Forslag til imødegåelse af mangel på arbejdskraft i turistbusbranchen
Turistbussen leverer mobilitet til danskerne, når de rejser i grupper. Lige fra den lokale pensionistforening,
der skal afsted på sommerudflugt, til fodboldholdet på vej til stævne, til de virksomheder der befordrer
deres medarbejdere sikkert til julefrokost, er turistbussen den mest effektive transportform.
Turistbussen løser også vigtige opgaver i den offentlige servicetrafik som f.eks. kørsel for skovbørnehaver,
skolebuskørsel, og at hjælpe DSB, når der er brug for ekstra togbusser.
Men hvis ikke der bliver sat hurtigt ind fra politisk side i forhold til den kritiske chaufførmangel, risikerer
man, at der om få år ikke er nok turistbuschauffører til at sikre danskerne den kollektive mobilitet, som vi
hidtil har nydt godt af når vi rejser i grupper.
Situationen i busbranchen
Dansk Erhverv og Dansk PersonTransport vurderer, at der pt. mangler ca. 1000 buschauffører (20-25% af
arbejdsstyrken på ca. 5500 chauffører) og ca. 1000-1500 taxiførere (chauffører og vognmænd). Derudover er
busbranchen præget af en arbejdsstyrke med en relativt høj (og stigende fra 2006 til 2017)
gennemsnitsalder.
Fordeling af chauffører (persontransport - ikke taxi) efter alder
Antal chauffører
800
600
400
200
0
16 19 22 25 28 31 34 37 40 43 46 49 52 55 58 61 64 67 70 73 76 79 82 84
Alder
2006
2017
Kilde: Pension Danmark. Fordeling af medarbejdere fra overenskomstområderne AKT (7.000
bidragsbetalende medlemmer, TA (4.000) og ATV (350).
Samtidig med at gennemsnitsalderen for buschauffører er stigende, er antallet af personer i de enkelte
årgange busbranchen rekrutterer fra faldende. Dermed skrumper arbejdsstyrken og rekrutteringsgrundlaget
for bussektoren ind over de kommende år.
Hvad gør turistbusbranchen selv for at afhjælpe chaufførmanglen?
Målrettet og inkluderende rekruttering
Bussektoren er et inkluderende erhverv og branchen kan i princippet bruge alle uanset køn, alder, etnicitet
og erhvervsmæssig baggrund, så længe man er klar på at tage ansvar for sig selv og sine rejsende.
Busbranchen målretter derfor rekrutteringen af nye chauffører bl.a. blandt pensionister, veteraner og
indvandrere gennem et øget fokus på f.eks. IGU-forløb.