Til Transportudvalget.
Vi ønsker at få foretræde for transportudvalget da vi gerne vil gøre opmærksom på nogle
uhensigtsmæssigheder i bekendtgørelse 976 af 28/06/2016 ”Bekendtgørelsen
for cyklers indretning og
udstyr”
Det drejer sig om Kapitel 2 paragraf 3 og Kapitel 4 paragraf 6.
Jørn Iversen Rødekro ApS, er en virksomhed der gennem snart 40 år har beskæftiget sig med produktion og
salg af cykler til ældre og handicappede, herunder både børn og voksne.
Vores produkt program er ret omfattende, for at have cykler der dækker et hvert behov.
Mange af vores cykler er special bygget, for netop at få de svage i samfundet til at færdes så sikkert i
trafikken som muligt.
Mange af vores brugere er ikke trafiksikker på egen hånd, og derfor bruges der tandem og par cykler til
disse brugere.
Vores kunder er kommuner, bosteder, plejehjem og private.
Vores Fun2Go parcykel, bruges blandt andet af blinde, eller andre personer der har motorikken, men ikke
kan færdes alene i trafikken. Her bruges en såkaldt cykelpilot til at styre cyklen. Pilot og brugere kan så
aktivt træde cyklen frem og på den måde få cykelglæden med vind i håret og brugt noget energi.
Dertil findes en efterløber, kaldet FunTrain indrettet med 2 sæder, sikkerhedssele og 2 sæt pedaler.
Her kan så yderligere 2 personer være med. Så cykelpiloten på den måde kan komme omkring med 3
personer der ikke er trafiksikre nok til at færdes på egen hånd, men har energien og glæden ved at være
cyklist.
GOCAP-cyklen er en cykel taxi til børn. Her har cykelpiloten/pædagogen mulighed for på en meget
forsvarlig måde at transportere op til 8 børn. Børnene sidder på sæder i hver side med front mod hinanden,
der er sikkerhedssele til hvert enkelt barn. Cyklen har 2 baghjul og et forhjul.
Cyklen bruges til at bringe børnene sikkert rundt i byen, komme ud i naturen og komme på gård besøg
Cyklen kan netop give mulighed for at inddrage lokalsamfundet, så lokalområdet bliver en del børnenes
læringsmiljø, og dermed vil børnene få nogle fælles oplevelser i deres nærmiljø.
”Vi
har oplevet, at når vi cykler udvikler vi nære relationer til den lille grupper, der er på tur. Vi snakker om
hvad vi ser og hvor vi skal hen, dvs. læringsmiljøet giver gode sproglige interaktioner mellem børn og
voksne”
Udtalelse fra Agerskov børnehus
Ovennævnte cykler importeres fra et andet EU-land hvor der ikke er lovmæssige problemer med at
markedsføre produkterne.
Cyklerne produceres i Holland som er kendte for meget høje sikkerhedskrav og for deres glæde til at færdes
på cykel, og sælges blandt andet i Holland, Tyskland og Sverige
Varernes frie bevægelighed bliver bremset af at vi i Danmark har nogle begrænsninger i forhold til Holland.
Problem nr. 1
Kapitel 4 paragraf 6: Den samlede længde af cykel og påhængsvogn må i belæsset eller u belæsset stand
ikke overstige
3,5m.
Påhængsvognens totalvægt må ikke overstige 60 kg. Er påhængsvognen forsynet med
påløbsbremse, må totalvægten ikke overstige
100 kg.