Nyborg den 26. oktober 2021
Justitsministeriet
Att.: Justitsminister Nick Hækkerup
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Ang. Anklagemyndighedens efterforskning af jernbaneulykken på Storebælt den 2. januar 2019
Vi, de nærmeste pårørende til de otte skæbner, der mistede livet ved togulykken, fremsender dette brev
i forventning om at Anklagemyndigheden undersøger omstændighederne ved ulykken grundigere med
hjælp fra jernbaneeksperter - herunder eksperter i EU jernbanelovgivningen.
Nogle af ofrene var unge mennesker som stod på tærsklen til et voksenliv med børn, hus og familie.
Andre var forældre, med ansvar for kærlig omsorg for børn, og deres gode start i livet. Andre igen var
tæt forbundne søskende. Savnet af dem vil aldrig kunne erstattes. Vi får aldrig dem, vi holdt så meget af,
tilbage.
Den meningsløse togulykke efterlader en sorg og stor frustration. Det er urimeligt at vi skal leve med at
vores kære døde, som følge af et sammenfald af omstændigheder. Der mangler at blive placeret et an-
svar for ulykken, og sat et punktum efter en af danmarkshistoriens værste togulykker.
Ansvaret for at 1.) Materiellet er vedligeholdt, så det til enhver tid er funktionsdygtigt, 2.) Sikkerheds-
procedure for eftersyn af materiellet før afgang og 3.) Ansvaret for at driften er sikker, er nogle af de
helt grundlæggende krav til en jernbanevirksomhed med et sikkerhedscertifikat til transport af gods.
Af Rigsadvokatens afslag på vores klage fremgår det, at det ikke er muligt at sanktionere efter de gæl-
dende regler. Det er i høj grad belastende for retssikkerheden, at der i bekendtgørelsen om sikkerheds-
certifikat til jernbanevirksomheder ikke findes straffebestemmelser, når en jernbanevirksomhed ikke
overholder de grundlæggende forudsætninger for sikkerhedscertificeringen og tilmed forvolder en
ulykke.
Der kan idømmes straf for kørsel uden sikkerhedscertifikat, men ikke hvis jernbanevirksomheden ikke
opfylder forudsætningerne for sikkerhedscertificeringen. Det svarer til at en bilist i vejtrafikken bliver
straffet for at køre uden kørekort, men ikke for en overtrædelse de øvrige bestemmelser i færdselslo-
ven, hvilket ingen vil acceptere. Alligevel er der ikke taget initiativ til at ændre bekendtgørelsen.
Uden ændringer af bekendtgørelsen om sikkerhedscertifikat til jernbanevirksomheder vil der igen
kunne ske uheld uden at det får konsekvenser.
Den 6. november 2019 var en trailer ikke blevet læsset korrekt. Eftersyn inden togets afgang konstate-
rede ikke fejlen. I løbet af 2020 har der ifølge Trafikstyrelsen være yderligere otte hændelser med lom-
mevogne, hertil kommer hændelsen den 13. januar 2021, hvor traileren ikke har været låst til skamlen.
Trafikstyrelsen har efter tilsyn siden 2015 haft væsentlige bemærkninger til sikkerhedsledelsessystemet
hos DB Cargo Scandinavia A/S herunder til risikoprofilen, årsagsanalyserne og de interne tilsyn. Trafik-
styrelsen burde derfor i det det mindste have tilbagekaldt jernbanevirksomhedens sikkerhedscertifikat.
Side 1 af 8