Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 56
Offentligt
2483997_0001.png
Forslag til imødegåelse af mangel på arbejdskraft i turistbusbranchen
Turistbussen leverer mobilitet til danskerne, når de rejser i grupper. Lige fra den lokale pensionistforening,
der skal afsted på sommerudflugt, til fodboldholdet på vej til stævne, til de virksomheder der befordrer
deres medarbejdere sikkert til julefrokost, er turistbussen den mest effektive transportform.
Turistbussen løser også vigtige opgaver i den offentlige servicetrafik som f.eks. kørsel for skovbørnehaver,
skolebuskørsel, og at hjælpe DSB, når der er brug for ekstra togbusser.
Men hvis ikke der bliver sat hurtigt ind fra politisk side i forhold til den kritiske chaufførmangel, risikerer
man, at der om få år ikke er nok turistbuschauffører til at sikre danskerne den kollektive mobilitet, som vi
hidtil har nydt godt af når vi rejser i grupper.
Situationen i busbranchen
Dansk Erhverv og Dansk PersonTransport vurderer, at der pt. mangler ca. 1000 buschauffører (20-25% af
arbejdsstyrken på ca. 5500 chauffører) og ca. 1000-1500 taxiførere (chauffører og vognmænd). Derudover er
busbranchen præget af en arbejdsstyrke med en relativt høj (og stigende fra 2006 til 2017)
gennemsnitsalder.
Fordeling af chauffører (persontransport - ikke taxi) efter alder
Antal chauffører
800
600
400
200
0
16 19 22 25 28 31 34 37 40 43 46 49 52 55 58 61 64 67 70 73 76 79 82 84
Alder
2006
2017
Kilde: Pension Danmark. Fordeling af medarbejdere fra overenskomstområderne AKT (7.000
bidragsbetalende medlemmer, TA (4.000) og ATV (350).
Samtidig med at gennemsnitsalderen for buschauffører er stigende, er antallet af personer i de enkelte
årgange busbranchen rekrutterer fra faldende. Dermed skrumper arbejdsstyrken og rekrutteringsgrundlaget
for bussektoren ind over de kommende år.
Hvad gør turistbusbranchen selv for at afhjælpe chaufførmanglen?
Målrettet og inkluderende rekruttering
Bussektoren er et inkluderende erhverv og branchen kan i princippet bruge alle uanset køn, alder, etnicitet
og erhvervsmæssig baggrund, så længe man er klar på at tage ansvar for sig selv og sine rejsende.
Busbranchen målretter derfor rekrutteringen af nye chauffører bl.a. blandt pensionister, veteraner og
indvandrere gennem et øget fokus på f.eks. IGU-forløb.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 56: Henvendelse af 19/11-21 vedrørende forslag til imødegåelse af buschaufførmanglen, fra Dansk PersonTransport
2483997_0002.png
Hjælp til finansiering af kørekort til bus
Turistbusbranchen oplever, at prisen for et kørekort til bus er en væsentlig barriere for nogle personer der
ønsker et blive buschauffør. I dag kan man på visse betingelser få kørekort til bus gratis, hvis man er ledig, og
hvis man er i arbejde, kan kørekortet erhverves for 7285 kr. inkl. gebyrer. Busbranchen er herudover villig til
at give økonomisk støtte til dem, der ønsker at blive buschauffør.
Tale branchen op gennem kampagner
Turistbussektoren gør selv alt, hvad den kan for at tiltrække chauffører og er netop i gang med at lancere en
ambitiøs, landsdækkende kampagne for at tiltrække turistbuschauffører til branchen. Kampagnen vil tale
branchen op, og gøre opmærksom på branchen som et vigtigt samfundsmæssigt erhverv.
Forslag til hvad der kan gøres fra Regeringens side for at afhjælpe chaufførmanglen
Hvis busbranchen også i fremtiden skal løse de vigtige samfundsmæssige opgaver som den løser i dag, er der
brug for tiltag der 1) giver de ældre generationer fleksibilitet til at arbejde mere ved siden af deres efterløn
og pension og 2) tiltag giver mulighed for tilgang af yngre chauffører til busbranchen.
Målrettet indsats for at seniorer i aldersgruppen 60-75 kan arbejde mere uden at blive modregnet
folkepension.
Rigtigt mange seniorer er i dag med til at løse opgaven med at give danskerne mobilitet når de rejser i
grupper, da jobbet som chauffør i persontrafikken passer godt med en gradvis tilbagetrækning fra
arbejdsmarkedet som pensionist eller efterlønsmodtager.
Derfor foreslås det at pensionisterne skal have en større frihed for at arbejde mere ved siden af folkepension
og efterløn. Da et stadigt sigende antal chauffører går på pension i de kommende 5 år, vil en højere
beløbsgrænse eller en modregning af lønindkomst i folkepensionen give bedre mulighed for at fastholde
seniorer der allerede er ansat i busbranchen i deltidsstillinger, samt bedre mulighed for at tiltrække nye
seniorer fra andre brancher.
Målrettet indsats for at sikre tilgang til branchen af unge blandt 18-21 år
Herudover er der brug for en foryngelse blandt busbranchens chauffører, og der skal sikres tilgang af unge
chauffører til busbranchen til at erstatte seniorerne når de går på pension eller efterløn.
EU’s direktiv om faglige kvalifikationer giver medlemslandene mulighed for på sit område at føre bus fra det
fyldte 18. år ved rutekørsel med personer på en strækning der ikke overstiger 50 km, en mulighed man ikke
har implementeret i danske regler jf. Bekendtgørelse om kørekort §§ 24, 25 og 26 og Bekendtgørelse om
kvalifikationskrav til visse førere af køretøjer i vejtransport §§ 10 og 11 som fastsætter at man først må føre
bus fra man er fyldt 21 år.
Alders-
gruppe
Bus
Lastbil
15-19
0
0,0%
128
2,8%
20-24
82
4,7%
939
20,3%
25-29
258
14,9%
863
18,7%
30-34
197
11,4%
671
14,5%
25-39
187
10,8%
494
10,7%
40-44
224
12,9%
433
9,4%
45-49
225
13,0%
385
8,3%
50-54
255
14,7%
359
7,8%
55-59
226
13,0%
250
5,4%
60-64
157
9,1%
90
1,9%
65-69
18
1,0%
11
0,2%
70-74
3
0,2%
0
0,0%
75-79
0
0,0%
0
0,0%
Total
1732
100,0%
4623
100,0%
Aldersfordelingen for nyuddannede bus og lastbilchauffører i 2020
1
1
Uddannelsesstatistik.dk
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 56: Henvendelse af 19/11-21 vedrørende forslag til imødegåelse af buschaufførmanglen, fra Dansk PersonTransport
2483997_0003.png
Busbranchen og uddannelsesinstitutioner som AMU-centrene, har derfor ikke adgang til at tiltrække
årgangene
fra 18-21 år, hvor unge typisk foretager deres valg af beskæftigelse. Dette forhold slår tydeligt
igennem i statistikken for nyuddannede bus- og lastbilchauffører, hvor antallet af nyuddannede
lastbilchauffører i aldersgruppen 18-24 år forholdsmæssigt er langt højere end for nyuddannede
buschauffører (se tabel ovenfor).
Det er en klar forventning, at en lavere aldersgrænse vil føre til en større tilgang af yngre chauffører til
branchen.