første dele, og der foreligger en
aftale fsva. de nye funktionaliteter.
6.4.4
(Esbjerg)-(Lunderskov) og Bramming-(Tønder) (RO2/11)
Ultimo 2026 (mulig fremryk-
ning til 2024)
Design
Primo 2022
Installation
færdig
OKT22
Testforløb
afsluttet
OKT23
Ibrugtagnings
till.
1. kvt. 2024
Godkendt
ibrugtagning
3. kvt. 2024
Risiko: Middel
2 år og 3 mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
ULT26)
Der er ingen ændringer siden sidst. Den plan, der er aftalt med leverandøren, muliggør, at ibrugtagning
fremrykkes ift. Anlægsplanen, men det reelle ibrugtagningstidspunkt skal endeligt afklares henset til
DSB’s brug af IC4 på strækningerne.
Signallayoutet forventes fortsat at kunne godkendes primo 2022, mens installationsarbejdet efter planen
vil blive igangsat først på strækningen mellem Esbjerg og Lunderskov med afslutning af det samlede in-
stallationsarbejde (undtagen det arbejde, som først udføres ifm. ibrugtagning) i efteråret 2022.
Risikoniveauet er fortsat vurderet som middel. Der er 10-20% sandsynlighed for en forsinkelse på 5-6
måneder målt imod ibrugtagning i 3. kvartal 2024.
6.4.5
(Aarhus)-Aalborg Lufthavn (RO1nord)
Ultimo 2024
Design
MAR22
Installation
færdig
MAR23
Testforløb
afsluttet
3. kvt. 2023
Ibrugtagningstilla
delse
2. kvt. 2024
Godkendt
ibrugtagning
4. kvt. 2024
Risiko: Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
RO1 Nord ULT24
(K25)
*Signallayout godkendt
Der er ingen ændringer siden sidst, og ibrugtagning forventes at finde sted inden for Anlægsplanen. Der
er fortsat dialog med relevante projekter om den integrerede planlægning.
Risikoniveauet vurderes som middel. Der er 40-60 % risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder målt imod
ibrugtagning 4. kvartal 2024.
Statusrapport (Juni 2021)
Fjernbane Vest
25/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0026.png
6.4.6
(Fredericia)-Aarhus (RO1syd)
Ultimo 2025
Design
Afventer planlægning
Installation
færdig
Afventer
planlægning
Testforløb
afsluttet
Afventer
planlægning
Ibrugtagningstilla
delse
Afventer
planlægning
Godkendt
ibrugtagning
Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
RO1
Syd ULT25 (K26)
Som tidligere rapporteret, har der foregået et analysearbejde af, hvornår Aarhus H kan ibrugtages med
nyt signalsystem. Planen er nu fastlagt sådan, at størstedelen af Aarhus H ibrugtages de første uger af
januar 2026 og herefter følger resteni nogle etaper, hvor den sidste
ud fra de nuværende antagelser
ibrugtages i oktober 2026.
6.4.7
Fredericia-(Middelfart)-Padborg og (Tinglev)-Sønderborg (RO3/10)
Medio 2027
Da ibrugtagning endnu er noget ud i fremtiden, er plandetaljerne endnu ikke på plads, men det står
klart, at de to tidligere separate strækninger, Fredericia-(Middelfart)-Padborg (RO3) og (Tinglev)-Søn-
derborg (RO10) vil blive ibrugtaget som en samlet strækning. Ibrugtagning vil ske i overenstemmelse
med Anlægsplanen, dvs. i 2027.
Statusrapport (Juni 2021)
Fjernbane Vest
26/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0027.png
Fjernbane Øst
Overordnet status:
I december 2019 blev Roskilde-Køge den første strækning i Østdanmark, der overgik til det nye signal-
system. De næste store milepæle følger i august og december 2021, hvor henholdsvis Køge-Næstved
og Mogenstrup-Rødby er planlagt ibrugtaget. Da der ingen tidsmæssig reserve er i planen for disse
strækninger, fastholdes projektets overordnede status som gul.
Banedanmark har i marts 2021 indgået aftale med Alstom om den resterende udrulning, og leverance-
planen for de avancerede funktioner i trafikstyringssystemet (TMS). Udrulningsplanen omfatter alene de
projekter, som var indeholdt i den oprindelige kontrakt med Alstom. Der er tale om en produktionsplan,
hvor der er sikret luft i forhold til Anlægsplanen.
Den reviderede udrulningsplan skal afstemmes ift. ibrugtagningen af Storstrømsbroen, ny bane over
Vestfyn og evt. Femerntunnelen. Sidstnævnte er en option i kontrakten med Alstom, som endnu ikke er
kaldt. Det er Banedanmarks vurdering, at introduktionen af Vestfyn og Femerntunnelen i udrulningspla-
nen ikke vil ændre ved, at den samlede udrulning kan afsluttes i 2030, som forudsat.
Projekter der besluttes i forbindelse med infratrukturforhandlingerne, og som der endnu ikke er under-
søgte og projekterede, vil skulle indpasses i udrulningsplanen, når der træffes politisk beslutning om ud-
møntning. Udrulningsplanen skal derfor yderligere konsolideres, når der er større viden om de projekter,
og hvornår de skal lægges ind i udrulningsplanen.
7.1 Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret af pro-
ceslinjen herunder. Fokus er på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-Næstved og derefter pri-
oritere Mogenstrup-Nykøbing F. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtag-
ning foretager en vurdering af, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at Signalpro-
grammets udrulning kan fortsætte.
Ultimo 2019
Ibrugtagning af
Roskilde-(Køge)
(Øst EDL Nord)
Medio 2021
Ibrugtagning af
Køge-(Næstved)
(Øst EDL Syd)
Ultimo 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
December 2022
Ultimo 2024
Ultimo 2025
Ibrugtagning af
(København)-
(Peberholm)
DEC19
Ibrugtagning af
Ibrugtagning af
(Vigerslev)-(Ringsted) Roskilde-Holbæk-
Kalundborg (Nord-
vestbanen)
7.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Alstom varslede i august 2020 en forsinkelse af den næste strækning, Køge-Næstved, grundet en lang-
sommere systemudvikling end forudsat, hvilket skyldes, at Alstoms systemudviklere er hjemsendt for at
undgå smittespredning. Derudover er projektets fremdrift pt. ikke påvirket af COVID-19.
Statusrapport (Juni 2021)
Fjernbane Øst
27/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0028.png
7.3 Leverancer i ibrugtagningsfasen
Som det fremgår af metodeafsnittet, følger Banedanmark en fastlagt proces for, hvordan leverancer,
hvor ibrugtagning er nært forestående, håndteres. Dette for at sikre, at fremdriften er tilfredsstillende, så
ibrugtagning kan ske, som forudsat. Herunder følger en status på de leverancer øst for Lillebælt, som er
i ibrugtagningsfasen.
7.3.1
Teststrækning Køge-(Næstved) (EDL S)
Medio 2021
Der er ikke afholdt møde i Commissioning Board (CB) siden sidst, næste møde er planlagt til uge 26. Her
vil bl.a. den reviderede ibrugtagningsplan blive gennemgået, og den operationelle parathed vil som altid
blive vurderet og gruppen vil dermed blive spurgt, om der fortsat er opbakning til, at ibrugtagning gen-
nemføres primo august.
Ibrugtagningsdatoen er siden sidst blevet flyttet én dag, så det sker den 3. august og ikke den 2. Det
skyldes, at den sporspærring, som er krævet på S-banen, er blevet rykket. Operational rehearsal, hvor
det efterprøves, at alle elementer af ibrugtagning (system, personel mv.) er klar til ibrugtagning, er plan-
lagt til den 2. august.
En af de store udfordringer pt. er de simulatorer, som bruges til træning. De er blevet opdateret med
den nye systembaseline, men der opleves ustabilitet, som begynder at påvirke træningen af nødvendigt
personale til ibrugtagning. Dette er i fokus hos både Banedanmark og Alstom, og der arbejdes på at
finde årsagen til ustabiliteten. I mellemtiden genplanlægges træningsprogrammet for at indhente for-
sinkelsen.
Siden sidst er både SAT og Trial Run blevet gennemført. Alle tests er overordnet set gået godt, dog med
observationer. Analyse pågår, og konklusionen indarbejdes i hhv. SAT og Trial Run rapport, som forven-
tes at være færdig i slutningen af juni. Derudover er analysen af Work arounds og nye fejl fortsat i fokus,
og der arbejdes på at danne et fælles billede af situationen, og en plan for, hvilke fejl, som skal kunne
håndteres under drift. Den sidste SAT blev gennemført på den endelige systembaseline ved lav ha-
stighed (40 km/t). Oprindeligt var forventningen, at baselinen alene ville blive testet i Joint Test Lab, men
det giver yderligere tryghed, at det var muligt at teste yderligere.
Der er opstået forsinkelser ifm. ansøgningen af interoperabilitetserkærklæringen, hvilket presser den tid,
som Trafikstyrelsen har til at gennemgå ansøgningen om ibrugtagningstilladelsen. Der er derfor tæt op-
følgning for at sikre, at tilladelsen opnås i uge 29.
I tabellen nedenfor er der ændringer til ugerne for to leverancer. Det var en sket en fejl i rapporteringen,
og der er ikke tale om, at planen er blevet revideret.
Statusrapport (Juni 2021)
Fjernbane Øst
28/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0029.png
Nøgleleverancer og -aktiviteter frem imod ibrugtagning
Leverance
JUN
JUN
JUL
JUL
AUG
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Interoperabilitetserklæring
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Operational Rehearsal
Ibrugtagningsstart
Ejer
BDK
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
BDK
Uge
25
26
26
28
29
30
3. august 2021
7.3.2
Mogenstrup-Rødby (RO7 syd)
Medio 2022
Commissioning Board (CB) er nu nedsat, hvorfor strækningen følges som en leverance i ibrugtagnings-
fasen, hvilket også betyder, at risikovurderingen og milepælsoverblikket udgår.
Det første møde i CB blev afholdt i uge 23. Her blev strækningens kompleksitet og mange afhængighe-
der til andre af Banedanmarks projekter drøftet. Disse afhængigheder følges som et dedikeret projekt,
og er afspejlet i en såkaldt integreret plan. Derudover blev nøgleaktiviteter og nye funktionaliteter gen-
nemgået, hvor klapbroen (Kong Frederik IX’s bro) er en væsentlig ny funktionalitet.
Både DSB og Lokaltog opererer på strækningen og er derfor repræsenteret i CB. Det betyder også, at
deres sikkerhedsledelsessystem skal revurderes, og lokomotivførerne trænes inden ibrugtagningen. De
påkrævede IC3 tog er udstyret med det nye system og meldt klar,
Næste møde i CB er indkaldt til afholdelse i uge 33.
Leverance
SEP
OKT
OKT
OKT
NOV
DEC
Start på Site Acceptance Test (SAT) ved strækningshastighed
Trial Run i simulator
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Interoperabilitetserklæring
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Ibrugtagningsstart
Ejer
Leverandør
BDK
BDK
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
Uge
35
41
43
43
46
6. december 2021
7.4 Overblik over status for aktive strækninger
I dette afsnit følges de aktive strækninger, dvs. de strækninger, hvor arbejdet er igangsat. De resterende,
efterfølgende strækninger behandles i det afsluttende afsnit. Her er det Banedanmarks Anlægsplan, som
udgør plangrundlaget, og planen forventes overholdt.
Statusrapport (Juni 2021)
Fjernbane Øst
29/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0030.png
7.4.1
(Vigerslev)-(Ringsted) (Den ny bane
RO1)
December 2022
Signallayout
godkendt
Gennemført JAN21
Installation*
DEC21
Testforløb
NOV22
Ibrugtagningstill.
DEC22
Godkendt
ibrugtagning
DEC22
Risiko: Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
December 2022
*Færdiggørelse eksl. transitionszoner
Der er ingen ændringer siden sidst. Ibrugtagning forventes at finde sted i december 2022, som forudsat
i Anlægsplanen.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som middel. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket måles imod ibrugtagning i december 2022.
7.4.2
Roskilde-Holbæk-Kalundborg (RO8)
Ultimo 2024
Design godkendt
DEC21
Installation
NOV23
Testforløb
SEP24
Ibrugtagningstill.
DEC24
Godkendt
ibrugtagning
Ultimo 2024
Risiko: Ubetydeligt
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2024
Der er ingen ændringer siden sidst. Ibrugtagning af strækningen forventes at finde sted inden for
Anlægsplanen.
Risikoniveauet klassificeres fortsat som ubetydeligt. Der er mindre end 10 % risiko for en forsinkelse på
under 1 måned, hvilket måles imod ibrugtagning ultimo 2024.
7.4.3
(København)-(Peberholm) (RO4)
Ultimo 2025
Påbegyndelse af
arbejdet m.
signallayout
Sommer 2021
Installation
Under planlægning
Testforløb
Under planlægning
Ibrugtagningstill.
Under planlægning
Godkendt
ibrugtagning
Ultimo 2025
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2024
Der er ingen ændringer siden sidst. Ibrugtagning planlægges at ske ved udgangen af 2025 i overens-
stemmelse med Anlægsplanen. Kick-off er planlagt til juni og i juli påbegyndes arbejdet på signallayou-
tet.
En samarbejdsaftale med Sund & Bælt om det arbejde, der skal foregå omkring ombygningen af Ka-
strup Station er under udarbejdelse.
7.4.4
(Odense)-Svendborg (RO10)
Ultimo 2025
Design*
Gennemført
NOV17
Installation
Testforløb
Ibrugtag.-
tillad.
Godkendt
ibrugtagning
Ibrugtagning
Anlægsplan
2025
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet (bl.a.
grundet det store antal overkørsler på strækningen).
Statusrapport (Juni 2021)
Fjernbane Øst
30/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
Der foreligger nu en revideret plan for udrulningen øst for Lillebælt, hvor ibrugtagning af Svendborgba-
nen er planlagt til 2. halvår 2025. De endelige plandetaljer er fortsat under udarbejdelse. Det er fortsat
gældende, at såfremt der opstår ledig kapacitet hos Alstoms underleverandør, vil vi sikre, at det afsøges,
om der kan udføres yderligere installationsarbejde på Svendborgbanen. Dette for at risikomitigere med
tidligere fremdrift.
Banedanmark indgår i taskforcen for Svendborgbanen, som ledes af Arriva. Taskforcens formål er at
følge driften på strækningen og drøfte evt. forbedringsmuligheder for trafikken. Signalprogrammet le-
verer hertil en kvartalsmæssig status, der bygger på eksisterende rapportering.
7.4.5
Efterfølgende strækninger
Banedanmark har i marts 2021 indgået aftale med Alstom om den resterende udrulning. Den reviderede
udrulningsplan muliggør, at udrulningen på visse strækninger kan ske tidligere, end det er forudsat i Ba-
nedanmarks Anlægsplan. Der er tale om en produktionsplan, hvor der er sikret luft i forhold til Anlægs-
planen. Planen vil skulle tilpasses med udrulningen på ny bane over Vestfyn og i Femerntunnelen, hvils
Femern A/S vælger at kalde optionen i signalkontrakten.
Statusrapport (Juni 2021)
Fjernbane Øst
31/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0032.png
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernbane-
infrastrukturen
Overordnet status:
Der er i marts 2021 indgået aftale med Alstom om leveranceplanen for de resterende leverancer til un-
derstøttelse af den øgede automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter, samt for de
avancerede trafikstyringsfunktioner. Med denne plan vil de aftalte og kontraherede IT-leverancer være
implementeret, når strækningen (København)-(Peberholm) ibrugtages, dvs. ved udgangen af 2025. Ba-
nedanmark vurderer, at planen er realistisk, hvorfor den overordnede status er grøn.
8.1 Kritisk vej og fremdrift
IT-Leverancerne til understøttelse af trafikplanlægning og -styring leveres i tre overordnede trin:
1.
2.
3.
Basisfunktioner til trafikstyring i hhv. Øst og Vest. Disse leveres som en integreret del af de før-
ste faser af udrulningen af det nye signalsystem i hhv. Øst- og Vestdanmark.
Øget automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter.
Avancerede funktioner, som danner grundlaget for:
Den allerede igangsatte centralisering af trafikstyringen (etablering af de to trafiktårne i hhv.
Fredericia og København som grundlag for lukning af de mange eksisterende kommando-
poster).
Øget jernbanekapacitet, da det bliver muligt at afvikle tættere trafik.
Øget punktlighed gennem hurtigere og mere optimal reetablering efter uregelmæssig tra-
fik.
Samlet set mere miljørigtig kørsel gennem mere optimerede kørselsmønstre.
Leverancerne fra trin 1 og 2 er under gennemførsel og forventes afsluttet i 2023. Det tredje trin (de mere
avancerede funktioner) forventes gennemført i årene derefter.
Med den aftale, som i marts 2021 blev indgået med Alstom, foreligger der nu en aftalt plan for dels, de
resterende leverancer på trin 2, dels for de avancerede funktioner. Planen, som også udgør den kritiske
vej, fremgår af overblikket herunder. Der er en række underliggende delleverancer og milepæle i de en-
kelte faser. Gennemførelsen af disse er en forudsætning for, at faserne kan afsluttes, som forudsat. Disse
følges i de respektive faseafsnit.
Fase 1:
December 2022
Stort set alle
basisfunktioner
implementeret øst for
Lillebælt
Fase 2:
Oktober 2023
Systemteknisk
integrering af øst og
vest
Fase 3:
Ultimo 2024
Systemudvikling
afsluttet øst for
Lillebælt.
Første del af de
avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
Fase 4:
Ultimo 2025
Fase 5:
Ultimo 2025
Anden del af de
Resterende avancerede
avancerede
trafikstyringsfunktioner
trafikstyringsfunktioner
implementeret
implementeret
(landsdækkende)
(landsdækkende)
Statusrapport (Juni 2021)
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernbaneinfrastrukturen
32/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0033.png
8.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Fremdriften er i al væsentlighed ikke påvirket af COVID-19.
8.3
Status på fremdriften med de enkelte faser
8.3.1
Fase 1: Stort set alle basisfunktioner implementeret øst for Lillebælt
December 2022
(m. ibrugtagning af (Vigerslev)-(Ringsted)
Ibrugtagning af Køge-
(Næstved)
AUG21
Implementering af
DK2.1 i vest
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby
DEC21
Afslutning af fase 1
(ibrugtagning af
(Vigerselv)-(Ringsted))
DEC22
RISIKO: Ubetydeligt
Der er allerede ifm. ibrugtagning af de første strækninger øst og vest for Lillebælt leveret en række ba-
sisfunktioner til trafikstyring. Disse leverancer danner grundlaget for styringen af sikringsanlæggene i
det nye signalsystem. Med ibrugtagning af de kommende strækninger i Østdanmark samt med
implementeringen af softwareopgraderingen DK2.1 i Vestdanmark i efteråret 2021, udbygges disse
funktioner. Med ibrugtagning af (Vigerslev)-(Ringsted) i december 2022 vil stort set alle basisfunktioner
til trafikstyring være ibrugtaget, hvilket danner grundlag for yderligere integration på tværs af øst og
vest samt yderligere automatisering. Statusvurderingen er grøn for alle milepæle. Softwareopgraderin-
gen DK.2.1, som implementeres på alle ibrugtagne strækninger vest for Lillebælt, følges i afsnittet om
leverancer i ibrugtagningsfasen, og behandles derfor ikke særskilt her, hvorfor denne milepæl er grå.
8.3.2
Fase 2: Integration af systemerne i øst og vest
Oktober 2023
Implementering af
opgraderet
køreplanssystem -
inklusiv integration i Øst
Gennemført DEC19
Implementering af
integreret
trafikdisponering*
2022
Implementering af
integreret spor-
spærringsplanlægning**
Ultimo 2022/Primo 2023
Afslutning af fase 2:
Implementering af Vest i
den integrerede løsning
OKT23
RISIKO: Ubetydeligt
*Også kaldet P-base replacement
**Også kaldet ENK replacement
Når basisfunktionerne til trafikstyring er på plads, kan der ske en øget automatisering af interaktionen
mellem trafikplanlægning og trafikstyring. Automatiseringen indebærer etableringen af nogle systemer
på tværs af infrastrukturen i øst og vest. Således implementeres en integreret løsning mellem en opda-
teret udgave af det nuværende trafikplanlægningssystem, og det nye trafikstyringssystem.
Fasen er planlagt afsluttet i oktober 2023 med inkluderingen af systemet i Vestdanmark i den samlede
trafikstyringsløsning. Dog drøftes de kommercielle aspekter bag nogle af leverancerne fortsat med leve-
randøren, hvilket gør, at ibrugtagningstidspunkterne endnu ikke er fastlagte, hvorfor disse leverancer er
grå i overblikket ovenfor. Det er denne gang Banedanmarks forventning, at planen for den første del af
disse leverancer kan lægges fast i maj 2021 (integreret trafikdisponering). Uagtet disse udeståender er
det Banedanmarks vurdering, at den samlede fase 2 vil være afsluttet i oktober 2023, som forudsat i det
nye aftalegrundlag, hvorfor status er grøn. De forudgående milepæle udgør delelementer af fasen, og er
Statusrapport (Juni 2021)
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernbaneinfrastrukturen
33/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0034.png
således forudsætninger for, at fasen kan afsluttes planmæssigt. Status er grøn, da Banedanmark vurde-
rer, at det nye aftalegrundlag er realistisk.
En del af arbejdet i denne fase er at teste integrationen mellem øst og vest. Dette forventes at ske i to
trin med den første test i efteråret 2021 og den anden i første kvartal 2022.
En første risikovurdering af planen er, at risikoniveauet er ubetydeligt. Risikovurderingen vil blive bear-
bejdet yderligere i den kommende tid.
Udbytte når fase 2 er gennemført
Integrationen af trafikstyringen med planlægningen af sporspærringer og trafikdisponering skaber øget
automatisering og vil dermed skabe et bedre grundlag for at optimere kapacitetsudnyttelsen på Ba-
nedanmarks infrastruktur i samarbejde med jernbanevirksomhederne. Derudover vil der blive etableret
et nyt korttidsplanlægningssystem, som ligeledes er integreret i det eksisterende trafikplanlægningssy-
stem. Dette bevirker, at alle planlægningshorisonter er koblet med både de gamle og de nye trafikafvik-
lingssystemer med øget automatisering til følge under hele udrulningsperioden.
8.3.3
Fase 3: Systemudvikling afsluttet i øst inkl. implementering af første del af de avance-
rede trafikstyringsfunktioner
Ultimo 2024 (m. ibrugtagning af Nordvestbanen)
Udvikling af støtteværktøjer
Medio 2022
Afslutning af den generiske
sikkerhedskritiske
systemudvikling
Primo 2023
Afslutning af fase 3 (ibrugtagning
af Nordvestbanen)
Ultimo 2024
RISIKO: Ubetydeligt
Efter planen vil den generiske sikkerhedskritiske systemudvikling i Østdanmark være afsluttet med
denne fase, når Roskilde-Holbæk-Kalundborg ibrugtages ultimo 2024. Derudover vil første del af de
avancerede trafikstyringsfunktioner være implementeret.
Den sidste milepæl ovenfor markerer fasens afslutning. Status er grøn, da Banedanmark vurderer, at det
nye aftalegrundlag er realistisk. En første risikovurdering af planen er, at risikoniveauet er ubetydeligt.
Risikovurderingen vil blive bearbejdet yderligere i den kommende tid.
Pt. pågår afklaringer af designet af de avancerede funktioner. Afklaringerne forventes at være afsluttet
omkring nytåret 2021/2022.
Udbytte når fase 3 er gennemført
Med implementeringen af første del af de avancerede trafikstyringsfunktioner, implementeres visse støt-
teværktøjer, herunder et såkaldt datawarehouse, som giver mulighed for indsamling af data og at føre
statistik som grundlag for at forbedre den fremtidige trafikafvikling, samt et værktøj som eksempelvis vil
kunne bruges, når nye infrastrukturprojekter introduceres, da man vil kunne gennemføre simuleringer af
forskellige scenarier for den trafikale afvikling ved ændringer af infrastrukturen.
De avancerede trafikstyringsfunktioner vil dække hele landet og gøre Danmark førende i trafikstyring.
Funktionerne implementeres via et nyt trafikledelseskoncept med blandt andet:
Mekanismer til trafikoptimering baseret på prioriterede servicemål.
Et landsdækkende algoritmebaseret trafikplanlægningssystem, som optimerer trafikken i hele
netværket.
Et opgavestyringssystem, hvor systemet præsenterer trafiklederen for de optimale løsninger
Statusrapport (Juni 2021)
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernbaneinfrastrukturen
34/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0035.png
8.3.4
Fase 4: Implementering af anden del af de avancerede trafikstyringsfunktioner
2.
halvår
2025 (m. ibrugtagning af Svendborgbanen)
Udvikling af
opgavestyringssystemet
Ultimo 2022
Forberedende udvikling af
avancerede funktioner til Fase
5
Medio 2023
Afslutning af fase 4
(ibrugtagning af
Svendborgbanen)
2. halvår 2025
RISIKO: Ubetydeligt
Fasens afslutning er planlagt at ske med ibrugtagning af Svendborgbanen. Status for denne milepæl er
grøn, da Banedanmark vurderer, at der er en realistisk plan herfor, som dog
som det er gældende for
alle fem faser
forudsættes af, at de forudgående delmilepæle gennemføres planmæssigt. Fasen er der-
udover primært en fase med forberedende udvikling af de mange avancerede funktioner, som ibrugta-
ges i forbindelse med fase 5.
En første risikovurdering af planen er, at risikoniveauet er ubetydeligt. Risikovurderingen vil blive bear-
bejdet yderligere i den kommende tid.
Udbytte når fase 4 er gennemført
Fasen indeholder en væsentligt opgradering af det trafikstyringsunderstøttende opgavestyringssystem,
som hjælper trafiklederen og andre med at udføre deres opgaver mest optimalt i forhold til samlet at
give den bedst mulige trafikafvikling.
8.3.5
Fase 5: Implementering af de resterende avancerede trafikstyringsfunktioner
Ultimo
2025 (m. ibrugtagning af (København)-(Peberholm)
Udvikling af trafik-
optimerings
mekanismer
Ultimo 2023
Udvikling af
landsdækkende
algoritmebaseret
trafikplanlægingssystem
Ultimo 2024
Afsluttende udvikling af
de øvrige avancerede
funktioner
Primo 2025
Afslutning af fase 5
(ibrugtagning af
Øresundsforbindelsen)
Ultimo 2025
RISIKO: Ubetydeligt
Denne femte og sidste fase forløber udviklingsmæssigt fra sommeren 2023 til primo 2025, og afsluttes
ved ibrugtagning af Øresundsforbindelsen. Status for afslutningen af fasen er grøn, men som det er
gældende i resten af rapporten, forudsættes dette af, at de forudgående milepæle gennemføres plan-
mæssigt. En første risikovurdering af planen er, at risikoniveauet er ubetydeligt. Risikovurderingen vil
blive bearbejdet yderligere i den kommende tid.
Udbytte når fase 5 er gennemført
Fasen omfatter de afsluttende udviklinger af det landsdækkende algoritmetrafikplanlægningssystem, de
trafikoptimerende mekanismer, og de resterende avancerede funktioner indeholdt i kontrakten med Al-
stom.
Disse funktioner er væsentlige for at opnå en øget jernbanekapacitet med det til enhver tid tilrådighed-
værende jernbanenet, for at opnå en øget punktlighed gennem hurtigere og mere optimal reetablering
efter uregelmæssig trafik, samt endeligt, for at opnå en samlet set mere miljørigtig kørsel gennem mere
optimerede kørselsmønstre.
Statusrapport (Juni 2021)
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernbaneinfrastrukturen
35/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0036.png
S-bane
Overordnet status:
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i slutningen
af 2022. På den baggrund er status grøn. Den tekniske løsning af glatte skinner blev ibrugtaget som
planlagt den 13. juni. Den næste planlagte leverance på S-banen er ibrugtagningen af RO C (Nordhavn-
Carlsberg/Sydhavn), der efter planen sættes i drift i januar 2022.
Den endelige drøftelse mellem Banedanmark og Energistyrelsen i forhold til en kommende konvertering
for den del af frekvensbåndet, der er tildelt CBTC-systemet, afventer status på løsningsforslag fra Sie-
mens. Banedanmark har en forhåbning om, at der kan findes en fleksibel håndtering, så togdriften på S-
banen og den fortsatte udrulning af signalsystemet sikres bedst muligt. De økonomiske og tidsmæssige
konsekvenser er fortsat under afklaring med Siemens. Det bemærkes, at det ikke er en del af Signalpro-
grammets opgave at flytte S-banedriften på frekvensbåndet. Det har hverken været indeholdt i budget-
tet for signalsystemsudrulningen eller i S-banekontrakten, ligesom det ikke var forudsat i beslutnings-
grundlaget, at man efterfølgende skulle indskrænke/flytte frekvensbånd. Der skal derfor findes en alter-
nativ finansiering. Ift. Signalprogrammet behandles problematikken således som en risiko for udrulnin-
gen af CBTC. Siemens er i gang med at udarbejde to alternative løsningsforslag som forventes at fore-
ligge efter sommerferien i år.
9.1 Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
Januar 2021
RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
•√
JAN21
Juni 2021
Teknisk løsning af glatte
skinner
JUN21
December 2021
(januar 2022)
RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
Sept. 2022
RO Syd: Sydhavn-Køge og
Carlsberg-Frederikssund/
Høje Taastrup
9.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
De påvirkninger, som COVID-19-situationen har medført for S-baneprojektet har hidtil kunnet håndte-
res. Siemens’ tidligere rejste krav ifm. med installationsarbejdet RO S er for dele af strækningen afblæst.
Siemens har dog indikeret, at der kan komme en tilsvarende early warning for den resterende del af
strækningen, da de har oplevet tilfælde af Covid-19 i deres installationsteam. Projektet forsøger løbende
at mitigere evt. negative konsekvenser af corona-situationen.
9.3 Særligt om den forventede omlægning af frekvensbåndet til CBTC
CBTC-systemet skal ændre radiofrekvens på grund af ny EU-lovgivning for den del af frekvensbåndet,
der var tildelt af Energistyrelsen til Siemens og CBTC-systemet. En ændring af CBTC-systemets aktuelle
Statusrapport (Juni 2021)
S-bane
36/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0037.png
frekvensområde og sendestyrke vurderes at være en både økonomisk og driftsmæssigt omfattende op-
gave, der yderligere kompliceres af, at CBTC-systemet stadig er under udrulning frem til udgangen af
2022, hvor den sidste del af S-banen overgår til CBTC-systemet.
Den langsigtede konvertering håndteres på overordnet plan mellem Banedanmark, Transportministeriet
og Energistyrelsen, mens man i S-baneprojektet i Signalprogrammet behandler eventuelle konsekvenser
for de sidste udrulninger af CBTC-systemet. For nuværende fortsætter udrulningen af CBTC som plan-
lagt, idet det er Banedanmarks forventning, at CBTC er i drift på hele S-banen, før en ny radiotransmissi-
onsløsning kan nå at foreligge. Der er således ikke noget vundet ved at stoppe udrulningen. Problema-
tikken kan imidlertid fortsat risikere at forsinke de sidste ibrugtagninger, hvorfor konverteringen be-
handles som risiko i S-baneprojektet.
9.4 Leverancer i ibrugtagningsfasen
Som det fremgår af metodeafsnittet, følger Banedanmark en fastlagt proces for, hvordan leverancer,
hvor ibrugtagning er nært forestående, håndteres. Dette for at sikre, at fremdriften er tilfredsstillende, så
ibrugtagning kan ske, som forudsat. Herunder følger en status på de leverancer på S-banen, som er i
ibrugtagningsfasen.
9.4.1
Teknisk løsning af glatte skinner (Moving Speed Restriction, MSR)
Juni 2021
Ibrugtagning af den tekniske løsning af glatte skinner blev planmæssigt gennemført 13. juni. I tiden ef-
ter er der ikke konstateret nogen fejl i leverancen, og det sidste hypercare-møde kunne derfor aflyses.
Der er dog modtaget rapporter fra lokomotivførere om, at togene på nogle lokaliteter kører uhensigts-
mæssigt: Bremser til lav hastighed, dernæst accelereres, hvorefter der bremses til standsning ved perron.
Disse episoder er ved at blive analyseret således, at en trimning af systemet kan foretages.
Efter ibrugtagning bliver der løbende indsamlet og analyseret data til optimering af automatisk drift. Så-
ledes vil effekten af MSR i f.eks. løvfaldssæsonen løbende blive større og støre. Endvidere vil dataind-
samlingen understøtte en evt. overgang til førerløs drift på S-banen.
Fra næste rapport udgår rapporteringen for denne leverance.
9.5 Overblik over status for aktuelle strækninger
9.5.1
Nordhavn-Carlsberg/Sydhavn (RO Center)
Januar 2022
Design*
Gennemført SEP19
Installation
Gennemført JAN21
Test*
AUG21
Ibrugtagnings-
tilladelse
DEC21
JAN22
Ibrugtagning
Januar 2022
RisikoUbertydeligt
*Anden operationelle test
Datoen for opnået ibrugtagningstilladelse er denne gang rykket en måned. Ændringen skyldes Siemens’
interne godkendelsesproces, som påvirkes af en sen færdiggørelse af installationsrapporterne for RO C.
Siemens undersøger pt., om forsinkelsen kan mitigeres.
Forberedelserne forud for gennemførelsen af den anden operationelle test fortsætter. Den første af to
operationelle tests blev gennemført i april og maj. Begge test viste, at systemet er stabilt. Der gennem-
føres endnu en operationel test i august for at sikre, at systemet er klar til ibrugtagningen i januar.
Statusrapport (Juni 2021)
S-bane
37/38
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Orientering om Banedanmarks statusrapporter for Signalprogrammet (opgjort medio juni og august 2021), fra transportministeren
2458278_0038.png
9.5.2
Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO Syd)
September 2022
Ibrugtagning
September 2022
Design
Installation
Test*
Ibrugtagningstill.
Gennemført OKT20
Under planlægning
Under planlægning
Under planlægning
*Operationel test (der foretages i udgangspunktet kun én på denne strækning)
Det er fortsat Banedanmarks forventning, at den nye plan for sporspærringerne for installationsarbejdet
på RO S vil betyde en mindre forsinkelse af ibrugtagning, men planen er fortsat under konsolidering. På
den baggrund udgår risikovurderingen fortsat. Der vil blive foretaget en ny risikovurdering, når de ende-
lige konsekvenser for RO S ligger fast.
9.5.3
Afsluttende leverancer
Marts 2023
Design
SEP21
Installation*
Under planlægning
Test**
Under planlægning
Ibrugtagningstill.
Under planlægning
Ibrugtagning
Marts 2023
* Dette er forberedende arbejder til installation. Selve installationen finder sted ifm. ibrugtagning.
**Factory Acceptance Test (FAT) af systemet
Leverancen omhandler bl.a. ændringer påkrævet ifm. den nye station Favrholm og hastighedsopgrade-
ringen mellem Jægersborg og Holte, som var ændringer, der ikke var kendte ved indgåelsen af kontrak-
ten.
Planen for installationsarbejdet på RO S forventes fortsat at medføre en mindre forsinkelse af ibrugtag-
ningen af de afsluttende leverancer, men planen er fortsat under konsolidering. På den baggrund udgår
risikovurderingen fortsat. Der vil blive foretaget en ny risikovurdering, når de endelige konsekvenser for
leverancerne er afklaret.
Statusrapport (Juni 2021)
S-bane
38/38