Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 61
Offentligt
2486268_0001.png
DN København
Formand: Knud Erik Hansen. Telefon: 40404344
Næstformand Ole Damsgaard. Telefon: 50515880
[email protected]:
Dato: 23. november 2021
Folketingets Transportudvalg
Folketingets Miljø- og fødevareudvalg
Danmarks Naturfredningsforening ønsker at henlede Transportudvalgets og Miljø- og fødeva-
reudvalgets opmærksomhed på helt afgørende mangler i Miljøkonsekvensrapporten for Ly-
netteholm, udarbejdet af Rambøll for By & Havn.
Der er tale om så væsentlige mangler, at der helt åbenlyst er tale om en uholdbar situation i
forhold til den danske overholdelse af EU-lovgivningen.
I Miljøkonsekvensvurderingen er således ikke gennemført en tilstrækkelig vurdering i forhold
til grønbroget tudse, som under EU- lovgivningen er
”strengt beskyttet”
art (såkaldt
”bilag
IV
art”)
i de områder, som skal inddrages til anlæg af adgangsvej, arbejdspladsarealer og modta-
geanlæg (Prøvestenen, Kraftværksøen og Refshaleøen). Fravalget bygger på en enkelt feltun-
dersøgelse og på antagelse af, at arten ikke længere forekommer i områder i disse områder.
Imidlertid er dette i modstrid med oplysninger, som DN er i besiddelse af.
I implementeringsredegørelsen er der taget højde for den truede art ved, at man sætter pade-
hegn op til den nye ø Lynetteholmen, så tudsen ikke indvandrer. Det er positivt, men er ikke
tilstrækkeligt. Tudsen forekommer nemlig også i andre områder omkring byggeriet (konse-
kvensområderne), som vil true den alvorligt.
Vi står i en alvorlig biodiversitetskrise, hvor arter uddør. Derfor er det helt afgørende for os, at
konsekvenser af nye projekter analyseres grundigt, så eventuelle foranstaltninger kan sættes i
værk.
Vi har derfor bedt et uvildigt konsulentfirma med ekspertise i den pågældende artsgruppe om
at udarbejde et notat, som belyser muligheden for at arten forekommer inden for konsekvens-
området såvel som hidtidigt foreliggende viden om artens forekomst i konsekvensområdet.
Som det fremgår af notatet (vedlagt denne henvendelse) foreligger både hidtidige undersøgel-
ser samt nuværende fagligt kompetente vurderinger af, at arten forekommer i konsekvensom-
rådet.
Som følge heraf er det ubetinget en åbenlys forpligtelse til at medtage arten i konsekvensvur-
deringen.
Og der er i forhold til EU-lovgivningen en forpligtelse til
at sikre den ”økologiske funktionalitet”
for den lokale bestand af arten i forbindelse med realisering af projektet.
Vi er derfor både dybt forundrede og bekymrede over, at staten og By og Havn ikke har fulgt
op på DNs tidligere henvendelser om den mangelfulde miljøvurdering, hvilket skete i forbindel-
se med høringen af miljøvurderingen i januar 2021 og senest i forbindelse med høring af af-
skæringsdirektivet i september 2021.
Der er ikke tale om en almindelig art: Grønbroget tudse er på den seneste rødliste vurderet
som ”Truet” [link]
og i den seneste nationale danske indberetning til EU af arters og naturty-
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 61: Henvendelse af 23/11-21 vedrørende miljøkonsekvensrapporten for Lynetteholm-projektet, fra DN København
2486268_0002.png
pers bevaringsstatus [link] vurderes bestanden i den
kontinentale del af Danmark som ”stærkt
ugunstig” (tabel 3.5a side 40).
En vurdering af projektets konsekvenser for også denne art er såvel en åbenlys juridisk forud-
sætning for at projektet er foreneligt med EU-lovgivningen, såvel som mulighederne for om
muligt at planlægge og realisere kompenserende foranstaltninger.
Vi ønsker i denne sammenhæng at henlede opmærksomheden på at det er politisk besluttet,
at afskære klageadgangen for bl.a. spørgsmålet om hensynet til beskyttede arter, i forbindelse
med etablering af jorddeponiet. Derfor er det en politisk vigtig opgave, at sikre EU-reglerne for
truede arter overholdt.
Vi vil derfor venligst indstille til medlemmerne af udvalgene at henlede ministerens opmærk-
somhed på problematikken om den truede art i byggeriets konsekvensområder. Vi opfordrer
til, at Miljøkonsekvensvurderingen udvides, så der kan udarbejdelses kompenserende foran-
staltninger der
måtte kunne sikre opretholdelse af den såkaldte ”økologiske funktionalitet” i
forhold til adgangen til yngle- og rasteområder for bestanden.
Vi henleder opmærksomheden på at indgreb i artens yngle og rasteområder ikke kan iværk-
sættes inden for rammerne af EU-lovgivningen, før den økologiske funktionalitet er sikret op-
retholdt.
Med venlige hilsener
Danmarks Naturfredningsforening
Ole Damsgaard
2