Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 53
Offentligt
2479417_0001.png
Fremtidens godstransport
på vej og bane i Øresundsregionen
Henrik Sylvan, centerleder
RAILTECH
DTU Management / Transport DTU
8. november 2021
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479417_0002.png
Godstransportsektoren i Sverige og Danmark
Sverige
30%
Danmark
13%
70%
87%
Bane = 21,8 mia tonkm
Vej = 50,1 mia tonkm
Bane = 2,5 mia tonkm
Vej = 16,3 mia tonkm
Gods på jernbane og på vej
Mindre gods på jernbane i Danmark end i Sverige. [USA kører ca. 40% af godset på jernbane!]
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479417_0003.png
Transportsektorens udledning i DK
<1%
10%
37%
Banegods
Last- og varebiler
Personbiler
Øvr.
52%
Transportens emissioner (14 mio. tons CO2, estimat DK)
Banegods: Står for 13% af alle godstransporter (tonkm), men kun for 1% CO2-udledning.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479417_0004.png
Godstransport over snit, via havn eller bro/tunnel
Lastbil- og banegods GSC String-studie 2013
Passiv fremskrivning (FTC, Sweco, WSP, TRM-TRV). Øresund fordobles. Femern tredobler.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479417_0005.png
Tysklands samhandel med Skandinavien
Import
231
Eksport
milliarder DKK
165
131
154
DANMARK
SVERIGE
88
NORGE
Årlig handel DK-DE: 300 mia. DKK i im- og eksport
Handelsvolumen: 85 mio. tons
176
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479417_0006.png
Modelberegnet vækst i svensk godstransport
Trafikverket Basprognos 2040 (mia tonkm)
Banegods: vækst på 39,5% frem til 2040. Lastbilgods: vækst på 45,5% frem til 2040.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479417_0007.png
Jernbanegods i transit over Øresund
9000
8000
7000
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
2013
2014
2015
2016
2017
Transit
2018
2019
2020
International
Statistikbank DS (1.000 tons)
Jernbanen er stagnerende. Den har ca. 50% af samlede transportmængder. Latbiler vinder frem.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479417_0008.png
Prognose for jernbanegods over Öresund
ØSK prognose:
Vækst på 2,5% p.a. hvor der forventes ca. 10 mio tons banegods i 2030, med Femern-tunnelen åbnet.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479417_0009.png
Jernbanegods via bro/havn
lastede godsvogne
1.000 tons
Antal godsbanevogne/år
Moe-Tetraplan (2018)
Øresundsbron tiltrækker trafik, mens søtransporten falder.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479417_0010.png
Beregnet ton-omkostning fra Skåne via forskellige ruter
Moe Tetraplan (2018)
samlet pris på ca. 120 kr (SEK) pr ton via Femern Bælt (tunnelpassage antaget at koste som Storebælt)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479417_0011.png
Prognose lastbiler over Öresundsbroen
ØSK prognose:
Antaget vækstforudsætning på 3,7% p.a. Prognosen for 2030 indfries formentlig allerede i 2022/23!
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479417_0012.png
Vækst i lastbiler og godstog
ØSB
-årsdøgn
Antal i 2010
Antal i 2020
Antal i 2030
Antal i 2040 *)
Lastbil
Bron
908
1.400
1.980
2.410
Lastbil
HH
975
1.270
1.780
2.170
Tog Bron
mio tons/år
6,2
7,7
9,9
12,1
Note:
*) Lavvækst 2,0% antaget = 4.580 lastbiler i 2040 = 1 lastbil hvert 19. sek. + øvr. Indenlandske lastbiler
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479417_0013.png
Kapacitetsudbygning
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479417_0014.png
Med 3 godskanaler og overbelægning i persontog
Sweco (Greater Copenhagen studie 2021)
En HH-forbindelse og en Øresundsmetro kan aflaste. Antagelse: behov for 3 godskanaler pr time/retn.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479417_0015.png
Fra 2029 udvides kapacitet
Fra 2029 fordobles baneinfrastrukturens
kapacitet i Øresund-Femern korridoren
Bl.a. ombygges knudepunktet gennem
Ringsted med nye flyovers
Kastrup udvides i form af retningsdrift
Øresundsbanens kapacitet forstærkes enten i
Ørestad (el på Kalvebod shunt)
Nyt spor over Fyn/i Jylland udvider yderligere
DOG
Som udgangspunkt fortsat 2 godskanaler pr
time pr retning
På et tidspunkt behov for 3 godskanaler!
Udfordring på Vestbanen (trængsel!)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479417_0016.png
Harmonisering af profil, toglængde og metervægt
835
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479417_0017.png
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479417_0018.png
Typer af faste forbindelser
HH
- Vejtunnel (11 km)
- Tunnel til persontog (5-8 km afhængig af udformning)
- En vis aflastning af Øresundsbron
- Konventionelle tog eller som højfrekvent S-togsløsning
Øresundsmetro
- Tunnel til persontog (ca. 24 km fra kyst til kyst + tilslutning)
- En vis aflastning af Øresundsbron
Europasporet
- Tunnel til persontog og godstog (19 km kyst til kyst + tilslutning)
- Kan indrettes som 50-100% aflastning af Øresundsbron
Andre løsninger?