Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 69
Offentligt
2489113_0001.png
28. november 2021
Banedanmark Trafikdivisionen
[email protected]
Høringssvar til udkast til Bekendtgørelse om
infrastrukturafgifter m.v. for statens jernbanenet
Kære Banedanmark
Rådet for Bæredygtig Trafik har følgende kommentarer til infrastrukturafgifterne:
Til § 2, stk. 3:
Nattog
Særligt for kørslen med nattog er, at disse, såvel i privat regi som med offentlig
støtte, er i stærk konkurrence med flytrafik.
Flytrafikken er fri for en lang række afgifter og er dermed reelt støttet af det
offentlige, og konkurrerer således på ulige vilkår.
Vi foreslår derfor, at nattog friholdes for såvel km-afgifter som broafgifter så længe
flytrafikken heller ikke har afgifter i samme omfang.
Til § 4, stk. 3:
Godstog
Uanset at der gives et miljøtilskud til kørslen med godstog, er infrastrukturafgifterne
meget høje og ikke mindst er især afbestillingsgebyret en byrde for godsoperatørerne.
Der kan af mange grunde ske afbestillinger af kørsel fra operatørernes kunder, ofte
meget tæt på kørselstidspunktet.
En betaling for et aflyst tog, der i sagens natur ikke har nogen indtægter, vil således
betyde, at omkostningen må deles ud på andre kunder, hvorved godstransport på
jernbane generelt bliver dyrere.
Vi foreslår derfor at afbestillingsgebyret bortfalder for godstog.
Vi henviser endvidere til vedlagte notat fra brancheforeningen Dansk Banegods, IDA
Rail og NJS, der beskriver disse forhold.
Med venlig hilsen
Niels Wellendorf
Bestyrelsesmedlem