Side 1 af 40
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Fjernelse af køretøjer, regulering af færdslen ved akutte hændelser, fastsættelse af en lavere
hastighedsgrænse for et nærmere afgrænset område uden for tættere bebygget område, forbud mod
standsning og parkering i skillerabat m.m.) og ændring af lov om private fællesveje
(vintervedligeholdelsesordninger på private fællesveje)
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1324 af 21. november 2018, som senest ændret ved lov nr.
534 af 27. marts 2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 28, stk. 3, 2. pkt.,
indsættes efter »midterrabat«: », skillerabat«.
2.
I
§ 42, stk. 5,
indsættes som
3. pkt.:
»Tilsvarende
gælder uden for tættere bebygget område, hvor der for et nærmere afgrænset
område, der særligt egner sig hertil, kan fastsættes en lavere hastighedsgrænse.«.
3.
I
§ 90, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Ved øvrige pludseligt opståede hændelser på motorveje og motortrafikveje, som er til fare for
færdslen, kan vejmyndigheden eller vej- eller broejeren foretage den fornødne regulering af
færdslen.«
4.
I
§ 123, stk. 2,
indsættes efter »statsvej«: », herunder når køretøjet henstår akut trafikfarligt«.
5.
I
§ 123, stk. 2,
indsættes som
2.
og
3. pkt.:
» Tilsvarende kan A/S Storebælt og A/S Øresund som vejejere foranledige et køretøj fjernet,
som henstår på et vejareal ejet af selskaberne. Reglerne i § 123, stk. 4-5, finder tilsvarende
anvendelse på fjernelser foranlediget af A/S Storebælt og A/S Øresund.«