Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del Bilag 52
Offentligt
2479172_0001.png
Kære Transportudvalg
Den 1. oktober 2021 stillede et medlem af Transportudvalget et spørgsmål (SPM 818) til
transportministeren. Den 20. oktober 2021 svarer transportministeren på spørgsmål 818.
Både spørgsmål og svar kan ses på nedenstående link.
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/tru/spm/818/svar/1820079/2465650.pdf
Jeg har nogle kommentarer til ministerens/DSBs svar som jeg ikke mener er fyldestgørende.
+
Citat:
” Den nye afgang fra København H kl. 5.26 giver bl.a. mulighed for,
at man fra København kan rejse længere ud i Europa samme dag,
da man kan komme tidligere afsted
end normalt”.
Det er ikke korrekt. Afgangen 05:26
og alle andre afgange fra København til Hamburg
kommer til
Hamburg Hbf i minuttallene mellem 02 til 07. Da de sydgående ICE-tog til Frankfurt(Main), Basel SBB, Zürich
HB og Chur har afgang i minuttallet 01 betyder det at der IKKE opnås nogen fordel ved at tage 05:26 fra
København. Man er på Zürich HB kl. 20:00 selv om man er taget to timer tidligere fra København. Præcist
samme tidspunkt som hvis havde taget 07:26 udenfor sommerkøreplanen. Og afgangene til München Hbf,
Kufstein og Innsbruck Hbf i minuttallene 04 eller 05 når man heller ikke.
Afgangen 06:56 fra København H med 7 minutters skift i Fredericia er i Hamburg HBF kl. 12:06. Toget til
Zürich HB kørte 12:01 så man må vente til 14:01 (1 time 55 minutter) i Hamburg. Men så er man også først i
Zürich kl. 22:00 i stedet for kl. 20:00.
Årsagen til denne misere er to. Dels har Deutsche Bahn
gang i en ”Generalüberholung für
Schnellfahrstrecken”
Fulda - Würzburg. Dels kan DSB og DB åbenbart ikke blive enige om at afgangene fra
København H bliver rykket 30 minutter frem med tilsvarende tidligere ankomst til Hamburg Hbf.
Ovennævnte reparationsarbejde varer til og med den 22/9 2022. Så når sommerkøreplanen er slut den 19/8
2022 kører DSB igen direkte fra København H til Hamburg kl. 07:17 med ankomst Hamburg Hbf kl. 12:04. Det
er tre (3) minutter efter at ICE 77 til Zürich HB er kørt fra stationen. Så i lidt over en måned må passagerer
sydpå bruge 1 time 55 minutter i Hamburg og først ankomme til stationerne sydpå to timer senere.
Citat:
”I
køreplanen for 2022 betyder det konkret, at der i sommerferie-
perioden som noget nyt kører seks direkte daglige afgange i
begge retninger fordelt over døgnet. Til sammenligning kørte der
i sommeren 2021 fire direkte daglige afgange”.
Det er IKKE korrekt. For ”natafgangen” kl. 23:54
eller 0:01 kører IKKE til Hamburg Hbf i hele perioden med
sommerferiekøreplanen 18/6
19/8 2022. Denne natafgang kører til Hamburg-Altona, så der må skiftes til S-
bahn. Så der kører kun 5 tog direkte til Hamburg Hbf. Et lille PS! I sommerkøreplanen 2017 kørte der også
fem (5) dagtog til Hamburg Hbf over Rødby
Puttgarden. Så bortset fra nattoget er forskellen 2022 og 2017
ikke eksisterede om sommeren.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 52: Henvendelse af 14/11-21 vedrørende transportministerens svar på udvalgets spørgsmål 818 vedrørende togafgange fra København H til Hamburg, fra Glenn Olesen, Frederiksberg
Endnu et citat:
”I retning
fra Hamburg mod København H om morgenen gør det
samme sig gældende som i retningen fra København H mod
Hamburg. Her vil der i sommerferieperioden ligeledes være en di-
rekte afgang mod København H to timer tidligere og to timer se-
nere end uden for sommerferieperioden”,
citat slut.
For det første kører toget ikke fra Hamburg Hbf men fra Hamburg-Altona. For det andet. Hvad skal man
bruge en afgang fra Hamburg-Altona
bemærk Hamburg-Altona - kl. 06:52 med IC 1198 med mindre man
har overnattet i Hamburg. Mellem kl. 04:00 og 07:00 ankommer der kun 5 fjerntog til Hamburg Hbf og
Hamburg-Altona. Heraf et fra Danmark!
Til gengæld ankommer der mellem 07:54 og 09:19 store nattog fra Zürich HB, Wien Hbf og Innsbruck Hbf
m.fl. Disse tog er erfaringsmæssigt proppet med danske turister. Passagerer der skal mod Odense og
København skal skifte på Fredericia St. Med bagage og børn, kørestole, rollatorer og forvirrede udenlandske
turister der ikke aner hvad der sker og hvor de er (prøvede det selv 8 gange i 2019). DSB/DB burde koble
togsættet IC 1198 sammen med togsættet med IC 1186 med afgang kl. 08:56 og så dele togsættene i
Kolding mod hhv. Aarhus og Odense/København. Men der er et alternativ der kan lette situationen på
Fredericia Station.
I to tilfælde skal passagerer til/fra Hamburg Hbf skifte på Fredericia Station. Det er som tidligere skrevet
besværligt. Hvis DSB lod toget fra København H holde på samme perron som toget til Hamburg Hbf ville det
være en lettelse for alle der slap for turen gennem tunnelen på Fredericia Station. Tilsvarende med tog fra
Hamburg Hbf.
Følgende nattog kommer fra Wien, Innsbruck og Zürich HB med mere ankommer alle om morgenen:
07:54: NJ 40470 fra Zürich HB
08:47: NJ 490 fra Wien
08:47: NJ 40420 fra Innsbruck
08:56: IC 396 til København efterår 2021
08:56: IC 1196 til Aarhus sommer 2022
06:54
09:19: Fem (5) UEx nattog fra Lörrach, München, Innsbruck, Verona Porta Nuova, Villach
08:00: Alpen-Sylt Express fra hhv. Salzburg og Konstanz
Hvis Transportudvalgets medlemmer skulle have yderligere spørgsmål eller informationer står jeg gerne til
rådighed.
Mvh
Glenn Olesen, Selvudnævnt togentusiast
Nitivej 18, 4.tv.
2000 Frederiksberg
Mail. [email protected]