Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 63
Offentligt
2487029_0001.png
Delebilers bidrag til et
grønnere og bedre byliv
Foretræde for Transportudvalget
Morten Jakobsen
23. November 2021
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 63: Præsentation fra SHARE NOW Danmarks foretræde for udvalget 23/11-21 vedrørende delebiler
2487029_0002.png
Mere 150.000 danskere bruger vores delebiler
2/3 af SHARE NOWS
brugere svarer, at
delebiler
understøtter den grønne
omstilling
Halvdelen peger på, at
delebiler reducerer
trængslen
Foretræde for transportudvalget
Morten Jakobsen
23.11.2021
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 63: Præsentation fra SHARE NOW Danmarks foretræde for udvalget 23/11-21 vedrørende delebiler
2487029_0003.png
Udfordringen: Der er endnu langt til målet for den grønne omstilling
i byerne
Privatbilismen er ansvarlig for
omkring
halvdelen
af
transportsektorens CO2-
udledning
Antallet af familier med bil i
hovedstaden og større byer er
steget med
12,4%
i perioden
2016-2021
Foretræde for transportudvalget
Morten Jakobsen
23.11.2021
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 63: Præsentation fra SHARE NOW Danmarks foretræde for udvalget 23/11-21 vedrørende delebiler
2487029_0004.png
Delebiler bliver afgørende for et grønnere og bedre byliv
1 - DELEBILER reducerer
trængslen i byerne
2 - DELEBILER reducerer CO
2
-
udledningen og understøtter
den grønne omstilling
4
Foretræde for transportudvalget
Morten Jakobsen
23.11.2021
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 63: Præsentation fra SHARE NOW Danmarks foretræde for udvalget 23/11-21 vedrørende delebiler
2487029_0005.png
1 - SHARE NOW og delebilsordninger kan løse
trængselsudfordringer i byerne
SHARE NOW kunder er mere
MULTIMODALE
.
Bruger oftere tog, metro,
S-tog og bus.
28,6%
af SHARE NOWs kunder
har udskudt køb af egen bil
4,9%
af delebilsbrugere solgte
deres egen bil
Foretræde for transportudvalget
Morten Jakobsen
23.11.2021
5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 63: Præsentation fra SHARE NOW Danmarks foretræde for udvalget 23/11-21 vedrørende delebiler
2487029_0006.png
2 - Delebiler sparer CO
2,
og medvirker til at nå målene om den
grønne omstilling af persontransporten
CO
2
reduktion ved brug
af delebilsordninger
Markant CO2-reduktion ved
optimal integration i byerne
SHARE NOW-kunder er
mere
tilbøjelige til at købe elbiler
Hurtig udskiftning til den
nyeste og grønnere teknologi
Foretræde for transportudvalget
Morten Jakobsen
23.11.2021
6
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 63: Præsentation fra SHARE NOW Danmarks foretræde for udvalget 23/11-21 vedrørende delebiler
2487029_0007.png
Barrierer for udbredelsen af delebiler
Momsregler gør delebilsordinger dyrere end andre transportvalg
Eksempelvis er transportløsninger som taxi, fly, tog og bus
ikke
momsbelagt. Det betyder, at delebilsbrugere
reelt betaler 25% mere, end hvis delebilsordninger ligesom taxi var momsfritaget. De nuværende momsregler
betyder således, at det prismæssigt gøres mindre attraktivt at vælge delebilen.
Planloven hindrer udbredelse af delebiler i nye områder
I dag eksisterer der ikke klar juridisk hjemmel i planloven til, at kommunerne kan etablere delebilsparkering i
lokalplaner eller ved nybyggeri og byudviklingsområder.
Manglende adgang til dedikerede delebilspladser til alle typer af delebiler
For at flere skal bruge delebiler, skal der være parkeringsmuligheder tæt på bopæl og arbejde. Men i dag
eksisterer der i flere kommuner en uklarhed om lovhjemlen ift. etablering af særlige parkeringspladser. Det
medfører forskelsbehandling af delebilsordninger med og uden stamplads. Det begrænser brugen af delebiler
bredt set.
Manglende regulering af lade-infrastrukturen hæmmer udbredelsen af dele-elbiler
Ladestandere opstilles ikke altid, hvor der er behov
fx ved boliger, trafikale knudepunkter eller indtænkes i
byudviklingen. Derudover betyder den nuværende struktur uhensigtsmæssige store prisforskelle og
manglende adgang på tværs af ladeoperatører.
Foretræde for transportudvalget
Morten Jakobsen
23.11.2021
7
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 63: Præsentation fra SHARE NOW Danmarks foretræde for udvalget 23/11-21 vedrørende delebiler
2487029_0008.png
Politiske løsninger, der kan øge brugen af delebiler
1. Momsfritag delebilsordninger som øvrige former for personbefordring
Det anbefales, at delebilsordninger ligestilles med øvrige former for personbefordring som taxa, bus og tog,
så også delebilsordninger momsfritages.
2. Indfør planlovshjemmel så delebilsparkering indtænkes i nye byområder
Det anbefales, at planloven ændres, så kommunerne får hjemmel til at udstede lavere P-normer og krav om
delebiler i lokalplaner og ved nybyggeri.
3. Anvend 100 mio. kr. til delebilsparkering ved trafikknudepunkter
I
Aftale om Infrastrukturplan 2035
er der afsat 100 mio. kr. i 2023 og 2024 til at øge anvendelsen af el-
delebiler. SHARE NOW anbefaler at midlerne udmøntes til etablering af delebilsparkeringspladser, som frit
kan benyttes af alle el-delebilsordninger, omkring trafikknudepunkter og dermed ved tog-, bus- og
metrostationer, for således også at styrke mobiliteten og det grønne transportvalg.
Foretræde for transportudvalget
Morten Jakobsen
23.11.2021
8
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 63: Præsentation fra SHARE NOW Danmarks foretræde for udvalget 23/11-21 vedrørende delebiler
2487029_0009.png
Løsningsforslag SHARE NOW også bakker op om
4. Indfør krav om udbud i udbredelsen af offentligt tilgængelige ladestandere
Det anbefales at indføre forslaget fra
Kommissionen for grøn omstilling af personbiler,
så kommunerne
forpligtes til at benytte sig af en udbudsdrevet etablering af ladestandere
.
5. Indfør regulering af el-ladepladser
For at sikre, at ladepladserne udnyttes bedst muligt anbefales det fx at indføre tidsbegrænsning på, hvor
lang tid en bil kan holde på en opladningsplads i dagtimerne.
6. Indfør loft over roamingpriser
For at gøre valget af anvendelsen af en el-delebil mere attraktivt anbefaler SHARE NOW ligesom
Kommissionen for grøn omstilling af personbiler,
at der indføres regulering af markedet for elbilsopladning,
som kan medføre mere rimelige og ensartede priser.
Foretræde for transportudvalget
Morten Jakobsen
23.11.2021
9
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 63: Præsentation fra SHARE NOW Danmarks foretræde for udvalget 23/11-21 vedrørende delebiler
2487029_0010.png
SPØRGSMÅL