Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 66
Offentligt
2487771_0001.png
Til Transportudvalget.
Vi ønsker at få foretræde for transportudvalget da vi gerne vil gøre opmærksom på nogle
uhensigtsmæssigheder i bekendtgørelse 976 af 28/06/2016 ”Bekendtgørelsen
for cyklers indretning og
udstyr”
Det drejer sig om Kapitel 2 paragraf 3 og Kapitel 4 paragraf 6.
Jørn Iversen Rødekro ApS, er en virksomhed der gennem snart 40 år har beskæftiget sig med produktion og
salg af cykler til ældre og handicappede, herunder både børn og voksne.
Vores produkt program er ret omfattende, for at have cykler der dækker et hvert behov.
Mange af vores cykler er special bygget, for netop at få de svage i samfundet til at færdes så sikkert i
trafikken som muligt.
Mange af vores brugere er ikke trafiksikker på egen hånd, og derfor bruges der tandem og par cykler til
disse brugere.
Vores kunder er kommuner, bosteder, plejehjem og private.
Vores Fun2Go parcykel, bruges blandt andet af blinde, eller andre personer der har motorikken, men ikke
kan færdes alene i trafikken. Her bruges en såkaldt cykelpilot til at styre cyklen. Pilot og brugere kan så
aktivt træde cyklen frem og på den måde få cykelglæden med vind i håret og brugt noget energi.
Dertil findes en efterløber, kaldet FunTrain indrettet med 2 sæder, sikkerhedssele og 2 sæt pedaler.
Her kan så yderligere 2 personer være med. Så cykelpiloten på den måde kan komme omkring med 3
personer der ikke er trafiksikre nok til at færdes på egen hånd, men har energien og glæden ved at være
cyklist.
GOCAP-cyklen er en cykel taxi til børn. Her har cykelpiloten/pædagogen mulighed for på en meget
forsvarlig måde at transportere op til 8 børn. Børnene sidder på sæder i hver side med front mod hinanden,
der er sikkerhedssele til hvert enkelt barn. Cyklen har 2 baghjul og et forhjul.
Cyklen bruges til at bringe børnene sikkert rundt i byen, komme ud i naturen og komme på gård besøg
Cyklen kan netop give mulighed for at inddrage lokalsamfundet, så lokalområdet bliver en del børnenes
læringsmiljø, og dermed vil børnene få nogle fælles oplevelser i deres nærmiljø.
”Vi
har oplevet, at når vi cykler udvikler vi nære relationer til den lille grupper, der er på tur. Vi snakker om
hvad vi ser og hvor vi skal hen, dvs. læringsmiljøet giver gode sproglige interaktioner mellem børn og
voksne”
Udtalelse fra Agerskov børnehus
Ovennævnte cykler importeres fra et andet EU-land hvor der ikke er lovmæssige problemer med at
markedsføre produkterne.
Cyklerne produceres i Holland som er kendte for meget høje sikkerhedskrav og for deres glæde til at færdes
på cykel, og sælges blandt andet i Holland, Tyskland og Sverige
Varernes frie bevægelighed bliver bremset af at vi i Danmark har nogle begrænsninger i forhold til Holland.
Problem nr. 1
Kapitel 4 paragraf 6: Den samlede længde af cykel og påhængsvogn må i belæsset eller u belæsset stand
ikke overstige
3,5m.
Påhængsvognens totalvægt må ikke overstige 60 kg. Er påhængsvognen forsynet med
påløbsbremse, må totalvægten ikke overstige
100 kg.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 66: Henvendelse af 24/11-21 vedrørende regler for cyklers indretning og udstyr, fra Jørn Iversen Aps
2487771_0002.png
Her er der tale om at vi til plejehjem og bosteder sælger par cyklen Fun2Go. Dem sælger vi en del af, fordi
det er en god beskæftigelse for personale og beboere for at få et afbræk i hverdagen og lidt vind i håret.
Problemet er
varme hænder. En person kan kun beskæftige en beboer.
Ved at montere en påhængsvogn
Funtrain
–ville
en person kunne få 3 beboere med på tur. Hvilket igen
giver god mening
specielt her i Corona tiden.
Her er problemet, at ved at bygge denne enhed så sikkert som muligt og få en kraftig påløbsbremse på,
overstiger vi den samlede længde med 40-50 cm. Ligeledes siger det næsten sig selv, at med 2 voksne
personer + påhængsvognens egenvægt, overstiger vi også den samlede vægt som må være på 100 kg.
Ovenstående kapitel 4 paragraf 6 er det eneste punkt der ikke kan overholdes, på alle andre områder
passer den fint ind, og sikkerhedsmæssigt meget forsvarligt udført.
Problem nr. 2
Kapitel 2 paragraf 3: En cykel må ikke være indrettet til flere end
tre
personer. Dog kan der derudover være
plads til og med
fire
børn ikke ældre end 7 år.
Denne forstår jeg således at der må være plads til en fører og op til 6 børn.
Det er her vi løber ind i lidt problemer med GOCAP, - cykeltaxi for børn med plads til 8 børn. Vi kan ifølge
lovgivningen sælge den med 6 sæder til børn i stedet for 8.
En typisk pædagog i en børnehave er normeret til at have 8 børn, ved at have cyklen -med plads til 8
ville
hun kunne tage sin gruppe med væk fra børnehaven og cykle til skov eller strand, og på den måde
i disse
Corona tider
undgå at være en del af en større flok. I lidt større byer snakker de ovenikøbet om at
børnene kan afhentes og bringes derhjemme, så man undgår at mange forældre møder op i børnehaven,
med mulig smitte.
Ovenstående kapitel 2 paragraf 3 er det eneste punkt der ikke kan overholdes, på alle andre områder
passer den fint ind.
Vi ønsker derfor at transportudvalget vil se med positive øjne på ændring af kapitel 2 og 4, så der også gives
plads og mulighed til at følge med i udviklingen i samfundet hvor der til stadighed udvikles nye, bedre, sikre
og grønnere måder at komme omkring på
Før en lovændring stiller vi selvfølgelig gerne op med begge modeller så en motorsagkyndig eller andet kan
se og teste produkterne
Her kommer der nogle link til produkterne:
https://ji.dk/vare/fun2go/
https://ji.dk/vare/funtrain/
https://www.vanraam.com/en-gb/advice-inspiration/news/gocab-bicycle-taxi-for-children