Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 53
Offentligt
2479414_0001.png
Danske initiativer til fremme af trafikale
forbindelser og samarbejdet i
Øresundsregionen
Oplæg for transportudvalg den 8. november 2021
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0002.png
Status for nattog, transit til og fra Bornholm
samt Bornholmeranalysen
v/Kontorchef Rasmus Shermer, Kontraktkontoret
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0003.png
Nattog – status
Øget efterspørgsel og politisk opbakning, men kun få ruter
Status ultimo 2021
Stærk politisk opbakning til
nattog som grønt alternativ til
flyrejser, men markedet skal
modnes
Snälltågets nattog mellem
Stockholm og Berlin er eneste
kommercielle rute sydpå
Trafikverkets indkøb af nattog
mellem Sverige og Tyskland –
men ikke Belgien!
Kilder: Trafikverket og Snälltåget
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0004.png
Nattog - fremtidsudsigter
Nødvendigt at fjerne nationale hindringer for internationale nattog
Hvordan får vi nattog længere end til Hamborg?
Tysk regulering tillader ikke PSO-trafik over 50 min./1 time
European Green Deal, modalskift og øget interesse taler for en mere
progressiv EU-linje
Fælles DK-SE-BE ministerbrev til Europa-Kommissionen om
implementering af PSO-forordningen
Tekniske standarder for signaler, strømstyrke osv. varierer fra land til land
Hviletidsregler, sprogkrav og lignende for kørende personale
Andre forudsætninger
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0005.png
Kapacitet Rønne-Ystad
5
Antal afgange er øget fra 2.890 i 2016 til 3.550 i 2020
Mellem 2016 og 2019 er antallet af overførte passagerer steget med 19 %
Mellem 2016 og 2020 er antallet af overførte personbiler steget med 35 %
Maks. kapacitet (personbilenheder) er øget fra ca. 881.000 i 2016 til ca. 1,1 mio. i 2020
Maks. kapacitet (passagerer) er øget fra ca. 3,9 mio. i 2016 til ca. 4,5 mio. i 2020
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0006.png
Status på Transitaftale
Regeringen er i dialog med Sverige om, hvordan man kan skabe mere
forudsigelighed omkring transit til Bornholm i den videre udvikling af Covid-
19. Der er nedsat en dansk-svensk arbejdsgruppe, som skal se på mulige
modeller. Arbejdsgruppen havde sit første møde midt-september.”
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0007.png
Bornholmeranalysen
Infrastrukturplan 2035 - der gennemføres en stor analyse af trafikbetjeningen af Bornholm
For færgerne:
Evaluering af færgebetjeningen (i samarbejde med Trafikkontraktrådet)
Hvordan kan hurtigfærgerne gennemgå en grøn omstilling; nu og ved næste
færgeudbud
Mulighederne for hurtigfærgerute mellem Rønne og Hovedstaden
Alternative transportmuligheder til og fra Bornholm
Mulige grønne anlægsinvesteringer i Bornholms Lufthavn
Leje af el-cykler og el-biler for ankommende flypassagerer
Hvordan kan rutebusserne gøres mere attraktive og dermed være et grønt alternativ til
personbilen
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0008.png
Øresundstrafikken og relevante elementer fra
Infrastrukturplan 2035
v/Kontorchef Lars Olsen, Togkontoret
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0009.png
Øresundstrafikken
9
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0010.png
Trafikken i dag – K21
10
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0011.png
Punktlighed på Kystbanen og Øresundsbanen
jan-21
Helsingør-København H
København H-Malmø
87,5
87,3
feb-21
88,2
84,9
mar-21
89,1
82,3
apr-21
88,6
86,4
maj-21
86,1
86,3
jun-21
82,7
82,0
jul-21
70,7
69,7
aug-21
81,2
81,4
sep-21
87,8
81,0
okt-21
81,0
78,7
11
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0012.png
Øresundstrafikken afkobles fra Kystbanen
K22
K23
12
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0013.png
Infrastrukturplan 2035
13
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0014.png
Arv og gæld
14
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0015.png
Nye investeringer
15
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0016.png
Sydkorridoren
Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station
Udgift anlæg: 438 kr.
Igangsættelse: 2022
Udvidelse af Københavns Lufthavn Station
Udgift anlæg: 600 mio. kr.
Igangsættelse: 2022
Overhalingsspor til godstog ved Kalvebod
Beslutningsgrundlag: 8 mio. kr.
Udgift anlæg: 341 mio. kr.
Igangsættelse: 2026
Vendespor ved København Lufthavns Station
Beslutningsgrundlag: 8 mio. kr.
Udgift anlæg: 300 mio. kr.
Igangsættelse: 2027
16
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0017.png
Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station
(Sydkorridoren)
Udgift anlæg: 438 kr.
Igangsættelse: 2022
17
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0018.png
Øresundsbroen og HH
v/kontorchef Lasse Winterberg, Vej- og brokontoret
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0019.png
Øresundsbroen
Fakta
Øresundsbroen åbnede i år 2000.
Ejet 50/50 af DK og SE. Opererer på kommercielle vilkår via bestyrelse.
Øresundsbroen (kyst-kyst) består af tunnel, ø og bro.
Pris 15 mia. kr. (1990) svarende til ca. 25 mia. kr. i dag.
Kyst-kyst finansierer også landanlæg i DK og SE.
Gæld: Øresundsbroen ca. 9 mia. kr., A/S Øresund ca. 11 mia. kr.
Kyst-kyst og landanlæg tilbagebetalt i 2050.
19
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0020.png
Øresundsbroen
Trafik – før corona
Ca. 70.000 personer pr. døgn
Ca. 20.000 køretøjer pr. døgn
Ca. 30.000 togpassagerer pr. døgn
Stigende antal fritidsrejsende og mere gods
Pendling stagneret (generelt, grænsekontrol, corona mv.)
30.000
25.000
Trafik per døgn
20.000
15.000
10.000
5.000
0
20
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0021.png
Øresundsbroen
Øresundspendlere
21
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0022.png
Øresundsbroen
Gennemsnitlig daglig trafik, indeks 100 = 2017
160
140
Idekseret trafik per døgn
120
100
80
60
40
20
0
Personbiler
Lastbiler
Busser
22
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0023.png
Øresundsbroen
Kapacitet
Ingen kapacitetsudfordringer på kyst-kyst (tunnel, ø og bro)
Kapacitetsudfordringer på landanlæg i DK og SE.
DK: Infrastrukturplan 2035:
Udvidelse af København Lufthavn Station (600 mio. kr.)
Overhalingsspor til godstog ved Kalvebod (341 mio. kr.)
Vendespor ved Københavns Lufthavns Station (300 mio. kr.)
Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station (438 mio. kr.)
Udvidelse af Øresundsmotorvejen (632 mio. kr.)
Udvidelse af Amagermotorvejen (1.708 mio. kr.)
VVM af Østlig Ringvej (125 mio. kr.)
23
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0024.png
En eventuel fast HH-forbindelse (Helsingør-Helsingborg)
Strategisk analyse
Indledende strategisk analyse offentliggjort januar 2021
Vejdirektoratet, Trafikstyrelsen, Trafikverket
Ren vejforbindelse eller en kombineret vej- og
baneforbindelse for persontog (2 korridorer, jf. kort)
TRM har overordnet 3 undersøgelsesniveauer
Strategisk analyse (fx HH)
Forundersøgelse (fx Kattegat)
Miljøkonsekvensvurdering (MKV/VVM) – det endelige
beslutningsgrundlag (fx IP35)
24
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0025.png
En eventuel fast HH-forbindelse
Effekter
Halverer ca. rejsetiden
Øget mobiliteten og tilgængeligheden, fx
arbejdskraftsopland, jf. kort
Øget integrationen i den nordlige del af
Øresundsregionen
Redundans og forsyningssikkerhed ved 2 forbindelser
Aflaster Øresundsbroen, Øresundsmotorvejen og
Amagermotorvejen
Mere trafik på Helsingørmotorvejen – men dog ikke
nok til en udbygning
25
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0026.png
En eventuel fast HH-forbindelse
Trafik, pris og samfundsøkonomi
Ren vejforbindelse:
Trafik: 15.000 køretøjer/døgn
Pris: 23 mia. kr.
Intern samfundsøkonomisk rente: 5 pct.
Tilbagebetalingstid: 35 år
Kombineret vej –og persontogsforbindelse:
Trafik: 19.000 passagerer/døgn
Pris: 23+19 mia. kr. = 42 mia. kr.
Intern samfundsøkonomisk rente: 2,9 pct.
Kan ikke fuldt brugerfinansieres i nuværende udformning
Udgangspunkt i borede løsninger
26
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Præsentationer fra udvalgets studietur i Øresundsregionen den 8/11-21
2479414_0027.png
En eventuel fast HH-forbindelse
Mere info
https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/en-fast-
forbindelse-mellem-helsingoer-og-helsingborg
27