Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 53
Offentligt
2479415_0001.png
ØRESUNDSBRON
30 uforglemmelige minutter på en bus til Ystad
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0002.png
2
Tre delar
Øresundsbron och Öresundsregionen
Gränshinder och gränskontroller
Infrastruktur och kapacitetsbehov mellan
länderna
[email protected]
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0003.png
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0004.png
Ägarförhållande
50%
SVENSKA STATEN
50%
DANSKA STATEN
SVEDAB AB
SUND & BÆLT HOLDING A/S
A/S ØRESUND
ØRESUNDSBRO KONSORTIET I/S
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0005.png
Er
Øresundsregionen
død?
5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0006.png
Finanskris
Stagnation redan efter 2010
(Skånetrafiken)
6
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0007.png
2000-2020
10 år av ökad integration har
följts av 10 år med stagnation
Källa:2021_State_of_the_region.pdf
(oresundsinstituttet.org)
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0008.png
8
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0009.png
Pendling per dag
100000
80000
60000
40000
20000
0
Øresundsbron Øresundsbron Skåne till Lund
Region
mot DK
mot SE
Hovedstaden
till Region
Sjælland
Region
Sjælland till
Region
hovedstaden
Skåne till
Malmö
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0010.png
En region med 4 miljoner…
2h
Pendling
1h
Pendling
Hur kan
det bara
vara 15000
Öresunds-
pendlare?
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0011.png
Drivkrafterna finns kvar!
Skillnader i arbetsmarknad och löner
Skillnader i valuta och prisnivåer
Skillnader i bostadspriser
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0012.png
12
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0013.png
Världens
mest integrerade
region?
Foto:Øresundsbron
Foto:Øresundsinstituttet
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0014.png
Inte helt enkelt för våra kunder, maj 2021
14
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0015.png
Gräns-
kontroller
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0016.png
Gränshinder i form av
skatteregler och förlorad tillit
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0017.png
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0018.png
Vad behöver vi göra?
Vores kunder har gjort, hvad politikerne sagde i 2000. De er
blevet integreret. De har lagt deres liv, taget arbejde,
uddannelse og mødt kærester på den anden side. Når de
samme politiker lukker grænsen, forsvinder tilliden.
Det, der gør mange af vores kunder fratrådte og frustrerede, er
ikke, at der er grænsebarrierer, men at alle forstår, at det ville have
været fuldt ud muligt at løse dem i løbet af de 21 år, broen har
eksisteret. Hvis bare viljen havde eksisteret mellem vores
ansvarlige nationale politikere.
18
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0019.png
Men infrastrukturen då?
#detsombinderossammen
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0020.png
Store planer,
færre beslutninger
20
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0021.png
2029 växer regionen…
Foto Femern A/S
21
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0022.png
Femern
forbinder os,
og Danmark
investerer!
22
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0023.png
Hur ska gods och pendlare
komma fram i en hållbar
omställning?
Hårdast belastade
järnvägsinfrastrukturen i
Sverige i en
region med lägst
sysselsättningsgrad!
Grafik: Trafikverket
23
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0024.png
Vi behöver se hela
stråket Tyskland-
Danmark-Sverige
I dag mangler vi fælles planlægning
24
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0025.png
Är bron full?
25
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0026.png
AFRYs analys
20210317
AFRYs slutsats är att :
Vägtrafik:
Kapaciteten för vägtrafik är tillräcklig fram till
2050 över Øresundsbron.
Järnvägstrafik:
Kapaciteten för järnvägstrafik är tillräcklig fram
till 2050 över Øresundsbron OM
kapacitetshöjande åtgärder vidtas på
landsidan.
https://www.oresundsbron.com/sv/kapacitetsutredning
26
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0027.png
JÄRNVÄG
Åtgärder (steg 3-4)
Ny eller utbyggd
rangerbangård
27
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0028.png
28
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0029.png
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0030.png
Øresundsbrons summering infrastrukturbehov:
Danmark:
Fullfölj planerade investeringar så de är klara till
2029 senast:
Kastrup station (2026)
Ørestads station (2029, gärna tidigare)
Sverige:
Lägg in i nationell plan (och låt gärna Svedab finansiera):
Mötesspår och utred planskildhet Svågertorp (senast 2029)
Dubbelspår Östervärn (senast 2029)
Ring Syd och København H (Gärna 2029)
Utred behovet ny rangbangård och åtgärder kapacitet
835/1050 m godståg
Fullfölj fyrspår Lund-Hässleholm
Gemensamt Sverige och Danmark:
Investera i dubbeldäckartåg i den gemensamma persontrafiken
Gemensam planering för hela godskorridoren Sverige-Danmark-Tyskland
30
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0031.png
Fler förbindelser SE-DK?
Det finns absolut argument för fler
förbindelser!
Men de löser inte dagens flaskhalsar till 2029
Skälet "kapacitetsbrist på Øresundsbron" är
inte relevant före 2050 för såväl gods- som
persontransporter med nuvarande prognoser
En HH förbindelse minskar staternas planerade
utdelning från Øresundsbron med ca 10-15
miljarder danska kronor under perioden 2035-
2050 baserat på siffrorna i den strategiska
analysen jan 2021.
Det finns absolut argument för fler förbindelser!
Men de löser inte dagens flaskhalsar till 2029
Skälet "kapacitetsbrist på Øresundsbron" är inte
relevant före 2050 för såväl gods- som
persontransporter med nuvarande prognoser
En HH förbindelse minskar staternas planerade
utdelning från Øresundsbron med ca 10-15 miljarder
danska kronor under perioden 2035-2050 baserat på
siffrorna i den strategiska analysen jan 2021.
31
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0032.png
Vi behöver lösa dagens
flaskhalsar först och det
börjar bli bråttom…
2029 är snart när det gäller
infrastruktur!
Bild: Trafikverket
32
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0033.png
Det viktigaste:
1. Bygg bort dagens flaskhalsar i infrastrukturen i regionen för en hållbar omställning
Persontrafik: En rad åtgärder för järnväg på sträckan Hässleholm-Malmö-Köpenhamn (in i respektive nationell plan)
Gods: En gemensam åtgärdsplan för hela stråket TY/DK/SE/NO inkl Malmö godsbangård baserat på att Femern invigs 2029.
2. Tillit - Bron som aldrig stänger!
Vi behöver en mekanism så människor och företag kan lita på att bron alltid kommer att vara öppen.
3. Nytt Öresundsavtal 2.0 –Task force Øresund
Lös ut skatte-socialförsäkringshindren en gång för alla
33
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479415_0034.png
#Detsombinderossammen
https://www.norden.org/sv/news/oresundsbron-har-fortfarande-en-outnyttjad-potential
34